رواية عشقته فدمر حياتي الفصل العاشر 10 بقلم مي أحمد
رواية عشقته فدمر حياتي الجزء العاشر
رواية عشقته فدمر حياتي البارت العاشر
رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة العاشرة
كلهم بصوت واحد مايا
جواد اتصدم اول ما شافه في الحاله دي جري عليها بسرعه في اللحظه دي وهي بين ايديه نسي زعله منها نسى اتهامها ليه نسي كل حاجه مش بيفكر غير في حاجه واحده بس ان هي بتعاني شالها وهو قلبه بيتقطع عليها
ايمان/ هاتها على اوضه فوق يا حبيبتي يا مايا
شالها وراح تجه الاوضه اللي شاورت له عليها ايمان
وحطها على السرير وهو بيتامل ملامحها الحزينه وشحوب وشها ليه؟ ما صدقتهوش ليه عملت كده؟
هو حبها ووثق فيها كان المفروض توثق فيه زي ما هو بيوثق فيها ليه دلوقتي بتعاني؟ مش هي اللي اختارت؟ مش هي اللي قالت ان ان هو ما يعنلهش حاجه؟
ليه يا قلبه لسه بيحبها؟ الف ليه والف سؤال بيدوروا في دماغه من غير اجابه هو عمل كده مش حبا في ندى لا عشان يبين لها ان هو يقدر ينساها بس هل فعلا هو بيغيظها هي ولا بيغيظ نفسه؟
قطع حبل افكاره دخول العيله كلهم ودكتور معاهم
محمد بخوف/ من فضلك اكشف عليها يا دكتور هي حامل شوف ايه سبب الاغماء ده يا دكتور وهل ده ممكن ياثر على البيبي
دكتور/ ما تقلقش يا استاذ محمد انا هكشف عليها راح وكشف عليها وعطاها حقنه
وبعد ما اخلص كشف بص لهم وقال بعمليه ما تقلقوش هو الموضوع مش كبير بس للاحسن انك وما تضغطوش عليها الفتره دي عشان الحمل عندها انهيار حد في الاعصاب فممكن ده يكون سبب خبر او حاجه وحشه سمعتها عشان كده ابعدوها عن اي حاجه تزعلها ولو حاست باي حاجه انا موجود في اي وقت بعد اذنكم
محمد/ شكرا يا دكتور اتفضل
خرج الدكتور
ايمان بحب قربت منها واتكلمت بحب فوق يا مايا مالك يا حبيبتي وبصت لجواد بصه مليانه بالحقد واتكلمت بحده
ممكن افهم اذا كنت عايز تعلن جوزك جاي تعلن ليه؟ في حفله بتاعه البيبي بتاعتي ليه كان ممكن تعمل حفله؟ ولا انت غاوي انك تبوظ فرحتي انا ما شفتش بجاحه اكثر من كده ولا قله ادب زي اللي عندك يا جواد
جواد بغضب /احترمي نفسك يا ايمان انا ساكت على كلامك بس عشان انا في بيتك وبخصوص الموضوع ده لقيت الكل متجمعين فقلت افرحكم معايا غلطت انا وبعدين انا ايه دخلي في اللي حصل لمايا هي تعبت انا قلت لها اتعبي ما حدش قال لها تزعل يمكن محمد هو اللي مزعلها انا ما فيش حاجه بيني وبينها عشان ازعلها ولا هي تعني لي ولا انا اعني لها
يمكن تكون متخانقه مع زوجها لكن انا او خبر خطوبتي ملناش دخل في الموضوع
كانت ايمان لسه هترد عليه بس سمعوا همهمات جايه من عند مايا
ماياه وهي بتحاول تفتح عينيها بصعوبه امم
انا فين ايه اللي حصل
ايمان بحب قربت منها هي ومحمد
محمد /اخيرا فوقتي حاولي تفتحي عينيك انا هروح اجيب لك عصير خلي بالك منها يا ايمان
ايمان/ قعدت مايا على السرير وهي في قمه تعبها وكل ده تحت انظار جواد اللي بيبص لهم ببرود
اول ما اتقابلت عيون مايا وجواد كان في حرب من الاشارات بينهم عيون مايا كانت بتقول له ليه تعمل فيا كده مش مكفيك اللي عملته زمان جاي تكمل على قلبي
عيون جواد كانت بترد عليها مش انت اللي اخترتي مش انت اللي مش واثقه فيا مش قلت اني ما باثرش فيك دلوقتي زعلانه وقلبك بينزف على حبي
قطع التواصل البصري اللي بينهم دخول ندى بصوتها المزعج هي وناديه وجدي صلاح
ندى الف سلامه عليك يا مايا لازم تشدي حيلك عشان تحضري الخطوبتي انا وجواد
جواد بحد ندى خلاص مش وقته دلوقتي
وكمل وهو يبص ماياه الف سلامه عليك يا بنت عمي ان شاء الله تقومي بالسلامه خلي بالك من نفسك ومن اكلك عشان البيبي انا مضطر امشي عشان عندي شغل خرج وهو وندى تحت انظر مايا الحزينه
قربت عليها ناديه بتمثيل الحزن
ناديه بحزن مصطنع الف سلامه عليك يا قلبي كده توجعي قلبي عليك ياما قلت لك خلي بالك من نفسك
ومن اكلك عشان البيبي لكن انت ولا انت هنا المره دي جت سليمه المره الجايه يا عالم هيحصل ايه عشان كده عايزاكي تخلي بالك من نفسك امال صحيح فين محمد مش المفروض يبقى قاعد جنبي مراته
ايمان بحزن على حال صاحبتها/ راح يجيب لها عصير
اجد صلاح قرب منها /طيب يا حبيبتي لما يجي محمد خليه ياخدك ويرجعك على البيت عشان ترتاحي في بيتك الف سلامه عليك يا نور عيني انت عارفه اني مضطر امشي وانت ابقي تعالي ورايا انت ومحمد يلا بينا يا ناديه
ايمان بحب/ بستاذنك يا جدي اني مايا تبات معايا النهارده علشان هي تعبانه وبكره ان شاء الله بعد ما تكون قادره تمشي على رجليها محمد يجي ياخدها وهي مش في بيتها حد غريب بيت خالتها
جد صلاح /انا ما عنديش مانع لما يجي محمد ابقى قولي له اهم حاجه عندي صحه مايا بس فوق راسها وخرج هو وناديه
بعد ما خرجوا ايمان قربت عليها وبصت في عينيها لسه بتحبيه بعد كل اللي عمله ما استحملتيش فكره ان هو يبقى مع واحده غيرك مش كده
مايا /انت بتقولي ايه انا مش بحبه انت اكيد غلطانه
ايمان بحب طبطبت عليها حبيبتي ما تحاوليش تداري لو حاولت تداري عن الكل مش هتقدري تحولي تداري عني انا انا حافظاك اكثر من نفسك لسه بتحبيه وما قدرتيش تكرهيه حتى هو مش عارفه ليه حاسه انا لسه بيحبك له لهفيته عليك لما وقعتي ده كله بيثبت ان هو بيحبك وما قادرش ينساك
بس في نفس الوقت مش عايزه اديك امل وانا عارفه ان هو راح وخطب واحده ثانيه وانت للاسف اتجوزت واحد ثاني قصه حبكم غريب قوي يا مايا
ماياه بكذب /ايه اللي بتقوليه ده لا مش صحيح انا مش بحبه ولا حتى بطيئه ولا حتى بكرهه هو بالنسبه لي ابن عمي وبس وبعدين انا تعبت من الحمل مش عشان عرفت ان هو هيتجوز ندى
ايمان بذكاء/ بس انا ما قلتش انك زعلتي عشان هيتجوز ندى مايا انت لو حولتي تخبي عن الكل مش هتخبي عني انا عيونك كشفاك انت بتعشقيه مش بتحبيه بس لامتى هتفضلي بتكبري اعترفي ما فيش حد معانا في الاوضه حاولي تطلعي الم اللي جواكي عشان ترتاحي صرخي طلعي كل اللي في قلبك ما تكتميش في قلبك يا حبيبتي
ماياه بصيت لها وكانها كانت مستنيه كلماتها بعديها انفجرت فيها عياط مرير يقطع قلوب
ماياه بدموع /مش قادره اصدق ان خلاص انا وجواد انتهينا مش قادره اصدق ان هيبقى لها هي حبيب عمري اللي كنت بتسحب واروح اوضته عشان اشوفه هيبقى لوحده غيري ليها الحق في كل حاجه وانا ما ليش اي حاجه انا ماضي وانتهى بالنسبه له وهي الحاضر والمستقبل انت عارفه ايه اللي واجعني اكتر ان بعد كل اللي عمله فيا لسه قلبي بيحبه مش قادر يصدق اني جواد حبيبي يعمل كل ده القلب بيقول ايه ان هو لسه بيحبني لكن العقل بينهي كل حاجه يا ايمان يقول لي انت واحده خاينه بتخوني الراجل الوحيد اللي فتح لك دراعاته واستقبالك لما الناس كلها اتخلت عنك ده يبقى جزاه المعروف اللي اقدمه لك ان اخدعه واكسره انا بتوجع وبتالم محدش حاسس بيا قولي لي اعمل ايه يا ايمان انا في حرب حرب بين قلبي وعقلي قلبي بيطالب اني ارجع له واتمتع في قربه وعقلي بينفي وبينهي قربه
وبيحسسني واحده خاينه قولي لي اعمل
ايمان خدتها في حضنها وطبطبت عليها حبيبتي اهدي ما فيش حاجه مستاهله انك تعملي كده في نفسك انا عارفه ان جواد غلط بس كلنا بنغلط يا مايا طالما لسه بتحبيه ليه تحرمي نفسك من قربه وتعذبي وتعذبيه معاكي وانت بايدك انك تعيشي
انت وهو انا عارفه ان اللي بقوله ده ممكن يظلم محمد لكن انت كده مش بتظلميه وانت بتحبي واحد غيره انا عارفه ان محمد بيحبك لكن انت بتحبي اخوه واخوه بيحبك يمكن لما تسيبي محمد يلاقي البنت اللي بتحبه بجد
مايا /ما اقدرش ما اقدرش اكون انانيه وبعدين جواد مش اهل ثقه انا وثقت فيه مره ومستحيل اكررها تاني انا ممكن اكون بحبه لكن لو كان على قلبي فانا هدوس عليه واحاول اخرجه من حياتي يمكن هيكون صعب بس مش مستحيل وما حدش بيموت من الحب ش بس انا عايزاك تدعي لي لان في مرحله صعبه جدا وعايزه ابان قويه وما تعرفش ابدا ايمان
ايمان بحب/ انا معاكي يلا قومي عشان تغسلي وشك ومن النهارده انت مايا جديده غير اللي كلهم يعرفوها
قامت مايا هي وايمان عشان تغسل لها وشها وهي ناويه ان هي تغير كل حاجه
في نفس الوقت كان محمد راكب بالعصير اللي جابه ماي وهو ماشي ما خدش باله فخبط في سهير
محمد باسف/ انا اسف يا سهير ما كانش قصدي
سهير/ لا عادي ولا يهمك هي مايا اخبارها ايه دلوقتي فاقت ولا لسه انا كنت طالعه اطمن عليها
محمد بحب /فات وانا نزلت اجيب لها عصير ما تعرفيش انا قلبي اتخلع عليها قد ايه لما شفتها وقعت على الارض حسيت ان روحي بتسحب مني انا بحبها قوي وروحي متعلقه بروحها
سهير بالم حاولي تداريه/ ربنا يهنيكم انا هروح اغسل وشي وبعد كده اطلع لمايا اطلع لها انت الاول وانا جايه وراك
محمد/ اوكي وراح محمد بالعصير لمايا
اما عند زسهير بصيت له بحزن ليه مش حاسس بيها مش قادر يشوف الحب في عينيها عملت كل حاجه عشان تبقى قريبه منه بس هو مش شايف غير ماياه نزلت وهي قلبها بيتقطع على حبيبها اللي ما شايفش غير ماياه في حياته وبس
دخل محمد غرفه مايا
محمد بحب قرب من السرير خد العصير يا حبيبتي
عايزك تبقي قويه علشان البيبي يبقى قوي زي مامته انا عارف ان حصل النهارده كان ضغط عليك يا مايا
وانك لسه بتحبي جواد بس بتحاولي انك جوالنا فرصه
مايا لو انت عايزه تروحي تقولي لجواد انك حامل منه وترجعي له انا ما عنديش مشكله اكفيني بس الوقت اللي قضيته معاكي في ذاكرتي ويكفيني انك تكوني سعيده بحياتك معاه انا مش اناني يا مايا اللي بيحب حد بيحب يشوفه مبسوط
(انا لا يا شيخ والله حد يجيب لي جزمه عشان اضرب الواد ده انسان ما عندوش دم 🤔😠😡😡😡)
ماياه بصت له لا ما فيش حاجه عادي انا تعبت فجاه عشان ما كنتش اكله الموضوع مش ما دخلوش جواد خالص كنت عايزه اطلب منك طلب ممكن ابات هنا لحد الصبح بس عشان تعبانه
محمد بحب/ عادي براحتك يا حبيبتي عايزه البيت هنا براحتك انا همشي دلوقتي واجي لك بكره تكوني ارتحتي بس فوق راسها وودعها ومشى
وهي قعدت تفكر في كل اللي حصل وبعد كده راحت في سبات تعميق من كتر التعب
اما عندي جواد
كان كان جواد قلقان عليها بيفكر يا ترى هي بقت كويسه ولا لا هو عارف نفسه مش هيقدر ينام غير لما يطمن عليها دي عادته من وهو صغير لما كانت تبقى عيانه ما كانش بيقدر ينام غير لما يطمن ان هي بقت كويسه مسك التليفون بتردد وطلع رقم ايمان فكر شويه هيقول لها ايه بس هو لازم يطمن عليها فرح رن عليها
ايمان بنعاس/ الو مين
جواد بحرج الو انا جواد
ايمان باستغراب/ جواد ايه في حاجه جدي تعب ولا ايه ايه اللي مخليك بترن دلوقتي
جواد/ انا كنت حابب اطمن على مايا يعني حالتها ايه دلوقتي
ايمان /اه الحمد لله تحب اصححها لك تكلمها
جواد/ لا انا بس حبيت اطمن عليها تصبح على خير وقفل السكه بسرعه
جواد مع نفسه انا ايه اللي عملته ده كان لازم اكلمها يعني طول عمري هفضل غبي وقلبي هو اللي يشدني ليها وقفل التليفون وراح نام
اما عند ايمان كانت بتبتسم ابتسامه على ان جواد لسه بيحب مايا وده واضح وضوح الشمس حتى مهما يحاولوا يدارو بكبريائهم وعندهم مش هيقدروا يداري الحب الكبير اللي بينهم بصت على ماياه اللي نايمه وداعت لربها ان هم يرجعوا لبعض والاثنين بيحبوا بعض بالشكل ده لازم يكونوا مع بعض
عدى اسبوع على الحفله اصرت فيه مايا ان هي تقعد مع ايمان عشان نفسيتها ترتاح شويه وتبعت عن الضغوطات وجواد من ساعه ما طلب ايد ندى للجواز وهو مش بيكلمها كانه عمل الخطوه دي وندم عليها لحد ما جه اليوم اللي رجعت فيه ماياه على البيت
في بيت المنوفي في الصالون كانوا كلهم متجمعين بيتكلموا في موضوع خطوبه ندى وجواد
جدي صلاح/ قول لي يا جواد يا ابني نويت امتى ان شاء الله تحدد الخطوبه وتروحوا تجيبوا الذهب انت ليك اسبوع ما تكلمتش في الموضوع ده ايه تراجعت عنه ولا ايه
جواد/ لا يا جدي ما ترجعتش عنه ولا حاجه بس انت عارف كنت مضغوط في الشغل واديني فضيت فكنت اطلب منك انك تيجي انت وبابا ونحدد ميعاد عشان نروح نقابل اهل ندى نجيبوا الذهب
ما كملوش كلامهم ولقوا ندى وامها جايين عليهم
الجد في سره بيجوا على الريحه ناس ما عندهاش دم وبعدين بص لهم اهلا عامله ايه يا ندى انت وامك اخباركم ايه
ندى كويسين عامل ايه يا جواد حددت متى ميعاد الخطوبه
جواد/ اه كنا لسه بنتكلم في موضوع
ندى ايه رايك يا جواد النهارده نخرج نجيب الذهب انا وانت ولو على الاتفاقات بعدين بس النهارده عشان كانوا منزلين شويه عروض دهب على النت فظيعه طقومه نازله من اصل تصاميم تركيه بليز جواد ما ترفضش
كان لسه هيرفض ويزعق لكن لمح مايا داخله هي ومحمد فمسك ايديها وبسه واتكلم بحنيه انت تؤمري يا حياتي هو انا عندي كام ندى في حياتي
مايا اول ما دخلت شافتهم قلبها وجعها قوي بس حاولت تداري الوجع اللبان في وشها
جواد النهارده نروح نجيب الذهب والشبكه بتاعتك يا عروسه وانا قررت اني اخد بنت عمي معايا لاني ما عنديش اخت عشان تنقي الشبكه معايا ايه رايك يا مايا
مايا بصدمة ودموع حاولت تداريها
يتابع
يا ترى ما يا هتوافق ولا لا وايه اللي مستني مايا في حفله خطوبه جواد كل ده هنشوفوه الفصل الجاي وايه اللي بيخطط له جواد عشان ينتقم من مايا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)