روايات

رواية عشقت قمر الصعيد الفصل الأول 1 بقلم ندى سامي

رواية عشقت قمر الصعيد الفصل الأول 1 بقلم ندى سامي

رواية عشقت قمر الصعيد الجزء الأول

رواية عشقت قمر الصعيد البارت الأول

رواية عشقت قمر الصعيد الحلقة الأولى

قمر: ااااه يعمي شعري حرام عليك لي بتعمل كده فيا
عبدالعال: اقفلي خشمك يبت انتي هتتجوزي سليمان اخو العمده ومفيش كلام بعد اكده
قمر: دا راجل كبير وانا قد بناته هيتجوزني كيف
عبدالعال: كلامي مش هيتعاد واصل بكره الصبح سليمان باشا هياخدك وتغوري من خلقتنا جتك نيله بت فقر وخرج بره الاوضه بتاعت قمر
قمر: اعمل اي دلوقتي ف المصيبه ساعدني يارب ع حثتي اتجوزه ( قمر بتعرف تتكلم مصري وكان نفسها تعيش ف القاهره وتدرس ف الجامعه بس ف حاجات مناعتها هنعرفها بعدين)
نتعرف ع ابطال الروايه:
باسل الدمنهوري 27 صاحب شركه الدمنهوري وشريك مع والده ف الشركات التابعه ليهم بشرته خمريه طويل القامه ذو عيون خضراء وعضلات وجسم رياضي تعشقه النساء لشده جذابيته وزير نساء
قمر: 20 سنه يتيمه الاب والام تعيش مع عمها الظالم لها قصيره ملامحها طفوليه بشرتها تميل للبياض محجبه ولكن شعرها يمتاز باللون البني

 

 

عم قمر ويسمي عبدالعال رجل ظالم ومستبد
وتعيش معه قمر ويعاملها معامله الخادمه هو وزوجته واولاده
صالح الدمنهوري والد باسل وصاحب جميع شركات الدمنهوري عطوف وطيب القلب ويحب اولاده وزوجته كثيرا ويبلغ من العمر 56 عام
ناديه الدمنهوري والده باسل تبلغ من العمر 45 طيبه وجميله جدا
تالين: 20 عام ايضا اخت باسل بيضاء البشره وعيونها زرقاء اللون وذات شعر اسود جميله وطيبه القلب
رامز: صديق باسل يبلغ من العمر 26 عام يعمل لدي شركات الدمنهوري يحب باسل كثيرا ويعتبره اخ له وعائله الدمنهوري تعتبر عائلته يعيش بمفرده
شيري: فتاه مستبده وانانيه تحب نفسها كثيرا ولكن تحب باسل اكثر من اي شيء تبلغ من العمر 20 عام ولكنها جميله جدا
نرجع بقا لاحداث الروايه
قمر: اعمل اي بس ياربي ساعدني انا جاتلي فكره انا هخليهم كلهم يناموا واهرب وربنا يستر ميلاقونيش
زوجه عم قمر: عملت اي مع البت قمر وافقت تتجوز سليمان بيه ولا لا
عبدالعال: وحتي لو موافقتش هتتجوز غصب عنيها
مرات عم قمر: بت فقر لو بناتي كانوا كبار شويه كنت جوزتهمله
قمر قاعده ف اوضتها بتاعت الكراكيب اللي هما مخلينها تقعد فيها وبتنام ع حصيره قديمه ومن غير بطانيه وسامعه كل اللي هما بيقولوه لمت الهدوم بتاعتها عشان لما يناموا تهرب
بعد ساعه خرجت قمر تشوف ناموا ولا لا لاقيتهم نامين ومش حاسين بالدنيا خدت حاجتها وخرجت بسرعه وقعدت تجري وسط الجناين
ومرعوبه
السواق: صالح باشا امشي من اي طريق
صالح الدمنهوري: امشي من الطريق بتاع الجناين فاضي ومفيهوش زحمه
السواق: اومرك يباشا
فجاءه يشوفوا بنت بتجري والعربيه خبطتها بس خبطه بسيطه
صرخت قمر واغمي عليها
السواق: الحقني يا صالح باشا
نزل السواق وصالح الدمنهوري ولاقوا قمر مفيهاش اصابات شويه خدوش بسيطه حاولوا يفوقوها بس مبتتحركش شالها السواق وحطها جمب صالح الدمنهوري وكان صالح خايف جدا ع بنت لانها زي بنته
صالح الدمنهوري: سوق بسرعه يعم عبده
السواق: حاضر يا بيه
نسيبهم بقا ونروح لباسل
شيري: بسولي انت مش هتيجي تخطبني من دادي بقا
باسل: شيري احنا اتكلمنا ف الموضوع دا مليون مره وقولتلك مش وقته وانا جاي اروق دماغي من الشغل مش عايز قر ف
شيري خلاص يا بيبي مش قصدي تعالي نكمل السهره عندي ف البيت
باسل: لا مش انهارده مش قادر خلينا هنا ف الديسكو وبعدين هنروح
شيري: تمم طب يلا نرقص بقا وشدته وقعدوا يرقصوا

 

 

صالح الدمنهوري للحرس اللي ع بوابه الڤيلا: افتحوا بسرعه
فتحوا الحراس البوابه ودخل السواق بالعربيه ونزل بسرعه وخبط ع الباب وفتحت الشغاله
داده سعاد: اي يا عبده ف اي
عم عبده: مش وقته يا سعاد وبسرعه نزل صالح الدمنهوري من العربيه و قام ب نداء احد الحراس ليحمل قمر
صالح ل سعاد: سعاد اطلعي نادي ناديه هانم بسرعه وجهزي اوضه الضيوف وخلي تالين تنزل
سعاد: حاضر يا بيه
سعاد نادت ع ناديه وتالين ونزلوا بسرعه وشافوا البنت وهي مغمي عليها واتخضوا
تالين وناديه ف نفس الوقت: هي مالها
صالح: مش وقته يلا نطلعها ف اوضه تالين لعند لما الدكتور يجي
وطلعوها ونامت ع السرير وجه الدكتور وكشف عليها
صالح للدكتور: خير يا دكتور مالها
الدكتور: اتعرضت لصدمه عصبيه غير انها عندها انيميا شديده ومبتكولش كويس بقالها فتره كبيره ولما بتزعل بيحصلها الازمه دي انا كتبتلها علاج واديتها حقنه وساعه بالكتير وهتفوق وياريت تاكل كويس
صالح: تمم يا دكتور شكرا لحضرتك وصل الدكتور يا عم عبده
ناديه: اي اللي حصل يا صالح فهمني
صالح حكي كل اللي حصل ل ناديه وتالين
ناديه: لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم هي مش هتجري كدا غير لو خايفه من حاجه
تالين: باين عليها طيبه اووي يا بابا
صالح: ان شاء الله لما تفوق هنعرف كل حاجه
بعد ساعه فاقت قمر
قمر: اااه انا فين وبتبص حواليها لاقت تالين قاعده ع كرسي جمبها
تالين: حمدلله ع سلامتك يجميله انتي ف ڤيلا صالح الدمنهوري
قمر: انا مش فاكره حاجه اي اللي جابني هنا اخر حاجه فكراها ان خبطتني عربيه ف الصعيد
الباب خبط وفتح
صالح وناديه ف نفس الوقت: حمدلله ع سلامتك يبنتي
قمر بتوتر لانها متعرفهمش: الله يسلمكم ممكن تقولولي حصل اي وانا هنا بعمل اي
ناديه: متخافيش يحببتي صالح هيحكيلك كل حاجه
صالح حكي لقمر كل حاجه
صالح: دلوقتي انتي عرفتي كل حاجه ممكن تحكيلنا انتي حكايتك ومتخافيش احنا معاكي وهنساعدك
قمر: عيطت وقالت حاضر هحكيلكم
فلاش باك
قمر راجعه من المدرسه كانت ف خامسه ابتدائي لاقت ناس كتير ملمومين حاولين بيتهم والبيت مولع والناس بيصوتوا وبيطفوا الحريق
قمر اتصدمت وجريت ع البيت وقعدت تنادي ع والدها وولدتها وتصوت وبتحاول تدخل البيت والناس منعوها وطفوا البيت بس للاسف ابوها وامها كانوا جوا ف البيت ومحدش عرف ينقذهم وماتوا
وخدها عمها تعيش معاهم ف البيت ومنعها انها تروح المدرسه وشغلها خدامه ف البيوت وبيت العمده ولما بتخلص شغل هناك بتيجي تشتغل ف البيت عندهم ومرات عمها واولادها دايما بيذلوها وبيغيروا منها لانها احلي منهم وكبرت قمر وف يوم كانت قمر بتعمل شاي وسمعت مرات عمها بتقول هي مش هتوافق ع سليمان اخو العمده دي بت فقر ياريت كنت حرقتها زي م حرقت ابوها وامها شهقت قمر والكوبيات وقعت من ايديها ف المطبخ
مرات عمها: اي الصوت دا تفتكر سمعتنا

 

 

عبدالعال: اكيد لا تعالي نشوف ف اي
شوقيه مرات عبدالعال: اي اللي هببتيه ديه يبت نهارك مش فايت
قكر بتلعثم: مقصدش يا مرات عمي وو وقعوا غصب عني
عبدالعال طب يلا لمي القزاز ديه وغوري ع اوضتك جتك البلاء
قمر: حح حاضر يعمي ودخلت اوضتها وقعدت تعيط وتاني يوم فضلت تشتغل زي كل يوم لعند لما جه عمها وقالها انها هتتجوز اخو العمده وحكتلهم لعند لما هربت وخبطت ف العربيه
نرجع ليهم بقا •
ناديه: يحببتي يبنتي منهم لله
تالين: ياربي يقمر دا انتي تعبتي ف حياتك اووي
صالح: متخافيش يبنتي انتي هتعيشي معانا هنا ومحدش هيقدر يقربلك وهجيبلك حقك
قمر: لا انا مش عايزه اتعبكم معايا انا هشوفلي اي حتي هنا ف مصر واشتغل ومتشكره جدا ليكوا
الجميع: لا مينفعش انتي هتسمعي الكلام وهتقعدي معانا
ابتسمت قمر رغم الوجع اللي جواها وقالت خلاص هسمع كلامكم وشكرا ليكم مره تانيه
كلهم ابتسموا وتالين فرحت اووي وقالت انا فرحانه اووي كان نفسي ف اخت بنت وجاتلي قمر
ناديه وصالح: واحنا اعتبرناها بنتنا انتي خلاص بقيتي زي تالين وباسل
قمر بتساؤل: مين باسل ولي مش موجود
ناديه: باسل ابني بس هو خرج
صالح: البيه لسه سهران برضو لعند دلوقتي لما يرجع انا ليا كلام تاني معاه
ناديه: مش وقته يا صالح هنسيب قمر ترتاح انهارده مع تالين ف الاوضه وبكره هتقعد ف اوضتها
ناديه وصالح: تمم احنا هنروح اوضتنا
تالين وقمر ابتسموا وهزوا راسهم بمعني ماشي
قمر ل تالين: شكرا يا تالين انا حبيتكم اووي

 

 

تالين: واحنا كمان والله ولسه لما يجي باسل بقا هتحبينا اكتر وضحكت
قمر ف نفسها: فين الاستاذ باسل دا اللي صدعت من اسمه لما نشوف هيكون عامل ازاي
تالين انا هنام هنا وانتي نامي ع السرير ومفيش اعتراض وخدي البيجامه دي وخدي شاور ونامي
وافقت قمر وخدت شاور وراحت ف نوم عميق
باسل رجع البيت سكران بس مش اووي وقرر يروح يصالح تالين عشان زعقلها
دخل الاوضه وراح ع السرير ومخدتش باله من تالين اللي نايمه ع الكرسي
باسل قعد جمب قمر ع السرير
باسل: تالين انا عارف اني زعلتك انا اسفه انتي عارفه اني بحبك وبخاف عليكي ومكنش قصدي وباس قمر ع خدها قمر صحيت واتخضت وفتحت النور اللي جمب السرير وصوتت وباسل اتصدم ان دي مش تالين وقال انتي مين؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت قمر الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى