رواية عشقت زين الرجال الفصل الثامن 8 بقلم ضحى ابراهيم
رواية عشقت زين الرجال البارت الثامن
رواية عشقت زين الرجال الجزء الثامن
رواية عشقت زين الرجال الحلقة الثامنة
راح زين عشان يجيب جده من محطه القطر وهو واقف افتكر لما شاف ضحي اول مره وحاسس بمشتعر جواه مخلياه مبسوط
– جدي واحشني اوووي
– تعال في حضن جدك يا زين الرجال اتوحشتني
حضنوا بعض
– اخبارك اي في البندر واخبار زينه البنات مش ناوي تتجوزها بقااا
– يا جدي افهمني انا مش عايز اتجوزها دلوقتي وكمان انا مش بحبها
– اسمع يا زين علامات الكبر اللي علي وشي مظهرتش من فراغ انا اكبر منك يا ولدي واعرف نظره الحب بكره يا ولدي هفكرك واجولك وجعت في حب زينه البنات يا زبن الرجال
– خلاص يا جدي انا موافق نتجوز بس متقولهاش انا هقولها يلا نروح
– بجد يا زين اخيرا فرحتي هتكمل وماشي هسيبك تقولهل يلا اسمع صاحبك متقدم لفريحه وعايز يجعد معايا بكره وانا موافق اي رايك
– حازم كويس يا جدي اه مجنون شويه بس جدع
– يبقي زين يلا نروح
………………………….
– عملتي اي في الجامعه والشركه
– الشركه الشغل تمام فيها يا فريحه والجامعه زي ما انتي شايفه وفي دكتور بيساعدني لما بعوز حاجه
– شكله عينه منك وااااه وازاي ميحطش عينه عليكي وانتي زينه البنات
– اهي زينه البنات اللي انتي بتقولي عليها دي اخوكي مش شايفها عارفه يا فريحه انا تعبت دايما جدتي كانت تقول اني خلي اللي بحبه يدوب فيا بس انا اهو حاسه اني مش قدامه اصلا ساعات بحس ان وجودي مش مرغوب فيه واني حمل علي حياته اخوكي تعب قلبي اوووي يا فريحه كل ما افتكر انه عايز يتجوز من مصر بحس ان حد ماسك سكينه يقطع فيا وفي قلبي
– اخويا مش عارف مشاعره يا ضحي
– اخوكي مش عارف يفهمني اصلا بقولك اي قفلي علي الموضوع
فريحه حست ان زين جاي
– وقوليلي بقا الدكتور مازن دا شكله اي
– هو قمور وعينه خضرا وكمان محترم جدا وبيساعدني في كل حاجه
– وهو حاطط عينه عليكي من امتي يا جميل
– ممكن من ساعه ما خبطنا في بعض وكمان مره عرض عليا يوصلني لما اخوكي اتاخر ووو
– واي يا هانم كملي اشجيني
– زين انتي بتعملي اي هنا
– اهدي يا زين ضحي متقصدش
زين بزعيق
– فريحة اطلعي بره دلوقتي
– لا يا فريحه متطلعيش
– انا قولت اي اطلعي يا فريحه
فريحه خامت من الصوت وطلعت بره وطبعا جدها حازم اصر انه يشوفه دلوقتي فاتقابلوا بره
– والله عال قعده بتتكلمي عن الزفت مازن سمعيني بقا كنتي بتقولي اي عليه
– مبقولش
– كنتي بتقولي اي اخلصي
– بصراحه بقا هو قمور اوووي وعينه خضرا وحاجه كدا استغفر الله العظيم اخر حلاوه عارف يولا يا زين اللي يشوفه يقول خلفه اجانب
– بقا هو قمور
زين قال كدا وطلع يجري وراها بعصبيه وهي جريت خرجت بره الاوضه استخبت في فريحه
– الحقيني يا فريحه
– اي يا زين مالك متعصب ليه هو دا اول واحد يحب زينه البنات
زين اتعصب اكتر ووشه احمر
– انتي بتنيلي اي يا نهار انا هالحق اجري علي اوضتي انا مش ضامنه هابقي علي الشوايه بتشوي امتي
وطلعت تجري
– خدي يا بت وربي لاوريكي فرحانه يا اختي ان الناس بتعاكسك
– توء توء مش بتعاكسها يا اخويا بتحبها بتحبها اسمع كويسه
– انتي كمان وربي لاوريكي
زين جري ورا فريحه وهي دخلت اوضتها وقفلت علي نفسها
تاني يوم في الشركه
كان في ملف ضحي عايزه تتناقش فيه هي وزين
فراحت لمكتب زين ودخلت
لقت السكرتيره قريبه من زين وراحت حطه ايديها علي كتفه وبتضحك ف ضحي اتعصبت
– اظن ان دي شركه وعيب اووي قله الادب دي اتفضل اطلعي بره واعتبري نفسك مطروده
زين حس بغيرة ضحي
– اي يا ضحي اللي بتقوليه لدا كله محصلش حاجه
– انا مش قولت اطلعي بره يلا
خرجت السكرتيره
– انت ازاي يا استاذ يا محترم تسيبها تحط ايديها علي كتفك وتقرب منك بالشكل دا
– واي الغلط في دا دا كان شغل وهي مش قصدها حاجه
– لا دا غلط وغلط اووي كمان وكمان عيب احنا في شركه
– الله طب مهو انتي كمان لما كنتي بتحلمي حضنتيني ومسكتي فيا هو دا كمان مش عيب بردو
ضحي وشها احمر واتكسف
– اظن الوضع يختلف وبعدين انا مكنتش في وعيي وقولتلك اسفه وبعدين انت بدافع عنها كدا ليه
– طب ما انتي امبارح كنتي بدافعي عن مازن حبيب القلب
– اولا الوضع يختلف وثانيا مازن دا شخص كويس وقمور وحاجه كدا هيييح بقااااا
ضحي بتكلم ومش واخده بالها من النار اللي قدامها
زين بزعيق
– ضحييييييييييي
مسك ايديها جامد لدرجه ان ضحي عيطت من كتر الوجع
– زين سيب ايدي لو سمحت
– واضح انك عايزه تتربي من جديد وانا هاعلمك الادب واعرفك ازاي متتعمليش مع رجاله
– زين يا ريت تخلي نصيحتك لنفسك اللي المفروض يتعلم الادب هو انت شوف نفسك البنات بتعاملك ازاي علي الاقل انا بتعامل باحترام وفي الشغل وبس انما انت الله واعلم بتعمل اي
ضحي مكملتش كلامها لان لقت اللي ضربها بالقلم
وهي مصدومه ووووووووووووووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت زين الرجال)