روايات

رواية عشقت مجنون الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون البارت الثاني عشر

رواية عشقت مجنون الجزء الثاني عشر

عشقت مجنون
عشقت مجنون

رواية عشقت مجنون الحلقة الثانية عشر

عند ابطالنا
…..
كانوا جالسين مستمتعين بوقتهم عندما رن هاتف رغد برقم مجهول
رغد :- الو مين
الشخص :- مين دي هتعرفيها بعدين لاكن احب اقلك أن نهايتك قربت
عندما سمعت رغد الكلام قفلت المكالمه ولم تعطيها اي اهتمام لتنظر لتجد الكل ينظر إليها لتقول “رغد ” :- مافيش ده واحد باين علية بيلعب
آدم وقد سمع المكالمه:- بيلعب ولا بيهدد ي وحش
رغد :- لسة عارفني يا آدم لا بيهدد يعم عايز حاجه
آدم:- وانت مستهونه كده ازاي
أسر:- بيهدد بأية ي رغد
رغد :- بيقولي أن نهايتي قربت
ليل :- بعد الشر عنك ي حب
داغر :- مالك ي رغد
آدم:- انتي مخبيه حاجه صح “رغد” :- لسة عارفني يا آدم
أسر:- اتكلمي عادي يا رغد بلاش كلام الالغاز ده
رغد :- أنا عارفه مين ده وكنت مستنية اتصالة مخصوص
داغر :- متقوليش فرانك ابن ماركوس
رغد بعدم اهتمام:- امم هوه واكملت طعام
آدم:- وانتي ازاي مش مهتمية انتي هبلة صح
رغد :- الله ينور عليك سيبك مني بقي
أسر:- رغد انتي واعية اصلا
رغد :- يعم ده عيل رخم اصلا.
آدم: – وحش أية مش طبعك ده
رغد :- يلا نمشي وبكرة ابقي اقولكم
الجميع دون اطمئنان :- ماشي يلا كمان عشان الوقت أتأخر
……..
عند ماركوس

ماركوس:- أهلا اهلا بحبيبي الغالي
فرانك:- اهلا بيك انت يا ماركوس
ماركوس :- تحب نتكلم دلوقتي ولا بكرة احسن
فرانك:- بكرة يستحسن عشان لسة جاي من السفر
ماركوس:- ماشي ي حبيبي
……..
عند أبطالنا
…..
وصلوا الي منزل أسر
..
رغد :- طيب يا جماعه احنا هنام فين
أسر:- تعالوا اوريكوا اوضكم
الجميع:- تمام يلا وذهبوا خلف اسر
أسر:- دي غرفة نوم ليل و رغد
البنات:- تمام ودخلوا الي غرفتهم
أسر :- دي غرفتك ي آدم
آدم:- تمام ودخل الي غرفته
أسر:- دي غرفتك يا داغر باشا
داغر :- تمام يا اسد ودخل لغرفته وذهب “أسر” الي غرفته وضع الاوض كالتالي
غرفة أسر علي أول الممر وبعد غرفته توجد غرفة رغد وليل وبعد غرفتهم غرفة آدم وبعد غرفته توجد غرفة داغر فتوجد غرفة رغد في منتصف غرفة أسر وآدم
……..
في منتصف الليل استيقظت رغد من النوم وذهبت وايقظت ليل لتذهب وتيقظ آدم و ادم ييقيظ داغر وهيه سوف تيقظ أسر رغد :- ليل يا بت قومي صحي آدم عشان نصلي الفجر
ليل :- رغد نامي ي ماما نامي
رغد :- قومي ي زفته
ليل :- حاضر قومنا اهوه عايزة أية
رغد روحي صحي آدم وخلية يصحي داغر
ليل :- وانتي هتعملي ايه حضرتك
رغد :- هروح اصحي الأسد
ليل :- ربنا يكون في العون 😂
ذهبت ليل الي آدم ورغد الي أسر
……..
ليل :- دووووووووومه
آدم:- لا يوجد رد
ليل :- ٱدمممممممممممممم
آدم قام مفزوعا من نومه :- أية حريقة حريقة
ليل بضحك :- حريقة أية يا أهبل
آدم بغيظ:- حد يصحي حد كده ي زفته
ليل :- مانت اللي نايم تحت الارض الله
آدم:- عايزة أية يا بت
ليل :- اولا بت أما تبتك ثانيا رغد هيه اللي بعتاني عشان اقولك روح صحي داغر عشان نصلي الفجر جماعه
آدم :- متخشي صحية مش هوه اخوكي ي بت
ليل :- لا يا خويا لاحسن يفكرني حد من اعدائه يضربني روح انت
آدم:- يا صغير علي البهدلة ي آدم
ليل :- صغير أية يا موكوس روح صحي داغر يا زفت
آدم:- علي فكرة أنا اكبر منك هه
ليل :- روح ي ولا انجز
…..
عند رغد عندما دخلت غرفة أسر تفاجات بتصميم غرفتة كان عبارة عن اللون الاسود واللون الأبيض وكل شئ مرتب ونظيف ولا توجد كركبة في الغرفة لتفيق من شرودها وتذهب وتيقظ أسر
رغد :- أسر انت ي عم قوم عشان صلاة الفجر
أسر:- لا يوجد رد
رغد :- أسررررررررررررررررر انت ي بني
أسر:- لا يوجد رد
رغد :- أسررررررررررررررررر قوم
أسر بإنزعاج:- في أية يا منه نامي دلوقتي
رغد عندما سمعت اسمه اخته صعب عليها لانه يحب أخته كثيرا
رغد :- أنا رغد يا اسر قوم عشان نصلي الفجر
أسر:- رغد أية اللي جابك هنا في حاجه حصلت
رغد :- لا مافيش يلا عشان نصلي الفجر بس
أسر بإحراج:-مش بعرف أصلي
رغد :- ولا تقلق هخلي اللي يقيم آدم أو داغر وانت تقف جمبي علي الشمال وليل على اليمين
أسر بحرج :- مش عارف اقولك أية
رغد :- متقولش حاجه يلا بس خش اتوضي
أسر نظر إلي الأرض
رغد :- ولا يهمك خش حمامك ولما تيجي تتوضي اندهلي
أسر :- تعبتك معايا ي وحش
رغد :- تعب أية خش انت
………
بعد مده كان كلهم ينتظرون رغد وأسر
آدم:- كل ده بتصحية ده لو ميت كان زماني استفز وقام
______________ عند اسر في الاعلي كان انتهي من وضوءه بمساعدة رغد
أسر:- شكراً بجد يا رغد
رغد :- عفواً علي أية يلا ننزل
__________________ عندما هبطوا الي أسفل ليجدوا الجميع بالاسفل
رغد :- اسفين يا جماعه علي التأخير
آدم:- انت ياعم لو ميت كان زمانك صحيت
أسر:- معلش بقي
رغد سريعاً:- يلا يا داغر قيم الصلاة واصطفوا جميعا بالترتيب التالي
داغر بالامام وجانبة آدم وبالخلف أسر علي اليسار ورغد بالمنتصف وليل علي اليمين وداغر قام الصلاة بعد انتهاء الصلاة
رغد :- أية ريكوا بعد كل صلاة احفظكوا جزي من سورة وتحفظوها
الجميع قاموا بالموافقة
رغد :- يلا هبدا باليل
قامت ليل وذهب أمام رغد
ورغد :- تآلت علیا جزء من سورة البقرة وكانت تلاوتها في القرآن جميلة جعلت أسر ينبهر بصوتها وبعد انتهاء من ليل قدم إليها آدم ثم داغر وبعده اتي لها أسر
أسر:- دي سورة أية
رغد ببتسامه :- البقرة أسر:- أنا حفظها هقرأها أو اقولها من غير حاجه
رغد :- تمام وانا سمعاك
بدأ اسر بتلاوة السورة علي رغد وكان صوتة جاميلا جدا حتي رغد اندمجت معه وصارت تاتلي معه واتي علي صوتهم آدم وليل وداغر وفرحوا جميعاً وبعد إنتهائهم ذهبوا إلى النوم
_____________________في صباح اليوم التالي عند ماركوس
ماركوس:- علي سفرة الطعام ومنتظر فرانك
فرانك:- صباح الخير
ماركوس:- صباح الورد يلا عشان تاكل
فرانك:- يلا
____________ بعد مده بعد أن انتهوا من الفطور
فرانك :- أية الاخبار ي ماركوس
ماركوس:- تمام كله ماشي فل
فرانك :- وآية اخبار الوحش
ماركوس :- لسة مصممه تنتقم
فرانك :- اوك تمام
_______________________ عند ابطالنا
استيقظ كل من رغد وليل وادي فروضيهم وقراو القران
وعند الشباب صلوا صلاه جماعه وعندما انتهوا وجدوا الفتيات يهبطون من اعلي
رغد :- يلا عشان نفطر
الشباب:- يلا وذهبوا ليفطروا
آدم:- مش هتقولي أية اللي في دماغك
رغد :- ياااه انت لسة فاكر
آدم :- وووحش انجز
رغد بتعرف لما آدم بينديها بالوحش بيبقي خلاص
رغد :- ماشي يا عم
أسر كان منتظر اللي سوف تتفوه به هذه الفتاه الغامضه
رغد :- أنا هروح لفرانك ابن ماركوس هوه كده كده بيحبني من غير علم أبوة
أسر بصدمه:- نعم ي روح امك
رغد :- انت يا عم متلم نفسك يا عم
آدم:- انتي واعية بتقولي أية
رغد :- أنا قولت اللي هيتعمل ومافيش حد يناقشني
آدم:- انت ساكت لية يا داغر
داغر :- عشان هيه قيلالي كده من بدري قبل ماتعرف أن الأسد هيبقي معاها وبعدين كلكوا هتبقوا موجدين في الأماكن اللي هيبقوا فيها
أسر:- ازاي بس يا حضرت اللواء
داغر :- هيه عندها حق وكمان هتعرف هيه بتعمل كده لية
أسر :- اعرف أية
داغر :- في الوقت المناسب يا أسد
رغد :- الخطه هتبدا من بكره هروح لفرانك
________________________عند ماركوس
فرانك :- بابا هوه لية الوحش عايز ينتقم
ماركوس :- عداوة قديمه وانت فارق معاك في أية
فرانك :- ولا حاجه وآية اخبار الشخص اللي من عائلته

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت مجنون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى