رواية عشقت سمراء الفصل السابع عشر 17 بقلم سجدة محمد
رواية عشقت سمراء الجزء السابع عشر
رواية عشقت سمراء البارت السابع عشر
رواية عشقت سمراء الحلقة السابعة عشر
” وعندَما وصفها قال : تكاد حبيبتي تغرَق بالطفولهَ “♥️
صباح يوم جديد في الاسكندريه في احدي الفنادق
ساجي ” مراد حبيبي قوم يلا يووو ي مراد قوم بقي
في أقل من ثانيه كانت ساجي تحت مراد و هو يعتليها و هو يقول بسخريه” يووو ي مراد قوم بقي
ساجي بضحك” انا مقولتش ب الطريقه دي
مراد و هو ينظر علي شفتيها ” امال قولتي اي
ساجي” مقولتش يلا بقي عشان نخرج ي
قطع مراد باقي جملتها في قبله بعد قليل ابتعد ” صباح الخير
ساجي” صباح الورد يلا بقي ننزل عشان نفطر عشان انا جعانه
مراد بستغراب ” انتي جعانه
ساجي” اه في اي
مراد ” لا اول مره اسمعك بتقولي جعانه دا انا بأكلك ب العافيه
ساجي ” اممم هخش اغير هدومي لغايه ما تاخد دش عشان ننزل
مراد” تمام
في الصعيد في غرفه مسك كانت عفاف و ليلي و عبير و منه و عهد يجلسون معها
عبير و هي تحمل سليم” حفيدي الغالي نورت الدنيا كلها ي سليم
عفاف ” عقبال ما اشيل ابن مراد اكده
عبير بخبث ” والله ما بينلهاش ي سلفتي
عفاف” توفي من خشمك ي عبير انشاء الله مرات ولدي تحمل و تجبلي ولد قمر اكده
عبير” ما يمكن تجيب بنت كيف امها
نظرت لها ليلي و لم تتحدث
عفاف ” بعد الشر و بعدين عادي اخلي يتجوز تاني
ليلي” البت زي الولد مفيش فرق بينهم بطلوا جاهل شويه بقي ثم تركتهم و اتجهت إلي الخارج
عند ملك في الاوضه و هي تتحدث في الهاتف مع امير
ملك” يعني اي ي امير هتسافر
امير” ي حببتي بابا جيبلي شغل برا معه اخلص بس اخر سنه في الكليه و اخدك و نسافر
ملك” ايوا و تعليمي
امير” ي روحي تقدري تكلمي تعليمك برا عادي وبعدين برا احسن من هنا
ملك” طيب هتكلم جدو امتي في موضوع السفر دا
امير” بعد الامتحانات انشاء الله
ملك ” تمام
في مكتب الجد كانت يتحدث مجد مع جده
مجد ” ي جدي انا عاوز اتجوز اسراء
الجد ” انت لسه بتحبها
مجد” ي جدي انت عارف اني بحبها من ايام الكليه
الجد” خلاص هروح اطلبهالك
مجد” تمام ي جدي بس انا عاوز نكتب الكتاب و بعدها هخدها و نسافر عند جوز عمتي هشتغل هناك
الجد ” ماشي ي مجد انا موافق لاني عارف انك هتعمل اللي في دماغك مهما حصل
مجد و هو يتجه ويقبل يد جده” تشكر ي سليم ي عسل
عند عائشه في الغرفه
عائشه ” احمد
احمد و هو يلعب في هاتفه ” نعم ي روحي
عائشه ” انا نفسي في فسيخ
احمد بستغراب ” فسيخ !
عائشه” اه نفسي في اوي
احمد ” انتي بتتوحمي علي حاجات غريبه اوي
عائشه” يعني انت عاوز تطلع فسيخه في وش ابنك
احمد و هو يتجه الي الخارج ” و علي اي عيوني حاضر
بعد مرور اسبوع رجعت ساجي و مراد الي الصعيد
الجد ” حمدلله على السلامة
مراد ” الله يسلمك ي جدي
فهد ” بكرا انشاء الله السبوع بتاع سليم
الجد” انا هعمل عقيقه و نغدي اهل البلد
فهد ” تمام
ساجي ” عن إذنكم ي جماعه انا هطلع اريح شويه
مراد ” انتي كويسه
ساجي و هي تتجه إلي اعلي” اه هريح شويه بس
اتجهت ساجي الي و دلفت الي غرفتها وبدلت ملابسها ثم ذهبت في نوم عميق
صباح يوم جديد يوم العقيقه
شمس” يلا شهلوا شهلوا خلينا نخلص قبل ما الناس يجوا
عبير ” ما احنا بنخلص اهو ياما الدور و الباقي علي اللي قاعده مبتعملش حاجه
ساميه ” خليكي في حالك ي عبير
شمس” عبير معاها حق هي من ساعت ما جات اهناه وهي مبتعملش حاجه اطلعي ي بت ي سعاد قوليلها ست شمس عاوزكي تحت
بعد قليل دلفت ليلي و هي بتقول ” خير ي شمس هانم سعاد قالت انك عاوزني
شمس” اي شمس هانم دي قوليلي ياما زي عبير و عفاف و ساميه
ليلي” خير ي ماما
شمس ” تعالي ساعدينا بدل ما انتي مبتعمليش حاجه
ليلي” بس انا مش بعرف اطبخ الاكل دا انا بعمل اكل تاني خالص
شمس ” تعالي حضري ما الحريم الوكل خلص اصلا
ليلي ” حاضر
في غرفه ساجي
مراد ” ساجي حببتي قومي ي ساجي انتي نايمه من امبارح المغرب
ساجي” مش قادره ي مراد عاوزه انام
مراد ” ساجي انتي نمتي كتير وبعدين انهارده العقيقه بتاعت سليم و احنا بقينا 2الظهر زمان الناس جايه عشان الغدا
ساجي ” حاضر هقوم
قامت ساجي و اتجهت إلي الحمام لتنعم بدش كي تفيق ثم بدلت ملابسها الي فستان ب اللون الابيض و اتجهت إلي غرفت مسك
ساجي” اي دا انتوا كلكوا متجمعين هنا
منه” من بدري سألنا علي مراد قال انك نايمه
ساجي” اه نمت كتير اوي و حاسه اني عاوزه انام تاني
عهد ” ليه كدا
ساجي ” مش عارفه المهم يلا نزل زمان الناس جت تحت
و اتجهوا جميعا الي تحت
و بعد مرور عددة ساعات بعد ما ذهبوا الناس
كان يجلس مراد و فهد و منه و سالم واحمد و جميع العائله
ثم قامت ساجي و هي تمسك رأسها
اتجه لها مراد علي الفور ” مالك انتي كويسه
ساجي ” آه دوخت بس شويه هطلع ارتاح انا و هي تتجه إلي أعلي وقع مغشي عليها اتجه لها مراد و حملها و اتجه بها الي غرفتها و هو يقول ” فهد اطلب دكتور بسرعه
بعد قليل جاء الدكتور وكشف علي ساجي
الدكتور” مبروك المدام حامل و لازم تتغذي كويس اوي و تاخد الفتامين دول
فهد ” مبروك ي مراد
مراد و هو يتجه الي الداخل ” حببتي انتي كويسه
ساجي بفرحه” اه ي حبيبي هتبقي احلي بابا ي مراد
مراد و يضع قبله علي رأسها ” مبروك ي روحي لينا
ثم اتجهوا جميعا الي الخارج بعد ما بارك لهم الجميع
بعد مرور شهرين
في غرفه عهد
قام اسر من نومه علي صوت صراخ عهد
عهد” اااااه بولد ي اسر قوووووم الحقني
اسر” بتولدي لي طيب هتولدي دلوقتي
عهد و هي تصرخ” بقولك بولللد هو اي اللي دلوقتي اخلص وديني المستشفى
قام الجميع الي صوتها
اخذها اسر و ذهب بها الي المستشفي و معه فهد و ساجي و مراد و منه و سالم
بعد عددت ساعات خرجت الممرضه و هي تحمل طفلين في يدها” مشاء الله بنت و ولد زي القمر
اخذ اسر منها الفتاه
و حمل سالم الولد
ساجي و هي تنظر لهم ” مشاء الله حلوين اوي
منه و هي تصرخ ” سالم الحقنييي شكلي بولد
سالم” منه بطلي هزار
منه” هزار اي بقولك بولد بولد
اخذو منه الي غرفه الولاده
بعد وقت خرجت الممرضه و هي تحمل طفله ” بنوته زي القمر
حملها سالم منها ”
ساجي ” هو شكله يوم الولاده العالمي انهارده مبروك ي سالم
سالم” الله يبارك فيكي
بعد قليل دلفوا الي الغرفه التي بها منه و عهد
و كل منهم تحمل طفلها
عند و هي تحمل الولد ” اسر ممكن اشوف بنتي لو سمحت
اسر و هو يحمل الطفله” شوفيها من بعيد لكن مش هديهالك دي بنتي انا
ساجي بضحك” هتسميها اي
اسر” مليكه عشان هي ملكت قلبي من اول ما شوفتها
مراد ” و الولد
اسر ” اي حاجه سميه انتي ي عهد
عهد ” هسمي مالك
ساجي ” حلو مشاء الله ربنا يبارك فيهم و انت ي سالم
سالم و هو ينظر الي طفلته ” هسميها تاج
منه ” حلو اوي
فهد ” ربنا يبارك فيهم و يكونوا ذريه صالحه
بعد مرور خمس أشهر لم يحدث في جديد معادا
خلص امير امتحانات و اتجوز ملك و اخذها و سافر و كذالك مجد و عملوا عقيقه كبير ل مالك و مليكه و تاج
في صباح يوم جديد في غرفه ساجي و هي تقف أمام المرآه و تنظر إلي بطنها الكبير بعض الشئ
مراد ” بتعملي اي ي ساجي
ساجي” بشوف بطني كبرت قد اي ي تري بنتين ول ولادين
مراد ” طيب ي حببتي ما نروح عند الدكتوره انا مش عارف انتي مش عاوزه تعرفي هما بنات ول ولاد ليه
ساجي ” انا عرفت اني حامل في تؤام بس عاوزه اخليها مفاجأه بقي و بصراحه مش عاوزه عفاف تسمعني كلمتين لو طلعت حامل في بنات
مراد ” بس انا اصلا عاوز بنات
ساجي” و انا عاوزه بنت و ولد نفسي في ولد
مراد ” كل اللي يجيبه ربنا كويس ي حببتي
ساجي” لو بنات هنسميهم اي
مراد ” كيان
ساجي “و فريده طيب لو ولاد بقي
مراد ” ادم
ساجي ” و ايان
مراد ” تمام يلا ننزل عشان نفطر و بعدين اروح الشغل الي اهملته بسببك
ساجي و هي تقترب منه وتلف يدها حولين عنقه و تتكلم بدلع” انا اهم ال الشغل
مراد و هو يلف يده علي خصرها ” اكيد انتي طبعا بس بردك لازم اشتغل ول اي
ساجي ” ماشي يلا
مراد ” استني رايحه فين لما أصبح عليكي الاول
ثم وضع قلبه علي شفتيها
ساجي” صبحت يلا ننزل بقي
مراد ” يلا
تحت كانوا يجلسون جميعا علي الفطار معادا عائشه
عفاف” امال مراتك فين ي احمد
احمد” عائشه قالت إنها تعبانه شويه ف هترتاح
عفاف” ربنا يقومها ب السلامه
نزلوا ساجي و مراد و جلسوا ماعهم
عفاف” مش ناويه تروحي تشوفي حامل في اي مرات ولدي و تريحي قلبي
ساجي” خليها مفاجأه ي عفاف
عفاف” انشاء الله يكونوا ولاد
ساجي وهي تصرخ ” ااااااه مرااااد الحقني بولد بولد
مراد ” بتولدي اي ي ساجي انتي في السابع ي حببتي
ساجي” الله يخربيتك بقولك بولد وربنا بولد
فوق كانت تصرخ عائشه اتجه لها احمد سريعا
عائشه ” الحقني ي احمد بولد
احمد” ينهار ابيض اعمل اي دلوقتي
عائشه” هاتلي عبايه و نقاب بسرعه
جلب لها احمد العبايه و النقاب و لبسها
تحت كانت ساجي مازالت تصرخ
مراد ” ي امي هخدها المستشفي
عفاف ” لا ولدي الطلج لسه في اوله اصبر شويه
ساجي ” الله يخربيتك ي مراد مش قاااادره اخلص وديني المستشفى
مراد و هي يحملها ” انا هوديها المستشفي مش هستني
ذهبوا مراد و ساجي و احمد و عائشه و معهم ليلي و فهد و كان عادل في شغله و عفاف ماعهم
بعد مرور ساعه خرجت الممرضه و هي تحمل ولد في يدها و اتجهت به الي احمد ” مبروك ولد قمر حمله منها احمد
مراد ” طيب ساجي
الممرضه ” مش عارفه والله هي في غرفه العمليات التانيه
بعد وقت قليل خرجت الدكتوره و هي تقول ل مراد ” حضرتك انت لازم تمضي
مراد” أمضي علي اي
الدكتوره ” احنا لازم نشيل الرحم لأنها نزفت كتير جدا لأنها ولدت ولاده مبكرا جدا
مراد دون تفكير” في الورقه
عفاف ” لا طبعا ي ولدي اوع تعمل أكده
مراد لم يبالي له ” في ي دكتوره
الدكتره و هي تتجه إلي غرفه العمليات مجددا ” الممرضه هجبهالك و اه مبروك بنتين زي القمر مشاء الله
عفاف و هي تندب” ي حزنك ي عفاف بنتين و كمان مش هتخلف تاني ي حزنك علي ولادك ي عفاف
احمد ” بس ياما اللي بتعملي دا مينفعش
طلعت الممرضه و هي تحمل الطفلتين
مراد ” انتي رايحه بيهم فين
الممرضه ” هما ضعاف اوي لازم يدخلوا الحضانه
و اتجهت بهم الي الحضانه
بعد عددت ساعات فاقت ساجي
مراد ” حمد الله على السلامة
ساجي ” عيالي فين ي مراد
مراد ” في الحضانه ي حببتي
ساجي ” هما كويسين
مراد ” اه الحمد الله
عفاف” اعملي حسابك اني هجوز ابني تاني انا عاوزه اشوف ولاد ل ابني
ساجي و هي تنظر لها بعدم فهم”
عفاف ” اصلك جبتي بنات و كمان مش هتجيبي عيال تاني
ساجي ” يعني اي مش هجيب عيال تاني
مراد بعصبية ” هو ده وقت كلامك ي عفاف
عفاف” انا قولت عشان متزعلش لما اجوزك تاني ولا تعترض
ساجي ” اي اللي هي بتقوله دا ي مراد يعني اي مش هجيب اطفال تاني
عفاف” اصل انتي شلتي الرحم
مراد بعصبية ” عفاف
عفاف” انا اروح اشوف ابن ولادي
ساجي بدموع ” يعني ي مراد الكلام الي هي بتقوله دا صحيح
مراد ” ي حببتي الحمد لله ربنا رزقنا ب بنتين زي القمر و انا اصل مش عاوز غيرك و هما فبلاش تزعلي عشان خاطري
ليلي” ي حببتي مراد معه حق ربنا رزقك ب بنتين أحمدي ربنا بقي
ساجي و هي تمسح دموعها ” الحمد لله علي كل حال ربنا يخليلي بناتي مراد انا عاوزه اشفوفهم
فهد ” هخلي الممرضه تجبهم المهم متزعليش نفسك تمام
ساجي ” حاضر ي فهد
دلفت الممرضه بعد قليل و هي تحمل الطفلتين أخذهم مراد منها و اعطي واحده منهم ل ساجي
ساجي” مشاء الله حلوه اوي ي مراد
مراد ” آه
ساجي ” كيان و فريده
ابتسم لها مراد
عند عائشه في الغرفه
دلفت عفاف ” فين حفيدي
كانت عائشه تحمل الطفل ذهبت عفاف واخذته منها
عفاف و هي تحمل الطفل ” حفيدي الغالي
ساميه ” هتسمي اي ي احمد
احمد” زين
ساميه ” حلو مشاء الله ربنا يبارك
عفاف ” زين و هو زين صوح
بعد مرور اسبوع في غرغه ساجي
مراد و هو يحمل فريده ” البت دي هتطلع قويه لاكن التانيه هتكون غلبانه
ساجي” و انت عرفت من فين دول لسه عندهم اسبوع
مراد ” احساسي
ساجي ” مراد احنا هنرجع القاهره امتي
مراد ” انتي عاوزه ترجعي القاهره لي
ساجي” عشان الكليه ي مراد انا صح عديت السنه الاول بس السنادي الدراسه من اول ما بدأت و انا مرحتش خالص و انا مش عاوزه اهمل درستي
مراد” ماشي ي حببتي بس فريده و كيان انتي مش هتعرفي تخلي بالك منهم هناك لوحدك لكن هنا ليلي بتساعدك و ساميه كمان
ساجي” عادي ي حبيبي ما داده مروه هناك هتساعدني و ممكن اجيب موربيه كمان
مراد” ماشي نبقي نشوف الموضوع دا
ساجي ” طيب يلا ننزل تحت وبعدين انهارده عقيقه البنات و زين كمان
مراد ” يلا
نزلوا و تمت العقيقه و عاده اليوم بسلام
صباح يوم جديد كانت ساجي في المطبخ تعد الرضاعه ل فريده
دلفت عفاف و معاها ياسمين ابنت اختها في جات امبارح السبوع و ظلت ماعهم
ياسمين ” صباح الخير
ساجي بأبتسامه ” صباح النور ي قمر
ياسمين ” انتي المفروض تقولي تصبحي علي خير انتي لسه منمتيش
ساجي” انا ساعه بس مش عارفه انام من البنات واحده تنام التانيه تقوم
ياسمين ” امال فين مراد
ساجي ” حتي والله هو يعتبر منمش شايل فريده فوق لغايه ما اعملها الراضعه
ياسمين ” ربنا يقويكي
عفاف ” دول حتي بنات امال لو كنتي جبتي ولاد كنتي عملتي اي و اعملي حسابك اني هجوز ابني قريب انا عاوزه اشيل حفيد من ولدي عااد
نظرت له ساجي ثم اتجهت إلي أعلي
دلفت ساجي الي غرفتها ثم اخدت فريده
مراد ” سبيها انا هديها الراضعه و روحي انتي نامي شويه
ساجي و هي تاخذ فريده ” لا هاتها
مراد ” مالك ي ساجي
ساجي” مفيش
مراد ” لا في قولي مالك ي روحي
ساجي” مراد انا عاوزه ارجع القاهره بكرا لو سمحت
مراد ” لي ي حببتي مش احنا اتفقنا هنسافر بس الشهر الجاي
ساجي ” انا عاوزه امشي مش عاوزه اقعد هنا ي مراد
مراد ” هي عفاف قالتلك حاجه
ساجي ” دي عفاف يعني ي مراد انت عارف انها مش هتسكت
مراد و هو يحتضنها ” حقك عليا متزعليش و عيوني لو عاوزه ترجعي القاهره دلوقتي نمشي اهم حاجه راحتك
ساجي ” حبيبي ربنا يخليك ليا
لديها من الثبات ما يكفي
لتتجاوز أي يوم عاصف
بكامل رقتها.🖤
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)