رواية عروس بجلباب صعيدي الفصل الأول 1 بقلم شيماء صلاح الدين
رواية عروس بجلباب صعيدي البارت الأول
رواية عروس بجلباب صعيدي الجزء الأول
رواية عروس بجلباب صعيدي الحلقة الأولى
ما الذي فعلته بنفسي ؟
لماذا دفنت أنوثتي الطاغيه خلف ذلك الجلباب الواسع ؟
كيف الصق شنب مستعار علي بياضي الصافي ؟
لماذا أتحمل مزاح الرجال الثقيل بالأيدي الحديديه ؟
ماذا يحدث الآن ؟
أسئله كثيره تحلق في ذهن ( جميله ) أسئله بلا أجوبه حقاً ، فبجانبها رجال يحاصروها من كل إتجاه ؟؟
كلما حاولت الفرار لا يتركو لها مجالً حتي .. نهضت بخطواط سريعه ذاهبه إلى ( سليم ) محاوله التحدث بصوت أجش :
جميله : أحم بقولك يا أبو نسب هو أنا اوضتي فين عايز أريح شويه ؟
… وهو يحتضنها …
سليم : اوضه إيه هتنام ‘ جمبي طبعاً ؟
… دموع خفيه تسقط 😢علي وجهها الأن دفنت رأسها بين كفاها بحصره وهي تتذكر ليله آمس :
💢فلاش باك👇
… تمشط شعرها الأسود الحريري وكأنه خيوط من ظلام اليل ، شفاهها الورديه المكتنزه وبياضها الناصع كا الأبيض بعد غسيله ؟ كما تطلق أختها عليها…
جميله : 25 سنه خريجه حقوق ، تعيش في مصر مع أختها الكبري ( رضوي ) وبعد أن أنهت دراستها قررت العوده إلى أمها في الصعيد ؟؟
…أنتهت جميله لتترك الفرشاه جانباً واضعه يدها أسفل ذقنها كنوع من أنواع التفكير ؟
تنفست بعمق شديد وهي تفكر باللعنه التي حلت عليهم من حيث لا يدرون !!
🌹وجدت فجأه الباب يفتح لتدلف رضوي والحزن يكسو وجهها بأنياط روح ممزقه
.. شعرت جميله بالأسي حقاً ، آقتربت من مجلس أختها لتقول :
جميله : أنا مفهمتش حاجه من كلام ماما ممكن تفهميني ؟
رضوي : متشغليش بالك
جميله : إنجزي يا رورو وأنا هسحب الكلام منك…
رضوي : في تار كبير قوي طلع بين عيلتنا وعيله تانيه ….
جميله : إيه شغل الأفلام ده واللي هو القتل بقا وبتاع
رضوي : مش بهزر ، والموضوع شكله عميق قوي
جميله : طب وإيه السبب
رضوي : ماما مش راضيه تقولي وده إلى هيجنني ؟
جميله : ه…هو إحنا هنموت ولا إيه
رضوي : عيله الهواري ، سمعت إن كلها رجاله والتار ده مش هيخمد غير بالدم
جميله : خلاص نبعت ليوسف يجلنا من أمريكا
رضوي : لا طبعاًاا ماما أساساً مشيته من مصر كلها عشان التار لأنه لو رجع هيموت
جميله : تفي من بوقك …
رضوي : وإحنا ماشين إنهارده لاقيت واحد من رجالتهم مسك فخناق ماما
🌸جميله : التار ده لازم ينتهي👌
رضوي : وأزاي بقا يا أم العريف
جميله : لازم ندخل حد وسط عيله الهواري ، حد يكون محل ثقه ، نخليه يهدي الأمور ولو شويه ؟
رضوي : حد… حد مين
جميله : -وهي تبتلع ريقها- أنا مثلاً
رضوي : -بصراخ- نعممممم يا روح مامااا عايزه تدخلي في نخله بتطرح رجاله أنتي وقعتي علي دماغك ؟؟
جميله : شششش أقفلي مصوره القرف دي ؟
أسمعي مني بس ، هنقول لماما إن أنا عندي تدريب في مصر …
رضوي : وهتدخلي فوسطهم بمناسبه إيه يا فالحه ؟؟
جميله : إبن….ا…إبن ناصره ؟؟
– صرخت الفتاتان حينما سمعا صوت الأم صباح –
صباح : أنتو اتجنيتوووو ؟؟؟
💥… بعد مرور أكثر من ساعه من محاوله جميله بطرح قرارها الذي صدم رضوي و صباح … قررت جميله بأن تجعل الثأر ما هو إلا أسم علي ورق وليس قانون لا يجب علينا تنفيذه ، فخوفها علي عائلتها يفوق قدراتها :
رضوي : يعني دلوقتي ناصره دي أخت سالم الهواري كبير العيله صح ؟؟؟ وأنتي اتعرفتي عليها من أسبوع في الفرح بتاع صاحبتك إللى كان هنا ، وحاكتلك علي إن في تار في عيلتهم بس مقالتش أسم العيله ، وأنتي بقا عرفتي إن العيله دي عيلتنا ، وناصره نفسها تخلص من التار ده ، ودلوقتي أنتي هتروحي ل ناصره وتخليها تدخلك وسط العيله علي أساس إنك قريبها ؟
ممكن تفهميني بقا هتعملي إيه لما تروحي هناك
🌷جميله : هحاول أفهم دماغهم وهخليهم يتراجعو عن التار ده وأخليهم يعملو صلح ونهدا بقا بدل الخوف ده
رضوي : بس ده مش سبب بأنك تعملي راجل وتدخلي وسطهم
جميله : محدش يعرف بكرا مخبي إيه ، وأنا مش هستني الدم يترمي قدام مني بدل ما نسيب السكينه مسنونه يبقا نتلامها…
رضوي : يابنتي ده سالم عنده ولدين ✌رجاله لا وعندهم أحفاد وكلهم رجاله ب شنبات يعني مش لعب عيال ؟؟؟
جميله : أهدي بس ناصره واقفه في صفي أنا هكلمها ونتفق
رضوي : ماما ساكته ليه ؟
صباح : -بهجوم- هقول إيه بعد اللي أنتو قولتو ده ، عايزاني أدخلك وسطهم عايزاني أرمي لحمي ؟ الله أعلم هيعملوا فيكي أييه ؟؟
جميله : هما مش هيعرفو أني بنت
صباح : يا بنتي أنتي عايزه تجلطيني عارفه يعني إيه سالم الهواري الراجل ده قلبه متحجر الرحمه عنده ممسوحه
💞جميله : طب ما تريحي قلبي وتقوليلي إيه سبب التار ده من الأول
رضوي : أيوة إحنا من حقنا نعرف
جميله : ليه سفرتي يوسف برا ؟؟؟؟
رضوي : قولي يا ماما
صباح : -بهدوء- من يجي سنين كتيره أبوكوا كامل الله يرحمه قبل ما يتجوزني كان بيحب بنت والبنت دي حبها سالم وبدأ الصراع بينهم كبير علي البنت دي س….سالم قتلها عشان متبقاش لغيره وكامل أ. دلتجوزني بس ناره مخمدتش يدوب خلفت أختك وبعديها بسنتين جبتك ، رجوع سالم للبلد جنن كامل ، المختصر إن الصراع رجع وأنتهي بقتل كامل بس أعمامكو مسكتوش وراحو لعيله الهواري وناس وشباب كتير ماتت لحد ما عيلتنا خلصت بس سالم موت أبنه البكري أثر عليه لدرجه إنه حاول يقتل يوسف وعشان كده سفرتو والنار لسه زي ما هي ؟
🌸رضوي : ياااا ده الموضوع كبير قوي
جميله : يبقا أنا لازم أقابل ناصره في أقرب وقت
صباح : -بتوجس- بلاش الله يرضي عنك بلاااش لو أكتشفوا أنتي مين هتموتي ؟؟؟
جميله : رضوي خلي بالك من ماما ….
رضوي : اكيد في حل تاني
جميله : -وهي تداري دموعها- طلعو جلبيه بابا الله يرحمه ؟؟؟؟؟
___________
🌿ناصره : أنا مش وحشه يا صباح أنتي عارفه أنا بعزك ازاي ؟؟
صباح : لو بتحبيني بجد خلي بالك من بنتي ، أوعى تخلي حد يكشفها ؟
ناصره : جوا عيوني يا أم الغاليه ، هخليها زي بنتي -ضحكت- ولا اقول أبني أحسن ؟
صباح : ههههههه مش وقت مزاحك ده
ناصره : متقلقيش هما ماشفوش إبن قريبتي ده خالص وهقولهم إنه جاي يقعد يومين….
صباح : قلبي واجعني💔 قوي يا ناصره
ناصره : متقلقيش انشألله هنخلي سالم و الأدهم يتراجعو ؟؟؟؟؟
صباح : مين الأدهم ده ؟؟؟؟
ناصره : ربنا ما يوريكي ده……
💢جميله : -وهي تخرج مع رضوي- أنا جاهزه
صباح : والله وطلعلك شنب يا بنت كامل….
رضوي : دانا حطتلها كميه لزق رهيييبه
ناصره : المهم يلا يا جميله أقصد يا عمار ؟؟؟
جميله : العمه مظبوطه
رضوي : هو ده اللي همك
جميله : يا ماما أنا فاشون حتي وأنا راجل
رضوي : -وهي تضمها- خدي بالك من نفسك
جميله : هكلامكوا كل يوم
صباح : خلي بالك من نفسك ولو أني مش عارفه كيف طاوعتك😔
😊جميله : هههههه تنكري أني ليا تأثير خاص علي تفكيرك..
صباح : منكرش يا عمري
ناصره : يلا يا جميله بقا اتأخرنا ؟؟؟
… مسحت جميله دموعها الساخنه من نار الوجع خرجت مع ناصره ذاهبه إلى جحيمها ، ربطت ناصره علي كتفها تطمئنها وكأنها تقويها ؟
شعرت حقاً بالغربه والخوف لقد أقحمت نفسها في رهان ليست بتحمله ماذا لو اكتشفو أمرها عقابها سيكون ليس بالهين !!
كيف ستخفي أنوثتها….
كيف ستعرض صوتها….
كيف ستعتاد علي جلسه الرجال….
ألف كيف وألف كيف لم تفق منها سوي علي صوت ناصره ؟
ناصره : وصلنا -تنحنحت- أنتي دلوقتي عمار ولدي ؟؟؟
جميله : حاااضر
……: حمدالله عالسلامه
جميله : الله يسلمك
ناصره : -وهي توجزها- تخني صوتك آمال
جميله : أحم….الله يسلمك
… دخلت جميله تؤخر قدم وتقدم الأخري تحاول التنفس بأنتظام ،
حقاً أحتنقت من ذلك الشئ القامشي الذي تلفه حول صدرهاا ؟؟؟؟
🌹تنفست بهدوء وهي تدلف إلى المنزل الهائل !!!
سرعان ما وجدت فتيات يحملان الطعام ويصعدون به إلى الأعلى
ناصره : ده عشان الأدهم جاي من مصر النهارده
جميله : آل أييه ؟؟؟؟
ناصره : كبير العيله بعد سالم
جميله : هو هياكل ده كله لوحده ؟؟
ناصره : هههه يلا يلا بلاش لكاعه
💞… شعرت فجأه جميله بأحد يقفز عليها من الخلف وقعت علي وجهها وهو فوقها صرخت من الصدمه لتستمع لضحكات رجوليه ذكيه مرحه :
ناصره : -بتوجس- واد يا سليم بلاش هزارك المتخلف ده قوم يلا
جميله : قوم من فوقي ياعم أنت هفطس ؟؟؟؟
سليم : هههههههه أهلاً
جميله : -وهي تلهث- مين ده
سليم : -وهو يجذبها- أنا سليم فرفوش العيله والأخ الوسطاني ل الأدهم ول يارا
جميله : طب إيه ياعم هزارك ده
سليم : الله بفك معاك يا جدع أنت بقا قريب ناصره ؟
ناصره : ناصره حاف كده
جميله : ………😞
سليم : لا متخافش مش هقول لا بالجبنه والقلش الرخيص ده
جميله : عليت في نظري والله
سليم : أنا مستوايا أكتر من كده….
ناصره : الحج فين ؟؟
سليم : جدو سالم فوق مع رجالته ؟
جميله : -بهمس- رجالته هو تاجر حشيش
ناصره : شششش
سليم : هو أنت متأكد إنك راجل ؟؟؟؟
جميله : -بتوتر- قصدك إيه
💢سليم : يابني أنت وشك أحلي من حياتي كلها ؟؟
جميله : ها ؟ آه يعني بهتم بنفسي شويه
سليم : لا أنا عايز أهتم بنفسي كده وبعدين إيه شنبك ده ؟؟ وأكل نص وشك ما تحلقو
ناصره : الله هتدخل في شنبه كمان
سليم : حق عليا بحاول الحلحه
ناصره : لا هو متلحلح لوحده ؟؟؟
سليم : طيب أنا خارج خمسه وجاي سلام
ناصره : طيب
جميله : لا شكلها مش هتعدي علي خير أنا عايزه أروح ؟؟؟
ناصره : لا لازم ننهي إلى بديناه يلا تعالي معايا
جميله : ناصره هو أنا هنام فين
ناصره : منا هطلع أحضرلك الأوضه حاولي بس متحتكيش بحد أوي لحد ما أخلص
جميله : حاضر ؟
🌷… وبالفعل ذهبت ناصره تاركه جميله خلفها ك قطه غبيه وسط عالم الأسود ؟
أما جميله كانت تري الهمهمات حولها والهمسات ، صعدت درجات السلم بخطواط متوتره وهي تتنفس بشده تحاول عد التعثر بذل الجلباب ؟
توجست نظرتها حينما سمعت أصوات الرجال العاليه أكيد هم رجال سالم الهواري ؟
وجدت فجأه من يجذبها للداخل وسط ضحكات الرجال ؟؟؟؟
شعرت بقلبها يقف حينما سمعت صوته بالتأكيد هو ، هو سالم الهواري ؟
سالم : هههههه براحه ع الواد يا حمدان مهواش قدك ؟ تعالي يا بني ناصره أعطتني خبر بيك تعالي أقعد
جميله : ه….ه لا ملوش لازوم أنا هطلع بس أرتاح
حمدان : يا جدع أنت ترفض أمر البيه أجعد
… القاها بأهمال وسط الرجال لتبتسم 😊بتصنع تحاول الإنكماش كي لا يلسمها أحد كنوع من أنواع المزاح ؟ وجدت فجأه سليم يقف بعيداً أمامها يمسك هاتفه وكأنه منجيها ذهبت له بخطواط سريعه و :
جميله : أحم بقولك يا أبو نسب هو أنا أوضتي فين عايز أريح شويه ؟
… وهو يحتضنها …
سليم : أوضه إيه هتنام ‘ جمبي طبعاً ؟
💢فلاش باك👇👇
… أبتسمت جميله بحنق وهي تزيح يده من عليها ، أقترب صوتها إلى الإختناق وهي تقول :
جميله : فين ناصره ؟؟؟
سليم : الله جرا إيه يا عم هي خلفتك ونسيتك ؟؟؟ وبعدين يلا الغداا جهز
جميله : منا مش هينفع أكل غير لما أروح لناصره…
سليم : -متهكماً- ليييه انشألله هتحطلك المنديل علي صدرك عشان متتوسخس…!!
جميله : -بهدوء- لا بس عشان هاخد بخاخه الرابو بتاعتي
سليم : رابو ؟؟؟؟ عمار أنا آسف جدا بجد مكنتش أقصد أنا
جميله : خلاص ولا يهمك قولي بس هيا فين!
سليم : في الدور الأخير الأوضه إلى جمب أوضه الأدهم علي طول هي أوضه بابها بني كده
جميله : خلاص تمام
سليم : هستناك علي الغداء
جميله : أكيد…
… شعرت جميله بضيق في صدرها أين ناصره بحق كلما نظرت للناس ذاد ضيقها ؟؟؟ تعرقت وهي تصعد أولى درجات السلم ، أكملت طريقها بتمالك ونفسها ينعدم !
ولكن فجأه ومن دون موعد وجدته أمامها كالقدر الأسود
الأدهم ؟..✋
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عروس بجلباب صعيدي)