روايات

رواية عشقني حد الجنون الفصل الثالث عشر 13 بقلم مرام محمد

رواية عشقني حد الجنون الفصل الثالث عشر 13 بقلم مرام محمد

رواية عشقني حد الجنون الجزء الثالث عشر

رواية عشقني حد الجنون البارت الثالث عشر

رواية عشقني حد الجنون الحلقة الثالثة عشر

حتى جاء يوم وخبط عليها الباب…
اتاه صوتها الرقيق مين؟…
لم يرد عليها لان لو علمت انه لم تفتح له مثل ما تفعل دائما انه لا يراها غير في الصباح على طاوله الطعام وعندما يوصلها الى الجامعه وكل ما يحاول التقرب منها تتهرب منه جاءت لتفتح حتى راته يقف امامه ارتبكت وجاءت لتقفل الباب سريعا وجدته يدفع الباب بقوه ودخل جاءت لتنادي على صفاء بصوت عالي لان صفاء دائما تقف بجوارها وتتفهم ما تشعر به ملك كمكم فمها وحملها وذهب بها ناحيه الكرسي اجلسها عليه ومال عليها بجزئه العلوي ويديه على الكرسي تحيطها لا مجال لها من الهروب
ادم :-وبعدين؟؟
بلعت ملك ريقها بصعوبه وبعدين ايه؟
ادم :-المدام هتفضل تتهرب من جوزها كده كتير.؟
قالت بغباء:-
مدام مين؟
قال بغيظ منها:- امي.
قالت بغباء :-طب هي مامتك بتتهرب من باباك ليه لا ثواني ده دادة صفاء قالت ان مامتك متوفيه وانت عندك خمس سنين.
ضغط على شفتيه بغيظ وهو مغمض عينيه.
– ما تضايقش نفسك يا ادم انا كمان ماما سابتني وانا عندي عشر سنين و…..

قالب عصبيه بس يا بنتي انتي بتقولي ايه.
ملك:- ايه ؟
ادم بصي ما علينا من كل الحوار ده… ملك انا مش قادر ابعد عنك اكتر من كده انا بحبك يا ملك وانتي كمان بتحبيني باين ده في عينيك جدا.
ملك:- ادم لو سمحت ابعد علشان انت كده بتوترني اوي ..
مش هبعد ووضعنا ده لازم يبقى ليه حل اكمل بغيظ يا بنت الجزمه خليتي شكل وحش قدام ابويا كل شويه يبصلي بابتسامه شماته كل اما اطلع انام في جناحي يقولي استنى يا ادم اقول له نعم يا بابا يقولي احضن المخده حلو يا حبيبي وانت نايم شوفتي وصلتني لا ايه.
قطعهم صوت طرك على الباب فرحت ملك وتنهدت بارتياح كانت لسه هتقول الحقو….
كمكم فمها سريعا بيده وتكلم بصوت هامس عارفه لو صوتك طلع عقابي لكي بوسة تجيب اجلك فاهمه..
هشيل ايدي ولو عملتي حركه كده ولا كده هنفذ العقاب فورا .
ازاح يده
ملك بصوت هامس:- انت سافل يا ادم.
دادة صفاء في الخارج ملك…. ملك انتي نمتي يا حبيبتي طب خلاص الصبح هبقى اجيلك ثم انصرفت.
تركها وذهب جلس على حافه السرير ووجهه غاضب ثم نظر اليه في واحده محترمه تقول على جوزها سافل.
اخفضت وجهها الى الاسفل:- انا اسفه.

ادم :-هعديهالكي المره دي بس لو قررتيها تاني متبقيش تزعلي من اللي هيحصل ثم اردف انا عايز اتكلم مع مراتي شويه ينفع؟ ويا ريت تبطل شغل العيال بتعها ده وتتعامل على انها ست متجوزه.
امتلأت عينيها بالدموع قام وقف وذهب اليها جذبها من يديها بهدوء اوقفها امامه ورفع وجهها بانامله انا اسف ممكن متعيطيش مسح دموعها بايديه برومانسيه وقال
والله انتي لو بتادبيني على اللي حصل فانا اتادبت واتربيت واتعلمت الادب بس كفايه كده بعد محتاج لكي اوي يا ملك…. رد عليا يا ملك تعالي نكون في جناح واحد ووعد مني مش هضايقك ملك عشان خاطري ردي بلاش سكوتك ده …
انا جعانه اوي.
كور يده بغضب واغمض عينيه وجز على اسنانه بالغيظ….
بعد قليل
كان جالس على مقعد في مطعم فخم وهي امامه تاكل بنهم شديد قال بملل تحبي اطلبلك اكل تاني يا حبيبتي.
لا شكرا كفايه كده علشان الدايت ميبوظش.
كان ساند على الطاوله بذراعيه وواضع يديه اسفل ذقنه قال بسخريه لا متخافيش مش هيبوظ هو انتي اكلتي حاجه ده يا دوب خمسة كيلو ستيك على كباب وكفته.
– ايوةانا بحب احافظ على وزني علشان كده زي ما انت شايف سبت الطحينه والمايونيز علشان بيتخنوا جامد جدا.
اخذ يقهق عالياً.
مدت فمها مثل الاطفال هو انت بتضحك عليا.
لا يا حبيبتي انا بضحك على غلبي وعلى اللي الدنيا بتعمله فيا انما انتي زي الفل……… ثم ضرب على الطاوله بايديه بغضب فارتعبت.

ادم”- ممكن بقى نتكلم جد شويه احنا هنروح من هنا على جناحي تلم حاجتك وتيجي جناح جوزك زي الشاطره يا ماما.
قالت بدموع لا يا ادم مش هقدر ولا حتى علشان بحبك انا مش قادره اتخطى اللي انت عملته اغمضت عينيها بدموع مش قادره بجد انا كل اما اشوفك ج`سمي كله بيوجعني وبفتكر اللي انت عملته فيا كان ممكن تنتقم مني او تعاقبني باي طريقه تانيه غير دي مش قادره اتخيل ان انا وانت يتقفل علينا باب لوحدنا.
اغمض عينيه بالم تمام يا ملك زي ما تحبي يلا علشان نروح.
جذب هاتفه ومفتاح سيارته وقام ليذهب اغمضت عينيها بتعب واخذت شنطتها وذهبت خلفه وقف عند باب السياره.
– لو حابه تركبي ورا اتفضلي يا مدام اصل انا بعبع بياكل وانتي بتخافي على نفسك مني.
ملك:-ادم..انا..
تركها ولم يعطيها فرصه للتحدث وركب سيارته ففتحت الباب وجلست في الامام معه .
ملك :-ادم …
لم يرد عليها
ملك:- على فكره انت المفروض تقدر اللي انا فيه .
خبط بيده على عجله القياده بغضب وعدتك قبل كده يا ملك قلتلك مش هضايقك ولا هغصبك على حاجه واكبر دليل على كده ان انا لو عايز اخدك جناحي غصب عنك هاخدك بس انا سايبك براحتك وانتي محسساني ان انا بشحت منك.
قالت بكل عفويه انا اصلا مش بصدقك انت كل تفكيرك شمال وكل ما تشوفني بتعمل حاجات مش محترمه اوقف سياراته ونظره اليها وبدء يقرب منها قالت بارتباك وهي بتتراجع للخلف :-في ايه ؟
ادم :-هو انتي ايه معلوماتك عن الجواز عايز افهم؟
صمتت بتوتر وخوف ولم ترد عليه.

حاول يستفزها صح انا بتكلم مع مين مع عيله صغيره ما تعرفش اي حاجه في الحياه ده انا ساعات بنسى انك مراتي وحسك مثلا بنت اختي ولا حاجه.
تكلمت بنرفزه ما تقولش عليا عيله صغيره تاني.
قال ليستفزها اكثر والله انا مش شايف غير عيله صغيره.
قالت بعصبيه انا مش صغيره انا عندي 18 سنه.
ادم :-في واحده كبيره وعاقله تنام في مكان وجوزها في مكان وتلبسله اسدال كل ما تشوفه هو جوزك مالوش حق يشوف شعرك حتى اللي مخبياها على طول ده.
بعتت رساله من غير ما يشعر الى والده ((اُنكل رن على ابنك خلصني من الحصار اللي عامله عليا ده بليز صديقتك ملك)).
قال بعصبيه:-ما تردى عليا يا هانم.
قاطعهٌ رنين هاتفه نظر لها بغيظ ثم فتح على والده.
ادم:- ايوه يا بابا..
السويفي “-واخد البنت بره ليه يا ولد احنا ما عندناش بنات تخرج بره مع رجاله دلوقتي انت عايز تستفرد بيها ولا ايه رجع البنت حالًا.
ادم:- مسح على وجهه بغضب استغفر الله العظيم يا رب يا جدعان ما تجنُنيش بنت ايه يا بابا اللى استفرد بيها دي مراتي.
السويفي وهو يقهقه:- نص ساعه تكون البنت قدامي يا ولد وبطل شقاوه ههه.
ثم قفل.
ابتسم ادم بسخريه وخبث هاتي تليفونك يا أستاذه ملك.
ملك:- ايه..

قال بصيغه امر
هاتي تليفونك يا ملك .
قالت بخوف :-ما بلاش.
جذبهُ من يديها وفتحه وجد الرساله رفع الهاتف في وجهها وتكلم بغضب ايه ده؟
قالت ببلاها:- ايه ده؟
عض على شفتيه بغيظ انتي فعلا كل شويه بتثبتيلي انك عيله بتصرفاتك دي ما تدخليش حد في خصوصياتنا تاني يا ملك فااااهمه…
بس ده اونكل و…..
قال بغضب:- فااااهمه
نظرت الى الجهه الاخرى بحزن:- فاهمه يا ادم .
قاد سيارته بغضب وهو صامت ووصلوا عند القصر نزلت من السياره سريعا وهي تجري ودخلت القصر وجدت السويفى ودادة صفاء .
السويفي:- انتي بتجري ليه يا ملك؟
ملك:-لا ابدا يا اونكل بس عايزه انام اكملت وهي تجري سلام سلام.
ضحكو عليها.
السويفي لصفاء :- هي دي اللي هتعلم ادم الادب ههههه ثم دخل وجدهم يضحكون فعلم هو لماذا يضحكون ازيكم يا جماعه.
السويفي وهو يبتسم له بشماته ازيك يا حبيبي فنظر الى دادة صفاء وجدها تكتم ضحكتها هى ايضا نظر اليهم بغيظ عن اذنكم انا طلع انام..
اوقفه السويفي ونادى عليه :-ادم..

فنظر اليه ادم “-
نعم يا بابا .
السويفي:-لا يا حبيبي كنت عايز اقولك بس ابقى خذ المخده حلو في حضنك وانت نايم ههه.
كتم غيظه ولم يرد عليه وطلع غرفته خلع قميصه والقاه ارضا بغيظ اخذ يشد في شعره اه يا بنت ال… انا ادم السويفي حته عيله زيك تعمل في كده.
____________
سمر:- حرام عليكي والله يا ملك عادي لما تكوني معاه في جناح واحد ده جوزك مش هياكلك يعني.
بردو يا سمر بعد اللي عمله ده انا مش فاهمه انا اللي صاحبتك ولا هو اللي صاحبك.
_ خلاص يا ملوكه ما تكبريش الموضوع وبعدين دكتور ادم بيحبك
_ طيب سيبك مني انا وخلينا في فرحك اللي بعد اسبوع ده.
_ والله يا ملك اخوك ده هيجنني هو وماما عاملين عليا رباطيه انا مش فاهمه ازي يحددوا الفرح بعد اسبوع وما فكروش خالص في جماعتي..
_ ما انتي اللي سحرتي الولا وجبتيه على بوزه يا بنت انتي.
بلاش انتي اللي تتكلمي يا بتاعت دكتور ادم انتي مش بس سحرتيه ده انتي خليتيه مجنون بكي.
هههه والله هو اللي جنني بجمال امه ده الواد قمر يا سمر قمر.
سمر:-ولما انتي واقعه كده بتعملي فيه كده ليه يا ظالمه.
انا لما غلطت هو عاقبني بطريقته وانا كمان هعاقبه بطريقتي.
انا خايفه عليك انتي يا ملك كل ده هيجي فوق دماغك في الاخر.
يوه يا سمر ما تخوفنيش انا خايفه خلقه ده بيتحول في ثانيه.
طب معلش مضطره اقفل معاكي علشان اخوك بيرن عليا.

ملك:- ماشي يا اختي هو ياخدك مني ولا ايه .
قالت ل تغيظها ياخذني براحته حبيبي .
ملك :-كده طب اشبعي بيه يا سمر سلام ههه سلام.
_____________
في صباح اليوم التالي كان جمعهم مجتمعين على السفره نزل ادم وقال بهدوء صباح الخير ثم جلس.
كلهم رد عليه صباح النور.
ملك مدت له طبق من الاكل اتفضل يا ادم انا اللي مجهزه الفطار النهاردة علشانك .
قال بخبث:- لا شكرا مش هقدر اكله ولا حتى علشان بحبه واكمل بسخريه اصل بخاف منه ليتعبني.
ففهم السويفي ما يدور بينهم ونظر لادم وهو يضحك ويرمقه نفس الشماته خاصته .
اتغظ ادم اكثر وقام وقال عن اذنكم علشان اتاخرت.
طلعت تجري وراه.
وهى تنادي عليه ادم يا ادم.
نظر اليها بعدم اهتمام عايزه ايه؟ ارتبكت وقالت ولا حاجه.
انت جايه تجري ورايا وتنادي عليا علشان تقولي ولا حاجه .
لا انا جايه عشان توصلني الجامعه معاك.
لم يرد عليها وخرج وخرجت وراءه مسرعه ركب سيارته وهو لا ينظر ولا يتكلم معها ففتحت الباب وركبت .
يسوق وهو ينظر امامه بصمت.
ملك:- ادم هو انت زعلان مني؟
لم يرد عليها ولا يعيرها اهتمام صمتت هي الاخرى ووجهت نظرها الى النافذه فاذا كان هو عنيد ومغرور فهي سيدة العناد والغرور وصلوا الى الجامعه فتحت الباب ونزلت وظنته ينزل هو الاخر ولكنه قاد السياره وذهب من امامها سريعا.
راتها سمر ذهبت اليها سريعا محتضناها حبيبتي عامله ايه يا ملك؟

ملك والدموع متحجره في عينيها الحمد لله يا سمر .
سمر:-في ايه يا ملك؟
ملك:- بيتجاهلني يا سمر وعامل فيها مقموص .
سمر:-ما انا قلتلك يا ملك انتي اللي هتندمي في الاخر.
ملك:- يعني اعمل ايه دلوقتي؟
سمر:- بكل بساطه تنقلي حاجتك في جناح جوزك وتطلعي الاوهام اللي في دماغك دي دكتور ادم بيعشقك وشريك يا ملك.
بعد اسبوع.
سمر تزوجت حسن وما زالت ملك راسها يابس وما زال ادم يتجاهلها ويعاملها ببرود كانت في غرفتها راحه جايه بغيظ ماشي يا سي ادم عامل عليا تقيل انا مش قادره انا هروحله واقوله اني بحبك وبعشقك مش قادره ابعد اكتر من كده عنك.
شهقت بخضه عندما احتضانها من الخلف ومال على رقبتها يتحسسها بوجه انا اللي كنت جايلك علشان مش قادر اكتر من كده .
لفت له بسعاده يعني انت مش زعلان مني؟
كان هو يتحسس شعرها مش قادر ازعل منك. احتضانتهُ بحبك يا ادم .
بعشقك يا مجنونه امسكها من ايديها بهدوء هتيجي معايا جناحي.
اخفضت وجهها بكسوف وهي تقول ايوه.
حملها بين يديه واعينهم متقابله بعشق يحكي ما في القلوب وذهب بها من غرفتها الى جناحه اتخضوا بفزع من صوت السويفي وهو يقول ايه يا ادم مش هتحضن المخده النهارده زي كل يوم.

قال ادم ليغظه لا يا بابا هحضن مراتي وجايه معايا بمزاجها يعني مش بستفرد بها ولا حاجه ما تروح يا سويفي تشوف لك واحده تتجوزها وتحل عني.
ملك بعفوية :-لا يا اونكل ما تصدقهوش ده هو خاطفني حتى اشوف شايلني ازاي.
دخل بها الغرفه وقال لابيه بعد اذنك بقى يا سويفي لما اشوف موضوع الخطف ده وقفل الباب انزلها في جناحه .
بقى انا خاطفك؟
ملك:- ايوه.
رفع حاجبه :-هو ايه اللي ايوه؟!!!
ايوه انت خاطفني وخاطف قلبي واكتشفت ان انا بحبك من اول مره شفتك فيها بس طريقتك وعصبيتك هي اللي غمت عينيا على اللي في قلبي..
قرب منها وحضنها وقال بعشقك.
ملك:- بعشقك يا دوما….
انه كان مجنون في عشقه فكانت أخطائهُ وطريقتهُ معها لا تتحملها كبرياء انثى فردت على اخطائه بعنادها وعدم اعطائه فرصه ولكن كان حبهم اقوى من اخطائه ومن عنادها.

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقني حد الجنون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى