رواية عشقت طفله مجنونه الفصل السابع 7 بقلم مي أحمد
رواية عشقت طفله مجنونه الجزء السابع
رواية عشقت طفله مجنونه البارت السابع
رواية عشقت طفله مجنونه الحلقة السابعة
فريد كان بيشد ماسه الحضنه اكتر والميه جايه عليهم وبيطبطب عليها وماسه ماسكه في رقبته
ماسه بتعب حاسه نفسي هموت يا فريد ارجوك ما تسيبنيش بقيت ماسكه فيه اكثر
فريد بيشدها الحضنه اكتر هو قال عمري ما هسيبك يا ماسه ان شاء الله هتبقي كويسه بعد شويه حاسه ان هي تقلت عليه بص عليها لقاها اغمي عليها راح شالها وطلع من الحمام بس اتصدم لما شاف ميرا واقفه والدموع متحجره في عينيها وبصيت له بص كلها اتهام وحقد وغيره
ميرا بحقد/ ليه ليه كسرت ثقتي يا فريد فيها ايه ازيد عني عشان تخوني معاها جاوبني
فريد بعصبيه /انت ازاي تسمح لنفسك انك تدخلي اوضتي من غير ما تخبطي لو سمحت اخرجي
ميرا بعصبيه مفرطه /دي لسه ما بقى لهاش يوم في البيت وفي حياتك وانت تطردني بسببها امال لو بقت هنا على طول هتعمل ايه يا فريد جاوبني
فريد بقلق ماسه /لو سمحتي بعدين نتكلم مش وقت اخرجي لو سمحتي
ميرا بكبرياء /ماشي يا فريد هترجع لي وانا اللي وقتها هقول لك لا خرجت وهي بتبكي بحرقه وزعل ازاي قدر يخونها ازاي قدر يكسرها كل دي كانت افكار في بال ميرا بس هي مش هتسيبه لها هي مش ضعيفه دخلت اوضتها وقفلت الباب عن نفسها وانهارت في العياط
فريد شاف هدوم ماسه اللي مليانه ميه هو لازم يغير لها الهدوم راح بسرعه ندى على جنى وقال لها تغير لها الهدوم وهو اخذ لبسه وخرج من الاوضه بعد شويه كانت جنى خلصت كان هو مستنيها بره الاوضه
جنى باحترام لقد انتهيت يا سيد فريد
فريد ماشي روح انت على شغلك
جنى راحت على شغلها وفريد دخل على ماسه اللي ملامحها كلها تعب وشحوب وشها زي الاموات شالها ونزل جري على السلالم حطها بالعربيه وانطلق الى المستشفى وهو هيموت من قلق عليها كان بيكلم نفسه بيقول معقول هتموت اول ما تدخل حياتي البنت لسه ما شافتش حاجه من الحياه ولا حلوه ولا وحشه انا لازم انقذها عشان العهد اللي وعدت جدها وامها ان شاء الله مش هيحصل لك حاجه يا ماسه لحد ما وصل المستشفى نزل جري وقعد ينده على المومرضات
فريد بزعيق وصوت عالي انقذوها بسرعه بسرعه ارجوكم
الدكتوره مها صديقه فريده اهدى يا فريد ان شاء الله مش هيحصل لها حاجه مش انت عملت اللي انا قلت لك عليه
فريد ايوه عملت ارجوك يا دكتوره حاولي تنقذيها هي لسه طفله ما تكمليش 17 سنه لسه ما شافيش حاجه من الحياه
دكتوره ان شاء الله شكلك بتحبها وغاليه عليك مش كده
فريد بحب حاول اخفيه/ هي غاليه علينا كلنا هي لسه صغيره وما شافتش حاجه من الحياه ارجوك يا دكتوره اهلها مامنين عليها فانا مش عايزه اخون الامان
الدكتوره بطمانينه ما تخافش ان شاء الله هتبقى كويسه وهترجع معاك على البيت سليمه
استنا هنا وانا ادخل اعمل لها غسيل معده
فريد حاضر يا دكتوره بس ان شاء الله هتبقى كويسه صح
الدكتوره ان شاء الله وسبته ودخلت عدى شويه وقت ساعه واثنين وثلاثة وبرده ما حدش خرج من اوضه العنايه المركزه
بعد شويه خرجت الدكتوره وهي مبتسمه الحمد لله قدرنا نطلع السم من جسمها بس كانت واخده كميه كبيره وكان نوع من انواع السم اللي ينتشر بطيء وبعد شويه ان شاء الله هتفوق الف سلامه السلامه على المدام استاذن منك انا
فريد لتنهيده الله يسلمك اتفضلي
بعد ما مشيت الدكتوره فريد دخل لا ماسه نايمه ومعلقينها ومحليل وباين على وشها الارهاق والشحوب زي الاموات قرب منها وملس على شعرها البني ابتدا يدقق في ملامحها ودي كانت اول مره يركز في ملامح ها دايما كانوا يبقى في منافسه بينهم زي القط والفار ابتسم لما اتذكر عمايلها المجنونه قطع شروده صوت ماسه وهي بتقول
ماسه بتعب ايه يا عم انا عارفه اني مزه وحلوه جداعلشان كده بتص عليا صح قول ما تتكسفش انا زي مراتك برده
فريد مشاكسه مين انا اللي كان ببص عليك انا كنت عايزه اخنقك واريح الدنيا منك ومن جنانك يا بنت المجانين
ماسه بغرور /عارفه انه من بره قلبك انك لو عايزني اموت كنت سبتني وانا مسمومه انا حابه اشكرك قوي يا فريد بس كل اللي جاي في تفكيري ازاي انا سميت اصلا بس مش مهم بقول لك صح احنا امتى هنمشي عشان انا بزهق من المستشفيات
فريد شويه بعد ما اخلص المحاليل انا هروح ادفع مصاريف المستشفى واجي يكون خلص المحلول
ماسه ماشي يا عم النجم ادلع علينا براحتك
فريد باستغراب يا بنتي امتى هتعقلي ارحمني يا رب
ماسه انا عاقله ده انا عندي مخ كبير قوي يوزن 10 رجاله والناس كلها تشهد لمخ وذكائي ده انا بطلع الاولى على الثانويه العامه عارف يعني ايه ثانويه عامه يعني حاجه كبيره قوي
فريد ما فيش فايده فيكي ماشي يا ست العاقله سلام وسابها وراح ادفع مصاريف المستشفى وبعد شويه جه شالها وهي بصيت له باستغراب بس بقت وهو شايلها بتبص فيه وبتشم ريحه عطره اللي بتعشقه وتنفست ونامت على صدره
فريد ا ابتسم على حركاتها الطفوليه وكمل طريقه لعربيه وحطها فيه كانت هي نامت فعلا وركب جنبيها وساق على القصر لحد ما وصل القصر ونزل منه في هدوء وشالها ودخل وهي علقت ايديها حوالين رقبته ونامت على صدره ودخل بيها القصر كانت الساعه الساعه 2:00 بعد نص الليل راكب على اوضته في الوقت ده ميرا كانت خارجه من اوضتها شافته وهو شايلها وبصيت له بصه كلها حزن وهو بدلها نظره اعتذار بس هي ما اهتمتش ودخلت
فريد حطها على السرير و قلعها الجزمه وقلع جاكته ورح نا م الكنبه تحسبا التصحي تكون عايزه حاجه وراح في نوم عميق
في صباح يوم جديد مليء بالاحداث في غرفه ماسه
ماسه صحيت بنشاط وراحت عند فريد وصحته فريد بصوتها لعلي زي كل يوم
فريد يا بنتي انا تعبان ما تسيبينيش انام ليه شويه وصحي ليه بدري مش انت المفروض تعبانه وعيانه ومهدوده
ماسه /فشر يا حبيبي معاش ولا كان اللي يهدني ولا يتعبني انا بقطه وسبع ارواح يا حبيبي يعني لو حتى لو موتني هتلاقيني بطلع لك في الاحلام
فريد/ انا تعبان ومش قادر على المناهده معاكي اعملي اللي انت عايزاه يا ماسه
ماسه يعني ده اخر قرار عندك يا فريد
فريد ايوه اخر كلام عندي روحي اعملي اللي انت عايزاه ده اللي يشوفك امبارح ما يشوفكيش النهارده وانت بتنططي كانهم عملوا لك سحر بالمستشفى روحي يا ماسه الله يهديك انا تعبان من السفر اصلا وبعدين عندي ميتينج منتج بعد شويه يلا سلام روحي
ماسه بشر ماشي يا فريد والله لاصحيك واخليك تنزل على وشك نزلت ماسه ومسك الطبل وزمار وقعدت طبل وتزمر وتغني اغنيه النهارده فرح يا جدعان عايز كله يبقى تمام لقيتها ماشيه مشيت وراها عارفين قلت لها ايه بعد اذن سيادتك انا معجب بسعادتك ممكن اكلم طنط يمكن ربنا يهديني واكمل نص ديني وهتجوز هتجوز انا خلاص هتجوز وهبطل ابص على الولاد ولا حسن ونعيمه ولا بتوعي سيبه قاعد تزمر وتطبل لغايه ما خرج مروان لقاها بترقص وتغني قاعد يرقص ويغني معاها وهم هاصو مع بعض بقى مروان يطبلها وهي ترقص فريد صح على الدوشه هو وميرا فريد نزل وهو متعصب وميرا خرجت من الاوضه وهي متعصبه بس الاثنين اتصدموا لما شافوا ماسه بترقص ومروان بيطبل لها
فريد ماسه مروان الاثنين واقفه مصدومين وساكته
فريد راح عندهم وقال بعصبيه ايه مش عارفين ان في ناس نايمه وانت دي منظر واحده كانت تعبانه امبارح وبتموت انت فعلا ب 100 روح مش بسبعه تروح بس يلا روحي على اوضتك وانت روح على اوضتك مش عايزه اي حد يبقى هنا يلا كل واحد يروح ينام انا عايزه ارتاح
مروان حاضر يا فريد وجيري على اوضته
ماسه راحت عنده وقالت بتحدي في ايه يا فريد مش انت اللي قلت لي انزلي العبي تحت انا مش عارفه ارضيك ازاي يا بيبي
فريد بيبي ايه الدلع اللي نزل عليك مره واحده ده مش لايق عليك اصلا
ماسه غضب طفولي على فكره انا اكثر واحده تنفع تدلع والدلع ما يلاقش غير عليا عشان انا حلوه والناس كلها بتغير مني وانت اولهم يا نجم بلاش بيبي عشان بيزعلك
ماسه بتنهيده روح على اوضتك يا ماسه روحي على اوضتك فورا مش عايزه المح طيفك اعد 1 2 3 لو ما طلعتيش اوضتك هتشوفي وشي ثاني مش هيعجبك يا ماسه
ماسه خلاص براحتك انا طالعه من غير ما تعد علشان فعلا تعبت وعايزه انام يلا سلام يا بيبي وطلعت تجري وهي بتضحك
فريد ابتسم البنت دي فعلا مجنونه هتجنني معاها مين يشوفها دلوقتي ويشوفها امبارح ساعدني يا رب وقوينا عليها ده لو عندي بنت ما كانتش عملت كده كل ده تحت انظار ميرا الغيرانه والحقوده
فريد لاحظ نظره ميرا راح عندها كانت لسه هتمشي بس فريد ماسك ايديها وقال انت زعلانه مني عشان الكلام اللي قلته لك امبارح انت عارفه ان هو بره قلبي انا ما كنتش اقصد اي كلمه من اللي قلتها بس كنت قلقانه عليها عشان ما تجيبليش مصيبه
ميرا بحده وغيره عاميه/ طيب ماشي انا مصدقك في كل الكلام اللي انت قلته بس تقدر تقول لي ازاي جالك قلبك انك تطردني من اوضتك علشانها انا شفت في عينك نظره الحب ليها تقدر تبرر ده
فريد استغرب /نظره حب ايه ده ليها بس يوم في البيت يعني مش سنه ولا اثنين حب ايه اللي هيتبني في يوم عايزك تتاكدي ان انت بس اللي جوه القلب وانا بس بشفق على على ماسه مش اكتر ض مش بحبها ولا عمري احبها وده كلام نهائي
ميرا اثبت لي يا فريد لو طلبت منك طلب هتديهوني
فريد طبعا اللي انت عايزاه يا ميرا
في اللحظه دي ماسه كانت نازله علشان نسيت التليفون بتاعها تحت اول ما شافتها ميرا قربت من شفايف فريد وبسته عميقه
ماسه اول ما شفت المنظر ده جريت على اوضتها وهي بتبكي غصب عنها ما هي برده طفله ومراهقه وفكرت ان هو ممكن يكون بيحبها
ميرا بعدت عني انت زعلان مني عشان بوستك قالت كده لما شافت الضيق في عينيه
فريد بنفي لا طبعا بس ما ينفعش اللي انت عملتيه ده لازم تراعي ان فيه شغالين في البيت افترض اني حد شايفك وانت بتبوسيني كان ايه هيبقى موقفنا
ميرا بدلع/خلاص ما تزعلش يا فريدانا اسفه كنت عايزه اقول لك ان المنتج حدد ميعاد عرض الفيلم هيبقى ان شاء الله الاسبوع الجاي اللي احنا مخلصين منه ليناست شهور المنتج يعرضها في الموسم الصيفي
فريد خلاص ماشي انا هروح انام عشان انا تعبان
ميرا خلاص ماشي يا حبيبي يلا روح ارتاح
فريد راحه اوضته علشان يرتاح وينام شويه بعد شويه سمع صوت امه بتندم عليه تحت لبس الجاكيت بتاعه ونزل
في نفس الوقت كانت في اوضه ماسه كانت منهاره من العياط وهي بتتذكر بوسه فريد وميرا ماسه بتكلم نفسها كنت فاكراها يحبك انت غبيه هو طول عمره بقى هي مستحيل يغير رأيه انا لازم اعرف حدوده في البيت ده قطع تفكيرها صوت ماما فريد وهي بتنادي عليه نزلت عشان تشوف مامه فريد
لقيتهم كلهم متجمعين تحت فريد ومروان وميرا حوالين مره في الخمسينات من عمرها بس مهتمه بجسمها ولبسها نزلت
مامه فريد ماسكه ايده ها يا حبيبي مش هتعرفني على الماسه انا متشوقه اشوف ذوقك
فريد ملوش لزوم الكلام ده يا ماما انت عارفه انا اتجوزت ماسه ليه
الام خلاص يا فريد في الوقت ده نزلت ماسه عليهم
ماسه باحترام السلام عليكم حضرتك ام فريد انا تشرفت بمعرفتك
الام ايه الحلاوه دي ايوه يا حبيبتي انا ام فريده تعالي اقعدي جنبي انت باين عليك غلبانه انا عايزاك تعتبريني مامتك زي فريد ومروان
ماسه قاعده جنبيها وبصت لي لفريد وميرا وقالت كنت عايزه اقول لك حاجه يا طنط علشان انت اعتبرتيني زي بنتك ممكن اقول
حاضر يا حبيبتي قولي اللي انت عايزاه
ماسه وشوشه ام فريد اللي وقفت مصدومه وقالت ايه اللي اللي بتقولي ده انت متاكده
ماسه ايوه يا طنط
الام بصوت عالي فريد انت
ستوب
رايكم وتوقعاتكم في الجاي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت طفله مجنونه)