رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الفصل الثالث 3 بقلم رحاب القاضي
رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الجزء الثالث
رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش البارت الثالث
رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الحلقة الثالثة
_ ونزل امير بسرعه وراح بيت خاله وفتحتله يلرا الباب وكانت لابسه بجامه واسعه وبتاكل لبان..
امير بحب
وحشتيني اووووووي انا مش مصدق اننا خلاص عدينا الفتره دي..
يارا بخبث
كفاااااره يا ابو امير، تعالي في حضني ده انت وحشتني اكتر..
امير
لا لا انتي الحجز بوظ اخلاقك بس انا بحب كده خالي فين بقي مش عايزين نتقفش..
يارا
بيعملي حجر قص جوه تعالي في حضني بقي..
امير
نعم حجر قص.. بس ما علينا خليني استغرب بعد الحضن الاول..
وجه امير يحضنها بس هي خبطه بالروسيه في دماغه وقالت بعصبيه..
يارا
بقي انا تلفقلي قضيه وتضيع مستقبلي وجاي عايز تتحضن..
امير بالم وهو ماسك دماغه
يخربيتك انتي حاطه ايه في دماغك يا بت انتي..
يارا
امشي من هنا ياااه وتنسي اني ممكن اتجوزك انت فاهم، ولو خلف فيك ابوك راجل عدي بس من قدام بيتنا..
وطلعت موس من بوقها وقالت
فاهم ولا لا..
صرخ امير وقال
عااااااا خااااااالي الخق يارا اتلبست يا خاااااالي..
طلع ياسر من المطبخ وهو ماسك الشيشه وقال
شوفت اهي اخرة اللي عملته البت اتحولت لمحمد رمضان في الالماني..
يارا
يا حجوج هوي علي الحجر عشان يدخن معايا بدل ما اخليك تعمل من الاول..
امير بقلق
يارا حبيبتي هو ايه اللي حصل انا كنت سايبك كويسه هي وقعز علي دمااغها ولا ايه با خالي..
يارا بحده
هو انت لسه هنا يا واد انت..
امير
لا لا طبعا انا تحت اصلا لا انا روحت بيتنا… ونزل جري علي السلم.. وبالليل كان ياسر ومنال في بيت امير..
لواحظ
انا بجد مش فاهمه هي ايه اللي غيرها كده؟..
منال
اسألي ابنك يا حبيبتي بنتي ما كانش فيها اتنين..
امير
وانا كنت اعرف منين انها هتطلع من الحجز ابراهيم الابيض..
ياسر
المهم دلوقتي البت مش هينفع تكمل حياتها كده خالص..
امير
انا لقيت الحل، بقولك ايه يا عمي هي مش يارا كانت عملالك توكيل وهي مقبوض عليها..
ياسر
ايوه ما المحامي اللي انت جيبته طلع متفق معاك وبما اني محتمي فاشل دفعت عنها ولبست التلات سنين..
امير
تمام انت بالتوكيل اللي معاك ده هتجوزني يارا..
لواحظ.
نعم نعم لا طبعا دي ممكن تعمل فيك حاجه لو اتجوزتها وهي مش عايزه..
منال.
حصل شوفتها وهي بتطلع الموس من بوقها اكيد البنت دي مش بنتي..
امير
لا بصو انا خايف لوحدي بس هو ده لازم يخثل بجد تمام..
منال
تمام يا امير انا موافقه المهم بنتي ترجع زي ما كانت ولو في اوبشن انها تبقي احسن ياااريت..
لواحظ
ايوه يا اختي هو انتي هتخسري حاجه، بس اناواللي هخسر ابني..
ياسر
رد علي امك لو خايف خلاص، وانا بنتي هتحملها لحد ما ترجع زي ما كانت..
امير
لو سمحتي يا امي انتي وخالي انا كنت السبب في اللي حصل وانا هبقي السبب انها ترجع زي ما كانت وكمان عشان اخليها تعترف لنفسها انها بتحبني..
_ وتاني يوم الصبح صحيت يارا من نومها وصوتت لما لقيت امير نايم جنبيها..
امير بانزعاج.
مالك يا حبيبتي في ايه بتصوتي كده ليه؟..
يارا
انت بتهبب ايه هنا ده انت يومك اسود
امير
ليه هو انا عملت ايه غلط، واحد ونايم جنب مراته..
يارا
مرات مين يا حيلتها قوم كده وكلمني انا مستحيل اتجوزك ومش هخليك تطلع من الاوضه دي علي رجليك عشان تغلط تاني وتفكر مليون مره قبل ما تقربلي..
امير حاول يداري خوفه
اا لا ما هو بعد كده مالوش لازمه اخد اذنك قبل ما اقربلك او حتي افكر، لانك مراتي واعمل اللي عايزه..
يارا بحده
هو ايه اللي مراتك مراتك ما تتظبط كده هو انا كنت اتجوزتك امتي ليكون اتجوزتك في المنام وانا مش فاكره.
امير بقلق
لا اتجوزتيني في الحقيقه بب بالتوكيل اللي انتي عملاه لابوكي..
يارا
يا نهار اسود ومهبب، هو فين انت ياللي اسمك يااسر..
طلعت من اوضتها ولقيت باباها متخبي ورا امها وقال بخوف..
ياسر
افتكري اني ابوكي ولو عملتي فيا حاجه هتدخلي جهنم..
منال
اهدي با بنتي وبعدين امير هو اللي غصبه..
يارا
عارفين انتو من حظكم انكم ابويا وامي والا والله العظيم كنت اا..
قاطعها امير وقال
جرا ايه يا بت انتي من امتي بتتكلمي كده مع امك وابوكي اعتذريلهم حالا..
يارا
انت هتصدق نفسك ولا ايه ياااااه طلقني دلوقتي حالا بدل ما اروح القناطر تاني بس المره دي مش ظلم هيبقي علي روحك اللي هتطلع علي ايدي..
امير
بطلي طيب الشويتين دول عشان اللي انا عايزه حصل دخلت الجيش وانتي استنتيني واتجوزتك..
يارا بدموع
بس ضيعت تلات سنين من عمري علي الفاضي ولو ايه حصل انا مش هوافق بالجوازه دي.. وهخلعك يا ابن لواحظ…
_قالت كلامها وسابتهم ودخلت اوضتها وكانت منال رايحه وراها، بس وقفها امير وقال..
امير
بعد اذنك يا مرات خالي انا هدخل اتكلم معاها..
منال
انا بقول خلاص كده هي مش هتسامحك سيبها في حالها..
امير
انا عارف اني غلطت ولو رجع بيا الزمن ما كنتش هعمل فيها كده ابدا، بس انا متأكد انها بتحبني..
ياسر
وكانت هتيتناك وكنا هنلاقي مليون حل غير اللي انت عملته فيها ده..
امير
خوفت يا جماعه انا ما حبتش في حياتي غيرها والله، بس انا اااا خوفت فعلا تتجوز واحد غيري وقتها كانت هتحصلي حاجت..
منال
ادخل يا امير صالحها وخلونا نفرح بقي، واهو الدنيا دي بنعيش فيها عشان نتعلم وبس..
_ دخل امير عند يارا اللي لقاها نامت، راح قرب منها وقال بهدوء..
امير
انتي تعرفي احلي حاجه فيكي لما بتزعلي بتنامي زي الاطفال بالظبط..
يارا
ياد يا ابن الرغايه هقوم اشتمك ما تسيني اناااام دي لسه الساعه سته..
امير
يا بت بطلي طولت لسانك دي، ولا اللي سمعته صح ان الحبسه بوظت اخلاقك..
يارا
لا طبعا سمعك تقيل مع ان ودنك اد الطبق اهو..
امير
بحبك يا يارا وكل حاجه عملتها خوف انك ما تبقيش لسا، وانا متأكد مليون في الميه انهم كانو شايلينك علي كفوف الراحه، ودخلولك موبيل فيه باقة نت انتي ما تعرفيش انا دفعت اد ايه عشان اعرف ادخلهولك..
يارا
حصل فعلا هو انا كنت بتسلي وذاكرت ورتبت علي الدفعه وانا هناك، بس برضو انا عمري ما هسامحك ابداً علي اللي انت عملته ده..
امير
طيب نتجوز ونعمل فرح والناس تنسي اللي حصل ده، وبعدين نشوف موضوع انك تسامحيني ده…
يارا
وانا ايه اللي يجبرني اني اتجوز واحد زيك دمرني وضبع تلات سنين من عمري..
امير
ما هو اصل ااااا احم الناس كلها بقيت تتكلم عليا وعليكي وان بينا حاجه ولو ما اتجوزناااش سمعتك هتبوظ..
يارا ببكاء
اكتر ما هي بايظه انت عايز مني ايه مين يا ابن الناس مسلطك عليا بس..
امير
قلبي قالي يا تتجوزها يا هقف ومش هشتغل تاني، هاااا هتوافقي ولا اتصرف من دماغي..
يارا
لا لا لا نتجوز علي الاقل اخلص من المصايب اللي بتيجي فوق دماغي دي بسببك..
امير
واخيراً وافقتي ده انتي طلعتي عين امي معاكي، بس انا برضو عملت كل ده وانا متاكد انك بتحبيني..
يارا
للاسف القط مش بيحب غير خناااقه وانا بحبك ياللي ممرمطني معاااك، وانسي اني اهزر معاك تاني ابداً، ده انا مقلب عملته فيك حبستني بسببه تلات سنين..
دخلت منال وقالت
لولولولويييي مبروك يا يويو مبروك يا ميرو..
ياسر
انا حجزت القاعه علي الخميس الجاي واخيراً هنفرح..
_ واتجوزت يارا امير وعملو فرح جميل، وانتهت قصتنا علي خير..
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش)