روايات

رواية عشقت اليقين الفصل العاشر 10 بقلم نشوة عادل

رواية عشقت اليقين الفصل العاشر 10 بقلم نشوة عادل

رواية عشقت اليقين الجزء العاشر

رواية عشقت اليقين البارت العاشر

رواية عشقت اليقين الحلقة العاشرة

– كانت فريدة بتجهز شنطتها عشان ترجع ع بيتها مع ابوها وامها لقت فونها بيرن وكان اتصال من نبيل: ازيك يا انسة فريدة عاملة ايه؟
فريدة باستغراب: الحمدلله يا دكتور
نبيل: ها اخدتى علاجك النهاردة ولا اهملتى كالعادة!
فريدة بابتسامة:: بصراحة لسه مأخدتوش لانى انشغلت شويه بس هاخده دلوقتى
نبيل: اممممم طيب انا بعد كده هكلمك فى مواعيد العلاج عشان اتأكد اخدتيه ولا لا
فريدة بخبث: ويا ترى بقا حضرتك بتعمل كده مع كل المرضى بتوعك وبتكلمهم عشان تخليهم ياخدوا ادويتهم؟
نبيل بتوتر: احم لا يعنى اصل …اصل انتى اللى مهملة اوى فباخد فيكى ثواب مش اكتر
فريدة بابتسامة: ماشى يا دكتور
نبيل: ارفعى الالقاب بقا ملهاش لزوم دكتور احنا اصحاب ولا انتى تمانعى !
فريدة: لا عادى انا ليا الشرف
نبيل بفرحة: الشرف ليا حاسس انى معطلك عن حاجة؟
فريدة: هو انا بس بجهز شنطتى
نبيل: ليه انتى مسافرة ولا ايه؟!
فريدة: لا انا راجعة ع بيتنا
نبيل: مش فاهم
فريدة بضحك: لا ما انا لو قعدت اشرحلك مش هخلص النهاردة وبابا مستعجل مرة تانية بقا ان شاء الله
نبيل: تمام هستناكى
فريدة: اشطا خلصانة
نبيل بضحك: خلصانة باى ومتنسيش العلاج ها
فريدة: اكيد باى
اغلقت الهاتف وهى تشعر بسعادة غريبة تتسلل لقلبها لقت باباها ومامتها واقفين قصادها: انا خلصت اهو
يحيى بتفاجئ وفرحة: ايه ده انتى بتتكلمى يا قلب بابا
فريدة : ايوة يا حبيبى وبسمع كمان
حضنها يحيى بحب وكذلك سحر … يحيى: ازاى وامتى؟!
فريدة: من حوالى اسبوع والفضل كله بعد ربنا يرجع ليقين هى اللى اخدتنى لدكتور متخصص وجابتلى سماعة اهى بسمع بيها كويس وكمان وعدتنى لما فترة العلاج تخلص هعمل عملية زرع قوقعة وبكده مش هحتاج لسماعة تانى
سحر شعرت بالخجل من نفسها وأعمالها اكثر اما يحيى فقال: فعلا بنت اصول ومتربية نضيف ربنا يعطيها ع اد نقاء قلبها ويعوضها خير بأحمد
فريدة: يارب يلا نمشى
يحيى: انتى حابة ترجعى معانا ولا عايزة تفضلى هنا؟
فريدة: لا طبعا مكان ما تكونوا انت وماما انا هكون انا مقدرش اعيش من غيركم
يحيى: حبيبت بابا يلا بينا
امسك يحيى بيد فريدة وتجاهل سحر كأنها هواء شفاف غير مرئى وخرج ركب عربيته الصغيرة وهما معه متجها لمنزله……. عند جهاد اللى الشخص اللى خبطها بعربيته واخدها للمستشفى
الدكتور: الحمدلله مفيش مشاكل هى عندها كدمة بسيطة
الشخص: طيب فيه علاج او حاجة؟
الدكتور: ايوة ده مرهم للكدمات وده مضاد حيوى ومسكن للالم وكمان كتبت ليها ع فيتامين لانها ضعيفة شويه
الشخص: تمام شكرا
نظرت جهاد للشخص: شكرا جدا لحضرتك ع وقفتك معايا
الشخص: انا معملتش الا الواجب واى حد مكانى كان عمل كده اتفضلى اجيبلك العلاج واروحك
جهاد: لا لا كتر الف خيرك لحد كده انا هجيب العلاج وهركب تاكسى مفيش داعى اتعبك معايا اكتر من كده
الشخص: يا سيتى انا عاوز اتعب وحابب تعبى كده هو انا اشتكيت ليكى
جهاد غصب عنها ابتسمت وبانت غمازاتها … الشخص باعجاب: اللهم صل على محمد ده انتى ضحكتك قمر اهو امال ليه مكشرة بس
جهاد: شكرا صحيح انا متشرفتش بمعرفتك؟
الشخص: هنا فى المستشفى! طب نخرج الاول وبعدين اقولك انا مين
خرجوا وجابلها العلاج وفى الطريق: انا اسمى محمد ابو العز مهندس معمارى وشغال فى شركة مقاولات كبيرة عندى ٣٥ سنة
جهاد بصدمة: بجد ما شاء الله شكلك ميقولش ان ده سنك ابدا
محمد: عشان بس بهتم بنفسى وجسمى ولبسى ومبحبش اشيل الهم الهم هو اللى بيكبر الواحد وبيعجزه قبل اوانه لكن لو ساب كل حاجة تمشى حسب تدابير ربنا هيرتاح ويريح والخير دايما فيما اختاره الله
جهاد باعجاب: ونعم بالله فعلا كل حاجة قولتها عندك حق فيها انت متجوز؟
محمد: كنت … انفصلت من سنة لاننا متفقناش كان جواز صالونات وكانت مختلفة عنى فى كل حاجة فمقدرتش اكمل ولا هى كمثل فانفصلنا بالمعروف زى ما دخلنا باحترام
جهاد: عندك اولاد؟
محمد: لا ربنا مكرمنيش منها بأولاد
جهاد: ربنا يعوضك خير ويرزقك الذرية الصالحة
محمد: يارب وانتى بقا شكلك لسه انسة؟!
جهاد بحزن: لا انا متجوزة
محمد : امممممممم ومالك زعلانة كده ليه؟
جهاد: عشان هطلق
محمد: لا حول ولا قوة الا بالله ليه كده ؟
جهاد: عشان انا غلطت غلط كبير مش خيانة يعنى انا مش كده الحمدلله بس غلطت انى فرط فى حبى واهملت فيه بأنانيتى وفضلت العيشة الهاى ع الدفا والامان فدفعت التمن وخسرت حبه
محمد : ع فكرة انتى بنى ادمة جميلة وكويسه
جهاد: انا؟! ازاى بس؟
محمد: كونك انك تعترفى انك الطرف الغلطان والمتسبب فى انهاء العلاقة دى شجاعة كبيرة اوى منك واعترافك بغلطك ده فى حد ذاته اكبر دليل ع نقاءك لو حد تانى غيرك كان حط الحق ع الطرف التانى او ع القليل جمل موقفه
جهاد: انا مقولتش الا الحقيقة
محمد: ومفيش احسن من الحقيقة ع فكرة
جهاد: طيب احنا وصلنا اهو شكرا ليك
محمد: العفو ممكن طلب بعد اذنك
جهاد: طبعا اتفضل
محمد: ممكن رقم فونك حابب اتواصل معاكى تانى ده بعد اذنك لو مش حابة اعتبرينى مقولتش حاجة
جهاد اعطته الرقم ونزلت طلعت ع شقتها وحكت لامها كل شئ وعن طلاقها اللى هيتم واللى حصل من خالتها هونت عليها امها بطبيعتها وتركتها تدخل تاخد شاور وتنام
يمر شهرين كاملين ويأتى اليوم المنتظر فرح احمد ويقين وووووووووو………………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت اليقين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى