رواية عرض جواز الفصل العشرون 20 بقلم أسماء صلاح
رواية عرض جواز الجزء العشرون
رواية عرض جواز البارت العشرون
رواية عرض جواز الحلقة العشرون
توقفنا لما بينظر مروان في للاب توب وبيقرا روايه نجمه وقال لنفسه باستغراب : ايه ده معقول هي اللي كاتبه ده انا مش مصدق لا اكيد مش هي اللي كاتباه هي شكلها اساسا ما بتعرفش تكتب يبقى هيكون ازاي هي اللي كاتبه دي بس بس لو الروايه دي مش هي اللي كاتباها امال مين اللي كاتبها وبيفكر اه تلاقيه والدها ما هو مدرس وتلاقيه بيحب الكتابه اكيد واهو اصل هي مستحيل اصدق ان هي اللي كاتبه ده بس هو ما جاش يقدم ليه هو في المسابقه بدل هي ما تيجي وبعدين بتكذب ليه وبتقول هي اللي كاتبه الروايه تلاقي والدها هو اللي عايزها تقدم مكانه ما هي بنتوا واكيد عايزها تبقى ناجحه يعني حتى لو هي مش كاتبه الروايه لا وبتقول لي بكل ثقه انها هي اللي كاتبه الروايه لدرجه ان انا قربت اصدق فعلا انها كاتبها عندها قدره على الكذب رهيبه ونظر قدامه بضيق ماهو طبيعي اللي زيها عنده الكذب عادي بس بردك توصل معاها للدرجه دي وتاخد مجهود والدها وتنسيبه لها قدام الناس ايه دي مش كفايه تصرفاتها اللي المفروض تخجل منها لو عندها خجل يعني كمان تاخد مجهود والدها و تنسيبه لها ده ايه الانسانه دي انا مش فاهم مابتحسش ان هي اللي بتعمله ده غلط وهي اللي زي دي بتحس لو كانت بتحس كانت حست من زمان ان ده غلط وما كانتش تيجي هنا وتقول لي بكل ثقه ان هي اللي كاتبه الروايه دي المهم خلينا نكمل والدها كاتب ايه ونظر للرواية في اللاب توب وبيقرا
في الطرقه :
خرج الاستاذ شهاب من مكتبه وراح على مكتب مروان بيه ونظر لنجوي السكرتيره وقال : نجوى
ونظرت له نجوى السكرتيره وقالت : ايوه يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب قال : مروان بيه مع حد
نجوى السكرتيره قالت : لا يا استاذ شهاب مش معاه حد ليه
الاستاذ شهاب قال : علشان انا عايز اقابله
نجوى السكرتيره قالت : طيب لحظه واحده هبلغه وقامت من على الكرسي
استاذ شهاب قال : طيب
وراحت نجوى السكرتيره على مكتب مروان بيه وخبطت على الباب
وبطل مروان لقراءة ونظر للباب وقال: ادخل
ودخلت نجوي السكرتيرة ونظرت لمروان بيه ورايحه عنده
وبينظر لها مروان وقال : في ايه يانجوي
ووقفت نجوي وقالت : الاستاذ شهاب بره يافندم وعاوز يقابل حضرتك
مروان قال : طيب خليه يتفضل
نجوي السكرتيرة قالت : حاضر يافندم ومشت
والتفت مروان للاب توب وبيقرا الروايه
وخرجت نجوي السكرتيرة من المكتب ونظرت للاستاذ شهاب وقالت : اتفضل يا استاذ شهاب
والتفت لها الاستاذ شهاب وقال : شكرا يانجوي ودخل المكتب
ونظر الاستاذ شهاب لقي مروان بيه ناظر في اللاب توب اللي قدامه بتركيز وقال لنفسه : باين مروان بيه مش واخد باله اللي انا دخلت مروان بيه
ونظر مروان في اللاب توب وبيقرا الروايه بتركيز
وبينظر الاستاذ شهاب وقال باستغراب : مروان بيه
والتفت له مروان وقال : ها الاستاذ شهاب اتفضل
الاستاذ شهاب قال : لوحضرتك مشغول اجي لك وقت تاني
مروان قال : لا مش مشغول ولا حاجة وبعدين انت مش عاوزني في شغل
الاستاذ شهاب قال : ايوه يافندم طبعا
مروان قال : يبقي خلاص اتفضل وشاور بايده علي الكرسي اللي قصده
الاستاذ شهاب قال : حاضر يافندم وراح عند الكرسي اللي شاور عليه مروان بايده وقعد
مروان قال : خير في ايه
الاستاذ شهاب قال : خير يافندم ان شاء الله انا نفذت اللي حضرتك قولته بخصوص الكتب ونزلت كميه محددة السوق
مروان قال : طيب كويس فين المشكلة بقي
الاستاذ شهاب قال : مافيش مشكلة يافندم بس الكتب اللي انا نزلتها خلصت و اصحاب المحلات الكتب اللي احنا بنتعامل معاهم كلموني وعاوزين كميه تانيه من الكتب
مروان قال : طيب ابعتلهم الكتب بس برده كميه محددة منهم مش كلها مفهوم
الاستاذ شهاب قال : حاضر يافندم بس
مروان قال باستغراب: بس ايه
الاستاذ شهاب قال : مبعتلهمش الكتب كلها ليه يافندم ده الإقبال عليها كتير يعني بدليل ان الكميه الاوله خلصت ومعتش منها ولا كتاب في السوق
مروان قال : قول لي يا استاذ شهاب انت لما بتجي لك فرصة مش بتستغلها علي قده متقدر علشان تاخد اكتر من اللي انت عاوزه
الاستاذ شهاب قال : اه طبعا يافندم
مروان قال : يبقي خلاص ده الرد علي سؤالك ده
الاستاذ شهاب قال باستغراب : مش فاهم يافندم حضرتك تقصد ايه
مروان قال : أقصد اني انا عاوز استغل الدعاية دي علي قده مقدر علشان احقق منها اكتر من اللي انا عاوزه
الاستاذ شهاب قال : ماهو ده اللي حصل يافندم نسبه المبيعات ارتفاعت يافندم الحمدلله والاقبال علي الكتب بتاعتنا كبير يبقي ليه مانزلش الكتب بتاعتنا كلهم السوق
ورجع مروان لورها وسنده ضهره علي الكرسي وبينظر للاستاذ شهاب بتركيز
امام الشركه :
وصل كريم علي الشركه ووقف العربية وقال لنفسه : لازم اعرف ايه اللي حصل علشان نجمه كانت منهارة كده وفتح باب العربية ونزل منها وراح مسرعا ودخل الشركه ورايح علي مكتب مروان
في مكتب مروان :
وبينظر مروان للاستاذ شهاب بتركيز
وبينظر له الاستاذ شهاب وقال باستغراب : حضرتك بتبصلي كده ليه يافندم انا غلط في حاجة
وشال مروان من على الكرسي من وراها و قال : لا يا استاذ شهاب مقولتش حاجه غلط بس المفروض تكون عارف ان بعمل كده ليه علشان حضرتك المسئول هنا في الشركه عن المبيعات مش كده ولا ايه
الاستاذ شهاب قال : كده يافندم بس
مروان قال : بس ايه يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب قال : هو انا عارف اللي حضرتك عملته في الاول لما طلبت مني اني انزل كميه محدده من الكتب انا فهمت ليه بس بصراحه
وقطع مروان كلامه وقال : بس دلوقتي مش قادر تفهم انا مش عايز انزل الكتب كلها السوق ليه مظبوط
الاستاذ شهاب قال : مظبوط يا فندم
مروان قال : شوف يا استاذ شهاب انت دلوقتي قلت ان نسبه المبيعات ارتفعت والاقبال على الكتب بقى كبير مش قلت كده دلوقتي
الاستاذ شهاب قال بدهشه : ايوه يافندم قولت ودي حقيقة فعلا
مروان قال : كويس انا عاوز الحقيقة دي تبقي أكبر واكبر عاوز نسبه المبيعات والاقبال على الكتب يبقى اضعاف مضاعفه عن كده علشان كده مش عايز انزل الكتب كلها مره واحده فهمت
الاستاذ شهاب قال : فهمت يا فندم بس لو الكميه اللي هم عطلبينها دي لو خلصت من السوق انزل كميه ثانيه ولا اعمل ايه
مروان قال : لما تخلص الكتب اللي انت هتنزلها دي من السوق ما تنزلش كتب تانيه
وبينظر له الاستاذ شهاب قال باستغراب : مانزلش حاجه تانيه
مروان قال : ايوه
الاستاذ شهاب قال بدهشة : ليه يا فندم
مروان قال : كده يا استاذ شهاب ماتنزلش اي كتب تانيه بعد الكميه دي لما تخلص مفهوم
الاستاذ شهاب قال باستغراب : مفهوم يافندم بس
مروان قال باستغراب : بس ايه
الاستاذ شهاب قال : أصحاب محلات الكتب يافندم اللي احنا بنتعامل معهم
مروان قال بدهشة : مالهم
الاستاذ شهاب قال : هيتصلوا بي لما كميه الكتب دي هتخلص هقولهم ايه يا فندم
مروان قال : قولهم هنبعت لهم الكتب بعد يومين تلاته علشان الكتب دي خلصت واحنا هنطبع نسخه تانيه واول ماتخلص الطباعه هنبعت لهم
وبينظر له الاستاذ شهاب باستغراب
في مكتب نجوي السكرتيرة :
وقعدة نجوي علي كرسي مكتبها وبتنظر قدامها لقيت كريم بيه جاي
ونظر لها كريم وهو ماشي ورايح علي مكتب مروان
نجوي السكرتيرة قالت : كريم بيه وقامت من علي الكرسي
ووقف كريم والتفت وراها ونظر لها وقال : هو انتي ايه حكايتك النهارده يا نجوى بتوقفيني ليه كل ما اجي ادخل لمروان انا مش فاهم
وراحت له نجوى السكرتيره وقالت : انا اسفه يا فندم بس مروان بيه معاه حد جوه
كريم قال : طب وايه يعني معاه حد جوه انا مش فاهم انا هدخل له وروحي بقى اقعدي على مكتبك وشوفي شغلك
نجوى السكرتيره قالت : طيب يا فندم ابلغه ان حضرتك هنا
كريم قال : لا ما فيش داعي تبلغيه اتفضلي بقى روحي اشوفي شغلك
نجوى السكرتيره قالت بقلق : بس يا فندم
كريم قال : اتفضلي روحي شوفي شغلك يا نجوى وما تقلقيش هقول له بردك انا اللي اصريت تمام اتفضلي بقى
نجوى السكرتيره قالت : حاضر يا فندم ومشت
وبينظر لها كريم وهي ماشيه بضيق والتفت قدامه وراح علي مكتب مروان وخبط علي الباب ودخل
ونظروا له مروان والاستاذ شهاب
ونظر كريم لمروان بدهشة
والتفت الاستاذ شهاب قدامه
ونظر كريم وراها وقفل باب المكتب والتفت لمروان وراح لعنده ونظر للاستاذ شهاب ووقف قصده
وبينظر مروان لكريم وقال باستغراب : في ايه ياكريم
ونظر كريم لمروان وقال : مافيش حاجه بس عاوزك شويه
مروان قال : طيب والتفت للاستاذ شهاب اتفضل انت يا استاذ شهاب اعمل اللي انا قوتلك عليه
الاستاذ شهاب قال : حاضر يافندم
مروان قال : وابقي بلغني لو حصل حاجه
الاستاذ شهاب قال : حاضر يافندم وقام من علي الكرسي بعد اذنك يافندم
مروان قال : اتفضل
وماشي الاستاذ شهاب وقال لنفسه باستغراب : هو مروان بيه عاوز يعمل ايه انا مش فاهم حاجه علي العموم انفذ اللي هو قايله لي وخلاص
وبينظر له مروان وكريم
وفتح الاستاذ شهاب باب المكتب وخرج وقفل الباب وراها
والتفت كريم لمروان وقال : قولي بقي اللي حصل بينك وبين نجمه وقعد علي الكرسي قصده
ونظر له مروان وقال : قولي انت الاول ايه اللي عملته ده
كريم قال باستغراب : عملته
مروان قال : ايوه
كريم قال بدهشه: عملت ايه
مروان قال : ازاي تقفل السكه قبل ما اكمل كلامي وبعدين انت كنت موطي صوتك ليه خايف من ايه
كريم قال : كنت خايف لنجمه تعرف ان انا بكلمك
مروان قال باستغراب : تعرف
كريم قال : ايوه ماهي كانت معايا في العربية هي وعمها
مروان قال باستغراب : عمها
كريم قال :ايوه
مروان قال بدهشه : عمها مين
كريم قال: معرفش اسمه بس قالت لي انه هو عمها وكان مستنيها بره الشركه
مروان قال : اهاااا وهي رضت تجي معاك كده ولا كانت رفضها واخذها بقوة زي ماقوتلك
كريم قال : اخدها بقوة ازاي يعني يامروان ماصحش طبعاً اعمل معها كده
مروان قال : يعني هي جيت معاك برضها
كريم قال : لا طبعاً ماكنتش راضيه بدا ان اوصلها وعمها كمان ماكنش راضي فضلت اقنع فيهم لغاية مرضوا اوصلهم
مروان قال : طيب كويس ووصلتها لغاية البيت زي ماقوتلك
كريم قال : ايوه طبعا وصلتها لغاية البيت هي وعمها
مروان قال : طيب اتفضل بقي قوم روح علي شغلك وكفاية تضيع وقت لغاية كده يلا
كريم قال : يلا ايه قولي لي ايه اللي حصل علشان نجمه كانت منهارة بشكل ده من العياط
مروان قال : ماحصلش حاجة
كريم قال : ماحصلش حاجة ازاي يامروان دي مش طايقه تسمع سيرتك لا سيرتك ايه دي مش طايقه حتي تسمع اسمك مش سيرتك وتقولي ماحصلش حاجة لا اكيد في حاجه حصلت
مروان قال باستغراب : مش طايقه تسمع اسمي
كريم قال : ايوه ما انا حاولت اعرف منها ايه اللي حصل علشان تبقي منهارة كده من العياط بس
ورجع مروان وسنده ضهره علي الكرسي اللي قعد عليه وبينظر لكريم وقال : بس ايه مرضتش تقولك مش كده
كريم قال باستغراب : ايوه وعرفت ازاي يامروان
مروان قال : علشان لو كانت قالت لك ماكنتش جيت تسالني وبعدين انا مش متفاجئ انها مرضتش تقولك علشان اللي زيها يعمل كده
كريم قال بدهشه : اللي زيها
مروان قال بضيق : ايوه
كريم قال باستغراب : تقصد ايه يامروان
مروان قال : ها ماقصدش حاجه
كريم قال بدهشه : في ايه يامروان انت مخبي عليه حاجه
مروان قال : ها وهخبي عليك ايه ياكريم هو فيه حاجة علشان اخبها عليك
كريم قال : لا فيه يامروان وانت عارف كده كويس انت عملت ايه في نجمه خلتها تبقي في الحالة دي يا ماكنتش قادرة تتكلم يامروان ومرضتش تروح الكليه بتاعتها
وشال مروان ضهره من علي الكرسي وقال باستغراب : مرضتش تروح الكليه
كريم قال : ايوه مرضتش تروح برغم انها كانت عندها محاضرات دي عمرها ما اهملت دراستها يامروان ودراستها عندها في المقام الاول
مروان قال بدهشه : وانت عرفت ازاي انها عمرها مااهملت دراستها
كريم قال : عمها هو اللي كان بيقولها في العربية لما قالت لي اوصلها علي البيت
مروان قال : اهااااا
كريم قال : عملت فيها ايه يامروان خلتها توصل للحالة دي
مروان قال بغضب : هعمل فيها ايه يعني ياكريم ما انت كنت شايفها قدامك اهي كويسه
كريم قال بضيق : لا يامروان مش كويسه انت عارف كده كويس والحالة اللي كانت فيها نجمه دي تقول ان فيه حاجة وحاجه كبيرة كمان ماهو مش معقول يعني توصل للحالة دي ومافيش حاجه وبعدين هي ايه اللي جابها هنا الشركه
مروان قال : كانت جايه علشان تقدم في مسابقة الكتاب المبتدئين
كريم قال باستغراب : مسابقه الكتاب المبتدئين
مروان قال : ايوه منا عامل مسابقه علشان الكتاب اللي بيكتبوا ومش لقين فرصة ينشروا اعمالهم
كريم قال بدهشه : طيب ونجمه مالها بل المسابقة دي
مروان قال : مالها ازاي ماهي بتقول انها بتكتب فجات علشان تقدم فيها
كريم قال بدهشه : ايه نجمه كاتبه
مروان قال بضيق : اهي بتقول كده
كريم قال باستغراب : يعني ايه بتقول كده يامروان
مروان قال بغضب : يعني بتقول انها كاتبه يا كريم واتفضل بقى روح على شغلك علشان انا عندي شغل ومش فاضي ولا هنقعد بقى طول النهار نتكلم عن الست نجمه دي ونسيب شغلنا بقى
كريم قال : لا يا مروان مش هنسيب شغلنا بس انا مش ماشي من هنا من غير لما اعرف ايه اللي حصل بينك وبين نجمه ووصلها للحاله دي
مروان قال بضيق : ما قلت لك ما حصلش حاجه وبعدين انت مالك مهتم قوي كده ليه اللي حصل
كريم قال باستغراب : مهتم كده ليه
مروان قال بغضب : اه مهتم كده ليه هو انت تعرفها منين علشان تهتم كده ليه هو انت تعرفها منين علشان تكون مهتم قوي كده ايه اللي حصل معاها
كريم قال بدهشه : هو انا يعني لازم اعرفها علشان اكون مهتم انت ما شفتش حالتها تعبانه ازاي
مروان قال بضيق : لا شفت حالتها كانت عامله ازاي وبعدين هي اللي عملت كده في نفسها انا ما عملتش فيها حاجه واتفضل بقى روح على شغلك خليني انا كمان اشوف شغلي
كريم قال : مش رايح على الشغل يا مروان غير لما اعرف ايه اللي حصل وبعدين عملت كده في نفسها ازاي واحد يؤذي نفسه برده يا مروان
مروان قال بغضب : اه هي بقى تصدق
كريم قال : اصدق ايه يا مروان هو انت بتكلم
عيل صغير ما تقول كلام منطقي هو في حد يؤذي نفسه برده
مروان قال بدهشه: تقصد ايه يعني يا كريم ان انا اللي اذيتها وشاور بايده معقول تصدق ان انا ممكن اذي حد
كريم قال : لا يا مروان ما صدقش ولا عمري هصدق بس انا عايز افهم ايه اللي حصل وخلي نجمه منهاره بالشكل ده
مروان قال بضيق : قلت لك ما فيش حاجه حصلت يبقى ما فيش حاجه حصلت واتفضل بقى روح على شغلك وشاور بايده ناحيه الباب علشان انا مش فاضي لك
كريم قال بغضب : منش ماشي يا مروان غير لما اعرف علشان انا متاكد ان في حاجه حصلت وبعدين انت كنت عايزني في ايه وخليتني اجي بسرعه كده
مروان قال بضيق : كنت عايزك علشان توصل الست نجمه اللي انت قاعد تتكلم عليها من ساعه ماقعدت
كريم قال باستغراب : اوصل نجمه
مروان قال بغضب : ايوه توصلها
كريم قال بدهشه : طيب ماوصلتش انت ليه
مروان قال بضيق : علشان حضرتها مش عايزني اوصلها وانا مش طايق اشوف وشها وبطل بقى كلام عنها واتفضل قوم على شغلك يا كريم
كريم قال : شفت بقى ان في حاجه معنى اني نجمه مش عايزاك توصلها وانك ما انتاش طايق تشوف وشها يبقى في حاجه حصلت قول يا مروان ايه اللي حصل
مروان قال بعصبيه : كريم قوم روح على شغلك وشاور بايده
كريم قال بضيق : مانيش قايم يا مروان ماشي غير لما اعرف ايه اللي حصل واصرارك ده علي اني امشي وما انتش عايز تقول لي معنى كدا إن في حاجه وحاجه كبيره حصلت ما تقولي يا مروان ايه اللي حصل
مروان قال بعصبية : قلت لك ما فيش حاجه وما انتش عايز تمشي ما تمشيش خليك قاعد
والتفت للاب توب ونظر للروايه
وبينظر له كريم بدهشه وقال : مروان
وبينظر مروان في للاب توب بيقرا الروايه بصوت منخفض وبغضب
وبينظر له كريم وقال باستغراب : مروان
وبينظر مروان في اللاب توب وبيقرا الروايه بتركيز بصوت منخفض
وبينظر له كريم بغضب وقام من علي الكرسي ومد ايده علي اللاب توب وقفله وقال : ايه يامروان وشال ايده من علي اللاب توب
والتفت له مروان وقال بغضب : ايه اللي انت عملته ده
كريم قال بضيق : اعملك ايه ما قاعد قعد انادي عليك وانت مش بترد
مروان قال بعصبية : وعلشان مابردش عليك تقوم تقفل اللاب توب من قدامي كده
كريم قال : انا اسف
وبينظر له مروان بعصبية والتفت للاب توب وهيفتحه
والتفت كريم للاب توب ومد ايده وحطها عليه ونظر لمروان بقلق
والتفت له مروان وقال بغضب وبصوت مرتفع : كريم
كريم قال بقلق : انا اسف يامروان بس قولي عملت ايه في نجمه البنت حالتها وحشه اوي يامروان
مروان قال بضيق بصوت مرتفع : قوتلك معملتش حاجه انت ليه مش مصدقني
كريم قال : اما انت معملتش حاجة امال ايه اللي خلها في الحالة دي ومتقوليش متعرفش يامروان علشان انت عارف ايه اللي وصلها للحالة دي قولي يامروان ايه اللي حصل
مروان قال بغضب : اللي حصل انها تعبت ارتاحت
كريم قال بدهشه : تعبت وشال ايده من علي اللاب توب
مروان قال بضيق : ايوه تعبت
كريم قال بقلق : تعبت ازاي
مروان قال : هو ايه اللي تعبت ازاي تعبت زي ما اي حد بيتعب
كريم قال : ايوه انا عارف بس ايه اللي خلها تتعب
وقعد قصده علي الكرسي
مروان قال : معرفش ايه اللي خلها تتعب احنا كنا قعدين نتكلم وفجاة لقيتها مش عارفة تاخد نفسها
كريم قال بخوف : ايه مش عارفة نفس
مروان قال : ايوه واغمي عليها
كريم قال بقلق : اغمي عليها
مروان قال : ايوه
كريم قال بقلق : طيب وعملت ايه يامروان
وحكله مروان علي اللي حصل وقال بضيق : بس ده اللي حصل واتصلت بك علشان تجي توصلها زي.ماقوتلك علشان هي ماكنتش راضيه اوصلها
كريم قال بخوف : يعني نجمه عندها ضيق تنفس
مروان قال بتنهيد : ايوه
كريم قال بقلق : طيب يامروان لما الدكتور خليل قالك ان هي لازم تهدها محاولتش ليه تهديها علشان ماتفقدتش الوعي تاني وسيبتها منهارة بشكل ده
مروان قال بضيق : انا ما حاولتش اهديها يا انا حاولت اكثر من مره وشاور بايده بس هي دماغها ناشفه ما بتسمعش كلام حد يا انا وقفتها بالعافيه علشان ما تمشيش لغايه ما انت تيجي وتوصلها
كريم قال بقلق : بس يامروان
وقطع مروان كلامه وقال بعصبية وبصوت مرتفع : مابسش ياكريم وانا معتش عاوز اسمع حاجه عن اللي حصل ده مش عرفت اللي حصل اتفضل بقي روح شوف شغلك ولو مش عاوز تروح الشغل انت حر بس اتفضل من هنا خليني اشوف شغلي اتفضل وشاور بايده
كريم قال بقلق : طيب ماشي وقام من علي الكرسي بس انت متعصب كده ليه
مروان قال بغضب وبصوت مرتفع : متعصب كده ليه معطلني عن شغلي وقاعد تكلمني عن الست نجمه من ساعة ماجيت ومهتم اوي بل حصل معها زي مايكون من بقيت عيلتنا او حاجه مهمة اوي علشان قاعد كل ده تكلمني عنها واحنا مالنا ومالها انا مش فاهم شاغل نفسك اوي بيها كده ليه
كريم قال : انا مش شاغل نفسي بيها يامروان انا بس لما شوفتها عندك في مكتبك وفي الحالة دي قلقت ليكون عملت فيها حاجه
مروان قال بضيق : وهعمل فيها حاجه ليه ان شاء الله شايفني يعني ماشي اذي في الناس يعني وبعدين هي مين دي علشان اعمل فيها حاجه انا مش شايفها اساس علشان اعمل فيها حاجه
كريم قال باستغراب : مش شايفها
مروان قال بغضب : ايوه مش شايفها
كريم قال بابتسامة خفيفة : بس اللي انت حكت له يقول غير كده يامروان وسنده علي المكتب
مروان قال باستغراب : يقول غير كده
كريم قال : ايوه
مروان قال بضيق : ويقول ايه بقي اللي انا حكت له لك حضرتك
كريم قال : يقول انك انت شايفها وشايفها كويس اوي كمان والا ماكنتش خوفت عليها كده ومنعتها انها تمشي لغاية ما انا اجي
مروان قال بابتسامة سخرية : انا اخاف علي واحدة زي دي
كريم قال بابتسامة : ايوه يا مروان خوفت عليها والا ماكنتش جبت لها الدكتور خليل لغاية هنا
مروان قال بضيق : انت اظهار عليك بتخرف ياكريم
كريم قال : لا يامروان انا مش بخرف انت خوفت علي نجمه فعلا وهي دي الحقيقه
مروان قال بعصبية : حقيقة ايه دي اللي انت بتكلم عنها انا ماخوفتش عليها ولا عمري هخاف علي واحدة زي دي وشاور بايده اذا كنت جبت لها الدكتور خليل لغاية هنا فده علشان مش خايف عليها زي ما انت قولت
كريم قال : امال علشان ايه
مروان قال بغضب : علشان هي كانت تعبانه يا استاذ كريم وانسانيتي تحتم عليه أن انا اساعدها ولو اي واحدة تانيه غيرها كانت مكانها كنت عملت كده برده وجبت لها الدكتور خليل وغير كده كمان هي كانت في مكتبي ولو دخل حد وشافها فاقدة الوعي كده هيفكر ان انا اذتها زي ما حضرتك افتكرت كده وانا مستحيل اخلي سمعتي تتشوه علشان واحدة زي دي
كريم قال بقلق : يامروان انا
وقطع مروان كلامه وقال بغضب : انا مش عاوز اسمع حاجه ياكريم وكلامك ده اني خوفت عليها مستحيل هيحصل علشان انا عمري ماهخاف علي واحدة زي دي فاهم واتفضل بقي علشان كفاية اوي كده وانا معتش عاوز اسمع اسمها تاني اتفضل
كريم قال بقلق : يامروان
مروان قال بضيق : اتفضل وشاور بايده علشان انا مش عاوز اتعصب عليك وكمان مش عاوز الموظفين يفتكروا ان احنا بنتخانق فاتفضل احسن
كريم قال بقلق : طيب يامروان انا همشي وهروح علي المطبعه
مروان قال بغضب : والله انت حر عاوز تروح علي المطبعه ولا لا دي حياتك وانت حر فيه اتفضل
كريم قال بخوف : يامروان
وقطع مروان كلامه وقال بعصبية : انت مش عاوز تتفضل يعني خلاص خليك انا اللي همشي وقام من علي الكرسي اقعد بقي انت في المكتب ونظر للاب توب
كريم قال بقلق : لا يامروان خليك انا همشي
والتفت له مروان وقال بضيق : طيب اتفضل
كريم قال بقلق : طيب وماشي
وبينظر له مروان وهو ماشي بغضب
وفتح كريم الباب والتفت لمروان بقلق
وبينظر له مروان بضيق والتفت علي المكتب
وبينظر له كريم بقلق وخرج من المكتب وقفل الباب وراها
والتفت مروان علي الباب بضيق وقعد علي الكرسي ورجع لورها وسنده ضهره عليه ونظر للباب
امام الباب :
ووقف كريم وقال لنفسه بقلق : مروان شكله مضايق مني اوي والتفت للباب دي اول مرة يتكلم معايا كده ده تطردني من المكتب هو انا عملت ايه يعني علشان يتطردني كده كل ده علشان كنت عاوز اعرف ايه اللي حصل مع نجمه لا اكيد مش ده السبب امال هو زعل مني اوي كده ليه يمكن زعل علشان افتكرت انه ممكن يكون اذي نجمه بس انا ماكنتش اقصد بس هو زعل بقي اعمل ايه دلوقتي مش هقدر امشي وهو زعلان مني كده لازم اعمل حاجه بس اعمل ايه وهو رافض يسمعني ومش مدني فرصة حتي اتكلم اعمل ايه بس وبيفكر
وبتنظر نجوي السكرتيره وهي قاعدة علي كرسي مكتبها ومسك ورق في ايدها علي شمالها لقيت كريم بيه واقف قدام باب مكتب مروان بيه وبينظر له وقالت باستغراب : كريم بيه
وبينظر كريم للباب مكتب مروان وسرح في تفتكيره
وبتنظر له نجوى السكرتيره وقالت لنفسها بدهشه : هو في ايه كريم بيه مش بيرد ليه اما اروح اشوف ماله ليكون تعبان ولا حاجه وقامت علي الكرسي وفي ايدها الورق وراحت عند كريم ووقفت جانبه كريم بيه
وبينظر كريم للباب مكتب مروان وسرح في تفكيره
وبتنظر له نجوي السكرتيره باستغراب وقالت بصوت مرتفع : كريم بيه
والتفت له كريم وقال : ها في ايه يانجوي
نجوي السكرتيره قالت : ها مافيش حاجه يافندم بس حضرتك واقف كده ليه حضرتك كويس
كريم قال : ها اه كويس روحي انتي شوفي شغلك
نجوي السكرتيره قالت باستغراب: حاضر يافندم
وماشيه
وبينظر لها كريم وهي ماشيه والتفت بالصدفة في ايد نجوي لقي ورق وقال لنفسه : ايوه هو ده الحل ونظر للباب مكتب مروان مافيش غير كده بما انه رافض يسمعني والتفت لنجوي السكرتيره نجوي
ووقفت نجوي السكرتيره والتفت له وقالت : ايوه يافندم
كريم قال : هاتي لي ورقة وقلم بسرعه
نجوي السكرتيره قالت باستغراب : ورقة وقلم
كريم قال : ايوه وراح لعندها يلا بسرعه
نجوي السكرتيره قالت بدهشه : حاضر يافندم ومشت
والتفت كريم علي مكتب مروان ونظر لنجوي وراح وراها
ووقفت نجوي جانب مكتبها ونظرت علي مكتبها وبتاخذ ورقه وقلم من عليه
وجاء كريم ووقف قدام مكتبها التفت علي مكتب مروان بقلق
واخذت نجوي السكرتيره ورقة وقلم من علي مكتبها والتفت لكريم وقالت : اتفضل يافندم
والتفت لها كريم وقال : ها طيب واخذ الورقة والقلم وقعد علي الكرسي
وبتنظر له نجوي السكرتيره باستغراب
وحط كريم الورقة جانبه علي المكتب والتفت قدامه لقي نجوي بتبص عليه وقال : لفي الناحية التانية
نجوي السكرتيره قالت بدهشه : افندم
كريم قال : افندم ايه لفي الناحية التانية
نجوي السكرتيره قالت باستغراب : حاضر يافندم ولفت الناحية التانية
وبينظر لها كريم والتفت للورقة وبيكتب
نجوي السكرتيره وهي لف الناحية التانية وقالت لنفسها باستغراب : هو في ايه كريم بيه خلني الف ليه هو ماله النهارده تصرفاته غريبه ليه ياتري ايه اللي بيحصل وعاوز الورقه والقلم ليه وبتفكر
في مكتب مروان :
وبينظر مروان وهو قاعد علي كرسي مكتبه علي باب المكتب بضيق وسنده راسه علي ايده والتفت علي شماله وبيحرك ايده علي جبينه وغمض عنينه
في مكتب نجوي السكرتيره :
وخلص كريم كتابه وهو قاعد علي الكرسي وحط القلم علي المكتب وطبق الورقة ونظر لنجوي السكرتيره نجوي
نجوي السكرتيره وهي لفه الناحية التانية سرح بتفكيرها
وبينظر لها كريم باستغراب وقام من علي الكرسي وقال : نجوي
نجوي وهي لفه الناحية التانية قالت : ها ايوه يافندم
كريم قال : لفي بقي
نجوي السكرتيره وهي لفه الناحية التانية قالت: حاضر يافندم ولفت ونظرت له
كريم قال : امسكي الورقه دي دخليها لمروان جوه
نجوي السكرتيره قالت باستغراب : حاضر يافندم بس
كريم قال باستغراب : بس ايه
نجوي السكرتيره قالت : ما حضرتك موجود دخله له بنفسك
كريم قال : لا دخليها انتي علشان انا لازم امشي امسكي
نجوي السكرتيره قالت : حاضر يافندم ومدت ايدها واخذت الورقه
كريم قال : طيب واقفه ليه لسه ماتروحي تدخله له
نجوي السكرتيره قالت : حاضر يافندم والتفت قدامها علي المكتب وحطت الورق اللي في ايدها علي المكتب وماشيه
ونظر كريم للمكتب مروان بقلق ومشي
وبتتلفت نجوي السكرتيره وهي ماشيه علي يمينها لقيت كريم بيه ماشي فنظرت قدامها وراحت علي مكتب مروان بيه وخبطت علي الباب
مروان وهو جوه المكتب فتح عنينه ونظر للباب وسنده راسه علي ايده وبيحركها علي جيبنه وقال : ادخل وغمض عنينه
ودخلت نجوي السكرتيره المكتب وقفلت الباب وراها ونظرت لمروان بيه لقيت سنده راسه علي ايده ومغمض عنينه ورايحه لعنده
وفتح مروان عنينه وبينظر لقي نجوي السكرتيره فشال راسه من علي ايده وقال : في ايه يانجوي
ووقفت نجوي قصده وقال باستغراب : كريم بيه ساب لحضرتك الورقة دي يافندم اتفضل ومدت ايده
ونظر مروان للورقة والتفت لنجمه وقال باستغراب : كريم
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يافندم
مروان قال بدهشة : هو كان لسه هنا
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يافندم كان بره وطلب مني اعطي لحضرتك الورقة دي اتفضل
مروان قال : طيب واخذ الورقه شكرا يانجوي اتفضلي انتي
نجوي السكرتيره قالت : حاضر يافندم بس
مروان قال باستغراب : بس ايه في حاجه تانيه
نجوي السكرتيره قالت : لا يافندم مافيش بس هو حضرتك كويس
مروان قال : اه كويس اتفضلي بقي روحي شوفي شغلك
نجوي السكرتيره قالت : حاضر يافندم بعد اذنك وماشيه
وخرج كريم من الشركه وراح عند عربيته
وفتح باب العربية وركب ونظر قدامه وتحرك علي المطبعه
في مكتب مروان :
ونظر مروان للورقة اللي في ايده وقال لنفسه باستغراب : كريم كتبي لي ورقة ليه وبعدين هو كان هنا لسه بيعمل ايه اما اشوف كتب لي ايه وفتح الورقه ونظر فيه وبيقرا مروان انا اضطرت اعمل كده وكتب لك الورقة دي علشان انت زعلان مني ومش عاوز تشوفني ولا تسمعني والتفت قدامه بتنهيد ونظر في الورقة علشان كده اضطرت اكتب لك الورقة دي علشان انا ماكنتش اقدر امشي وانت زعلان مني بشكل ده انا عارف انك زعلت مني علشان افتكرت انك ممكن تاذي نجمه بس والله انا ماكنتش اقصد كده ولا عمري هفكر انك انت ممكن تاذي حد زي ما انت افتكرت انا كل اللي اقصده ان كنت عاوز اعرف بس ايه اللي حصل مع نجمه مش اكتر فأنا اسف لو كنت زعلاتك من غير ماقصد بس انت كنت عصبي اوي يامروان لدرجه انك مش طايق تشوفني وكنت هتسيب لي المكتب وتمشي علشان بس قولت حاجة من غير ماقصد وقولتي اني حر اعمل اللي انا عاوزه زي مايكون انا مش اخوك ولا اهمك في حاجه علي العموم يامروان انا اسف اني ضيعت لك وقتك ومعتش هجي لك الشركه دي تاني علشان انت معتش طايق تشوفني المهم انا مش عاوزك تزعل مني اخوك كريم ونظر قدامه بحزن ايه اللي انا عملته ده بس ازاي اتعصب عليه كده وقام من علي الكرسي مسرعا وفي ايده الورقة وراح عند الباب وفتحه مسرعا وخرج منه وبينظر حوليه ملقش كريم والتفت لنجوي السكرتيره نجوي
ونظرت له نجوي السكرتيره وقالت : ايوه يافندم وقامت من علي الكرسي
مروان قال بقلق : فين كريم
نجوي السكرتيره قالت : مشي يافندم
مروان قال باستغراب : مشي
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يافندم
مروان قال بقلق : مشي امتا
نجوي السكرتيره قالت : مشي لما كنت جاي ادي لحضرتك الورقة اللي هو طلب مني اعطيها لحضرتك
مروان قال : طيب والتفت وراها وماشي
وبتنظر له نجوي السكرتيره وهو ماشي باستغراب وقعدة علي كرسي مكتبها
ودخل مروان المكتب وقفل الباب وراها وقال لنفسه بقلق : انا ازاي عملت معاه كده بس ورايح عند المكتب ايه اللي خلني اعمل كده معاه يا مقدرش اشوفه زعلان اقوم انا اللي ازعلوا بشكل ده واتطرده كمان من المكتب وايه اللي بيحصل معايا ده هو قال انه يعني علشان اتعصب عليه بشكل ده واتطرده لازم اكلمه اصلحه وراح مسرعاً عند مكتبه ووقف جانب المكتب ومد ايده واخذ تليفونه من علي المكتب وهيتصل لا بلاش ممكن مايردش عليه انا عارفه بدل زعلان كده مش هيرد بس انا لازم اصلحه بس ازاي وهو مش هيرد عليه لو اتصلت بي لازم القي طريقه اصلحه بيها بس ايه هي وبيفكر ايوه مافيش غير الطريقه دي اني هروح له المطبعه بس لو روحت له واعتذرت منه مش كفاية علي اللي انا عملته معه يا انا تطردته من المكتب وبسبب اللي انا عملته ده قرر كمان ميجيش الشركه لازم اعمل حاجه مع الاعتذار ده بس اعمل ايه وبيفكر ايوه هو ده الحل بس كده ممكن يعرفوا العمال اللي في المطبعه انه اخويا مش مشكله هتصرف وخليهم مايعرفوش المهم دلوقتي اروح علي المطبعه والتفت لايده علي الورقة بتاعت كريم طيب ياكريم وطبق الورقةوحطها في جيبه هي التليفون ومشي مسرعا
وخرج من المكتب ووقف والتفت لنجوي السكرتيره نجوي
والتفت له نجوي السكرتيره وقالت : ايوه يافندم وقامت من علي الكرسي
مروان قال : انا ماشي لو فيه حاجة ابقي كلمني
نجوي السكرتيره قالت : حاضر يافندم
ومشي مروان مسرعا وقال لنفسه بقلق : ربنا يستر ويقبل اللي انا هعمله ويسامحني علي اللي عملته ده انا مش عارف انا عملت معاه كده ازاي بس وخرج من الشركه مش مشكله انا هريضيه ولو طلب ايه انا هنفذه المهم يسامحني علي اللي انا عملته فيه ده وراح عند عربيته وفتح باب العربية وركب وتحرك علي المطبعه
في عربيه كريم :
وسايق كريم العربية وقال لنفسه : ياتري مروان قرأ الورقة اللي نجوي ادته له ولا غضبوا مني خله ميهتمش ويحطها علي المكتب لا معتقدتش دي اول مرة اكتب له رسالة اكيد هيهتم ويقرا بس لو كان اهتم وقراها ماتصلش بي ليه علي العموم انا اعتذرت له علي اللي حصل ومعتش هروح الشركه دي تاني علشان ميضيقش مني ونظر من شباك العربية ايوه معتش هروح بدل هو بيضايق لما بروح والتفت قدامه انا اتاخرت علي شغلي وانا قولت للاستاذ فتوح اني مش هتاخر مش مشكله هبقي اعتذر له وخلاص المهم ان نجمه بقيت كويسه بعد اللي حصل معاها ده اسوق بسرعه بقي علشان ما تاخرش اكتر من كده وزده السرعه ويسوق
امام بيت نجمه :
وصل جمال علي البيت ودخله وطلع علي شقته ووقف قدامها وطلع المفتاح من جيبه وفتح باب الشقه ودخل ونظر حوليه وقال لنفسه باستغراب : هي نجمه فين وبصوت مرتفع نجمه نجمه
وسمعته نجمه وهي في غرفتها وحطه وشها في المخدة وبتبكي وشالت وشها من علي المخده وقالت لنفسها : بابا جيه ونظرت للباب وحطت ايديها علي وشها وبتمسح دموعها
والدها وهو بره ماشي وقال : نجمه انتي فين ياحبيبتي نجمه
وسمعته نجمه وهي في غرفتها وبتمسح دموعها وقالت : ايوه يابابا انا هنا في غرفتي
وسمعها والدها وهو بره وراح علي غرفتها
نجمه وهي في غرفتها وقعدة علي السرير وحطها ايديها علي وشها وبتمسح دموعها وبالتفت لقيت
والدها فشالت ايديها مسرعه من علي وشها بقلق
ووقف والدها علي الباب ونظر لقي نجمه قاعدة علي السرير وقال : نجمه
وبتنظر له نجمه وقالت بقلق : ايوه يابابا
ورايح والدها لعندها وقال : قاعدة بتعمل ايه ياحبيبتي
نجمه قالت باربتاك : ها مافيش يابابا
ووقف والدها عندها السرير وهو بينظر لها وقال : مافيش وبدهشه ايه ده
وبتنظر له نجمه بخوف ————–
توقفنا لما خرجت الدكتورة اميرة من مكتبها ومعها علبة الجاتو ومتوجه الي مكتب الدكتورة ملك ووصلت ووقفت أمام مكتب الدكتورة ملك بتوتر وأخذت نفس وخبطت علي الباب
الدكتورة ملك قالت:اتفضل
ودخلت الدكتورة اميرة ومعها علبة الجاتو وقالت بإبتسامة ماكرة : ممكن أدخل
ونظرة الدكتورة ملك لها وقالت بإبتسامة : ايوه طبعا اتفضلي
وقفلت الدكتورة اميرة الباب وراحت وقعدت علي الكرسي وحطت علبة الجاتو أمامها علي الترابيزة وقالت بإبتسامة : انا قلت اجي ابركلك علي نجاح العملية وكمان اعتذر لك على اللي حصل مني طبعا انتي عرفتي ان انا اللي قولت لولداته الطفلة انك لسه في فترة التدريب علشان كده انا آسفة بس ولولدايه الطفلة هي اللي خرجتني عن شعوري وحصل اللي حصل
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : انا عارفة انك ماكنش قاصدك وكلنا ساعات بنفقد اعصابنها وبنقول حاجات مش قصدنها علشان كده اعتبري الموضوع ماحصلش من أساس وبعدين كفاية انك جاتي مكتبي وشرفتني لأول مرة تشربي ايه
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : لا شكرا
ومسكت الدكتورة ملك السماعة التليفون قالت بإبتسامة: لا لازم تشربي حاجة يا انتي اول مرة تشرفني مكتبي
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : لا شكرا
وحطت الدكتورة ملك السماعة وقالت بإبتسامة : طيب لو حبتي تشربي حاجة قوللي ماشي
ونظرة الدكتورة اميرة لملف اللي في يدها وقالت بإبتسامة : طيب بس مايكنش معطلكي عن شغلك
وقفلت الدكتورة ملك الملف قالت بإبتسامة : لا خالص يا ده ملف تبع حالة عندي الدكتور مجدي عطهلي علشان اطلع عليه قبل ماادخل العمليات معها ونعمل العملية
الدكتورة اميرة قالت باستغراب وابتسامة :ليه هو انتي هتعملي معها العملية
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : اه طلب مني انا أكون المساعدة بتاعته النهاردة فى العمليات
وظهرت علي وجهه الدكتورة اميرة علامات الغضب و قالت بإبتسامة : وانتي هتعمليها النهاردة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : اه الساعة واحدة
وسرحت الدكتورة اميرة قالت لنفسها : هي دي فرصتي
ونظرة الدكتورة ملك علي الترابيزة قالت باستغراب : ايه ده
ونظرة الدكتورة اميرة علي الترابيزة وقالت بإبتسامة : ده علبة جاتو جبتها لك يادكتورة علشان نجاحك في العملية
ونظرة الدكتورة ملك لها وقالت لنفسها : باين عليها زي مابتقول رانيا طيبة وجميلة من جوه
ومدت الدكتورة اميرة يدها علي الترابيزة وفتحت العلبة وحطتها علي المكتب أمامها قالت بإبتسامة : اتفضلي يا دكتورة ملك دكتورة ملك
ونظرة الدكتورة ملك لها وقالت بإبتسامة : وليه التعب ده
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : ولا تعب ولا حاجة
ونظرة الدكتورة ملك للعلبة الجاتو وقالت بإبتسامة : وكمان بالشكولاته ماكنش فيه داعي تكلفي نفسك
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : دي أقل حاجة اعتذر بها على اللي عملته معاكي
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : ماحصلش حاجة لكل ده يا انتي حساسه اوي وضحكت
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة ماكرة : اتفضلي
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة خفيفة : معلشي يا دكتورة اميرة انا مش هقدر أكل
الدكتورة اميرة قالت باستغراب : ليه مابتحبش الشكولاتة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : لا بحبها بس
وقطعت الدكتورة اميرة كلامها وقالت بإبتسامة خفيفة : بس ايه
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : أصل والداتي امبارح عملتي كيكة بالشكولاته فاكلت منها امبارح كتير علشان كده انا مش هقدر أكل جاتو
فظهر على وجهه الدكتورة اميرة علامات الغضب و هي بتنظر لها وقامت من علي الكرسي ووقفت بجانبها وقالت بإبتسامة : يبقي انتي زعلانه لسه مني
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : لا والله مش زعلانه بس انا فعلا اكلت امبارح شكولاته كتير هو ده السبب
الدكتورة اميرة قالت بعصبيةوإبتسامة خفيفة :مش ده السبب انتي لسه زعلانه مني علشان كده انتي مش راضية تاكلي من الجاتو اللي انا جبته لك صح
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : لا يا اميرة والله انا مش زعلانه منك
وبخصوص الجاتو اوعدك اني هاكل منه بس مش دلوقتي
ونظرة الدكتورة اميرة لها وقالت بعصبية لنفسها : وبعدين بقي هأكلها ازاي دي
قالت بزعل :طيب يادكتورة انا عارفة انك لسه زعلانه مني وانا كنت مفكره اللي احنا هنبقي أصحاب وانا آسفة يادكتورة واخذت علبة الجاتو ومشي
وقامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وقالت : استني
وفرحت الدكتورة اميرة وقالت لنفسها : ايوه كده ولفت وشها
وراحت الدكتورة ملك لها وقالت بإبتسامة : علشان اكيد لك ان مش زعلانه منك حاتي ياستي وانا أكل من الجاتو
وفرحت الدكتورة اميرة وفتحت العلبة وأخذت قطعة جاتو ومدت يدها وقالت بإبتسامة ماكرة : اتفضلي
ومدت الدكتورة ملك يدها وأخذت قطعة الجاتو ونظرت لها وهتحطها علي فمها استني ——-
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)