رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مي أحمد
رواية عشقت طفله مجنونه الجزء الثاني والعشرون
رواية عشقت طفله مجنونه البارت الثاني والعشرون
رواية عشقت طفله مجنونه الحلقة الثانية والعشرون
ماسه بصوت عالي مروااااااااااااااااااااااان
اسر باستغراب/ في ايه يا ماسه” ماله مروان مالك بتعيطي” ليه اهدي
ماسه بدموع/ انا لازم امشي” حالا مروان في المستشفى
بسرعه مشيت وهي تعيط
اسر بسرعه حاسب المطعم “وطلع وراها يجري وهو مستغرب مروان كان في امريكا ازاي ازاي في المستشفى
في المستشفى العامه
كانت بهيه قاعده حزينه وبتبكي هي وام مروان وفريد قاعد حزين على اخوه وسنده في الحياه
اخيرا ماسه وصلت المستشفى ودخلت وهي بتجري ودموعها تغرق وشها بصيت عليهم باستغراب
راحت عند بهيه وقالت لها ايه” اللي حصل يا بهيه مروان كيف” اعمل حادثه انت مش كنت في امريكا اتكلمي “ساكته ليه
بهيه بصوت مليان دموع/ انا السبب” لو حصل له حاجه مش هقدر “اسامح نفسي يا ماسه بحبه قوي
ماسه باستغراب/ قولي لي اللي “حصل اتكلمي ساكته ليه
مامه فريد قربت عليها/ مش هتقدر تقول لك حاجه عشان هي مصدومه اللي” حصل ما يتحكيش يا بنتي
ماسه قولي لي انت يا طنط “ايه اللي حصل ومروان ايه اللي حصل له واللي خلاه يجي ” المستشفى اتكلموا ساكتين ليه
ماما فريد/ اللي حصل ما كانش حد يتوقعه “هو كان محضر لنا مفاجاه “وكان حاجز طياره ميعاد ما كانش قايله لحد وجه “البيت واللي حصل ورجعت في ذكرياتها
فلاش باك
مروان هو وبهيه اخيرا وصلنا الحمد لله ما حدش يعرف ميعاد “رجوعنا “خالص” يلا بينا بقى اكيد كلهم رجعوا” من الشغل ده ميعاد” رجوع فريد من التصوير هو النهارده ما “عندوش غير التصوير مشهد بس اكيد جي بدري يلا بينا
بهيه شعور غريب /مش عارفه” اقول لك ايه انا حاسه بخوف” مش عارفه ليه “حاسه ان في حاجه وحشه “هتحصل مش كان” المفروض نقول لهم ان احنا “جايين عشان نبقى عارفين رد فعل مراتك نرمين على الخبر بتاع زواجنا
مروان بحب /يا حبيبتي احنا “كان لازم نتزوج هناك عشان لو جينا هنا “كنا هنواجه مشاكل كثير لكن هنا اتجوزنا وما حدش يقدر يقف في وشنا ولا انت ندمت انك اتجوزتيني,
بهيه بحب /انت بتقول ايه انا بحبك وبعشق كل تفاصيلك “ما يهمنيش اي” حاجه في الوجود غيرك انت انت ما تعرفش الاربع سنين” اللي قضيتهم معاك دول كانوا” ايه بحب كل حاجه فيك بحب حنيتك عليا بحب غرتك عليا بحبك “توترك معايا وقوفك جنبي انا بحبك “يا مروان الكلام مش” هيقدر يوصف لك “الشعور اللي انا بحسه تجاهك انا معاك وهفضل معاك” على طول ومش ندمانه والا لحظه ان احنا اتجوزنا
ربنا يديمك في حياتي وما يحرمنيش منك ابدا يا حبيبي
مروان بحب وعشق /وما يحرمنيش” منك ابدا يا قلبي وخدها وخرجوا ركبوا العربيه وراحوا على الفيلا
في الفيلا فريد الجبالي
كانت نرمين لسه جايه من عند الكوافير وكانت حاطه ميك اب وفرده شعرها اسود الطويل ولابسه فستان احمر طويل
وجيت من بره قعدت على الركنه ومسك التليفون هتتصفح الفيسبوك بتاعها
ومامه فريد كانت قاعده بتقر”ا قران لما دخلت عليها نرمين وشافتها بصيت لها مستغربه ان هي عملها نفسها ده عمرها ما عملتها بس قالت ربنا يهدي الحال
اخيرا وصل بهيه ومروان وهم بيضحكوا وفتحوا الباب نرمين اول ما شافت “مروان دخل جريت عليه وحضانته بس هو ما بدلهاش” الحضن بعد عنه وبصيت له بصه غريبه
نرمين باستغراب/ في ايه يا مروان مش مفروض تاخدني بحضنك اول ما تيجي مش هيمشي انا عامله ايه في نفسي عشانك وبعدين مش مفروض تبلغني ميعاد وصولك علشان اجي استقبلك في المطار
مروان بكر /وليه تيجي تقبليني بصفتك ولا انا عيل صغير مش هعرف اجي واحده
نرمان ببرود/ في ايه ليه كل الكلام ده وبعدين بصفتي زوجتك يا حبيبي لازم اعرف زوجي بيروح فين وبيطلع مع مين وبيهتم بمين وهي بصه البهيه
مروان/ ما فيش داعي انك تهتمي بيا علشان انا خلاص طلقتك واتجوزت مش تتعرفي على مراتي ماهي ايه رايك في المفاجاه يا نرمين
نرمين بصدمه/ انت بتقول ايه طلقتي مين واتجوزت مين انا نرمين محمد تطلق عشان واحده جايه من الصعيد بس انا مش هسكت يا مروان انت بتاعي انا وهتفضل طول عمرك بتاعي وانا عارفه انك بتقول كده بره قلبك انا الوحيد ه اللي ملكت قلبك وكيانك وكل حاجه فيك وانت بتقول كده عشان تغيظني بس انا مش هسكت فاهم حتى لو اضطريت اني اقتلك
مامه فريد/ خلاص اقعدي في مكان بعيد عننا ابني رجع لي وطلقك يا حربايه عقبال ما ابني يسيب اختك انتم ناس مش اهل نعمه عايزين الحرق يلا اتفضلي اخرجي مش عايز اشوف وشك
لمي حاجاتك وامشي ابني وطلقك وجيب لي بنت زي القمر ومتربيه ودكتوره مش واحده جايه جايه من الشارع وعايزين ينصبوا على اولادي بس ربنا مش بيفوت حق حد يلا اتفضلي امشي
نرمين قربت منه بكل ضعف/ هونت عليك يا مروان ليه بتعمل فيا كده عشان بحبك وما اقدرش استغنى عنك قولي ان كل ده كده كذب وانا ما تقدرش تستغني عنك قول لمامتك انك بتحبني اتكلم يا مروان ساكت ليه بصت لبهيه بشر وراحت ناحيتها مسكتها بقوه وحاولي تتهجم عليها ومروان بيخش عنها
مروان بحب/ ابعدي عنها يا مجنونه انت فاكره نفسك مين ابعدي ما اقول لك
نرمين بجنون/انا عارفه انك بتحبني انا ومستحيل تسيبني عشان اي حد حتى لو كانت هي وانت خطفت الرجاله والله ما اسيبك انا هقتلك بايديا دول مروان ابعتها عن بهيه وقعت على الارض
مروان انت كويسه يا حبيبتي وخدها في حضني
في الوقت ده نرمين شافتهم وهم حاضنينن بعض اكثر راحت ماسك للسكينه من طبق الفاكهه اللي على السفره وراحت غزيته في ضهر مروان
بهيه ومامت فريد بصوت واحد مرووووووان
ونرمين اول ما شافت الدم فتحت الباب وهربت
امامه فريد رنت على فريد وجابوا الاسعاف وخدوا مروان على المستشفى
عوده من الفلاش باك
ماسه بصدمه/ يعني نرمين ضربت جوزها وكانت هتموته طب ازاي بتحبه وتعمل فيه كده وما حدش قدر يمسكها دي لازم تتعاقب اللي زي دي لازم تعفن في السجن دي مريضه نفسيه والدكتور قال لكم ايه على حاله مروان
مامه فريد /الحمد لله الاصابه كانت في كتفه بس بهيه مصدومه من ساعه ما مروان اتصاب ومحمله نفسها المسؤوليه وطول الوقت قاعده بتصرخ باسمه انت برايك ايه الحل
ماسه ان شاء الله هيبقى كويس ما تزعلوش ربنا مش بيعمل حاجه وحشه ابدا واكيد نرمين هتتمسك وتتعاقب على اللي عملته
ماسه قربت بهيه وخالتها في حضنها وفضلت تبكي لحد ما خرج الدكتور
فريد بسرعه ولهفه /طمني يا دكتور اخويا عامل ايه دلوقتي
الدكتور
ما فيش مشكله اتعدى مرحله الخطا ر حمد لله على سلامته بعد شويه ممكن تقدروا تشوفوه سابهم الدكتور وهم كلهم بيشكروا ربنا الازمه دي عدت على خير
ما هي بصوت حزين /يعني هو هيبقى كويس مش كده يعني مش هيسيبني
ماسه بحب/
ايوه يا حبيبتي هيفضل معاك على طول هو حبيبك وزوجك ومستحيل تسيبوا بعض ابدا واهو نرمين خرجت من حياتكم وهتتعاقب على اللي عملته وان شاء الله تتهنوا مع بعض
مامت فريد /امنت على كلامها امين يا رب العالمين ويفرح ولادي كلهم ويبعد عنهم الشياطين
في الوقت ده دخلت عليهم ميرا وهي بصه في الارض واتكلمت بصوت واطي هو مروان عامل ايه دلوقتي انا اسفه على للي عملته اختي بس يمكن عملت كده عشان هي بتحبه انت اكيد يا فريد مش هتعاقبني على ذنبي مش ذنبي ولو على اختي لو انت عايزني انهي علاقتي بيها انا ما ليش علاقه بيها
مامه فريد /انت كمان لك يعني تتكلمي بعد ما اختك حاولت تقتل ابني وجايه تقولي ما ليش ذنب ما تاخذونيش بذنب اختي واحده غيرك ما كانتش وريتني وشها بس انتم ناس بجحين وما تعرفوش اي حاجه عن الاصول وانا مش عايزه اشوف وشكم تاني
ميرا بكذب وخداع /انا ما كنتش اعرف ان هي هتعمل كده وبعدين انا ذنبي ايه انت عمرك شفت مني حاجه وحشه يا فريده ليه بتاخدوني بذنبها انا دايما بوقف ظهرك يا فريد عمريوما قلت لك على حاجه لا حتى لما كانت بتدخل بينا ما كنتش بسمع كلامها وكان قدامك يبقى انا ذنبي ايه لو انت عايز تنهي العلاقه انا ما عنديش مشكله يا فريد القرار بايدك
فريد بجمود /انت ما لكيش ذنب يا ميرا انا ما اقدرش اخدك بذنب اختك لانك فعلا من اول ما عرفتك ما عملتيش حاجه ضايقتني انت غير اختك فعشان كده انا مش هنهي علاقتنا هتفضل وان شاء الله هنتجوز هنعمل فرحنا مع مروان وبهيه
بس اتمنى تكوني قد الثقه والعلاقه اللي اتحطينا فيها
ميرا قربت عليه ومسكت ايده اوعدك يا فريد اني احاول اساعدك على قد ما اقدر انت ما تعرفش انا بحبك قد ايه يا فريد انت حياتي كلها
ماسه كانت بتبص له باستغراب بعد اللي عملته اختها فاخوه برده سماحها للدرجه دي بيحبها؟ طب هي ايه اللي مضايقها ؟مش هي اللي اخترت؟ بس هو كان مفروض يلاقيها فرصه ويبعد عنها ؟بس هو الظاهر ان فعلا كان بيحبها ؟وكان لما قال لها بحبك كان بيضحك عليها هو بيحب ميرا وهيفضل طول عمره بيحب ميرا وده حقيقه مش هتقدر تغيرها خدت نفس عميق عشان تهدم النار اللي بتاكل في قلبها
اسر /الحمد لله طمني على ابن حضرتك واخو حضرتك يا استاذ فريد انا كنت قلقان قوي عليهم وقلقان على ماسه لانها كانت بتعيط
فريد بص له بغظ وما ردش عليه قال ب صوت واطي انسان بارد وما عندوش دم
اسر
لو عزت اي حاجه انا في المستشفى هنا دي مستشفى بتاعتي فاعتبروها بتاعتكم واي حاجه تنقصكم بلغوا ماسه وهي تبلغني
فريد برود/ شكرا بس احنا بعد ما يفوق هناخدوه ونمشي مش عايزين حد يعمل علينا جميله
اسر /جميل ايه بس يا استاذ غلاوه ماسه عندي تخليني اعمل اي حاجه انا لو بايدي اقدم لكم اي حاجه مش هتاخر
ما سه بحب/ عشان تداري على برود فريد شكرا يا دكتور اسر انت انسان محترم وانا بقدرك شكرا على اهتمامك بيا
اسر حب /ولا يهمك همشي انا دلوقتي عشان بلغوني ان في مستنياني
ماسه/ماشي خد بالك من نفسك
ماشي اسر وفريد بص له غيظ انسان بارد ما عندوش دم عشان ماسه عشان ماسه انسان ملزق
بعد شويه وقت الدكتور سمحت للزيارات
كلهم دخلوا لمروان
مروان بتعب/ ما هي كويسه نرمين قربت لها هي فين
بهيه قربت عليه انا هنا حبيبي ما قربتليش اخسرك يا مروان انا بحبك قوي يا مروان ما تسيبنيش
مروان وانا بحبك وعمري هسيبك يا زوجتي العزيزه
بهيه وكانت لسه هتتكلم قطعتهم ماسه
ماسه مشاكسه/ ما خلاص عرفنا انك بتحبوا بعض يا بنت ما تحترمي نفسك شويه واحترمي ان انا صاحبتك قاعده جنبك سنجل وبعدين استني لما يفوقوا تقعدوا وحديكم مش ملاحظه ان في ناس كثير حواليكم يبقى في شويه حيه يا بنت
بهيه بحرج واخدود زي الطماطم 😚 انا اسفه ما كنتش اقصد بس عشان كنت زعلانه عليه وخايفه عليه عشان” كده اندفعت
مروان انت بتبرريها ليه اتهدي يا ماسه يا بنت اعقلي في دكتوره زيك بتعمل اللي انت بتعمليه ده ارحميني شويه
فريد بهمس تتكلم مع مين دي مخها رايح منها اصلا
ماسه سمعته بتقول حاجه يا فريد او في حاجه في زورك عايز تقولها قولها في وشي ما تقولش من ورايا
فريد بتحدي /انا فريد الجبالي يا حبيبتي ما فيش حد يخوفني عشان اقول من وراكي
ماسه /خلاص عرفنا ان انت فريد الجبالي يعني ايه فريد الجبالي نبي واحنا ما عارفينش مغرور
فريد بنرفزه ماسه
ماذا بنرفزه اكبر فريد
مامه فريد /خلاص يا ولاد انت هتتخانقوا ماسه ما غلطتش يا فريد وانت يا ماسه مش كل كلمه تجيبوكي فيها مع فريد المهم اطمني على مروان بصي يا حبيبي انا سمعت ان انت بتقول لبهيه ان هي مراتك انت فعلا اتجوزتها
مروان بتعب/ ايوه يا امي انا وبهي متجوزين كنت عارف ان نرمين مش هتسيبنا في حالنا عشان كده قررت اني اجوزه هناك علشان اتحدى العالم كله عشانها
بس ما تخافيش انا ما لمستهاش انا قررت ان احنا نعمل فرحنا هنا خطوبه وكتب كتاب وفرح في يوم واحد
وهيبقى احلى فرح مش كده يا حبيبتي
ما هي بكسوف/ كده يا حبيبي
ماسه الغرام ههيييح شوف الواد الرومانسي اللي بيعمل كل حاجه عشان حبيبته تصدق يا مروان انت رجعت لي العصر بتاع مجنون ليلى انت بقى مجنون ماهي ولا اقول بهيه خليها ما هي احلى عشان تليق على اسمك
مروان / ما هي بهيه مش مهم الاسم المهم شخصيتها اللي انا بعشقها
فريد/ خلاص يا مروان عرفنا انك بتحبها بطل كل شويه تقول بحبها بحبها يا ابني ممكن تتحسد اصل في ناس عينيها وحشه هنا وبص الماسه التحدي
ماسه قصدك مين يا فريد اتكلم مين اللي عينه وحشه ده بتلقح على مين اتكلم عدل
فريد اللي على راسه بطحه بيحس عليها يا قلبي لو انت عارفه اني عينك وحشه يبقى بتفهمه وحديكي
كانت ماسه لسه هترد وتعمل خناقه كبيره لكن قطعاهم مروان وصوت تعبان خلاص ارجوك يا ماسه بطلي خناقه انت وفريد انا تعبان الدكتور قال اني احتمال اقعد في يومين في المستشفى بعد كده نعمل الفرح على طول
بهيه/ بس انت هتكون لسه تعبان
مروان بعشق/ انا بخف وانت وانت جنبي يا حبيبتي وبعدين انا قلت لعيلتك وهم حددوا معايا الفرح وعزمت اهل ماسه
ماسه بحزن وانت فاكر ان هم هيجوا انا برن على ماما وبكلمها مش بترضى ترد عليا حتى اختي اسيل كانها اتبرت مني كل ده عشان قلت لهم اني هتطلق انا مش عايزه اشوفهم ولا مش عايزاهم يحضروا الفرح لو انتم هتعزم انا مش هحضر الفرح اللي ما اعتبرنيش بنتهم انا مش هعتبرهم عيلتي
فريد بحزن /على ماسه خلاص يا ماسه هيجوا اهلا بهيه بس ولو انت مش عايزه تعزمي اهلك براحتك
بس لازم اقول لك ان هم مهما عملت هيفضلوا اهلك يا ماسه واكيد لهم اسبابهم عشان يعاملك بالمعامله دي وبعدين انت غلطانه ما فكرتيش ابدا تروحي تزوريها ليه
ماسه عايزين تعرفوا ليه عشان ماما قالت لي لو جيتي هنطردك قدام الكل انت مش بنتنا احنا ما عندناش بنات تطلق قالت كلامها وخرجت وهي منهاره هي بتحاول تنسى عيلتها ما تعرفش الحقيقه بس مامتها بعدتها عنهم علشان تبعتها عن الصالح المجرم بس هي ما تعرفش كل ده حتى ما هي تعرف كل حاجه بس ما تقدرش تقول لها لانها وعدت خالتها ما هي ما توصلش اي حاجه للبلد لماسه
فريد خرج وراها يدور عليها لانه حس ان هي زعلانه فعلا ومحتاجه يبقى جنبها
ماسه خرجت وهي بتبكي بس وهي خارجه اتصدمت في اسر
اسر بحب وخوف ولهفه مالك يا حبيبتي ليه شكلك معيط كده مين معاكي قولي لي يا ماسه في حد اذاكي اكيد فريده عمل حاجه ضايقتك اتكلمي ساكته ليه
ماسه بحب/ اترمت في حضنه انا مخنوقه قوي يا اسر ما حدش فاهمني كلهم بيحكموا عليا من غير ما يسمعوني كلهم شايفيني بنتي مش كويسه
اسر طبطب عليا وهي في حضنه وقال لها ا انت مش وحشه يا ماسه انت افضل بنت شفتها في حياتي اللي بيقول عنك وحشه هم الوحشين
رفعت وشها شكرا على وقفتك جنبي يا اسر
في الوقت ده شاف وفريد وهو سعيد ضغط على ايده بعصبيه وعارف ان هي ما بقتش محتاجاه في حياتها وانا اسر بقى كل حياتها وان هو زي ما قالت له ان هو خرج بره حياتها
فريد
ماشي هو متعصب وراح على اوضه اخوه اول ما دخل مامته ومروان بصوله
مامتي فين الماسه يا فريد انت مش خرجت وراها
فريد بعصبيه ايش عرفني انا وانا كنت ولي امرها وانا ما اعرفش
مروان مالك يا فريده اهدى ما حصلش حاجه لكل ده ماما بتسالك سؤال عادي
فريد بضيق
خلاص يا مروان انت كمان هتعملها لي حكايه انا همشي عايزه حاجه يا ماما ابقى اجي في الليل عشان اوصلكم ومشي من غير ما يسمع ردهم
مامه فريد/ تفتكر ايه اللي حصل ممكن يكونوا اتخانقوا
مروان الله اعلم بس اللي انا شايفه ان اكيد في حاجه احنا ما نعرفهاش ربنا يهدي الحال
ماسه دخلت وقعدت معاهم معاهم لغايه الليل وجه اسر هزر وضحك معاهم وكلهم كانوا قاعدين منسجمين
لحد ما دخل عليهم فريد كلهم سكتوا فجاه
فريد سكتو ليه شفت عفريت على العموم مش مهم انا كلمت الدكتور وقال ان نقدر نخرجك دلوقتي يا مروان
مروان انت زعلان من حاجه
فريد وبرود قاتل /وهزعل ليه يلا بينا مامه فريد وماسه وبهيه نزلوا قدام فريد وفريد سند اخوه وركبه العربيه واسر ودعهم
في العربيه قعد مروان ومامته وهي بالكرسي اللي ورا وفريد وماسه قاعده في الكرسي لقدام
كان في صمت رهيب كل واحد ملاحظ البرود اللي في في علاقه فريد وماسه قطع الصمت ده مروان
مروان ما تشغل لنا اغنيه حلوه يا فريد ولا انت ما لكش في الرومانسي
فريد شغلي الكاسيت يا ماسه عشان هم يرتاحوا
ماسه اول ما شغلت الكاسيت كان في اغنيه على جرح الماضي وائل جسار فريد كان لسه هيقلب لكن ما سهقالت سيب الاغنيه دي بحسها بتتكلم عن كل حد جرح حبيبه عشان كده عايزه اسمعها لو امكن يعني
فريد ما ردش وكمل طريق وما ردش عليها
واشتغلت لاغنيه
( ياما خبيتي بعيني دمعي وهم لساكن فيه ومخليك
تحسي عليا داويكي وقلبي موجوع ومخليك تحسي
عليا داويكي وقلبي مجروع
اذا كنت بعذابي راضي وجايك اترجعني انا يا حبيبي جرح الماضي بعده عم يوجعني اذا شايفني مش عم بشكي فكرك يعني فكرك يعني مش موجوع اذا شايفني مش عم ببكي ليش انت خليتي دموع
ضيعني حبك ضيعني ياما اشكي و وما تسمعني حتى الاه بتوجعني صوت عندك مش مسموع حتى الاه بتوجعني صوت عندك مش مسموع
خلصت الاغنيه وماسه دموعها نزلت في وشها ابتدت تداري دماغها بايديها فريد حس الاغنيه دي بتتكلم عليه وكمان لما شاف دموعها ضايق اكثر يعني هي حاسه ان هو مش بيهتم غير بنفسه مش بيحبها للدرجه دي هو اناني في اللحظه دي فريد اخذ قرار ان هو يبعد عنها وكفايه الوجع اللي سببه لها
فريد اعطى مثلا منديل قلت لك بلاش الاغنيه دي بتحب الحزين انت مش كده
ماسه بحزن
الاغنيه بتعبر عن الوجع والألم اللي انت ما بتعرفش عنه حاجه انت دايما ما بتفكرش غير في نفسك وبس ما بتشوفش غير مصلحتك
فريد مش مهم مش هنتناقش في الكلام دلوقتي
اخيرا وصلوا على البيت وكلهم دخلوا جريت على اوضتها هي حزينه الاغنيه نبشت الجرح اللي في قلبها اللي بتحاول تدريه
لكن كلهم اول ما فتحوا باب الفيلا اتصدموا باللي
شافوه
ماما فريد بصدمه وحزن خاللللللللللد
كلهم بصوا عليه بصدمه😱😱 لانهم لقوا غرقان دم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت طفله مجنونه)