روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل التاسع 9 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل التاسع 9 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء التاسع

رواية عشقته فدمر حياتي البارت التاسع

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة التاسعة

ناديه بوجع جواد استنى اسمعني
انا لازم الحقه قبل ما يعمل حاجه ويفضحني قدامهم
في نفس الوقت كان جواد خرج من البيت وهو في حالها مش مش طبيعيه خالص كان م باين عليه الحزن والالم اللي بيقطع قلبه معقول مامته تعمل فيه كده ليه الناس كلها بتيجي عليه ليه دلوقتي هو قدامهم كلهم الخاين ايوه هو يستاهل ان هو يكون خاين بنظرها بس هو لازم يقول لها الحقيقه لازم تعرف الحقيقه عشان يرجعها لي هو مش هيتخلى عن حبيبته ابدا حبه عمره طفلته المدلله لازم ترجع له حتى لو كانت حامل من غيره حتى لو كانت اتقبلته لازم ترجع له هو مش هيتنازل عن حبها بسهوله
دي هي مهما عملت هي ملكه قلبه ومستحيل يتخلى عنها
في نفس الوقت كان محمد خارج من الاوضه يجيب ميه لمايا عشان عطشانه شاف مامته وكان باين عليها الحزن والقلم والقلق قرب عليها
محمد باستغراب/ في ايه يا ماما
ناديه بتوتر/ جواد عارف كل حاجه مش عارفه اعمل ايه انت لازم تتصرف يا محمد والا صدقني
مش هتلاقي ماياه جنبك وهتلاقيها رجعت لحبها القديم ابو ابنها ولا انت نسيت
محمد بتوتر وخوف/ وطي صوتك يا ماما انا عارف ان انا بعمله ده غلط بس عشان انا بحبها بس كله منك انت انت ايه السبب في اللي انا بعمله
ناديه بذكاء/ انت لازم تتصرف اللي هتلاقي نفسك معايا في الموضوع وبتواجه مايا وتشوف نظره الكره في عينك ليها اتصرف يا حبيب ماما
محمد /انا ما فيش حاجه تخليني اعمل كده ما فيش حاجه ضدي كل ضدك انت بس
ناديه/ انت كنت عارف كل حاجه ولا نسيت لما جيت وواجهتني وقلت لي اللي سمعته
ورجعت بذكرياتها فلاش باك
كانت ناديه بتلعب في التليفون في اوضتها لحد ما سمعت صوت خبطه على الباب سمحت له بالدخول
ناديه باستغراب/ محمد في ايه يا حبيبي في حاجه حصلت مع مايا
محمد /ليه ليه عملت كده
نادي/ه في ايه يا محمد عملت ايه انت بتتكلم بالالغاز كده ليه بتكلم عادل
محمد /عايزه اعرف ليه هي عملت لك ايه عشان تعملي معاها كده ليه يا ماما تجرحيها كده ليه تدمريها حياتها انا ما رضيتش اقول لها غير لما وجهك الاول
ناديه/ ايوه انا عملت كل ده بس ما فكرتش انا عملت ليه انا عملت كل ده عشان كنت عارفه ان هي بتحب جواد وما بتحبكش انت وان انت مهووس بيها وبتحبها انت فاكر اني مش كنتش واخده بالي من نظراتك واهتمامك بيها انت كنت بتهتمي بيها اكثر من الجواد انا عملت كده عشان بحبك يا محمد كان لازم اني ابععدها عن جواد جواد ما كانش بيحبها الحب اللي انت بتحبه لها انا عارفه انت بتحبها قد ايه واكيد انت سمعتني وانا بتكلم عن اللي عملته امها فيا زمان كان سبب من الاسباب برده بس السبب الاكبر حبي ليك يا ابني لاني عارفه انك هتستغل الفرصه دي
محمد/ انت كدابه انا كنت سامعك بوداني وانت بتقولي لندى انك ما كنتيش عايزاني اتجوزها علشان تدمري سمعتها وانت عارفه اني الولد اللي بطنها ابن جواد عارفه اني ابنك عمل علاقه معاها قبل ما يسيبها لانه كان عارف انه هيتجوزها عارفه يعني ايه واحده حياتها وسمعتها مهدده ه بالخطر انت ايه يا شيخه ما عندكيش قلب ازاي قدرتي تعملي كده في بنتي يتيمه
ناديه بشر/ طيب انت جيت واجهتني ليه روح وقول لها على الحقيقه خليها ترجع لجواد خليها تسيبك يا محمد بعد ما بدات تحبك روح قول لها ان جواد ما سابهاش وتخلى عنها واقف ليه روح دمر كل اللي عملته عشانك عشان بس تبقى انت كويس
محمد بتفكير/ قصدك ايه ان لو قلت لها هتسيبني وترجع لي جواد
ناديه بذكاء /ايوه طبعا وهترجع هي وهو وانت هتطلع من حياتهم للابد هيشكروك انك وضحت لهم الحقيقه بس هتقدر تبقى زوج مايا لا هتقدر تفوز بقلبها لا انا شايفه القرار بايدك
محمد /قصدك ايه يا ماما قصدك اني اسكت طيب افترضنا اني سكت هتحبني هي ولا برده جواد هيبقى في قلبها
ناديه بذكاء وكذب
لا اكيد هتحبك وخصوصا ان انت هتبين لها ان جواد في عيوب وان انت مستعد تتحمل الولد احنا ستات دايما بيشيل الجميل للراجل اللي يتحمل المسؤوليه ودي فرصه ليك وانا عملت ده عشانك انت يا حبيبي عشان عارفه انك بتحبها قد ايه لكن جواد عادي ممكن يحبوا واحده غيرها لكن انت من اللي انا شايفاه انك متعلق بيها قوي وبراحتك القرار بايدك دلوقتي
محمد/ خلاص انا هسكت وهعمل كل اللي تقولي لي عليه بس توعديني انك تخرجيني من موضوع جواد لاني خايف من المواجهه جدا.
ناديه /يبقى اتفقنا والف مبروك عليك مايا وابن مايا كمان ابني يا حبيبي وحضنته بشر ومن يومها ومحمد بقى متفق مع والدته على كل حاجه
عوده من الفلاش باك
محمد بخوف /طيب هنعمل ايه دلوقت جواد اكيد مش هيسكت وهيقول لمايا على كل حاجه
ناديه بشر/ انا عارفه ان جواد اكيد اني جواد هيقول لمايا بس انا عايزك تبقى انت اذكى منه وتروح تقول لمايا ان سمات جواد بيتكلم في التليفون مع واحد صاحبه
ان هو عايز اي كذبه عشان يرجع مايا ليه وان هو هيستغل امه ويكذب بيها وتقول لها ان هو بيخطط لكل حاجه هيقولها لها عشان لما يجي هو يقولها يبان ان هو بيكدب فهمت يا محمد
محمد /خلاص ماشي انا هروح اقول لها اللي انت قلت لي عليه بس ادعي ان هي تصدقني
نادي/ه ان شاء الله هصدقك بس اعمل اللي قلت لك عليه
مشي محمد وراح على اوضته وهو قلقان من اللي جاي اول ما دخل لقى ماياه قاعده على السرير
مستنيه يجيب لها ميه
محمد /اتفضلي يا مايا الميه اشربي يا حبيبتي
اخذت منه الميه ولحظت التوتر اللي على وشه
مايا في ايه شكلك قلقان ليه في حاجه حصلت ولا ايه في مشكله في الشغل ارن عليك ولا حاجه اتكلم ساكت ليه
محمد بتوتر وكذب/
مايا انا خايفه اقول لك ما تصدقنيش
ماياه بستغرب /قولي يا محمد ما تقلقنيش
محمد كنت خارج اجيب لك ميه تشربي بالصدفه وانا راجع لقيت جواد بيتكلم في التليفون كان بيكلم واحد صاحبه وبيقول له عايز اي حاجه او اي خطه او اي كلام المهم موضوع يخليهم في البيت يرجع الثقه من ثاني وسمعته بيقول اني يقول ان مامته هي اللي دبرت لكل حاجه وان مامته عشان بتحبه هتوافق وكمان عشان مامته عايزه ترجع ثقه جدك ليه ممكن تضحي بحياتها عشان ابنها ولقيته بعد ما قفل مع صاحبه راح وحكى لامه اللي تقوله تقول ان هي عملت كل حاجه عشان تبعدكم عن بعض
وطبعا جدي بعد ما يعرف كده هيسامح جواد وانت ممكن ترجعي له لان جواد زي ما قلت لك متملك
وما يحبش حاجه بتاعته تروح لحد ثاني ومامته عشان بتحبه قالت له الاول لا ورفضت بس عشان هي بتحبه ومع اسراره وافقت ماما وقالت له هعمل اللي انت عايزه المهم ان جدك يسامحك انا اتصدمت معقول جواد ينزل للمستوى ده انت ايه رايك انا حبيت احكي لك وانا مش مصدق ان في انسان ممكن ينزل للمستوى ده في التفكير
مايابصدمه/ انت بتقول ايه جواد هيعمل كده
محمد /ايوه ومتهيالي ان هو مش هيقول لجدك الاول هيقول لك انت عشان عارفك انك انت هتزعلي من ماما بس مش هتروحي تقولي لجدي وكده يبقى وقع عصفورين في حجر واحد يخليك تسامحيه وفي نفس الوقت ما يؤذيش امه
مايا /معقول جواد ينزل للمستوى ده اكيد لا خلاص يا محمد ما تقلقش انا مستحيل اصدقه لو ولا اي حاجه خلاص هو خسر الثقه اللي بينا اصلا هو ما يستاهلش الحب ولا اللي يضحي بامه عشان مصلحته ما لهوش خير في حد يا رب تكون ظالمه وما يعملش كده لانه فعلا لو عمل كده يبقى بينزل من المستوى قوي في عيني ويخرج من قلبي للابد نام يا محمد عشان انا فعلا تعبانه
محمد/ ماشي يا حبيبتي انا حبيت بس اقول لك عشان تاخدي بالك لان انا كمان اتصدمت في اخويا
طفى النور محمد وراح عشان ينام بس ماياه بتفكر في الكلام اللي قاله لها يا محمد معقول جواد ينزل للمستوى ده جواد اللي اتربت معاه وعلى ايده يكون بيفكر يعمل كده طب ازاي وهي حافظه اكثر من نفسها وعارفه ان هو مستحيل يفكر في الحاجات دي بكره الايام هتبين اذا كان فعلا زي ما قال محمد ولا لا بعد تفكير طويل راحت في ثبات عميق
في نفس اللحظه كان محمد بيفكر وبيقول يا رب يعدي الموضوع ده على خير لان الموضوع ده لو اتكشف هيبقى نصيبه
في صباح يوم جديد
في اوضه مايا كانت بتسرح شعرها
محمد /انا نازل تحت يا مايا يا حبيبتي ابقي حصليني
مايا/ حاضر يا حبيبي انزل انت الاول
نزل محمد وكانوا كلهم متجمعين على السفره وناديه كانت قاعده بتوتر وخايفه من اللي جاي
كانت متوتره اكتر لانها ما شافتش جواد من اول ما صحيت
في اوضه ماياه كانت لسه رايحه تخرج بس لقيت جواد دخل عليها وطليته اللي بتخطف انفسها
وهي مستغرب انت جاي ليه هنا هو حد قال لك ان الفطار هيبقى في اوضتي
جواد بحده /في ايه يا مايا انا جايه اتكلم معاكي في موضوع مهم وراح قفل الباب
مايا بخوف /انت بتقفل الباب ليه احنا قلنا اخر لقاء بيننا ان ما فيش حاجه هتبقى بيننا اصلا غير انك ابن عمي وغلط ان احنا نتقفل علينا باب واحد
جواد/ في حاجات كتير اتغيرت يا مايا مايا انا اسف اسف على كل اللي حصل انا عارف اللي حصل كان صعب عليك وكان صعب عليا انا كمان قرب عليها وماسك ايديها وبص في عينيها مايا انا بموت وبعدك عني قلبي بيتقطع كل ما اتخيل ان هو بيقرب منك وانك شايله حته منه بس انا مستعد انسى كل ده عارفه يا مايا انت مش بس حبيبتي انت بنتي وكل حاجه في دنيتي كل اللي عملوه عشان يفرقونا ما قدروش يخرجوك من قلبي انا بحبك قوي يا مايا
ماياه بضعف وهي بصه في عينيه وشايفه الحب اللي هي دايما كانت شايفاه في عينيه ما فيش حاجه اتغيرت لكن فجاه جه لحظه فضيحتها وصدمتها يوم فرحها راحت زقتي بكل قوتها ارجوك يا جواد ابعد عن طريقي غلط ان انت بتعمله ده انا كده ابقى بخون جوزي وبخون ثقه عيلتي وانا مستحيل اعمل كده
جواد/ تمام بس انا حابه اقول لك ان انا ما اتخلتش عنك زي ما انت كنت فاكره ايوه ما تخلتش ماما عملت كل ده عشان تفرقنا عنك لانها كانت بتغير منك عليا ولا انها كانت خايفه تاخديني منها مش هنختلف كثير واقول لك ماما عملت كده ليه ايه المهم يا مايا
انا بقول لك اني مظلوم اني ما عملتش حاجه
انا مستعد اخلي ماما تقول لك كل الحقيقه بس توعديني انك ترجعي لي
ماياه بصدمه انت بتقول ايه انت ازاي حقير كده وراحت ضربها بالقلم القلم ده عشان تفوق انت بقيت انسان لا تطاق انا بكرهك يا جواد بكرهك افهم بقى احنا علاقتنا انتهت عشان تبرق نفسك تطلع امك وحشه حتى لو هي وحشه انا مش عايزه ارجع لك واللي بينا انتهى فهمت انتهى
ومشت من جنبه بس قبل ما تمشي وقفها صوته
جواد بعيون حمراء زي الجمر /انت قد اللي انت عملتيه يا مايا انت اللي بدات الحرب مش هحاول اشرح لك لان اتضح لي الحقيقه انت عجبتك اللي حصل وعشان ما فيش حاجه عليك وكلهم شايفينك الضحيه فانت مبسوطه عارفه اكثر حاجه ندمان عليها ايه اني حبيت واحده حقيره زيك بس انا هصلح غلطتي مش انتي قلت امبارح انك تقدري تشوفيني مع واحده غيرك وجاي النهارده بتقولي لي اني خلاص خرجت من حياتك وانك بتكرهيني خلاص وانا كمان بكرهك ومن النهارده هتعامل معاكي كانك مرت اخويا وبس وبنت عمي
سلام يا بنت عمي وابقي افتكري الكلام اللي قلته لك ده كويس
قال كلامه وخرج وهو في قمه غضبه
كانت واقفه مصدومه من اللي حصل مش مصدقه ان هي ماده ايدهاعليا بس كانت هتعمل ايه كل الكلام اللي قاله لها محمد طلع حقيقه
ناديه كانت واقفه بره الاوضه وسمعت كل اللي حصل وابتسمت بشر لان كل اللي خططت له اتنفذ ولتاني مره بتقدر تنفذ اللي هي عايزه
بسبب ذكائها وسرعه بديهيتها دخلت على مايا
ناديه باستغراب مزيف/ في ايه يا حبيبتي انا شايفه جواد خارج من اوضتك هو انت كنت بتتخانقوا ولا ايه وايه خليه يدخل اوضتك اصلا
ماياه بتوتر لا ما فيش بس كان بيقول لي ان يعني اها كان بيشكرني عشان اللي قلت لجد يعني ما تحطيش في دماغك يلا بينا عشان الفطار وانت عارفه جدي بيحب الالتزام في المواعيد خرجوا عشان يفطروا
مايا قعدت بتوتر وبدات تاكل وهي بتتذكر كل اللي حصل بينها وهي وجواد
ناديه كانت قاعده بتاكل في صمت وهي مبسوطه ان كل اللي خططت له نجح
محمد بص لمامته بس هي بصت له ان هو يطمن ان كل حاجه خطوها نجحت نجاح ساحق
خلص الفطور وكل واحد راح على شغله
ماياه طلعت على اوضتها وهي حزينه بس اللي وصلت له هي وجواد ما توقعتش ابدا في حياتها ان هي توصل كده معاه هو بالذات
عدى يومين
من غير اي احداث جواد ما بيروحش البيت غير بالليل خالص وبيطلع في الصبح بدري من غير ما حد يشوفه وبطل يتعامل مع اي حد من البيت حتى مامته بطل يتعامل معها نهائي لحد ما جاء اللي اليوم فجر فيه المفاجاه
كانت حفله عاملاها ايمان صاحبه مايا وعزمه العيله كلها بمناسبه حملها وكانت عازمه ندى وعيلتها برده لانها صاحبتها
كانوا كلهم مبسوطين وبيرقصوا وفرحانين بايمان وشريف لان هيجيهم ولد
الا مايا كانت حزينه من ساعه اخر لقاء بينهم وهي كل وقت شارده بتفكر هل هي غلطت هل هي جت عليه هل ممكن تكون لا لا مستحيل حتى تفكر في ناديه كده قربت عليها صاحبتها ايمان
ايمان بستغرب/ في ايه مش عوايدك تبقي ساكته كده
مايا /لا عادي تعبانه شويه من الحمل دلوقتي تتعبي انت وتعرفي ان الحمل صعب جدا
هم بيتكلموا قطع دخول عليهم جواد بهيئته المهلكه اللي قلبها وفي ايده ندى
جواد/ يا جماعه بما انكم كلكم من العيله ومتجمعين في الحفله كنت عايزه ابلغكم خبر انا عارف ان كلكم هتفرحوا لي انا قررت اخطب بنت خالتي ندى بتمنى انكم كلكم تفرحوا لي قال كده وهو بيبص لها بتحدي بمعنى ان هو ابتدى ينساها
مايا اول ما خلص كلامه محسش بنفسها غير وهي بيغمى عليها
كلهم بصدمه مايا
يتابع رايكم وتوقعاتكم تفتكروا ايه اللي هيحصل في علاقه ماياه وجواد وايه رايكم في خطه ناديه جهنميه اللي عملتها وهل لو انت مكان معايا كنت صدقتي محمد ولا كنت صدقت جواد وهل ندى هتقدر ان هي تاخد قلب جواد ولا في حاجه هتحصل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى