رواية عروس الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورهان أشرف
رواية عروس الصعيد الجزء الثالث عشر
رواية عروس الصعيد البارت الثالث عشر
رواية عروس الصعيد الحلقة الثالثة عشر
انها رحيم الغناء وهو ينظر الى نواره داخل اعينها بحب
ام نوراه كنت تشعر أن قلبها يرقص من الفرحه وقالت بعشق :عاوزه انام فى حضنك يا رحيم عاوزه افضل فى حضنك لحد اخر يوم فى عمرى
رحيم بحب:وانتى على طول هتكوني فى حضنى و فى قلبي ومفيش اى حد يقدر ياخد مكانك ابدا حته لو على موتى
وضعت نواره يدها على شفايفك وهى تقول:بعد الشر عليك يا نور عينى يارب يكون يومى جبل يومك يارب
رحيم بحب :اوعى تجولى كدا يا نواره ثم نظر لها بعشق واكمل طب عارفه انا بحس ان لو حصلك حاجه انا كمان هموت فى نفس اللحظه
نظرات له نواره بغضب و خوف وقالت :اوعوتجول كدا يا رحيم انا لو حصل حاجه عاوزك تكمل وتعيش ثم أشارت إلى قلبه وهى تقول بس عاوزه ده مينساش حبيبته نواره عاوزه افضل جوا جعده ومربعه كمان عاوزه اكون معاك و فجلبك
رحيم بغضب:انتى ليه دايما بتجيبي سيره العفشه دى ليه دايما بتجيبي سيره الموت يا بت الناس ليه عاوزه تحرجى جلبي عليكى
نواره بابتسامه:الموت حاج يا ولد عمى وده حجيجه وبعدين انت ليه بتجول انى عاوزه اخرج جلبك انا بس عاوزه اعرفك ان لو في يوم حصار حاجه متنساش حبيبتك
رحيم بجدية:لع مجدرش انساك ومجدرش اسيبك اصلا وبعدين انا مش عاوزك تجيبي سيرة الموت على لسانك تانى انتى فاهمه ولا لع
نواره بهدوء:حاضر يا ولد العم اللى انت عاوزه
مسح رحيم على راسها وهو يقول انا عارف انك ممكن تكونى حزينه عشان خاطر حديت امى على الخلفه بس متزعليش هي بتجول كدا من وراء جلبها
نواره بجديه :عارفه يا ود عمى ولله وبعدين انا اصلا عمرى ما زعل من مرات عمى ابدا دى مش مرات عمى دى امي وانا عارفه هى يتجول كدا ليه
رحيم بحب:ربنا يكملك يعجبك يا نواره جلبي وعمرة كله
دخلت نواره أحضانه واخذت تتمسح داخل احضانه بكل حب وعشق و وجع لا تعرف هل سوف يطوعها قلبها على أن تترك حبيب قلبها ل سيده أخرى هل سوف تقدر على ان تفعل هذا وتجعل من عشقها مدفون داخل قلبها ام رحيم كان يقسم ان يجعل جنه تتالم اكثر من حبيبته بمراحل فاهو يظن ان سيره نواره عن الموت بسبب حته لا يعلم ان نواره تقول هذا بسبب هذا المرض العين الذي ينهش قلبها وأن تلك المسكينه التى تدعى جنه لم تفعل اى شئ فى حياته سوي انها كنت مجرد أداة يستخدمها كل انسان على هواء كانها لعبه بين يدهم
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ام عند رنا كنت تجلس على الفراش تستمع إلى الاغانى وهى تتذكر صوره حمزه بين كل لحظه و إلى آخره لا تعرف لماذا تفكر فيه فى كل لحظه لي اول مره تشعر انها تريد ان تعرف من هو ذلك الشاب فبرغم انها سافرت الى القاهره و دراسه هناك إلى انها لم تتعلق بشاب من قبل ولكن هذا الشاب التى رأته فى السوق جعلها تنجذب إليه منذ اول لحظه لا تعرف لماذا ولكن ذلك العين الذي بين اضلعها دق له خرجت من تفكيرها و ذهبت إلى المرايا وهى تقول انتى هبله ولا مجنونه ولا شكلك كدا انتى ملكيش انك تفكر فى حد انتى هتتجوزى من واحد تانى اه انتى مش مختاره ولا بتحبي بس ده جوزك وانتى اصلا عمرك ما تكونى خائنه ولا هتكونى واحسان حل ليكى انك تنسي اصلا ثم أكملت بسخرية وبعدين تعالى هنا هو انتى فاكره أنه فكرك اصلا ده ممكن اصلا ميكنش خد باله منك قالت ذلك لنفسها كأنها تأخرها ولكن ذلك القابع داخل قلبها يرفض قرارها
ليس على القلب سلطان بل هو يقررا ما يريد وينفذ أيضا ما يرد وعلى الإنسان أن يحاول ان يتحكم فى قلبه فقط ليس اكثر من ذلك
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فى المساء كان يقف رحيم امام المراه وهو يعدل عبايه بهدوء ام عن نواره كنت تجلس على الفراش بكل حب تنظر له بعشق جارف
نظر لها رحيم من المراه وهو يقول:مالك بتبصلي كده ليه
نواره بحب:اصلا كل ما ابص عليك الجى نفسي بجول يا باختى بيك و حول هو فى حد قادر فى الدنيا دى
رحيم بحب وانا كل ما بص عليكى بجول انك بتحلوى اكتر من الاول بكتير بحس انك كل شويه جمالك يزيد حبه
تنهدت نواره بعشق :يلهوى عليك يا رحيم كل كلمه بتخرج من حنكك بتدخل جلبي كيف إلسهم حرام عليك جلبي يتعب من كتر الكلام الحلو ده
رحيم بعشق :عارفه يا نواره لولا أن عندى معاد دلوك كنت جعدت معاكى وجولتك احلى كلام ممكن تسمعى فى حياتك بس مفيش مشكله هنزل ولم تجر ويتجفل علينا بابا واحد هجولك احلى كلام
نواره بعشق:وانا هستناك
وضع رحيم قبله على راسها وهو يقول :ماشي يا نور عيني اوعى اشوف طيفك برا مش عاوز المحك
نواره بدلال :بتغر علي يا رحيم
رحيم بعشق:وه انتى لسه بتسالى مش عارفه اياك
نواره بدلع:بجلع عليك ولا انت مش رائد تجلعنى
رحيم بعشق :الجلع اتخلج عشانك اصلا
نواره :خلاص بجا يا رحيم انزل عشان تشوف الناس
رحيم بحب : ماشي
قال ذلك وخرج من الغرفه بكل عشق و غرام
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فى السياره الخاصه ب محمدى كان يجلس بجانب بكرى ابنه يتحدث معاه
بكرى بجديه:نبدا نجهز الفرح يا بوي
محمدي بسخرية:لع ملوش لزوم تجهز حاجه وبعدين مين جال أن ممكن الموضوع يتم
بكرى بسخرية:امال حضرتك بتعمل كل ده ليه
محمدي بجدية :انا محدش يجولى ليه ولا عشان اى وبعدين ما ممكن اخت رحيم هى اللى ترفض الجوازه من اولها لى اخرها وساعتها يبجا الحج مش علينا احنا لع الحج عليه هو و أخته وساعتها يبجا ناخد التار بتاعنا من حباب عنيهم ولما حد يجى يتكلم نحول ان احنا مدينا أيدها بصلح بس هم اللى رفضوا الموضوع وهم اللى مش رايدا الصلح
نظر بكرى الى ولده بصدمه لا يصدق ما يقوله ولده هو لا يصدق اى شئ اصلا لا يعلم هل هذا حقيقي ام لا
ام حمزه كان يستمع الى جده بهدوء لقد علم ان جده يفكر فى شئ عندم طلب منه أن يتعامل مع اخت رحيم بطريقه بجديه و قوه و شده
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند جانيت كنت تجلس على الفراش تتحدث مع أخيها بجديه عبر الزوم
اخيها بجديه :ماذا بيكى يا جانيت لماذا انتى حزينه هكذا
جانيت بحزن :ماذا على أن أفعل يا اخى لا اعرف لماذا السفره لم ترسل اخد الى الان
اخيها بجديه :لا تحزني عزيزتى سوف ارسل لكى راجالى لكى يجلبوكى انتى و جنه حبيبه خالها إلى هنا
جانيت بحزن:لا تزكرنى يا اخى تلك الفتاه سوف تجعلنى اجن و أكره نفسي
اخيها بستغراب:لماذا فى جنه فتاه جيده و مطيعه ماذا فعلت بيكى يا عزيزتى
جانيت بغضب:تنفذ كلام جدها فى كل حرف اذا طلب منها أن تفعل اى شئ تنفذ اى شئ بدون تفكير كانها انسان الى لا تملك اى عقل تفكر به
اخيها بتهدا :انتى قالتي انها فعلت هذا لان جدها قد هدادها لكى تنفذ كل شئ ثم أكمل بجديه : لا تقلقي سوف افعل كل شيء لكى انجدك انتى و طفلتى ثم أكمل بهدوء:اريد ان أخبر طارق انى قد جهزت كل شيء يخص الشركه الخاصه به
جانيت بتوتر :لا انا سوف أخبر طارق لا عليك انت
اخيها بهدوء:حسنا يا جانيت إلى إلقاء سوف اعيد الحديث معاك فى واقت لحق
جانيت بابتسامه :حسنا عزيزى إلى إلقاء
اغلقت جانيت الخط مع أخيها واخءت تدعوا الله ان يجبر بخاطرها هى و طفلتها
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فى القصر الخاص ب رحيم كان يجلس امام محمدى و بكرى و حمزه كان يتفحص حمزه بكل دقه فاهو خبير فى أن يعلم الشخص من اول نظره والغريب أنه يشعر براحه كبيره الى حمزه يشعر انه انسان جيد و هذا الشئ مقلق بنسبه كبيره له فاهو يخشي أن يخونه إحساسه أو حته يجعله بقرار قرار خطأ ولكن احاول أن بظبط أنفاسه وهو يقول بجدية :منور يا حج محمدي
محمدي بابتسامه:بنورك يا ولدى ثم أكمل بجديه :امال فين العروسه عشان الرواجيه الشرعيه
حمزه بجدية: ثانيه واحده
بعد مرور دقائق كنت تنزل رنا من على السلم ولكن حمزه لم يرفع نظره إليها بل ظلا ينظر إلى الارض
ام رنا لا تعرف لماذا اختفاء التوتر و صدح بدله شعور السعاده والفرحه وما جعل الفرحه تظهر بشكل اكبر عندم رفع حمزه نظره إليها للحظه شعرت أن هذا حلم ليس اكثر من ذلك للحظه شعرت ان قلبها يتوقف هل هذا فعلا هو زوجها المستقبلي
ام حمزه رفع نظره لدقيقة واحده ولكن ظهرت ابتسامه على واجهه فاهى يظهر على واجهه البشاشه والراحه
حمزه اتفضلوا اجعدوا هناك مع بعض هناك
جلست رنا على الكرسي امام حمزه وهى تفرك يدها بتوتر و خوف
حمزه بصوته العذاب :بصي يا بت الناس مش معنا انى متجوزك عشان نوجف التار والنار اللى جايده فى البلد انى مش هعمل معامله حسنه لع بلعكس انا واخد الرسول صلى الله عليه وسلم قدوه حسنه ليا وهحاول انى اعملك احسن معامله كمان ويعلم ربنا انى هحطك جوا عنيه ولو انا عاوز منك حاجه هى الاحترام والتقدير المتبادل اكتر من كده لع
رفعت رنا أنظاره له وهى تقول:وانا هحاول اعملك احسن معامله انا كمان
حمزه بابتسامه:وانا متاكد من كده انتى بنت اوصول
نظرات له رنا بعشق و حب فتهو اخذ من قلبها الكثير والآن ياخذ و يأخذ بتلك الكلمات التى يقولها لا تعرف هل هذا هو العوض من الله هل الحياه سهله إلى تلك الدرجه الكبيره لكى تجعلها سعيده الى حد كبير
ام حمزه شعر بسعاده كبيره داخل قلبه
وقام من مكانه وتجاه إلى جده ام رحيم نظر الى اخته التى صعدت الى اعلى بخجل ونظر الى حمزه وجد ابتسامه تظهر على شفايفه
فتحدث شيخ البلد بهدوء يبجا كدا الفرح يوم الجمعه الجايه الف مبروك يا جماعه مرتين مره على النار الى خلاص ومره على الجواز هنا صدحت اصوت الزغريط فى كل مكان تحت صدمت كل من محمدى و بكرى ام حمزه نظر الى جده بسخريه هو و شيخ البلد
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عروس الصعيد)