روايات

رواية عشقت عذابي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زهرة الربيع

رواية عشقت عذابي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم زهرة الربيع

رواية عشقت عذابي الجزء الثالث والعشرون

رواية عشقت عذابي البارت الثالث والعشرون

رواية عشقت عذابي الحلقة الثالثة والعشرون

سراج ابتسم بطريقه تخوف وفي ثانيه كان ضا*ربو وموقعو على الأرض ونازل فيه ضر*ب بشراسه لدرجه ان كل الي معاه خافو من كتر ما كان عنيف وبيضر*بو بغل
الناس اتجمعت وبعدوه عنو بصعوبه وهو بينهج وعنيه بتطق شرار ومسك تقى وخرج بيها من المكان كلو
سراج كان شاددها وراه وبيمشي بسرعه وهو كتله من الغضب وتقى كانت بتحاول تهديه وبتقول..سراج..سراج اقف شويه لوسمحت..سراج اهدى بكلمك
بس سراج زي ما يكون مش سامعها وماشي بسرعه بس وقف فجأه لما قالت بزعيق ..سراج اقف بقى تعبت انا حامل حرام عليك
سراج بصلها بخوف وقال..انا..انا اسف.. نسيت..حاسه بايه فيه حاجه بتوجعك
تقى قالت بغضب…وانت من امتى بتهتم بوجعي ..على العموم انا قولتلك من شويه كل الي عندي انا ماشيه لاني مش قادره اتكلم اكتر وانت فكر في الي قلتهولك وياريت تحترم قراري وتطلقني من غير مشاكل يا سراج وابنك امتى ما تحب تشوفو هتشوفو وده اخر كلام عندي
تقى مشيت بسرعه وسراج فضل باصص لطيفها بحزن شديد وجالو تليفون من نهى قال..عايزه ايه علي الصبح
نهى قالت بعصبيه..كلمني كويس يا سراج متنساش اننا في مركب واحده
سراج ضحك بسخريه وقال… انا مركبش معاكي اي مركب يا نهى انتي عارفه اخرك معايا اية فمتديش نفسك اكبر من حجمك
نهى قالت بضيق..اووووف طيب.. طيب من غير تقطيم مش طالبه خالص على الصبح انا كنت طالبه اسألك سؤال..فتون اختك تعرف حاجه عن الي بنا يعني عن سهراتنا وكده
سراج استغرب وقال..معتقدش تعرف حاجه ليه بتسألي
نهى قالت بقلق..اصل نادر الصبح اتكلم معايا عليك بطريقه مريحتنيش اصلو ناوي يعمل بزنس معاك وقبل ما اسألو حاحه كان مشي تقريبا رايحلك القصر
نادر برق بزهول واتحولت ملامحو لغضب رهيب وقال..بزنس مع مين…معايا انا ده اتجننن رسمي ..لو كان رحلي للبيت فعلا ميلومش الا نفسو
نهى قالت بخوف … هتعمل ايه اوعي يا سراج او…..
بس سراج قفل الخط في وشها وهيه رمت التليفون بعصبيه وخوف شديد
نادر وصل قصر الطحاوي وطبعا اتمنع من الدخول وطلب منهم ييلغو فؤاد انو عايز يقابلو
بس فؤاد سمحلو يدخل على طول واول مادخل استقبلو فؤاد.وهو بيقول بخوف…فتون كويسه حصللها حاجه
نادر ابتسم وقال..اهدى فتون بخير وبتسلم عليك هجبها في يوم تقعد معاك وتبوس ايدك يا فؤاد بيه
فؤاد خد بالو من لهفتو وطريقتو بص بعيد وقال..انا مش عايز اشوفها ولا اشوفك انت كمان جاي ليه
نادر قال …طب مش نقعد نتكلم تطلبلي حاجه اشربها
فؤاد بصلو باستغراب وقال..اتكلم مع مين..معاك انت..قوم امشي احسنلك قبل ما سراج يجي مش ناقص مشاكل
نادر ضحك وقال…امشي ازاي انا مستنيه اصلا
فؤاد لسه هيتكلم دخل سراج وهو بيقول..واديني متأخرتش عليك..يا نعم
بقلمي… زهرة الربيع
نادر ابتسم وقال…اهلا بيك ..انا كنت عايزك في شغل
سراج قال باندفاع ..ده الكلام بجد بقى
نادر ابتسم بخبث لانو اتأكد ان نهى كلمتو قال..كلام مين العصفوره قالتلك
سراج مهتمش وقال..ملكش دعوه بالي قلي ..ووريني عرض كتافك مش عايز ابهدلك ولو ان من الطبيعي اردلك حسن الضيافه الي استقبلتني بيه يوم ما جيت عندكم بس انا احسن منك ومش هعمل كده
نادر اتنهد وقال…شوف يا سراج انا لما راجعت حساباتي لقبت انكم احسن مننا في حجات كتير وانكم من زمان قوي احسن مننا والغلط كلو غلطنا من الأول بس كانت غلطتك الي متتغفرش موت اخويا وده شيئ ميتنسيش بسهوله يا سراج علشان كده اي حاجه نعملها معاك انت بزات معزورين فيها
سراج قال بغضب..دم اخوك ميكفيش نقطه في دم امي واليومين دول جاي على بالي اوي اوديك تونسو فالحق نفسك وبلاش كل شويه الاقيك قدامي
اما فؤاد كان في عالم تاني تغير نادر المفاجأ وكلامو بان هما الغلطانين من البدايه خلاه يشك انو عرف حاجه عن الماضي فضل سرحان وساكت لحد ما نادر قال..طب احضرنا انت يا فؤاد بيه..ده بزنس المفروض فوق كل شيى وننسى خلافاتنا علشان مصلحة الشغل ولا ايه
فؤاد قال باستغراب..مصلحه ايه وشغل ايه احنا من امتى واحنا بنشتغل سوا
نادر شرحلو الوضع الجديد وخطتو علشان يدخلو المناقصه
سراج قال..احنا سامعين بالموضوع ده ودارسين السوق كويس ومش هندخل المناقصه لانها خسرانه خلي السوق يهدى وهنرجع بتقلنا احنا مرتبين نفسنا ومش محتاجين نشاركم ابدا
نادر قال..ونرجع احنا ليه احنا لو اتفقنا هنبقى اقوي منهم انا عندي اكبر شركتين في السوق مش ناقص الا وجودكم دخولكم معانا الصفقه مش معناه اننا اتصافينا مع اني اتمني لاكن ده مجرد بزنس هننقذ تعب عمرنا ونخلي مشاكلنا على جمب فتره مش اكتر
سراج قال بسرعه..يفتح الله مش عايزين و… بس فؤاد قال …هيه المناقصه هتاخد كام يوم
نادر قال بسرعه..اسبوع بالكتير ها وافقت
سراج قال بغضب..وافق على ايه
فؤاد قال ..اسمع يا سراج الامبراطوريه دي كلها ليك يا ابني انا خلاص مبقتش قادر اشتغل بس من خبرتي ودراستي للسوق كل الي قالو نادر صح وده الحل الوحيد والا هيجي وقت مش هتلاقى مكان في السوق وهنصفي
سراج قال بعصبيه..انت مش بتقول كلو ليه انا عايز اخسر كل حاجه ومشتغلش مع ده ابدا فاهمين
هنا نادر ابتسم لما اتأكد ان فؤاد كده وافق… وقال عايزك لوحدنا ياسراج كلمتين وهمشي تعالي معايا الجنينه
نادر طلع بثقه وسراج مشي وراه وهو هيطق من الغيظ
نادر وقف عند البوابه وقال..اسمعني كويس انا مليش علاقه بكل الي عملو ابويا انا غلطتي الوحيده الي عملتو مع اختك وانت بالمقابل حرمتني من اخويا ما علينا من كل ده انا عندي ليك اقتراح
سراج قال بملل..اقتراح ايه ده اتحفني
نادر قال..اسمع يا سيدي تقى كلمت محامي تسألو على اجرأت الطلاق لو حبت ترفع قضيه عليك
سراج بلع ريقه بوجع شديد وقال..انت عرفت ازاي
نادر قال..عرفت ازاي دي متقولهاش ليا انا ابدا ..المهم انا رأيي تطلع معايا السفريه لمده اسبوع وتطلب منها انها تطلع معاك الاسبوع ده كلو يمكن الاسبوع يبقى عشر ايام مش يمكن تحنلك وترجعو متصالحين
سراج قال..وايه الي هيخليها توافق مستحيل ترضى
نادر قال ..صحيح الحب بيلغي العقل ده انت سراج الطحاوي مش عارف ازاي هتخليها تيجي
سراج فهم قصدو وقال..تمام ..بس هطلع الشغل ده علشان تقى مش اكتر اما انا وانت مفيش كلام بنا
نادر كان هيطير من الفرحه وقال….ماشي يا عم ولا كلمه ..سلام
نادر خرج وسراج فضل محتار فيه حاسس ان فيه حاجه غير الشغل
نادر ركب عربيته وقال..ان شاء الله هتتصالح مع تقى ومعايا يا سراج وطلع على القصر
سراج رن لتقى وقال…الو كويسه دلوقتي
تقى قالت بضيق..عايز ايه يا سراج ياريت مترنليش تاني متخلنيش اقفل التليفون خالص
ولسه هتقفل سراج قال…لسه عند كلامك
تقى قالت باستغراب كلام ايه..
سراج قال…انا موافق اطلقك بس انتي قولتي اطلب اي طلب مش كده
تقى بلعت ريقها بخوف وقالت..ايوه..قلت..وانا عند كلامي ااامر
سراج قال..طالع سفريه عشر ايام عايزك تطلعيها معايا لان كل الشركا هيجيبو زوجاتهم وعايزك تفضلي على زمتي ومعايا العشر ايام دول واول ما ننزل القاهره هطلقك من غير اي كلام
تقى قالت بغضب .سفر ايه ونيله ايه وانا ايه الي يضمنلي انك هتطلقني بعد ما نرجع
سراج قال…وحيات حبي ليكي لو حبيتي تطلقي اول ما نرجع ..هطلقك
تقى ضحكت ضحكه تجنن وقالت…لو حبيت انت عندك امل رهيب يا سراج بجد مبتيأسش..على العموم بما انك حلفت بمرضك انا هصدقك وهطلع معاك بس اول ما ننزل تطلقني على طول
سراج قال …. اتفقنا..
عند نادر رجع القصر وكانت فتون مستنياه وبتغلي من الغضب.. اول ما دخل قربت عليه وقالت بعصبيه..انت صحيح هتاخد الي اسمها نهى دي معاك
نادر ضحك وقال..اييه ده يا بنتي طب استني اخد نفسي الاول
فتون قالت..رد عليا يانادر هتسافر انت وهيه لوحدكم
نادر قال بابتسامه..لا..هنسافر انا…وهيه…وسراج وتقى وخالد ويمكن علا ..وقمري الي مقدرش استغنى عنو
فتون بصتلو بكسوف وقالت بابتسامه…يعني انا رايحه معاك
نادر قال..ومين قلك اني عليكي انا اققصد مختار ده الجارد بتاعي ومقدرش استغنى عنو
فتون ضربتو في كتفو وقالت..بطل غلاستك دي وقولي هو سراج وافق يعني وتقى وافقت تروح معاه وبابا قال ايه احكي ايه الي حصل و
نادر حط ايده على بقها وقال..اكيد لو سكتي هحكيلك ايه ده بلعتي راديو اهدي شويه
فتون هزت راسها بمعني حاضر ونادر فضل مركذ في عيونها وقال…لسه بتحبيني يا فتون
فتون اتسعت عنيها اكتر بلونهم الرمادي الجميل وتاهت في عيونه و وهزت راسها بمعنى لا
نادر ابتسم قرب اكتر وقال…متأكده
فتون هزت راسها بلا برضو
نادر ابتسم وحضنها وقال…جمب ودنها نفسي اعمل حجات كتير بس خايف على ابننا
فتون برقت بدهشه وزقتو وقالت..خليك بعيد يا نادر كام مره هقولك خليك بعيد ايه ده
ومشيت وهيه فرحانه جدا ونادر فضل باصص عليها بابتسامه جميله ونزل تحت ولسه هيخرج نهى قالت استنى يا نادر
نادر وقف وبصلها بضيق وقال… نعم..
نهى قالت..من ساعت ما جيت وانت بتتهرب من الكلام معايا هو انت خلاص مبقتش تحبني يا نادر
نادر ابتسم باستهزاء وقال…هو انا ..امتى قولتلك اني بحبك..بصي يا نهى انا كنت ناوي اتجوزك اه..بس عمري ما حبيتك
نهى قالت ..وبتقولها في وشي يا نادر
نادر قال ببرود..احسن ما اقولها من وراكي يا روحي عن اذنك ورايا شغل وانتي كمان اجهزي هنسافر بكره
نادر مشي ونهى دخلت اوضتها وطلبت شخص وقالت بعصبيه…اسمعني كويس…نادر هيدخل صفقه مع سراج يعني تقريبا هيتصافو لو يهمك الموضوع
الشخص ده وقف يعصبيه شديده..وقال ايه…يتصافو
..يتصافو يعني ايه..ده على جثتي بعد كل الي عملتو مستحيل
بقلمي…زهرة الربيع
نهى قالت..وانا اعمل ايه انا الي بأيدي بعملو وقولت اقولك وانت تتصرف هما هيسافرو بكره مرينا وانا هكون معاهم
المجهول…طيب طيب..خليكي معاهم وانا هخليهم يرجعو من هناك يقطعو في بعض اكتر من الأول وهتشوفي وقفل وهو متغاظ بشده
في اليوم التاني الكل جهزو نفسهم تقى ودعت اهلها وراحت لسراج وطلعو على المطار
وكمان عيله النوري نادر وخالد وفتون وعلا اجتمعو كلهم وطبعا كان فيه تجاهل شديد من ناحية سراج بس نادر كان بيتحمله على قد ما يقدر
بعد فتره وصلو الفندق وكانو كلهم مجتمعين على البحر البنات على طاوله بيتكلمو ويهزرو و الشباب على طاوله وكانو بيدرسو الاوراق والملفات وبيتكلمو في الشغل
فتون كانت قاعده مع تقى وعلا ونهى بس اغلبيه كلامها مع تقى لان علا طول الوقت شبه بتراقب خالد وبتتصرف بطريقه عجيبه ونهى طبعا كانت قاعده بملل ومش بتتكلم خالص وفجأه جيه شاب طويل ووسيم وملامحو رجوليه وجميله اتقدم عليهم وفتون اول ما شافتو وقفت بفرحه وقالت..ادهم ايه المفاجأه دي
فتون مدت ايدها تسلم عليه بس هو شدها عليه وحضنها فجأه وهو ببيقول..وحشتيني يا قلبي
فتون برقت بزهول ونادر شاف كده وبقى كتله جمر حارق واتقدم عليهم بغضب مرعب وخالد وحتى سراج مشيو وراه بسرعه يهدوه
فتون بعدت عنو وهيه مرعوبه من نادر وأدهم بصلها باستغراب وقال مالك وشك مخطوف كده ليه
وهنا نادر شدها بقوه ووقف قدامها بطريقه ترعب وقال بعصبيه وزعيق وهو بيضغط على كل حرف بيقوله ..انت مين …وازاي ..تحضنها… كده
ادهم بصلو بغضب رهيب وقال….وانت مالك انا خطيب فتون انت الي مين
نادر بصلهم بصدمه شديده وقال بغضب مهلك..خطيب فتون ..اااه…طب مش تقول ..انا جوزها تشرفناوووو

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت عذابي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى