روايات

رواية عشقت سمراء الفصل السادس عشر 16 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل السادس عشر 16 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء السادس عشر

رواية عشقت سمراء البارت السادس عشر

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة السادسة عشر

سأحمل حبي كحمل الورود و ألقي
به في ربيع الأبد فقلبي يا سمراء
بلده و إنك حل بهذا البلد .🖤
جات الإسعاف وتم نقل ساجي الي المستشفي
و دخلت الي غرفه العمليات
في الخارج كان يجلس مراد و معه عدي و جاسم
و هو يربط علي كتف مراد ” متقلقش ي مراد انشاءالله هتبقي كويسه
رن تلفون مراد ” الو ي فهد
فهد” اي الأخبار عامل ايه
مراد ” فهد
فهد ” خير ي مراد في اي
مراد صوت يملئه الحزن ” ساجي اخدت رصاصه و هي دلوقتي في العمليات
فهد” ازاي دا حصل و مين اللي عمل كدا انا هاخد اول طياره و هاجي
مراد” تمام
في الصعيد نزل فهد الي غرفه جده
الجد ” في اي فهد
فهد” ساجي ي جدي
الجد ” حصلها اي في اي ي فهد ما تحكي
فهد ولم ينتبه الي ليلي الذي تقف خلفه ” اخدت رصاصه ودلوقتي في غرفه العمليات
ليلي بصوت عالي ” لي بتي انا واديني ل بنتي ي فهد
فهد” حاضر ي ليلي روحي اجهزي و انا هحجز اول طياره
جاء عادل علي صوتها” في اي ي ليلي بتصوتي ليه
ليلي” ساجي ي عادل فهد بيقول انها في العمليات
عادل ” في اي ي فهد مالها ساجي
فهد” اهدي ي ابوي انشاء الله هتبقي كويسه هي اخدت رصاصه
عادل ” طيب يلا نتحرك علي القاهره بسرعه
و اتجهوا جميعا كي يجهزو ثم ذهبوا الي المطار
بعد عددة ساعات وصلوا جميعا الي المستشفي
ليلي” في بنتي ي مراد
مراد و هو يضع كفه على عيناه ” جوه لسه محدش قال حاجه
اثناء حديثهم طلع الدكتور اتجهوا له جميعا
عادل” طميناا ي دكتور
الدكتور عاوزين دم بسرعه نزفت كتير اوي و مفيش غير كيس دم واحد لان فصيله دمها نادره +A
فهد ” انا فصيلة دمي +A
الدكتور ” طيب اتفضل حضرتك روح مع الممرضه
اتجه فهد مع الممرضه
مراد ” طيب هي كويسه
الدكتور ” اسف مش هقدر اقول اي حاجه دلوقتي ادعولها و اتجه الي الداخل مجددا
اتجه مراد الي الجامع القريب من المستشفي
دلف إلي الجامع و توضئ ثم صلي و ظل يدعي الي ربه كي يحمي له ساجي
بعد مرور ساعه رجع مراد الي المستشفي
أثناء دلوف مراد طلع الدكتور ” الحمد لله قدرت تتجاوز مرحله الخطر بس 24 الساعه الجاين مهمين جدا لا الرصاصه عدت من جنب القلب كان بينها و بين القلب 2 سم
مراد” هتفوق امتي
الدكتور ” ممكن بكرا عشان مدينها مهدئ
مراد” طيب ادخالها
الدكتور ” شخص واحد بس و ياريت تتفضلوا عشان الزحمه
ليلي و هي توجه حديثها ل مراد” ادخل انت ي مراد
مراد” لا ادخلي انا كدا كدا هقعد معاها ادخلي بصي عليها قبل ما تمشي
دلفت ليلي كي تري ابنتها ثم اتجهوا جميعا الي الفيلا الخاصة ب عائله المهدي ب القاهره
لستُ بحاجة لبندقية وقنبلة لأكسب معركتي مع الحياة ، إن كُل ما أحتاجه هيَ عينيك فقط .🖤
دلف مراد الي غرفه ساجي و قعد علي الكرسي المجاور ل سريرها و امسك يدها و ظل يبكي و يقول” ساجي قومي عشاني انا مقدرش اعيش من غيرك ثم نام بعد وقت طويل من البكاء
صباحا قام مراد علي صوت الممرضه التي دلفت لتغير المحلول ل ساجي
مراد” هي هتفوق امتي
الممرضه ” هتبداء تفوق دلوقتي لان مفعول المهدء انتهي ثم اتجهت إلي الخارج و هي تقول الدكتور هيجي يبص عليها شويه كدا
اكتفي مراد بهز رأسه
ساجي و هي تفوق” مرراد
مراد و هي يمررا أنامله علي وجنتيها ” ي عيون مراد ينفع تقلقيني عليكي كدا ي ساجي
ساجي و هي تتكلم بصعوبه” حبيبي انا
مراد” خلاص ي روحي نبقي نتكلم بعدين ارتاحي و انا هروح انادي الدكتور
ساجي” لا متسبنيش
اثناء حديثهم دلف فهد ” ساجي حمد الله على السلامة
مراد ” فهد نادي علي الدكتور
بعد وقت قليل جاء الدكتور و و كشف عليها ثم أعطاها مسكن للألم
بعد وقت دلفت الممرضه و هي تمسك الطعام اخذه منه مراد ثم جلس بجانب ساجي كي يطعمها
مراد” يلا الطياره رايحه فين
ساجي بضحك ” ي مراد هو انا طفله
فهد” والله العظيم انا اول مره اشوف مراد بيضحك من فتره كبيره
نظر له مراد ” اطلع برا
فهد ” هو مش بيتكلم حلو غير معاكي
مراد” فهد
فهد” خلاص طالع ي عم براحه ثم اتجه فهد الي الخارج كي يتحدث في الهاتف
مراد و هو يطعم ساجي” يلا
ساجي ” ي مراد خلاص والله مش عاوزه
مراد ” اخر معلقه يلا
ثم وضع الطعام علي الترابيزة و اتجه لها
ساجي” مالك ي مراد بتبص كدا ليه
مراد بدون اي مقدمات جلس علي السرير و احتضنها جامد”
ساجي” مراد انت كويس
ظل مراد محتضنها و هو يبكي كالاطفال ” كنت خايف اوي كنت خايف اخسرك
ساجي و هي تمررا يدها الي ظهرها ” خلاص ي حبيبي انا معاك و بعدين انا مكنتش عارفه انك بتحبني اوي كدا
مراد” أنا بحبك اكتر من نفسي انتي بقيتي ادمان بنسبالي وبعدين انا مكنتش هسامح نفسي لو كان حصلك حاجه بسببي
ساجي” خلاص بقي ممكن منفتحش الموضوع ده
ابتعد عنها مراد ثم وضعت ساجي يدها علي وجه تمسح دموعه
مراد و هو يقترب من شفتيها و يضع عليهم قبله خفيفه ” بحبك
ساجي” و انا بموت فيك
بعد قليل وصلت العائله و دلفوا الي ساجي جميعا
ليلي و هي تحتضنها ” حمد الله على السلامة يا روحي
حمد لها الجميع السلامه و اطمائنه عليها ثم اتجهوا الي المطار كي يرجعوا الي الصعيد
الجد قبل أن يذهب و هو يوجه حديثه الي مراد ” خلي بالك منيها و اول لما الدكتور يكتبلها علي خروج ترجعوا الصعيد
مراد” حاضر ي جدي
ثم ذهب الجد
ذهب دلف الدكتور ” انا شايف ان القمر بتعنا بدء يتحسن
ساجي بضحك ” الحمد لله ي دكتور
مراد بعصبية ” هتخرج امتي
الدكتور” ما هي منورانا المستشفي كله منوره بوجدها
نظر اه مراد نظرة غضب
الدكتور بخوف من هيئته ” عموما كمان يومين ممكن تخرج
ساجي” لا انا هخرج بكرا
الدكتور” مينفعش جرحك لسه ملامش كويس
ساجي” لا انا مش بحب المستشفيات اخرج الصبح و لو ينفع ياريت دلوقتي
مراد” بلاش عاند ي ساجي
ساجي ” مراد عشان خاطري انا مش عاوزه اقعد هنا
مراد ” اكتبلها علي خروج بكرا
الدكتور” تمام بس لازم راحه تامه و تمضي علي قرار ان المستشفي مش مسئوله تمام
مراد” تمام
ثم خرج الدكتور
بعد مرور شهر لم يحدث في اي جديد
تعافت ساجي و قعدت شهر كامل في الصعيد
في غرفه ساجي مازالت نائمه
مراد و هو يمررا أنامله في شعرها ” الكسلانه هتقوم امتي قومي بقي بقينا الظهر
ساجي بنوم ” مراد عاوزه فراوله
مراد بستغراب ” فراولة انتي بتحلمي ول اي
اعتدلت ساجي في جلستها ” تؤ تؤ انا عاوزه فراوله
مراد و هو يجلسها علي فخذيها ” عيوني هبعت حد من الغرف دلوقتي يجبلك
ساجي” صباح الخير
مراد و هو يضع قبله علي خديها ” صباح الورد قومي بقي خلينا نروح نشوف مسك عشان تعبانه
ساجي ” هتولد ول اي
مراد” مش عارف شكلها كدا
ساجي ” ازاي دي في أول السابع
مراد ” معرفش هي تعبانه اوي
ساجي ” طيب هقوم اخد دش و ننزل
مراد ” تمام
بعد قليل خرجت ساجي و اتجهت مع مراد الي الجناح الخاص ب فهد و مسك
قبل أن يدلفوا الي الداخل خرج فهد
مراد” مسك عامله اي
فهد” نامت الحمد لله
ساجي” طيب هي كويسه
فهد” اهي ي حببتي الحمد لله احسن
مراد” طيب خليها ترتاح و هاجي شويه كدا ابص عليها
ثم اتجهوا جميعا الي تحت حيث يجتمع العائله
و قعدوا جميعا دلفت عائشه و هي و احمد
احمد بسعاده” عائشه حامل
بارك لهم الجميع ثم جالسوا جميعا
يتحدثون ثم سمعوا الي صوت مسك و هي تصرخ في الاعلي
اتجه فهد و مراد و احمد و ساجي الي الاعلي
مسك “اهههههه ي فهد الحقني بولد
فهد ” اعمل اي انا دلوقتي
مراد ” انت لسه هتفكر حملها مراد و اتجهوا جميعا الي المستشفي
أمام المستشفي
مراد ” هاتو ترولي(سرير متنقل )بسرعه
جلب أحد الممرضات التروالي” وضع فهد مسك و هي تصرخ
مسك” ااااه
دلفوا بيها الي غرفه العمليات
بعد ساعه خرجت الممرضه و هي تحمل طفل في يدها ” ولد زي القمر
اخذو منها فهد ” مشاء الله
مراد ” مبروك ي فهد
ساجي” الله انا بقيت عمتو
عفاف ” عقبالك ي مرات ولدي
ابتسمت لها ساجي
احمد” مبروك
سالم” هتسمي اي ي فهد
حمزه” هي دي محتاجه سؤال اكيد هسمي حمزه علي اسمي
احمد” لا هيسمي علي إسمي
فهد” لا انت ول هو هسمي سليم
الجد ” ربنا يخليك ي ولدي و يتربي في عزك انشالله
ثم ذهبوا جميعا الي القصر معادا ساجي و مراد و عفاف و فهد
بعد قليل دلفوا الي غرفه مسك
مسك بتعب” فين ابني
مراد ” حمدالله على السلامه ي حببتي
فهد” في الحضانه هخلي حد من الممرضات يجيبه دلوقتي
بعد قليل جاءت الممرضات و معه سليم و اتجهت به الي مسك حملته مسك منها و هي تقول ” دا صغير اوي
فهد ” ايوا ي حببتي
مسك ” هتسمي اي
فهد ” انا سميته خلاص سليم
مسك بفرحه ” حلو اوي
ساجي ” مبروك ي مسك
مسك” عقبالك ي حببتي
عفاف ” انشاء الله
مراد ” طيب هنمشي احنا و نسيبك ترتاحي
ثم أخذ ساجي و ذهبوا
مراد” أي رأيك نفصل عن العالم يومين
ساجي بضحك ” يلا نروح اسكندريه وحشتني اوي
مراد” عيوني يلا
ساجي” طيب نروح القصر نجيب هدوم
مراد” لا نبقي نجيب من هناك مش مهم
ثم ذهبوا
– دعنا نلتقي .
– أين ؟
– في أحضان حلم، بين رفوف مكتبه، أو في لوحه فنيه ،فقط بعيداً عنهم !🖤🖤🍂

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى