رواية عشقت قطة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فيروزة
رواية عشقت قطة الجزء الثاني عشر
رواية عشقت قطة البارت الثاني عشر
رواية عشقت قطة الحلقة الثانية عشر
لازم القطه تموت علشان ارجع لحكمي ….والإنسان هيمو ت معها…..
القطه ….(كنت سامعه كل الكلام وفي النهايه مش قادره تصدق أن ده ابوها …اللي عايز يمو تها علشان ايه علشان مناصب ….وقوه من نور …..ازاي في اب يعمل كده في حته منه …بس نقول ايه هي دي الدنيا طاقه نور …..وطاقه ظالم.
….)(بس المره دي القطه قررت تاخد حقها …..حتي لو دي هتكون النهايه ليها …..الساعه ساعه الحق لأنها النهايه….)…
وفي الوقت ده اسد حط ايدو علي قلبو ….علشان يكلم القطه ….
اسد بابتسامه…. وحشتيني يا قطتي …
القطه ….وانت اكتر ….فكرت ….
اسد بابتسامه…اكيد وعرفت صوره…
كان يا مكان في هذا العصر والزمان كان في بنت
الاكونت بتعي اتسرق يا نور ومش عارفه اعمل ايه …
نور ..ولا حاجه يا بنتي اعملي غيرو …
اعمل غيرو بكل سهوله كده ….الاكونت كان عليه صوري الشخصيه ….وانا خايفه حد يعمل بيهم حاجه ….
نور ….ولا حد ولا حاجه انتي اللي مكبره الموضوع…وهو اتفه من كده ….
اتفه ايه بس يا بنتي ….انا بجد حاسه بر عب …..
نور …اطمني يا حبيبتي…وبعدين وهو انتي حد يعرفك علشان ياخد صورك ويعمل بيها حاجه ….فكك يا بنتي ….
اعملي غيرو وخالص وانسي الموضوع…
هحاول ….
وفعلا البنت عملت اكونت تاني ونسيت الموضوع نهائي….
وفات يوم واتنين والأمور طبيعه لحد ما في يوم …صحيت البنت …علي فضيحه ….
ابوها داخل الاوضه عليها ….
قومي يا فا جره يلا كسرتني علي كبر ….طول عمري الراجل الشريف طول عمري الراجل القدوه …. دلوقتي بقيت سيرتي علي كل لسان قومي …
البنت قامت بقلق واستغراب ….الكلام ده ليه انا يا بابا ازاي تقولي كده هو انا عملت ايه ….
ابوها قرب منها وضر بها قلم وحط التليفون قدم عينها …لقت مكتوب كلام قمه في القذره علي صورها …وشافت باقي الصوره بكلم بشع ….نزله علي جروبات …وصفحات….
البنت بدموع ….ازاي ….ازاي ….
ومره واحده وقعت في الأرض. …من أثر الصدمه من قوه الالم …..وقعت من قوه قسوه الحياه عليه ….ازاي ….ازاي …
يحصلي كل ده …..ده انا البنت الكيوت اللي بخاف من اي حاجه واي حد ودايما بحفظ علي نفسي علشاني قبل اي حد .
في الاخر ….يحصلي كده …
البنت وقعت في عالم كله ظلام …مبقتش شايفه حاجه ولا سامعه حد ….
الاب قرب منها وحول يفوقها بس للاسف …..البنت فاقدت اخر شويه قوه ليها في الدنيا …استسلمت للنهايه ….وعايزه
النهايه تقرب منها اكتر ….
بعد شويه وصل الدكتور وبعد الكشف ….طلع عندها صدمه عصبيه جامده ….سببت لها عمي مؤقت ….
الام بقت تعيط …..والاب وقع من الصدمه. …صدمه وراء صدمه …..كتير عليهم. ..وهم اصلنا اطيب من كده واحن من كده ….كل اللي عملها الاب ده كان رد فعل لكلام الناس وللصور اللي شافها بعينها ….
والام كل ده بتعيط وتقول بنتي …بنتي ….اللي مليش غيرها بتضيع مني ….
البنت …..ماما انتي فين …
الام بدموع …انا هنا جمبك يا حبيبتي…..
البنت بدموع….والله العظيم يا ماما انا ما عملت حاجه والله طول عمري بخاف علي نفسي علشانكم ….بالله عليكي تقولي لبابا ميزعلش مني ….قولي لبابا اني مظلومه …قولي لبابا نيروز عمرها ما تعمل كده علشانك علشان انت عملت كتير اوي علشانها….علشان انت تستاهل كل خير ….وطول عمرك بتعمل علشاني وعلشاني وبس عايش …..قوليلو نيروز مظلومه …..
الاب بدموع حضنها….وانا مصدقك يا حبيبه بابا متزعليش مني ….بس انا خايف عليكي …
نيروز بدموع حضنت ابوها جامد ….والله يا بابا ….عمري ما غلطت …والله مظلومه ….
الاب بدموع…مش عارف اعمل ايه في كلام الناس يا بنتي …
انا مش عارف اطلع من البيت بسبب الموضوع ده الناس كالت وشي ….
نيروز بدموع…..خلاص يا بابا يلا نمشي من هنا ونروح مكان محدش ي عرفنا فيه …خلينا نبعد عن كل الناس ….
الاب بدموع…علشانك هسيب اهلي وناسي ….
وفي ظلام الليل خرج الاب والام ونيروز وراحوا اسكندريه….بلد تانيه مكان تاني اهم حاجه محديش يعرفهم ….ونيروز قررت تلبس النقاب علشان محديش يعرفها ….
(هو كل ده ممكن يحصلك بسبب صوره …ايوه كل ده واكتر ممكن يحصل بسبب صوره ….وبسبب مجتمعنا…اللي وقف بقلب جامد مع الظلم …..واه منك ظلم بتكسر وتهد ناس وقلوب …وتغرب ناس وتبهدل ناس وكل ده علشان كلام الناس ….اللي في الاخر ولا بيقدم ولا بياخر ….)
الايام بقيت تعدي علي نيروز وأمه وأبوها صعبه وتقيله….
كأنها شهور وسنين ….ونيروز علي نفس الحال ولا عايزه تخرج ولا عايزه تعيش ….
الاب …نيروز ….تجي نخرج شويه ….
نيروز بحزن ….لا يا بابا مليش نفس اخرج انت ….
الاب ….طيب اخرجي انتي …
نيروز ….اخرج انا ….هو انا شايفه حاجه ولا حتي نفسي ازاي اخرج ….
الاب بدموع حضنها ….اخرجي لوحدك واعتمدي علي نفسك شويه ….
نيروز …لا …
الام …علشان خاطري ….علشاني …
نيروز …حاضر …
خرجت نيروز وهي بتسند علي الحيطه..وعدت الشارع بصعوبه لحد ما وصلت للبحر قاعدت هناك….
نيروز بدموع…عارف يا بحر انا تعبت اوي من كل حاجه حتي حياتي …..اتمنيت كتير اني امو ت ….بس ماعنديش الشجاعه اني أوجه ربنا بي اسوء مو ته ….نفسي تيجي من عند ربنا يارب ….شوفت يما وحش في الحياه نفسي اشوف عوض ربنا ليه….
كل ده ونيروز متعرفش أن في اللي قاعد يسمع ودموعوا مع دموعها ….
نيروز قامت روحت …وبعد ساعه الجرس رن …..
الاب …اهلا اتفضل …
اهلا بيك يا عمي ….
الاب …مين حضرتك …
انا دكتور أسر ….وجاي اطلب ايد بنتك …
الاب بستغراب ….تطلب ايد بنتي ….هو انت تعرفها …
اسر ….شوفتها من ساعه تحت وحبيت اكمل حياتي معها …
الاب بستغراب اكتر. …ازاي يابني ….شوفت واحده منتقبه من شويه ….قررت تكمل الباقي معها ازاي ….
اسر …سبحان الله ….يمكن انا جيت في الوقت ده علشانها…
الله اعلم فين الحكمه في كده ….
الاب …ونعمه بالله بس انا مش موفق …واتفضل….
اسر. …بس انا عايز اشوفها اتكلم معها قبل حتي ما ترفض ..
الاب ….لا يلا ….
ومرت الايام والشهور …وكل فتره أسر يجي يتقدم …ويترفض …
لحد ما في مره ….
نيروز ….ممكن تسيبني معه دقيقه يا بابا …
الاب …ماشي يا حبيبتي….
اسر …اخيرنا القمر قرر يعطف علي قلبي …
نيروز ….بتجي ليه …
اسر …علشان اتجوزك …
نيروز …هتتجوز عاميه ….
اسر بصدمه .. .بجد …
نيروز قامت شوفت …سلام ….
اسر مسك أيدها …..ايوه عايز اتجوزك ….
نيروز ….حكت لأسر بسبب موجودهم في اسكندريه ورغم كده ..اسر حاب يتجاوزها …
وفعلا النهارده كتب الكتاب…
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ….
لوووولوووولي لوووولوووولي…..
اسر …حبيتك من حزنك …
نيروز انت عوض ربنا ليه …
وبعد مده نيروز رجع لها نظرها …
وبعد سنين ….خلفت …ورد …ويونس ….
وعاشت نيروز مع عوض ربنا ليها ….اسر
عوض ربنا ممكن يكون في شخص يجي صدفه علشان يمحي قسوه الدنيا …..
وتوته توته خلصت الحدوته……
اسد …وكده يا قطتي خلصت حدوته النهارده ….
القطه …وكده حجر كمان اتكون في البوابه …
اسد بابتسامه….قربت اخلص …
القطه ….يلا نام وبكره نكمل ….
اسد بابتسامه…..تصبحي في قلبي يوم عن يوم…
….
القطه حولت ترجع لعالم البشر بس للاسف معرفتش …لانها بقت طاقه نور ….وتمنعت من عبور البوابه ….ولازم اسد يجي لها لانها مش هتعرف ترجع ليها …
القطه بقت تصرخ …وهي بتصرخ ….خدت س ك ي ن ه …في ظهرها …
القطه لفت ومدت أيدها مسكت
وفي ثانيه المكان بقي عباره عن
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت قطة)