رواية عشقت ظابط الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد
رواية عشقت ظابط الصعيد الجزء الثاني
رواية عشقت ظابط الصعيد البارت الثاني
رواية عشقت ظابط الصعيد الحلقة الثانية
في الصعيد .
في الشارع ..
كان يرتمي خلف أرضا وهو ينظر إليه بغضب جحيمي من ذلك الذي تجرأ علي صفعه بتلك الجراه .
يوسف باستغراب /ايه الي عملته ده ي زين مش يمكن مرائته ي اخي.
زين بغيظ شديد/وافرض ي عني ده سبب أنه يعنفها بالطريقه دي فين الرجوله والشهامة مش بنت ناس دي .
يوسف بغيظ شديد/هو انت خالها محموق كده ليه .
شربات وهي بتمسح دموعها بكره وغيظ /لا أنا مش مرائته أنا بنت غلبانه وهو اكمنه ابن العمده شايف نفسه عليا وعايز يتجوزني بالعافيه ي سعه البيه .
زين بسخريه واحتقار /وكمان ابن العمده ي عني حاميها حراميها واضح أن في حاجات كتير في نظام البلد دي لازم تتغير .
خلف وهو يمسح دماء وجهه بحده وغيظ/بس شكلك هيتعلم عليك هنا ي حليتها .
زين وهو واقف قصاده بقوه وثبات /لا ي روح امك واضح كده أن الظباط الي قبلي كانوا قبضين علي الاخر أنا بقا غير أنا زين بدران ظابط مجاش قبله قبله في الصعيد وانت وابوك حسابكم معايا كبير .
مشي خلف بغضب جحيمي وهو بيتوعدله قرب من شربات بجديه .
/بعد كده مفيش داعي تنزلي الاماكن الزحمه دي طالما عارفه أن فيه حد ممكن يتعرضلك ممكن اخوكي هو الي يجبلك الي انتي عايزاه .
شربات بحزن عميق/أنا ماليش اخووات ي سعه البيه انا عايشه بطولي أنا وأمي وبعدين هو بيستقوي عليا اكمني مش من البلد هنا بس تشكر ي سعه البيه نردهالك في فرح أو حنه والله هعمل معاك احلا واجب.
زين باستغراب /ليه هو انتي بتشتغلي ايه بالظبط .
شربات بابتسامه/رقاصه ي سعه البيه عن اذنكم اتاخرت علي امي .
زين بغيظ شديد/وملقتيش شغلانه انضف من كده ولا ايه رقاصه استغفر الله العظيم يارب.
يوسف بحده /زين مش كده .
شربات بابتسامه باهته /سيبه ي سعه البيه الي ميعرفش يقول عدس أنا متولدش في بوقي ملعقه دهب ي زين بيه ولا كان ليا اخوات مسافرين بره يرمولي في حجري فلوس ولا كانت حالتنا الماديه تسمح اني اتعلم شربت المر فكرك مدورتش شمال ويمين علي شغلانه نضيف بس هو دلوقتي الي معاهم اهلا شهادات شاغلين علشان اشتغل أنا سلام ي بيه وتشكر مره تانيه .
يوسف بحده /ايه الي عملته ده ي زين ده البت كانت هتقول للأرض ابلعيني حرام عليك انت كسفتها اووي .
زين بحده /بحاول افوقها ي يوسف ولا انت مش عارف مصيرها هيكون ايه يلا نروح العمده ده لازم اتكلم معاه .
يوسف بغيظ /يلا ي زين ربنا يستر علي خدمتنا في البلد دي .
*********************.
في بيت شربات .
كانت في حضن والدتها بتعيط بحرقه .
امينه بوجع ومراره/منه الله البعيد ربنا ينتقم منه بس ي ضنايا اهدي .
شربات بدموع ووجع/أنا بعيط علي حظي ي أما محدش حاسس بالي شوفته الكل بيتكلم وكأنهم ملائكه ومن حقهم يحاسبوا الناس .
امينه بوجع/ي ضنايا أنا قولتلك يلا نسيب البلد دي ونمشي من هنه خالص .
شربات بدموع ومراره/لا ي اما محدش هيمشنا علي كيفه احنا بقا لينا جيران وناس بيحبونا ومحدش شاري البلد كله ملك ربنا يلا هقوم اجهز علشان حنه بنت الست حنان بليل والست موصياني متاخرش .
*******************.
في فيلا عارف ….
في غرفه اسر …
كان بيشرب سيجارته وهي بتعيط جنبه بدموع ومراره.
اسر بغيظ شديد /ي ساتر عليكي وش فقر كل ليله حلوه لينا مع بعض لازم تقلب نكد .
منه بدموع ومراره/علشان حرام ي سي اسر أنا مش عارفه ازي بعمل كده ازي ببقا مسلوبه الاراده معاك كده اسر لازم تعجل بجوازنا فاهم ولا لا.
اسر قام من جنبها ببرود بعد ما خلاص خاد الي هو عوزه قلب علي وشه التاني بعصبيه .
/بقولك ايه بقا مش عايز كل شويه زن زن قولتلك خلاص لما خلص الجامعه نتجوز بس ياريت انتي تقدري تبعدي عني لحد مانتجوز متحبش اوضتي وتعملي إلا ايه مش عايزه وانا الواطي الي باخدك غصب.
منه وهي ترتدي ملابسها بدموع ومراره/بقا كده ماشي ابقا تف في وشي لو جتلك ولا كلمتك تاني .
اسر بابتسامه خبيثه/الي تجرب حضن اسر متقدرش تبعد عنه ابدا .
منه بدموع ومراره/حقيررر.
********************.
في المندره ..
صفعه أخري قويه تلقاها خلف من والده لينظر إليه بصدمه .
/انت بتتضربني ي ابووي.
عارف بحده وغضب /وأولع فيك كمان انت مستصغر نفسك ولا ايه عجبك الفضائح الي عمليها دي قولتلك مليون مره ابعد عن البت شربات خااالص.
خلف بغيظ شديد/بحبها ي ابوي مش قادر اطلعها من قلبي .
عارف بغيظ شديد/حبك برص ي اخويا شوفلك اي واحده اتجوزها وخلصني من القرف ده .
خلف بعشق وجنون/أنا مش عايز غيرها ي ابوي هي الي مطيره النوم من عيني .
خلف بحده /خلاص ي اخويا اجوزهالك سبلي أنا الموضوع ده بس من دلوقتي لحد ما ده يحصل ابعد عنها خالص أنا مش ناقص هم .
زين بحده /كويس ي جناب العمده واضح انكم بتتكلموا في الموضوع الي جاي فيه علشان لو اتكرر تاني مش هعديه.
خلف بغيظ شديد/قصدك ايه انت جاي تتهدنا في بيتنا ولا ايه.
عارف بحده /خلف مش عايز اسمع حسك اتفضل ي زين باشا نورت البلد كلها .
زين بجديه /بنورك ي جناب العمده ياريت تعقل ابنك علشان أنا ماليش خلق عن اذنكم .
خلف بغيظ شديد/شايفه بجاحته .
عارف بغضب /اسمع ي روح امك فوق لكلمتين دول كويس اوي زين بدران ده مش زي اي ظابط جه هنا قبل كده ده حقنه صيته مسمع في كل حته ابعد عنه خالص ده لو فتح عينه علينا هنروح في داهيه وانا مش هضيع شغلي علشان الهبل الي بتعمله ده جاتك مصيبه انت واخوك .
اسر بابتسامه /وانا عملت ايه بس ي حاج أنا رايح كليتي أهاه وبسمع الكلام .
عارف بحده /طيب ابقا خد بنتك عمك وديها كليتها بقالها كتير مرحتش .
اسر بغيظ شديد/حاضر ي ابوي لازقه في رقبتي اوووف .
******************.
في الجنينه …
كانت قعده ملك بهيام من ساعه مشافته حالها اتبلد مش قادره تنسا كلامه ضحكته كل تفاصيله قربت منها منه وعلي وجهها وجع يكفي العالم .
/عامله ايه ي ملك.
ملك بابتسامه وهيام /ملك طايره في السماء شوفته اخيررا فارس احلامي ي منه مش ممكن زي ماتمنيت .
منه باستغراب /قصدك ايه مش فاهمه .
ملك بابتسامه وسعاده /ظابط بس مش اي ظابط خطف قلبي كده زي مبيخطف المجرمين ههههه.
منه بضيق /شكلك رايقه وانا مش فيقالك .
ملك بغيظ /مالك اسر اخويا برضه ي بنتي طلعي من دماغك اسر اخويا ده مبيحبش الا نفسه وبس حرام عليكي ي منه انسيه بقا دول كلهم شويه مشاعر هيموتوا مع اول دقه قلب للشخص الي تحبيه بجد .
منه وهي تحدث ذاتها بمراره /شويه مشاعر ي ريت يا ملك اختك خلاص ضاعت وانتهت .
******************.
جه اليل وكانوا قاعدين في النقطه ويوسف كان قلقان من الأصوات الغريبه الي بيسمعها .
/منك الله ي زين من الأصوات الي بنسمعها أنا حاسس اني في بيت الزواحف .
زين بفضول شديد /بقولك ايه ي يوسف هي ايه الحنه دي .
يوسف بخفه دم /الحنه بص ي سيدي ده مكان بيبقا خاص بالستات بس يرقصوا فيه البنات بس مع العروسه بس كده .
زين بجديه /ي عني شربات بترقص مع بنات ي عني .
يوسف بنظره خبيثه/وانت ايه الي شغلك بنات ولا حتي رضع وبعدين الي عرفته انها بترقص في المولد ي عني علي عينك ي تاجر.
زين بزفر /اوووف أنا مش عارف البنات بتجيب البجاحه دي منين المهم قولي أنا كنت بفكر ابعتها مصر ماما عايزه خدامه من زمان متهيالي شربات تنفع اووي .
يوسف بابتسامه /والله فكره بس لما تشوف ردها هي اللاول .
دخلت شربات بابتسامه وهي ماسكه طبق الحلويات .
/اتفضلوا قولت لازم تتدوقه الحلويات هتعجبكم.
يوسف بسعاده /ايوه كده اموت في الحلويات الشرقيه دي .
زين بغيظ/كل ي اخويا كل خلصتي هز شمال ويمين بتقبضي كويس علي كده .
شربات بغيظ/بقبض علي قد تعبي ي سعه البيه .
زين بحده /لا وانتي بتتعبي اووي بصراحه بقولك امي عايزه شغاله ايه رايك وبمرتب كبير كمان .
شربات بوجع ومراره/تشكر ي سعه البيه انا بحب الشغلانه بتاعتي ومرتاحه .
زين بحده /لو ي شيخ ايه الي عجبك فيها بقا بقولك هتكوني واحده محترمه مش رقاصه.
شربات بابتسامه/شكرا ي سعه البيه عن اذنكم .
يوسف باستغراب /مالك سرحت في ايه .
ليسرح زين في ماسات حياته الوحيده ليتذكرها وهي عارقه في دمائها اثر طعنه من احدا الساكرين.
فلاش باك ..
في الكباريه ..
دخل زين بسرعه بدموع ورحه بتتسحب منه جري عليها بدموع وصراخ .
/سمرررر حبيبتي مالك ليه جيتي هنا تاني حرام عليكي .
سمر بدموع واسف وهي تلفظ أنفاسها الاخيره /أنا آسفه ي حبيبي انا اسفه سمحني ي زين مكنتش عايزه والدتك تفتكر اني بقرب منك علشان الفلوس اكمني فقيره انا اسفه ي زين .
زين بدموع وصراخ /حرررام عليكي ملعون ابو الفلوس الي يخليكي تتضيعي نفسك حرام عليكي أنا مقدرش اعيش من غيرك ليه كده .
لتلفظ اخر أنفاسها بين يديه ليصرخ صرخه الم .
باك …
يوسف بقلق بالغ/زين ايه بس الي فكرك بالموضوع ده الله يرحمها .
زين بقلق بالغ/شربات شربات ي يوسف أنا مقدرتش انقذ سمر بس لازم انقذ شربات لازم .
جري زين بجنون تحت نظرات يوسف المتالمه من أجله .
في بيت شربات ….
كانت لسه هتنام فجاه سمعت خبط علي الباب أسرعت بفزع شديد .
شربات بفزع شديد/ايه ده في ايه .
زين وهو بياخد أنفاسها بصعوبه وبأمر غير قابل للنقاش/من غير كلمه واحده ومن سكات تيجي معايا حالا ل اقرب مأذون علشان اكتب عليكي فاهمه .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت ظابط الصعيد)