روايات

رواية عروس برنس الصعيد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية عروس برنس الصعيد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية عروس برنس الصعيد الجزء السادس

رواية عروس برنس الصعيد البارت السادس

رواية عروس برنس الصعيد الحلقة السادسة

صابر لاحظ دا…. مييين الي بيرن!

هند… د دا دا رقم غريب.

صابر…. طيب وريني كدا.

هند… ايييييييي لاااا يا صابر خلاص هعمل حظر.

صابر بشك.. هااااااتي الموبيل.

هند… الله قووولت لاااء

صابر بزعيق… قوووولت حااااتي الموباااايل.

صابر اخد التلفون غصب من هند الي اتصدمت من رد فعل اخوها لو عرف الحقيقه..

صابر مسك الموبايل وبص شاف رقم مش متسجل صابر…. مين الرقم ده

هند بتردد…. م ما قولتلك مش عارفه واكيد يعني هعمله حظر

صابر بص لها بشك… ماشي يا هند مع اني حاسس ان في حاجه.

 نبويه بملل…. سيبك منها بصي يا بت يا هند انزلي هاتي الخضار من عند البنت نوسه وتيجي علشان هنعمل محشي.

هند اما صدقت انها لقت مخرج…. ماشي هنزل بسرعه اهو ربنا يخليك لنا يا ست الكل

 هند دخلت اوضتها لبست العبايه السمراء ونزلت بسرعه الشارع وراحت داخله في شارع ضيق عشان تعرف تكلم ابراهيم هند زبتلفت حوليها… الويا درش.

 ابراهيم… ايه ايه يا بنتي مش رديتي عليا ليه اول ما رنيتلك

 هند بزهق… كانت معرفه مهببه يا اخي يوم ما عرفتك وانا مش شايفه فيك ميزه هو انا مش قيلالك انا اللي هرن عليك.

 ابراهيم…. الله هو حصل حاجه ولا ايه

هند… مسااااك عسل يا ابراهيم ما ترنش عليا النهارده تاني علشان اخويا كان هيعرف كل حاجه

ابراهيم… والله العظيم ازاي؟

هند… يا ربي يعني راحت غبيه يبتليني ربنا بغبي بقول لك ايه يا ابراهيم في مشكله دلوقتي وعايزاك تركز وتفتح لي مخك ده.

 ابراهيم… ماشي كلي اذان صاغيه

هند الواد ابن عمي متقدم لي وانا عامله فيها عبده الاهبل.

 ابراهيم…. يعني ايه وافقتي.

 هند…. اوافق هو انت مجنون لا شكلك شارب حاجه يا ابراهيم.

ابراهيم… اهو بعد كلمه ابراهيم دي وانا مش بطمنلك

هند… يا مصبر الوحش على الجحش يا ابني بقولك متقدملي وانا مش موافقه وعامله فيها عبده الاهبل تقول لي وافقتي.

 ابراهيم…. طيب يعني عايزاني اعمل ايه.

هند…. بص يا حبيبي على بلاطه كده لازم تيجي تتقدملي.

ابراهيم…. مين ده؟!

 هند…. انت يا حبيبي.

 ابراهيم بأستعباط… ما انت عارفه يا هند ان لسه المشوار طويل ولسه الجمعياتو…

 هند قطعته…. جمعيات ايه يا ابو جمعيات ما كانتش خاتم دهب صيني والموضوع هيخلص.

 ابراهيم… بصراحه بقى انا مش هينفع اتقدملك دلوقتي.

هند… ليه عندك عذر قهري.

ابراهيم… مش مستعد يا ستي اني ادخل وافتح بيت

هند… انا اللي هفتح نفوخك يا ابراهيم لو ما جيتش وحليت الموضوع ده.

 ابراهيم… وانا اجي ازاي يعني.

 هند… من الباب يا ابراهيم ودي محتاجه اعرفها لك برده.

ابراهيم… بص يا هند بصراحه كده انا مش هينفع اخطبك.

 هند… ليه يا سي السيد.

ابراهيم…. علشان ما ينفعش اتجوز واحده مشيت معاها.

 هند وكانت هتتجنن…. ايه مشيت معاها دي انت هتتهبل في نفوخك ولا ايه.

ابراهيم…. والله زي ما انتي سمعتي كده.

هند بعصبيه…. اوعى تفكر يعني علشان كلمتك من ورا اهلي واعتبرتك راجل واد كلمتك اني بنت شما*ل لا يا ابراهيم وكويس انك ظهرت على حقيقتك.

 ابراهيم…. انت ليه مكبره الموضوع قوي كده.

هند ومش مصدقه الي بتسمعه….. لا يا راجل.

ابراهيم… ما نخليها ماشيه ودي يا باشا ايه اللي هيحصل يعني هو لازم جواز.

هند بسخريه…. انا عارفه جواز ايه وهم ايه صحيح.

 ابراهيم… اه شفتي الحياه بسيطه اهي.

 هند ومكمله تريقه…. وانت مفكر بالقا هقولك امشي والباب يفوت 60 جمل وحصانين وست بطات وقطه صح.

 ابراهيم…. انا كنت مفكر كده بصراحه بس طلعت ايزي يعني.

 هند… ما علشان فعلا انا مش هقول كده انا كل اللي هقولك بس اني مش عايزه اشوف وشك تاني ويا ريت ما ترنش علشان هرزعك حته بلوك يطلع من نفوخك يا ابراهيم.

 هند راحتك قافله الخط وقفه مش مستوعبه اللي حصل…. يااااا لهوي انا اتخد على قفايا كده ومن مين من ابراهيم المأشف يا نهار ازرق.

 اما في البيت القديم…

 كان البرنس في المخزن وبتمم على الشنط هو والعمال وفجاه عامر نزل لهم…. يا برنس الحق البنت اللي فوق دهين قافله الباب ومعايزناش ادخلها الوكل.

 البرنس اتنهد بزهق…. طيب الشنط اتقفلت اهي يا عامر خلي بالك وعينك اتكون في وسط راسك.

عامر… انت لسه مصمم يا برنس نطلع الطلعه دهين..

البرنس… من امتى وانا بكسر كلامي يا عامر.

 عامر…. اللي تشوفه وعتبر كل شئ تم.

 البرنس سابه وطلع السلم واقف قدام الاوضه اللي فيها نور

 البرنس خبط عليها…. انت يا مهفوفه.

 نور ومتربسه الباب… مييين.

البرنس…. صاحيه.

نور… لا عفريتي الي بيكلمك.

البرنس… افتحي يا تم لسان طويل.

نور… قلت مش فاتحه الله هي عافيه يا جدعان.

 البرنس… يعني مش هتفتحي الباب.

 نور… لا واعلى ما في خيلك تركبه

نور مش سمعت حس للبرنس… ما اسكت الله له حسا انا مش مرتاح للواد ده.

وفجاه لقت حد بهمس وراها… مين الواد اللي انت قصدك عليه ده.

 نور فتحت عينها بصدمه ولفت شافت البرنس واقف نور برعب… ا انت انت دخلت ازاي؟!

 البرنس… هو اني مش قولتلك لما اقول كلمه اتنفذيها

نور…. معلش انا عايزه تفسير منطقي انت دخلت هنا ازاي.

 البرنس… اني مش مضطره اجاوبك بس عشان قلبي طيب هقول لك في باب تاني اهنه

  نور…. ايوه يا ابو قلب طيب ايوه ايوه انت هتقول لي على طيبه قلبك دي.

برنس… اقعدي بس كده عشان تاكلي.

نور قاعده بعيد عنه…

 البرنس… مالك ابعدتك اكده لي؟

نور… كدا انا حره عجبك عجبك مش عجبك شد في كرشك ميخصنيش

 البرنس… مش ملاحظه انك حورمه كبيره وعقله ولا ايه.

 نور… قصدك ايه يعني ان عندي تلتاربع ضاربين.

 البرنس… والله كل واحد ادره بحاله.

 نور… طيب شكرا ده من ذوقك على فكره.

 البرنس…. ما اني خابر زوقي زين جوي.

نور…. طيب يا ابو ذوق ايه اللي يخليك تقعد معايا وانا باكل مش حداااكم حاجه اسمها حدود.

البرنس… بس انا اللي بحط الحدود اهنه

 نور… شكلك اخدت عليا قوي يا برنس

 البرنس… اذا كان عاجبك.

نور…. ان جيت للحق مش عاجبني هنا حاجه خالص الديكور وحش قوي .

البرنس… اول مره اشوف شحاده تتأمر

نور…. على فكره بقى انا شحاته محترمه ما اقبلش اي اهانه ابدا.

 البرنس… كلي وانت ساكته.

نور بصت للاكل…. ايه ده؟

البرنس…. اعميتي يعني مبقتيش شايفه الوكل.

نور…. ايوه يعني ما انا عارفه ان هو اكل ايه بقى الاكل ده اكل مش باين له ملامح عايز كونتور يحدده

البرنس…. ايه كنتور ده.

 نور… لا ده كلام كبير عليك مش هتفهمه.

عامر خبط ودخل…

 البرنس…. خير يا عامر!

 عامر…. كله تمام زي ما حضرتك امرت ننفذ.

البرنس…. نفذ.

عامر…امر جنابك.

 عامر مشي ونور كلمت البرنس… هو اوضه مين اللي انا قاعده فيها دي!

 البرنس… اوضه الله يرحمه عتمان كان ساكن فيها قبل الله يرحمه جابر اط اللي قتل فيها حرامي قبل سابق.

 نور بابتسامه بلهاء… واني بقول صابع رجلي الكبير بترعش ليه! ابوس ايدك طلعني من هنا.

 البرنس… كولي الاول وبعدين نشوف الحوار ده.

نور… انا انا شايفه حاجات خضراء في الطبق ايه ده

البرنس… ايه مش عارفه الشلولو.

نور بصدمه… شلولو شلولو عليك يا بعيد انا اكل شلولو.

 البرنس… وقف انا رايح مشوار وراجع الاقي الصينيه اللي عليها خلص انت فاهمه البرنس نزل ونور بصت في الصينيه

نور.. انا معالي نور هانم اكل شلولو اما نشوف ايه ده كمان

 نور بدات تاكل… دي ملوخيه هههه شلشلوكي يختي انتي كمان يا خلبانه… انا لازم اهرب من هنا بس اخلص على طبق الشلولو الاول.

اما في الطريق العام…

كان في عربيات كبيره وكان البرنس فيها فجاه لقوا كمين.

الضابط وقف العربيه وكان بيكلم البرنس.. رخصك.

 البرنس… عامر الديله الرخص.

 الضابط بس في الرخص والبطاقه وبصوت عالي…

 فتشواااااا العربيااااات دي بسررررررعه.

عامر بص للبرنس بصدمه…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عروس برنس الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى