روايات

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الجزء الأول

رواية عشقت ابن عمي الملتزم البارت الأول

رواية عشقت ابن عمي الملتزم
رواية عشقت ابن عمي الملتزم

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الحلقة الأولى

في أحدا الحواري البسيطه …
في شقه ريان فجرا …
كان يتوضأ ريان لأداء صلاه الفجر للذهاب الي عمله فهو يعمل في ورشته الخاصه لتبتسم إليه نعيمه ولدته .
/صباح الخير ي قلب امك كنت عارفه اني هلاقيك صاحي عارفه انك مبتسبش فرد ابدا تقبل الله ي حبيبي .
ريان وهو يقبل يدها بطاعه /تسلمي ي امي مني ومنك إن شاء الله عايزه حاجه قبل مانزل .
نعيمه بابتسامه /ايوه ي ضنايا موضوع مهم اوي .
ريان بهدؤء/اؤمري ي ست الكل بس ابوس ايدك بلاش يكون نفس الموضوع الي بتكلميني فيه كل شويه .
نعيمه بضيق /وفيه اهم من كده انك تتجوز وأشوف عيالك مش الجواز برضه نص الدين ي شيخ ريان .
ريان بتنهيده /عندك حق ي ست الكل بس برضه ربنا قال إنه لازم نختار صح والخير كله عند ربنا إن شاء الله ي ست الكل سلام انا بقا علشان صلاه الفجر .
نعيمه بقلق ودعاء/ربنا يكرمك ي ابني ويوفقك ويجازيك يالي كنت السبب في بهدله ابني كده .
////////////////////////////.

 

 

في الديسكو …..
كانت ترقص فيروز بسكر وهي تحمل كاس الخمر بيدها وترقص مع أصدقاء السؤء الذي بالفعل يكونوا لاصدقهم حفره يغروزون بها ..
يوسف بتوهان/ايه ي فيروز مش هنتطلع اليخت النهارده .
عمر وهو يضع الكاس علي الطاوله /ي ابني فيروز مش هينفع تتأخر اكتر من كده حامد بيه هيقلب الدنيا .
فيروز بوجع وضيق/لا ي شيخ ده علي اساس أن حامد بيه فاضيلي اصلا حامد بيه مش فاكر أن عنده بنت اساسا بس كده احسن بشرب وأسهر واعمل الي انا عيزاه .
رانيا بسكر /عندك حق والله ي فيروز الحال من بعضه بيسبونا وينسونا ويقولوا بنشتغل علشانكم وادي النتيجه .
يوسف وهويقبل فيروز /حبيبي انا مش ناوي يوافق علي طلبي بقا .
فيروز بضيق /وبعدين معاك يا يوسف قولتلك مش هيحصل واحنا أصحاب وبس ليه مش عايز تفهم .
يوسف بخبث /بحبك ي فيروز وعايزك تكوني ليا .
فيروز بوجع وحزن /طب مانا ليك اهو والي انت عايزه بتاخده بس سيبك من موضوع الجواز ده ويلا نرقص يلا ..
رانيا وهي تمسك يد عمر /يلا احنا كمان ي عمر .
/////////////////////.
من أمام الجامع …
كان يسير ريان وصديقه سليم ..
ريان بجديه /انا شايف من ولدتك معاها حق ي سليم .
سليم يزهق /حتي انت كمان ي ريان دي خطيبتي ايه المشكله لما اجبلها هديه .
ريان بحده/انت فاهم كويس أن الهديه مش هي المشكله هي عارفه ظروفك كويس اوي وانك بقالك سنتين شغال ليل ونهار علشان تكفي طلباتها وتقدر تتجوزها ومع ذلك هي مش ساكته عايزه عايزه علشان كده خالتي ثنيه معاها حق .
سليم بزهق /يوووه عليك ي ريان خلاص قفل علي الموضوع ده قولي انت هتفتح الورشه النهارده ولا ايه .
ريان بابتسامه /اكيد طبعا وانا عندي مصدر رزق تاني كله من عند ربنا نعمه .
سليم بجديه/مش ناوي برضه تاخد حقك من عمك بعد كل السنين دي ي ابني ده عنده ملايين وبدل الفيلا اربعه وخمسه وانت قاعد في الفقر ده انت وامك بذمتك مش حرام عليك .
ريان بضيق /سليم انت عارف اني مبحبش اتكلم في الموضوع ده الله الغني عن أي حاجه من فلوسه الحرام وربنا يغنينا بالحلال ويلا بقا علشان نفطر يلا .
////////////////////////////.

 

 

في فيلا حامد بدران ….
كانت تسير الي الداخل وهي تتمايل يمينا ويسارا من كثره ما شربته ليمسك حامد زراعيها بحده وغضب /كنتي فين لحد دلوقتي ي هانم .
فيروز بسخريه ووجع/وده من امتا إن شاء الله وانت بتسال فيا ي حامد بيه .
حامد بغضب شديد/ردي عليا كنتي فين .
فيروز بوجع وصراخ /هكون فين ي عني في المستنقع الي رمتني فيه كنت في الكباريه برقص وبسكر ويتنقل من حضن ده ل ده هي دي حياتي ي حامد بيه .
حامد بحده /بس انا بقا هغيرها فاهمه هغيرها .
فيروز بغضب /ايه أن انشاء الله اتقدملي عريس وعايزه فجاه تخليني بنت محترمه وطاهره علشان يرضا بيا وطبعا هيكون ليك نسبه مانتا مش اول مره تبعني .
حامد وهو يصعفها بغضب /اخرسي ي بت واعملي حسابك انت هتخرجي من هنا علي بيت جوزك علي بيت الراجل الي هيعرف يربيكي بجد اطلعي اوضتك لتسرع هي الي الاعلي بدموع وانهيار ليتحدث حامد بضعف وتعب /انا عارف اني غلطت في تربيتك ي فيروز بس خلاص عمري بينتهي ولازم اطمن عليكي مع راجل هيصونك وانا عارف ان مفيش غيره .
//////////////////////////.
في شركه جاسر …
كان يجلس جاسر في مكتبه وهو يحمل الاب توب الخاص به ليدخل توفيق مساعده .
جاسر بجديه ونظره قويه /ها ي توفيق الجماعه قربوا يوصلوا .
توفيق بجديه /علي وصول ي جاسر بيه بس فاضل حضرتك انك تمشي نور السكرتيره علشان للشركه تبقا فاضيه دي عمليه مخدرات ي جاسر باشا واحنا لازم ناخد حزرنا .
جاسر بجديه /تمام دخلها وانا هتصرف معاها وبعدين همشيها .
توفيق بطاعه /تحت امرك ي جاسر بيه .
في الخارج ..
كانت تجلس نور علي مكتبها وهي تتحدث في الهاتف مع والدتها بقلق علي اختها الصغيره .
/ها ي امي منار رجعت من الدرس ولا لسه معقول كل ده اول متوصل خليها تكلمني سلام ي امي .
توفيق بجديه /نور كلمي جاسر باشا .
نور بقلق /ربنا يستر حاضر ..
في فيلا حامد …..
في غرفه فيروز ……
كانت تجلس فيروز بدموع وقهره فمازال والدها لا يفكر سواء في ذاته حتما سيزوجها من رجل اعمال مثله لاتمام مصالحه كما فعل من قبل لتتضغط علي يدها بغضب لتمسك هاتفها لتحدث يوسف لياتيها الرد سريعا لتتحدث بقوه وثبات /ايوه ي يوسف انا موافقه علي طلبك هنتجوز عرفي والنهارده .
من أمام ورشه ريان …..

 

 

كان يقف ريان وهو يصلح أحدا السيارات ليستقيم بضيق وكره عند سماع ذلك الصوت المألوف بالنسبه له لينظر إليه بغضب شديد.
حامد بتعب والم /ازيك ي ريان ي ابني .
ريان بحده /انت ايه الي جابك هنا قسما بالله لو الدين الي بيامرنا أننا نعامل الناس بالحسنه كنت اتصرفت معاك تصرف مش هيعجبك .
حامد بتعب وكسره/عندك حق ي ابني بس الشيخ ريان الي الكل يعرفه عمره ميرد حد محتاجله .
ريان بسخرية/وانت إن شاء الله هتحتاجلي انا فيه ايه بعد كل الي خدته مني أنا وأمي وحقنا الي طمعت فيه .
حامد بحزن وهو يضع أمامه شنطه بها مبلغ كبير من المال /انا خلاص ي ابني في أواخر ايامي علشان كده جيت اسدد جزء من الدين الي عليا .
ريان بحده /الاعمار بيد الله واتفضل بقا من هنا احنا مش عايزين منك حاجه الله الغني .
حامد وهو يوطي ليقبل يده بدموع /ابوس ايدك ي ريان ي ابني ابوس ايدك انا خلاص هموت وبنتي بنتي بتضيعي مني .
ريان بحده /استغفر الله حرام عليك متشيلنيش ذنوب واتفضل قول انت عايز مني ايه بالظبط .
حامد بتعب شديد/طلب واعتبره اخر طلب لواحد خلاص بيموت .
ريان بترقب /ايه هو الطلب ده .
حامد بتعب شديد/تتجوز فيروز بنتي ي ريان …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت ابن عمي الملتزم)    

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى