روايات

رواية عروس تحت التهديد الفصل الرابع 4 بقلم إيمان شلبي

رواية عروس تحت التهديد الفصل الرابع 4 بقلم إيمان شلبي

رواية عروس تحت التهديد الجزء الرابع

رواية عروس تحت التهديد البارت الرابع

رواية عروس تحت التهديد الحلقة الرابعة

لا اخفي عليكم سر انا زي اللي كان بيغرق ومفيش امل من النجاه وفجأه ومن حيث لا ادري ظهرلي طوق نجاه شدني لبر الامان !
او زي اللي كان في حفره عميقه والتراب هيخنقه وفجأه اتمدتله ايد وشدته
جمله يونس الاخيره كانت بمثابه طوق النجاه اللي رجع روحي للحياه من تاني
-انت بتتكلم بجد ؟
هز رأسه بهدوء :
-بتكلم بجد
-ب بس بس ده مكانش كلامك من ساعتين!
هز أكتافه بحيره :
-غيرت رأي
رديت بسخرية :
-بالسرعه ديه
-فكرت في كلامك
-وبعدين ؟!
-لقيته مضبوط
انا فعلا مش هستفاد اي حاجه غير وجع القلب
-بس انت ا انت مش بتحبني
قرب مني خطوه ومسك ايدي فجأه وبص في عيوني :
-بس انتي بتحبيني وقادره تخليني احبك
-وانا اضمن منين انك هتحبني
مش جايز اعمل كل حاجه تخليك تحبني وفي الأخر موصلش لقلبك!
-هتوصلي
-ولو موصلتش يا يونس
لو ضيعت وقتي ومشاعري وقلبي وكرامتي وكل ما املك عشان اوصل لقلبك وفي الآخر موصلتش؟!
ياتري هعمل ايه
ياتري هستفاد ايه أني احارب بكل ما املك عشان علاقتنا تكمل وفي الآخر اطلع خسرانه حاجات كتير منها قلبي اللي مليش غيره
اخدت نفس عميق وانا ببص في الأرض وبفرك ايدي بتوتر :
-انا بحبك اه و وكنت اتمني لو اتقابلنا في ظروف احسن من كده ،وكنت اتمني لو نعيش قصه حب حقيقه ونتجوز بكامل إرادتنا ونعيش حياه هاديه ومستقرة
وبعدين مفيش حاجه اسمها يمكن هتوصلي!
في حاجه اسمها انتي وصلتي لقلبي من اول يوم اتقابلنا
مفيش حد ممكن يحب حد تاني لمجرد شفقه
انت محبتنيش من اول مره يبقي عمرك ما هتحبني ولا هوصل لقلبك مهما حاولت
يبقي ملوش لزوم نحاول واحنا عارفين النتيجه
-طب ليه منحاولش جايز نقدر!
هزيت اكتافي بابتسامه حزينه :
-وجايز منقدرش
اتنهد تنهيده طويله ورد بهدوء :
-يعني ده اخر كلام عندك؟
-ايوه
-يعني مش عايزه تكملي حياتك معايا
ابتسمت بسخرية:
-مكانش في حياه من البدايه عشان تكمل يا يونس
سكت لحظه وبص قدامه بعدها بصلي بجمود :
-تمام يا إيمان اللي يريحك عن اذنك
لف وشه وكان هيمشي بس وقف لما انا ناديت عليه
-يونس
-افندم
بلعت ريقي بتوتر وهمست نبره مهزوزه:
-هتطلقني!
لف وشه مره تانيه ورد بجمود وقسوه:
-مش قبل ما الشهر يخلص واللعبه تنتهي
رديت بذهول :
-بس انت قولتلي انك غيرت رأيك
-بس مقولتش أني هطلقك قبل شهر
تصبحي علي خير
جزيت علي اسناني وانا خلاص علي تكه واعيط
رزعت الباب برجلي بكل عصبيه وصرخت بصوت مكتوم
-حقيررررر بكرهك بكررررهك وبكره اليوم اللي شوفتك فيه
******************************
تاني يوم الصبح صحيت من النوم علي صوت ميوزيك بحبها جدا
تقريبا مش بسمع غيرها!
بصيت حوليا باستغراب لقيتني في اوضه غريبه
غمضت عيوني ثواني بحاول افتكر انا مين وايه اللي جابني المكان ده من اساسه؟!
وفجأة افتكرت كل حاجه
الاستوري اللي نزلتها ،الماسدج ،التهديد ،الجواز ،اعترافي بمشاعري
شريط من الذكريات مر قدام عيوني في ثواني
غلطه واحده
قرار واحد بس شقلب كياني للأسوء بكل أسف
اتنهدت بحزن وشيلت الغطا من عليا وقومت وقفت قدام المرايه وظبطت شعري وخرجت من الأوضه
اول ما خرجت وقفت مصدومه من اللي عيوني شيفاه!
كانت الصُفره عليها فطار
مرصوص بشكل يجنن في الحقيقه
وصوت الميوزك بيسري في الشقه
ويونس واقف بيحط ورد في الزهريه وبيدندن بكل روقان وكأنه عاشق!!!!
فتحت بوقي ببلاهه ورمشت بعيوني بذهول
كان مشهد رومانسي يشبه الافلام أو الروايات اللي بنقرأها
مشهد كنت اتمني أعيشه طول عمري لكن مع شخص انا اختياره الاول والاخير
-صباح الخير
فوقت من شرودي علي صوته وهو بيقرب مني وبيمدلي أيده بورده حمراء لوني المفضل
بلعت ريقي بتوتر ووشي احمر واخدتها منه وايدي بتترعش
-ص صباح النور
مسك خصله من شعري وحطها ورا ودني وهو بيبتسم برقه
-يلا اغسلي وشك عشان تفطري معايا
رديت ببلاهه:
-مين اللي يفطر؟
-انا وانتي ياقمري
حطيت ايدي علي جبينه بتلقائية :
-انت تعبان؟
هز رأسه بنفي وتوتر :
-لا انا كويس ويلا بسرعه قبل الاكل ما يبرد
كان هيلف بس انا مسكت أيده واجبرته يبص في عيوني
-يونس انت بتحاول توصل لأيه بالظبط
-لقلبك
ابتسمت ابتسامه باهته وانا بهز راسي بيأس:
-انت شفقان عليا مش كده؟
-لا مش كده يا إيمان
انا فعلا عايز اوصل لقلبك
رديت بعصبية والدموع بتلمع في عيني :
-توصل ازاي ومفيش غيرك جوا قلبي من اساسه ؟!
ابتسم بهدوء وهو بيمسك ايدي الاتنين وبيضغط عليهم :
-اذاً عايز فرصه واحده اثبتلك انك هتقدري وبكل سهوله تقتحمي قلبي
-انا….
قاطعني وهو بيحط ايده علي بوقي :
-لو عندي شك واحد في الميه اني مش هحبك عمري ما كنت فكرت في الفرصه ديه
انا مش شخص اناني ولا مؤذي عشان ارهن حياتك بقلبي
إيمان انتي مسألتيش نفسك اشمعني انتي من ضمن البنات اللي اعرفها اختارتك؟؟
بصيت في الأرض بحزن وانا بفتكر كلامه وبكرره:
لانك بنت جميله ،محترمه ،ناجحه ،طموحه
فيكي كل المواصفات اللي اي شخص يتمناها
بأختصار انتي البنت المطلوبه في مهمتي
قرب مني خطوه وبص جامد في عيوني :
-بس انا نسيت اقولك اهم حاجه في كل دول
ايدي اترعشت وجسمي كله اتنفض ورديت بتوتر وصوت متقطع:
-ا ا ايه هي ؟؟
-ان انتي البنت الوحيده اللي قدرت تخلي ده يدق من بعد مريم
قال جملته وهو بيحط ايدي نحيه قلبه وبيبص في عيوني بنظرات غريبه اظن حب!!
سحبت ايدي اللي كانت بتترعش ورجعت خطوه لورا وانا بهز راسي بنفي :
-لا انت بتكذب عليا
قرب مني الخطوه اللي بعدتها ومسكني من دراعي
-انا مش بكذب
انا حاولت اتجاهل شعوري نحيتك
حاولت ادوس علي قلبي عشان متوجعش تاني
بس مقدرتش
حاولت اثبت لنفسي اني مش ممكن احبك
استغليت حوار الاستوري عشان اتجوزك
استغليت حوار اني عاجز وان حبيبتي سابتني عشان اكسب عطفك
رديت بذهول وصدمه:
-ليه كل ده ؟
ساب دراعي واخد نفس عميق وكمل بحزن :
-كُنت فاكر انه مجرد اعجاب ومع الوقت هيروح لحاله
كُنت حابب تكوني قدامي عشان اثبت لنفسي اني مش ممكن احب حد مره تانيه لكن للاسف كلامك امبارح فوقني ،قعدت الساعتين بفكر
عرفت أن مش كل الناس زي بعض
قررت اني لازم ادي لنفسي فرصه واحب واتحب من جديد
قررت ارمي مريم ورا ضهري ومفكرش فيها من تاني
قررت اخلي جوازنا حقيقي مش مجرد صفقه أو لعبه وشهر وتنتهي وارجع لنقطه الصفر من تاني!
اول ما خلص كلامه وقف اسقف بسخريه والدموع نازله من عيوني
-لا برافووو حقيقي برافو عليك ضربت عصفورين بحجر واحد
بجوازك مني قدرت تثبت لمريم هانم انها مبقتش فارقه خلاص ،وكنت عايز تثبت لنفسك انك مبتحبنيش وأنه مجرد اعجاب ومش مهم أنا أولع انا وتولع مشاعري وتولع كرامتي!
انت بني آدم اناني
بني آدم مؤذي
علي قد ما حبيتك علي قد ما أنا دلوقتي بكرهك وشيفاك ولا حاجه يا يونس
اوعي تفتكر أن الكلمتين دول هيخلوني افرح واقول الله ده طلع بيحبني زي ما بحبه وهيخلوني انسي اني كنت استبن أو سد خانه لا يابابا مش انا
-إيمان اسمعيني بس انا…..
شاورتله بجمود :
-طلقني
-إيمان
رديت بقوه وتحدي:
-بقولك طلقني يا يونس وحالاً
اتنهد ورد بحزن:
-حاضر
سكت لحظه وغمض عيونه بعدها فتحها ونطق الجمله اللي رشقت في قلبي زي الخنجر المسموم :
-انتي طالق
هيه جميله اوي حنينه وطيبه
جريئه وقريبه لكن مفيش رابط طلقت فراق صابت والعلا في المتصاب وعشان ما بينا صحاب ومابينا ناس تانين عارفين ان احنا كُنا اتنين بس بخيال واحد خلينا متفقين نقول كلام واحد قسمه ونصيب وخلاص💔
*************************************
بعد مرور شهر
كُنت قاعده علي مكتبي في الشركه الجديده اللي اشتغلت فيها بعد ما سيبت شغلي اللي كان موجود فيه
بعد الطلاق
قررت انهي كل حاجه حاجه متعلقه بحياتي القديمه
بيتي ،شغلي ،قلبي ،مشاعري
قررت ابقي انسانه جديده تماماً
قويه ،مستقله ،مشاعري جامده
-مساء الخير
رفعت راسي من علي الورق اللي كنت بترجمه ولسه هرد الصدمه الجمت لساني :
اتنفضت من مكاني بذهول :
-انت؟؟
-ممكن ادخل
رديت بقوه وتحدي بالرغم من الرعشه اللي احتلت كياني
-لا
وكأني سمحتله يدخل!
لقيته بيقرب مني وفي أيده بوكيه ورد احمر شكله يخطف القلب والعقل في الحقيقه
-ي يونس انا قولتلك لا م….
قاطعني وهو بيشاورلي بهدوء :
-هما خمس دقائق مش هاخد من وقتك كتير
اخدت نفس عميق وانا بغمض عيوني وبحاول اسيطر علي مشاعري اللي اتجددت مره تانيه :
– اتفضل
مدلي أيده بالبوكيه بأبتسامه لطيفه :
-اتمني يعجبك
بصيتله ورديت بجمود :
-بمناسبه ايه ؟
-من غير مناسبه
قعدت علي الكرسي وانا ببص قدامي بكبرياء:
-اسفه مبقبلش هدايا من غير مناسبه
اتنهد بقله حيله وقعد علي الكرسي وحط البوكيه علي المكتب
-لحد أمتي يا إيمان
رديت بأستغراب:
-مش فاهمه قصدك ؟
-قصدي لحد امتي هتفضلي تكابري
-انا مش بكابر
-إيمان انتي بتحبيني وانا بحبك واظن انا اتعاقبت بما فيه الكفايه وندمت ومحتاج فرصه واحده بس
انا كنت فاكر أن غيابك عني هيخليني انساكي
بس
عارفه المشكله ايه ف غيابك ؟
ان انا حابك اكتر دلوقت
لو سمحتي اديني فرصه واحده اعوضك عن اللي فات
انا بحبك والله العظيم مش عايز حد غيرك ومش فارقلي حد غيرك دلوقتي
كلنا بنغلط مفيش بني آدم معصوم من الغلط
وانا غلطان وعايز اصلح الغلط ده
وافقي ارجوكي
قام وقف ولفلي وقعد علي رُكبه قدامي
-اعتبري اننا نعرف بعض من اول وجديد
تقبلي تتجوزيني ونكمل حياتنا مع بعض بدون ما نفتكر الماضي
تقبلي تشاركيني الجاي من عمري
عيوني لمعت بالدموع وانا بهز راسي بموافقه :
-موافقه
مسك ايدي وباسها برقه :
-بحبك
-وانا كمان بحبك
لو كنت اذيتك
انا اسف
اسف على قد مايرضيكي
وان عشت حياتي بقدم أسفي ومايكّفيش
هافضل اقدمه
على قد ما ربنا يديني ف الدنيا واعيش
وان كنتي اذيتي انا مسامح
انا جايب بكره اتفاوض بيه
على حصة وجعك في امبارح♥️
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عروس تحت التهديد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى