رواية عشقي المتمرد الفصل الرابع عشر 14 بقلم مروة مرزوق
رواية عشقي المتمرد الجزء الرابع عشر
رواية عشقي المتمرد البارت الرابع عشر
رواية عشقي المتمرد الحلقة الرابعة عشر
خرجت هيلين من المستشفى و بعدها علا
علا أصرت إنها عايزه تفضل مع هيلين و عمر مش عايز يسيبها ف اقترح ريان أن العيلتين يعشوا في مكان واحد وهو القصر وبعد إلحاح علا علي هيلين هيلين وافقت
هيلين ببرود………المعلومات دي غلط
رائد بصدمه……….الزاي
هيلين بذكاء……….فكر كدا معايا سعاد لو رجلتها اللي عملوا كدا كان عملوا زمان لما تم نقلها للس*جن المشدد مش وهي راحة علي محاكمة دا غير ج*ثة روح مش منطقي ان الجثة تمو*ت كدا بمعني تقرير الطب الشرعي اللي أنا طلبت يتعمل اثبت ان الج*ثة ما*تت باثر مادة سا*مة شديدة دا غير إنه اثبت ان الج*ثة اتعمل فيها عمليات تجميل وأثر العمليات واضح ،الظاهر كانوا مستعجلين علشان ينفذوا الخطة دي نقطة النقطه التانيه معروف عن رجالته الثعلب اللي سعاد بتشتغل معاهم أن قت*لهم كله بيكون بالر*صاص غريبة لما تلاقي العربية متفحمة مش كدا دا معاناه ان في انه دا غير لو سعاد كانت هربت اكيد هتعمل حاجة تغطي علي غيابها علشان محدش يدور عليها بمعني تجيب حد يحل محلها عرفت بقي ليه بقول المعلومات دي غلط خلاصة الكلام روح عايشة و ليها كلا*ب بتساعدها أولهم عماد الك***لب اللي اترمي في مصحي
الكل كان بيسمع وهما مصدومين لتكمل هيلين
هيلين بهدوء مخيف………غير بنسبة ١٠٠% روح المسئولة عن حادث علا
لينصعق عمر عند سماع هذا
ليرن هاتف هيلين وتجيب
هيلين……ألو مين معايا
روح بسخريه…………طلعتي ذكيه يا بنت حبيبي
هيلين فتحت الاسبيكر
هيلين ببرود………تعرفي تعدي ،عدي لان العد التنازلي لمو*تك بدأ يا روح اذا انتي مفكره شويه النسوا*** اللي معاكي يقدروا يحموكي من اللي هعمله فيكي ف انتي قرتيني غلط خالص زي ما في ظرف أسبوع كشفتك وخليت ابويا يرمي اليمين عليكي و يرجع لأمي و حبهم يكتمل بكل بساطة اقدر اجيبك دلوقتي وانتي اصلا في مكان جنب محطة القطر
لتنصدم روح لتكمل هيلين……بصي يا شاطرة اللي بيلعب بالنا*ر يستحمل حر*قها وانتي لعبتي مع الشخص الغلط ف اتحملي بقي و صح قولي للي ساعدك لو كنت في بطن أ**مك و حياة كل ددمعة نزلت من عيون أختي لأخليك تدفع حقها د*م من عيونك ونيجي ليكي بقي عارفه الح…جيم احب اقلك أنا جح…يمك اللي جاي وصح عماد اول واحد هيشوف الج….حيم دا سلام وقفلت في وشها
رائد………خلينا نتحرك بسرعة
هيلين ببرود……….لا هما هيسبوا المكان
عمر…….أنتي عرفتي مكانهم الزاي
هيلين……….صوت القطر اللي ظهر في التليفون بين مكانهم ودي غطلة حصلت منهم
علا عيونها دمعوا علي ابنها اللي راح و عمر حضنها وعيونه دمعوا من اللي أمه عملته
هيلين بهدوء………….متستحقش، اي دمعة منكوا وفروها لما تيجوا تاخدوا حقكم لان الوقت دا قرب أوي بس خلينا نغيروا جوا ونطلع رحلة ايه رايكوا نروح الغردقة
هدي…….اوكي البحر وحشني
إياد بهمس………يا بخته
ريان بهدوء……….هيلين أنا عايز اتكلم معاكي على انفراد
هيلين………تمام و راحت معاه
ريان بندم وحزن……..أنا آسف علي اللي عملته واللي قولته و اوعدك اني مش هضيقك تاني خالص ولا هقرب منك يا هيلين
هيلين حست بحزن من كلام ريان بس مبينتش
هيلين بهدوء………..اللي حصل حصل ودا كان زمان انسي وأبدا صفحة جديدة يا ريان
ريان بابتسامة وجع…………ودا اللي هيحصل اول ما ارجع من الرحلة هسافر علشان أبدا من جديد قال كدا ومشي
هيلين حست بحزن كبير من فكرة ان ريان يبعد عنها بس فسرت دا إنها عذراه علي اللي اكتشفه عن امه وانه زعلان وهي حاسة بالشفقة عليه ودخلت
هيلين بمرح……..يلا بينا يلااااااا
هدي بضحك……يلاااااااا
علا ابتسمت بس
هيلين…….يلا نجهز الشنط وانا هروح مشوار واجي علي طول وطلعت علي اوضتها
غيرت هيلين هدومها لفستان لونه احمر ناري واصل لحد الركبه عليه حزام أسود الفستان بحملات وسرحت شعرها و رجعته لورا ولبست صندل لونه أسود شيك و حطت العطر بتاعها و خادت شنطة لونها اسود و حطت ملمع شفاه وبصت لنفسها بانتصار ونزلت
الكل سمع صوت نزول وبصوا شافوا منظر انصدموا من جمالها وريان اللي كان نازل وسرح في جمالها وانوثتها
رحمه بابتسامة…….بسم الله ماشاء الله قمر ربنا يحميكي يا روحي
هيلين بابتسامة…….حبيبتي يا ماما أنا ماشيه عايزين حاجة
شوقي بابتسامة……….متتاخريش
هيلين……اوكي يلا باي
ومشت بس شافت ريان والزاي نظره كله عليها ضحكت ومشت
ريان في سره……..يالهوي هو الجو حر كدا ليه يخرب بيتك هتجنيني وبعدين ركز إنها خارجة وبالشكل دا
ريان بغضب وغيره……..يا حليتها الكل هيشوفها كدا وطلع وراها
طلعت هيلين من القصر ولبست النضاره بتاعتها السوده وخادت العربية ومشت و ريان مشي وراها
بعد مدة وصلت هيلين لمطعم فخم ونزلت ودخلته و ريان وراها
هيلين ببرود………طلبتني ليه يا أسامه
نظر لها أسامة بانبهار وانجذاب
أسامة بابتسامة……..اتفضلي يا هيلين و قام وشد الكرسي وقعدها و رجع مكانه
كل دا وريان متابع الموقف والنا*ر بتاكل فيه
عند اسامه وهيلين
أسامة بحرج……احممم أولا أنا بعتذر عن اللي حصل مني بس انا كنت مجبور وقتها وقص عليها اسامه ما حدث
هيلين بهدوء…….تمام وأنا مسامحة بس كان لازم تبلغ اي حد من الجهاز عندنا و وقتها كنا هنتصرف يا أسامة مش تنفذ اللي اتقالك لو كنت عملت حاجة ليا وقتها صدقني ما كان هيكفيني اد**فنك حي
أسامة بلع ريقه بخوف
هيلين جات تقوم أسامة مسك ايدها ، هيلين بصت لايده وهو ساحبها
أسامة……..احممم اسف بس ممكن تقعدي انا عايزك في موضوع تاني
هيلين قعدت
أسامة……….هيلين أنا بحبك و عايز اتجوزك قوليلي اجي امتي أتقدم ليكي
ريان كان قاعد علي ترابيزه قريبه وسمع اللي أسامة قاله عيونه وسعت من الصدمه والغضب والغيره
عند اسامه وهيلين
هيلين بصت للمرايه شافت انعكاس ريان بس أسامة ملاحظش ريان ابتسمت وقررت حاجة
هيلين مثلت الحرج
هيلين باحراج……احممم انا ليا اب تقدر تيجي وتطلبني منه قالت كدا وطلعت تجري
وريان سمع ردها جن جنونه و طلع وراها بس وقفه تليفونه
ريان بغضب……..إيه يا أدهم
ادهم……إيه يا ريان انت فين الوفد مستني تعاله بسرعة
ريان بغضب……طب اقفل يا أدهم انا جاي سلام وقفل وطلع علي شركته
وصل الشركة وهو في قمة غضبه ودخل بطلته المميزه وكل الموظفات عيونهم عليه وطلع للدور الاخير ودخل الاجتماع
ريان بهدوء عكس الحالة اللي جواه……آسف علي التأخير خلونا نبدأ وبدأ الاجتماع وبعد مدة خلص وتم للاتفاق
صوفي وهي سكرتيره ريان
صوفي بدلع……مستر ريان حضرتك بخير و حطت ايدها علي كتفه
ريان بهدوء……..ايوه بخير بس محتاج قهوه
صوفي قربت منه أكتر بعد ما قفلت الباب
صوفي بدأت تفك زراير قميصه
صوفي بحب……وحشتني يا ريان
ريان بهدوء……صوفي انتي بتعملي ايه
صوفي وهي تقبله……بقولك وحشتني يا ريان
ريان بصلها واتخيلها هيلين شدها ليه وقبل**ها بشغف كبير وصوفي اتجاوبت معاه
ريان بدا يفك زراير بلوزة صوفي وهو مفكرها هيلين وصوفي مندمجة معاه بعد عنها وبصلها بس شافها صوفي وفاق ذقها بقوة ومسك راسه بغضب وصوفي قربت منه و حطت ايدها علي كتفه
صوفي بدلع……….ريان
ريان ذقها بقوة و بص الناحية التانيه
ريان وهو بيقفل زراير قميصه…….اعدلي هدومك واطلعي وانسي اللي حصل واللي بنا شغل وبس يا صوفي وإياكي تفكر في حاجة غير كدا
صوفي قامت وعدلت هدومها وقفلت زراير بلوزتها و طلعت برا و ريان ك…سر كل حاجة في المكتب بغضب من اللي عمله واللي كان هيعمله بص علي قميصه لاقي اثر لروج صوفي عليه اتصل وطلب لبس جديد ليه
غير هدومه و طلع من الشركة كلها
وصل القصر وشاف هيلين داخله مسكها من ايدها و دخلها كوخ جنب القصر
هيلين……ريان ريان أيدي
ريان حاصرها بينه وبين الحيطة
ريان بغضب وغيرة عاميه………اسمعي يا هيلين أنتي ليا أنا وبس فاهمة برضاكي غصب عنك انتي ليا بكلك وانا هتجوزك النهارده اجهزي يا عروسه
هيلين بصدمه……انت بتقول ايه اسا…
قبل**ها ريان بشغف وحب وغضب وغيره
هيلين حاولت تبعده بس ريان اقوي منها بكتير
بعد ريان عنها لما شاف دموعها و شفايفها اللي جابت د*م و ورمت
هيلين ضر*بته كف علي وشه و ريان مسك ايدها بغضب وتملك
ريان بغضب…….هتوافقي يا هيلين سامعه هتوافقي
هيلين بغضب وتحدي……لا يا ريان مش هوافق
ريان بغضب………خلاص يبقي اوريكي الوش التاني وطلع تليفونه و اتصل مكالمة فيديو
هيلين عيونها وسعت بصدمه وهي شايفه ذلك الطفل الصغير الذي اعتبر هيلين أمه وهي اعتبرته طفلها نائم مثل الملاك و هناك مسد*س موجه اليه
ريان……….قولتي ايه لسه رافضه برضه
هيلين بصتله بدموع وغضب فهو علم نقطة ضعفها ايه وبيستغلها
هيلين بغضب………..أنتي از*بل واو*سخ انسان قابلته في حياتي بتستخدم طفل علشان تهددني انت مش را**جل
صفعة قويه من ريان تلاقتها هيلين جعلتها تسقط علي الأرض
ريان بملامح غضب……….أنا هوريكي اذا كنت راجل ولا لااه يا هيلين وبرده هتجوزك
هيلين بدموع وغضب……بكر*هك بكر*هك
ريان بسخريه……وهخليكي تكر*هيني أكتر اصبري بس دلوقتي هنخش جوا و هنقول إننا ههه بنحب بعض وهنتجوز بس لو لعبتي بدماغك يا هيلين ودعي حبيب القلب وقومي بقي وامسحي الزفت اللي علي شفايفك دا
هيلين قامت وبتحدي……..لا مش مسحاه هاااه
ريان قرب منها وا*نقض علي شفايفها بقسو*ة ومسح الروج وبعد عنها
ريان بحب وسخريه………امو*ت انا في العناد وعاندي زي ما انتي عايزه عندي طرق تانيه وغمز ليها بو**قاحة لتحمر خدود هيلين و تمسح دموعها و يمسك يدها ريان و يدخلوا القصر
ريان ببرود……وأنا وهيلين قررنا نتجوز
الكل انصدم من الخبر
هدي بصدمه……..إيه وبصت لهيلين
هدي بفرحة……بجد
هيلين هزت رأسها بايوه والكل بارك ليهم وفرحوا وريان أصر أنهم يكتبوا الكتاب النهارده و هيلين جواها غضب لو طلع ليق**تل ريان
حاتم رجع من المهمة و رجع القصر دخل علي كلام ريان وهو بيقول انا وهيلين قررنا نتجوز
حاتم بفرحة….لولولولولولي
الكل بص علي حاتم وانفجروا في الضحك
حاتم راح لهيلين وحضنها وبارك ليها و ريان قبض علي يدها بغضب وغيره ان حد تاني بيحضن حبيبته
هيلين طلعت علي اوضتها وفضلت راحه جايه تحاول تلاقي حل للي هي فيه
قاطع تفكيرها دخول مساعده ومعاها فستان ابيض هادي بأكمام طويلة و الفستان طويل بيض من عند الخصر و نازل بوسع لتحت تصميمه بسيط جدا
هيلين بصت للفستان باعجاب
المساعده……مستر ريان طلبه لحضرتك
هيلين بغضب……..روحي ايدهوله وقولي ليه خليه ليك ودخلت الحمام تاخد شاور
وبعد مدة طلعت من الحمام لافه الفوطة حوالين جسمها وشعرها مبلول وبينقط
هيلين…..اووووف نسيت اخد هدومي وبصت لاقت اللي واقف مبحلق ليها وباصص ليها نظرات إعجاب
نظرت ليه بصدمه وطلعت تجري علي الحمام بس هو مسكها وشدها ليه
ريان بتوهان……..نها**يتي هتكون علي ايدك و قرب منها
هيلين ذقته و دخلت الحمام بسرعة تغير و وشها كله احمر وبعد مدة طلعت
هيلين بغضب……انت قل**ت أدبك هتوصل لحد فين الزاي تخش عليا
ريان ببرود………مراتي
هيلين بغضب………اطلع برا يا ريان علشان مصورش قتييييييل دلوقتي والجواز ده عمره ما هيكون حقيقي لاني مش هقبل انك تكون شريك حياتي
ريان قرب منها بهدوء………..هنشوف هتوقعي في عشقي يا هيلين و هتحبيني
هيلين بتحدي وسخريه……….عارف الباب اخبط دماغك فيه انا لا يمكن احبك فاهم يوم ما احب هحب راااجل فاهم يعني ايه راجل
ريان اتعصب وضر**بها قلم وشد شعرها
ريان بغضب……لمي لسانك دا يا هيلين واذا حبي ليكي هيخليكي تقوي لا أنا امحيه واحط مكانه قسوة و ذقها و طلع
جه الوقت اللي مصير هيلين هيرتبط بمصير ريان
وقال المأذون جملته الشهيره
“بارك الله لكما وجمع بينكما في الخير”
ريان بص لهيلين وقام ليها وقدام الكل قبل جبهتها بحنان وحضنها
ريان بصوت منخفض……مبروك يا حرمي
هيلين قلبها كان بيدق بسرعة كبيرة ومردتش علي ريان
حاتم بابتسامة……..خلاص ناجل السفر لبكرا علشان العرسان وغمز لريان وريان ضحك
عبدالرحمن بضحك……….يلا يا بطل
ريان شال هيلين اللي في عالم تاني خالص وطلع بيها علي اوضته ونزلها في منتصف الغرفه وبصلها بحب مخفي تحت ملامح القسوة
ريان بدا يقرب من هيلين وشدها ليه حتي صارت بين احضانه ودفن وشه في عنقها وهي حست نفسه الساخن وفي كهربة سرت في جسمها ولسا ريان هيتمدا هيلين ذقته
هيلين بتعب وهدوء…….عايزه انام ولو سمحت متقربش تاني وراحت نامت حتي من غير ما تغير هدومها
ريان فضل واقف حزين من رفض هيلين ليه هو عشقها وحبها ومكنش عنده استعداد يخسرها وتكون مع حد تاني أبدا لا بس بالمقابل جر*حته وهو جه علي كرمته كتير راح غير هدومه وطلع لاقها نامت بص ليها بهدوء وجاب لبس ليها وبدأ يغير ليها والنور مطفي خلص ونام جنبها علي السرير و من غير ما يحس كان واخدها في حضنه وهنا حس براحة كبيرة وهي معاه وغرق في نوم عميق وهو يحتضنها
كريم عرف بجواز هيلين فضل يك**سر كل اللي حواليه و روح استغلت دا
روح بتمثيل الحب…….معلشي يا حبيبي هي متستهلش
كريم بدموع…….بحبها وادمنتها يا ماما ليه تبعد عني لييييه
روح بخبث………وانت ايه عرفك م يمكن الجوازه دي غصب عنها مش شايف جات الزاي وبالسرعة دي ،هيلين ليك انت ولوحدك بس وانت لازم تدافع عن حبك وإلا انت كدا تكون محبتش هيلين الست مننا تحب اللي يفضل مدافع عن حبه لآخر نفس في عمره ويعمل المستحيل حتي لو
كريم بترقب……..حتي لو ايه
روح بخبث……..يخليها ليه غصب عنها وانت فاهم وتركته ومشت
كريم كلام أمه فضل يتردد جواه لحد لما ابتسم بخبث
كريم بخبث…….هتكوني ليا يا هيلو وقريب في حضني
روح……….بتنفذي اللي بقولك عليه
……ايوه وقريب هيحصل اللي انتي مخططا ليه
روح…..خليكي قريبه منه فاهمة
……اوكي سلام بقي
روح …….سلام ياختي
حل الصباح والكل بدأ يجهز نفسه للرحلة
عند ريان وهيلين
ريان فاق قبل هيلين وبص لاقي هيلين نايمة علي صدره و شعرها مفرود حواليها حركها براحة وبص ليها وطبع قبلة خفيفة علي شفايفها
ريان بحب…….احلي صباح وقام دخل الحمام
هيلين بدأت تفوق وقامت سمعت صوت مايه عرفت إنه في الحمام وفضلت تفكر الزاي تلاقي ياسين(انا غيرت اسم الطفل من طارق لياسين علشان منتلغبطش 🙂🙂)
فاقت لما شافت ريان طالع ولافف حوالين خصره منشفه وصدره عا**ري احمر وجهها
هيلين بخجل…………..اايييييه انت الزاي طالع كدا
ريان ببرود…….ملكيش فيه انا حر و اتجاهلها و راح ناحية الدولاب وطلع بدله لونها رمادي شيك عليه قميص أسود و دخل يغير هدومه
كل دا وهيلين هتنفجر من الغضب لاقته طلع وكان شكله حلو وشيك حست بالغيرة ان اي بنت ممكن تبص ليه باعجاب
هيلين بغيره…….انت هتطلع كدا
ريان ببرود……..ايوه عندك مانع ولو عندك خليه لنفسك مش محتاجه قال كدا ونزل وطلع على الشركة يخلص شويه حاجات قبل السفر
في الشركه
ريان……صوفي ملف الصفقة هاتيه
صوفي نفذت اللي ريان قاله ودخلت ليه
صوفي…..الملف
ريان…… تمام اطلعي و اقفلي الباب
صوفي قفلت الباب و قربت منه بدلع و ق**بلته
ريان…………….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي المتمرد)