روايات

رواية عشقت مجنون الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم أبو عمر

رواية عشقت مجنون البارت الثالث عشر

رواية عشقت مجنون الجزء الثالث عشر

عشقت مجنون
عشقت مجنون

رواية عشقت مجنون الحلقة الثالثة عشر

ماركوس:- قصدك علي اكرم
فرانك:- أيوة أية اخبارة بقي
ماركوس :- لسة معانا بس في بلده وبيحاول يتجوز الوحش
فرانك:- نعم يتجوز مين
ماركوس:- مالك فرانك انت مهتم لية
فرانك :- لا ولا حاجه طب اكرم ده مش هيجي هنا
ماركوس:- هايجي ليلة الهجوم
فرانك :- اوك بابا همشي انا باي
وذهب الي الخارج ذاهب الي مكان
………..عند أبطالنا

بعد أن القت رغد قنبلتها في وجه كل من كان جالس
بعد أن كل من كان جالس
غادر الغرفه وتبقي رغد وليل
………..
ليل :- أية ده ي رغد انتي هبلة
رغد :- لا مش هبلة لما تعرفي أنا بعمل كده لية ابقي اتكلموا كلكم وتركتها وغادرت المكان وخرجت الي خارج القصر
..
ليل :- اول مرة ي رغد تكلميني بالشكل ده اكيد فيه حاجه ضغطه عليكي عشان تتكلمي كده لازم افهم من داغر وذهبت لداغر
……..
عند آدم بعد أن سمع كلام رغد ظل يفكر في السبب الذي يؤدي رغد لهذا الطريق
آدم:- ي تري انتي مخبيه أية ي رغد ورا الخطه دي
أسر:- وانا هموت واعرف ولا وكمان داغر بيقول هنعرف في الوقت المناسب
آدم:- ده بقي اللي يخليني اشك اكتر أن رغد فيه حاجه وراها
ليل :- أيوة وطريقة كلامها معايا مش طريقتها في حاجه ضغطه عليها
آدم:- انتي جيتي امتي
ليل :- لسة طالعه من تحت ورغد زعقت فيا لما سألتها لية عملت كده
آدم:- مش أنا بقولك ي أسر
أسر:- طب هيه فين دلوقتي
ليل :- خرجت بعد ماقلتلي لما تعرفوا أنا بعمل كده لية ابقي اتكلموا كلكم
أسر وآدم:- أنا كده قلقت اكتر
ليل :- لا رغد قوية وهترجع هيه تلاقيها مخنوقه شوية
…………..
أسر:- لاحسن يحصلها حاجه أنا
هخرج اشوفها
………..
آدم :- طب روح شوفها وانا هروح لداغر عشان عايز افهم حاجه
ليل :- وانا كمان يلا ي آدم آدم:- يلا ي قلب آدم
وذهبوا الي داغر وأسر ذهب ليبحث عن رغد
…………
عند داغر في الغرفه
…………..
آدم:- داغر انت واعي لقرار اللي انت اخدته انت والست رغد من غير حتي متقولوا لينا
داغر :- والله لما تعرفوا هيه عملت كده لية هتقدروا والله اصبروا
ليل :- نصبر لحد امتي لغايت لما تموت قدام عنينا او يعملها حاجه اللي اسمه فرانك ده
داغر :- مش هيقدر يعملها حاجه دي الوحش ولا نسيتي
ليل :- منستش بس لازم نخاف عليها برضوا
داغر :- لا دي الوحش هيه فين دلوقتي
آدم :- خرجت وآدم خرج
يدور عليها
…………..
عند رغد
كانت رغد تسير وتفكر في هذه الخطه التي سوف تضعها أمام قاتل اخيها وسبب حادث والدها المؤلم لحد الان نبرة صوته وكلامه لم يغادر فكرها قط
والسبب في حادث مؤلم لاخت
أسر وذالت تتذكر حديث أسر
أسر معاها عندما كانت جالسه
معه
…………..(Flash back)
رغد :- بابا تعالي عيزاك
سيد :- ماشي ي بنتي جيلك اهوه
رغد بعد أن أخذت والدها وذهبوا الي حديقة عامة
رغد :- بابا انت فية حاجه مخبيها عني
قولي أنا بنتك
سيد بتوتر :- لا ي حبيبتي مافيش حاجه
رغد :- بابا انا عرفت كل حاجه
سيد :- هما وصلولك ولا اية
رغد :- أيوة ي بابا وانا اقسم بالله حقك هيجي
سيد بخوف علي ابنته:- لا ي حبيبتي بلاش أنا مسامح
رغد :- وانا مش مسامحه

سيد ببكاء :- بلاش ي بنتي
رغد :- انت بتعيط ي بابا
سيد :- ي حبيبتي انتي بنتي اللي فرحت بيها
رغد :- متخافش بنتك بطل ي سيد
سيد ببكاء :- مكانش حد عارف لية بس كنت عايز احميكوا
رغد :- وحيات كل دمعه نزلت منك ووحيات اخويا اللي مات وهوه صغير لكون مدوقه ماركوس من نفس الكاس
سيد بمفاجأة:- هما كمان قالولك علية
رغد :- اه ي بابا امسح دموعك دي ي ابو الوحش
سيد :- اكيد أنا دلوقتي ابو الوحش ولا اية
رغد :- فعلا بتاعي وطلع عليا بسبب مهماتي
………………(In back)
فاقت رغد من كل هذا علي صوت سيارة تأتي في اتجاها بسرعه كبير
لتغمض عيناها مستسلمه لكل هذه المهذلة
لتفيق علي صراخ أسر بها
أسر :- انتي اتهبلتي صح فوقي ي رغد
………………….
رغد :- كلكوا بتقولوا عليا كده
وفي الاخر هتعرفوا لية أنا عملت
كل ده ليغمي عليها بعد أن قالت
هذه الجملة
………………ليحملها أسر سريعا ويذهب الي المستشفي القريبة لهم وهوه يقول
نفسي ي رغد تفتحيلي قلبك وتقوليلي علي اللي فيكي
………..
بعد مده كان جالس ينتظر خروج الطبيب من غرفتها
أسر بينه وبين نفسة :- باين كده ي أسر فتحت قلبك لغموضها واتعلقت بيها كمان
«الكاتبة تروي»
ليخرج الطبيب من غرفتها ليسرع أسر نحوه
أسر:- هية بخير صح
الطبيب بعملية:- هيه بخير بس اتعرضت لضغط نفسي شديد اتمني جوزها يكون جمبها أو حد من عليتها
أسر:- شكراً جدآ ليك ي دكتور
ذهب الطبيب ودخل اسر
الي غرفة رغد
أسر :- لية تعملي في نفسك كده ي رغد لية
رغد :- يااه ي أسر الواحد خلاص تعب ومش مصدقة اللي هيبقي فية
أسر :- طب أية قادرة تقومي
رغد :- اه اكيد مش دي الحاجه اللي تخلي الوحش يتهد
أسر:- طب يلا “رغد” :- علي فين بس ي اسد
أسر:- هخطفك عندك مانع
رغد :- لا مش عندي ورينا “أسر” :- طب يلا
…………
بعد مده
……….
كان أسر ورغد جالسين بالسارة
رغد :- رايحين فين
أسر :- مش قولت هخطفك
رغد :- لما نشوف
بعد وقت قد طال الصمت بينهم
أسر :- يلا ي رغد وصلنا
رغد :- تمام يلا وذهبت لتفت باب السيارة
لتجد “أسر” يقول استني “رغد ” توقف عندما سمعت كلامه لتجده يهبط من السيارة وذهب عند باب السيارة الخاص بها وفتحه لها
رغد :- الله الله اي ي عم
أسر:- يخربيتك فصيلة انزلي
………
هبطت رغد وهيه ممسكه بكف يد أسر
وعندما وصلوا المكان المخصص لهم
لتتفاجئ رغد كثيرا لان المكان كان محجوزا خصيصا لهم
رغد :- انت لية عامل كل ده ي أسر
أسر:- تعالي وهتفهمي
ذهبت رغد مع اسر لتجد طاولة يوجد عليها شموع حمراء
أسر :- تعالي نأكل وهفهمك كل حاجه
وذهبوا وجلسوا وأسر طلب الطعام
…….
عندما اتي الطعام
رغد :- ابو ده كلو ي أسر
أسر:- مش كتير عليكي ي قمر
رغد:- استغربت طريقة كلام أسر معاها
……..
بعد أن انتهوا من الطعام رغد فجأت بأسر يضع يداه علي عينها ويقول
أسر :- خلصت الحب فيكي
وهطلب ايدك من ابوكي
وعلي طول هتبقي بيتي
وهكون ليكي كل البيوت
بيت من أمان وحنان
وبيت يشيلك سنين قدام
يا ترى سامعه الكلام
ولا عشان بحبك هتدلعي زي زمان .
«الكاتب يوسف هادي 🖋️»
……..
رغد :- واو ي أسر انت بتقول شعر
أسر :- واحلي شعر لاجمل عيون
أسر :- رغد انا بحبك
رغد بصدمه :- بتإية بتحبيني أخيراً قولتها
أسر بصدمه ممزوجه مع فرحه :- معني كلامك ده اي
رغد :- لا اعرف معناها مع نفسك
أسر:- يعني انتي بتحبيني ي رغد
رغد :- والله أسأل نفسك ي استاذ
أسر:- ي اااااااه لدرجادي كنت غبي
رغد :- واكبر غبي كمان
أسر :- بس اي ده ما فكرت انك مش هتبقي طيقاني
رغد :- مين قالك أنا فعلا كده عشانك غبي ومش بتفهم
أسر:- ونبي انتي فصيلة
رغد :- طب هنعمل ايه في المشكلة اللي احنا فيها
أسر :- قصدك علي المهمه
رغد :- اه وانت سيدتك جاي تعترف دلوقتي وانا كنت هروح ومكنش هيهمني لو مت لاكن دلوقتي لازم ابقي موجوده
أسر:- انتي هبلة رغد فوقي ي حبيبتي هه كلنا هنا بنحبك مفكرتيش في مامتك ووالدك
رغد :- طب يلا ي أسر عشان نروح عشان الوقت أتأخر والساعه 10:00 والمفروض اصحي بكره بدري عشان ابدا الخطه ي أسد
أسر:- مش عارف هأمن عليكي ازاي وانتي بين ايدين الزفت ده
رغد :- ماعلينا ي أسر يلا عشان ميشكوش في حاجه لان احنا اتاخرنا اووي
أسر:- ماشي ي وحش نشوف اخرتها يلا ي آخرة صبري
رغد بضحك :- يلا ي عم
أسر:- يلا ي قلب العم
………..
عند ماركوس
…..
كان جالس ماركوس علي كرسيه ينتظر ابنة الذي خرج منذ الصباح
فرانك :- مالك ي بابا
ماركوس :- كنت فين من الصبح ي فرانك
فرانك :- كنت مع صحابي ي بابا في حاجه
ماركوس :- لا مافيش أنا بس قلقت عليك
فرانك :- متقلقش عليا انت جايب راجل
ماركوس:- ماشي ي حبيبي خش نام عشان تشوف اللي وراك بكره
فرانك :- ماشي ي حبيبي
……
عند أسر ورغد كانوا يذهبون الي المنزل وكان الصمت حليفهم والذي قاطع ذاك الصمت رنت هاتف رغد وفي نفس الوقت رن هاتف أسر الاثنان نظرا الي بعضهما وضحكا ردت رغد علي هاتفها ورد أسر علي هاتفة
………
رغد :- الو ليل أسر :- الو آدم
ليل :- الو رغد آدم:- الو أسر
رغد :- في حاجه أسر :- في حاجه ي آدم
ليل :- انتي فين ي بنتي آدم:- فينك ي استاذ
رغد :- في اي أنا مع أسر. أسر:- أنا رغد معايا
ليل :- تمام انا هقفل أنا آدم:- طب تمام هقفل أنا
رغد :- سلام أسر:- سلام
………….
بعد انتهاء الاثنين من المكالمه
رغد :- الاتنين مع بعض ي أسر صح
أسر بضحك :- ده اكيد انتي بتسألي
رغد :- طب يلا عشان هيتحفل علينا
أسر:- عندك حق
……….
بعد مده كان وصلوا أسر ورغد الي المنزل وقصوا كل شئ علي الجميع معدا طبعا اعتراف أسر بحبة لرغد
وانتهوا من تناول العشاء وأدوا فروضهم وصعدو الي النوم
انتهي اليوم بجميع أحداثه واتي صباح جديد بأحداث جديدة
………..
استيقظت رغد لتخرج من غرفتها وهيه لم تنم امبارحه بسبب تفكيرها مما سوف يحدث اليوم
لتجد في وجهها أسر
رغد :- بسم الله الرحمن الرحيم في اي ي أسر
أسر:- انتي اللي في اي شوفتي عفريت
رغد :- لا والله شوفتك انت خش نام روح
أسر:- لا ياختي يلا خلينا ننزل
رغد روح صحي آدم وداغر وانا هخش لليل
أسر:- طيب صباح الخير ي احلي حاجه في حياتي
رغد :- صباح الورد
أسر :- بس رغد بضحك علي هيئته:- بس ي أسر
وذهبت لتيقظ ليل
…………
بعد مده كان الجميع جالسون علي السفره ينتظرون الطعام
آدم:- انتي ي بت فين الاكل
رغد :- بت أما تبتك الاكل جاي ي طفس
آدم:- تسلميلي ي قلب اخوكي
رغد :- يلا كلوا يا جماعه قالت هذا وهيه تضع الطعام اعلي السفرة
……..
بعد انتهائم من تناول الطعام صعدت رغد الي غرفتها لترتدي ملابسها وتذهب الي هذا البغيض فرانك في ذالك البار اللعين وانتهت وكانت تردي فستان طويل لاكن ضيق من عند منطقة الصدر ويمدت الي أسفل بهذا الشكل وهبطت الي أسفل
أسر اول من وقعت عيناه عليها قال :- صاروخ أرض جو
رغد :- متلم نفسك ي عم انت
أسر:- آسف ي وحش
رغد بضحك:- اعتزارك مقبول
آدم:- اي اللي انتي لابساة ده وطرحتك مش ظبطها لية
رغد :- والله ي دوومه أنا مش طيقه نفسي بسبب البس ده ومستحمله بالعافية
آدم:- طيب اعمل اي ربنا يعني عشان مرحش اموت الشخص الاتم ده
رغد تعالوا عشان اقلوكوا تعملوا ايه
الجميع :- يلا
رغد :- بصوا يا جماعه انتوا هتروحوا كلكم في سيارة واحده وانا هروح في سيارة لوحدي عشان انتوا لما توصلوا هتدخلوا وتجلسوا علي اقرب طولة من فرانك عشان تكونوا قاريبين مني تمام ي جماعه
الجميع :- تمام
أسر بإعتراض:- ولية منروحش كلنا في سيارة واحده عشان فرانك اكيد هيرقبني يلا اخرجوا انتوا من الباب الامامي وانا هخرج من الخلفي وهروح البيت اجيب السيارة بتاعتي وهحصلكم
الجميع :- تمام
…………
وذهب الجميع الي وجهتهم وسوف يتقابلون في البار

……..
عند رغد ذهبت الي منزلها وصعدت الي السيارة وذهبت الي البار
……
لتدخل لتجد أسر ينظر لها لتطمئنه بنظراتها
وذهبت وجلست علي طاولة فرانك
رغد :- Hallo Frank
فرانك :- Hello Raged
رغد :- Can you speak Arabic
فرانك :- Yes I can
رغد :- عامل ايه فرانك
فرانك :- بخير وانت ي وحش
رغد :- انت لسة فاكر الوحش
فرانك :- اكيد ي حب وضع يده علي يداها
رغد :- مم حببت اجي اقولك اني موافقة علي طلبك
فرانك :- بجد ي رغد رضيتي تحيني علي قلبي الغلبان
رغد :- اكيد حب قالت هذا وهيه تنظر الي أسر الذي يشتعل غيظا وغيرة
رغد :- I love you Lion قالت هذا وهيه تنظر الي أسر
أسر :- I love you Raged
رغد ابتسمت ورجعت نظرها الي ذالك الأحمق الذي يفكر أنه تحبة نعم هذا بعينه
رغد :- فرانكو ممكن اقوم ارقص
فرانك :- من عيون فرانك بس انا مش بعرف
رغد :- هقوم أنا واجيلك ارقص شوي واجيلك
فرانك :- بس انا بغير
رغد :- لا تقلق عزيزي
وقامت رغد وشاورت الي أسر ليشركها الرقصه
قام أسر عندما رائها تقوم لتقف علي الاستديدج لترقص
أسر :- تسمحيلي اميرتي بهذه الرقصه
رغد :- بالطبع ي اميري
ورقصت رغد مع اسر تحت عيون الجميع
أسر:- كنتي بتقولي اي بقي بالانجليزي
رغد بتوتر :- هه ولا حاجه
أسر بضحك علي توترها:- طب قوليها انجليزي ولما تساعدي تقوليها عربي أنا هبقي جاهز اسمعها
رغد :- I love you Lion
أسر :- والاسد بيعشقك ي رغد
وانتهت الرقصه وكل منهما ذهب إلي طاولتة
رغد :- استأذن أنا فرانك
فرانك :- عزيزتي انتظري متي سوف ارئكي مجدداً
رغد :- النهارده الساعه 9 في مطعم اللي عند بيتي اكيد عارفه
فرانك :- بالتأكيد
رغد :- باي فرانكوا
…….
وذهبت وتركته تنتظر الجميع لأن هيه قالت لهم هيه من سوف تخرج اولا وهما بعدها بدقائق
…….
رغد بصدمه:- انت اي اللي جابك
الشخص :- الحب ي حب
واغمي علي رغد
استوووووب
……
ماذا حدث برأيكم ومن هذا الشخص
……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت مجنون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى