روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الجزء الحادي والعشرون

رواية عشقي الوحيد البارت الحادي والعشرون

رواية عشقي الوحيد

رواية عشقي الوحيد الحلقة الحادية والعشرون

نرجع لمراد أما رجع من البيت لقي أخته اسراء بتذاكر بأس رأسها ودخل ينام واسراء فضلت تذاكر لحد الساعه 1 لقت احمد باعت رساله .
احمد :اذيك يا اسراء عامله ايه.
اسراء :الحمد لله كويسه والله اخبارك .
احمد :أنا الحمد لله تمام اخبار مذاكرتك اي .
اسراء :الحمد لله كويسه فاضل شهر علي الامتحانات بذاكر .
احمد :طب خلصي وارتاحي انتي علشان تواصلي .
اسراء :حاضر تصبح على خير.
احمد :وانتي من اهل الخير سلام .
اسراء قفلت مع احمد ودخلت تنام بعد ما اطمنت علي اختها.
تاني يوم ناهد نزلت لحماتها من بدري علشان تساعدها وتعمل الغداء لقت غاده كبت الشاي عليها بقصد وهو ساخن نار .
ناهد :انتي عاميه يغاده لي عملتي كدا .
غاده ببرود قاتل :مكنش قصدي ويلا خلصي الغداء .
الام دخلت علي صوتهم :في أي مالكوا .
ناهد :غاده كبت الشاي عليا وهو ساخن .
سلوي :خلاص يناهد دا شاي يعني .
غاده ضحكت :قوليلها والنبي .
الام :خلصي يناهد الاكل وانتي يغاده اطلعي من المطبخ احسن ليكي .
ناهد عيطت من الوجع وكملت الغداء ومحمود كان جاي من المستشفي تعبان ومتعصب من ضغط الشغل غير هدومه ونزل وناهد حطت الاكل والكل قعد علي الاكل .
غاده بلؤم شديد :كدا يناهد توقعي الشاي عليا تحرقيني.
ناهد :أنا معملتش حاجه متكذبيش.
غاده مثلت العياط :شوف ايدي يمحمود حرقتها ازاي وانا بساعدها في الاكل .
محمود بهدوء مخيف :اي الا عملتيه دا .
ناهد بخوف دارته ببراعه :أنا معملتش حاجه وقبل ما تكمل محمود ضربها قلم قوي جدااا ولسه حيكمل لقي احمد وقف قدامه.
احمد :من ضمن الأصول متضربش مراتك قدامنا وكمان مش يمكن وقعتها غصب ووجه كلامه لساره خدي مرات اخوكي شقتها وافهمي منها إلا حصل ووجه كلامه لغاده وسلوي ورايا علي مكتبي .
ساره :حاضر .
ساره خدت ناهد فوق وحكتلها الا حصل وكدا ساره فهمت ليه غاده كبت المايه الساخنه علي ايديها وقبل ما تكمل أغمي علي ناهد .نزلت نادت علي محمود اول ما سمع كدا انتفض وطلع فوق لقي مراته مرميه علي السرير والقلم الا ضربهولها معلم علي وشها والكل طلع وراه ومحمود علي الدكتوره زميله ليه في المستشفي والدكتوره وصلت .
الدكتوره :الكل يطلع بره لو سمحتم .
محمود :لا يدكتوره أنا مش حعمل حاجه أنا معاكي اهو .
الدكتوره :دكتور محمود من فضلك عاوزه اكشف .
ساره وهي بتبص لغاده بغضب :متقلقش يا ابيه أنا معاها .
احمد خد محمود ونزل تحت والكل نزل ومحمود حيموت من الخوف عليها وندمان انو ضربها بعد مده نزلت الدكتوره .
محمود بلهفه :ها يدكتوره طمنيني مراتي عامله اي .
الدكتوره :اهدي يمحمود كل الحكايه أن المدام حامل في الشهر التالت وعندها ضغط عصبي ولازم راحه تامه علشان منفقدش البيبي لأن حملها حساس جداااا ودي شويه فيتامينات علشان البيبي يثبت ومتتحركش خالص ولازم تتغذي وتاكل كل حاجه وبلاش حركه بأكد تاني اهو .
احمد :تمام يدكتوره اتفضلي شكرا لحضرتك .
الكل فرح طبعا بسبب الخبر وخصوصا الاب والام لان كان نفسهم في حفيد ومحمود طلع لقي ناهد نائمه والدموع في خدها والقلم الا ضربهولها معلم جامد باس راسها ونزل تحت .
محمود :غاده عاوزه اعرف اي الا حصل اكيد مش حتوقع الشاي عليكي كدا لوحدها .
احمد :اخوكي معاه حق وخصوصا انها من اول ما جات هنا وانتي مش لطيفه معاها .
ساره :اقولك أنا إلا حصل يا أبيه .
احمد :قولي .
ساره :الا حصل أن الهانم هي إلا حرقت ايد ناهد لأن ناهد نزلت لماما علشان تساعدها وتعمل الغداء الهانم دي دخلت بقصد ووقعت الشاي علي ايديها ولا معتذرتش لا دي طلعت علطول من المطبخ بعد ما قالت ليها كملي الغداء بكل برود خد بقه الأكبر غاده هي إلا حرقت نفسها علشان تعمل مشكله لناهد .
فلااااااااش بااااك :
سلوي وغاده في الجنينه .
غاده بكره :أنا بكره ناهد جداااا اكيد لما اخويا يجي حتقوله كل حاجه ويصدقها .
سلوي بخبث اكبر :ايه رايك تقلبي انتي الترابيزه فوق دماغها .
غاده :ازاي .
سلوي :روحي اغلي مايه ساخنه في الكاتل ووقعيها علي ايدك بس خلي الحرق باين واول ما تحط الاكل ابدأي مثلي العياط وتشتكي منها واكيد اخوكي أما يشوف ايدك حيعمل مشكله .
غاده بشر :معاكي حق .
ساره كانت رجعت من الدرس وسمعتهم ودخلت المطبخ لقت غاده بتوقع المايه علي ايديها سابتها وطلعت .
ساره :دا كل الا حصل يا أبيه بالضبط مكنتش فاهمه هي بتعمل اي بس لما حكت ناهد كل حاجه فهمت .
غاده بغضب اكبر :سااااره اخرسي اطلعي اوضتك ولسه حتضربها بالقلم لقت محمود مسك ايديها وضربها بالقلم وقال :انتي اي ليه بتعملي كدا هي عملتلك اي لي بتعملي مشكله من مفيش .
احمد بزعيق اكبر وضربها قلم هو كمان من شدته وقعت علي الارض :ردي عليه أنا كل الا شايفه البنت محترمه بتخدمنا كلنا مع انها مش ملزمه أنها تخدم جنابك والله يغاده أنا لاوريكي النجوم في عز الضهر وبالنسبه لمد ايدك علي اختك أنا مش حعديها وحخلي حياتك جحييم مفهوووم .
غاده خافت اكتر وراحت لابوها :انا اسفه يا بابا بس كفايه ضرب .
الاب شال أيده بعيد عنها :اسفه اي وزفت اي دول حقهم يقتلوكي لي يبنتي كدا اتقي الله ووجه كلامه لمراته يتري يست هانم سعاد ليكي يد في الموضوع .
الام : والله ابدا مليش دعوه .
الاب قرب منها بنظرات كلها مرعبه :اقسم بالله يسعاد أن ما عدلتي معاملتك مع ناهد لا تشوفي وش عمرك مش شوفتيه وربي بنتك كويس علميها يعني اي تبقي محترمه ونضيفه .
احمد :خلاص يبابا حصل خير وانتي يا استاذه سلوي أنا لحد الان باقي علي خالتي وانا فاهم كل حاجه وعارف غرضك اي بس ريحي نفسك عمري ما حبصلك ابدا عارفه لي لانك رخيصه وتافه وحقوده ولو الا حصل دا اتكرر أنا حمحيكي من علي وش الأرض .
محمود :أنا مراتي يبابا حتقعد في شقتها فتره حملها لان مش مستعد تخسر البيبي لو حتي حاخد اجازه واخدمها .
الام:لايبني أنا حخدمها واخد بالي منها .
محمود:وانتي يماما طالما في مشكله مضربتيش كل واحده فيهم قلم لي كانت المشكله خلصت ولا علشان ناهد مكنتش راضيه عليها من الاول .
وقفنا عند نقاش محمود وأمه وبعدها محمود طلع شقته هو وساره لقوا ناهد قاعده علي السرير وبتعيط محمود قعد قدامها وقال :متزعليش يقلبي حقك عليا والله ضغط الشغل خلاني اتعصب عليكي .
ناهد بعياط اكتر :أنا استحملت اختك من ساعه ما جيت هنا وهي بتذل فيا حتي هي حرقتلي ايدي اليمين وشوف كمان الحرق اهو وبسكت علشانك .
محمود :حقك عليا أنا جبتلك حقك منها متزعليش مني والله. وجاب مرهم وحطه علي الجرح وخدها في حضنه ولسه حيقرب يبوسها لفت وشها الناحيه التانيه بكسوف وقال :مكسوفه من اي ينهود دا بوسه بريئه بس اومال لو عملت زي ليله الدخله حتعملي اي .
ساره :احترم نفسك يا ابيه انا موجوده .
محمود اتخض وقال :انتي هنا يلمضه وانا اقول مكسوفه لي .
ساره :اومال مين الا طلع معاك علي السلم عفريت.
محمود :يلا هاتي الاكل يلمضه .
ساره :حجيبه طبعا بس ايدك علي 500 جنيه .
محمود :يبنتي ارحميني بقه نفسي اعرف بتعملي اي بالفلوس .
ناهد :اي يمحمود اديها الا هي عاوزاه روحي هاتي شنطتي وخدي الا انتي عايزاه .
ساره :قلبي يا ام جويريه .
ناهد :جويريه مين.
ساره :ناهد انتي حامل وحملك حساس ولازم راحه .
ناهد بفرحه :بجد انا حامل الحمد لله يارب .
محمود لفرحتها :اه ياقلبي حامل الف مبروك لينا .
وفجااااااه ……….؟
كدا البارت خلص حبايبي عاوزه كومنت حلو وتفاعل حلو دمتم سالمين .
البارت 22 الكاتبه المهندسه اسراء بكار روايه عشقي الوحيد:نرجع لمحمود وناهد وساره فجأه لقوا الجرس بيرن ساره راحت تفتح لقت أهلها كلهم طلعوا وامها شايله صنيه اكل دخلو كلهم الصالون والام دخلت لناهد الاوضه وقعدت قصادها .
الام :حقك عليا يناهد متزعليش مني يبنتي علي الا عملته غاده اعتبريها اختك الصغيره .
ناهد :ولايهمك يماما غاده فعلا لسه صغيره وتصرفاتها كلها طيش بكره لما تتجوز حتعقل والله.
الام :باست رأسها طب يلا تأكلي علشان البيبي ومش عاوزاكي تعملي حاجه خالص وانا حعملك كل الا نفسك فيه ملكيش دعوه بحاجه خالص .
ناهد :تسلمي يماما .
بدأت الام توكلها وطلعوا بره لقت العائله كلها بره .
الاب قام من مكانه وراح وقف قدامها وقال :الف مليون مبروك يبنتي فرحتي قلبي بخبر حملك والدموع ملت عيونه متزعليش من الا حصل ومش عاوزك تعملي حاجه غير انك تاخدي بالك من حفيدي وانا خليت حد من معارفنا يجيبلك عسل نحل وعسل اسود مفيد جدا وعاوزه تأكلي كل حاجه واي حاجه عاوزاها اطلبيها انتي مني .
ناهد بفرحه باست ايده :ربنا يبارك لنا فيك يبابا .
حسن :الف مليون مبروك يمرات اخي أنا عاوزك متزعليش من حاجه عاوزك لوح تلج.
ساره :معاك حق والله.
احمد :اخرسوا انتوا الاتنين الف مليون مبروك يناهد خلي بالك من صحتك اي حاجه تحتاجيها متتردديش أحنا كلنا اخواتك وبالنسبه لغاده حتعتذر منك .
غاده بتكبر :أنا اسفه .
ناهد بياس :تمام .
ناهد :استني يماما حجيبلك حاجه وجابت طقم سرير حلو جدا وغالي جدااا وقالت :اتفضلي يماما دا ليكي بمناسبه حملي .
محمود :بس دا غالي جدااا يناهد .
ناهد :مفيش حاجه تغلي علي ماما .
الام :ربنا يباركلك يبنتي.
انتهي اليوم وأهل ناهد عرفوا بحملها والكل بارك ليها وغاده طبعا كرهت ناهد اكتر والكل بدأ يجتهد علشان الامتحانات نص السنه وأحمد اخد اجازه من المهمه الاخيره وبيطمن علي جايدا واسر نرجع لبطلتنا قاعده في غرفتها متوتره لقت رساله من احمد .
احمد :ها النتيجه بانت فتحتيها .
اسراء :أنا متوتره جدااا جبهالي انت انت معاك الرقم القومي بتاعي .
احمد :ثواني حاضر ودخل علي اللينك وجاب النتيجه الف مبروك يا اسراء جيد جدا مرتفع .
اسراء :تاني الحمد لله علي كدا عقبال الترم التاني .
احمد :يارب .
بطلتنا طلعت من غرفتها فرحت أهلها ونور طبعا جابت مجموع كويس وابوهم فرح بيهم وجاب ليهم حلويات .
مراد :مبارك يبنات .
نور : الله يبارك فيك يا أبيه .
مراد :أخطب أنا بقه خلصتوا اول ترم اهو حلو .
الاب :شوف المعاد الا يناسبك بحبيبي ونروح .
مراد :بكره الساعه 9 بليل .
الام :مبروك بحبيبي .
مراد :ربنا يبارك لينا فيكي يأمي.
انتهي اليوم وبدأ يوم جديد اسراء ونور قاموا بتنظيف البيت وعملوا الغداء ومراد جاب الحلويات والساعه 8 انطلقوا لبيت حنين .
نرجع لبيت اول مره نشوفه بيت حنين والدها متوفي وأخوها طبعا بيسكر كل يوم ومع بنت شكل وامها نوران طيبه جدااا بتدعي ربنا يصلح حال ولادها عندها القلب كانت قاعده بتكلم حسام قبل ما تلبس .
حنين :حسام عامل اي .
حسام :الحمد لله يقلبي .
حنين :مراد جاي كمان ساعتين يخطبني.
حسام :كويس جدا الخطه ماشيه مضبوط.
حنين :لي بتكرهه كدا .
حسام :لأن مراد واخد مني كل حاجه في الشركه ودائما احسن مني حتي نائب المدير هو إلا خده مع أن ميستهلوش .
حنين :هانت بحبيبي وناخد فلوسه ونهرب .
حسام بخبث :طبعا يقلبي .
حسااام دا زميل مراد بيكرهه جدااا ومتفق مع حنين أنهم يكسروا مراد وياخدوا فلوسه ويهربوا لكن القدر لي راي آخر .
حنين قامت لبست فستان ضيق جدااا مبين تفاصيل جسمها وحطت ميكب وفضلت في الاوضه .
الساعه 9الجرس رن فتحت الست نوران والده حنين :اهلا يجماعه اتفضلوا نورتونا.
الاب :بنورك يست نوران .
الست نوران :اذيك يمراد اخبارك يبني اي .
مراد :الحمد لله يأمي بخير .
الست نوران :دائما يبني دول إخواتك البنات .
مراد :اه دي اسراء تانيه كليه والثانيه نور أولي ثانوي .
الست نوران : ماشاء الله ربنا يبارك فيهم يارب .
الاب :يارب يهانم احنا يشرفنا نطلب ايد بنتك حنين لابني مراد .
الست نوران : والله دا الشرف ليا مش حلاقي احسن من مراد ليها طيب نتفق الاول ونقرا الفاتحه و الخطوبه الاسبوع الجاي .
فعلا تم الاتفاق وحنين طلعت والكل اتصدم من فستانها لانو ضيق جدا وسلمت علي اسراء ونور بتكبر وشويه ومشيوا .
روحوا البيت وقعدوا في الصالون مراد :اي رايك يا امي في حنين .
الام : والله يبني انت الا حتتجوز مش انا بس هي لبسها مش مناسب .
اسراء :اه فعلا البت دي ملزقه وكمان متكبره مش شايف سلمت علينا ازاي .

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى