روايات

رواية عروس الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم نورهان أشرف

رواية عروس الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم نورهان أشرف

رواية عروس الصعيد الجزء الثامن

رواية عروس الصعيد البارت الثامن

رواية عروس الصعيد
رواية عروس الصعيد

رواية عروس الصعيد الحلقة الثامنة

نزلت على الارض وحملت في يدها بعض فضلات البقر وماكدت ان تقذفهم على رحيم لول صوت احمد المصدوم وهو يقول :بتعملى اى يا جنه
جنه بغضب وهى تنظر إلى رحيم:هورى من المجدوبه قالت ذلك وقذفت الفضلات على رحيم
اغمض احمد عينه بسرعه لا يصدق ما حدث ام رحيم توسعت أعينه من الصدمه لم يستوعب ما حدث ولكن أخرجه صوت جنه التي تحدثت بعنجها وهي تقوله :ها شفت المجدوبه عملت ايه
ضغط رحيم على شفته بقوه واخذ يسب ويلعن داخل نفسه وما كده ان يتحرك لها الى اوقافه صوت احمد باسف وهو يقول :معلش يا رحيم متزعلش احنا اسفين
ثم نظر الى جنه بغضب وهو يقول :تعالى يا مجدوبه تعالي نروح الدوار عند جدي
ثم نظر الى رحيم مره اخرى بهدوء وهو يقول: ارجوك يا رحيم متزعلش قال ذلك ورحل اما رحيم تمنى للحظات ان يمسك عنق تلك المجنونه ويقتلها لكى يآثار لكرامته ولكن اخرجه من ذلك رائحه الفضلات البقره فذهب بسرعه الى السياره وهو يخلع الجلابيه عنها حتى انه ذهب الى منزله بتلك الجلابيه البيضاء التي كان يلبسها تحت جلابيته

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
اما عند احمد كان يسير بجانب جنه وهو يشعر بصدمه ثم وقف في نصف الزراعه وهو يقول لها:اى اللي انتي عملتيه ده انتي عارفه اللي انتي حدفتيه بالجله ده يبجى مين

 

 

 

جنه بسخريه :هيكون مين يعني حتى لو راح اوجه ملوش لازمه
احمد بسخريه اكبر:لا اللي انتي حدفته بالجله دوت يبقى خطيبك يا هانم
توسعت اعين جنه وهي تقول بصدمه :خطيب مين انت اكيد بتهزر
احمد بسخريه : ليه ان شاء الله هو في هزار في الحاجات ديت
ابتلعت جنه رايقه بتوتر وهي تقول :طب بس امانه عليك اوعى تقول لجدي اي حاجه
احمد بسخري:وه بتخافي جوي ياك من جدى فخايفه لحسن اجوله حاجه

نظرت له جنه بملل وهي تقول: لا مش باخاف اوي يعني ثم أكملت بدموع لا بصراحه بخاف بس ارجوك ماتقولش لحد اي حاجه عشان انت عارف جدى ممكن يهد الدنيا عليا وبعدين ممكن يعرف انه اللى غلط فى الموقف ده

احمد بسخريه : موجف ايه و زفت ايه ده انتي ضربت الراجل بالجله عاوزاه يهدا ازاى ثم أكمل بهدوء على العموم انا مش هاجول لجدي حاجه عشان لو جلتله هيمسك في انا كمان ما انا كنت واجف وشايفك وانتي بتضربيه بالجله وما عملتش حاجه بس يارب هو مايجيبش سيرتي في الموضوع

جنه بهدوء: لا طبعا اكيد مش هيقول باذن الله باذن الله

قلب احمد عينه بملل وهو يقول لما نشوف سار كل من احمد و جنه تجاه الدوار
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ام عند رحيم داخل إلى الدوار بسرعه وما كدا أن يصعد الى الدرج اللى وجد نواره تنزل من على الدرج فى نفس الوقت

 

 

نواره بصدمه:مالك يا رحيم اي اللى عودك تانى وبعدين مالك جلع جلابيه ليه

رحيم بغضب:مفيش حاجه يا نواره تعالى معي عشان تحضريلى هدوم

نواره بهدوء:حاضر يا رحيم بس طلع ليه برضوا
تنفس رحيم صعدت لا يعرف ماذا يرد أو يجيب عليها فصعد إلى غرفته وترك نواره تنظر له باستغراب
داخل رحيم الى غرفه وهو يشعر بغضب كبير داخله يشعر انه يريد ان يقتل تلك الفتاه سليط السان اتجاه الى المرحاض لكى يزيل تلك الرائحة الكريهة المنبعثة منه وهو يقسم انه سوف يرد لها الصع صاعين ويعلمها كيف لها ان تتعامل معاه

دخلت خلفه نواره وهى تنظر إلى طائفه بستغراب لا تصدق انه قد صراخ فى واجهه فاهو دائما يشعرها بحبه الكبير لها دائما تكون نظراته حب وسعاده و غرام ولكن الان يصراخ في واجهه أمام امه نزلت دمعه حزينه على واجهه كان رحيم ضربها ليس تكلم معاها بطريقه ليست جيده
ذهبت إلى الدولب لكى تخرج منه هدوم اخر له وهى لا تتوقف على البكاء وجدت يد رحيم تمتد على خصرها بكل حب وهو يقول:اسف يا روحى متزعليش منى انا عارف انى زعلتك من غير ماجصد بس ارجوك بلاش تزعلى منى واصل
نظرات له نواره بحزن:لع انا زعلانه منيك واصل انت زعجتلى من غير معملك حاجه واصل كل ده لي عشان جولتلك مالك جاى بدرى ليه و جلع الجلابيه عنيك خلتنى احس انى غلط فيك وكان جولتلك حاجه عيب أو حرم
رحيم بحب:اسف يا جلبي بجا متزعليش منى وبعدين خليكي متاكده انى بحبك انا اه اتعصبت عليكى و زعلتك بس انا اعتذرت و عارف ان حبيبتي مش هتزعل منى اكتر من كدا عارف ان حبيبتي مش هيهون عليها زعلى
نواره بسخرية:وانا زعلى يهون عليك صوح انت شايفنى لانى بحبك رخيصة يا رحيم مع انى عمرى ما كنت كدا انا واحده شايفه نفسي غاليه ممكن حبي ليك هو اللي مرخصنى معاك بس انا كنت فاكره ان حبي ليك مش هيرخصنى ده هيخلينى عاليه فى نظرك وعاليه اوى كمان ده انا بعشقك

 

 

ضمها رحيم الى صدره بحب كبير نابع من القلب قاعة يعشقها الى حد الجنون وهو يقول:مين جال كدا يا بنت الناس ده انتى حته من جلبي والله ده انتى اغلى حاجه فى حياتى وبعدين انتى لو بتحبنى قيراط انا بحبك ٢٤ ده انتى وامى و اختى اكتر حاجه حلوه طلعت بيها من الدنيا دى انا مليش غير جلبك ساكن وحضنك دافئ انا لم بكون معاكى بنساه كل حاجه مش ببجا عاوز افتكر حاجه غير انى معاكى وفحضنك بعد ده كله تجولى معرفش اى
قال ذلك وصوته يملى الحزن فتحدث نواره بحب :بجد يا رحيم

رحيم بحب :جد الجد كمان يا جلب رحيم ثم أكمل بحب بجولك اى بلاش شغل النهارده تعالى نروح المزرعه الجبليه و نجعد هناك طول
نواره بسعاده بالغه :طبعا انا موافجه جدا كمان ده انت بجالك كتير مخدتنيش هناك
وضع رحيم قبله على يدها وهو يقول :وانا تحت امرك يا جمر ثم أكمل بابتسامه يلا بجا روحى جولى ل رنا عشان هتيجى معانا لحسن بجالها كتير مخرجتش من الدوار واصل عشان كدا تيجي معانا نغير جوا
ظهرت علامات التوتر على واجه نواره وهي تقول بهدوء :بقولك ايه يا رحيم بلاش ناخذ رنا معنا خليها تجعد هنا احسن
رحيم بابتسامه :مش عايزاها تيجي معنا ليه عشان ما تخرجش اللي في جلبها وتجولي اللي هي عايزاه تجوله هو انتي ما فاكر اني ماعرفش ان انتي خرجتي امبارح تتحدتت معها لا عارف وكمان سمعت اللي هي جالته كويس جوي وانا شايف ان هى اللى حالته حاجها انا مش زعلان من بنت ابويا عشان كلمتين جالتهم مع امراتي تنفك بيهم لع بالعكس وبعدين اللي قالته ماغيرش في نظرتي تجاه حاجه ولا حتى حته صغيره بل العكس بنت ابوي تجول اللي هي عايزاه و تعمل اللي هي عايزاه ده هي اغلى حاجه في حياتي ولو زعلت منها في يوم يبجا بازعل من نفسي

نظرات له نواره بحب وهي تقول: ربنا يخليك لنا يا روحي يا احن اطيب قلب في الدنيا ديت ثم اكملت بحزن وهي تقول بس لو اتجوزت العروسه اللي هيجيبها كبير الحوامديه هتفضل تحبني زاى دلوجت
رحيم بعشق:زاى دلوجت واكثر كمان مين يقدر ياخذ مكانك في قلبي ولا حتى يحركوا شعره ده انتي كل حاجه في حياتي بنتي اللي ربيتها على يدي وحب الشباب والطفوله بجى معقول احب واحده ثانيه ليه هو انت مش راجل ومش عارف احدد مشاعري يا بنت الناس ده انتى بنتي و كل حاجه فى حياتي

 

 

 

نظرات له نواره بحب وهى تقول:كلامك حلو جوا يا رحيم ثم أكملت بابتسامه صحيح زاى ما يتجول مرات عمى بتلعب البيضه والحجر

رحيم بحب:ولا بلعب ولا حاجه انا بجول الحقيقه وبجول كل اللى فى جلبي كمان وادئم كلام من الجلب بيدخل الجلب طوالى من غير اي لف ولا دوران

دخلت نوره داخل احضان رحيم وهي تقول: فعلا يا ود عمي وانا حاسه بحبك جوي جوي كمان وضع رحيم قبله على راسها وهو يدعو الله ان يحفظها له

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

 

 

فى بيت شيخ البلد كان يجلس بكرى أمام شيخ البلد وعلى واجهه بابتسامه وهو يقول:يا شيخ ابوي بيجولك ان العروسه جاهزه وممكن رحيم بيه يجي فى اى واجت عشان نتمم الفرح و نوجف الطار إلى داير
شيخ البلد بهدوء:وانا معنديش اى مشكله يا ولدى شوفوا انتوا عاوزين اى بس انا عندى سوال العروسه موافجه وهى بت مين فى العياله
🌺

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عروس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى