روايات

رواية عشقني في ماضيه الفصل الثامن 8 بقلم ميفو السلطان

رواية عشقني في ماضيه الفصل الثامن 8 بقلم ميفو السلطان

رواية عشقني في ماضيه الجزء الثامن

رواية عشقني في ماضيه البارت الثامن

عشقني في ماضيه
عشقني في ماضيه

رواية عشقني في ماضيه الحلقة الثامنة

في بيت ضرغام بدءا الاستعداد لجواز فايز من فريده وقد حاول فايز ان يتكلم مع فريده و لكنها كانت ترفض بشده الا انها قبل كتب كتاب استدعت اخيها وطلبت فايز لتقف امامه تنظر اليه ببرود لتقول كتب الكتاب النهارده ياود عمي ادهم قال لك علي طلبته انت موافج عليه عشان ما فيش مشاكل تحصل بيننا يا ابن ناس.
ليتنهد فايز ويقول… مش فايز يا بنت الناس اللي ياخذ حاجه غصب طول ما انت مش رايده اني مش هاجرب منك ما تحمليش هم اكده مش هغصب مراتي على حاجه واصل مراتي تجي راضيه انا فايز مش اي حد..
لتهتف…. خلاص اكده يبجى اتفجنا علي حياتنا بعد اكده ولو عايز تتجوز يا ابن الناس انا ما هاقفش في طريجك لا تنجبر عليا ولا انجبر عليك لتنظر اليه بسخريه وتقول وخلاص اكده بجت حجه زينه انك تشيل مكان ايهم ما انت خلاص بجيت من العيله وتشيل حاجة المفروض مرتك واستدارت وتركتهم في صمت مطبق.
ليقف فايز متغاظ… يعني اروح افلج دماغها نصين البت اتجننت وواقفه ترط في الحديث ونجيب ونتهبب انا رايدها و هاموت عليها وهي تجول لي روح اتجوز دي حاجه تجهر انا داخل دنيا ولا داخل انجهر البت مش طايجاني كانت جبل سابق تبص في وشي وتحددتني حديت زين بس دلوك ما ترجعش تبص بص عاد.
ليضحك ادهم ويقول… والله انت اللي رضيت هو صحيح هتشيل طين وهي تسود عيشتك وتمررها بس خيتي طيبه انت بس اول ما تبقى لحالك معها حب ودوس وتنحنح الله يرضى عنك لين دماغها دي انا عارف دماغ هواره هتركب وتطين عيشتك يامرك يا فايز على اللي هتشوفه.
ليهتف فايز… ماشي يا فريده اعمل لك كل اللي بتعوزيه بس اول ما تبقى بتاعتي واكون معك لحالي هتلاجي حال ثاني يا بت الناس داني باعشجك عشج واسيبك لمين اتجننت دي عاد ده انا هاموت عليها اجعد لحالي وياها المجعد ولا اطولهاش عشان انهبل او انجلط.. يا رب صبرني.. جوم اما نتهبب نكتبو ونشوف الناس جت يلا دا انا هرشج في الحيط بس اجول ايه من عمايلي الطين علي دماغي.. ميفو ميفو..
مر الوقت في بيت ضرغام وتجمع قليل من الناس الاعمام والاقارب المقربه يتم كتب الكتاب وكان قد تم تجهيز مقعد كامل وجهز بكافه المستلزمات العصريه حجره للعروسين كامله مكمله لتكون عش الزوجيه لفايز وفريده كان قد انتهي مراسم كتب الكتاب ذهب فايز ياخذ فريده كانت تلبس فستان عرس بسيط كانت جميله رائعه اقترب منها ويمسك يدها ويقبلها بحب كان يقبل راسها.
لتهتف مليحه… يلا يا ولدي خد مرتك وربنا يسعدكم يا ولدي واشوف خلفكم وخلف خلفكم لتتنهد فريده لتحني راسها لينظر اليها فايز ويعلم ما تفكر به لكننه لم يبالي واخذها من يدها ليصعد بها الى الاعلى وكان هو قد دخل الى الحجره من قبل وزينها بالورود والقلوب الحمراء كانت الحجره تخطف القلب كان قد اودع فيها كل محبته لتدخل فريده ما ان وصلت الى باب الحجره وهمت ان تدخل فريده ليقترب منها ويحملها بين يديه.
لتشهق وتتعلق به لتهمس… نزلني عاد انت اجنيت ولا ايه. ليضحك ويقول.. من جهة جنيت ايوه جنيت مرتي بين يدي وليله فرحي ما تجننش عاد.
لتقطب جبينها وتهمس. نزلني بجولك نزلني… صلوا على الحبيب
ليضحك ليدور بها داخل الحجره… نورت مطرحك يا جلبي كانت يدها حول رقبته ما انا وعت لمنظر الحجره حتى خفق قلبها واحست برعشه شديده سارت في جسدها ليبتسم هو لاحساسه بتلك الرعشه كان لا يريد ان يفلتها ابدا وهي سرحانه في الحجره من فرط جمالها لتدمع عينيها بحب فهي تعشق فايز منذ ان وعت علي الدنيا وقلبها متعلق به ولكنها عادت مره اخرى لنفسها وتهتف.. نزلني نزلني…استغفرواااا
لينزلها بهدوء لتقف امامه ويديه علي وسطها ليقول.. منوره الدنيا كلها يا جمر فايز انا حاسس ان جلبي هيجف وهيخرج برات صدري.
لتقطب جبينها.. انت بتجول ايه انت انت واعي لحديتك ده. ليضحك… يا بنتي انا واعي و واعي و واعي بس اعمل ايه في دماغ حبيبي.
لتنظر اليه بذهول… حبيبك.
ليشدها اليه ويقول… ده مش حبيبي بس ده قلبي من جوه العشق ولا يوم ما فكرتش فيه.
لتنظر اليه مسحوره بكلامه الا انها دفعته بعيدا وقالت بقوه بجولك ايه بطل حديتك ده احنا كبار اتفجنا على حاجه يبقى تنفذها مش من اول يوم تغفلجها اكده.
ليقترب منها و يشدها اليه لتحاول ان تفلت منه ليشدد عليها ويقول…واعي انك زعلانه من حديتي بس انت فهمت غلط انا ما كنتش اجصد اكده بعيد رايد اجول اخذ حج ايهم وتاروا ده اللي كت رايدو يا بت الناس انت جيتي في وجت كلام غلط.
لتدفعه بعيدا و تقول… بجولك ايه بطل حديتك ده خلينا نبداها بالسلام بلا تجصد بلا ماتجصدش خلاص يا ابن الناس بطل احنا اتفجنا وخلصنا واستدارت لتدخل و تغير ملابسها الا انه لم يتركها ليحتضنها من الخلف وبدا الاقتراب من شعرها ورقبتها وظل يتلمسهم بحب وهيام حاولت انت تبعد وتتململ بين يديه ليشدد عليها ويهمس يا ريت تحسي النار اللي جوايا يا بت الناس انا باعشجك عشج الله فسماه ما كت اجصد ده انا كنت اتمنى اليوم ده والله اتمنى اليوم ده ليديرها ويخرج من جلبابه وشاحها يقبله ويهتف ده اللي كان بيصبرني علي بعادك. كانت اصبحت منهجه من كلامه ومسروقه من اعترافه ليرفع وجهها ويهتف والله باعشجك عشج الله فسماه ما في غيرك جوات جلبي يا بت الناس يا واخذه عجلي من يوم ما وعيتلك صبيه بتكبري جدامي وخدتي جلبي وعشجك طاح فيا كت ببصلك واخاف عارف انك هواره واني ماهينفعش كت ببعد وماببصش وان جت عيني عليكي اتحسر علي حالي. نجمه عاليه في السما اطولها ازاي بس.. هواره منيهم فيهم.. اخوي حبببي هو السبب اللي جدمك ليا يردهولنا ربنا.. كت عاشج واجعد اسهر ليلي عاشج. والله عاشج لتسهم في عيونه ليبتسم عليها ليقترب منها ويقترب ويقبل شفتيها بنعومه ويسر وهي لا تتحرك مستكينه لا تفعل شيء وهو ينهل من شفتيها ليحس انها تاهت بين يديه ليحس انها ستموت بين شفتيه وهو يحتضنها بشده وينهال عليها ويصب عليها عشقا وياخذ منها عشقها لينغزها عقلها لتعود الى نفسها لتبعده عنها وتصرخ وتقول.. بعد عني انت فاكرني هبله هصدجك عاد انت عايز مني ايه بتعمل اكده ليه مش كان اتفاج بتجول ايه انت عاد وعشج وهباب ليه اكده اني ما هسكتلكش مش لعبه هيا دا اتفاج يابن الناس وان كت فاكر انك هتضحك عليا يبقي فاهم غلط بعد عني ومالكش صالح بيا نهائي ولو جربت همرر عيشتك اني مش هبله اصدجك ايه اللي حصل في عشيه عشان تبجي مش رايد وبعديها تجولي بعشجك فاكرني ايه عاد عيب اكده احترمني شويه وبعد عني اني ما عوزاش اسمع حديتك ده انا ما عايزاكش من اصله واستدارت.
ليصدح صوته.. ماتجوليش اكده وانت شفايفك كت بين شفايفي رايده وحابه وجسمك بيرتعش جوات حضني اسمعي يا جلبي اني خابر انك زعلانه بس اني ما ههملكيش اكده يبجي تفهمي عاد اني راجلك وحبيبك ورط فاضي َما هسمعش عيونك جبل سابج كانت بتجول كل حاجه وشفايفك دلوك خلتني هموت في يدك من فوراني . لاه رايده وعايزه بس ههملك شويه تحسي بيا تحسي بعشجي بس ما ههملكيش كتير انت حبيبتي ودنيتي اللي هموت عليها ليقترب منها.. فريده لفايز روحه وجلبه اللي اتمناهم يوم ويوم ما بقو في يده تفتكري يجدر يبعد.. لاه دا هيجرب ويعشج ويموت حبيبه عشج ليقرب اكثر ويتلمس شفتيها والله بيعشجهم عشج.. لتظل فتره مشلوله غير مصدقه كلامه.. بيحبني فايز بيحبني.. ازاي ده.. امال جال ليه ما رايدش كان هو قد اقترب وهيا سرحانه واحتضنها وها مازالت تفكر.. يكونش بيضحك عليا عشان يتم الجوازه وخلاص ماهتفرجش مره من عشره كان هو مبتسما علي حالها وبدا يتلمس رقبتها.. لتسرح.. ايه بيحبني بجد.. جلبي هيجف اكده هو فيه ايه مالي كان هو يلتهم رقبتها لتهيم وتتوه معه كانت تحاول ان تخرج مما هيا فيه ولكنه لايعطيها فرصه ليحملها وهو مازال يقبلها ليذهب بها الي الحمام ويفتح فستانها وهيا مغبَيبه ليتركها اخير ويهتف بحب.. غير يا جمري وانت مفرهد اكده دانا هشوف ايام جاز.. بحبك يا بت الناس ياللي مش رايداني لتنظر اليه ببلاهه.. ليشدها.. لاه ماجادرش اكده يا جلبي يانا لينهال عليها يلتهم شفتيها بحب وهيا تاهت ليبتعد مرغما.. هفطس يا بت الايه .. ليضحك ويقفل الباب وتظل هيا مشلوله مما هيا فيه فهيا لم تعي اي مما حدث ولم تعي حملها وفتح فستانها ولم تحس بشئ لتجلس بغلب شديد وتسرح فيما حدث لفتره لينغزها عقلها وتهب مره واحده وتقول..
وتهب.. نهار اسود الواد اتجنن. الا ايه عاد دا وجفلي جلبي ليه اكده ماحساش اني باللي حوصل يا لهوك يا فريده جلبي بيدج اكده ماني بعشجه وهو هيجول بيعشجني صوح والا بيكدب عشان يمرر الجوازه.. لتجلس بحزن.. امال ليه جال لامي مش رايد ليه يجهرني اكده ويرجع يجول بعشجك وبتهببك.. فاكرني عبيطه اياك بس هو بيعمل حاجات عيب اكده وانا ماحساش ومش زعلانه ليه طيب.. جلبي هيجف منك لله عايز ايه داحنا لسه اول يوم واتفجنا ووافج بيرجع في كلامه ليه طيب مايهملني ويروح يتجوز.. لتقطب جبينها.. يهملك ازاي يا محروجه انت دانتي هتموتي عليه.. لتهتف.. لاه بس ما هسكتلوش عاد بلا حديت فاضي ومسخره اجَمدي يا زفته وبطلي حبحبه اجمدي واجفيله.. لتشحذ همتها لتخرج لتجده يلبس بنطالا ويجلس علي السرير مرتخي لتنصدم من منظره ليحس بها لتشيح وجهها خجلا وتدور لتبحث اين ستنام لتقطب فلم تجد شيئا لتذهب الي الاغطيه وتشدهم وتقول بجولك بعد لاخر السرير اكده وبدات في رص المخدات ليضحك عليها ليقول.. بتعملي ايه يا جلب فايز..
لتنظر اليه بغضب.. هنام ايه مش شايف عاد.
لياخذ المخدات في يدها ودي بقه اللي هتحوشني عنيكي يا اهبل اخواتك..
لتصرخ فيه… بجولك ايه كفايه مسخره لحد اكده واعجل اكده احنا اتفجنا يابن الناس اني ما هسكتلكش واصل لتندس في الفراش وتضع المخدات حولها ليتنهد ويدخل بجوارها وظل ينظر في السقف قليلا ليتنهد.. لاه ماجدرش اكده ليبعد المخدات ويشدها الي صدره العاري لتصرخ برعب.. ليحتضنها بشده ويقول.. ماتخافيش بس ما ههملكيش يا جلب فايز جتتي هتموتني لو هملتك علي الاجل احس بيكي عاد..
ظلت تتملص بين يديه وتشتمه ليشد عليها.. هتفطسي اكده من الفرك وانا ما هملكيش ريحي جلبك ده ويا ريت تريحي جلبي يا جلبي يا بت بعشجك الله يحرج دي ساعه عفشه انطسيت في نضري وجولت ما رايدش.. ما رايدش ازاي بس دانا رايد ووالع.. والله والع ارحمي جتتي هتموتني والجمر نايم جاري اكده.
لتهتف بحنق… والله لو عملت ايه بعد بجولك يا كداب بعد انت فاكرني لعبه ما رايداش وبعدين تاجي تجول اكده بعد.
ليقترب من رقبتها.. طب ابعد كيف والحته بتاعتي في حضني يا بت هموت اكده داني بحلم بليلتك دي من سنين ويشهد عليا ربنا.. كنت بشوف عيونك واامني يكونو صوح اللي فيهم
لتصرخ.. لاه انت كداب جولت مش رايد يبجي تخليك اد كلمتك واني مش رايده برضك. بعد اكده بجولك..
ليتنهد.. طب خلاص ننام بس ماهعملش حاجه نامي طيب.
لتصرخ… انام كيف وانت جافش فيا وجوم البس حاجه عيب اكده.
ليشدد عليها ويقول.. لاه كيفي حالك هجفش وهفضل جافش مش كفايه ماهعمل حاجه تاني وانام محصور ولبس مابلبسش داني كده محترمك انك جاري ونامي بقه الا الفوران طاح فيا وساعتها ما ههملكيش وهتفطسي وهعرفك مين فايز االي مش رايداه.. ادلعي براحتك بس وجت اما فايز يجيب حبيبه في حضنه حبيبه ما هينطجش ولا يوعي من اساسه نام يا جمري يابو مخ بتنجان نام.. ليشدد عليها ويقبل رقبتها ويحاول ان تستدعي النوم لتهدا هيا اخير وتحاول ان تنام رغم مايحرقها فجسده وملمسه يحرقانها بشده كَان حبها يشعلها بما فيه الكفايه لتحس انها ستفطس بين يده لتتنهد وتستدعي النوم بصعوبه..
في الصباح استيقظ فايز قبلها ليظل ينظر اليها بحب ليشدها اليه ويبدا في مداعبتها لتتململ وهو يداعبها لتفتح عينيا اخير ليقول.. حد يصحي جمر اكده والنبي والله جمر كان قريبا منها لتحس بالخجل فصدره ملتصقا بها وهيا قد اشتعلت في قربه لتحاول ان تبتعد ليهتف.. يا بنتي بقه عالصبح دانا جلبي ماعدش مستحمل صباح الفل يا جلب فايز.. قمر يا بنت الايه عالصبح كتير عليا..
لتقطب جبينها.. انت ما بتزهجش ماتبعد بقه..
لياخذ يدها ويضعها علي قلبه.. طب حسي كده عامل ازاي والع سامعه والله والع وانت مش حاسه هتسيبي حبيبي متلوع اكده يا فريده مش جادر.. كانت يدها علي صدره ترسل الي جسدها لسعات تحرقها ليقترب منها.. جولي طيب اعمل ايه عشان تحسي بيا وبناري اكده.. بحبك وبعشجك اعمل ايه عاد جولي طيب والله هعمل لتنظر اليه بحب شديدين ليهمس لاه عيونك اكده هتموتني لينزل يلتهم شفتيها بحب ويضغط عليها لتتوه معه بشده عن ليظل فتره ينهل من عشقها حتي احس انه لن يتحكم في نفسه فهي اصبحت مغيبه رائعه لو اراد لاخذها كما يشاء ليبتعد ويقبلها قبلات متناثره ليهمس.. فريده.. جلب فايز.. ظل يتلمسها ويكلمها لتعود تدريجيا الي وعيها وقلبها سيتمزق.. لتعي ما حدث لتحس بالخجل الشديد لتشيح وجهها الا انه ثبت وجهها لينظر اليها ليقول.. والله رايدك الف مره.. رايد حبيبي رايد عشجي رايد فريده لفايز.. رايدك كلك بحالك بجسمك بروحك.. رايدك يا جلبي بالله جولي انك حاسه بيا هموت اكده.
لتتنهد وتقول… بس بقه عيب اكده..ميفو ميفو
ليهتف بحب.. ابس بقه طب اوعي انت اكده لينزل عليها مره اخري لتتوه ولا تقاوم فهيا لن تقدر عليه وادركت ذلك ليهمس بين شفتيها.. جولي حاسه طيب حاسه بفايز وولعته حاسه بالنار في صدره هتخلص عليه.. كان يتلمسها ويده تجول جسدها بحنيه يتلمسها بحب ليهتف جولي هموت اكده والله
لتتنهد وتستجمع قوتها وتقول.. طب عايزني اجول ايه..
ليلتصق بها ويضغط عليها بجسده لتضع يدها علي صدره لتنتفض ليهمس حاسه بناري ووولعتي حاسه بجلبي اللي بيدج كيف الطبل.
لتهز راسها بنعومه وتهمس.. ايوه حاسه.
ليبتسم اخيرا احست به لينهال عليها قبلات حتي انهكها ليتوقف يلتقط انفاسه..طب ايه بعشجك حاسه بيها والا انحصر بيها عاد..
لتهمس.. ماخبراش. عاد بس كفايه مش جادره.
ليبتسم… مش جادره ليه عاد زعلانه من جربي.
لتحمر خجلا. لا تنطق ليبتسم.. طب انا هموت واجرب وارشج لغايه ما افطس هتسيبيني والع اكده.. والنبي يا فريده رايدك ورايد جلبك وجلبي بيصرخ..
لتتنهد طب اعملك ايه طيب..
ليبتسم.. ماتعمليش اني هعمل بس تسيبيني اعمل بالله عليكي
لتقطب.. اسيبك انا مالي بيك ماتعمل انت حر.
ليضحَك.. لاه انت فاهمه غلط احنا هنعمل مش هعمل لحالي.
لتحمر خجلا وتهتف بطل جله ادبك دي وبعد انت بتجول ايه.
ليهتف… الله في سماه َماهبعد الا اما حبيبي يحس بيا.. ماتحس يا جمر يا مولع جتتي..
لتهمس.. فايز
ليهتف بحب.. جلب فايز.
لتهمس.. انت جولت حاجات وجعتني وخايفه اصدجك…
ليهتف… عشان اني فجر ومش وش نعمه بس يمين بالله ما اجصد دانا هموت والله عليكي..
لتهمس… طب خلاص هجولك هملني لحد ما اطمن واحس انك ما بتضحكش عليا.
ليهتف… طب اهملك ايه دجيجه كتير اهملك كيف طيب يا بنت الناس والله بعشجك اعمل ايه اكل حالي دلوك.
لتهتف طب نبعد شويه واديني وجت طيب..
ليشدها اليه.. لاه بعد لاه بس هديكي وجت.
لتهتف.. طب وتبطل جله ادب ما بستحملش اني اكده.
ليضحك.. طب ليه ماتجوالي ما بتستحمليش ليه ما عشان حبيبي بيحس بيا وحبيبي مش جادر وابطل ازاي طيب وانت راشجه في حضني اكده.
لتقطب جبينها.. لاه اكده ماهينفعش انت بتحمرج انا هاخد وجتي.
ليتنهد ويقول.. حاضر بس اخد الاول حاجه تصبر جلبي وينهال عليها يقبلها بحب ويشدها اليه وهيا تلين بين يديه محبه معطاءه كان سيجن مما هو فيه وياخذها ولكنه تجلد وابتعد واخذها في احضانه ليهتف بانفعال.. خدي الوجت اللي تحبيه واني هستني ان شاله العمر كله.. لتحس بسعاده من كلامه وانه لا يتعجل عليها فهيا احست حبه فعلا ولكنها كانت خائفه لتتنهد وتستدير لتنام علي صدره بحب لينشق قلبه ويشدد عليها ويقول.. لو تحسي باللي جواتي هترحميني ساعتها وتعرفي اني بعشجك عشج.. بس انت تامري وتجولي وانا انفذ ولا يوم اوجعك ابدا يا حبه الجلب..
عند ايهم كان جالس مع محمود ابو داليدا يتكلم معه في امور المزرعه لتدخل دنيا لتهتف انا جيت يا بشر.
ليبتسم محمود…. واحنا واقعين من الجوع ليبتسم ايهم.
لتقول طب حاضر بس نستني شويه داليدا زمانها جايه.
ليهب ايهم.. طب هجوم بقه اشوف َورايا ايه لتقطب دنيا لتهتف لا والله ما هتمشي وبعدين عايزاك اوريك حاجه اقعد بس.
لتدخل َتغير ملابسها وتحضر الطعام وتنتهي وتذهب الي مرسمها وتنادي علي ايهم ليستاذن والدها ويذهب اليها
لتدخل داليدا لتقترب منه وتهتف ايه رايح فين..
ليهتف كت خارج وبعدين دنيا عايزاني..
لتهتف وخارج رايح فين بقه مش هتاكل معانا وهنسهر انهارده فيه فيلم حلو اوي.
ليهتف.. لاه معلهش اصلي هنام تعبت انهارده.
لتقترب داليدا منه ليرجف قلبه لتقول… لا هتسهر بالامر يا استاذ انا ما شفتكش من مده وكل شويه يقولو كان هنا ومشي ايه هناكلك والا اتكبرت علينا ماهو انت بقيت حاجه مهمه في المزرعه واحنا غلابه جنبك لتخبطه بطل تتكبر علينا.
ليهتف مندفعا ولا اوعي اعملها بتجولي ايه اني اتكبر عليكي داني ينجطم رجبتي ساعتها دانت الغاليه اللي لمتيني.
لتقترب منه وتنظر اليه.. طب ايه ينفع تزعل الغاليه كل شويه مشغول مشغول ايه مالناش عليك حق نشوفك.. عايزين نشوفك والا مش عايز..
لينظر اليها ساهما مش عايز اني مش عايز لاه والله عايز بس.. بس الشغل.
لتهتف وانا صاحبه الشغل وبعفيك اهوه وهنسهر صباحي انهارده والله ازعل لتخبطه انا هكلم بابا وخش شوف اللاسعه عايزه ايه ليدخل علي دنيا لتهتف هوريك حته صعيدي ما بوريهاش لحد.
ليهتف… ايه دي هتوريني ايه.
لتهتف… صعيدي تعالي بس ماتبقاش بومه وكشفت اللوحه ليبهت ايهم َيرجف قلبه ويتسمر امامها للحظه احس انه يعرف ذلك المكان ليقترب بهدوء ويسهم ويظل ساهما ليرفع يده ويتلمس اللوحه كانه دخل فيها.. ليظل هكذا ليهتف دون عنه فين الجصر..
لتقطب جبينها وتنظر اليه قصر قصر ايه.. لم يرد عليها ليسهم في العيون التي في اللوحه ليرجف قلبه ليهتف.. اني حاسس العيون دي عارفها..
لتهتف… ايوه اكيد ما دي عيونك.
ليهز راسه.. لاه دي عيون حنينه اني عيوني مش حنينه اكده
دول عيون زي عيوني بس مش اني.. ليرفع يده يتلمسهم ليحس بحنين اني حاسس اني اعرف المكان ده والعيون دي حاسسهم جواتي. اللوحه دي اني حاسس انها بتاعتي بس ناجصها حاجه..
لتهتف…. انت قولت فين القصر تصدق لو رسمت قصر في الخلفيه بعيد هتبقي احلي هتبقي فيها خصوصيه كده.والله انت عسليه انا بكمل لوحتي منك.
ليظل ساهما… لا يعرف ماذا اصابه ليسمع صوت داليدا لينتفض.. لتهتف انتو هنا انت جبتيه يتفرج عاللوحه يا لاسعه.
ليطرق ولا يتكلم.. لتهتف دنيا اسكتي دا خلاني ارسم قصر كمان.. دا باين الواد بتاعي هيبقي غني والا ايه.
ليهتف باستغراب.. الواد بتاعك.
لتضحك داليدا…. لا يا سيدي سيبك دي واحده لاسعه.
لتهتف دنيا.. انا لاسعه.. اسكتي يا بومه.. دا تخاطر عن بعد هو هناك وانا احس وارسم. ارواح بتلف الكون وتتتلاقي
… لتهتف داليدا طب هروح اغير ونيجي ناكل.. لتنصرف وتعود ويجلس مجبرا لتناول الطعام ودنيا تشاكسه وهو لا ينطق وداليدا تستعجب من صمته لينتهيا من الطعام لتشده داليدا َتهتف تعالو يلانسهر بره قدام البيت ماقعدناش قاعده رايقه من زمان سي ادم فاحت نفسه شغل.. ليتنهد ويجلس صامتا لتخبطه لا ان كت هتقعد قامط والله ماهسكتلك..
ليتنهد ويبتسم لها ابتسامه ساحره من فرط مشاعره لتاتي دنيا ومعها زجاجه لتهتف يلا هنلعب.. لينظر اليها لتهتف هنلعب نسال بعض واحكام
لتهتف دنيا تعرفها صح ليهز راسه لتضحك مش بقلك اكيد كت خباص يا واد ليرفع حاجبه لتكمل يلا نبدا ولفت الزجاجه لتقع مابين داليدا ودنيا.. لتبتسم دنيا وتسال.. لو حبيتي حد ومش راضي يعترفلك عندك الشجاعه تخليه يعترفلك وايه الصفات اللي تخليكي تعوزيه اوي.
لتفكر داليدا…. الصفات.. يكون شهم وبيحبني وبيقدرني ونحط تحت يقدرني دي الف خط ولو حسيت اني بحبه فعلا مش هسيبه الا واكون مخلياه يقول اللي في قلبه انا اللي اعوزه باخده..
ليرجف قلب ايهم.
لتهتف داليدا.. دوري بقه.. هتفضلي مستنيه الفارس بتاعك لامتي ومش هتزهقي.
لتتنهد دنيا.. ازهق.. انت مش فاهمه.. انا عندي يقين انه موجود روحه حساها تخاطر عن بعد حساه محتاجلي اوي وبيتمناني ساعات احط ايدي علي قلبي احسه موجوع اوي وقلبي يرجف.. ومن جهه هستناه اه هستناه ان شالله العمر كله دانا قلبي بيرجف مستنيه وتصدقي بيوحشني اوي.
لتهتف داليدا والله ماعارفه انت ازاي كده لتهز راسها لتدير داليدا الزجاجه لتقع بين دنيا وايهم.. لتنظر اليه دنيا.. اممم اسال ايه اسال ايه.. طب يا سيدي.. الحب في نظرك ايه عشان انتو الصعايده صعبين او لو حبيت واحده هتحس بايه ولو حبيت هتعافر عشان اللي بتحبها والا لو اتخطفت منك هتسيبها.
ليغمض عينه ويطرق بوجهه وتاتي صورتها في مخيلته.. الحب عندي جلب ابيض جنيه تخطف جلبي خطف لما تضحك تنورلي دنيتي لما تزعل احس بروحي رايحه.. هيا اللي اعشجها واجبلها من السما حته.. الحب ليا روح وحياه تكون ليا النفس نايم افكر فيها واغمض علي عنيها احلم بيها واجوم ادور عليها هيا جلبي اللي بيدج هيا كل حاجه ليا ملكت روحي وجلبي. اتمنالها الرضا ترضا نجمتي ونواره جلبي
لتهتف دنيا بهيام.. هيا مين يا واد..
ليرتبك هاه.. مين مين ايه مفيش مفيش.
لتضحك لتهتف داليدا يا بختها اللي هتكون من نصيبك دا حب فوق الوصف
لينظر اليها بحب.. يا بختي لو كت من نصيبي ليظل ينظر اليها بهيام.. لتخبطه دنيا طب يا واد هتعافر عشانها لو هتروح منك.
ليشعر بالقهر.. اعافر.. اكيد بس لو عاليه عني ههملها لحالها الروس لازم تتساوي.
لتقطب داليدا.. يعني ايه عاليه عنك والروس دي انت بتقول ايه مفيش حد اعلي من حد كلنا ولاد تسعه
ليهتف لاه اكيد فيه مجامات
لتهتف داليدا انت يابني من ايام السينما الصامته بس بس بلا مقامات انا في نفسي ملكه ماحدش اعلي مني ال مقامات ال
ليهتف ايوه انت ملكه تنحطي عالراس بس… ليصمت..
لتهتف بس انت بلا هبل.. اللي تحبه تاخده من عين الطخين انا عن نفسي لو حبيت مهسبوش ان شالله لو كان ابن بارم ديله… ليتنهد ويصمت..
لتدير الزجاجه دنيا لتقع بين ايهم وداليدا.. لتنظر اليه وتقول يلا سؤالك ليا ايه.
ليرفع عيونه ويهتف لو حبك حد مش اد المجام او يعني مش عالي وطلبك ليه هتوافجي..
لتهتف لو حبيته هوافق انا عمري ما ابص الا لحاجه واحده حبه ليا وبس واد ايه يكون راجل بجد انا لا بتاعه مناصب ولا فلوس بس يحبني.
ليرجف قلبه ويظل ينظر اليها واحس انه يريد ان يندفع ويحتضنها ويصرخ لها بمشاعره ليطرق ولا ينطق قهر تهتف دنيا طب ما عماد بيحبك هيموت عليكي وبومه ومنفضاله..
ليتغير َوجه ايهم ويرجف قلبه. .
لتخبطها داليدا مرتبكه… ماتحترمي نفسك ايه كلامك ده ليصدح صوت والدها يناديها لتقوم اليه لتذهب . ليظل واقفا الغيره تنهشه.. عماد عماد مين ده يا مري جلبي هيجف. مين اللي هيموت عليها داني اموت محصور طب اعمل ايه دلوك ماهتحَملش مين ده لاه داليدا بتاعتي ماتروحش لحد تاني اعمل ايه وجالت مش عايزه مجامات ولو لجت االي بيحبها هتاخده واني بعشجها والله بعشجها تروح فين وتهملني دا جلبي اللي بينبض دا بجت روحي تفوتني اعمل ايه اجولها اجولها اني بعشجها َهحطها بعيوني اجولها اني رايدها وهموت علي طرفها اجولها اني راجل وهبجلها راجل صوح ولا يوم الا اما الفها باجفوني.. جلبي بيتمزع لاه داليدا لحد تاني داني اجتله واجتل حالي ومافيه صباع يتحط عليها بتاعتي يا عالم جلبي هيجف ليهب ايهم مقهورا ويقول.د…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقني في ماضيه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى