رواية عشقتها رغم تمردها الفصل العاشر 10 بقلم ياسمين رجب
رواية عشقتها رغم تمردها البارت العاشر
رواية عشقتها رغم تمردها الجزء العاشر
رواية عشقتها رغم تمردها الحلقة العاشرة
نزلت نور من عند اسر وهي مبسوطة انه سمع ليها ومتعصبش عليها علشان اتداخلت في حياته حست انه انسان طيب وقلبه ابيض بس كله حزن محتاج حد يخرجه من واحدته علشان يكمل حياته ويخرج من ذكريات الماضي الي عايش فيها فاخدة قرار في نفسها أنها تحاول معاه علشان يتغير واقسمت على تغيير اسر
في مكتب اسر ظل مبتسما منذ خروجها من مكتبه فهي رغم تمردها الي انها بسيطة محبة للحياة تستطيع رسم الابتسامة على وجه من امامها فمن ينظر اليها لأ يستطيع ابعاد عينيه عنها يوجد لديها جاذبية تجعله يفقد صوابه فلا يريد ان يرها مع احد غيره لا يعرف ما هذا الشعور ولكن اصبح اثير عينيها
في ساحة المعسكر
اصتحب جاسر ندي وهو يمشي بسرعة كبيرة وهي تسير خلفه كادت أن تقع اكثر من مرة ولكن تامسكت فصرخت بقه قائلة
ندي: سيب ايدي يا جاسر هو أنا حيوانه بتجرني وراك
جاسر: مش عايز أسمع صوتك فاهمه
ندي: لا بقه إنت ملكش حق تكلمني بالطريقة دي مش معني اني سكت لك انك تتمادى في الغلط اكثر انا لو سكت ليك فده كان بمزجي بس أنت الظاهر عجبتك اللعبة وعايز تلعب بيا اكثر بس أنا مش هسمحلك بده أنت فاهم
رفع يده وكاد ان يصفعها علي وجها ولكن تراجع حين راء خوفها منه ودموعها التي انسابت علي وجها كأنها اخذت تصريح بالنزول فجذبها الي صدره محاولا تهدي روعتها وخوفها وراتب علي ظهرها
جاسر: آسف والله ما كان قصدي اخوفك أنا آسف يا ندي
ندي بصوت باكي: ابعد عني يا جاسر لو سمحت
جاسر: مش قبل ماتسامحيني يا ندي أنا اسف
ندي: اسفك مرفوض أنت كنت عايز تضربني مستحيل اسامحك
ابعدها عن صدره ورفع وجها بأنامله حتى نظرت في عينيه
جاسر: والله ما كان قصدي بس انتي استفزتيني لدرجة اني مقدرتش اتحكم في اعصابي
ندي: وايه الغلط الي أنا عملته
جاسر: نعم هو انتي مش عارفة ندي أنا سبق ونبهت عليكي اني مش عايز اشوفك بتضحكي مع حد صدقيني بحس أن روحي بتتسحب مني
ندي: بس ده عادل وهو زي اخويا
جاسر: أنا عارف اخلاق عادل كويس ومش بشك فيه بس هو غلط لما جرى🏃 وراكي في الساحة كل الشباب كانت عينهم عليكي فكرتي لحظة احساسي كان ايه
ندي: ما أنت كنت مشغول مع الست جيهان بتاعتك ضحك وهزار
جاسر: والله هي الي كآنت بتضحك أنا كنت مركز في الورقة الي بترجمها ندي لازم تعرفي حاجة واحدة هي اني بخاف عليكي من الهواء مش بستحمل حد يبصلك بنظرة وحدة
ندي: ليه بتخاف هو أنا بالنسبة ليك ايه
جاسر: تاني يا ندي انتي عارفه انتي بالنسبة ليا أي
ندي: لا مش عارفة يا جاسر واظن من حقي اعرف أنا بالنسبة لك اي
جاسر: قفلي على الموضوع ده
ندي: لا مش هقفل الموضوع ولو متكلمتش دلوقتى يا جاسر يبقى ملكش دعوة بيا وتسبني في حالي من النهاردة ويبقى كل واحد فينا من طريق وهبت أن تتركه وتغادر فأمسك بها بقوة ونظرا اليها ثم بحركة مفاجئة منه التهم شفتيها في قبلة غاضبة أراد أن يعقابها بتلك القبلة حتي لا تجرأ على نطق كلمة الابتعاد عنه فكيف تقول انها سوف تبتعد عنه فهوا يعشقها ولكن لا يعرف كيف يعبر عن مشاعره ابتعد عنها وأسند جبينه علي جبينها ونظر اليها وجدها مغمضة العينين فتحدث اليها قائلا
جاسر: ده عقابك علشان قولتي أنك عايزة تبعدي عني
ندي: أنت ايه الي أنت عملته ده
جاسر: أنا بحبك يا ندي وخوفي عليكي ده مش تحكم بالعكس أنا بغير عليكي من الهواء ما بالك لو شفت واحد بيبصلك أنا عارف أن حبي بيخنقك بس أنا مش بعرف أعبر عن الي في قلبي كل الي اعرفوا اني ماش هقدر ابعد عنك انتي بقيتي روحي يا ندي ومفيش حد بيعيش من غير روح
نظرت إليه بكل حب الدنيا وقالت وأنا بعشقك يا جاسر بعشقك
ضمها مجددا إليه قائلا
جاسر: اوعي في يوم تفكري تبعدي عني يا ندوش انتي الهواء الي من غيروا أنا ممكن اتخنق
ندي: أنا عمري ما هبعد عنك ابد مهما حصل
ابتعد عنها ونظر في عينيها
جاسر: تعرفي لو شفتك تاني بتهزري مع عادل هيكون الدور عليكي انتي
ندي: هههههههههههههههه ده زمان عادل دلوقتى عامل الدنيا مناحة بس انت زودتها معاه شوية يا جاسر
جاسر: يستاهل هو عارف اني بغير عليكي علشان كده عمل الي عمله واخذ جزته
نزلت نور الساحة وشافت الكل واقف حوالين عادل فا خافت يكون حصله حاجة قربت عليه وشافت شكل عينه الي كان لونها أزرق و منتفخه من اثر الضربة
نور: مين عمل فيك كده
عادل: سي جاسر يا اختي هو الي عمل كده
نور: وجاسر يضربك ليه كده مهو اكيد ههببت حاجة
عادل: حتى انتي يا نور الي حصل يا ستي
وقص عليها ما حدث
عادل: بس يا ستي هو ده الي حصل
انفجرت نور من الضحك حتي ادمعت عينيها
نور: أنت بجد فظيع يا عادل يعني أنت اكتر واحد عارف جاسر ورايح ترمي نفسك ليه بصراحة طلعت غبي قوي هههههههههههههههه
عادل: اضحكي يا اختي اضحكي ما انا شكلي بقه شبه صينية البطاطس المحروقة
نور: ههههههههههههه وأنت الصادق شبهة وش رجلك
عادل: اه يا اني يا أمه آه يا الي مليش حظ ولا بخت يا اني آه يا عيني الي راحت وأنا لسه في عز شبابي
جاسر: هههههههههه علشان تحرم تهزر معايا تاني
عادل: أنت شرفت طبعا أنت دلوقتى محدش قدك ضربتني وعملت فيها جاكي شان ادام ندي وأنا في الاخر اضرب ويبقى شكلي شبه انشراح
ندي: ههههههههههههه بصراحة يا عادل أنت ظلمت انشراح علشان شكلك دلوقتى ملوش ملامح
عادل: حتى انتي يا ندي ده أنا الي وقفت جانبك تب الهي يارب البت الي شبه عصاية المائشة الي اسمها جيهان تاخذ الواد منك
جيهان: دي مين دي الي شبه عصاية المائشة أن شاء الله
نظر عادل خلفه وجد جيهان تقف والشر يظهر في عينيها
عادل: أنا همشي لحسن المرة دي مش هتكون عيني بس
تركهم عادل وغادر الي غرفته قبل أن تفتك به جيهان فنطلق الجميع في الضحك عليه فهو شخصية مرحة وضحوك
في صباح اليوم التالي استعد الجميع للذهاب الي الاسكندرية وكان الجميع حاضر في الساحة انطلق بهم اسر الي المعسكر الجديد وصلوا الي المعسكر واخبرهم اسر بأنه الجميع معزوم علي العشاء في خارج المعسكر استعد الجميع وذهبوا الي العشاء في احد اشهر مطاعم الاسكندرية
عادل: أيوة بقه هي دي العزومات ولا بلاش بس اي سر التغير المفاجئ ده يا سيادة المقدم
اسر: عادي يعني قولت تغير جو وبعدين طول ما احنا هنا بلاش كلمة سيادة المقدم دي احنا هنا مفيش بنا القاب علشان خاطر المهمة
نور: بس إحنا لحد دلوقتى منعرفش المهمة الجديدة اي
اسر: كل حاجة هتعرفيها بكرة
عادل: انا هروح الحمام وارجع بس محدش ياكل من غيري
ذهب عادل الي الحمام ولم يكن ينتبه فصدم بفتاة
عادل: أنا آسف
البنت: عادل
عادل: ازيك يا ريهام
ريهام: بخير وأنت
عادل: أنا كويس
وهنا اتي صوت شاب
الشاب: يلا يا حبيبتي واقفه ليه
ريهام: اعرفك ده ايهاب جوزي وده عادل صديق من ايام الثانوية
عادل: تشرفت بحضرتك
ايهاب: الشرف ليا أنا بس أنا ماشفتكش في فرحنا
عادل: معلش كان عندي تديب في الكلية ومقدرتش اجي
ايهاب: فرصة سعيدة اني اتعرفت عليك
عادل: أنا أسعد
ايهاب: بعد أذنك لزام نمشي علشان اتاخرانا
عادل: أة اتفضلوا
مشي ايهاب مع مراته الي وهيا ماشية بصت لعادل بعيون مليانة حزن وجع وهو قلبه كان بيطقطع عليها بعد ما كأن بدأ يعيش حياته رجع الوجع خبط علي باب قلبه تاني
رجع تاني علي التربيزة وقعد معهم علي العشاء وطول الوقت كان سرحان حتى انه مااكلش اي حاجة من طبقه فضل ساكت علي غير العادة ومحدش قادر يفهم ماله بس الوحيد الي كان فاهم عادل ماله هو اسر علشان شاف عادل وهو واقف مع ريهام وجوزها وده سر التغيير المفاجئ،،،،،،،
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقتها رغم تمردها)