روايات

رواية عشقت مجنون الفصل الحادي عشر 11 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون الفصل الحادي عشر 11 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون البارت الحادي عشر

رواية عشقت مجنون الجزء الحادي عشر

عشقت مجنون
عشقت مجنون

رواية عشقت مجنون الحلقة الحادية عشر

توقفنا في البارت 10
……..
رغد بإستغراب:- وقفت لتجد ما صدمها لتجد آدم يقف لها ويقول وحشتيني يا قلبي ♥️
رغد ببكاء:- آدم انت عايش واغمي عليها وهيه لا تصدق ما رأتة
آدم بلهفه:- رغد قومي مش أنا آدم اللي كان وحشك قومي وبهدليني
“أسر” حمل رغد ووضعها علي اريكة مكتبها واجلب برفيوم الخاص وحاول افاقة رغد
..
استيقظت “رغد” وتقول :- أسر هوه أنا كنت بتخيل صح وقبل أن يرد عليها “أسر ”
آدم:- لا يا حبيبي انا قدامك اهوه
رغد بإنهيار:- وحشتني اووي لية عملت فينا كده لية يا آدم لية ده ليل كانت هتموت نفسها من العياط ولا انا انت مفكرتش أن أنا كنت هفضل الوم نفسي عشان كنت انا السبب في موتك لية يا آدم لية أنا كنت مستنية المهمه دي عشان اجيب حق كل حبايبي يا آدم والله ماكنت هخلي في جسمة حتة سليمه كنت هموته بإيدي وظلت في هذه الحالة تبكي
آدم محاولة تهدأتها قام بضمها الي احضانه وهوه يقول :- اهدي انتي قوية والله أنا هفهمك كل حاجه بس اهدي انتي وحشتيني هوه أنا محوشتكيش ولا اية
رغد بعياط :- وحشتك بزمتك انت لو بتحبني تعمل فيا كده انا وليل انت وحشتني اووي تعرف أنا كنت بحلم باليوم ده ويجي الاقي الأسد معايا في نفس المهمه ولازم اسمعه وانت صبرك بالله اقعد معانا اعرف حكيته وانت صبرك بالله حاضر
آدم :- طيب بس أية اخبار ليل
رغد :- ليل كويسة بس انت وحشتها اووي وخلي بالك انت تخاف منها مش مني عشان هيه اتعلقت بيك جامد وانت عارف انها وحيده صح
آدم:- أنا محضرها مفاجأة وانتي مفاجاتك معايا بس اصبري ده انتي الكبيره
رغد :- ماشي يا آدم الكلب ونعمه لطلع عينك انت تعمل فيا كده
آدم:- والله غصب عني وانا علي فكرة لولي داغر شاف ايدي بتتحرك لما انتي كنتي جمبي واغمي عليكي وعلي فكرة أنا كنت جمبك يا غيبوبة كنت هموت
رغد :- بعد الشر عنك يا زفت انت وبعدين ازاي متجيش تورينا وشك لما حياتنا رجعت لروتينها
آدم:- كان في خطر علينا احنا التلاته بسبب ماركوس الوحيد اللي كان فريقه في امان هوه كان فريق الدعم اللي هوه كان تابع الأسد “”أسر””
عشان ماكنوش متشافين واحنا كان الخطر علينا جامد وانا كان خبر موتي عند ماركوس عشان اخدت الطلقة مكانك فهمتي وانا جيلك دلوقتي عشان ربنا مطول في عمري عشان اخد حق اخويا بنفسي بس هيه “ليل” لسة شغاله معانا
رغد :- لا أنا وقفتها عشان تاخد بالها من الشركه وكمان ليل لما هتروح مهمات هتفتكر موقف سيدتك
آدم:- خلاص أنا عطلتك هروح أنا البيت
رغد :- تروح فين يا دوومه لسة هتقعد عشان هنفخك وكمان عشان نخطط أية ده هوه أسر مش سمعاله صوت لية
آدم:- ياااه أنا نسيته أنا أول مافوقتي طلبت منه يخرج يستننا برة
رغد بنرفزه:- قوم هاته يا آدم عشان هولع فيك
آدم بضجر:- حاضر علي فكرة انتي مفروض تحترميني
رغد :- غور من وشي ي آدم
آدم ذهب وقال لأسر أن رغد تنتظرة واعتذر لة
……
عندما أجلب آدم أسر وجلسوا
رغد بجمود :- اتفضل يا أسر قول أية هيه عداوتك مع ماركوس
أسر :- ماشي بس عايزك متتعصبيش ولا تنهاري وانت يا آدم خليك معانا عشان هيه مش مضمونه خالص
آدم بضحك :- عارف والله أنا قاعد اهوه
رغد :- بس يا زفت هعلقك من هدومك بس اخلص
آدم بخوف مصتنع :- خلاص خلاص
رغد :- اتفضل يا أسر اتكلم
أسر :- أنا كان عندي اخت
رغد بفضول :- انت مش عندك اخ واحد بس اللي هوه أحمد
أسر:- ما ي وحش انتي لو كنتي عملتي تحرياتك كامله مكنتيش سألتي السؤال ده
رغد :- كمل يا أسر
أسر :- حاضر
( Flash back)
كانت توجد فتاة جالسة في مكتب أخيها تنتظر وصول أخيها وانتبهت علي صوت فتح الباب الفتاه وتدعي منه
…..
منه :- أسر حبيبي
أسر:- حبيبتي أية اللي جابك المكتب بس
منه :- كنت جاية اشوف اخويا حبيبي بيعمل أية
أسر بغموض:- والله عايزه أية ي منوش
منه :- ديما فاهمني يا أسورة
أسر :- انجزي يا منه
منه :- عايزة اسافر روسيا
أسر :- لية
منه :- هروح اعمل حياة هناك اشمعنا انت يعني
أسر بضحك :- ياني عليكي خلاص يا منوش هسفرك بس بشرط
منه بسرعه :- أنا موافقه
أسر بضحك :- اسمعي الاول بس
منه :- قول يا سيدي
أسر:- انا جاي معاكي عشان ورايا شغل هناك
منه :- مووافقه اكيد
بعد قليل قد ذهبت منه الي منزلها وأسر في الشركه
…….
أسر وهوه يفكر :- أنا لازم اروح معاه عشان احميها عشان كمان اشوف شغل الشركه وكمان شغلي تاني عشان في مهمه عليا يارب احمي اختي
……..
أسر :- بعد مده سافرنا ومنه كانت مبسوطه جدا وانا قولتها أن هروح سفرية شغل هتأخر فيها لمدة شهر وانا في المهمه كنت في المكتب ورن هاتفي باسمها
أسر:- الو يا منه
منه :- اسر ممكن اروح حافله مع صحابي ومش هتاخر
أسر:- لا يا منوش عشان أنا بقلق عليكي
منه :- عشان خاطري يا أسورة
أسر :- ماشي بس متتاخريش
منه :- من عيوني يا قمري
أسر:- خلي بالك من نفسك
……
أسر ويارتني ما وفقت انها تروح الحافله واحد من رجالة ماركوس كان عارف انها اختي ومعرف ماركوس بكل حاجه وولاد الك*لب دخلوا واحد ادي فلوس للجرسون وحط منوم لاختي في العصير ومنه وهيه خارجه مروحه حست بدوخه ولقت نفسها وقعت من طولها وكان مستنيها واحد زبالة وشالها ووصلها المخزن وانا لما عرفت جن جنوني سبت المهمه اللي كنت فيها وروحت وعقبال ماوصلت للموقع اللي كانت فية وكانت الصدمه بالنسبالي خلت جسمي كله علي اكنه اتشل لقيت منه الطفلة البريئة اللي كانت لسة هتم ال18 سنه بعد يومين هدومها كلها دم وجسمها علية كدمات ووشها متبهدل اخذت اصرخ بقوه لدرجه لو كانت الجدران هشة كانت وقعت وحملتها وذهبت بيها الي اقرب مستشفى بسرعه دخلت الي المستشفي وجدت الطبيب طلبت منه المساعده بسرعه
…….
بعد ساعتين كاملين من قلق وتوتر خرج الطبيب من الغرفه
أسر بلهفه:- هيه كويسه صح
الطبيب بأسف :- هية كويسة بس بعد الاعت*داء ده لما فاقت انهارت واحنا أدناها مهدأ
أسر:- كان لما شاف منظر اخته في الأرض كان هذا تفكيرة لاكن كان ينفي هذه الفكرة من رأسه سريعا وأكد له الطبيب هذه الفكره
أسر :- شكرا يا دكتور ممكن اشوفها
الدكتور :- ايوه اتفضل
أسر عندما ذهب الي غرفة أخته ودخل ليجدها بهذا المنظر أمامه توعد بشده لانه عرف من فعل بها هكذا لتستيقظ منه لتجد أخيها بجانبها
منه بإنهيار :- أسر شوفت أنا حصلي أية أسر أنا مش فاكره حاجه غير وانا مروحه من الحافلة علي البيت ومره واحده أغمي عليا ولما فوقت لقيت نفسي في مكان غريب اووي ولقيت شخص دخل وقال كلام غريب وحاول يقرب مني وانا حاولت أبعده لاكن ضربني واعتد*اء عليا وازدادت في الإنهيار وأسر كان يسمع كل هذا وهوه يتوعد لماركوس باشد انواع القتل والانتقام
أسر :- اهدي يا حبيبتي انا مصدقك كان يتحدث وهيه في احضانه ليجد لا رد منها ولا حركه ليقلق بشده ليذهب ويطلب الدكتور ليدخل الطبيب وبعد فحصة الطبي مع منه
الدكتور بحزن :- البقاء لله
أسر بجنون :- منهههههههههه لا متسبنيش منههههه هقول اية لبابا وماما واخوكي اللي كان متعلق بيكي انت دكتور لا هيه عايشه
أسر:- منه قومي يا حبيبتي قومي بطلي مقالبك دي يا عمري انا عارف انك بتختبري حبي ليكي صح قومي بقي بطلي رخامه
الدكتور :- اسر بية أنا آسف بس والله البقاء لله ولازم تبدأ في إجراءات الدفن
أسر بهدوء الذي يسمي هدوء ماقبل العاصفة :- ماشي يا دكتور وبدأ اسر بإجراءات الدفن ودفن اختية و ذهب الي منزله ويقول الخبر الذي نزل كالصاعقة علي أفراد الأسرة وحزن تام اخيم علي أفراد أسرة أسر وبالأخص هذا الصغير أحمد وأسر الذي حقدة يملئ صدرة تجاه ماركوس ويزداد
( In back)
أسر :- ده اللي حصل كان يتحدث ويوجد لمعه داخل عيونه وعلي وشك البكاء لاكن نظر في وجه آدم ليجده يبكي بشده ليتفاجئ
آدم بصوت مبحوح وعصبية :- وحيات اللي خلق الخلق ليكون موتك علي ايدي يا ماركوس الكلب
أسر:- أنا اللي مفروض اقول كده
آدم:- اختك يا أسر كانت حبيبتي اللي حبتاها وكنت هاجي اطلبها منك
أسر بإستغراب:- أية اللي انت بتقوله ده
آدم :- في الشهر اللي انت كنت فية في المهمه أنا ومنه كان بيجمعنا المكتبة واتعرفنا علي بعض بسبب كتاب واتعلقت بيها واعترفتلها بحبي ليها وهيه قالت إنها معجبه وان اجي بعد شهر اطلبها منك بس للأسف ماركوس عرف انها حبيبتي واختك فحب يضرب عصفورين بحجر يحرق قلبك علي اختك ويحرق دمي علي اخويا وحبيبتي
أسر بإستغراب:- اذاي وانت كنت مفروض ميت
آدم:- الكلام ده كان قبل متعرف علي رغد وليل اللي ملو عليا حياتي وليل هيه الوحيده اللي فكرتني بحبيبتي
أسر:- ماركوس ده عايز كل انواع العذاب صبرة بالله بس
…..
كل هذا وهم يتحدثون وغافلون عن تلك التي تنظر بجمود في الا شئ وتفكر في كلام أسر وآدم وليل ووالدها وكانت تبكي وهيه لا تشعر لتطلع منها شهقة وهيه تنظر وتبكي في الا شئ ليذهب إليها آدم سريعا
….
آدم:- رغد مالك يا رغد ورغد هنا فتحت في البكاء 😭 ولم تتوقف
أسر بإستغراب:- هيه مالها يا آدم كانت كويسة من شوية
آدم:- دي النوبة اللي بتجلها كل ماتفتكر اللي حصل معاها
أسر:- وآية هوه اللي حصل معاها
آدم:- هيه بعدين تحكيلك
أسر بقلق :- طب وديها المستشفي
آدم بطمأنينه:- لا يا اسر هيه بتهدي لوحدها وكده احسنلاها
أسر:- طيب
آدم بحنية :- رغد حبيبتي انا آدم فوقي كده مش كنتي بتقولي هتموتيني رغد بصي اللي فات خلاص ي حبيبي قومي كده
رغد كانت في شبة حالة عدم الاوعي واطمأنت عندما آدم اخذها بين احضانه هدأت “رغد”قليلا وتقول :- أنا اسفة يا جماعه بجد اسفة
أسر :- ولا يهمك ي وحش
رغد :- ياااه ده كنت قربت انسي
آدم:- لا اقوي كده ده لسة التقيل جاي
رغد :- والله ي اسر والله ي آدم وحق والد ليل والله هرجع حقوقهم كلها ولو التمن موتي
آدم بلهفه:- بعد الشر عنك ي حبيبي
أسر :- بعد الشر عنك ي وحش
رغد :- تعالوا نعدي علي ليل ونروح نتعشي بره وانت يا آدم هاتجي تبات عندي وملكش حجه والا والله هقوم عليك ليل
آدم:- ماشي حاضر
أسر :- طيب يا جماعه امشي أنا
رغد بسرعه :- لا استني يا اسر نتعشي مع بعض
أسر :- خلاص تمام
……..
في شقه رغد كانت تجلس ليل وكانت تشاهد فلما وكانت تتذكر آدم الان هذا الفلم الذي شاهدوه قبل مقتل آدم
لتتفاجئ ليل بنور المنزل يطفئ
ومره واحده كان هناك ضوء يسلط علي آدم
ليل ببكاء :- آدم انت موجود ولا انا بحلم
آدم:- قلب آدم من جوه لا انا عايش يا قلبي
ليل :- تعرف أنهم كلهم بيقولوا عنك ميت وانا الوحيده اللي كان جوايا حاجه بتقولي انك عايش
آدم :- حبيبي انا اللي حاسس بيا مافيش حضن لاخوكي يعني يا بت
ليل :- لا مافيش احضان وانا زعلانه منك ومتكلمنيش ودارت ظهرها لترحل لاكن قبل ذالك
لتتفاجئ به يحضنها من الخلف ويقول وهوه يمد يده أمامها وهوه يحمل ببوكية من الورد خصيصاً لها وكان نوع الورد فل ولوح شوكولاته من الذي تحبه
ليل :- انت كده رجعت وعششت جو القلب من تاني رغم انك مخرجتش منه ولا لحظه يا دوومه
آدم :- مصلحجيه قومي يا بت البسي عشان هنروح نتعشي بره مع رغد وأسر
ليل :- الله هوه أسر جه معاكم يااه اول مره اشوفه
آدم :- طب انجري يا بت غيري هدومك
ليل :- بتغيري عليا يا بطه
آدم:- يخربيتك انجري قدامي علي اوضتك
ليل :- حاضر ياسطا متزقش
آدم بصدمه :- أنا آدم بيه يتقالي يا اسطاا
ليل طلعت جريا الي غرفتها وبدأت بتبديل ملابسها وكانت سعيده جدا وكانت تقول عارفه انك عايش من فترة يا آدم (وهنا يوجد مفاجاه تنتظركم )
عند رغد وأسر بالاسفل
…….
أسر :- رغد هوه انتي علقتك بٱدم عامله ازاي
رغد ببراءة :- اخويا اه معرفوش غير من 10 شهور بس انا وليل اتعلقنا بيه جامد
أسر بإرتياح:- ماشي يا رغد هما اتاخروا لية
رغد :- زمانه بيصلحها وكمان هيه بتلبس
عندما انتهت من كلامها لتجد آدم وليل يتجهان نحوهما
رغد :- مش بقولك
رغد ليل:- ايوة يا اختي اتصلحتي بالورد والشوكولاته
ليل :- اه ي اختي 😂
رغد :- طب يلا يا ختي عشان اسر واقف هناك وكمان هنروح نتعشي
ليل :- ازيك استاذ اسر
أسر:- الحمد الله بخير بس بلاش استاذ دي
ليل :- من عنيا اصلا أنا مش بحب الألقاب
آدم:- يلا يا جماعه وذهبوا الي المطعم وسط جو يعمه الهزار والضحك ولم ينتهي من مناكفة رغد لأسر وليل لٱدم
…………
في مكان اول مرة نروحه
…..
ماركوس :- الو
شخص مجهول :- ………
ماركوس :- بجد راجع
شخص مجهول :- ايوه يا باشا
ماركوس :- طيب اقفل انت
ماركوس وحشتيني اوي يا حبيبي
……….
عند ابطالنا كانوا يتناولون العشاء
ليدخل عليهم شخص يقول :- الله الابطال كلهم مجتمعين هنا
ليل :- داغر ليك وحشه يا راجل
رغد :- يابت اتهدي ده اللواء
ليل :- هوه أنا مقولتلكومش
رغد وآدم وأسر:- لا مقولتليش ي ليل
ليل :- اللواء داغر يبقي اخوياا
رغد. بصدمه :- نعم ياختي
داغر:- أيوة أنا فعلا اخوها بس من الاب
ليل :- اتنيل اقعد عشان عايزة اعرف الزفت آدم كان مختفي فين
داغر :- يابت اتهدي ده مفروض يبقي فئة احترام أنا لواء علي فكره
ليل :- بلا لوه بلا نيلة اقعد بقي
جلس داغر معهم
رغد :- آدم عشان خاطري قولي أية اللي حصل من بعد ماسيبتك وروحت كملت مهاجمه
آدم حاضر يا ستي
لما كنت في مهاجمه أنا حسيت أن هموت فتشهد وبعد فترة أنا مكنتش حاسس بحاجه غير بواحده جمبي بتعيط وبتقولي يا آدم انت مش قولت مش هتسيبني واوقعتي علي ايدي وايدك كانت علي ايدي لما أغمي عليكي أنا فوقت ساعتها اخدني داغر غرفة عمليات وشلت الرصاصة بعد كده داغر قالي لازم تكون ميت بس يوميها كنت جمبك وعرفت قد اية انتي بتحبيني وقعد جمبك لتاني يوم بعد كده داغر قالي انت هتفضل هنا بس مختفي ولما تنزل تحط حاجه علي وشك وافقت والوقت اللي وصلي انك رجعتي جيتلك بسرعه بس كده
رغد :- تعرف انك رخم صح
آدم:- قولتلي كتير
رغد :- طب ي أسر هنعمل أية في المخطط ده
ليل بمقاطعة:- بس انا كنت اعرف انك عايش
آدم بإستغراب:- ازاي!!
ليل :- شوفتك من اسبوعين وسألت داغر قالي
رغد :- بقي كده يا كلبة ومتقوليش
آدم:- بس يابت بقي
أسر:- أنا بفكر أن بلاش تفكير النهارده في الخطه عشان تكونوا اخدت راحتكم
داغر :- أنا بقول كده
أسر بإقتراح :- أية رايكو تيجوا تقعدوا معايا كده كده الڤله كبيره الحمدلله وانا بقعد لوحدي
رغد :- بس يعني
أسر:- متخافيش انتي وليل في أوضه وآدم في اوضه وداغر وانا كل واحد في اوضه
رغد :- تمام بس شوف رائهم
آدم:- أنا موافق
داغر :- وانا كمان عشان لما نتجمع نبقي في بيت امان
ليل :- موافقة
رغد :- يبقي علي خيرة الله نكمل سهرتنا وبعدين نروح
الجميع:- تمام
………
في مكان اول مره نروحه في منزل في إنجلترا
……….
شخص:- الو بابا انا جاي
الشخص الآخر :- تنور يا حبيبي
استوووووب
…..
ماذا حدث برأيكم
هنتظر توقعاتكم للبارت الجاي ♥️
من هذا الشخص
…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت مجنون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى