رواية عشقت عالمها الصغير الفصل السابع عشر 17 بقلم رحيق الورود
رواية عشقت عالمها الصغير البارت السابع عشر
رواية عشقت عالمها الصغير الجزء السابع عشر
رواية عشقت عالمها الصغير الحلقة السابعة عشر
كان يجلس بجانب فراشها وهو يضع يديه فوق رأسه فقد ظل منتظرها تفيق من وقت خروجها من غرفة العمليات لا يعلم كم عدد الساعات التي مرة عليه ولاكنها مرت كأنها سنين ..كانت تفترش الفراش بجسدها الصغير و واحده من الكلبشات الحديديه في يديها وهي نائمة علي سرير المشفي ..بعد فترة من الزمن لم يعلم مداها فاقت وكانها تستكشف الدنيا من حولها ..قد شعر بحركة يداها قام مفزوع..
مراد بلهفه .. داليدا انتي فوقتي انتي كويسه
داليدا بعدم وعي ..ااه انا فين
مراد ..انتي هنا يا قلبي في المستشفى ما تخافيش
داليدا ..يعني انا ممتش انا شفت تيتا وكمااا قطعها صوت مراد قام وحضنها من غير وعي منه قلبه هو اللي حركه وهو بيمسد علي شعرها..
مراد .. بعد الشر عنك من الموت لا ياداليدا انتي هنا معايا ما تقوليش تاني كده انتي مش هتسبيني تاني
قطعتهم دخول الممرضه والشرطيه برفقتها
مراد بحده ..لو سمحتي فكي الزفت الكلبشات دي
العسكري كانت واحده ست ..انا اسفه بس دي أوامر وانا مقدرش اتخطاها
مراد بغضب ..أوامر ايه ونيلة ايه بقلك فكيها هي هتهرب ازاي بحلتها دي وبعدين ما في اكتر من عسكري قدام الباب بقلك فكيها
داليدا بتعب ..مراد مفيش مشكله عادي وبعدين هي ايه ذنبها دا شغلها.
قاطعهم دخول الظابط العسل ابو الفوارس
فارس ..ايه يبني صوتك ده مش بيوطى ابدا
مراد بتزمر..بقولها تفك الكلبشات دي وبعدين اكيد مش هتهرب كده يعني.
فارس ..حيلك ياعم براحه انا هفكها عشان خاطر عنين القمر دي وبعدين مافيش ليها داعي الحقيقه بانت وداليدا بريئه البركه فيك الف مبروك
مراد ..بجد الف شكر لولا مجهودك معانا مكناش قدرنا نثبت ده
فارس ..انا ده شغلي الشكر ليك انت .إنت اللي عملت كل حاجه وبعدين احنا بقينا صحاب ثم غمز وابقي اعزمني علي الفرح هااا
مراد ..ده شرف ليا يكون عندي صاحب زيك وبعدين ما تحرقش المفاجأه
داليدا بفرحه ..يعني انا كده مش هرجع السجن
فارس بحماس ..لا بس في شوية اجرات هنعملها وتقدري تروحي عشان تلحقي تحضري للفرح….اااه
ضربه مراد في رجله وصرخ ااااه ايه اجدع مش تحاسب
مراد بغيظ..حبيبي ازمكس والله ثم اكمل بهمس اهدي ياعم انا لسه ما تنيلتش وقلتلها
فارس ..كنت هعك يالله الحمد الله لحقتني استأذن انا عشان تلحق سلام يا زمكس بس اتلحلح هاا مش بتبقى عامل زي التور وعندها تقلب بطه بلدي ..احم احم اطير انا قبل ما تتحول وتركه قبل أن يقوم بضربه هو الاخر ..
داليدا ..غريبه أمته لحقتو تبقو صحاب لدرجه دي
مراد وهو يقترب من سريها ويجلس بكل هدوء
مراد بابتسامة..سبحان الله ساعات بنقابل ناس في ظروف مش احسن حاجه والا حتي اوقات طويلة بس بتاخد مكان في اقلوبنا اكتر من ناس قضينا اغلب وقتنا معاهم بس هي مش بالوقت والا المكان والا الظروف ثم اكمل بمرح وغرور مصطنع وبعدين انا اي حد يشفني يحبني علي طول يا بنتى
داليدا بتهكم..طب حاسب حاسب وانبي لأحسن من كتر النفخه تقع لورا..اقترب من وجهها اكتر وقال بنبره مليئه بالحب
مراد ..طب بذمتك مش اتحب اذا كان انتي نفسك حبتيني
داليدا بتوتر ..احم مين دي انا اصلا مش بطيقك
اقترب اكتر وهمس..اممم بجد ..مش مهم المهم انا بحبك
داليدا وهي تبتلع ريقها بصعوبه ..هااا
مراد بنفس الهمس ..ها ايه انا تعبت ثم صمت فتره ………….تتجوزيني
داليدا وماذالت غير قادره علي الكلام ..بس بس انت ..
مراد..طلقتها …ها تتجوزيني ثم اكمل بنبرة مرحه ..وعلي فكره لو رفضتي انا هخطفك واتجوزك غصب عنك فا لازم تفكري في دا قبل ما تنطقي كلمه
داليدا بغيظ ..تصدق كنت هوافق بس بعد التهديد دي ما انا موافقه هااا
مراد بلهفه وعدم تصديق …لا لا خلااص دا انا بهزر .بجد اااا احلفي انتي بجد موافقه هااا
داليدا هزت راسها بفرحه ..هههههه ايوه هتلم علينا المستشفى
مراد بعدم تصديق ..ما تتلم المستشفى دا انا هرقع بالصوت لحد ما تتلم يعني بجد موافقه ثم احتضنها ..انا بحبك اووي ياداليدا عمري ما حبيت حد غيرك لما بعدتي كنت هتجنن مكنتش عارف انا بعمل كده ليه بس عرفت ان ده الحب أو يمكن مرحله بعد الحب
داليدا بدموع ..وانا كمااان بحبك اووي ماتسبنيش تاني ..انا النهارده تعرف شفت تيتا وهي هتاخدني بس انت مديت ايدك وشدتني
مراد وهو يمسد علي شعرها بحنان عمري ما هسيبك ابدا ….
داليدا…ااااااه
مراد بخوف ..انا اسف والله انا اسف ثانيه هنده الدكتور
داليدا بضحك بس موجوعه ..هههه انا كويسه اهدي شويه . قاطعهم صوت فتح الباب
إيهاب بلهفه ..دااا… ثم انتبه وقال بغيظ سليم بيه انت بتعمل ايه هنا
مراد ببرود ..وانت مالك
ضغط علي يديه بقوة من كتر الغيظ ..احم ..داليدا انتي كويسه مين اللي عمل فيكي كده
داليدا بهدوء ..انا كويسه يا إيهاب ما تقلقش
إيهاب ..انا اسف يا داليدا اني اتاخرت عليكي بس ماما تعبت امبارح بس ما تقلقيش مش هتفضلي يوم زايده انا جبت اكبر المحامين في البلد و…قاطعه صوت مراد الذي كانت نار غيرته سوف تحرقه شخصيا
مراد بغيره واضحه ..مافيش داعي تتعب نفسك الموضوع اتحل وداليدا هتخرج النهارده
إيهاب بغيظ ..مش فاهم يعني ايه
مراد بتحدي..يعني اللي سمعته
داليدا ..إيهاب الموضوع اتحل والظابط اللي مسك القاضيه قال إنهم عرفو الحقيقه
إيهاب بعدم فهم ..وايه هي الحقيقه
داليدا كمان استغربت ..معرفش انا ملحقتش افهم هو اخد بعضه ومشي بسرعه
مراد بغيظ من إيهاب ..مش هيفيد بحاجه المهم انها خلاص خلصت وانتهينا
إيهاب وهو علي وشك الانفجار..يعني ايه وسمعتها والكلام اللي تقال والشركه بتاعتها اللي بقت في الأرض لازم الحقيقه توضح للكل
مراد بحده ..ده كله ما يهمنيش المهم انها بخير وكل الكلام ده مش هيفرق معايا
إيهاب بغيظ ..وانت مالك اصلا بالموضوع
مراد ببرود ..ازاي بقا مش هتبقي مراتي فا انا اكتر واحد يهمه الموضوع
داليدا اغمضت عيونها بعنف كانت عايزه هي اللي تقولهم بهدوء مهما كان فهما بمكانة أهلها
إيهاب بصدمه …اييييه…ثم دخلت باقي العائله و خال داليدا محمود بيه وبنت خالها سلمي اللي كانت جميله وطيبة زي ابوها لاكن ايهاب واخد خبث امه وحمزه وابو سليم محمد الصياد كلهم دخلو لداليدا وسلمو عليها وبعد وقت كان الصمت حليفهم
مراد بهدوء ..محمود بيه انا عارف الوقت مش مناسب بس انا الصراحه مستعجل انا بطلب من حضرتك ايد داليدا انا ومع علمي انك مش الوصي عليها داليدا كبيره وتعرف تاخد قرارتها بنفسها بس انا بعرف في الصول وانك خالها وبمسابة والدها…الكل اتصدم حتي داليدا وادايقت من تسرعه معدا حمزه اللي كان عارف انه بيحبها من غير ما يقوله حتي
إيهاب بحده وغضب ..ايه الهبل اللي انت بتقوله ده لا طبعا
محمد بيه ،(ابو سليم) بهدوء ..ايه اللي انت
بتقوله ده ياسليم
مراد ببرود..ايه الي بعمله يابابا عاادي اظن اني كبير كفايه اني اخد القرار بنفسي ..ها قولت ايه
محمود ..بس الأصول بتقول انكم تيجو البيت وبعدها هيكون الرأي رأي داليدا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
إيهاب بغضب ..يعني ايه انت موافق بعد كل اللي بعمله عشانها هتروح تتجوزه هو هاا وحضرتك موافق
محمود بيه ..انا ماليش الحق اني أرفض طالما بتحبه فا ربنا يسعدها انت ماعرفتش تخليها تحبك اعملك ايه انا وبعدين يابني صدقني عمر ما هتكون مبسوط طالما اي طرف مش بيحب التاني في العلاقه انا عايز مصلحتك
ام إيهاب..يعني ايه بعد كله ده نكبرها ونكبر فلوسها وبعد كده تروح تديها لابن الصياد مره واحد ليه داانا مستحملها ومستحمله قرفها كل ده عشان سواد عينيها
محمود ..اخرسييي وضربها بالكف ..انت وابنك نفس الفصيله ونفس الطمع هي عايشه في بيت خالها مش في بيتك انتي فاااهمه
سلمي بخوف ..معلش يابابا روق دمك بس
ام إيهاب..روق دمك ااه طبعا ما انتي زيه نفس خيبته
إيهاب سابهم وخرج وهو بيتوعد لسليم بكل شر ..مش هسبهالك مش هسيبك تاخدها زي ما اخدت نادين قبلها المره دي مش هتنازل وهندمك ياسليم ياصياد …
****************
عدت فترة وزارو بيت خال
داليدا وافقو واقنع سليم والده و والداته اللي فرحتله جدا وهو كان طاير من الفرحه كان حاسس انه ملك الدنيا كلها وحلمه اتحقق وداليدا خفت ورجعت قومت شغلها من تاني علي رجليه ورجعت سمعتها وسمعت شركتها واقوي كمان والتنافس بين الشركات مستمر وإيهاب ليه فتره هادي وملهوش صوت غير بيشتغل في هدوء وداليدا ومراد اتفقو علي معاد الفرح وحجزو القاعه كمان وكانت فرحتهم هما الاتنين مكنتش سيعاهم..
************************
في يوم قلب كل الموازين في الشركه
مراد بعصبيه ..يعني ايه يابابا مش موافق حضرتك بتهزر وشراكة ايه اللي هتنهيها ..طيب الشراكه براحتك دي شركتك وانت حر فيها بس الجواز ليه ايه اللي غير رايك
محمد بعصبيه اكتر ..انا قولت اللي عندي والا ايه ياسليم بيه ممكن تعصي كلمتي
مراد وهو يحاول يتحكم في اعصابه …بابا انت عارف انا بحترم حضرتك قد ايه وعمري ما خالفتك في رأي بس دي حياتي وانا مستحيل أتجوز غير داليدا ..طب انت ايه اللي غير رايك حضرتك وافقت وجيت معايا من الاول
محمد بيه بغضب ..إنتهينا انا قولت اللي عندي البنت دي مش هتتجوزها انت فاهم
مراد بعصبيه ..لا مش فاااهم انا من حقي افهم ايه اللي غير رايك…دخل إيهاب بكل قوة
إيهاب بشر..انا هقولك ايه اللي غير رأيه يا سليم بيه
مراد ..انت ايه اللي جابك هنا وانت تعرف ايه
قاطعهم دخول داليدا
داليدا باستغراب..هو انتو بتعملو ايه هنا كلكم عندنا اجتماع مهم
مراد وهو يحاول ان يغلق الموضوع لكي لا تعلم برفض والده ..ابدا مافيش يلا خارجين
إيهاب بمقاطعه..لا في من حقها تعرف وبعدين هي مستحيل توافق تتجوز واحد ابوه كان هو السبب في موت عيلتها …
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت عالمها الصغير)