روايات

رواية عشقت سمراء الفصل الثامن عشر 18 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل الثامن عشر 18 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء الثامن عشر

رواية عشقت سمراء البارت الثامن عشر

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة الثامنة عشر

“و اعرف ان رحيلك محتوم
كما حبك محتوم واعرف اني ذات ليله سابكي طويلا بقدر ما اضحك الان
وان سعادتي اليوم هي حزني الآتي. 🖤🌎
صباح يوم جديد قامت ساجي علي صوت صراخ ابنتها قامت ساجي و حملت ابنتها لترضعها
مراد ” صباح الخير
ساجي” صباح النور ي عيوني
قام مراد و اتجه لها ثم وضع قبله علي شفتيها ثم اتجه الي الحمام و بعد قليل خرج
ساجي” حبيبي احنا هنسافر انهارده صح
مراد ” اه ي روحي
الباب و هو يخبط اتجه مراد وفتح كان سليم ذات العامين من عمره
مراد ” سليم تعالي
سليم ” ديدا فين
مراد ” ديدا اي دا عاوز اي مش فاهم
ساجي بضحك ” عاوز فريده ي سليم
هز سليم رأسه ب معني اه
ساجي و هي تحمل فريده و تتجه له ” اهي ي سليم
سليم ” ديدا تعتي(بتاعتي)
مراد ” بتاعت مين يلا انت دي بنتي
سليم ” لا تعتي انا
مراد و هو يحمله من هدومه و يتجه به الي غرفه الطعام كان يجسون جميعا
اتجهت و رائه ساجي بعد ما نيمت فريده
مراد” فهد خد ابنك
فهد بضحك” انت ماسك العيل زي الحراميه كدا ليه
مراد و هو يعطي سليم ل فهد” خد ابنك اللي كل شويه يقول ديدا تعتي خاليه يبعد عن بنتي انا بقولك من دلوقتي اهو
ضحك الجميع علي مراد و جلسوا ليتناولوا الطعام
ساجي ” ليلي احنا هنرجع القاهره انهارده
ليلي” ليه ي بنتي وبعدين انتي مش هتعرفي تخلي بالك من البنات
عفاف ” لا يعني اي تسافر ي ابني انا هجوزك انا عاوزه اشوف ولادك ي ضي عيني
ساجي بضيق من كلام عفاف و هي تتجه إلي أعلي ” عن إذنكم ي جماعه
مراد” وقت حديتك اللي ملهوش عازه دا دلوق اسمعي ي عفاف حديتي زين قدام الكل انا جاوز مش هتجوز انا بحب مراتي و مش عاوز غيرها هي وبناتي وبس و ياريت متفتحيش الموضوع دا تاني عاد بكفياكي
ثم تركها و اتجه الي اعلي
عفاف” هجوزك يعني جوزك ي والدي
في اعلي دلفت ساجي و قعدت علي الفراش
اتجه لها مراد و قعد امامه و مسك يدها
مراد ” ممكن متزعليش
ساجي ” انا اسفه ي مراد انا انانيه انا اصلا مش قادره اقولك اتجوز تاني انا مش هقدر اشوفك مع واحده غيري
مراد ” انتي اصلا حتي لو قولتي انا مش هسمع كلامك انا مش عاوز غيرك انتي بس
احتضنته ساجي
مراد” يلا بقي قومي غيري عشان نسافر
قامت ساجي و جهزت نفسها و نزلوا تحت
سليم و هو يشد في قميص مراد ” مداد مداد (مراد )
حمله مراد ” نعم ي سي سليم
سليم “انت واخد ديدا فين
مراد ” هنسافر ي سليم
سليم “لا ديدا متسيش(ماتمشيش )
مراد ” هانيجي تاني ي سليم
ثم ذهبوا الي المطار كي يرجعوا الي القاهره
بعد مرور خمس سنوات لم يحدث الكثير
استقرت ساجي و مراد في القاهره و اتخرجت ساجي من الكليه بعد تعب اربع سنوات و اعتنت بئطفلها جيدا مع مساعدة مراد له و طبعا لم تكف زن عفاف علي مراد كي يتجوز و كانت دائما تقول ل ياسمين ان مراد هيتجوزها
هناك امرأة واحده حقيقه في حياة كل رجل
هي من ستقلب موازينك الشرقيه و ستعيد ترتيب المعادلات الكيميائيه
هي من ستثور عليك و تهزم جميع معتقداتك الفلسفيه هي من اختلفت عن الجميع النساء في نظرك ،هي من اعلنت لها خضوعك امام حسنها وجمالها ..
هي امراة لن يكررها الزمن مرتين. 🖤
في القاهره في غرفه ساجي
مراد و هو يممررا أنامله علي وجنتيها ” ساجي
ساجي بنوم ” اممم
حملها مراد و هو يقوم من علي السرير” انتي باين عليكي مش هتقومي
ساجي و هي تلف يدها حولين عنقه ” فوقت خلاص اهو
مراد و هو يتجه بها الي الحمام ” لا لسه حاسك مش فايقه اوي
ثم فتح الدش عليهم
ساجي بضحك ” يوو ي مراد بقي ينفع كدا
مراد ” انتي مش هتقومي غير كدا
ثم نزلها مراد و حاوط خصرها بيده ثم وضع قبلات متتالية علي شفتيها ثم اتجه الي الخارج و هو يقول خمس دقايق و تكوني خلصتي بسرعه
بعد قليل انتهت ساجي ثم اتجهت إلي الخارج
وقفت أمام المرآة تصفف شعرها
دلفت فريده و اتجهت إلي مراد و اختضنته
فريده ” بابي
مراد ” اممم ي عمري
فريده ” مش انت قولت ان احنا هنروح عند ليلي و فهد و سليم و جدو عادل انهارده
مراد ” اه ي حببتي هنسافر روحي البسي انتي و كيان يلا بسرعه
بعد عدت سعات وصلوا الي الصعيد
و دلفوا الي القصر و سلموا عليهم جميعا ثم اتجهوا الي الصالون
و كانت فريده و كيان يلعبون مع زين و مالك و مليكه
عفاف ” مراد تعاله عاوزك
مراد ” خير ي عفاف
عفاف ” تعاله هنتحدت فوق ثم اتجهوا الي اعلي
دلف سليم الي الداخل
سليم بعصبيه” فريده
فريده و هي تتجه له ” نعم ي سليم
سليم ” انا قولتلك كام مره متلعبيش مع الولاد
فريده ” بس دا مالك و زين ولاد انكل احمد و انكل سالم
سليم” لا متلعبيش مع حد خالص
ضحك الجميع علي هذا الصغير الذي يغير علي فريده
في الاعلي عند عفاف
مراد ” اي اللي انتي بتقوليه دا ي عفاف
عفاف ” زي ما سمعت ي والدي ي تتزوج ياسمين بنت خالتك ي قلبي و ربي غضبانين عليك ليوم الدين
مراد ” ي عفاف مينفعش انا بحب مراتي
عفاف” هو انا قولتلك طلقها خليها علي زامتك و اتجوز بردك انا عاوزه اشوف حفيدي من صلبك قبل ما اموت
مراد بعصبيه ” بعد الشر عليكي ي عفاف انا مكتفي ب مراتي
عفاف” هي كلمه و قولتها ي تتجوز بنت خالتك ي قلبي و ربي غضبانين عليك ليوم الدين عاوز امك تغضب عليك
مراد و هو يقوم ب عصبيه” لا ي عفاف انتي عارفه انا مقدرش علي غضبك بس اطلبي اي حاجه تانيه
عفاف” لا ي تتجوز ي هغضب عليك و اعمل حسابك هنكتب الكتاب النهارده انا اتفقت مع خالتك علي أكده
ثم تركته و اتجهت إلي الخارج
نزل مراد و هو الغضب يشع من وجه
و دلف حيث يجلس العائله
مراد ” ساجي تعالي عاوزك
اتجهت ساجي له و اتجهوا الي الجناح الخاص بهم
ساجي بقلق ” مالك ي حبيبي في اي
احتضنها مراد و دفن وجه في عنقها
ساجي و هي تربت علي ظهره ” حبيبي انت كويس
مراد بتنهيده ” اه خليني كدا بس
بعد قليل ابتعد عنها مراد
ساجي و هي تضع وجه بين كفيها ” انت كويس عفاف قالتلك حاجه زعلتك
مراد ” لا انتي بس كنتي وحشاني
ساجي ” طيب تعاله ننزل تحت نقعد معاهم
مراد ” لا عاوز انام في حضنك
ثم أمسك يدها و اتجه بها الي الفراش و احتضنها و ذهب في نوم عميق و نامت ساجي و هي تعبث في شعره بعد وقت
بعد وقت ليس بقليل
عفاف و هي تخبط علي الباب
قام مراد و اتجه لها بدون إصدار صوت كي لا تستقيظ ساجي
مراد ” في اي ي عفاف
عفاف” يلا ي ولادي الناس مستنينا
مراد بعصبية ” ي عفاف مينفعش
عفاف” يعني هتخليني أغضب عليك
مراد ” لا ي عفاف مقدرش على غضبك
عفاف” طيب يلا بقي الناس مستنينا عاد
مراد بغضب مكتوم ” ماشي ي عفاف هغير هدومي و اجي بس اوعي تجيبي سيره ل ساجي
عفاف” ماشي
بعد قليل وصلوا الي بيت العروسه و كان الجميع علي علم ان مراد هيكتب كتابه معادا ساجي و ليلي
و ذهب الرجال مع مراد
في القصر
كانت تجلس منه و عهد و و مسك
مسك” انا حاسه ان ساجي مش هتعدي الموضوع علي خير لو عرفت
عهد ” انا مش عارفه عفاف بتعمل كدا ليه
منه ” عايزه الولد مش هتسكت غير لما مراد يخلف ولد
سمعت ليلي الحديث و اتجهت لهم و هي بتقول ” ينهار اسود مراد هيتجوز علي بنتي
عهد بتوتر ” مرات عمي اوعي تقولي حاجه ل ساجي مراد منبه علينا ونبي
ليلي” ليه هيتجوز علي بنتي مش الفروض بيحبها
مسك ” امي قالتله ي تتجوز ي هغضب عليك ل يوم الدين
ليلي ” طيب ساجي فين
منه ” نايمه فوق اوعي تصحيها ولا تقوليلها حاجه
بعد عددت ساعات رجعوا الجميع بعد ما كتبوا الكتاب
مراد ” ارتاحتي ي عفاف
عفاف” قوي قوي ولسه لم تجيب الواد هرتاح اكتر
نظر لها مراد نظرة غضب
مراد ” اوعوا حد يجيب سيره ل ساجي انا هقولها في الوقت المناسب
ليلي” هتسيبك بنتي و انا عارفه
مراد ” انا مش هسبها
ثم اتجه الي اعلي
كانت ساجي مازالت نائمه
ما ان دلف مراد استيقظت
ساجي ” كنت فين ي روحي
مراد ” كنت قاعد مع فهد تحت
اتجه لها مراد و حملها علي فخذه
مراد ” ساجي انتي عارفه انا بحبك قد اي
ساجي” اه ي روحي بس انت مالك في اي حساك مش كويس
مراد و هو ينام علي الفراش و يأخذها في حضنه
مراد” أنا عاوز انام في حضنك و هبقي كويس
ساجي” طيب مش هتغير هدومك
مراد و هو يغمض عينيه ” بكرا بكرا
لقد فهمت
‏معنى أن يرحل أحدهم
‏من فرط الحب.🖤
صباح يوم جديد استيقظت ساجي ولم تجد مراد دلفت الي الحمام و بدلت ملابسها و نزلت الي تحت
كانت تجلس عائشه و مسك و عفاف و ساميه و ليلي
اتجهت ساجي لهم
ساجي ” صباح الخير امال فين البنات
عائشه” اخدهم حمزه وراح الأرض و ماعهم بقيت العيال كمان
ساجي” و مراد
مسك ” نزل هو و فهد
ساجي جلست ماعهم و ظلوا يتحدثون
دلفت فتاه الي الداخل و اتجهت إلي عفاف
الفتاه” امي بعتالك دا ي ست عفاف و بتقولك الف مبروك ل مراد بيه
ساجي ” ليه ماله مراد ي قمر
الفتاه وهي لم تعرف ان ساجي مراته” اصل كاتب كتابه امبارح
عفاف” خلاص قولي ل امك شكرا و امشي دلوق
ساجي ” لا لا تعالي هنا انتي قصدك مراد مين ابن عفاف
الفتاه” ايوا هو في كام مراد اهناه تاني
ثم خرجت الي الخارج
ساجي و هي تنظر لهم ” الكلام دا صح مراد اتجوز عليا
لم يرد أحد
ساجي وهي تصرخ ” حد يرد عليا
مسك بتوتر” اهدي ي ساجي و مراد هيفهمك
ليلي ” اهدي ي حببتي
ساجي بصوت علي هز كيان القصر” يعني صح اتجوز عليا
دلف مراد و فهد لي هذا اللحظه
ساجي و هي تتجه له و الدموع في عيناها ” انت اتجوزت عليا ي مراد
مراد ” ممكن تهدي و نطلع نتكلم فوق
ساجي و هي تضربه في صدره و تصرخ” انت عملت كدا انت عملت فيا انا كدا
ثم تركته و اتجهت إلي غرفتها طلع مراد له
أغلقت ساجي لباب
مراد ” ساجي ممكن تفتحي خلينا نتكلم
في الداخل كسرت ساجي كل شئ رائته امامه و هي تقول “بكرهك ي مراد بكرهك
مراد من الخارج ” ساجي افتحي بقي
فهد” مراد سبها تطلع عصبيتها و بعدين اتكلم معها عشان هي دلوقتي هتعاند اكتر
بعد مرور حاولي ساعه قامت ساجي و فتحت له الباب و هي تتكلم بهدوء غريب ” ادخل ي مراد
دلف مراد و هو ينظر الي الغرفه الذي كل شئ بها متكسر
قعدت ساجي علي الاريكه
ساجي ” اقعد
قعد مراد و هو مستغرب من هدوئها
ساجي ” اسمعني للاخر لو سمحت
هز مراد رأسه ب الموافقه
ساجي ب دموع ” انا مش هعتبك دا حقك انك انت تتجوز و تجيب اطفال الغلط من عندي انا من الاول اني حبيتك اصلا انا قولتلك قبل كدا لو كسرتني ي مراد انا همشي و مش هرجع
مراد و هو يحاول الحديث
ساجي و الدموع تهبط منها بغزاره ” لو سمحت خليني اكمل انت كسرتني اوي انت عارف اني محبتش قدك اصلا لو ليا لسه عندك شويه حب في قالبك تسبني امشي من غير مشاكل هاخد بناتي و امشي هسافر و وقت ما تحب تشوفهم تقدر في اي وقت تيجي انا مش همنعك من بناتك خالص
مراد بنبره حزن ” بس هتاخدي قلبي و عمري معاكي انا لو سبتك تمشي يبقي بسيب روحي معاكي
ساجي بهدوء مصطنع ” انت عارف كويس اوي لو حصل اي ي مراد انا مش هقعد حتي او منعتني
مراد ” هتسافري فين
ساجي” تركيا أميركا لسه مش عارفه
مراد و هو يتجه الي الخارج ” انا موافق
ما ان خرج جلست ساجي تبكي بقهر
نزل مراد تحت بهدوء استغرابه الجميع
فهد ” عملت اي
مراد ” هتمشي
ليلي ” هتمشي تروح فين
مراد ” هتسافر
عادل” وانت هتسبها
مراد بيئس ” مهما عملت ساجي مش هتقعد
فهد” اي الا مبالاه اللي انت فيها دي
تركه مراد و ذهب الي الخارج و هو يقول ” انا لو عملت اي ساجي مش هتقعد ي فهد
بعد مرور اسبوع خلصت ساجي من تجهيز وراقها و في هذا خلال السبوع لم تتكلم مع مراد نهائي
في غرفه ساجي وهي تلم هدومها
ليلي” ي بنتي اللي بتعملي دا مينفعش
ساجي ” ليلي انا سمعت كلامكم مره لما قولتولي مفيش سفر و هتتجوزي و تقعدي هنا بس خلاص انا مش هعمل غير الي في دماغي و بس
ثم نزلت الي تحت
ساجي” فهد معلش ممكن تخلي اي حد يجيب الشنط من فوق لغايه ما اشوف فريده و كيان فين
فهد ” تمام
ثم خرجت اللي الجنينه
ساجي ” فريده فريده
جات فريده و كيان و سليم و زين
كيان ” نعم ي مامي
ساجي” يلا عشان ماشين
سليم” لي هتمشوا ي عمتو
ساجي بحنيه ف سليم يعتبر ابنها لانه كان يقعد ماعهم في القاهره دائما ” هنيجي تاني ي حبيبي ادخلوا جوه يلا و انا جايه
ثم اتجهت إلي الجنينه الخلفيه ودلفت الي الاسطبل
ساجي و هي تممررا أنامله علي الحصان” هتوحشني اوي ي رعد بس اكيد في يوم هرجع و هجيلك تاني متخفش
ثم دلفت الي الداخل
ساجي ” يلا ي فهد
عادل” انتي هتمشي لي من دلوقتي مش انتي الطياره بتعتك كمان يومين
ساجي و هي تحتضن ولادها” اه ي حبيبي بس هخلص حاجات في القاهره الاول
ثم سلموا عليهم جميعا ثم اتجهوا الي المطار
في السياره
فريده ” هو بابي فين مش هيجي معانا
ساجي و هي تحملها علي رجليها ” هيجي ي حببتي
اشتقت لنفسى القديمه ،التى كانت بخير .!؟
I Messed my old self Whach Was fine.🖤.!?
بعد مرور يومين في المطار
مراد و هو يحتضن بناته” هتوحشوني اوي
فريده ” تعاله معانا انت ليه مش هتيجي
كيان ” اه ي بابي تعاله
مراد ” انتوا دلوقتي هتسفرو مع مامي و انا هجلكم علي طول اهم حاجه تسمعوا كلام مامي تمام
فريده و كيان ” تمام
فهد و هو يحتضن ساجي” لسه مصممه على قرارك
ساجي و هي تتظاهر ب القوه ” اه ي فهد
مراد ” ينفع نتكلم ثواني
ساجي” تمام
اتجهت ساجي معه بعيد بقليل عن الفتيات”
مراد بتنهيده ” انا خليتك تمشي عشان عارف ان مهما عملت مش هتقعدي بس خليكي عارفه انك واخده روحي معاكي انتي هتسيبي مراد حبيبك ب جسد من غير روح انا هفضل احبك طول عمري و هفضل استناكي طول عمري لغايه ما ترجعيلي
ساجي وهي تمنع دموعها من الهبوط و تحاول السبات ” اتمنالك حياه سعيده
احضتنها مراد بقوه ”
ساجي وهي تحول الإفلات منه ” مراد مينفعش كدا لو سمحت
ابتعد عنها مراد
وذهبت ساجي و الفتيات الي تركيا
بعد مرور 12عام في تركيا
دلفت ساجي من الخارج بتعب
فريده ” ساجي حمد الله على السلامة
ساجي ” الله يسلمك امال كيان فين
فريده ” كيان نايمه فوق مامي
ساجي بتعب ” نعم ي فريده
فريده ” احنا عاوزين ننزل مصر اجازه
نظرت له ساجي بصدمه” اشمعنا يعني
فريده ” بابي وحشاني اوي هو بقاله فتره مجاش و احنا عاوزين نشوف مصر
ساجي بقلق بعض الشئ ” ماشي ي ديدا عندي شغل اخلصه و كمان اسبوعين و نسافر .
تمت انتظرو الجزء الثاني

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى