روايات

رواية عشقي الوحيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم اسراء بكار

موقع كتابك في سطور

رواية عشقي الوحيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم اسراء بكار

رواية عشقي الوحيد الجزء الثالث عشر

رواية عشقي الوحيد البارت الثالث عشر

رواية عشقي الوحيد

رواية عشقي الوحيد الحلقة الثالثة عشر

نرجع لعائله ناهد كلهم كانوا منتظرين الضيوف وناهد في غرفتها جهزت وعملت ميكب ولبست وكانت قاعده متوتره وقاعده مع بنت عمها .
نورهان :اهدي يبنتي بقه خيلتيني معاكي اتهدي بقه هو انتي اول واحده تخطب .
ناهد :مش عارفه أنا متوتره جداااا ينوري حاسه احساس غريب وجميل .
نورهان :علفكره لو متوترتيش يبقي مش بتحبيه حتي لو صالونات وكمان احساسك دا اجمل احساس اهدي بقه اومال لما تقعدي قدامه ويلبسك الدبله حتعملي اي.
ناهد :ضحكت مش عارفه حسيبوا واجري .
البنات ضحكوا مع بعض وفجاه الجرس رن ابو ناهد فتح الباب واستقبلهم في الصالون وناهد نزلت محمود اول ما شافها اتصدم من جمالها وخصوصا انها كانت لابسه نفس لون بدلته مفقش الا علي ضربه مروان في رجله وناهد كانت مكسوفه جدا ولبسوا الدبل وام محمود جابت الشربات والزغاريط اشتغلت والاغاني والكل فرحان وبيرقص ودخل ابن عم ناهد ياسر كان مسافر ونزل وبيعتبر ناهد أخته الصغيره وبارك ليها وباس رأسها طبعا استأذن من محمود .
الاب عصام :الف مبروك يولاد مبروك محمود دخلت الفرح بيتنا يولدي .
محمود :الله يبارك فيك يعمي دا انا بشكرك انك ادتهالي .
مروان :اي مش حنسيب العرسان لوحدهم ولا اي .
محمود :انت بتفهم والله يمروان .
الام عزه :اكيد يلمض بس تتعشوا الاول تعالي ساعدني .
الام سعاد :لا يعزه أنا حساعدك احنا بقينا أهل أنا وساره وغاده موجودين .
ام ناهد :طبعا يسعاد اتفضلي احنا جالنا الشرف والله.
ام ناهد وام محمود طبعا دخلوا المطبخ وحطوا العشاء والكل اتعشي وساره وكيان فرقوا الحلويات نرجع للعرسان .
محمود :مبارك يناهد قلبي انا مبسوط جدا .
ناهد :الله يبارك فيك .
محمود :بقولك اي مش عاوز كسوف والله اقلبها كتب كتاب .
ناهد :انت مجنون يمحمود خلاص حتكلم براحتي .
محمود :مجنون بسببك تعالي بقه اقعدي جنبي هنا .
ناهد :لا طبعا احنا لسه مخطوبين .
محمود :في دي معاكي حق حفضل مستحمل سنه هانت .
ناهد :سنه ليه احنا حنتجوز بعد سنه .
محمود بغمزه :اي يقلبي مش عاجباكي سنه مستعجله علي اي تحبي نخليها دلوقتي .
ناهد :تصدق انك قليل الادب أنا بقول نطولها شويه يعني سنتين حلو .
محمود :اه أنا قليل الادب ونطولها ليه يختي ها هي سنه حلوه أنا مستحمل بالعافيه تعالي بقه ابوس راسك بس .
محمود لسه حيقوم يبوس رأسها ناهد قامت جريت وفتحت الباب وطلعت لأنها مكسوفه منه جدا ومحمود اتصدم وقال اومال ليله الدخله حتعملي اي انتي يبت تعالي هنا وطلع من الاوضه لقاها بتطلع لسانها ضحك عليها وشويه ومشوا ووصلوا البيت كل واحد دخل اوضته ونام ماعدا احمد اتوضي وصلي قيام الليل ونام .
نرجع لبطلتنا بعد الكثير من المباركات لأختها اتعشت وصلت واطمنت علي والدتها ونامت من كتر التعب والارهاق .
في يوم جديد الساعه 6اسراء قامت صلت وفطرت علشان تلحق سكاشنها وقابلت مي وهما داخلين الكليه .
اسراء :مي عامله ايه اومال ندي فين .
مي :الحمد لله يقلبي ندي لسه مجتش برن مش بترد .
ندي :اهلا يخلق أنا جيت اهو .
مي :حمد الله على سلامتك يهانم اتاخرتي كدا ليه .
ندي :معلش بقه يميوش الطريق زحمه .
مي :الطريق برده الا زحمه ولا جنابك الا صاحيه متأخر .
اسراء :خلاص بقه يمي حقك عليا أنا ها تقديراتكوا اي .
مي :انتي لسه فاكره تسالي انتي كمان دا عدي علي الشهاده شهرين .
اسراء :اي يبت داخله فينا شمال كدا لي كأننا قتلنالك قتيل وكمان أنا كنت مضغوطه والله بسبب نتيجه نور .
مي :اه قتلتوا قتيل حركاتكوا بتشلني .
اسراء :بتشلك طب يلا اتكلي علي الله وضربتها بالكشكول علي رأسها بخفه .
مي :ضحكت خلاص انا جبت جيد جدا ومبروك لأختك مرتبه ولا اي .
اسراء :أنا جبت زيك تقريبا اه ترتيبها الرابع .
ندي :مبارك يسو عقبال اخر السنه .
اسراء :يارب يلا علشان حنتاخر علي السكاشن .
مي :يشيخه افتكري حاجه عدله بلا قرف .
اسراء :من طلب العلا سهر الليالي مش شد اللحاف وقال أنا مالي .
مي :غوري يبت من وشي .
اسراء :طبعا دخلت سكاشنها وهما دخلم بس سكشن تاني واسراء طالعه راحت للدكتوره وقالت اذيك يدكتوره عامله اي .
الدكتوره :الحمد لله يقمر اتفضلي .
اسراء :يزيد فضلك بدكتور هو ممكن نكون اصحاب .
الدكتور :طبعا يقمرايه ابعتيلي واتس من الجروب الا أنا دخلتكوا فيه بتاع شرح السكاشن.
اسراء :تسلمي يدكتوره أنا بجد كنت خايفه اكلمكوا كان عندي رهبه .
الدكتوره :ليه يقمرايه احنا زيك علفكرا قللي خوفك واحكي حستمي رسالتك .
اسراء :تسلمي يارب .
استوووب نعرف مين الدكتوره دي معيده في الكليه اسمها مي حسن اكبر من اسراء بخمس سنين طبعا حتفضل مع اسراء للنهايه وحتزعل جدا لما اسراء تدخل في غيبوبه لأنها حتعتبرها اختها الصغيره .
اسراء طلعت من المعمل لقت كنوز سلمت عليها ولقت زمايلها في الدور الارضي للكليه نزلت ليهم ومشيوا واسراء وصلت علي الساعه 1 لقت والدتها بتحط الغداء غيرت هدومها وصلت ونزلت حطت الاكل معاها وبعد الغداء اسراء راحت تنام وقامت العصر عملت شاي ليها وقعدت تذاكر لحد الساعه 10 وقامت من علي المكتب بارهاق كتبت علي الجروب عاوزه محاضرات الكيمياء محدش رد عليها قفلت التليفون وطلعت عملت شاي وقعدت مع اهلها شويه في الصالون .
مراد :اذيك يا اسراء عامله ايه.
اسراء :الحمد لله كويسه انت عامل اي .
مراد :الحمد لله كويس خدت ترقيه من الشركه .
اسراء :بجد اخيرا خدتها كنت حتموت وتاخدها .
مراد :ايوه طبعا علشان تعبت كتير في الشغل .
اسر
نرجع لاسراء لما دخلت الصالون تقعد مع أهلها شويه .
مراد :اذيك يسوسو عامله ايه.
اسراء :الحمد لله كويسه انت عامل اي
مراد :الحمد لله كويس يقلبي خدت الترقيه .
اسراء :اخيرا كنت حتموت وتاخدها .
مراد :ايوه علشان تعبت في الشغل .
اسراء :مبارك يقلبي .
الاب :اي الترقيه دي .
مراد :خدت ترقيه نائب المدير وخدت مكافاه 20 الف جنيه .
الام :ربنا يباركلك يحبيبي نشوفلك عروسه بقه.
مراد :اهدي يحجه شويه عاوزه تخلصي مني يعني .
الام :يواد انت داخل علي 28 سنه .
اسراء :اي يماما هو بنت دا ولد لو فضل لحد 30 ميعبوش حاجه وكمان سبيه براحته .
الام :حدفتها بالشبشب وقالت لها اخرسي خالص وطبعا مراد خد نصيبه من الشبشب .
الاب :اي يحجه بتضربيهم قدامي.
الام :انت مش شايفهم بيتكلموا ازاي واحد مش عاوز يتجوز والتانيه بتحامي لي .
الاب :يوليه اهدي عليهم بقه أنا رايح اصلي العشاء احسن وانام .
اسراء :فين الحلاوه مش خدت مكافاه.
نور :ايوه صح معاها حق فين الحلاوه بقه .
مراد :طبعا انتوا مش بتنسوا نفسكوا ابدا .
طبعا مراد جاب محفظته وكل واحده خدت 500 جنيه واسراء راحت كملت مذاكره بعد خدت طبق حلويات تأكله لأنها بتعشق السكريات لقت حد باعتلها المحاضرات .
اسراء اتوترت جدا :مين حضرتك .
احمد :أنا احمد خالد المحلاوي زميل حضرتك في الكليه ودي المحاضرات الا طلبتيها .
اسراء : اه شكرا ليك .
احمد :العفو .
استوووب نعرف مين احمد احمد خالد المحلاوي دا حيكون صديق اسراء المقرب جدا وحيكون عارف كل أسرارها اصغر من اسراء بشهر وطبعا حيعتبر اسراء أخته الكبيره وبعد كدا حيتقابلوا صدفه في الشغل وحتخلي احمد دراعها اليمين لما تاخد لقب سفيره .
اسراء اتوترت جدا لان دي اول مره اسراء تكلم ولد ولاحظت أن روان مش بتسال عليها ولا سالت علي نتيجتها فهي أقنعت نفسها انها مضغوطه فكلمتها واطمنت عليها وطبعا مسالتش علي النتيجه اسراء زعلت جدا فسكتت وقفلت معاها وصلت قيام الليل ونامت .
في اليوم التالي محمود كان في المستشفي وطبعا هو من أكبر الجراحين في المستشفي وطبعا غير عيادته الخاصه وكان عنده عمليه استئصال مخ استمرت 5 ساعات وبعد كدا طلع علي مكتبه قعد بارهاق علي أول كرسي لقي ناهد دخلت جابتله عصير ومايه ووصلها بيتها وبعدين روح لقي الكل علي الغداء وأحمد كان اجازه وبعد الغداء احمد راح لمحمد .
احمد :السلام عليكم يمحمد.
محمد :اهلا يشبح عامل لي نورت والله.
كيان :اهلا حضره العقيد اتفضل .
احمد :يزيد فضلك .
محمد :كيان فنجانين قهوه من ايدك الحلوه دي .
كيان :بس كدا عيوني .
احمد :أنا اجازه من ساعه ما خلصنا المهمه .
محمد :ليه محسسني أننا اجازه من شهر دول تلات ايام .
احمد :انت عارف اني مش بحب القعده في البيت تسلم ايد مراتك القهوه حلوه يلا أنا ماشي علشان حجيب ساره من الدرس .
محمد :خلي بالك من نفسك .
احمد نزل من عند محمد وراح يجيب أخته من الدرس لقي……

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي الوحيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى