روايات

رواية عشقت مجنون الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون البارت الرابع عشر

رواية عشقت مجنون الجزء الرابع عشر

عشقت مجنون
عشقت مجنون

رواية عشقت مجنون الحلقة الرابعة عشر

 بداية مرحلة الانتقام �
…..
فيه نوع شخصية :
– بيبقي طيب جدا ً.
– لو حصل ليه حاجة تفرحه .. ممكن يفرح بشكل هيستيري , ولو حصل ليه حاجة تزعله .. ممكن يزعل لدرجة الإكتئاب.
– لما بيحب حد بيثق فيه ثقة عمياء .. حتي لو كان وثق قبل كدا في ناس كتير و اتلسع منهم.
– عنده طاقة اهتمام و مسامحة رهيبة للي حواليه.
– مش نكدي و بيحب جدا الهزار و الضحك حتي لو كان الهزار عليه.
– عارف حجمه كويس .. ولا هو مغرور ولا بيقلل من نفسه.
– قلبه أبيض و روحه حلوة .. و مش بيحب يجرح حد ولا بيحب يطلب حاجة من حد.
النوع ده بيبقي راضي و زاهد في الحياة .. النوع ده بيبقي نعمة !
______________
توقفنا في البارت 13
……
خرج أسر ومن معه ليجدوا رغد مغشي عليها ليسرع إليها أسر سريعاً
أسر :- رغد فوقي ي حبيبتي آدم يلا تعالي نروح المستشفى
آدم بلهفة:- يلا ي أسر وحملوا رغد الي السيارة وذهبوا الي المستشفي
……
بعد مده كان وصلوا أمام المستشفي
أسر بصوت جهوري:- انتوا يالي هنا
اتي علي صوتة طبيب مسرعاً
الطبيب:- في اي حضرتك انت في مستشفى علي فكرة
أسر:- أنا عايز دكتورة تكشف عليها عشان اغشي عليها مرة واحده
الطبيب:- هكشف عليها دلوقتي عشان كده خطر عليها
أسر بصوت جهوري:- بقولك عايز دكتورة فاهم ودخل أسر الي غرفة ووضع رغد علي أحد السرائر وطلب لها طبيبه أتت الطبيبه لهم
الطبيبه:- أنا عايزة افهم كل حاجه بعد الكشف عشان اتأكد عشان دي تاني مرة تيجي بيها هنا
أسر:- هفهمك ي مريم
مريم الطبيبة:- ماشي ي أستاذ أسر وكشفت علي رغد وتقول صدمه هيه عرفت حاجه او شافت حد مكنتش متوقعه تشوفة أو عرفت حاجه صدمتها
أسر:- منعرفش اصل احنا كنا في مكان وهيه خرجت قبلنا وبعد كده احنا خرجنا وجدنها في الحالة دي
مريم:- تبقي ملحقتش تعرف خبر ممكن تكون شافت حد
أسر:- ممكن هيه هتفوق امتي
مريم :- ممكن بعد ربع ساعة كده “أسر” تمام ي دكتور روحي شوفي شغلك*مريم* ماشي ي استاذ يلا سلام
…….بعد مده
أسر:- حمدالله على السلامه
رغد :- الله يسلمك
آدم :- اي اللي حصل ي رغد
رغد :- والله ي دوومه أنا خرجت من المكان استناكم دوخت ووقعت
آدم:- تلاقي مش بتاكلي ي زفته
رغد :- متلم نفسك ي آدم الله وبعدين أنا مش صغيرة
آدم:- طب يلا ي جماعه عشان زمان ليل وداغر قالقنين عليكي
رغد :- يلا وخرج آدم وتبقي أسر هوه من معاها فقط أسر برفعة حاجب دوختي برضوا ي وحش
رغد بخبث:- والله انت اللي فهمني عايز اي ي أسد
أسر بإبتسامة:- والله ي قلب الأسد أنا عارف انتي شوفتي مين ي وحش
رغد بجمود:- مين يعني ي أسر
أسر:- شوفتي واللي ولا كان علي البال ولا علي الخاطر اكرم ابن عمك صح ولا غلط
رغد بثبات:- صح ي أسر وانت عرفت منين
أسر:- عشان حضرتك كنتي بتهرتيلي وانتي غايبة عن الوعي وانا اللي كنت جمبك ساعتها مش حد تاني
رغد :- وياريت متقولش لحد عشان أكرم ده حسابة معايا أنا مش مع حد غيري
أسر:- رغد أنتي بقي يغمي عليكي كتير اووي وزيادة عن الزوم انتي بقيتي ضغطة علي نفسك اوي اتكلمي مع حد لما تحبي تمام عشان كده غلط
رغد :- والله ي أسر أنا مش عارفه اعمل اي بس كل اللي اقدر اقولة مافيش حد هيفهمني حتي ليل وادم بس اول مهكون مستعدة اتكلم هجيلك لو فاضي
أسر:- أنا ديما فضيلك بس انتي تعالي ومتقلقيش
رغد:- طب يلا عشان أنا ورايا معاد وكمان آدم تحت وليل زامنها قلقانة عليا
أسر:- يلا لما نشوف اخرتها ربنا يستر علي فرانك مني عشان مش طايق امه
رغد بضحك:- خلاص ي عم الغيور قوم يلا وهبطوا الي آدم ليقول آدم بتذمر:- اي كل ده ساعه كاملة مستني تحت اي ي عم أسر وانتي ي ست رغد اي كل ده مافيش معقبال لما رغد خلصت ونزلنا اهوه
آدم:- اوك ي أسوري “أسر” مالك ي زفت العدل هتعمل شبة أحمد ولا اي
رغد :- امم يلا من هنا عشان مش بحب جو المستشفيات
آدم بغضب منها وضحك في نفس الوقت:- اه وانتي كل يوم يغمي عليكي اومال لو مكنتيش بتحبيها كنتي عملتي اي ي ماما
رغد بضحك علي خوف آدم الواضح عليها:- معلش ي دوومه ضغط الشغل وانت عارف بقي
آدم:- لو الشغل هيجي عليكي بضرر ممكن امنعك منه
رغد :- طب غور من وشي ي لا ووصلني البيت من سكات “آدم بتذمر:- والله لقول لي ليل وهيه ليها صرفة معاكي ي بت انتي ولمي نفسك انتي مفروض تحترميني
رغد :- ي عيل هتروح تقول لي ليل وعلي فكرة مش هتعمل معايا حاجه
آدم :- هنشوف يلا اركبي عشان هتشليني
أسر بضجر من هذا الثنائي الذي لا يتوقف عن المشجارات “أسر” مش يلا ولا اي انت وهيه وبطلوا خناق ومال علي “رغد” وبصوت هامس وانتي حسابك معايا بعدين لتضحك”رغد” وتقول ببراءة مصطنعة:- سماح ي أسوري ولا انت مهتصدق
أسر بضحك علي هذه المجنونه:- ماشي ي ستي بس برضوا حسابك معايا بعدين
آدم :-يلا ي عم منك ليها وصعدوا الي السيارة جميعا والوضع كالتالي آدم خلف مقود السيارة وأسر بجانبة ورغد في الخلف وتقول بضحك:- متشغل حاجه ي أسر بدل الملل ده
أسر:- من عيوني
رغد :- تسلم عيونك وشغل “أسر” الموسيقي لتصدح في السيارة اغنية :-
مانتاش محتاج ولانيش محتاجه تقولي واقولك ي ااحبيبي ماإنت حبيبي ماإنت حبيبي وانا حبيبك وانا وانت عارفين ي حبيبي أيوة حبيبي منتاش محتاج ولانيش محتاجه تقولي واقولك ي حبيبي ماإنت حبيبي ماإنت حبيبي وانا حبيبك وانا وانت عارفين ي حبيبي أيوة حبيبي هنقولها عشان الناس تعرف طب يعرفوا ليه يعني لو عرفوا ده ينفعنا ي حبيبي بإية هنقولها عشان الناس تعرف طب يعرفوا ليه يعني لو عرفوا ده ينفعنا ي حبيبي بإية هيخلونا اسعد ما أحنا وياهم حاجه تفرحنا هيخلونا اسعد ما أحنا وياهم حاجه تفرحنا هيقربوا نجم الليل سنه ويعلو الضحك فأفرحنا أبداً أبداً خالص خالص
…….
وكانت رغد تغني وراء الاغنية وهيه منسمجه ولا تدري مع من هيه الان وهما يسمعون الي صوتها وأسر ينظر لها من المرأة خاصة السيارة ليجدها تغمض عيناها لذالك ومرة واحده توقفت الأغنية لتفتح رغد عيناها لتجد أن هما قد وصلا الي المنزل ليقول آدم ممزحاً:- اي ي رغد بقي كده اطرش بسبب صوتك يعني طول الطريق
رغد بغضب طفولي:- ي سلام لو مكنش عجبك كنت انزل ي آدم وكمان كنت وقفتني ي رزل اتفضل ادخل البيت عشان تعبانه وكمان المعاد قرب
آدم بفضول:- معاد اي ي رغد
رغد بخبث:- مش هقولك وقاطع كلامها ذالك العناق الذي قاد أن يوقع بها ارضاً أمام الجميع فمن الا هيه صديقتها واختها المجنونه لتصرخ ليل وهيه تقول :- نورتي البيت ي حبيبتي وحشتني
لترد “رغد” عليها وتقول :- بنورك ي حبيبتي وانتي كمان وحشتيني بس مش كده انتي كده هتوقيعني ومرة واحده قبل أن تكمل كلامها لتجد نفسها واقعة علي الأرض لتصدر منها صيحات موجوعه من تلك الفتاه التي تعتلياها لتقول رغد وهيه حانقة:- قومي ي ماما كسرتي ضهري ي شخية حرام عليكي لتقوم ليل سريعاً من فوق رغد لتجد هذا الأحمق ينفجر في الضحك ووقع علي الارضية وهرول أسر نحو رغد ليساعدها في الوقوف مجدداً لتقول رغد بصوت مغتظاً بشدة من هذا التي لم يقدم لمساعدتها علي الوقوف:- انت ي زفت شوفتني واقعت واقف تضحك عليا بدل متيجي تساعدني ولا تشوف حصلي حاجه ولا لا
آدم بجدية وحنو:- انتي كويسة ي بنتي حصلك حاجه طب وريني ايدك بس
لتنظر لة رغد نظرة مطمأنه وهيه تقول :- أنا بخير حبيت اختبر خوفك عليا ربنا يخليك ليا ي عمري أسر:- هتفضلوا قاعدين كده كتير مش هندخل الي الداخل رغد فهمت طريقة كلامه لتبتسم وتقول:- يلا عشان الساعه 1:00 وانا معادي الساعه 9:00 لتقول ليل بفضول:- معاد اي ي رغد وآدم أيضًا ينتظر إجابتها علي هذا السؤال والوحيد الذي يعرف هوه ذالك الذي يقف ببرود شديد ينتظر دخلوهم ليستفرد بحبيبته لاطمأنان عليها من أثر تلك الوقعه وعندما دخل آدم واليل المنزل وكادت رغد أن تدخل إلي الداخل لتجد أسر يجذبها من خصرها
رغد :- بتعمل اي ي عم
أسر:- حصلك حاجه ي حبيبتي
رغد :- متخفش أنا كويسة طول ماأنت جنبي اصلا كنت بتوهه آدم عن المقابلة
آدم بصوت عالي :- يلا ي جماعه عايز أكل
رغد بحنق :- الواد ده ي مفجوع ي طفس
أسر بضحك:- معلش ي رغد يلا نخش نأكل المفجوع ده عشان أنا عايز أموت فرانك والزفت التاني
رغد بجمود:- طب يلا عشان حسابة معايا أنا
“أسر” يحاول يناسيها ابن عمها الذي قدم وعكر صوف مزاجها الذي من الأساس لم يكن جيداً بالمرة أنتِ ي رغد روحي لٱدم عشان هياكلنا لو مأكلش
آدم:- سمعتك علي فكرة
أسر:- ما تسمع أنا هخاف منك يعني “رغد” بضحك خلاص أنا جاية اهوه والله ده ظلم أنا اللي مفروض اتغذي مش انتوا
آدم بضحك علي ضحكها وحنقها منهم رغم ذالك قال طب تعالي اعملي الغداء عشان سهرتنا الليله برة
رغد بثبات:- أنا مش هقدر اجي معاكم
آدم:- لية مش هتيجي بس
داغر من خلفة:- لأن لديها معاد آخر مع ابن ماركوس
آدم بحنق وغضب طفيف:- نعم مش هيه كانت معاه الصبح ولا انت نسيت أن هيه كمان اغمي عليها بعد مخرجت عشان الاستاذه مش بتهتم بأكلها ومهتمية بالشغل
رغد بعصبية:- خلاص خلصنا عشان اقسم بالله أنا مش قادرة أنا هدخل احضر الغداء وهناكل وانا هطلع ارتاح شوية في اوضة الضيوف سامعين ومحدش يجيلي هناك حابة ارتاح لوحدي شوية تمام
الكل تراجع من صوتها الا شخص واحد وهوه الذي يحبها وهيه بجميع حالتها ليقول
أسر:- تمام ي رغد اهدي بس انتي كده غلط أنتِ لسة خارجه من المستشفى
رغد :- اوكية تحبوا تأكلوا اي
آدم بممزاح:- ياريت يعني ي قلب دومه تعملي مكرونه بالبشاميل ي ريت
رغد :- مش بقول طفس انت يلا امك كانت مرضعاك اي آدم:- لبن هتكون مرضعاني اي فول
رغد :- أنا عرفت انت جبت الغباء ده منين
آ
دم:- والله طب قومي اعملي الأكل ي رغد احسنلك
رغد :- طب أنا هطلب الاكل وانتوا كلوا وانا هرتاح في غرفة الضيوف ولما الاكل يجي كلوا ومحدش يدخلي الاوضة تمام
آدم باعتراض:- لا ي رغد استني وكلي معانا
داغر بعد صمتاً طويل :- اتركوها لراحتها وانا اللي هطلب الاكل من المطعم
رغد بتفهم:- تمام ي داغر وانا هخرج عشان المعاد وانتوا تجهزوا
الجميع:- تمام ي رغد بس متقلقيناش
رغد :- متخفوش أنا الوحش ولا نسيتوا وذهبت الي غرفة الضيوف ومن بالخارج كان يريد أن يعرف ما بها
داغر :- أنا طلبت الأكل هناكل وهنرتاح شوية عشان المعاد ده تمام
ليل :- داغر هو رغد مالها
داغر :- مافيش تلاقي تعبانه شويه
ليل :- تمام يلا عشان لسة الاكل وصل وآدم هياكلة كلة لوحده وانا عرفاه
آدم من بعيد :- سمعتك ي ام لسنان طويل انتي
ليل بعدم اهتمام:- ما تسمع هوه انت أطرش
لتتفاجئ بٱدم يقدم نحوها لتختبئ خلف ظهر داغر وتقول “ليل” الحقني ي داغر عايز يضربني
ليضحك داغر عليهم ويمسك آدم من ثيابة ويقول عايز تضرب اختي ي زفت
ليقول آدم بحنق:- طب سبني ي داغر ربنا يهديك هوه انت ماسك حرامي غسيل ي عم انت تاني
ليضحك أسر عليهم وتركهم وذهب الي سفرة الطعام ينتظرهم أن ينتهوا من هذا الشجار بينهم وعندما انتهوا وذهبوا الي تناول الطعام ليجدوا أسر ينتظرهم أسر :- اي خلصتوا طب يلا ناكل وجلسوا جميعاً علي الطاولة وبدأوا في تناول الطعام
……..
عند رغد عندما قفلت الباب خلفها وذهبت الي المرحاض وعندما خرجت من المرحاض ذهبت الي المرأة المتواجدة داخل غرفة الضيوف وقالت وهيه تمشط شعرها على هيئه زيل حصان أنتِ رغد اللي كان الكل بيقول عليكي كيوت وقمر فين خدودك اللي الناس كلها كانت بتناديكي بأم خدود راحوا فين
وتذكرت حديثها مع والدها في الهاتف منذ يومان تقريباً عندما قال لها والدها كل ده ي رغد بتشوفي الشركه ولا في حاجه وانتي مخبيها
قالت رغد بثبات ظاهري توتر داخلي مافيش ي بابا انت عارف انهم مابيصدقوا أن الوحش تنزل روسيا عشان المهمات أنا بس متكلفة بمهمه هخلصها وارجعلك طيارة متعرفش انت وحشتيني قد اية
سيد ي بكاشة لو كنت وحشتك كنتي نزيلتي علي أول طيارة بس نعمل اي بقي ثم تابع حديثة بمرارة تستحكم في حلقة خدي بالك من نفسك ي بنتي أنا مقدرش أعيش من غيرك ي بنتي رغد بصوت مهزوز قليلا نتيجه كبتها لدموعها متخفش عليا ي بابا ولا انا اقدر اعيش من غيرك اوعي تسيبني ي حج عمري مقدر اكمل من غيرك ضهري يتكسر من بعدك
سيد متخافيش ي بنتي أنا هفضل جمبك علي طول وتعرفي أن لو مت هموت وأنا فخور بيكي وراضي عنك ي حبيبتي
رغد تتمسك بآخر ذرة لتحملها علي عدم بكائها في الهاتف ومع والدها بعد الشر عنك ي حبيبي وانا هفضل رافعه رأسي من ورا اسمك وكل حاجه ي حبيبي
سيد :- خدي بالك من نفسك بتاكلي كويس
رغد اه ي حج متخافش هقفل أنا عشان ليل بتنادي عليا وانت عارف النسخه الهبلة بتاعت قمر عندي واحده شباها هنا
ليضحك سيد علي صديقة أبنته التي رائها في إجازة لها مع أبنته عزيزته قال ماشي ي بنتي خدي بالك من نفسك وليل وعمرك تفرطي في البنت دي ي حبيبتي
رغد عمري ي حج دي الحب الابدي لتفوق علي دموعها الذي أغرقت وجهها وهيه تقول ونبي لخلص عليك ي ابن عمي تعمل كل ده لية عملنالك اي لتجد احد يمسح لها دموعها التي كانت بمثابة شلال يتساقط من عينها لتنظر لة لتجد أسر من رأيها في هذه الحالة لترتمي بين احضانه وهيه غير واعية تتذكر كل ما مرت به من مشاكل الحياة ليربت علي ظهرها أسر بحنو وهوه يقول متقلقيش كل حاجه هترجع زي ماكنت واحسن اهدي أنتِ بس لتقول له والله كنا في حالنا اي كل المشاكل دي أسر مازال يربت علي ظهرها بحنو وهوه يقول الحياة كده ي رغد اقوي كده عشان تجيبي حق ابوكي رغد بعد عناء في محاولة لتجميع شتات نفسها وعشان حق اختك مش هسيبة وحياتك عندي ي أسر حقها هيجي
“أسر بحنو” اهدي ي رغد الاول وروحي ارتاحي الأول وبعد كده قومي عشان تجهزي عشان معادك مع زفت اللي اسمه فرانك
رغد :- ماشي ي أسر يلا هروح انام شوية الله صح الساعه كام دلوقتي
أسر وهوه يفتح الهاتف لينظر الي الساعه لتجد رغد صورتها علي هاتفة لتقول أي ده هيه دي صورتي
أسر بحب:- أيوة صورتك ي قمر عندك مانع الساعه 5:00
رغد بحب مضاعف:- لا معنديش مانع لتذهب وتنام علي الفراش بتعب وتقول ياااه فاضل 3ساعات هنام والمفروض اقوم الساعه 8 وتذهب في نوم عميق وهيه لاتدري و”أسر” عندما وجدها هكذا رفع اعلها الغطاء وقبل رأسها بحنو ويقول كل حاجه هترجع زي ماكانت لتحرك ليخرج من الغرفه ليجد رغد تمسك بذراعه ولا تتركه ليجلب أسر الكرسي الذي بجوار الفراش وجلس علية وظل بجانبها حتي ففي دون أن يشعر بنفسة حتي واستيقظ علي تحركها في الفراش بعدم راحه ليجذب يده من يداها ببطء شديد وخرج من الغرفة بعد أن اطمأن أن لا يوجد ما يزعجها في نومها وذهب الي غرفته
…….
عند ماركوس بعد أن رحلت رغد ذهب الي المنزل وهوه كاد أن ينبت له جناحات ويطير بهما عندما ذهب الي المنزل ليجد والده ينتظرة ويقول مالك ي فرانك
فرانك كان ينوي أن يقول لولده لاكن فضل أن يضل ساكتاً وقال لدي ميعاد قريب والدي اريدك ان تطلب من ماريا أن تجهز لي بذله الي ذالك الموعد
ماركوس:- اوك حبيبي ماذا فعلت في عملنا فرانك
فرانك:- لا اعلم والدي علي ما أتذكر أن يوجد إجتماع لنا مع فرقتك الهوجمية
ماركوس:- اوك ي عزيزي سوف اذهب للقاء مع الوحش يلازم أن يتم
ليقلق فرانك بشده من هذا اللقاء الذي سوف يتم قبل معاد لقائهم بساعه يعني الساعه 8:00 مساءً
…….
عند رغد استيقظت علي صوت رنة هاتفها لتجد رقم غريب لتفتح المكالمه وتفتح مكبر الصوت لتجد صوت ماركوس يصدح منه وهوه يقول مساء الخير ي جميل
رغد بصوت يشبة الي النعاس لانها الان استيقظت من النوم لتقول :- ماذا تريد ماركوس الان
ليقول ماركوس:- اريد لقائك ي اميرة
رغد :- وانا لا اريد لقائك لا اريد أن اري اشباحاً اليوم ارجوك
ليقول ماركوس بسخريه :- لا سوف تقابلني اليوم والا تودعي رفيق الحياة الي الابد عزيزتي
لتقول رغد بثبات ظاهري وخوف وقلق داخلي:- متي تريد مقابلتي
ماركوي بإبتسامه سخريه وصوت ساخر :- سوف القاقي الساعه 8في شركتي لا تتاخري عزيزتي
اتفاق رغد الهاتف سريعاً وتقوم مهرولا الي أسفل بملابس النوم عبارة عن بجامة يوجد عليها رسمه أميرة ونص كم وتهبط درجات السلم بسرعه كبيرة لتذهب الي غرفة أسر لتفتح الباب ببطء ولم تجده داخل الغرفة ليدق القلق والخوف قلبها اكثر لتعلق الغرفه وتهبط الي أسفل حيث غرفه الطعام والمطبخ لتدخل الي المطبخ لتجد أسر يشرب الماء لتتنفس الصعداء ليستغرب أسر ما فعلت لاكنها لم تعطية فرصة لحديثها لتذهب مهرولة الي غرفتها لتسارع في إرتداء ملابسها لتلحق هذا المعاد الذي لم يكن محسوب له لتفتح خزانة ملابسها لتخرج منها فستان اسود ضيق من أعلي ويهبط بإتساع يضيق من عند الخصر ويوجد بة حزام جلد يعطية منظراً رائعاً واحضرت علية جزمه سوداء بكعب عالاً لتتنهي من اللبس لتخرج من غرفة تبديل الملابس لتجد أسر يجلس علي الفراش لتقول له
مالك ي أسر قاعد كده لية
أسر :- هتروحي فين ي رغد معادك مش دلوقتي
رغد :- هروح لماركوس ي أسر طلب يقابلني
أسر:- هاجي معاكي
رغد برفض :- لا مش هتيجي وهتطلع مع داغر و آدم وليل علي المطعم اللي عند البيت عندي وتنتظروني لان معادي سوف اتاخر قليلا
أسر:- أنا عايز اعرف أنتِ مش عايزني اجي معاكي ليه
رغد :- مافيش ي أسر أنا هنزل أنا يلا سلام
أسر:- سلام
………..
بعد مده قد وصلت رغد الي شركه ماركوس وتدخل الي الشركة بخطوات ثابتة واثقة وتدخل الي مكتب ماركوس لتجده يجلس بكل غرور وتكبر لتقول بسخرية كبيرة: اي ده هيه الاشباح بقت تجلس على مقاعد المكاتب ي ماركوس
ماركوس بحنق من تلك الفتاه التي تستفز كل ذرة غضبة
ماركوس بإستفزاز : أهلا اهلا بالوحش اي بترتعبي مني لدرجة مجيئك لرؤيتي وأنتِ لا تريدي ذالك والا يكون سبب مجيئك خوفك علي حبيبك مثلاً
لتقول رغد بثبات : والله انظر من يختبئ خلف رچالة ولا يتلاعب وجهاً لوجه
ليقول ماركوس بعصبية : سوف تندامين علي حديثك هذا ي خرقاء
رغد بعدم اهتمام ظاهري وخوف داخلي لاكن لا تبين ذالك : حسناً حسناً لا يهمني علي الإطلاق وفتحت باب مكتبة وخرجت منه وهيه تسمعه وهوه يقول بصوتاً عالٍ يوجد يوم لقائنا وسوف تندمين أشد الندم لمقابلة شخص يدعيٰ ماركوس رغد
رغد لم تهتم لحديثة هبطت وصعدت الي سيارتها لتجد علي هاتفها 20 مكالمه من آدم وأسر لتجري اتصال مع آدم لتري ماذا حدث ليوجد علي هاتفها 20 مكالمه فائته منهم لئتيها صوتاً واضح علي اثرة البكاء لتقول هيه في لهفة
رغد : في اي ي آدم ليل حصلها حاجه ولا حد حصلة حاجه ي آدم رد عليا
لتسمع صوت آدم المهتز وهوه يقول :- الحقي ليل ي رغد ليل اتصابت برصاصة
وقعت هذه الكلمات علي أُذن رغد كالصاعقة ⚡⚡
وزادت رغد من سرعة البنزين وهيه تقول أنا جاية اهوه انتوا في مستشفى اي
آدم:- مستشفية … رغد أنا جيالك اهوه متتحركوش
__________________________________
وبعد مده كانت وصلت رغد الي المشفي وذهبت الي الاستقبال وهيه تقول
ايت توجد غرفة المريضة ليل السيد
موظفه الاستقبال:- توجد في غرفة 107 ولتوها خرجت من غرفة العمليات لتتركها رغد وتصعد مهروله الي غرفة اختها وحبيبتها وعندما وصلت الطابق الذي يوجد به الغرفة لتجد أسر جالس بالخارج ولا يبدوا علي وجهه أي ردة فعل وهيه ذهبت آلية وهيه تقول بخوف ولهفة أسر اي اللي حصل
أسر يحاول طمأنتها :- متخافيش ي رغد هيه بخير وكمان ده كان جرح الرصاصه الحمدلله مرت من جانبها بس لاكن هيه بخير
رغد :- فين آدم
أسر:- كان هنا ولسة ماشي من شوية عشان يشوف كاميرات المراقبة عشان يعرف مين اللي عمل كده
رغد :- أنا عارفة مين اللي عمل كده
أسر : مين ي رغد وانتي عرفتي منين
رغد : ماركوس بس بدأ التحدي بدري صبراً
أسر : وهوه عمل كده ليه
رغد :- بعدين ي أسر بس داغر فين
أسر :- مع ليل وآدم جوا
رغد :- طب تعالي ودخلت الي الغرفة لتجد رغد اختها شقيقتها في هذا الطريق الطويل تتسطح اعلي الفراش وترتدي حامل كتف
رغد :- سلامتك ي قلبي أنتِ احسن دلوقتي والله حقك هجبهولك
ليل :- الله يسلمك ي حبيبتي انا كويسه ومافيش حاجه
رغد :- ي رب ديما طب ي جماعه هطلع أنا علي البيت عشان المقابلة ولما اخلص هاجي عشان نطلع ليل من المستشفى تمام
أسر:- انا هاجي معاكِ
……..
عند ماركوس
كان ولده يتجهز لذهاب الي موعدها ليصعد اليه الي الغرفه ليجده فرح للغاية لأول مرة يري. ابنة بهذة السعاده ليقول:- فرانك ماهذة السعاده ي عزيزي فرانك :- لدي لقاء مهم وهوه ما يسعدني لهذا الحد والدي
ماركوس:- مم لديك اجتماع غداً في شركتنا
فرانك بضجر :- حسناً والدي سوف احضرة لأجلك لاكن الآن اتركني حتي اكمل تجهيزي لألحق بموعيدي ماركوس:- حسناً عزيزي وذهب وتركة يكمل تجهيز نفسة
……….
بعد مده
كان قد وصل الي المطعم ينتظر تلك التي سلبت لب قلبة من اول لقاء
………..
رغد :- أنا قولت اللي هيحصل وابقي اشوف حد هناك يلا سلام قالت هذا وفتحت باب الغرفة وهبطت لذهاب الي موعدها مع فرانك. وذهبت إلى منزلها لتبدل ملابسها لتتجه الي لقائها وصعدت الي منزلها وفتحت باب شقتها ودخلت وهيه تتنفس براحه ودخلت الي غرفتها وفتحت خزانة ملابسها وأخرجت منه بنطال جينس اسود علي شميز أبيض وطرحة بيضاء وهيلز أسود وهبطت واغلقت خلفها باب منزلها وهبطت الي المطعم الذي أسفل منزلها لتدخل الي المطعم بخطوات ثابته واثقة لتجد امامها يجلس وينتظرها بفارغ الصبر
……
رغد :- فرانك اعتذر عن تأخيري لاكن اطرتني الظروف
فرانك :- لا عليكِ ي عزيزتي
رغد :- فرانك اريد منك أن تطلب طلب من والدك لانه مهم جداً بالنسبة لي
فرانك :- قولي ما ترودين وانا سوف انفذة لكِ دون تردد حتي وان كان علي حساب والدي
لتبتسم رغد بخبث وهيه تقول :- اطلب منه أن يريد ازائي يواجهني وچهاً لوجه لا يؤذي اصدقائي واقاربي اسمعت فرانك
فرانك:- سمعت ولاكن والدي لم يفعل شئ
رغد :- قول له هذا وهوه سوف يفهم مقصدي وهلك استأذنك لأري صديقتي المصابة بسبب والدك
…….
لتخرج رغد من المطعم لتجد يد تكمم فمها ويسحبها خلف المطعم
رغد بصدمه واعين متسعتان:- هوه أنا مش قولت محدش يجي ولا انا كلامي مش بيتمسع
أسر بحنق :- كلامك ده يمشي علي الكل معادا أنا ي وحش.
رغد :- طب خدني لعند ليل عشان حاسة ان هيغمي عليا
أسر:- لاحظ دوران اعينها في المكان حولها وكادت أن تتساقط علي ارضية
أسر لحقها وحملها وذهب بها الي مستشفي التي تتواجد بها ليل وذهب ودع رغد تنام قليلاً وعند وصولهم الي المشفي هبط و كانت رغد استيقظت لاكن كانت لا تتزن جيدا ليحملها الي غرفة ليل وصعد إلي غرفتها ووجد الجميع هناك ليختض الجميع علي مشاهدهم وهم داخلون عليهم
آدم بإرهاق:- مالها رغد ي أسر
أسر بطمئنه:- متخافش هيه بس مش متوازنه كويس لتفوق رغد وتقول فينك ي عم آدم
كنت بشوف كاميرات المراقبة عشان اعرف مين اللي عمل كده
رغد :- وعرفت ي آدم
آدم:- لا ولاد ال*** مكسرين الكاميرات
رغد :- متقلقش خلاص
……..
بعد مده من الضحك وأصوات العاليه من الضحكات المتتالية
رن هاتف رغد بإسم شقيقتها رغم ذالك كانت تقول لوالدها أن لا تتصل اختها بها
رددت رغد لتسمع ما صدمها
لتسمع صوت اختها والبكاء مالية لتقول بابا
رغد بصدمه وانهيار:- انتي بتقولي اي
……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت مجنون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى