رواية عشقت عذابي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم زهرة الربيع
رواية عشقت عذابي الجزء الخامس والعشرون
رواية عشقت عذابي البارت الخامس والعشرون
رواية عشقت عذابي الحلقة الخامسة والعشرون
سراج طلع على اوضتو..واول ما فتح الباب اتصدم بشده لما شاف تقى مرميه على الأرض ومش بتتحرك جري عليها بلهفه وخوف وهو بيقول برعب..تقى …تقى مالك..حببتي ردي عليا
بس تقى كانت فاقده الوعي تماما..سراج شالها وحطها على السرير ووقف بتوتر وخوف وجري طلب دكتور وبقى يحاول يفوقها بس من غير فايده
سراج طلع ينادي لفتون لانو مرتبك جدا وعايزها معاه وراح اوضتها وبقى يخبط جامد عليها
فتون كانت بتبكي بسب نادر والي قالو بس مسحت دموعها بخوف من صوت الخبط الشديد وجريت علشان تفتح
نادر كان بيشم هوا بره وطلع يشوف فتزن لانو سابها زعلانه واتفاجأ بسراج بيخبط عليها جامد
نادر قال بقلق..فيه ايه يا سراج خير
سراج لسه هيكلمو فتون فتحت واتفاجات بسراج قالت ..سراج في حاجه
سراج رد بخوف وقلق…ايوه..تقى..تقى لقتها واقعه على الارض ومش بترد تعالي معايا ومسك فتون من ايدها وشدها معاه بدون وعي
نادر اتضايق جدا مشي وراه ومسكو وقال..استني انت واخدها على فين وازاي تمسكها كده اصلا سبها
سراج اتقدم عليه بنظره مرعبه وقال بفحيح..انا دلوقتي مش شايف قدامي يعني مش وقت هبلك والله ادفنك مكانك ..وشد فتون ومشي بيها وسابو
نادر نفخ بغيظ وقال..اللهم طولك يا روح ربنا يصبرني عليه وشي وراه
سراج دخل هو وفتون الاوضه وفتون بقت تحاول تفوق تقى وحطت لها ميه بس مش بتفوق
نادر خبط على الباب وقال من بعيد..احم..الدكتور وصل
وابتدى الدكتور يفحصها وبعد ما خلص بص لسراج وقال..حضرتك جوزها
سراج قال بخوق..ايوه…. ايوه انا
الدكتور قال..هيه المدام كانت بتابع في شهورها الاولي
سراج قال ..احم..لا متابعتش ابدا
الدكتور قال..ده كان غلط جدا ..المدام جسمها ضعيف والطفل كمان وواضح انها مكانتش تتغذى ولا اخدت بالها من صحتها في شهورها الاولى انا هكتب لها مقويات وفيتامن بس لازم تتابع وتاخد بالها من صحتها لحد الولاده لان الضعف ده ممكن يأثر على صحتها وصحه الطفل
الدكتور مشي وسراج قعد جمب تقى بحزن شديد وباس راسها وقال..انا اسف
فتون حطت ايدها على كتفو وكانت حاسه بوجعو قالت..ان شاء الله هتبقى كويسه متقلقش
سراج قال بدموع..انا كنت حابسها يا فتون..كنت سعات اخد ايام كتير مرحلهاش واجيب لها اكل اجي الاقيه زي ما هو مكامتش تاكل ابدا فضلت سنه وهيه مقهوره وبتبكي وبس لا بتاكل ولا بتطلع انا كنت حي*وان معاها ..انا…ان كنت خايف تسبني والله انا بحبها
فتون قالت بحزن …متفكرش في الي فات يا سراج ..حاول تعوضها وتعيشها الايام الي تستحقها ومتضغطش على نفسك يا حبيبي
سراج لسه هيتكلم تقى فتحت عنيها ببطأ وقالت..سراج.
سراج بصلها بلهفه وقال…يا عيوني..انا جمبك..انا معاكي ياتقى عايزه حاجه
تقى بصت لفتون وقالت..هو ايه الي حصل
فتون ابتسمت وقالت..محصلش يا ستي كل الحكايه انك ناويه تجيبي اجلو من الخوف عليكي
تقى قالت بتعب ..انا دخت ومش فاكره حاجه ابني..ابني كويس
فتون قعدت جمبها وقالت..انتي زي الفل والله وابنك كمان بس الدكتور قال لازم تتغذي مش اكتر يلا انا هسبكم دلوقتي شويه وراجعه
فتون طلعت لقت نادر مستنيها اول ما شافها قال…ها ايه الاخبار تقى كويسه
فتون قالت بجمود…ايوه داخت شويه ادلوقتي تمام
نادر اتنهد وقال…طيب انتي كمان ارتاحي احسن تتعبي
فتون ابتسمت بسخريه ومشيت من غير ما ترد
نادر مسك ايدها بسرعه وقال..فتون..انا اعتذرت ..بلاش تفضلي ساكته كده ارجوكي
فتون نزلت ايده بحزن و مشيت على اوضتها من غير ما تتكلم ولا كلمه وهو فضل باصص لطيفها بحزن وبيفتكر كل الي قلهولها وحاسس بندم شديد
عند تقى بصت لسراج باستغراب لما شافت دموعو قالت..هو انا هموت ولا ايه
سراج قال بخوف..بعيد الشر ايه الكلام ده
تقى ضحكت وقالت…امال قاعد كده ليه وليه الدموع دي
سراج بص بعيد ومسح دموعو وقال..لا انا..انا عيني وجعتني شويه
تقى ضحكت وقالت..لا والله
سراج قال بضحك واضج اني بكدب مش كده
تقى قالت بضحك…. الصراحه اه
سراج فضل سرحان فيها شويه وقال…انا اسف..اسف على كل حاجه عملتها معاكي مكنتش عايز غير انك تفضلي معايا والله انا بحبك اوي… سامحيني
تقى اتنهدت بحزن وقالت…ملوش لزمه الكلام ده احنا خلاص هنطلق وانا عن نفسي مسمحاك ومش زعلانه منك بس تفضل عند وعدك
سراج حاول يبتسم بالعافيه وهز راسو بأيوه ولسه هيرد جالو تليفون قال… الو
سكت شويه وقال…تمام وقفلوها كويس
وسكت وبعدين قال…خلاص تمام ابقى اعما كده كل اسبوع
تقى بصتلو بتستغراب وقالت… فيه ايه
سراج قال ..لا ابدا ..ده بس بيقولي انهم نضفو بيت المزرعه وانا قولتو يعمل كده كل اسبوع
تقى قالت …احم…هو انت ليه مهتم بالبيت الغريب ده يعني حبستني فيه ودايما مهتم بيه
سراج قال بحزن…البيت ده عشت فيه اسوء يوم عدى عليا كنت لسه طفل وفاكر اليوم ده ..البيت ده اصلا بتاع سالم وهو باعو وانا اشتريتو من الراجل الي اشتراه لاني برتاح فيه
تقى قالت اكيد لك ذكرى حلوه هناك
سراج ابتسم بسخريه وقال…امم امي اتقتلت هناك
تقى شهقت وقاات..ابه امك ماتت هناك ولسه بتروحو ..انت غريب قوب الناس بتحتفظ بالمكان الي فيه ذكريات حلوه
سراج ابتسم وقال..انا بقى عكس الناس المكان ده بيديني قوه ..كل ما اكون مضايف والدنيا تيجي عليا ..اروح هناك وافتكر اني عشت الاسؤ من كده فأحس اني هعديها زي ما عديت غيرها وبالنسبه للذكرى الحلوه انا عملت ذكرى حلوه بنفسي لما حبستك هناك ..هيجي يوم والدنيا تيجي عليا زي العاده واروح وافتكر لحظاتنا سوا ودي اجمل ذكرى بالنسبالي
تقى ابتسمت شويه وتاهت في عيونه .بس فاقت لنفسها بسرعه وقالت..احم انا هدخل اخد دش لاني كنت داخله ودخت
سراج قال..طب خليكي تتحسني شويه ولا اقولك انا جاي اساعدك و
بس تقى قالت بسرعه وخوف…لا..لا اوعى تقرب
بقلمي… زهرة الربيع
سراج بعد عنها تلقائي واتجمعت الدموع في عيونه وتقى خدت بالها قالت..انا قصدي… انا كويسه مش محتاجه مساعده عن اذنك ودخلت الحمام بسرعه
سراج قعد على السرير بحزن واتنهد جامد وحاسس انو مخنوق قوي وفضل مستنيهاتخرج
تقى بعد شويه خرجت وفضلت تبصلو وحاسه باحساس غريب لما بيكون جمبها واحساس اغرب لما تحس انها جرحتو رغم كل الي بيعملو معاها قالت…احم..انا خلصت لو حابب تنزل
سراج ابتسم بحزن وقال.. تمام انا شويه وراجع ارتاحي ومتقوميش من على السرير تمام
تقى قالت تمام..وسراج خرج وقعد على طاوله وفضل يبص للبحر بحزن
عند علا اخدت دش وطلعت لقت خالد قاعد وبيشتغل على الاب وبيتجاهلها تماما قربت منو وقالت…خالد..خالد انت لسه زعلان مني ..يا خالد انا والله ما اقصد انا
خالد قال وهو بيشتغل من غير ما يبصلها…انا مش عايز اسمع حاجه يا علا روحي نامي من فضلك
علا قفلت الاب من قدامو وفاجأتو وقعدت على رجلو وحاوطت رقبتو بايدها وقالت بطفوله… انام وانت زعلان مش هقدر حقك عليا بتزعل من كلامي برضو ماانت عارف اني عبيطه ..وانبي ما تزعل وباستو في خدو بسرعه
رغم انها كانت بتتصرف بعفويه معاه الى ان خالد قلبو دق بسرعه من قربها وكان لها تأثير خاص جدا عليه بلع ريقه وفضل يبص عليها وعلى لبسها القصير وشعرها المبلول كانت مغريه جدا فضل سارح في عنيها وقال..انا..احم..انا مش زعلان …مش زعلان خالص.
علا ابتسمت بفرحه ولسه هتقوم خالد شدها عليه اكتر وقال جمب شفايفها.. رايحه فين الي يدي حاجه ميمشيش قبل ما ياخد ردها
علا بصتلو باستغراب ولسه هتتكلم حضنها بقوه وباسها من شفايفها بشغف وكانت اول مره يقرب منها كده فضلو شويه وبعد عنها وقال…تجنن
علا اتكسفت جدا وقامت وهيه مكسوفه ومش مصدقه الي حصل وجريت على السرير نامت وغطت وشها بكسوف شديد
خالد ضحك واتنهد براحه وحاسس بشعور جميل بيتولد معاها زي ما يكون قلبو مدقش قبل كده احساس مختلف تماما
نادر كان بيتمشي على البحر شاف سراج قاعد على طاوله وبيشرب قهوه في هدوء رحلو وقال وهو بيقعد على الكرسي ..ايه الهدوء ده كلو ..هو الحب صعب اوي كده
سراج قال بضيق…اسأل نفسك
نادر ارتبك وقال بكدب ..احم..واسأل نفسي ليه انا محبتش قبل كده وش هحب معنديش وقت للكلام الفاضي ده
سراج بصلو بطرف عينه وابتسم بسخريه وشرب شويه من قهوتو وقال بضيق… عايز ايه
نادر قال بغضب..انت الي قولت لابن خالك على مكانا مش كده
سراج قال بضيق شديد..ايوه مقليش انو جاي حب يعمل لنا مفاجاه كان فاكرنا بنصيف انا وفتون لوحدنا
نادر قال بغيره ..ااه..طبعا طبعا..وهو متعود بقى يصيف مع فتون مش كده
سراج نفخ بضيق وقال..بقولك ايه انا مش فاضيلك وياريت متتكلمش معايا غير في الشغل دي الحاجه الوحيده الي ممكن يدور فيها حوار بنا
نادر اتنهد وقال..تمام نتكلم في الشغل انهارده هنقابل الوفد الالماني وهنجتمع مع مدراء الشركات الي هتناصرنا في المناقصه و
سراج قال تؤتؤ..مش انت الي تقرر هنقابل مين وامتي انا الي اقرر لازم تعرف اني عمري مت اشتغلت ورا حد انا الي بقرر والكل ينفزو وانت زيهم
نادر اتنهد وقال..بس انا صاحب الفكره وانا الي اتكلمت مع الشركا مش انت وانا الي هكمل الصفقه
سراج قال..مش هيحصل لازم تتعود اني انا هنا الي هقرر انا شريك يا بابا مش شغال عندك
نادر قال وانا الي شغال عندك يعني ولسه هيكمل خالد جيه وقال..فيه حاجه ولا ايه
سراج قال..اهو جالك الي بيسمع كلامك قبل ما تقولو يلا لو حابب تامر وتنهي خالد موجود
خالد قعد بضيق وقال..هو خالد جيه جمبك ولا جر شكل وخلاص بني ادم مريض صحيح
سراج قال..اعتبروني مريض بس برضو انا المدير هنا انا الي اقول امتي نكمل وامتى نقف اصلا انا الأكبر وكلامي يمشي
نادرضحك قال.. ومن امتى الشغل كان بالاكبر انا طول عمري باشتغل مع طارق الله يرحمو وديما كنت بوجهو وبياخد لنصحتي مع انو اكبر مني
سراج اتبدلت ملامحو لما جات سيرة طارق وقال بغضب..انا مش طارق..اناسراج الطحاوي اسمي لوحده كفايه والي عندي قلتو اذا كان عاجبكو ولو مش عايزين انتو حرين انا اقدر اكمل لوحدي بس متلمونيش اذا الشركا بتوعك بقو في صفي مش يمكن اخد المناقصه كلها لوحدي
نادر بصلو بغضب وقال…تمام ياسراج من غير تهديداتك السخيفه اذا عندك راي بناء هيفدنا تمام
سراج ابتسم وقال بغرور..اكيد احسن بكتير من الي عندك
نادر قال ..تمام…على فكره انهارده فيه حفله باليل على البحر هتبقى مختلفه شويه يعني على لون بدوي كده المنافسين والشركا هيكونو مجتمعين ونقدر نتكلم براحتنا عن اذنك
نادرقال.. تعالى يا خالد عايزك ..و لسه هيمشي شاف نهى واقفه بعيد ابتسم بخبث ونادالها بصوت عالى
بقلمي…زهرة الربيع
نهى جات وبصتلو بخوف لما شافت سراج معاه نادر بص لسراج وقال..من الصبح انشغلنا كنت عايز اعرفك على نهى صديقة العيله
سراج وقف وسلم عليها بثبات يحسد عليه وقال..تشرفنا يا انسه
نادر ضحك لما قال انسه قاصد يوترها ونهى سلمت على سراج بخوف وقالت..اهلا بيك
نادر قرب من سراج وهمس في ودنو وقال باستفزاز ..ايه رأيك تنفع ضره لأختك وووووو
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت عذابي)