رواية عشقت سمراء الفصل الأول 1 بقلم سجدة محمد
رواية عشقت سمراء الجزء الأول
رواية عشقت سمراء البارت الأول
رواية عشقت سمراء الحلقة الأولى
في قصر كبير في أحد المناطق في سوهاج تشرق الشمس و تملئ القصر الكبير بنورها ليستيقظ اهل البيت يلا ي بت منك ليها شهلي شويه خلينا نخلص الفطور قبل ما جدك ينزل كان هذا صوت شمس التي تستعجل الخدم عشان يخلصو الفطار
سعاد الخدامه:حاضر ي ستي قربنا نخلص
تركتهم شمس لتتجه لغرفه زوجها
شمس بأبتسامه جميله :صباح الخير ي حج
سليم :صباح النور
شمس :يلا ي حج الوكل جاهز (الاكل)
هز سليم رأسه بموافقه
في غرفه مراد كان وجه و جسده ملئ ب العرق اصار التمارين الرياضية الذي يعملها دوما فور استيقظه من النوم ترك علي باب غرفته ف إذن للتارك ب الدخول
عفاف:صباح الخير ي ولدي
مراد:صباح الخير علي عيونك ي ست الكل
دلفت عفاف للداخل و هي تقول عاوزك في موضوع
مراد :خير ي عفاف
عفاف بأرتبك:انت راجع مصر ميته (امتي )
مراد :لسه مخبرش ليه ؟
عفاف :اصل يعني
مراد:مدام اصل و يعني يبقي نفس موضوع كل مره ي عفاف و ردي هيكون زي كل مره لي بجي (بقي) تتعبي نفسك و تتعبيني ؟
عفاف:ي ولدي المرادي جيباليك بت كيف البدر المنور
مراد بزهق من كل مره نفس الموضوع : و بعدهالك عااد ي عفاف اطلعي من نفوخي
عفاف :ماشي ي ولد بطني ههملك دلوق (دلوقتي) لكن هنتكلمو تاني
مراد : ماشي يلا بجي خليني اغير عشان انزل اشوف شغلي عاد
تركته عفاف و اتجهت ا غرفه الطعام الكبيره كان الجد يترأس سفرت الطعام
عفاف :صباح الخير
الجميع صباح النور
الجد:امال مراد فين
عفاف :نازل ورايا
خرج مراد من غرفته اللي غرفه الطعام بطلته الجذابه كان يرتدي بنطلون اسود وقميص نفس اللون و وضع برفان الخاص به و ساعه فضي
القي التحيه عليهم و جلس بجوار شمس
مراد:صباح الخير ي شمس ي قمر
شمس :صباح الورد والياسمين ي ولدي
اردف حمزه بمرحه المعتاد :الحق ي سليم مراتك بتتعاكس قدامك
اردفت ساميه بحزم :ولد عيب كيف تتحدت مع جدك أكده
شمس :ملكيش صالح انتي حفيدي يقول اللي هو عاوزو
صاح حمزه:والله ي شمس انتي تاخدي بوسه لانك انتي الوحيده اللي واقفه معايا علي طول
و اتجه لها ليحضنها
ثم قال بصوت منخفض لتسمع شمس بس :قولي ل مسك تغششني علينا امتحان و انا مفتحتش كتاب
شمس:اشمي ي واد من قدامي بدل ما اقول امك
حمزه:خلاص طيب
الجد:راجع مصر ميته ي مراد
مراد :بليل ي مهدي عندي شغل اهنا اخلصو و هعاود طوالي
مسك :لي ي خويا خليك قاعد معانا شويه
مراد؛ راجع تاني ي عيون اخوكي ورايا مصالح اخلصها و راجع
دلف فهد اللي الداخل و التعب يظهر عليه
فهد:صباح الخير
اردف الجميع صباح النور
شمس ب قلق علي حفيدها :مالك ي ولدي فيك اي
فهد ؛عاوز انام ليا يومين منمتش
شمس :ربنا يعينك ي ولدي
قام فهد و هو يتجه الي غرفته و يوجه كلامه الي مراد:خلص و عاوزك قبل ما تسافر
قام مراد و اتجه معه الي الخارج
في الداخل قامت مسك و هي تتحدث مع حمزه
مسك :انا هطلع البس ي حمزه خمس دقايق و هنزل تكون جاهز
حمزه :حاضر
قام بقي العائله كل واحد متجه إلى عمله
نزلت مسك و هي تلبس بنطلون جينز ضيق و عليه يشميز ابيض يصل ل نص فخذيها و حجاب ب اللون الابيض و بعض الخطوط من اللون الكشمير و كوتشي ابيض
في الخارج ذهب مراد اللي عمله و ترك فهد يتحدث في الفون
خرجت مسك و معاها حمزه
ما ان وقعت عين فهد عليها ليقفل الهاتف ب غضب ظهر علي ملامحو و برذت عروق يديه اردف بصوت غاضب مسك
تخشبت مكنها عندما سمعت صوته الغاضب
اردفت بصوت خافض لغايه ليسمعو حمزه فقط
ي صغيره علي الموت ي مسك
فهد:اطلع استنها بره ي حمزه
لم يكمل كلامه الي ان فر حمزه من قدامه
مسك في نفسها:عيل جبان
فهد:اي دا
مسك:اي
فهد :دقيقه لو الزفت اللي انتي لبسه دا متغيرش انتي حره
مسك:بس دا
قطع بقالي جملتها ف قال :مسك انا مش هعيد كلامي
هرولت سريعا من امامه الي اعلي ف هي تعلم انهو هادئ جدا لكن عندما يغضب لا يره امامه
اتجهت إلي غرفتها لتبديل ملابسها كاملة ثم اتجهد الي الدرس
في مكان آخر خالص (في الاسكندريه )
تصرخ امها بها لتقوم فقد إذن العصر و هي لسه نائمه هذا هي بطلتنا الكسلانه
ليلي أم ساجي:انتي ي زفته قومي بقي مش انتي عندك امتحانات
ي عاااااادل تعالي شوف بتك دي مش راضيه تقوم
عادل:مالك و مالها م تسبيها تانم براحتها دي منمتش بقالها يومين
استيقظت من نومها فهي اصلا نومها خفيف
ساجي : قولها ي عدوله
ليلي :قومي ي بت اخلصي بقينا العصر
اتجهت ساجي الي الحمام ثم خرجت و هي تقول انتي قولتي اي بقينا العصر يلهوي دا انا عندي درس
ليلي : تعالي كولي طيب قبل ما تنزلي
ساجي:لا ي لولو دا انا يدوب الحق البس
ليلي:طيب ي روحي ربنا معاكي
هرولت سريعا من امامها و اتجهت إلي المحراض لتنعم بدش يريح جسدها خرجت من المحراض الي غرفتها لتبديل ملابسها و صلت فرضها ثم أخذت كتبها و هي تهرول سريعا و تقول ” انا نازله ادعولي بقي
عادل : ربنا معاكي ي بنتي
(في الصعيد ) دلفت شمس الي مكتب جوزها
شمس ” ي حج
الجد “خير ي ام محمد
شمس “يعني هو
الجد “اخلصي عااد
شمس ” بصراحه ي حج ولدي وحشني قوي مش كفايه عاد بجي ول اي
الجد “قريب قريب قوي
شمس بفرحه كبيره “بجد ي حج
الجد “اه انشاء الله
خرجت شمس و هي سعيده جدا لأنها هتشوف ابنها اللي غايب عنها من زمان و هي تقول ل مرات ابنها
جوزك هيعاود قريب
عبير” بجد والله
شمس بخبث “ايوا ي بت جهزي نفسك بقي
عبير بحزن ” مهما اعمل معيخدش بالو مني هو عاشق بت بحري
شمس “ي خيبه شوفي بنات بحري بيعملو اي و اعملي زيهم و ادلعي هو انا اللي هفهمك عاااد
عبير بإقتناع ” حاضر ياما
في غرفه عهد تجلس مع منه و ملك يتحدثون
منه “سيبي الزفت اللي في يدك دا و اتحدتي معايا عاد
ملك ” سيبك منها دي معتسبش المخروب اللي في يدها دا واصل
عهد ” مالك انتي ويها عاد متسبوني في حالي
منه “سيبك منيها ي ملك و تعالي ننزل نشوف امي و مرات عمي تحت لغايه ما تيجي مسك
ملك” يلا
غربت الشمس لينير مكنها القمر في السماء
(في الاسكندريه )
يجلس عادل مع زوجته ليلي يتحدثون و يضحكون
(ليلي في أوائل العقد الرابع من عمرها ذات جسد ممشوق و ملامح جميله و بشره بيضاء من يراها لا يقول انها في الأربعين من عمرها هي دكتوره جراحه تحب عملها جدا لكن تحب جوزها اكتر )
ليلي بحب ” اعملك قهوه ي روحي
دلفت ساجي أثناء حديث مامتها و هي تقول ب مرح
” روحك بقيت روحها ي عدوله الله علي الحب
ليلي بدلع” بس ي بت اخرصي عادل دا روحي و حبيبي و سندي و كل ما ليا
عادل بحب ” ربنا يخليكي ليا ي عيوني
ساجي ” اقوم اجبلكو اتنين لمون بقي
عادل ” بكرا اخر يوم امتحان صح
ساجي بقلق ” اه ادعيلي بقي هروح اذاكر انا سلام
دلفت ساجي اللي غرفتها لتبديل ملابسها ثم اتجهت إلي المطبخ لتعد لها قهوه أخذت القهوه و اتجهت إلي غرفتها لكي تذاكر ف غدا اخر امتحانات الثانويه العامه
صباحا عند ساجي
دلف عادل كي يصحيها لكن هي ب الفعل صاحيه
عادل ” صباح الخير ي قلبي انتي منمتيش
ساجي بتعب فهي لم تنم من امبارح
” صباح الخير ي حبيبي لا منمتش كنت بذاكر
عادل ” ي بنتي حرام عليكي نفسك فيها اي لو كنتي نمتي سعتين علي الاقل
ساجي ” معلش ي بابي بقي انهارده اخر يوم هروح و ارجع انام براحتي
عادل و هو يخرج ” تمام اهم حاجه متوتريش نفسك في الامتحان
ساجي ” تمام
قامت ساجي لتبديل ملابسها اردت ساجي فستان اسود ساده ( مني دريس ) يصل الي بعد ركبتيها بقليل و كوتشي ابيض ثم اتجهت إلي الامتحان
في الصعيد
نزلت مسك ثم اتجهت إلي غرفه الطعام لكي تبحث عن حمزه
مسك بتوتر “هو انت هنا و انا بدور عليك قوم اخلص هنتأخر علي الامتحان
فهد بهدوء ” اهدي ي مسك و بلاش توتر لسه فاضل ساعه تعالي افطري قبل ما تروحي
مسك و هي تنظر الكتاب و تراجع ” لا لا مش جعانه
فهد ” طيب يلا هوصلكو في طريقي
ذهبت مسك هي و حمزه مع فهد
بعد 4 سعات خرجت ساجي من الامتحان ثم اتجهت إلي بيتها دلفت ساجي اللي ادخل و هي تبحث عن والدها
ليلي ” تعالي ي حببتي بابا نزل قوليلي عملتي اي
ساجي بتعب ” الحمد الله حليت ي لولو هخش انام بقي عشان تعبانه خالص
ليلي ” طيب مش هتكلي
ساجي و هي تتجه إلى غرفتها ” لا لما ابقي اصحي بقي
دلفت ساجي الي الداخل و بدلت ملابسها الي بجامه تتكون من هوت شورت و تيشرت بنص يصل إلى نصف بطنها ثم ذهب في نوم عميق
غربت الشمس ليحل مكانه القمر بنوره المشع
صحيت ساجي علي هزت الفون
ساجي بنوم: الو
امير ” يعني انتي نايمه و انا قاعد هنا علي أعصابي من الصبح مش المفروض تطلعي من الامتحان تطمنيني
ساجي ” معلش ي مرمر بقي كنت تعبانه قولت هنام و اصحي اكلمك
امير بعصبية” قولتلك بلاش الاسم الزفت دا
ساجي بضحك” خلاص ي عم المهم هتيجي امتي
امير ” بكرا
ساجي” تمام المهم هاتلي حاجه حلوه معاك
امير ” عيوني ليكي
ساجي ” تسلملي ي روحي
(امير ابن خالت سجده قريب سجده جدا و يعرف عنها كل أسرارها هو أكبر منها 3 سنين )
(في الصعيد )
تجري منه من علي الدرج الي ان خبتط في هذا الجسد العريض
منه بخجل ” انا اسفه والله مأخدش بالي
سالم بضحك علي هيئتها الطفوليه ” ول يهمك بس بتجري كدا ل. لم يكمل جملته الي ان سمع عهد و هي تصرخ قائله
عهد ” انتي ي منه الكلب تعالي هنا
منه ” الحقني اختك هتكلني
سالم بضحك ” عملتلها اي
رفعت منه يدها و هي تمسك ب الفون الخاص بعهد ” ول حاجه اخدت دا منها بس
عهد ” تعالي وربنا ل طلع عينك
منه و هي تتخبه وراء سالم و توجه حديثها الي عهد ” الحق عليا ان انا عاوزكي تقعدي معانا
عهد ” انتي مالك ي بارده هاتي التلفون بقي
سالم بزعيق ” خلاص منك ليها جالي صداع هاتي ي منه الزفت دا
اخذ منها الفون خدي ي عهد وكل واحده علي اوضتها يلا
ذهبت كل منهم متجهين إلى غرفهم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
الشخصيات.
بطل الراوية(مراد محمد المهدي هو الحفيد الأكبر لعائله المهدي و القريب من الجد كبير العائله ظابط مخابرات (لكن ترك شغله ل اسباب هنعرفها من خلال الروايه )في أوائل العقد الثالث يمتلك بشره سمراء بعض الشئ ذات عينان روماديه اللون و شعر اسود كا سواد الليل و جسد ذو عضلات قويه وطويل جدا طوله 193 سم و يدير المقر الرئيسي ل شركات المهدي في القاهره )
(احمد محمد المهدي اخو مراد و دراع والده اليمين و يدير معو مصانع المهدي في أواخر العقد الثاني من عمره ذات شخصيه صارمه في عمله جدا و لكن طيب ذات شعر بني و عيون زرقاء جميله و بشره بيضاء و يحب ابنت عمته جدا ( عائشه) )
( مسك محمد المهدي فتاه في 3ثانويه عمرها تحب اخيها جدا و تعتبرو بابها الثاني ذات جسد ممتلئ بعض الشئ(كرفي يعني) و شعر اسود مثل أخوها و ملامح هاديه جدا نفسها تدخل كليه الهندسه )
( محمد المهدي الابن الاكبر لمهدي كبير العائله رجل في اواخر العقد الخامس من عمره يحب أولاده و مراته جدا )
(عفاف مرات محمد تعشق زوجها جدا ذات بشره بيضاء و شعر اسود و جميله رغم تقدم عمرها و لكن لا يظهر عليها طيبه جدا ذات الخمس و أربعون من عمرها )
(عمران الاخ الاصغر من محمد يحب عائلته و يهتم بشغله )
• (سميحه مرات عمران تحب أولادها و ذات قلب طيب )
(عز ابن عمران شاب في أواخر العقد الثاني خريج كلية التجارة و يشتغل مع ابن عمه (مراد) في القاهره )
(فهد المقرب جدا من مراد في أوائل العقد الثالث يمتلك جسد قوي و بشره قمحاويه هدي جدا عكس ابن عمه و و سيم للغايه ف هو يمتلك شعر ناعم و رموش كثيفه و ظابط مخابرات بردك و يعشق (مسك) بنت عمه )
(مجد الاخ الاصغر من فهد خريج كلية الحقوق و يدير المصانع مع عمه ذات 24 عام )
(عبير ام فهد في أواخر العقد الرابع من عمرها ذات جسد ممتلئ قليلا يتناسب مع عمرها طيبت القلب جدا )
(منه عمران المهدي فتاه ذات 22 من عمرها متخرجه من كليه العلوم ذات قوام معتدل و تملك عينان سوادء ك سواد الليل و جميله )
(فاروق المهدي رجل في اواخر العقد الرابع من عمره يحب المال جدا)
(سالم فاروق المهدي شاب ذات 25من عمره خريج كليه الزراعه و يدير أراضي جده و يحب ابنت عمه جدا (منه) ذات شخصيه طيبه و مرح جدا)
(عهد اخت سالم ذات قوام ممتلئ ما يسمي (كرفي ) )
(ملك اخت عهد فتاه ذات قلب طيب و ملامح جميله رقيقه و هاديه للغاية و لكن مرحه و تحب الهزار و ترتدي الخمار في 17عشر من عمرها )
(ساميه اصغر أبناء المهدي تحب زوجها جدا و هو ابن عمها لكن يشتغل خارج البلد )
(أسر ابن ساميه الكبير ذات 25من عمره خريج كلية التجارة و يشتغل مع خاله محمد في المصانع و يحبه جدا و يعشق بنت خاله (عهد) )
(عائشه ابنت ساميه فتاه ذات العشرين من عمرها في كليه الطب تحب الأطفال جدا ذات ملامح جميله للغاية و ترتدي النقاب )
(حمزه الابن الأصغر ل ساميه في 3ثانويه و المقرب من (مسك) بسبب انهم قد بعض ذات شخصيه مرحه و يكره المذاكره و لعبي جدا )
(سليم المهدي (الجد) كبير العائله و كبير البلد رجل يحب أحفاده جدا في أواخر العقد السادس من عمره لكن يحافظ علي صحته صارم جدا في قراراته )
(شمس مرات سليم المهدي (الجده) تحب أولادها و احفدها جدا ذات شخصيه قويه و لكن طيبه )
البطله(ساجي فتاه في17 من عمرها ذات جسد رفيع و بشره قمحاويه و شفايف مرسومه و ممتلئه قليلا و شعر بني جميل ينسدل علي ظهرها ب موجات تشبه موجات البحر يصل ل نصف ظهرها ذات شخصيه قويه و عنيده جدا تحب عائلتها جدا و نفسها تدخل كليه الإعلام و قصيره طولها 154 سم )
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)