روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء بكار

موقع كتابك في سطور

رواية عشقي الوحيد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد البارت الثالث والعشرون

رواية عشقي الوحيد الجزء الثالث والعشرون

رواية عشقي الوحيد
رواية عشقي الوحيد

رواية عشقي الوحيد الحلقة الثالثة والعشرون

:نرجع لبطلتنا طلعت من غرفتها لقت والدتها جابت اكياس خضار كتير من السوق .
اسراء :صباح الخير يماما اي كل دا .
الام بلويه بوز :صباح النور يختي .
اسراء بزعل :في أي يماما أنا مزعلاكي في حاجه .
الام بزعيق :بعد كدا تتكلمي مع اخوكي الكبير كويس هو مش صغير وكمان هو حر يعمل الا هو عاوزه انتي فاهمه.
اسراء :وانا عملت اي يعني أنا قولت رائي.
الام بزعيق :لا رايك دا تحتفظي بيه لنفسك واخر مره تكلمي اخوكي كدا يا اما مفيش جامعه تاني سامعه ويلا علشان تساعديني .
اسراء بزعل دارته ببراعه :حاضر حصحي نور واجي .
الام :بلا يختي .
اسراء دخلت تصحي نور وانهارت من العياط امها دائما جايه عليها في كل مشكله لكن مسحت دموعها بقوه واقسمت أن كل حد جرحها بكلمه حتكسره مهما كان التمن وصحت اختها وطلعت فطروا.
نور :صباح الخير يماما بتزعقي لاسراء لي علي الصبح .
الام :علشان كلمت اخوكي مش كويس امبارح .
نور بدهشه :هي مين دي قالت رأيها في البت ومعاها حق البت دي غبيه .
الام :انتي بتدافعي عنها ليه انتي تكتمي خالص .
نور :خلااص احنا حنساعدك ونشوف مذاكرتنا لا أنا ولا هي فاضيين لحضرتك .
اسراء ونور ساعدوا والدتهم لأن والدهم كان عازم أهله كلهم وجهزوا الاكل وحطوه علي السفره لقوا الباب بيخط فتحت نور لقت جاسر ونورهان .
نورهان :اخت جاسر في تانيه صيدله .
نور :اذيكوا اتفضلوا .
نورهان :اذيك حبيبتي خدي يبت البطيخه دي قطعت نفسي .
نور ضحكت :دي بطيخه يبنتي .
نورهان لسه حتحدفها في دماغها نور قالت :خلاااص حقك عليا اومال كنزي فين .
نورهان :كنزي مجتش وراها مذاكره .
نور لسه حتكلم لقت كنزي في وشها:اي يبت اومال فين المذاكره الا وراكي .
كنزي :فعلا مكنتش جايه بس جاسر ابن عمك هو إلا أصر أن أنا اجي.
جاسر :أنا غلطان يبنت عمي الا عاوزك تفوقي شويه من المذاكره .
اسراء جات سلمت عليهم اتكلمت :اه سيبها تذاكر علشان تدخل هندسه زيي.
جاسر :انتي نويتي علي هندسه ينور .
نور :اه .
كنزي :شاطرة يبت أنا بشوف مهندسين قمرات عسلات كدا سكر.
مراد سمعها وهو طالع قال بغضب الكل استغربه:بتقولي اي يزفته انتي .
اسراء :اي يمراد هي قالت اي .
مراد بغضب شديد من غيرته عليها أن تكلم علي راجل تاني وزعق باعلي صوته وقرب عليها وهي خافت رجعت لوراء وقال :اسمعي بقه يبنت عمي انتي تركزي في مذاكرتك بس غير كدا لاااااا مفهوووووم وملكيش دعوه بحد مفهوووووم .وسابها ومشي وهي عيطت واسراء اخدتها في الاوضه وطمنتها ونور ونورهان بيساعدوا الام في المطبخ وشويه واتغدوا كلهم والكل كان فرحان مراد كان بيبص لكنزي وكنزي بترفع وشها لقت مراد باصصلها بغضب هي بصتله بعتاب وكملوا الاكل وبعد العصر الكل مشي ومراد راح الشركه لأن نسي محفظته من امبارح واتصدم من الاسمعه وخد صدمه عمره …..؟
نرجع لأسر وجايدا طبعا جايدا دخلت كليه الطب وهي في الترم التاني للسنه الأولي وأسر دخل الاوضه يجيب ملف بيفتح الدولاب لقي دواء وقع مسكه لقاه دواء منع حمل اتعصب جدااااا وكسر المرايه.
اسر :جايداااااااااا.
جايدا طلعت من خضتها وقالت :مالك يا أسر في أي .
اسر :ضربها بالاقلام اكتر من مره تحت صراخها وشدها من شعرها وقال :انتي واحده خاينه وزباله وحقيره بتاخدي حبوب منع حمل وانا بتحايل عليكي علشان اخلف منك بس العيب مش عليكي العيب عليا اني اتجوز واحده ملهاش أهل يتيمه واحده خالها باعها تشتغل في كباريه واحده من الشارع .
جايدا انصدمت من كلامه القاسي وقالت بانهيار : والله يا أسر أنا مش عارفه الدواء دا مين الا جابه أنا مش باخده والله انا نفسي اخلف منك بيبي .
اسر بغضب اكتر زقها في الحيطه دماغها نزفت :وانا ميشرفنيش اخلف منك عارفه لان مش من مستوايا لانك واحده معندكيش انوثه وجرها علي السلم وطردها بره البيت ولسوء حظها أن الجو بيمطر وفيه نسبه بروده وهي بهدوم البيت .
جايدا خبطت بقوتها علشان يفتح ليها لقت اروي في وشها.
اروي بشماته :ضربك تستاهلي والله.
جايدا بقهره :استفدتي اي انتي كدا .
اروي بشر :استفدت اشوفك مذلوله يا يتيمه يزباله انتي انتي ولا حاجه انتي مجرد واحده أسر أشفق عليها واتجوزها .
جايدا حست باليتم لاول مره وأنها مذلوله ومكسوره وقالت :انتي واحده عديمه الدم والأخلاق .
اروي ضربتها بالقلم وقعتها في الطين وقفلت في وشها .
جايدا راحت قعدت علي كراسي الجنينه وهي حتموت من البرد ولحسن حظها تليفونها معاها رنت علي احمد .
احمد :اذيك يجايدا عامله اي .
جايدا بعياط :ابيه تعالي ارجوك .
احمد اتخض :مالك يجايدا صوتك ماله.
جايدا :أسر ضربني وطردني بره البيت .
احمد بغضب :هو اتهبل دا ولا اي.
جايدا بعياط :تعالي يا أبيه دلوقتي ارجوك .
احمد :اهدي يجايدا علشان خاطري أنا حكلمه والصبح باذن الله حكون عندك .
جايدا قعدت وطبعا وراها امتحان كلمت حد من زمايلها بعت ليها الكتب قعدت تذاكر .
اسر شافها من فوق كان مقهور عليها واتعصب جداااا لما لقاها بتكلم حد نزل لقي……….؟

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى