روايات

رواية عرض جواز الفصل العاشر 10 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الفصل العاشر 10 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء العاشر

رواية عرض جواز البارت العاشر

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة العاشرة

توقفنا لما الاستاذ فتوح قال بقلق : دي اللي حضرتك هتشتغل عليه
كريم قال بدهشه : ايه
الاستاذ فتوح قال بقلق : بقول لحضرتك المكنه دي اللي هتشغل عليه
كريم قال : انت اكيد بتهزر صح
الاستاذ فتوح قال : لا يافندم مابهزرش هو انا اقدر اهزر مع حضرتك في حاجه زي دي
كريم قال باستغراب : يعني ايه هو انت مش عارف انا مين
الاستاذ فتوح قال : لا يافندم عارف طبعا بس
كريم قال بدهشة : بس ايه
الاستاذ فتوح قال : مروان بيه هو اللي قالي اعمل كده
كريم قال بدهشه : مروان
الاستاذ فتوح قال : ايوه يافندم هو مروان بيه ملقش لحضرتك
كريم قال بضيق : لحظة واحدة ومشي
وبينظر له الاستاذ فتوح وهو ماشي وقال لنفسه بقلق : انا قلت من الاول ان الموضوع مش هيعدي على خير وبعدين باين مروان بيه ما قالوش علي اللي هيعمله ده باين و مشي
خارج كريم من المطبعه
وبينظر الاستاذ فتوح لكريم وهو خارج من المطبعه وقال لنفسه : اهو مشي زي ما انا قلت عنده حق ازاي يبقى صاحب الشركه ويشتغل زي اي عامل في المطبعه ده ما حدش يقبل كده على العموم انا عملت اللي مروان بيها قال لي عليه هو بقى يتصرف ومشي
امام المطبعه :
وقف كريم وقال لنفسه بضيق : ازاي مروان يعمل معايا كده عايز يشغلني على مكنه طباعه هو ناسي ان انا اخوه ولا ايه اما اتصل بيه واطلع التليفون من جيبه وبيتصل بمروان
في عربيه مروان :
رن تليفون مروان وطلعه من جيبه وهو بينظر على الطريق ونظر فيه لاقي كريم هو اللي بيتصل ونظر
علي الطريق
بتنظر نجمه علي شمالها بالصدفة لقي مروان مسك تليفون وهو بيرن
ونظر مروان للتليفون وهيفتح مروان الخط
نجمه قالت بقلق : انت هتعمل ايه
والتفت لها مروان وقال باستغراب : هعمل ايه يعني ونظر علي الطريق هرد علي التليفون انتي مش شايفها انه بيرد ونظر لنجمه
نجمه قالت : لا ما ترديش وخليك منتبه علي الطريق
ونظر مروان علي الطريق والتفت لنجمه وقال باستغراب : وما اردش ليه بقى ان شاء الله ونظر علي الطريق
نجمه قالت بقلق : علشان هتبقى مشغول بالتليفون ومش هتاخد بالك وانت سايق ونعمل حادثه
ونظر لها مروان وقال : لا ما تخافيش على نفسك قوي كده مش هعمل حادثه انا واخد بالي وانا سايق والتفت علي الطريق
نجمه قالت : حتى لو كده ما تردش بردك وبعدين انا مش خايفه على نفسي لوحدي انا كمان خايفه عليك
ونظر لها مروان وقال باستغراب : خايفه عليها
نجمه قالت : ايوه وبص علي الطريق
والتفت مروان علي الطريق ونظر لها وقال بدهشه
: وخايفه عليا ليه بقى ونظر على الطريق
نجمه قالت بضيق : هو ايه اللي انا خايفه عليك ليه علشان انا وسكتت
والتفت له مروان وقال بدهشة : سكتي ليه انت ايه ونظر علي الطريق
نجمه قالت : ها لا مافيش
ونظر مروان لنجمه وقال : ما فيش ازاي انت خايفه عليا ليه والتفت علي الطريق
نجمه قالت بإرتباك : علشان علشان
نظر لها مروان وقال باستغراب : علشان ايه والتفت علي الطريق
نجمه قالت بتوتر : علشان لو حصل لك حاجه انا مش هعرف اسوق العربيه علشان ما بعرفش اسوق
والتفت لها مروان وقال : بس كده ونظر علي الطريق
نجمه قالت : اه بس كده امال انت افتكرت ايه
ونظر لها مروان وقال : ما افتكرتش حاجه والتفت على الطريق وما تخافيش مش هتحتاجي تسوقي يعني عشان انا واخد بالي من الطريق كويس ونظر لنجمه
نجمه قالت : حتى لو كده ما تردش برده لو عايز ترد وقف العربيه ورد
مروان قال : اه اوقفها علشان انت تنزلي منها والتفت على الطريق انت فاكراني ايه غبي يعني ولا ايه
نجمه قالت : والله انت قدره انت ايه بس بردك مش هترد وانت سايق
والتفت لها مروان وقال : بس انا لازم ارد ده اخويا اللي بيتصل واكيد عايزني في حاجه مهمه بما انه اتصل ونظر علي الطريق
نجمه قالت : كريم
ونظر لها مروان وقال : اه كريم نظر علي الطريق
نجمه قالت : خلاص هات التليفون وانا افتح الاسبيكر وكلمه وانت سايق
ونظر لها مروان وقال : لا عندك مخ وبتعرفي تفكري والتفت علي الطريق
نجمه قالت بضيق : امال انت كنت فاكرني ايه من غير مخ
والتفت لها مروان وقال : بصراحه اه كنت فاكرك بتعرفي تتكلمي وبس ما بتعرفيش تفكري بس انت فاجئتيني ونظر على الطريق
نجمه قالت بعصبيه : لا ان شاء الله انت شايفني ايه مش انسانه
ونظر لها مروان وقال : لا شايفك انسانه طبعا بس
هو المخ بيتشاف يعني علشان اعرف انك بتعرفي بتفكري ولا لا والتفت علي الطريق
نجمه قالت بضيق : وانت عايز تعرف ليه اساسا ان انا بعرف افكر ولا ما بفكرش وبعدين هات التليفون بدل ما يفصل
ونظر لها مروان وقال : طيب امسكي ومد ايده والتفت علي الطريق
وبتنظر له نجمه بغضب والتفتت لايده واخذت التليفون منها وهتفتح الخط
ونظر لها مروان لقها هتفتح الخط وقال : استني
والتفت علي الطريق
ونظرت له نجمه باستغراب
ونظر لها مروان وقال : قبل ماتفتحي الخط مش عاوزك تكلمني وأنا بتكلم مع اخويا ماشي ونظر علي الطريق
نجمه قالت بضيق : انا كنت هعمل كده من غير ما تقول وبعدين انا مش حشريه علشان اتدخل في اللي ما ليش فيه
والتفت لها مروان وقال : طيب كويس افتحي بقى الاسبيكر ونظره على الطريق والتفت لنجمه
وفتحت نجمه الخط وضغطت على الاسبيكر وقربت التليفون شويه من مروان
مروان قال : الو وبينظر علي الطريق
كريم قال بضيق : الو ايوه يا مروان ايه اللي انت عملته ده
وبتنظر نجمه لمروان بدهشة
والتفت مروان لتليفون وقال باستغراب : عملت ايه ونظر علي الطريق
كريم قال: يعني مش عارف خليتني اروح المطبعه علشان اشتغل فيها عامل
وبتنظر نجمه للتليفون والتفت لمروان باستغراب
مروان وهو بينظر علي الطريق وقال : هو انت في المطبعه
كريم قال : ايوه هناك وبعدين انت ما قلتليش ليه انك هتعمل معايا كده
والتفت نجمه للتليفون ونظر لمروان بدهشة
مروان قال : كنت عايز اعملها لك مفاجاه
كريم قال بضيق : مفاجاه
مروان قال : ايوه مفاجاه
كريم قال : مفاجاه ايه يا مروان اللي انت بتتكلم عنها دي المفروض كنت تقول لي مش هقف كده قدام استاذ فتوح عامل زي الاطرش في الزفه ومش فاهم حاجه
ونظرت نجمه للتليفون والتفت لمروان بدهشه
ونظر مروان للتليفون وقال : واديك عرفت يا سيدي والتفت علي الطريق
كريم قال بضيق : يعني ايه عرفت يا مروان هو انا مش اخوك والمفروض كنت تقول لي قبل ما تعمل حاجه زي دي مش يمكن ارفض
ونظرت نجمه للتليفون والتفت لمروان وهزت راسها بضيق
نظر مروان لتليفون وقال باستغراب : ترفض والتفت علي الطريق
كريم قال : هو ده مش من حقي ولا ايه
ونظر مروان للتليفون وقال : لا من حقك انك ترفض بس ترفض ليه هو انت كنت فاكر ان انا هعقدك على مكتب والتفت علي الطريق
كريم قال : اه كنت فاكر كده فيها ايه يعني مش احسن ما ابقى عامل
مروان هو ناظر علي الطريق وقال : وماله العامل بقى ان شاء الله هو بيشتغل وانت بتشتغل وبعدين هو مش انسان زيه زيك ولا ايه
وبتنظر نجمه لمروان بدهشة
كريم قال : انا ما قلتش انه مش انسان يا مروان وبعدين انا ما بقللش منه انت فاجئتني وكان المفروض تقول لي انا اللي هتعمله ده وبعدين انت عايزني اشتغل ليه عامل اساسا ن
ونظر مروان لتليفون وقال : علشان عايزك تعرف كل حاجه عن الشغل الصغيره قبل الكبيره ما تبقاش قاعد على مكتب وخلاص والتفت على الطريق
وبتنظر له نجمه باستغراب
كريم قال: ومين اللي قال لك ان انا كنت هقعد على المكتب وخلاص ما انا كنت هشتغل وبعدين وهو انا يعني ما ينفعش اعرف الصغيره قبل الكبيره غير وانا عامل
والتفت نجمه للتليفون ونظرت لمروان
ونظر مروان للتليفون وقال : اه ما ينفعش غير وانت عامل تعرف الصغيره قبل الكبيره علشان دي اول خطوه في الشغل بتاعنا والتفت علي الطريق صحيح انت لو قعدت على المكتب هتعرف الشغل ماشي ازاي بس انت هتبقى زي اي موظف بتعمل شغلك وخلاص وانا مش عايزك كده عايزك تبقى مميز وتفكر ازاي تكبر بشغلك ده وتقدر تحل اي مشكله تواجهك في الشغل يا كريم ونظر لتليفون انا بعمل كده لمصلحتك والله مش عايز الموظفين يقولوا انك جاي تقعد علي المكتب لا انا عايزك تثبت لهم انك فاهم وعارف كل اللي بيحصل وده مش هيحصل يا كريم غير من عندك والتفت علي الطريق صدقني وبابا عمل كده معايا زي ما انا بعمل معاك كده لما جيت اشتغل
وبتنظر نجمه لمروان باستغراب
كريم قال : بس يامروان
ونظر مروان لتليفون وقال : ما بسش يا كريم انت لو مش عايز خلاص انت حر انا مش هجبرك بس عاوزك تعرف حاجه والتفت علي الطريق
كريم قال : حاجه ايه يامروان
ونظرت نجمه للتليفون والتفت لمروان
ونظر مروان للتليفون وقال : ما حدش يا كريم بكبر مره واحده والتفت علي الطريق لازم تجيبها خطوه خطوه و تتعب علشان تقدر تحافظ على اللي انت وصلت له ونظر للتليفون ولو ماعملتش كده مش هتقدر تحافظ على حاجه مين اللي في ايدك دي صدقني ونظر علي الطريق علشان كده انا عايزك تبدا الخطوه دي من عندك بس ونظر للتليفون انت لو مش عايز خلاص انا عمري ما جبرتك على حاجه يا كريم ولا هفكر في يوم اجبرك ده مستقبلك وانت حر فيه تعمل اللي انت عايزه ونظر علي الطريق
وبتنظر له نجمه بدهشة
كريم قال : خلاص يامروان
والتفت نجمه للتليفون ونظرت لمروان
ونظر مروان لتليفون وقال : خلاص ايه والتفت علي الطريق
كريم قال : هشتغل في المطبعه
والتفت نجمه لتليفون بابتسامة ونظرت لمروان
ونظر مروان للتليفون وقال : انت مقتنع باللي انت هتعمله ده لو مش مقتنع ما تعملوش انا مش بجبرك يا كريم والتفت علي الطريق
وبتنظر نجمه لمروان باستغراب
كريم قال : لا مقتنع يا مروان ومتاكد انك بتعمل كده علشان مصلحتي بس انا اتفاجئت باللي حصل مش اكثر فما تزعلش مني
وبتنظر نجمه للتليفون بابتسامه و التفتت لمروان
ونظر مروان للتليفون وقال : انا عمري ما هزعل منك يا كريم انت اخويا و صدقني لو ما كنتش اقتنعت باللي انا قلته انا مش هزعل علشان كده قولي انا مش عايزك تشتغل وانت مغصوب عليك انا عاوزك تحب اللي انت بتعمله عشان لو حبيته هتقدر تحافظ عليه وتكبره اكثر عشان كده قول لي يا كريم لو وافقت علشان خايف ان انا ازعل منك انا والله ما هزعل منك وهزعل بجد لو انت عملت كده علشاني انا عايزك تعمل كده علشانك انت مش علشان اي حد ثاني فاهمني يا كريم
وبتنظر له نجمه بدهشة
كريم قال : لا يا مروان انا اقتنعت والله بكلامك وانت عارفني ما بعملش حاجه غير و انا مقتنع بيها علشان كده انا موافق اني اشتغل في المطبعه
وبتنظر نجمه للتليفون بابتسامه والتفتت لمروان
مروان قال : طيب يا كريم انا عايزك تفهم الشغل كويس وخلي بالك انت هتبقى زي اي عامل عندك مش ابن صاحب المطبعه وهتتعامل على الاساس ده فاهمني يا كريم نظرت علي الطريق
وبتنظر نجمه لمروان بدهشة
كريم قال : فاهم يا مروان ما تقلقش
والتفت مروان لتليفون وقال : طيب ياكريم ولو في حاجه ما فهمتهاش قول للاستاذ فتوح عليها او كلمني ماشي
كريم قال : ماشي يا مروان بس قول لي انت وصلت نجمه على بيتها
ونظرت نجمه للتليفون باستغراب والتفت لمروان
والتفت لها مروان ونظر للتليفون وقال : هو انت بتسال ليه ونظر علي الطريق
كريم قال : لا ما فيش بسال بس انما قولي انت تعرفها
والتفت نجمه لتليفون ونظرت لمروان بضيق
ونظر لها مروان والتفت لتليفون وقال : بقول لك ايه يا كريم روح شوف شغلك وبطل تضيع وقت
ونظر علي الطريق
كريم قال : هروح اشوف شغلي بس قول لي الاول انت تعرفها
ونظرت نجمه لتليفون والتفت لمروان
والتفت لها مروان ونظر علي الطريق
كريم قال : ايه ساكت ليه ما تقول لي تعرف انا شاكك ان هي البنت اللي كانت معاك في محل الكتب اللي انت دافعت عنها قدام الحراميه
والتفت نجمه لتليفون ونظر لمروان بضيق
ونظر مروان لتليفون والتفت لنجمه ونظر علي الطريق وقال : خلاص بقى يا كريم قلت لك روح شوف شغلك
كريم قال : والله هروح اشوف شغلي بس قول لي هي ولا مش هي
والتفتوا مروان ونجمه لبعضهم
ونظر مروان علي الطريق
كريم قال : ساكت ليه يا ابني ما تردي يا مروان
والتفت مروان لنجمه ونظر التليفون وقال بضيق
: بطل زنك ده يا كريم بقى ويلا سلام ونظر علي الطريق
وبتنظر نجمه لمروان بنرفزه
كريم قال : ماشي يا عم بس انا بردك شاكك ان هي وبعدين لو هي يا مروان ما هي طيبه امال كنت متنرفز عليا ليه لما قلت لك تعرفها ولا لا لدرجه اني حاسس لو انت شفتها قدامك هتقتلها
والتفت نجمه لتليفون ونظر لمروان بدهشة
والتفت لها مروان باربتاك وشده من ايدها التليفون وقال : سلام يا كريم واقفل الخط
ونظر علي الطريق
وبتنظر له نجمه بدهشة
امام المطبعه:
وبينظر كريم لتليفون وقال لنفسه باستغراب : قفل بسرعه كده ليه قبل حتى ما اقول له سلام باين عليه مشغول قوي مش مشكله ابقى اتكلم معاه لما اروح البيت والتفت وراها علي المطبعه بقلق ودخل المطبعه وبينظر للاستاذ فتوح لقي واقف مع عامل فاراح له استاذ فتوح
والتفت الاستاذ فتوح وراها لقي كريم وقال باستغراب : ايه ده كريم بيه هو حضرتك لسه
هنا
كريم قال : ايوه عاوز اشغل
الاستاذ فتوح قال بدهشة : تشتغل
كريم قال : ايوه مش مروان مفهم حضرتك ان انا جاي هنا اشتغل
الاستاذ فتوح قال : ايوه مروان بيه قالي كده فعلا
كريم قال : طيب يلا فهمني على الشغل علشان اشتغل
الاستاذ فتوح قال : حاضر يافندم بس
كريم قال باستغراب : بس ايه
الاستاذ فتوح قال بقلق : مروان بيه يا قالي اعامل حضرتك زي اي عامل بيشتغل هنا
كريم قال : ايوه ما انا عارف ما هو قال لي وانا عايزك تتعامل كده مش عايزك تعاملني كابن صاحب المطبعه ومش عايز حد يعرف ان انا ابن صاحب المطبعه هنا من العمال تمام
وبينظر له الاستاذ فتوح بدهشه
كريم قال باستغراب : ايه ما بتردش ليه حضرتك كويس
الاستاذ فتوح قال : ها اه كويس
كريم قال : مش عايز حد يعرف ان انا ابن صاحب المطبعه هنا
الاستاذ فتوح قال : حاضر يافندم
كريم قال : انا اسمي كريم وبس يا استاذ فتوح ما فيش يا فندم دي احنا لسه قايلين ايه دلوقتي
الاستاذ فتوح قال : حاضر اتفضل معايا افهمك الشغل يا وبقلق كريم
كريم قال : أيوه كده اتفضل ومشي
ومشي الاستاذ فتوح معه وبينظر له باستغراب
في عربية مروان :
وبتنظر نجمه لمروان بدهشة
والتفت لها مروان لقي نجمه بتبص له وقال : ايه بتبص لي كده ليه
نجمه قالت بدهشة : عاوز تقتلني
مروان قال : اقتلك ايه هو انت شايفاني مجرم والتفت علي الطريق
نجمه قالت: مش لسه اخوك قايل انك عايز تقتلني
ونظر لها مروان وقال : هو اللي قال مش انا يبقى انا مالي بقى والتفت علي الطريق
نجمه قالت : مالك ازاي يعني مش انت اتكلمت معاه عني
والتفت لها مروان وقال : لا طبعا ما تكلمتش عنك هتكلم عنك ليه يعني ونظر على الطريق
نجمه قالت : امال الكلام اللي كريم قاله ده ايه وبعدين انت مش حكيت له على اللي حصل في محل الكتب
ونظر لها مروان وقال : ايوه حكت له بس ما اتكلمتش عنك والتفت على الطريق
نجمه قالت : ما تكلمتش عني ازاي وانا كنت معاك في محل الكتب وبما انك حكيت له على اللي حصل يبقى اتكلمت عني علشان كده هو شاكك ان انا اللي كنت معاك في محل الكتب
والتفت لها مروان وقال : ايوه انا حكيت له على اللي حصل في محل الكتب بس انا ما اتكلمتش عنك بصفه شخصيه يعني ونظر على الطريق
نجمه قالت : وده هيفرق يعني اذا كنت اتكلمت عني بصفه شخصيه ولا لا انت اتكلمت عني وخلاص وبعدين تتكلم عليا ليه اساس مع اخوك
والتفت لها مروان وقال : انا ما اتكلمتش عليك انا اتكلمت عن اللي حصل وانت من ضمن اللي كان حصل وبعدين هو سالني وانا قلت له عادي يعني ده اخويا ونظر قدامه ووقف العربيه
نجمه قالت : انت وقفت العربيه ليه
مروان قال : علشان وصلنا على بيتك وشاور بايده
ونظرت نجمه لقيت بيتها
نظر مروان لنجمه وقال : اتفضلي بقى انزلي
والتفت له نجمه وقالت : طيب بس ممكن اقولك حاجه
مروان قال باستغراب : حاجه ايه
نجمه قالت : هو انا مش حشريه زي ماقوتلك ومش عاوزه ادخل في حياتك بس
مروان قال بدهشة : بس ايه
نجمه قالت : ممكن انت تفتكر كده اني انا بدخل في حياتك وبتحشر في اللي ماليش فيه بس انا مش قصدي ادخل والله
مروان قال باستغراب : عاوز تقولي ايه يانجمه
نجمه قالت : الكلام اللي انت قولته لكريم اخوك ده علي التليفون
مروان قال بدهشة : ماله مش عاجبك ولا ايه
نجمه قالت : لا بالعكس ده عجبني جدا وانا اندهشت انك انت قولت كده
مروان قال باستغراب : اندهشتي
نجمه قالت : ايوه
مروان قال : واندهشتي ليه بقي
نجمه قالت : علشان متوقعاش انك تقول كده بس انا مبسوطه جدا من اللي انت قولته ده لكريم بس
مروان قال باستغراب : بس ايه في حاجه في كلامي مش عاجبكي
نجمه قالت : ايوه بس انت عرفت ازاي
مروان قال : علشان بما انك اتكلمتي في الموضوع يبقي فيه حاجة انتي عاوزها تقوليها
نجمه قالت : اهاا لا ذكي
مروان قال بابتسامة : انتي لسه مكتشف ذلك
نجمه قالت باستغراب : تقصد ايه
مروان قال : لا مافيش قولي لي بقي انتي عاوز تقولي ايه
نجمه قالت : هقولك بس انا قوتلك في الاول اني مش عاوزه ادخل في حياتك واني مش حشريه علشان ماتفكرش اني بدخل في حياتك
مروان قال : طيب قولي انتي عاوز تقولي ايه
نجمه قالت : كريم معه حق يزعل ويضايق منك
مروان قال باستغراب : يزعل ويضايق
نجمه قالت : ايوه كان المفروض تقول له انك هتعمل كده ما تسيبهوش يتفاجئ من الاستاذ فتوح ده
مروان قال : اهااا هو انتي افتكرتي فعلا ان انا عملتها له مفاجاه
نحمه قال : ايوه امال انت ماكنتش عملها مفاجاه ليه
مروان قال : لا انا كنت قاصد ما قولهوش
نجمه قالت باستغراب : قاصد ما تقولهوش
مروان قال : ايوه
نجمه قالت : ليه طيب
مروان قال : انتي مهتمة اوي بقي بالموضوع
نجمه قالت : بصراحه ايوه علشان عاوزه افهم انت عملت ليه كده بما انك مش هعملها له مفاجاه انا عارفه اني كده بتدخل في اللي ما ليش فيه بس
وقطع مروان كلامه وقال : مابسش انتي صحيح بتتدخلني بس انا هقول لك بما انك اتكلمتي في الموضوع من الاول
نجمه قالت : طيب
مروان قال : انا عملت كده علشان عاوز اعرف هو هيعمل ايه هيوافق انه يشتغل كده ويتحمل المسئولة ولا هيرفض
نجمه قالت : طيب ما انت كان ممكن تساله في اللي هتعمله ده وتعرف رايه ايه
مروان قال : لا يانجمه انا كنت عايز اعرف رايه وهو محطوط في الموقف نفسه لما تسالي الشخص علي اللي ناويه تعمليه هيكون رايه مختلف تماما عن لما يكون في الموقف نفسه وانا كنت عاوز اعرف ردت فعل كريم اللي هو عمله دي ولو كنت قولته ماكنتش هعرف رد الفعل دي
نجمه قالت : بس انا مش فاهمة برده انت استفاد ايه من ردت فعل كريم دي
مروان قال : استفاد اني عرفت انه هيقدر يتحمل المسؤولية يانجمه ومش واخد الموضوع هزر
نجمه قالت باستغراب : ليه هو كريم اول مرة يشتغل
مروان قال : ايوه علشان كده عاوزه يفهم ان الشغل عمره ماكان هزر وانه مسئوليه ولو اهمل المسئوليه دي هنضر فهمتي بقي
نجمه قالت : فهمت طيب شكرا
مروان قال باستغراب : بتشكريني على ايه
نجمه قالت : علي انك وصلني
مروان قال : اهاا طيب العفو
والتفت نجمه للباب العربية وهتفتح باب العربية وهتزل فوقفت وبتنظر لقيت حزم الامان عليها فالتفت لمروان
وبينظر لها مروان وهز راسه ونظر من شباك العربية
والتفت نجمه جانب الكرسي وبتشيل الحزم الامان
والتفت مروان لنجمه لقيها بتحاول تشيل حزم الامان فحط ايده علي ايدها ووقفها
ونظرت نجمه لايد مروان والتفت له
والتفت مروان لايدها نجمه ومسكها وشالها من علي الحزم
وفك مروان حزم الامان من علي نجمه وهو ماسك ايدها والتفت لها وقال : خلاص اتفك
نجمه قالت : ها شكرا
مروان قال : العفو
ونظرت نجمه ناحيه الباب وهتنزل فوقفت
والتفت وراها لقيت ايد مروان ماسكه ايدها فنظرت لمروان
والتفت مروان لايده لقي مسك ايد نجمه فنظر لها وشال ايده من علي ايدها وقال : اسف
وبتنظر له نجمه والتفتت وراها وهتنزل
وبينظر لها مروان وقال : استني
ووقفت نجمه ونظرت له باستغراب
مروان قال : خلي بالك من نفسك ولازم ترتاحي
نجمه قالت باستغراب : ليه انت خايف عليها
مروان قال : ها وهخاف عليكي ليه انا قولت اقولك اذكرك مش اكتر انك لازم ترتاحي ويلا بقي انزلي علشان انا مستعجل
نجمه قالت بنرفزه : طيب والتفت ونزلت من العربية وقفلت الباب
وبينظر لها مروان لغاية مادخلت البيت والتفت قدامه وبيشغل العربية
وخارج عم شفيق من بيته
وبينظر مروان بالصدفة من شباك العربية
وماشي عم شفيق فتعنكل في طوبه وهيقع علي الارض
ونظر له مروان بقلق ونزل مسرعا من العربية ومسك دراعه
والتفت له عم شفيق
مروان قال: انت كويس
عم شفيق قال : اه الحمد لله شكرا
مروان قال : مافيش داعي للشكر انا معملتش حاجة تحب اوصل حضرتك
عم شفيق قال : لا شكرا انا رايح اشتري حاجه من المحل ده
مروان قال : طيب انا هوصلك
عم شفيق قال : لا مافيش داعي اتفضل حضرتك انت وانا هروح لوحدي
مروان قال : لا انا هوصلك يلا
عم شفيق قال : طيب ومشى
ومشي مروان معه وهو ماسك ايده
ونظر له عم شفيق وقال : هو حضرتك ساكن هنا جديد
والتفت له مروان وقال : لا انا مش ساكن هنا
عم شفيق قال : ما انا بقول كده برده اصل ماشوفتش حضرتك هنا قبل كده بس انا حاسس اني شوفت حضرتك قبل كده بس فين مش متذكر
مروان وقال : مش مشكلة ابقي حضرتك اتذكر براحتك بس لازم تاخد بالك وانت ماشي علشان
ماتوقعش او ابقى نزل حد تاني يجبلك اللي حضرتك عاوز
عم شفيق قال : انا معنديش حد اصل انا عايش لوحدي
مروان قال : اهاا ونظر قدامه لقي المحل والتفت لعم شفيق هو ده المحل وشاور بايده
والتفت عم شفيق لمحل ونظر لمروان وقال : ايوه هو ووقف اتفضل حضرتك انت وشكرا مرة تاني
ووقف مروان وقال : لا انا هاجي مع حضرتك علشان ارجعك
عم شفيق قال : لا مافيش داعي انا كويس وهقدر ارجع لوحدي انا عطلك اتفضل انت
مروان قال : ولا عطلتني ولا حاجة اتفصل
عم شفيق قال باستغراب : طيب ودخل المحل
ودخل مروان معه وهو ماسك ايده
امام شقة نجمه :
وفتحت نجمه باب الشقه بالمفتاح ودخلت وقفلته وراها وقالت لنفسها بارتياح : الحمد لله انها جات سليمه وما حصليش حاجه والا كان بابا هيعرف اني نزلت وكان هيزعقلي ايه ده ووقفت انا نسيت اشحن رصيد في تليفوني ازاي نسيت بس تلقي بابا قلقنا عليها دلوقتي اما انزل اشحنه واجي والتفت ناحية الباب لا لا ووقفت هو زمانه جاي من المدرسه ولو شافني هيزعل مني علشان نزلت مش مشكله بقي ابقي اشحنه بكرة وانا نزلها رايحه الكليه اما اروح اغير هدومي قبل مايجي بابا ويعرف اني نزلت وراحت علي غرفتها
في الشارع :
خرجوا مروان وعم شفيق من المحل وماشين
وبينظر عم شفيق لمروان بتركيز
والتفت مروان بالصدفة لقها بيبص له وقال باستغراب: فيه حاجة حضرتك
عم شفيق قال : ها لا مافيش حاجه
مروان قال : امال حضرتك بتبصلي كده ليه
عم شفيق قال : اصل بتفكرني بحد عزيز عليا قوي
مروان قال : اهااا بس مش حضرتك قلت انك عايش لوحدك
عم شفيق قال : ايوه فعلا انا قلت كده ما هو الحد ده مش عايش معايا وهو طيب زيك كده قوي
مروان قال بابتسامه : شكرا انما هو مش عايش معاك ليه بما هو عزيز عليك قوي كده
عم شفيق قال : هو مش ساكن معايا بس هو ساكن هنا بردك
مروان قال : اهاا طيب
وجاي جمال وبينظر لقي عم شقيق وواحد مسكه من ايده وراح له مسرعا وقال بقلق : مالك يا عم شفيق انت كويس
والتفتوا له مروان وعم شفيق ووقفوا
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : اه كويس ياجمال ماتقلقيش
جمال قال : امال حضرته ونظر لمروان مسكك ليه والتفت لعم شفيق هو انت تعبان ولا ايه
عم شفيق قال : لا انا كويس بس رجلي اتقعبلت وانا خارج من البيت وحضرته ونظر لمروان لحقني وساعدني والتفت لجمال
جمال قال : يعني انت كويس رجلك ماحصلهاش حاجه
عم شفيق قال : لا الحمد لله جات سليمة والبركه في حضرته ونظر مروان لولاها كنت زماني وقعت والتفت لجمال
ونظر جمال لمروان وقال : شكرا يا استاذ انك ساعدت عم شفيق
مروان قال : انا معملتش حاجة بس هو حضرتك مين
عم شفيق قال : ده الاستاذ جمال جاري
مروان قال : اهااا وبابتسامة اهلا
جمال قال : اهلا بك ومد ايده يسلم عليه
ونظر مروان لايده جمال ومد ايده وسلم وقال : ابقي حضرتك خلي بالك منه علشان مايحصلش معه كده تاني
وبينظر له عم شفيق بابتسامة
وبينظر جمال لمروان وقال باستغراب : حاضر والتفت لعم شفيق ده في عنيه من غير ماتقول
ونظر لمروان
مروان قال : طيب والتفت لعم شفيق انا لازم امشي حضرتك خلي بالك علي نفسك
عم شفيق قال : طيب ومتشكر اوي
مروان قال : العفو ونظر لجمال ممكن تجي تمسكه
جمال قال : طيب ومسك دراع عم شفيق
وشال مروان ايده وبعد شويه ونظر لهم وقال : انا لازم امشي عن اذنكم
عم شفيق قال بابتسامه : اتفضل
ومشي مروان
وبينظر جمال لمروان باستغراب وعم شفيق بابتسامة
وراح مروان وفتح باب عربيته وركب وتحرك
والتفت جمال لعم شفيق وقال : مين ده يا عم شفيق
والتفت له عم شفيق وقال : مش عارف ياجمال
جمال قال باستغراب : مش عارف ازاى هو مقلكش علي اسمه
عم شفيق قال : لا بس انا حاسس ان اعرفه من زمان
جمال قال : هو كان جاي لمين هنا
عم شفيق قال : معرفش يا جمال بس تعرف زي نجمه بظبط
جمال قال باستغراب : زي نجمه بنتي
عم شفيق قال : اوي في طبته ومردش يمشي غير لما يرجعني تاني البيت
جمال قال : اهاا ماهو باين عليه انه محترم
عم شفيق قال : ايوه فعلا باين عليه كده
جمال قال : طيب يلا علشان اطلعك علي شقتك وبعدين انا مش قوتلك لو عوزت حاجه ابقي قولي
عم شفيق قال : هو انت كنت هنا ياجمال علشان اقولك وبعدين انا قولت انزل شويه امشي رجلي
جمال قال : طيب يلا
عم شفيق : طيب ومشي
ومشي جمال معه وهو مسك ايده
ونظر عم شفيق لجمال وقال : هي نجمه فين ودخل البيت
ودخل جمال معه ونظرله وقال : نجمع فوق في الشقه
عم شفيق قال : ليه هي مرحتش الجامعه النهارده وطلع علي السلم
وطلع جمال معه وقال : ها لا مرحتش
عم شفيق قال : ليه هي ما عندناش محاضرات النهارده ولا ايه
جمال قال : ها لا عندها بس محاضرتين بس مش مهمين علشان كده ما نزلتش
عم شفيق قال : اهاا طيب ووقف امام الشقه
ووقف جمال جانبه ونظر له وقال : هات المفتاح وانا افتح يا عم شفيق
عم شفيق قال : طيب وطلع المفتاح من جيبه امسك ياجمال ومد ايده و
جمال قال : طيب وشال ايده من علي دراعه واخذ منه المفتاح ونظر للباب وفتح
والتفت جمال عم شفيق ومسك دراعه وقال : تعال يا عم شفيق
عم شفيق قال : طيب ودخل الشقة
ودخل جمال معه وقفل الباب وراها ونظر لايده عم شفيق والتفت له وقال : ايه الكيس اللي في ايدك ده يا عم شفيق
ونظر عم شفيق لكيس والتفت لجمال وقال : ده كيس سكر علشان السكر عندي خلص
جمال قال : طيب تعال استريح
عم شفيق قال : طيب ومشي
ومشي جمال معه وهو مسك ايده وقال : اقعد يا عم شفيق ارتاح
عم شفيق قال : طيب وقعد علي الكرسي
جمال قال : هات السكر ده احطه لك في المطبخ
عم شفيق قال : طيب ومد ايده
واخذ جمال منه السكر وقال : امسك المفتاح اهو ومد ايده
عم شفيق قال : طيب واخذ منه المفتاح
ومشي جمال وراح علي المطبخ وحط كيس
السكر علي الترابيزة وخرج من المطبخ وراح لعم شفيق ووقف قدامه بقولك ياعم شفيق
ونظر له عم شفيق وقال : ايوه يا جمال
جمال قال : تعال ارتاح في غرفتك احسن
عم شفيق قال : لا يا جمال انا عاوز اقعد هنا ومتقلقش انا كويس
جمال قال : طيب انا هروح اطمن علي نجمه وهجيلك تاني
عم شفيق قال باستغراب : تطمن عليها ليه هي نجمه مالها تعبانه لا ايه
جمال قال : ها لا هي كويسة انا قصدي اشوفها واجيلك
عم شفيق قال : طيب ابقي سلملي عليها
جمال قال : طيب مش عاوز حاجه
عم شفيق قال : لا شكرا ياجمال ربنا يخليك
جمال قال : ويخليك ياعم شفيق لو عوزت حاجه ابقي نادي عليه من البلكونه
عم شفيق قال : طيب
جمال قال : عم شفيق نادي عليه لو عوزت حاجه
عم شفيق قال : حاضر ياجمال هنادي عليك والله لو عوزت حاجه
جمال قال : طيب وفتح الباب وخرج من الشقة وقفل الباب وراها ونزل وخرج من البيت وراح ودخل بيته وطلع علي شقته وطلع المفتاح من جيبه وفتح باب الشقه ودخل وبينظر ملقش حد اظهار نجمه لسه نايمه اما اروح اشوفها كده ورايح علي غرفة نجمه وسمع خبط في المطبخ فوقف وباستغراب ايه الخط ده وراح علي المطبخ ودخل وبينظر لقي نجمه واقفة بتغسل المواعين نجمه
والتفت له نجمه وقالت : بابا انت جيت
وراح لها والدها وقال : انتي بتعملي ايه
نجمه قالت : زي ما انت شايف يابابا بغسل المواعين
والدها قال : انتي مانمتش ولا ايه
نجمه قالت باربتاك : ها لا يابابا
والدها قال باستغراب : لا
نجمه قالت : ايوه
والدها قال : ليه مانمتش انا مش قوتلك انك لازم تنامي علشان ترتاحي يا انتي سهرنا طول الليل امبارح
نجمه قالت : اما انا مش جيلي نوم يابابا هنام غصبن عني
والدها قال : لا ماتنمش غصبن عنك بس انتي لازم ترتاحي يانجمه
نجمه قالت : انا كويسة يابابا قدامك اهوه قولي بس وبابتسامة عاوز الشيف نجمه تطبخ لك ايه النهارده
والدها قال بابتسامة : الشيف نجمه مش هتطبخ حاجه علشان مساعد الشيف نجمه هو اللي هيطبخ النهارده
نجمه قالت باستغراب : فين المساعد ده يابابا
والدها قال : انا المساعد
نجمه قالت : انت
والدها قال : اه ايه ماينفعش ابقي مساعد
نجمه قالت : لا يابابا ماتنفعش
والدها قال باستغراب : ايه ماينفعش
نجمه قالت : ايوه علشان انت الشيف يابابا وانا المساعدة بتاعتك
والدها قال بابتسامة : اهاا بس فيه قمر كده يبقي المساعدة برده
نجمه قالت بابتسامة : اه فيه قولي بقي عاوزني اطبخ لك ايه
والدها قال : لا ياحبيبتي انا اللي هتطبخ
نجمه قالت : لا يابابا حضرتك هتروح تغير هدومك
وتاخد من غرفتي اللاب توب وتقعد زي الملك كده وتقرأ الروايه علشان انا هخلص الاكل وهجي اعرف رايك ايه
والدها قال : اه صحيح انتي مابعتهش ليه بما انك مانمتيش
نجمه قالت بارتباك : ها اصل انا انشغلت شويه يابابا فقولت لما تجي البيت احسن تقراها علشان تقولي رايك يلا بقي روح غير هدومك
والدها قال : طيب هروح بس هغير هدومي واجي اساعدك
نجمه قالت : لا يابابا تروح تغير وتقرا الروايه وبعدين انت مش عاوز تاكل من ايدي النهارده ولا ايه ليكون خايف ابوظ الاكل علشان كده عاوز تساعدني
والدها قال : لاطبعا يا انتي طباخه ممتازه
نجمه قالت : طيب بقي سيب الطباخه الممتازة بتاعك تعملك الاكل لوحدها
والدها قال : بس يا نجمه
وقطع نجمه كلامه وقالت : مابسش يابابا علشان خاطري سيبني اطبخ النهارده
والدها قال : مسكتني من ايدي اللي بتوجعني ماشي انا موافق بس بشرط
نجمه قالت باستغراب : شرط ايه
والدها قال : هجي اقعد هنا علي الكرسي وانا بقرا الروايه علشان لو احتاجتي حاجه اساعدك فيها قولتي ايه
نجمه قالت : ماشي انا موافقة وكمان علشان اشوفك وانت بتقولي رايك اذا كنت بتجملني علشان انا بنتك ولا الروايه عجبتك بجد
والدها قال : لا ماتخافيش انا هقولك رايي زي ماقوتلك قبل كده بمنتهي الصراحه ومش هجامل
نجمه قالت : طيب يلا بقي روح غير هدومك
والدها قال : طيب وماشي
نجمه قالت: اه صحيح يابابا هطبخ ايه
ووقف والدها ونظر لها وقال : اتطبخي اي حاجه انتي اي حاجه بتعمليها بتطلع حلوة
نجمه قالت بابتسامة : طيب
ومشي والدها وخرج من المطبخ وراح علي
غرفته
امام شركه الشناوي :
وصل مروان من الشركه ووقف العربية ونزل منها
وبينظر شرف قدامه لقي مروان بيه وقال لنفسه بدهشة : ايه ده مروان بيه
ودخل مروان الشركه
وبينظر شرف علي الشركة وقال لنفسه باستغراب : هو ماكنش في الشركه وانا من ساعتها مافكر انه جوه في الشركه مش مشكلة المهم انه جيه والا كنت هفضل ملطوع كده وانا مفكر انه جوه وكان اليوم هيخلص وفتحي بيه عاوز اللي طلبه يتنفذ النهارده ولو محصلش اللي هو عاوزه هيوديني وراها الشمش ونظر من شباك العربية كويس انه مروان الشناوي جيه ونفد من اللي هيعمله فيه فتحي بيه ونظر علي الشركه
جوه الشركه :
وراح مروان علي مكتبه ونظر لنجوي السكرتيره ووقف وقال : نجوي
ونظرت نجوى السكرتيره لقيت مروان بيه فوقفت وقالت : ايوه يافندم
مروان قال : بلغي الاستاذ رضا والاستاذ لبيب ان انا عاوزهم في غرفة الاجتماعات وقولي لي الاستاذ لبيب يجيب معه الاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس
نجوى السكرتيره قالت : حاضر يافندم
ومشي مروان وفتح باب مكتبه ودخل وقفل الباب وراها
وقعدة نجوي السكرتيره علي كرسي مكتبها ومسكت سماعة التليفون وبتتصل بالاستاذ لبيب
في مكتب الاستاذ لبيب :
رن تليفون مكتب الاستاذ لبيب ورفع السماعه وقال : الو
نجوى السكرتيره قالت : الو ايوه يا استاذ لبيب انا نجوي
الاستاذ لبيب قال : ايوه يا نجوي في ايه
نجوى السكرتيره قالت : مروان بيه عاوز حضرتك في غرفة الاجتماعات
الاستاذ لبيب قال : مروان بيه
نجوي السكرتيره قالت : ايوه وبيقول لحضرتك بتجيب معاك الاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس
الاستاذ لبيب قال باستغراب : اجيب معايا الاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يافندم
الاستاذ ليبب قال بدهشه : ليه في حاجه ولا ايه
نجوي السكرتيره قالت : معرفش يافندم مروان بيه بلغني ابلغ حضرتك بكده بس
الاستاذ ليبب قال : طيب يانجوي انا جاي انا والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس سلام
نجوي السكرتيره قالت : مع السلامة يافندم
وقفل الاستاذ لبيب الخط وقال لنفسه باستغراب : ياتري عاوزني انا والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس ليه تلقيه علشان مشكلة المبيعات لا ماهي مشكلة المبيعات اتحلت اكيد في حاجه تانيه والا ماكنتش طلبنا ربنا يستر
في مكتب نجوى السكرتيره
وقعدة نجوي السكرتيره علي كرسي مكتبها
وو بتتصل بالاستاذ رضا
في مكتب الاستاذ رضا:
رن تليفون مكتب الاستاذ رضا ورفع السماعه وقال : الو
نجوى السكرتيره قالت : الو ايوه يا استاذ رضا انا نجوي
الاستاذ رضا قال : ايوه يا نجوي
نجوى السكرتيره قالت : مروان بيه عاوز حضرتك في غرفة الاجتماعات
الاستاذ رضا قال : مروان بيه عاوزني
نجوي السكرتيره قالت : ايوه
الاستاذ رضا قال باستغراب : ليه في ايه يانجوي
نجوى السكرتيره قالت : معرفش يافندم هو طلب مني ابلغ حضرتك وبس
الاستاذ رضا قال : طيب انا جاي
نجوي السكرتيره قالت : طيب
وقفل الاستاذ رضا الخط وقال لنفسه : يا تري عاوزني ليه اما اروح اشوف في ايه وخرج من المكتب ورايح علي غرفة الاجتماعات وبينظر قدامه لقي الاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس فاراح لهم ايه علي فين كده
ونظروا له الاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس ووقفوا
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ رضا وقال : مروان بيه طلبنا
الاستاذ رضا قال باستغراب : طلبكم انتم كمان
الاستاذ رشاد قال : ليه هو طلبك كمان
والتفت له الاستاذ رضا وقال : ايوه
الاستاذ لبيب قال : ده شكل فيه حاجة مهم بقي
ونظر له الاستاذ رضا وقال : اكيد يا استاذ لبيب والا ماكنش طلبنا كلنا كده
الاستاذ لبيب قال : بس هيكون ايه يعني
الاستاذ رضا قال : مش عارف تعال نروح له واحنا هنعرف
الاستاذ لبيب قال : طيب
في مكتب مروان :
وقعد مروان علي كرسي مكتبه ورفع سماعه التليفون وبيتصل بنجوي السكرتيره
في مكتب نجوي السكرتيره :
ورن تليفون مكتب نجوي السكرتيره ورفعت السماعه وقالت : الو
مروان قال : نجوي
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يافندم
مروان قال : بلغتي الاستاذ رضا والاستاذ لبيب
نجوي السكرتيره قالت : ايوه يا فندم بلغتهم وتلاقيهم دلوقتي راحوا على غرفه الاجتماعات
مروان قال : طيب وقفل الخط وقام من علي الكرسي وراح عند الباب المكتب وفتحه وخرج منه
ونظرت له نجوي السكرتيره وقامت من علي الكرسي
ومشي مروان
وقعدة نجوي السكرتيره علي كرسي مكتبها وبتنظر له وهو ماشي ونظرت علي مكتبها
في غرفة الاجتماعات:
وبينظر لهم الاستاذ حمزه وقال : تفتكروا مروان بيه عاوزنها في ايه
ونظر له الاستاذ رضا وقال : اكيد حاجه مهمه ومستعجل وما تستناش عشان كده طلبني يا استاذ حمزه
وبينظر الاستاذ حمزه للاستاذ رضا وقال : ايوه يعني هتكون ايه الحاجه دى علشان يطلبنا كلنا كده
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ حمزه وقال : دلوقتي هنعرف يا استاذ حمزه انت مستعجل على ايه دلوقتي مروان بيه بيجي ويقول لنا هو عايزنا في ايه
وبينظر الاستاذ حمزه للاستاذ لبيب وقال : طيب
ودخل مروان غرفة الاجتماعات
والتفتوا له الاستاذ رضا والاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس وقاموا
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ حمزه وقال : اهو مروان بيه اهوه وهتعرف
ونظر لهم مروان وهو ماشي وراح لعندهم ووقف قدامهم وقال : اتفضلوا اقعدوا وشده الكرسي وقعد عليه
وبينظر الاستاذ رضا لمروان بيه وقال : خير يافندم حضرتك طلبتني ليه
وبينظر مروان بيه للاستاذ رضا وقال : خير ان شاء الله يا استاذ رضا
وبينظر لهم مروان وقال : انا طلبتكم علشان عاوزكم بخصوص اللي حصل في المبيعات
الاستاذ لبيب قال : ماهي المشكلة اتحلت والمبيعات بتاعتنا دلوقتي ماحقق نسبه مبيعات عالية
والتفتوا الاستاذ مروان بيه والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس والاستاذ رضا للاستاذ لبيب
ونظر الاستاذ رضا لمروان بيه وقال : ايوه يافندم فعلا الدعايه اللي حضرتك طلبت مني اني اعملها وخصوصا ال 50 جنيه الهديه اللي علي كل كتاب هيتباع خلت نسبة المبيعات الحمد لله عاليه جدا وفاقت كل توقعتنا
وبينظر مروان للاستاذ رضا وقال : انا عارف يا استاذ رضا والحمد لله ان ده حصل بس اللي حصل ده خليني اشوف جانب تاني انا ماكنت شايفه
الاستاذ لبيب قال باستغراب : جانب ايه يا فندم
ونظر له مروان وقال : ان احنا ليه بنتعمل مع الكتاب الكبار بس
الاستاذ يونس قال : علشان هما ليهم اسم يافندم ومشهورين وغير كده كمان محترفين في الكتابة
وبينظر مروان للاستاذ يونس وقال : ده صحيح
انا ملقتش حاجه والتفت لهم بس لازم برده نفكر في الجديد واللي الشركه هتستفيد منه
الاستاذ رضا قال : يعني ايه يافندم حضرتك مش عاوز الشركه تتعامل مع الكتاب الكبار
وبينظر مروان للاستاذ رضا وقال : لا طبعاً لو متعملنش معهم الشركه هتخسر غير كده كمان هما يستاهلهم كل الاحترام والتقدير علشان الكتب بتاعتهم فعلا هايله
الاستاذ حمزه قال باستغراب : امال حضرتك تقصد ايه يا فندم ان احنا نفكر دايما في الجديد
وبينظر مروان للاستاذ حمزه وقال : اقصد ان في ناس بتكتب محتاجه الفرصه بس للاسف الفرصه دي ما بتجيش بالرغم اني اللي بيكتبوه يستاهل عليه فرصه وانا بنفسي قرات كذا كتاب رائع جدا بس مش واخد حقه في السوق
الاستاذ لبيب قال : ماهو ده طبيعي يا فندم عشان الناس بتشتري الكتاب اول حاجه بتشوفها عليه اسم الكاتب ولما ما بيكونش مشهور ما حدش بيشتري الكتاب بتاعته
وبينظر مروان للاستاذ لبيب وقال بضيق: ماهو ده غلط ليه الكاتب بيتقاسم مقياس انه مشهور وبس يعني علشان مش مشهور والكتب بتاعته كويسه ما تشتريش
الاستاذ رضا قال : للاسف يا فندم ما هو ده اللي ماشي دلوقتي
وبينظر الاستاذ رشاد لمروان بيه وقال : ايوه يافندم هو ده اللي ماشي في السوق دلوقتي
وبينظر مروان للاستاذ رشاد وقال : علشان كده انا بعت لكم عاوز اعمل مسابقه
الاستاذ لبيب والاستاذ رضا والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ يونس قالوا بدهشة
في نفس واحد : مسابقه ————-

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى