روايات

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 الجزء الثاني

رواية عشقت صعيديه 2 البارت الثاني

رواية عشقت صعيديه 2
رواية عشقت صعيديه 2

رواية عشقت صعيديه 2 الحلقة الثانية

في جنينه فيلا الجوهري .
بعدما رحل علي وهو يتوعد ل ياامن كانت تنظر إليه بغضب جحيمي.
شاهنده بغضب جحيمي/انت مين قداك الحق تعمل كده ومين اداك الحق تتدخل في حياتي .
ياامن بعصبيه /اولا صوتك ميعلاش عليا ثانيا انا ابن عمك ومستحيل اشوف منظر زي الي شوفته ده واسكت .
شاهنده بعصبيه وغيظ /اولا ده زميلي وان شاء الله هيكون جوزي اول مانخلص الجامعه.
ياامن بغضب وغيره /مش هيحصل انتي اتخلقتي علشان تكوني ليا انا وبس فاهمه انتي بتاعتي .
شاهنده بغضب وجنون/انت ايه ي شيخ هو بالعافيه انا مستحيل اتجوزك انت واحد همجي ومتوحش كل حاجه بتستخدم فيها دراعاك ومن الاخر كده ي ياامن انا بحب علي ومش هتجوز غيره سامع ي ابن عمي.
لتسير الي الداخل بغضب شديد تحت نظراته الغاضبه فهو يعشقها منذ الصغر دائما تتهمه بأنه همجي وعصبي لم نعلم تلك العنيده أنه معاها سيكون مثل النسيم ليضع سلاحه في جنبه ويتجه اللي الاداره .
في الداخل ….

 

 

كانت تسير الي الداخل بعصبية وغيظ لتوقفها زينه بقلق .
/فيه ايه ي شاهنده مالك وايه صوت ضرب النار الي بره ده .
شاهنده بعصبيه ل هند /هو فيه غيره ياامن باشا اسمعي يا خالتي فهمي ابنك اني مش عايزاه ومستحيل اتجوزه والي عمله مع زميلي ده مش هسكت عليه انا ليا اب وليا اخ معينتش ياامن باشا واصي عليا وبلاش يفرض نفسه عليا مش بالعافيه .
هند بغيظ شديد/هو عبيط انا عارفه بيحبك علي ايه ده انتي امك هبله .
زينه بغيظ /شكرا ي هند مش هرد عليكي علشان اختي الكبيره .
هند بجديه وغرور /لمي الدور كده ي بت الواد بيحبك ومن وانتوا صغيرين وياامن ابني وانا عرفاه عنيد وطالما عايزك يبقا خلاص الموضوع خلص.
شاهنده بعصبية وجنون /انتوا عايزين تجنونني ولا ايه.
زينه بحده /بت انتي صوتك ميعلاش واحنا قاعدين مش علشان بنضحك معاكي اللزمي ادبك.
سيف وهو يحتضنها بحنان /مالك بس ي قلب ابوكي فيه ايه.
شاهنده بغيظ شديد/بابا من فضلك ابعد ياامن عني ياما هشتكي بنفسي ل اونكل اركان مش معقوله كده واحد زميلي جاي يزورني يضربه بالنار ده معيشنا في ارهاب ارجوك انا زهقت .
سيف وهو يقبلها بحنان /هو انا عندي اغلا منك ي قلب ابوكي انا هتصرف مع يااامن ومش هخليه يتعرضلك تاني ابدا .
كانوا يتحدثون عن عشقه المتيم لها ولم يعايرون بمن تستمع لهم وقلبها ينزف بغزاره من تلك الالم المميت .
عدي بابتسامه وعشق/عامله ايه ي عشق .
عشق بابتسامه تخفي الما وحزنا يكفي العالم/الحمد لله ي عدي انت اخبار أبحاثك ايه .
عدي بابتسامه ومرح /الحمد لله تمام هبقي احمد زويل القادم إن شاء الله.
عشق بابتسامه وضحك /ربنا يوفقك ي عدي يارب .
فيروز بابتسامه وهمس لليث/شايف ي ليث لقين علي بعض ازي ربنا يجمعهم ببعض يارب .
ليث بابتسامه هزيله لها فهو يعلم جيدا أن عشق تعشق ياامن فهو لو يود الجرح لأبنه .
نور بغيظ شديد لتأخر منه في النزول /عن اذنكم هطلع اشوف منه صحه وهنا على قلوبكم.
في الاعلي ….
في جناح عاصي …
كانت تقف منه شبه مغيبه في احضان عاصي كان يقبلها في عنقها بهمس وبراعه جعلها تستمع بين يديه فهي لا تفكر في اي شي سواء أنها في احضان معشوقها ليفيق عاصي سريعا وهو يرا صوره عمه ادهم أمامه ليصعق مما يفعله فهي بنت عمه ليس كالنساء الذي يعرفهم ليدفعها لحظه اثر صفعه قويه اخترقت وجهها لتتضع يديها علي وجهها بصدمه .
/ايه الي حصل ي عاصي انا عملت حاجه غلط .
عاصي وهو يمسكها بحده/هو فيه غلط اكبر من الي احنا فيه ده انتي بقيتي عامله زي بنات اليل الي بعرفهم مسلمالي نفسك كده بسهوله .

 

 

منه بدموع ووجع/لا ي عاصي لا اوعا تقول عني كده انا بحبك ي عاصي بحبك ومش عايزه غيرك من الدنيا دي كلها مبتمناش راجل غيرك يكون جوزي .
عاصي بغضب شديد/اه هي الحكايه كده بقا انتي فاكره لما تسلميلي نفسك هتوقعيني هتخليني اتجوزك وتحققي الي انتي عاوزاه ده بعدك انا مبحكيش ومستحيل اتجوزك ليدفع البلوزه في وجهها بغضب .
/البسي هدومك وغوري من هنا واياك تعتبي الاوضه دي تاني ساعتها هخرجك منها خسرانه كل حاجه فاهمه .
لترتدي منه بلوزتها باهمال ودموع لا تتوقف لتسرع الي غرفتها لتراها نور وهي تخرج من غرفه عاصي بذلك الشكل لتشعر بأن قلبها يكاد يتوقف لتسرع الي غرفتها …
في فيلا ادم الحديدي ….
طبعا فاكرين ادم الي فيروز وسليم دخلوه السجن ..
كان يقف وهو ينظر من شرفته وهو يجلد عقله من التفكير فبعدما خرج من السجن بعد تلك المده الطويله فأصبح كل مايدور في عقله هو الانتقام من عائله الجوهري وعلي رأسهم بالطبع اركان وفيروز وسليم ليصعق من دخول علي بذلك الشكل .
ادم بقلق /ايه ده مين الي عمل فيك كده .
علي بغضب شديد/ابن الكلب ابن اركان الجوهري واضح أنه بيحب شاهنده ضربني بالنار لمجرد وقوفي معاها .
ادم بخبث ومكر/حلو اوي الكلام ده ي عني ابن اركان كمان قلبه هيتحرق من الي هتعمله فيه ي واد ي علي .
علي بغضب وتوعد /انت بتقول فيها ي عمي وحيات السنين الي قضتها في السجن لكسره مليون حته واخليه يتحسر عليها اهي بترن استنا علشان اللعب علي أعصابها لاني بصراحه مش ناوي استنا كتير .
ادم بشر وانتقام /ده اللعب هيحلو اوي .

 

 

في الجامعه ….
كانت تقف حنين بضيق شديد وهي تعاود الرن علي والدها لكي يرسل إليها السائق لكن لا يوجد رد .
/استغفر الله العظيم يارب اكيد بابا في ماموريه وانا مش عايزه اكلم السواق بنفسي اعمل ايه.
بالقرب منها كان يقف الدكتور حمزه ومعه أخته خديجه.
حمزه بابتسامه /واضح أن السواق مجاش ل حنين .
خديجه بسخريه /هو ايه نظامك مع البت دي ي حمزه دي مش من توبنا دي علاوي اوي ي اخويا .
حمزه بخبث ومكر/ماهو ده المطلوب ي خايبه البت دي هي الي هتخلينا نقب علي وش الدنيا .
خديجه بسخريه/وانت فاكر أن بت غنيه زي دي أهلها ممكن يوفقوا عليك .
حمزه بخبث/ي بت افهمي الناس الأغنياء الي زي دول مبيفرقش معاهم الفلوس والكلام ده كل الي يهمهم رضاء بنتهم وانا عارف انا هدخلها ازي تعالي بس ليقترب منها بابتسامه .
/مالك ي انسه حنين شكل السواق اتاخر عليكي.
حنين بارتباك وخجل/مش مشكله ي دكتور انا هتصرف شكرا جدا ل حضرتك .
خديجه بخبث ومكر/بقولك ايه مفيش حل احنا مروحين حمزه يوصلك في طريقنا اينعم العربيه مش قد المقام ي عني لكن تقضي الغرض .
حنين بخجل شديد/لا مفيش داعي انا هتصرف .
حمزه بخبث ومكر/تتصرفي ايه ده ايه انا مستحيل اسيبك في الشارع كده اقلق عليكي اتفضلي معانا مينفعش نسيبك كده اتفضلي .
في المستشفي ….
في غرفه صقر …
كان يجلس صقر وهو يكشف علي أحدا مرضاه فكانت ست كبيره في السن .
صقر بابتسامه بشوشه /اتفضلي ي امي ده الدواء أن شاء الله هتكوني زي الفل .

 

 

السيده باحراج /ابوس ايدك ي ابني لو الدواء ده غالي اكتبلي دواء رخيص المعاش مش هيقضي ده كله ي ابني .
صقر بابتسامه وحنان /ولا يهمك ي ست الكل انزلي انتي بس الصيدليه وقوليهم الدكتور صقر عايز يصرف العلاج ده وامشي ومتشغلش بالك باي حاجه.
السيده بسعاده كبيره ودعاء ل صقر /ربنا يباركلك يا ابني ربنا يديك كل الي بتتمناه ي ضنايا .
ريم بابتسامه ومرح /ايوه ايوه دعاء علي الصبح ماشيه معاك حلاوه وأكلها والعه انت .
صقر بضحك /ههههه الله واكبر من عينك ي بؤمه قوليلي خلصت الكشف الي عندك .
ريم بابتسامه/لا لسه فاضل كشفين لسه مجوش قولي انت مالك شكلك مش مظبوط .
صقر بتنهيده عاليه/ابدا والله شويه مشاغل متشغليش بالك انتي .
ريم بابتسامه/ماشي ي سيدي بس علي العموم لو حبيت تحكي انا موجوده وسرك في بير .
صقر بابتسامه وهو يخلع البلطو الخاص به /ربنا يخليكي ليا همشي انا بقا علشان خلاص خلصت .
ريم بابتسامه حنونه /ماشي مع السلامه .
في الجريده التي تعمل بها عشق ..
كانت تقف بغيظ شديد فلثاني مره لم يتم نشر مقالها لتتجه بحده الي رئيس التحرير لياذن إليها بالدخول .
عشق بحده وغيظ/ممكن اعرف سعادتك المقال بتاعي ليه متنشرش .
رئيس التحرير بغضب /علشان انتي بتلعبي بالنار ي عشق مصممه تتكلمي في حاجات مينفعش نتكلم فيها مش مسموح .
عشق بغضب شديد/هو ايه ده الي مش مسموح دي معلومات اكيده من وزاره الداخليه نفسها ولازم تتنشر علشان الناس تاخد حزرها .
رئيس التحرير بحده /بس مفيش قرار طلع من وزاره الداخليه اصلا ولا وزراه الداخليه سمحت بالنشر اكتبي في أي حاجه انشرهالك الا الموضوع ده ي عشق انتي بنت ي عشق متعرضيش نفسك للخطر .
في وزاره الداخليه….
مكتب يااامن …
كان يجلس بغيظ شديد من حديثها معاه فهو يشعر بغيره قد تجن عقله ليسر شهاب بضيق الي الداخل..
يااامن بقلق /فيه ايه ي شهاب مالك .
شهاب بغيظ شديد/نفس العمليه واحده تانيه متاخد رحامها ومرميه في الشارع .
ياامن بغضب جحيمي/هموت واعرف مين الي بيعمل كده هتجنن .
شهاب بغضب شديد/واضح أن الي قبضنا عليهم جزء من خليه كبيره ي ياامن اللواء يحيي طلبنا عنده .
في فيلا الجوهري …..
في غرفه منه ….
كانت تنهال عليها نور بالصفعات بغضب جحيمي.
/ي نهارك أسود هي حصلت لكده ي فاجره قسما بالله لقطع خبرك.

 

 

منه بدموع وصراخ /قسما بالله ي امي محصل حاجه ارحميني ابوس ايدك.
نور بدموع وصراخ/حرمه عليكي عيشتك ده شيفاكي وانتي طالعه من عنده بهودمك مبهدله ومعيطه سلمتيله نفسك ي بنت الكلب خدت الي هو عاوزه ورماكي قسما بالله لقول ل ابوكي وخليه يقتلك ونخلص من عارك .
منه بدموع ورعب /ابوس ايدك ي امي ابوس ايدك ابويا لا محصلش حاجه صدقيني قسما بالله ماحصل انا خلاص فوقت اوعدك اني مقربش منه تاني وأشوف مذاكرتي وحالي اوعدك ي امي .
نور بحده وغيظ/أما اشوف اسمعي ي بت انتي مش هتطلعي من الاوضه ده واصل غير ل الجامعه وبس فاهمه .
منه بدموع ووجع/فاهمه فاهمه .
في جناح عاصي ….
كان يقف أمام خزانته لتقع عيناه علي تلك التيشيرت الذي اكتسبه في أحدا البطولات في لعبه كره القدم ليبتسم بوجع وهو يتذكر تلك الحادثه التي تسببت في تحوله من عاصي تلك الشاب المرح الحالم لتلك الشاب العدواني مع الجميع .
فلاش باك….
في جناح عاصي وياامن ..
كان يستعد ياامن لتلك المهمه الخطيره ليقترب منه عاصي بغيظ وحده.
/علي فكره انا مش هسيبك تنزل وتروح المهمه دي فاهم .
يااامن بغيظ وهو يسير للخارج/ارجوك ي عاصي انا مش ناقص .
ليسرع عاصي وراءه من علي الدرج وهو يمسكه بحده وخوف .
/مش هسييك تروح يااامن انت لو حصلك حاجه انا هموت .
يااامن بضيق من ذلك التاخير وهو يدفعه بخفه /عاصي متبقاش عامل زي العيال الصغيرين بقا أن شاء الله مفيش حاجه هتحصل سبني بقا .
ليحاول عاصي أن يمسك ليختل توازنه ليسقط علي الدرج سقوطا أضاع كل احلامه ليسرع يااامن برعبا عليه ليتم نقل الي المستشفي.
في المستشفي ….
يااامن بقلق وخوف /طمني ي دكتور خير .
الدكتور بأسف/للاسف مش خير فيه فقرات أسفل الضهر تاثرت تأثير جامد.
عاصي بزهق /ايوه ي عني مش اكتر من اسبوع انا عندي بطوله مهمه اخر الشهر .
الدكتور بأسف /للاسف ي عاصي دي محتاجه علاج وراحه مدا الحياه انت مستحيل تلعب كره تاني والا لقدر الله ممكن تصاب بشلل .

 

 

عاصي بغضب وصراخ /انت بتقول ايه انت مجنون لا طبعا مفيش الكلام ده مش ممكن ده انا كده الموت اهون بالنسبه الي.
يااامن بدموع ووجع /أهدا اهدا ي عاصي محدش عارف الخير فين .
عاصي بدموع وصراخ /لا ي يااامن لا انا كنت هبقا احسن لاعب كره في العالم احلامي كانت كتيره هموت ي ياامن هموت .
باك …
ليدفع عاصي تلك التيشيرت بغيظ لتسير هند الي الداخل ليمسح عاصي دموعه سريعا .
/خير ي امي فيه حاجه.
هند بسخرية وغيظ/كنت جيبالك سندوتشات بس واضح أن حد تاني اجبلك .
عاصي وهو يرتدي ملابسه /خوديهم وانتي طالعه مش هفطر انا هنزل .
هند وهو ترا أرضا اسوره الشعر التي تعلم جيدا أنها خاصه ب منه لتتحدث بغيظ شديد.
/اسوره شعر منه بتعمل ايه في اوضتك .
عاصي بارتباك شديد/ماهي الي جابت الاكل تلاقيها وقعت منها .
هند بغضب جحيمي/منه محجبه وقعت منها ازي ي عني قسما بالله ي عاصي ماتعمل حركات وساخه مع بنت اختي لهوريك الي عمرك مشوفته .
عاصي وهو يتجه للخارج بغيظ /بنت اختك عندك صاغ سليم بس خليها تبعد عني بدل ماحسركم عليها سلام .
ليسير الي الخارج لترمقه نور بنظره استحقار جعلته يعلم جيدا أنها علمت ماحدث ليسر الي الخارج ببروده المعتاد الي الشركه .
في تلك الأثناء كان ينزل صقر من سيارته ليصعق من تلك التي تنزل من السياره الذي يقهودها شابا ليمشي حمزه ليقترب منها بغضب شديد.
/الله الله ماهو الركوب مع الرجاله حلو اهو .
حنين بحده وغيظ /افندم قصدك ايه.
صقر بغضب وغيره /قصدي انك جايه في عربيت راجل اهو امال الصبح عملتيلي فيها شريفه ليه وبهدلتيني قدام الكل .
حنين بغضب شديد/اخرس قطع لسانك انا اشرف من عشره زيك ده دكتور محترم عندي في الجامعه لما السواق اتاخر وصلني وكان معاه أخته وانت اصلا ملكش انك تتكلم ولا تتدخل .
لتسير الي الداخل بغضب ليتحدث صقر بضيق شديد.

 

 

/كد كفايه اوي انا مش هقدر استحمل كده انا لازم اطلبك من عمي ي حنين علشان كل حاجه تبقا في النور …
ليسير صقر الي الداخل لتخرج شاهنده وهي تلتفت يمينا ويسار لتركب سيارتها لتسير الي شقه علي بعدما استطاع أن يقعها في الفخ ترا ماذا سيحدث ….
حبايب قلبي الغالين عايزه تفاعل جامد جدا لان تفاعل البارت الاول معجبنيش ❤️❤️❤️هستنا تعليقاتكم وتفاعلكم الكبير وتوقعاتكم للي جاي
تفتكروا شاهنده هتقع في فخ علي 🤔🤔🤔
تفتكروا حنين هتوافق علي جوازها من صقر 🤔🤔
تفتكروا عاصي هيسيب منه🤔🤔🤔🤔.
تفتكروا عدي هيقدر يخلي عشق تحبه وتنسا يااامن .
انتظروا أن شاء الله القادم دمتم بخير وعافية ❤️❤️❤️❤️❤️.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت صعيديه 2)

‫3 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى