رواية عشقت ابنت اختي الفصل الثامن 8 بقلم آلاء محمد
رواية عشقت ابنت اختي الجزء الثامن
رواية عشقت ابنت اختي البارت الثامن
رواية عشقت ابنت اختي الحلقة الثامنة
” مُنذ رحيلها وهو لا ينام جيداً ، يستيقظ مفزوعاً اثناء الليل متقفياً اثرها ، كجندي فقد احدي قدميه في الحرب ويظل يتأكد ان الاخري ما زالت موجودة “🖤
بعد ساعات كتير من السفر كانت اغلب الوقت اسيل ساكته و سرحانه من بعد اللي حصل من فريد و ظهور عمها و سفرها لبلد ابوها وهي بقت ساكته و قلقانه من الحياه اللي هي رايحه ليها بإرادتها و من غير تفكير في نجوي اللي هي واثقه أن هي مش هتقدر علي بعدها أو أن هي تتأقلم علي المكان الجديد اللي هي رايحه فاقت علي صوت منصور اللي نزل من العربيه بهبتو وراح لعند الباب اللي هي هتزل منه وراح بقا يخبط ب أيده اللي فيها خاتم كبير عمل صوت للخبطه
منصور .. يلا يا بت الغالي وصلنا
اسيل بقت تنزل بقلق و خوف من اللي جي وبقت تمشي جنب عمها و كانت هتروح تاخد شنطتها
الغفير .. عنك يا ست البنات انا هطلعها
اسيل راحت ماشيه لحد ما دخلت جوا البيت اللي كان كبير اووي و اول ما دخلت لقيت اللي قربت من عمها بابتسامه
.. حمدلله علي سلامتك يا حاج
منصور .. الله يسلمك يا منال كيفك
منال .. بخير طول ما حسك فالدنيا يا خويا
منال كانت بتتكلم مع منصور راح لفت انتباه واحده واقفه وراء منصور و شكلها غريب
منال .. الا مين اللي وراك دي يا خوي
منصور .. دي اسيل
وراح مشور لـ اسيل أن هي تقرب وهي بقت تقرب منه وسط استغراب منال
منال .. اسيل مين
منصور وعيونه علي اسيل .. بت اخوكي صالح يا منال
منال بشهقه و صدمه .. بت اللي ما تتسمه
منصور راح خابط العصايه بتاعته في الارض وبقا يتكلم بصوت عالي خوف اسيل اللي استغربت رد فعل عمتها اللي واقفه ولا هممها حاجه
منصور .. مناااال قصري حسك و معوزش اسمع كلام فاضي
منال بصوت كله غل .. انت عوزني اقف ساكته وانا شايفه بنت اللي كانت سبب في موت اخوي
منصور .. اني معوزكيش تعملي حاجه ولو القاعده مش علي هواكي ارجعي بيتك
منال بصدمه .. انت بتطردني من بيت ابوي بسببها
منصور .. زي ما هو بيت ابوكي هو كمان بيت ابوها
منال بتوعد .. ماشي يا خوي هسكت و مهتسمعش حسي تاني
وراحت ماشيه وعيونها علي اسيل اللي بقت حاسه بعدم الأمان بسبب كلامها مع ان هي مش عارفه هي تقصد ايه بس خافت منها ومن نظراتها ليها بقت واقفه متوتره و حاسه ان هي تايها مفقتش غير علي ايد منصور اللي اول ما قرب منها هي بعدت عنه بخضه و خوف
منصور .. اهدي يا بتي متخفيش و متاخديش علي كلام منال انتي هنا قاعده في حمايه ربنا ثم حمايتي
اسيل بقت تهز راسها بسكات لـ منصور اللي راح نده علي واحده من البنات اللي بيساعده في البيت وقالها توصل اسيل علي اوضتها وطبعا اسيل طلعت معاها من سكات و اول ما دخلت الاوضه و البنت قفلت الباب اللي عمل صوت وكان سبب في خضه اسيل اللي أعصابها مبقتش مستحمله كل الاحداث اللي حصلت معاها وراحت قاعده علي حرف السرير و بقت سانده راسها علي اديها ودموعها بقت تنزل
عند امجد كان قاعد في الجنينه بتاعة الفيلا بتاعته و بيشرب القهوه بتاعته لقي الفون بتاعه رن راح مسك الفون وبقا يتكلم
امجد .. عملت ايه عرفت حاجه
.. ايوا يا باشا اللي اسمه منصور كان في القاهره عندك
امجد بستغراب .. وايه جابه هنا
.. منا جيلك في الكلام اهو يا باشا
امجد بنفاز صبر .. اخلص قول عرفت ايه
.. اللي عرفته أن هو راح القاهره يوم ورجع بس مرجعش لوحده رجع وكان معا واحده
امجد .. واحده واحده مين دي اسمها ايه
.. صراحه كدا انا ملحقتش اعرف هي مين ولا اسمها ايه بس صورتها
امجد .. طيب ابعتلي صورتها
امجد قفل تلفونه و مفيش ثواني وصل ليه رساله و كان فيها صوره اول ما امجد شافها راح واقف بسرعه لدرجه الفنجان وقع في الارض اتكسر
مروان يخصه .. خير يا بابا مالك
امجد فضل ساكت شويا بيجمع اللي حصل و بيحصل و مكنش حاسس بوجود مروان خالص
مروان .. بابا
امجد بتوهان .. هي لقتها
مروان بستغراب .. هي مين دي يا بابا
امجد .. اسيل بنت عمتك و فاء يا مروان
مروان .. ايه وانت عرفت منين أن هي بنت عمتي وفاء
امجد راح مدي الفون لـ مروان اللي اخده و شاف صورة اسيل و معاها راجل غريب بلبس صعيدي
مروان .. مين اللي معاها في الصوره ده يا بابا
امجد بشر .. ده منصور الهواري اخو صالح الكبير
مروان .. قصدك أن هو قدر يلقي اسيل طيب ازاي
امجد .. اهو ده بقا اللي انا لازم اعرفه
مروان .. طيب وانت هتعمل ايه دلوقتي
امجد .. هروح ارجع بنت اختي لازم تعرف أن هي مش لوحدها وان ليها اللي بيحبها و يخاف عليها
فريد من وقت ما اعترف لـ نجوي بحبه لـ اسيل وهو ساب البيت ونزل وهو مهموم و مش عارف يعمل ايه ولا عارف ازاي يوصل ليها تاني من بعد ما كانت بين أيده بقا دلوقتي ميعرفش حتي الطريق اللي هي مشيت فيه عشان يقدر يوصل ليها ويهدي قلبه اللي بقا يدق بجنون من بعد ما مشيت راح واقف بالعربيه علي جنب في وسط الطريق و عيونه علي الطريق و قلبه بيدق كل ما يفكر أن هو خلاص هيتحرم منها من بعد ما قدر يعترف بحبه ليها وعنده استعداد يواجه اي حد و يعمل اي حاجه عشان يقدر يوصل ليها فاق من كل ده علي رنت تلفونه اللي بقا يكنسل كذا مره لحد ما رد علي الرقم اللي بيتصل بعصبية
فريد .. الوو
.. ايه يا دكتور كل ده مش بترد
فريد .. مين معايا
.. اغس عليك يا فريد كدا تنسا عمر حبيبك
فريد بهدوء .. معلش يا عمر مختش بالي وبعدين ده رقم جديد
عمر بضحكه .. مهو لو انت كنت رديت من الاول كنت عرفت أن ده الخط الجديد بتاعي
فريد .. تمام انت عامل ايه
عمر .. انا بخير انت مالك شكلك مضايق
فريد .. شويا بس
عمر .. شويا ايه ده انت كنت هتولع فيا يا عم قول مالك يا فريد
فريد بعصبية .. مفيش يا عمر بقا
عمر بهدوء .. تمام انا في مكان **** ايه رئيك تيجي نتكلم شويا
فريد .. تمام يا عمر انا قريب اصلا
قفل فريد وراح رجع يشغل العربيه بتاعته وبقا يسوق بسرعه لحد ما وصل المكان اللي فيه عمر وراح نزل ودخل و اول ما دخل لقي عمر قاعد علي التربيزه بيلعب في الفون بتاعه راح اول ما شاف فريد قفله وقام سلم عليه
عمر .. اخبارك ايه
فريد .. مش كويس خالص يا عمر
عمر بقلق .. مالك يا فريد حصل ايه
فريد سكت شويا وبعد كدا اتكلم و هو مش قادر من كتر وجع قلبه
فريد .. يوم ما اقولها اني بحبها هو هو نفس اليوم اللي اتحرم منها فيه انا مش قادر قلبي وجعني
عمر .. هي مين دي يا فريد
فريد بصوت واطي .. اسيل
عمر بصدمه و عيون مبرقه .. اسيل مين بنت اختك يا فريد انت اتجننت
فريد بصوت عالي كله وجع .. مش بنت اختي اختي مش بتخلف اصلا
عمر بصدمه .. يعني ايه مش بنت اختك ازاي ده
فريد راح حكي ليه كل اللي هو يعرفه وسط نظرات عمر اللي مصدومه
فريد .. يوم ما قولتلها اني بحبها ضربتني
عمر .. وانت مستني منها ايه تجري عليك و تقولك وانا كمان يا فريد هي طول عمرها وانت عندها خالها ازاي عوزها بين يوم و ليله تنسي
فريد .. انا عارف ان هو صعب عليها بس مش مستحيل انا قدرت انسا أن هي بنت اختي و حبتها غصب عني حبيتها
عمر .. هي محتاجه و قت تقدر تنسي فيه أن انت مبقتش خالها و قتها ممكن تشوفك واحد غريب و ممكن تحبك أو
فريد بغضب .. مفيش اي احتمالات اسيل ليا و انا ليها ولي هيفكر يحرمني منها أو يبعدني عنها انا مش هرحمه
عمر .. اهدا طيب و حاول انت براحه تغير صورتك عندها خليها تحس انك مبقتش خالها و انك واحد غريب بيحبها
فريد بحزن .. اوصل ليها و انا هعمل المستحيل عشان تعرف اني بموت فيها مش بحبها وبس
عمر بستغراب .. توصل ليها ازاي هي مش في البيت
فريد .. لا عمها كان بيدور عليها و عرف طرقها وجي اخدها ومش وانا مكنتش موجود وقتها
عمر .. عمها وده مين ده و ظهر امتي
فريد .. واحد اسمه منصور الهواري شكله صعيدي من كلام امي عليه
عمر بصدمه .. انت بتقول مين
فريد بستغراب رد فعل عمر اللي قام من مكانه وبقا يتكا علي أيده بغضب راح قرب منه
فريد .. مالك يا عمر شكلك اتغير ليه لما سمعت اسمه هو انت تعرفه
عمر بغل .. الا اعرفه ده انا اعرفه كويس اووي هو وأخوه
عند اسيل كانت قاعده في الاوضه من وقت ما وصلت وهي قاعده و منزلتش منها لحد ما بقت تحس بهبوط بسبب قلت الاكل و ان هي ما خدتش الأنسولين بتاعها راحت بقت تغمض عينيها بتعب و تحاول تتمالك نفسها أن هي ميغماش عليها مره واحده اتخضت وقامت من مكانها لما الباب فتح ودخلت منه منال بغضب وبقت تقرب منها لحد ما وقفت قدامها وراحت ماسكها من درعها بغل
منال .. بقا بسببك انتي اني كنت هنطرد من بيت ابوي
اسيل بتعب .. أنا معملتش حاجه حضرتك اللي
اسيل قبل ما تكمل كلامها راحت منال بقت تمسك درعها بكل غل لدرحت أن صوابعها علمت
منال .. معوزاش اسمع صوتك خالص مش كفايه أمك واللي حصل بسببها زمان هتيجي انتي دلوقتي تمشي علي طريقها
اسيل بدموع من كتر الوجع .. انا معرفش انتي بتتكلمي عن ايه و لا اعرف ماما عملت ايه
منال .. ايوا ايوا نزلي دمعتين و اعملي الشويتين دول عليا فكرك هصدق ولا هيخيل عليا
اسيل بقت تعبانه ومش قدره تقاوم منال اللي بقت تهز فيها مع كلامها اللي اسيل اصلا متعرفش عنه حاجه لحد ما بقت مش شايفه قدامها من كتر التعب وراحت واقعه مكانها وقت ما الباب فتح
تفتكرو مين اللي دخل علي اسيل
وايه سبب كره منال لـ اسيل
وايه سبب تغير عمر لما سمع اسم منصور الهواري
و فريد هيعمل ايه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت ابنت اختي)