روايات

رواية عرض جواز الفصل الستون 60 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الستون 60 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الستون

رواية عرض جواز البارت الستون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الستون

توقفنا لما والتفت له مروان وقال : ماقوتلك ياكريم هتعرف لما تفتح الاسبيكر وبضيق يلا افتح الاسبيكر بقي خليني اكلم الاستاذ اللي علي الخط ده علشان يدخل يشوف شغله في المطبعه ولا هيفضل واقف كده قدام المطبعه يعني علشان بيكلم حضرتك ومايشوفش شغله ويتخصم له اليوم
وسمعه فاتح وهو علي الخط وقال بخوف : ايه يخصم لي اليوم لا ياكريم افتح الاسبيكر انا مش عاوز يتخصم لي اليوم يا انا مصدقت ان الراتب بتاعي زاد
وبينظر كريم لمروان وحط تليفونه علي ودنه وقال : طيب يافاتح هفتحه متقلقش مش هيحصل حاجه ولا حتي هتخصم لك اليوم
والتفت له مروان وقال : يعني ايه مش هتخصم له اليوم انا بتكلم وخلاص وكلامي ملهش اهميه عند حضرتك ولا ايه ونظر علي الطريق
وسمعه فاتح وهو علي الخط بقلق
وبينظر كريم لمروان وحط تليفونه علي ودنه وقال : لا يامروان ماقصدتش طبعا ليه اهميه عندي ومش عندي انا وبس لا عند اي واحد انت بتكلم معه بس
والتفت له مروان وقال باستغراب : بس ايه ونظر علي الطريق
وبيسمعهم فاتح وهو علي الخط بقلق
وبينظر كريم لمروان وحط تليفونه علي ودنه وقال : بس فاتح معملش حاجه علشان تخصم له اليوم وهو دخل اهوه يشوف شغله وجاي في ميعاده يبقي هتخصم له اليوم ليه بقي
والتفت له مروان وقال : انا مقولتش هخصم له اليوم انا قوتلك انك تفتح الزفت الاسبيكر علشان اكلمه بدل ما يفضل واقف كده قدام المطبعه وميشوفش شغله
كريم : يعني انت مش هتخصم له اليوم
والتفت له مروان وقال بضيق : افتح الاسبيكر ياكريم بطل كتر كلام ونظر علي الطريق
كريم : طيب انا هفتح الاسبيكر اهوه يا فاتح متقلقش مروان مش هيخصم لك اليوم انت سمعته لما هو قال انه مش هيخصم لك اليوم مش كده
فاتح بقلق : طيب ياكريم
والتفت مروان لكريم وقال بضيق : ما تفتح الاسبيكر يابني انت بقي ونظر علي الطريق
كريم : طيب هفتحه اهوه
وبيسمعهم فاتح وهو علي الخط بقلق
وشال كريم التليفون من علي ودنه ونظر فيه وتفتح الاسبيكر ومده ايده بالتليفون شويه ناحيه مروان وحط ايده عليه والتفت لمروان وقال بصوت منخفض : بس براحه يامروان
والتفت له مروان ونظر للتليفون لقها كريم حط ايده عليه والتفت علي الطريق
وبينظر له كريم وقال بصوت منخفض : ماشي يامروان براحه علشان خاطري فاتح طيب والله ومعملش حاجه
والتفت له مروان وقال : شيل ايدك ياكريم خليني اكلمه بدل ماهو علي الخط كده ونظر علي الطريق
وبينظر له كريم وقال : طيب والتفت لتليفونه وشال ايده اتفضل ونظر لمروان
والتفت له مروان وهز راسه ونظر للتليفون وقال : الو ايوه يافاتح انا مروان والتفت علي الطريق
فاتح باربتاك : الو ايوه يافندم صباح الخير
ونظر مروان للتليفون وقال : صباح الخير يافاتح اخبارك ايه
فاتح بقلق : الحمد لله يافندم
ونظر مروان للتليفون وقال : والدتك عامله ايه كويسه
وبينظر له كريم بابتسامة والتفت للتليفونه
فاتح : اه يا فندم الحمد لله وبتدعي لحضرتك دايما والله
والتفت مروان لتليفون وقال : طيب يا فاتح انا كنت عايز اقول لك ان انا هبعت الدكتور خليل على البيت عندكم علشان يشوف والدتك ونطمن عليها
وبينظر كريم لمروان بابتسامة والتفت للتليفونه
فاتح : لا يا فندم ما فيش داعي والدتي كويسه والله الحمد لله وبتاخد العلاج في مواعيده
والتفت مروان للتليفون وقال : مش مشكله يا فاتح نطمن برده عليها اكثر ونظر علي الطريق
فاتح : لا يا فندم ما فيش داعي تتعب حضرتك هي والله كويسه ومش محتاجه لدكتور ولا حاجه يشوفها وانا متشكر قوي يا فندم ان حضرتك مهتم بوالدتي فى وسط مشاغل حضرتك دي
ونظر مروان لتليفون وقال : ما تقولش كده يا فاتح والدتك دي زي والدتي وعلى العموم بما انها كويسه مش هبعت الدكتور خليل بس لو في اي حاجه ابقي تعال لي علي الشركه وماتكلمش كريم ماشي ونظر لكريم والتفت علي الطريق
وبينظر له كريم باستغراب
فاتح : حاضر يافندم وربنا يخلي ساعتك بس
ونظر مروان علي الطريق والتفت لتليفون وقال : بس ايه
فاتح بقلق : بس هو حضرتك عرفت اني والدتي تعبانه مين كريم اقصد كريم بيه هو اللي قال لحضرتك
والتفت كريم لمروان بقلق
ونظر مروان لكريم والتفت علي الطريق ونظر لتليفون وقال: مش انا اللي ماسك المطبعه يا فاتح ولا لا
فاتح : اه طبعاً يافندم حضرتك
والتفت كريم لتليفون بقلق ونظر لمروان
والتفت مروان لتليفون وقال : طيب بما ان انا اللي ماسك المطبعه وحضرتك بتشتغل فيها يبقي لازم اعرف كل حاجه عن اللي بيشتغلوا فيها انا صحيح مشغول في الشغل في الشركه الفترة اللي فاتت دي ومش مركز اوي علي شغل المطبعه بس بعرف كل اللي بيحصل هناك برده يعني انا مش نايم يافاتح
فاتح بقلق : انا اسف يافندم انا ماقصدتش
ونظر كريم لتليفون والتفت لمروان بابتسامة
والتفت مروان لتليفون وقال : خلاص يافاتح المهم دلوقتي روح شوف شغل بعد كده لما يكون وراك شغل متكلمش حد علشان كده الشغل هيتعطل متعملش زي ناس ونظر لكريم
وبينظر له كريم باستغراب
والتفت مروان علي الطريق ونظر لتليفون وقال: وانت عامل ملتزم وبتهتم بشغلك ومش بتقصر علشان كده مش عاوز حاجه تشغلك علي الشغل يلا روح ونظر علي الطريق
فاتح : حاضر يافندم وانا بوعد حضرتك اني مش هقصر في شغل
ونظر مروان لتليفون وقال : طيب يافاتح سلام والتفت علي الطريق
كريم : سلام ايه والتفت لتليفونه استني يافاتح
فاتح : ايوه يا كريم اقصد يا كريم بيه
وقفل كريم الاسبيكر وحط التليفون علي ودنه وقال : تاني يا فاتح انا مش قوتلك اني كريم وبس
فاتح : بس
وقطع كريم كلامه وقال : مابسش انا عارف انك بتقول كده علشان فاتح الاسبيكر ومروان هنا والتفت له بس انا قفلت الاسبيكر
ونظر له مروان بابتسامة والتفت علي الطريق
كريم : وحتي لو مروان معايا تقولي كريم وبس والا هزعل منك
فاتح : لا خلاص هقولك يا كريم قولي انت في الشركه
كريم : لا لسه بس انا رايح اهوه ادعي بقي افهم الشغل بسرعه زي ما فهمت شغل المطبعه
فاتح بابتسامة : لا ان شاء الله هتفهمه بسرعه طيب سلام بقي علشان ادخل اشوف شغلي بدل ما الاستاذ فتوح يخصم لي اليوم
كريم بابتسامة : طيب ماشي روح شوف شغلك وانا كمان شويه اهوه وهوصل كمان علي الشركه واشوف شغلي
فاتح : طيب يا كريم بالتوفيق
كريم : وبالتوفيق لك كمان يافاتح سلام
فاتح : مع السلامه وقفل الخط و بارتياح الحمد لله انها جات سلميه ومروان بيه مخصملش اليوم اما اروح اشوف شغلي بقي بدل ما الاستاذ فتوح هو اللي يخصمه لي
جوه المطبعه :
وماشي الاستاذ فتوح وبينظر علي العمال وهما بيشغلوا لقي فاتح لسه مجاش فإستغراب ووقف مكانه وقال لنفسه : هو فاتح لسه مجاش ليه ده عمره متاخر عن الشغل ليكون مش جاي النهارده
ودخل فاتح المطبعه ونظر قدامه لقي الاستاذ فتوح ماشي فوقف مكانه بقلق وقال لنفسه : ربنا يستر ورايح لعنده
والتفت الاستاذ فتوح وراها لقي فاتح جاي وقال : ايه يا فاتح اتاخر ليه
ووقف فاتح قدامه وهو بينظر له وقال باربتاك : ها انا اسف يا استاذ فتوح مش هتكرر تاني
الاستاذ فتوح : طيب يلا روح شوف شغلك
فاتح بقلق : حاضر عن اذنك ومشي
وماشي فاتح وقال لنفسه بقلق : الحمد لله مخصمليش اليوم اما اروح اشوف شغلي بقي بسرعه بدل ما يرجع في كلامه ويخصم لي اليوم
في عربية كريم :
وحط كريم تليفونه في جيبه ونظر لمروان وقال بابتسامة: شكرا يامروان
والتفت له مروان وقال باستغراب : بتشكرني علي ايه بقي ونظره علي الطريق
كريم : علي انك كلمت فاتح براحه زي ماقوتلك ومتعصبتش عليه زي ما بتتعصب عليه
ونظر له مروان وقال بضيق : بتعصب عليك وانا يعني بتعصب عليك ليه مش من عمايلك اللي انت بتعملها والتفت علي الطريق
كريم : عمايل ايه دى يامروان اللي انا بعملها هو انت مخليني اعمل حاجه علشان تقولي عمايلي وبعدين كنت تقصد ايه لما قلت لفاتح متعملش زي ناس قولي كده كنت تقصدني انا مش كده
والتفت له مروان وقال : اما انت فاهم اني اقصدك انت بتسال ليه وبعدين انا مش مخليك تعمل حاجه ليه يعني وهو انا بغصب عليك في حاجه علشان تقول مش مخليك تعمل حاجه ونظر علي الطريق
كريم : لا بصراحه مش تغصب عليه بس
ونظر له مروان وقال باستغراب : بس ايه والتفت علي الطريق
كريم : بس بتقنعني اعمل اللي انت عاوزه
والتفت له مروان وقال : ايوه بقنعك هو انت اللي قلت بقنعك يعني انت اللي بتقرر في الاخر اذا كنت موافق ولا لا مش انا صح ونظر علي الطريق
كريم : ايوه صح انا اللي بقرر اذا كنت اوافق ولا لا
ونظر له مروان وقال : طيب يعني انت بتعمل اللي انت عاوزه اهوه مش اللي انا عاوزه فمتقولش بقي اني مش مخليك تعمل حاجه ماشي والتفت علي الطريق
كريم : ماشي يا منظم مش هقول المهم انت كنت فعلا هتخلي الدكتور خليل يروح لوالدته فاتح البيت علشان يكشف عليها
والتفت له مروان وقال بضيق : لا كنت بقوله كده اهزر معه ونظره علي الطريق
كريم : انت بتريقي يامروان
ونظر له مروان وقال بغضب : امال يعني عاوزني اقولك ايه قولي كده طبعاً كنت هخلي الدكتور خليل يروح يشوف والدته امال بقوله كده ليه يعني عاوز اتكلم معاه وخلاص والتفت علي الطريق
كريم : بس انت مقولتليش انك هتعمل كده
ونظر له مروان وقال : هو انا كل حاجه هعملها لازم اقولها ولا ايه والتفت علي الطريق
كريم : لا بس علي الاقل كنت قولي علشان فاتح صاحبي يعني
ونظر له مروان وقال : ما انا لو كنت قلت لك كنت هتقول لفاتح وساعتها هو هيزعل منك والتفت علي الطريق
كريم باستغراب : هيزعل مني وهيزعل مني ليه بقي
ونظر له مروان وقال : علشان هو عنده عزة نفس وعاوز يعتمد علي حاله ولو كنت قولته كان هيزعل ومش هيوافق انك تساعده ويحس بل الفارق اللي بينك وبينه والتفت علي الطريق واللي انت بتحاول تخليه ميحسش بي ونظر له وان مافيش حاجه اتغيرت بعد ما عرف انك ابن صاحب المطبعه علشان كده مقوتلكش وقولته انا علشان لو زعل مني مش مهم بس انت صاحبه ولو زعل منك هتزعل فهمت بقي والتفت علي الطريق
كريم : معاك حق يامروان فعلا كان ممكن فاتح يزعل مني لو كنت عملت كده وانا كنت هزعل بس يامروان انا ماكنش هيبقي قصدي اني احسسه اني غني وهو فقير
ونظر له مروان وقال : حتي لو ماتقصدتش ياكريم برده هيحس بل الفارق ده ويزعل منك وحتي لو زعلش منك بس هيبقي زعلان من نفسه علشان هيحس انه عاجز مش قادر يعمل اي حاجه برغم انه بيشتغل بس برده مش قادر يعمل حاجه ولا حتي يجيب دكتور لوالدته ويفضل الاحساس ده معها وعمره ماهينسها ابدا وطول ما هو هيشوفك هيفتكره وهيحس بالإحساس ده اكتر ومش بعيد يكره نفسه بسبب انه عاجز ومش هيعرف يتعامل معاك زي الاول حتي لو حاول برده مش هيعرف علشان اللي حصل ده فالاحسن اللي انا عملته ده ونظر علي الطريق
كريم : فعلا يامروان احسن اللي انت عملته ده بس انت فكرت في كل ده ازاي يامروان
والتفت له مروان وقال : هيكون ازاي يعني ياكريم بمخي هفكر فيه ازاي يعني ونظر على الطريق
كريم : لا اقصد يعني انك كنت مفكر فيه قبل كده
ونظر له مروان وقال : لا ماكنتش مفكر فيه انا قولت اسال فاتح عن والدته لما كنت بتتكلم معاه ولو مش كويسه ابعت لها الدكتور خليل بس كده والتفت علي الطريق
كريم باستغراب:بس كده يعني انت مافكرتش انك متقوليش ولا لا
ونظر له مروان وقال : لا مافكرتش غير دلوقتي لما انت سالت اني مقولتكش ليه والتفت علي الطريق
كريم بدهشة : ايه مافكرتش غير وانا بسالك
والتفت له مروان وقال : ايوه ونظر علي الطريق
كريم باستغراب : ايوه ايه يعني كل ده فكرت فيه دلوقتي
والتفت له مروان وقال بنرفزه : ماقوتلك ايوه ايه مالك ونظر علي الطريق
كريم : هي دماغك دي ايه نفسي افهم يعني ازاي تفكر في كل ده دلوقتي يعني وبعدين خليت فاتح يصدق فعلا انك انا مقولتكش اني والدته تعبانه ومش كده وبس لا خليته يعتذر لك كمان يا انت فظيع
والتفت له مروان وقال بنرفزه : طيب يا اخويا ونظر علي الطريق بطل بقي كلام علشان احنا وصلنا علي الشركه اهوه والتفت لكريم
ونظر كريم قدامه لقي الشركه والتفت لمروان وقال : طيب
ونظر مروان قدامه ووقف العربية امام الشركه والتفت لكريم وقال : انزل
كريم بابتسامة : طيب بس انت مش هتكلم نجمه
وساب مروان حزام الامام والتفت لكريم بضيق وقال : تاني يا كريم انا مش قوتلك اني الموضوع ده مافيش فيه هزار انت ليه مصير تضايقني انا عاوز افهم
كريم : اضيقك ايه يامروان يا انت اخويا وعاوزك تبقي مبسوطه دايما والله حتي لو ده علي حساب سعادتي انا فهوافق من غير تردد وماكنتش بهزر والله انا كنت بتكلم جد كلمها شوفها وصلت ولا لسه وصحبها عليها كمان علشان ممكن تزعل منك علشان مكلمتهاش
مروان باستغراب : تزعل
كريم : ايوه هتزعل انك مكلمتهاش مش أنت بتحبها يبقي لازم تهتم بيها شويه دي هتبقي مراتك المستقبلية يا منظم يعني حاول تقعد معها وتتكلم انت وهي لوحدكم حاسسها انك متهم بيها علشان لو محستنش انك مهتم بيها هتقول انك مش بتحبها وهتزعل صدقني علشان كده اتصل بيها وصبح عليها واتكلم معها شويه
مروان : مافيش داعي اعمل كده علشان انا عملته فعلا
كريم بدهشة : ايه عملته
مروان : ايوه كلمتها الصبح بعد ما قومت من النوم وصحبت عليه وقعدنا نتكلم انا وهي شويه وبعدين كده قفلت معها
كريم بابتسامة : ده ايه ده يا انت مش استاذ كبير في الشغل وبس لا وفي الحب كمان لا برافوا عليك يا منظم انت وانا بقي هقعد ساكت وهتفرج عليك واتعلم علشان انت طلعت استاذ كبير في الحب وانا مش عارف ومش محتاج حد يقولك تعمل ايه فهقعد ساكت واتعلم منك يا حضرتك الاستاذ
وبينظر له مروان بضيق والتفت لحزام وفكه
وفتح مروان باب العربيه ونزل وقفل الباب وراها والتفت للباب اللي وراها وفتحه وآخذ للجاكيت بتاعته
وفك كريم حزام الامام والتفت لمروان لقها بياخد الجاكيت بتاعه وقال : طيب مخدتوش ليه قبل ماتنزل من العربية يامروان
والتفت له مروان وبضيق ونظر للجاكيت بتاعه وأخذه من علي الكرسي وخرج من العربية وقفل الباب وراها والتفت علي الشركه وماشي
وبينظر له كريم وهو في العربية وقال لنفسه باستغراب : شكله زعل ولا ايه من كلامي اما انزل الحقه قبل ما يدخل الشركه ونزل وقفل الباب بسرعه ونظر لمروان وهو ماشي وراح مسرعا لعنده ومشي جانبه وهو بينظر له ايه يامروان انت زعلت من كلامي
والتفت له مروان وهو ماشي بضيق ونظر قدامه ودخل الشركه وماشي
ونظر كريم قدامه ودخل معه الشركه والتفت له وماشي وقال بقلق : انا اسف يامروان متزعلش مني
ونظر له مروان وهو ماشي وقال بصوت منخفض : خلاص ياكريم احنا دلوقتي في الشركه مش في البيت فمشي وانت ساكت علشان الموظفين ماخدتش بالها يلا
والتفت كريم قدامه وهو ماشي علي الموظفين ونظر لمروان وقال بصوت منخفض : طيب يعني انت مش زعلان مني
والتفت له مروان وماشي وقال بصوت منخفض : مش زعلان ممكن بقي تمشي وانت ساكت
وبينظر له كريم وماشي وقال : طيب
في مكتب نجوي السكرتيره :
قاعده نجوي علي كرسي مكتبها وبتشتغل والتفت بالصدفه قدامها لقيت مروان وكريم جايين وقالت لنفسها : مروان بيه وكريم بيه وقامت من علي الكرسي وهي بتنظر لهم
ونظر كريم لمروان وهو ماشي وقال بصوت منخفض : هو انت جايبني علي مكتبك ليه يامروان امال فين مكتبي مش انت بتقول انك قولتهم يحضروا مكتب لي
والتفت له مروان وهو ماشي وقال بصوت منخفض : هتعرف دلوقتي واتعلم انك تصبر علشان الصبر هيخليك متسعجلش مفهوم
كريم بضيق : مفهوم والتفت قدامه
وبينظر له مروان وهز راسه والتفت قدام ووقف جانب مكتبه
ووقف كريم جانبه ونظر لنجوي السكرتيره
وبتنظر لهم نجوي السكرتيره وهي واقفه وقالت بابتسامة : صباح الخير يامروان بيه
ونظر مروان لنجوي وقال : صباح الخير يانجوي
ونظرت نجوي السكرتيره لكريم وقالت بابتسامة: صباح الخير يا كريم بيه
ونظر كريم لنجوي بابتسامة : صباح الخير
والتفت مروان لنجوي السكرتيره وقال : مكتب كريم جاهز يانجوي زي ما طلبت منك
ونظرت نجوي السكرتيره لكريم بيه والتفت لمروان بيه وقالت : ايوه يافندم جهز زي ما حضرتك طلبت
والتفت لها مروان وقال : طيب كويس وصل لي الاستاذ كريم علي مكتبه علشان يشوف شغله
وبتنظر نجوى السكرتيره لمروان وقالت بابتسامه : حاضر يافندم والتفت لكريم بيه اتفضل يافندم
ونظر كريم لنجوي السكرتيره والتفت لمروان وقال بصوت منخفض : طيب ما تجي انت تورني مكتبي فين يامروان
وقرب مروان منه شويه وهو بينظر له وقال بصوت منخفض : ماينفعش للاسف
كريم باستغراب وبصوت منخفض : ماينفعش وماينفعش ليه بقي
مروان بصوت منخفض : علشان انا رئيس مجلس الاداره وماينفعش رئيس مجلس الاداره يوصل موظف علي مكتبه
كريم باستغراب وبصوت منخفض : موظف بس انا مش موظف يامروان انا اخوك
مروان بصوت منخفض : هنا انت مش أخويا انت موظف انت نسيت الشروط اللي حضرتك وافقت عليها افكرك بيها يعني
كريم بضيق وبصوت منخفض : لا مافيش داعي حضرتك تفكرني بيها انا فاكرها كويس بس كنت اتمني انك انت اللي تدخل معايا اول مرة مكتبي وتكون انت اول واحد يدخل مكتبي بس خلاص بما انك مش عاوز وبتكلمني علي الشروط يبقي نتعامل برسميه
وبينظر له مروان بتركيز
ووقفت نجوي السكرتيره قدام مروان وكريم وبتنظر لكريم وقالت : اتفضل يافندم اوصل حضرتك علي مكتبك
والتفتوا لها مروان وكريم
وبينظر كريم لنجوي وقال بضيق : طيب ونظر لمروان
ونظر له مروان
والتفت كريم علي شماله ومشي بضيق
وبينظر له مروان وهو ماشي
ونظرت نجوي السكرتيره لمروان وقالت بابتسامه : عن اذنك يافندم
والتفت لها مروان وقال : ها لا خليكي انت يانجوي انا هوصله علي مكتبه بس قولي لي هو فين مكتبه
نجوي : اخره الطرقه علي ايدك الشمال يافندم
مروان : طيب يانجوي روحي انتي شوفي شغلك
نجوي : حاضر يافندم بعد اذنك
مروان : اتفضلي
ومشت نجوي
ونظر مروان لكريم ولقها ماشي فاراح له ومشي جانبه وهو ماشي وبينظر له وقال بابتسامة : هو انت ماشي ازاي هو انت تعرف مكتبك فين يعني علشان تمشي كده
والتفت له كريم ووقف مكانه باستغراب وقال : هو انت بتعمل ايه هنا فين نجوي والتفت علي يمينه لقي نجوي قاعد علي كرسي مكتبها بتشتغل
والتفت مروان لنجوي ونظر لكريم وقال : اظن انك فهمت انا بعمل ايه هنا
والتفت له كريم وقال باستغراب : لا مافهمتش حاجه
مروان : مافهمتش هو اللي انت شايفه ده محتاج شرح يا كريم وعلي العموم هشرحك انا اللي قولت لنجوي تروح تشوف شغلها علشان انا اللي هوصلك علي مكتبك اتفضل وشاور بايده هو بينظر له
كريم بابتسامة : ايه انت اللي هتوصلني علي مكتبي
مروان : ايوه مش انت بتمني كده
كريم : ايوه بس انت كنت رافض من شويه يامروان ايه اللي خالك تغير رايك
مروان : علشان انت اخويا يا استاذ وبما انك بتمني حاجه وفإيدي احققها لك يبقي خلاص هحققها لك من غير ما افكر هو صحيح ده ضد شرط من الشروط اللي انا قولتها وانت وافقت عليها بس مشكله علشان النهارده اول يوم لك في الشركه بس الشرط نفذه والشروط التانيه كمان معتش هعمل كده تاني وهتجاهل اي شرط انا حطته فاهم
كريم بابتسامة : فاهم يامنظم وقرب منه وحضنه وحط ايده علي ضهره
وحط مروان ايده علي ضهره كريم وقال بابتسامه : طيب يلا علشان اوصلك علي مكتبك وتشوف شغلك وتخلني انا كمان اشوف شغلي
كريم بابتسامة : طيب يلا
ونظر له مروان وقال : اتفضل والتفت قدامه ومشي
ومشي كريم معه وهو بينظر له بابتسامة
في مكتب الاستاذ فاروق :
قاعد الاستاذ فاروق علي كرسي مكتبه وقال لنفسه : اما اروح اعطي العقد لمروان بيه اللي هو طلبه بتاعت نجمه جمال علشان شكله عاوزه ضروري والا ماكنش قالي اني يكون بكره الصبح علي مكتبي اظهار هيمضيه مع نجمه جمال دي النهارده اما اروح ادهوله وقام من علي كرسي وبعدين خرج من المكتب
امام مكتب كريم :
ووقف مروان قدام باب المكتب ونظر لكريم وقال : اتفضل يا استاذ افتح المكتب وادخل وشاور بايده وهو بينظر له
ووقف كريم قدامه والتفت للباب المكتب ونظر لمروان وقال بابتسامة : هو ده مكتبي وشاور بايده علي باب المكتب وهو بينظر له
مروان : ايوه يلا افتح الباب وادخل
كريم : لا افتح انت يامروان الباب وادخل الاول
مروان : لا يا استاذ انت ده مكتبك انت ولازم انت اللي تدخله الاول وانا هدخل بعدك
كريم : بس
وقطع مروان كلامه وقال : مابسش يلا ياكريم ده مكتبك افتح يلا وادخله
كريم : طيب وبيفتح الباب ودخل المكتب ونظر له ووقف مكانه بدهشة
ودخل مروان وراها ونظر علي المكتب ووقف جانب كريم والتفت له وقال : ها ايه رايك في مكتبك
والتفت له كريم وقال بدهشة : ها هو ده مكتبي يامروان وشاور بايده علي المكتب وهو بينظر له
مروان : ايوه يا بني مالك في ايه انت عندك زهايمر ولا ايه ماقوتلك قبل ما ندخل ان ده مكتبك
كريم : اصل مش مصدق ان ده مكتبي ونظر للمكتب
والتفت مروان لمكتب ونظر لكريم وقال باستغراب : مش مصدقه
ونظر له كريم وقال بدهشه : ايوه
مروان : مش مصدق ليه هو مش عجبك ولا ايه
كريم بابتسامة : لا طبعاً عجبني ده تحفه ده زي مكتبك بظبط
مروان بابتسامة : هو مش زي اوي يعني وبعدين تقصد مكتب بابا الله يرحمه مش مكتبي
كريم باستغراب : هو كان بتاع بابا الله يرحمه بس هو دلوقتي بتاعتك انت
مروان : لا يا استاذ كريم ده هيفضل بتاع بابا الله يرحمه علشان محدش هيقدر ياخد مكانه حتي انا
كريم : لا يامروان انت تقدر تاخد مكان بابا الله يرحمه وبدليل اللي انت عملته في الشركه بعد ما بابا الله يرحمه متوفي واللي انت لسه بتعمله انت الوحيد اللي تقدر تاخد مكان بابا يامروان
مروان : لا يا استاذ كريم انا يمكن اه بكبر الشغل زي ما انت قلت بعد مابابا الله يرحمه ماتوفي بس اخد مكانه مستحيل صحيح انا قاعد علي مكتبه بس مش معني كده اني واخد مكان بابا الله يرحمه لا ياكريم بابا ده كان حاجه تانيه ومحدش يقدر ياخد مكانه انا وانت بس من واجبنا بما اننا ولاده اننا نحافظ علي اللي هو عمله ونكبره زي ما انا بعمل دلوقتي وانت ان شاء الله هتعمل كده برده لما تتعود علي الشغل في الشركه بس ناخد مكانه انا وانت مستحيل ياكريم علشان محدش يقدر ياخد مكانه حتي لو كان ولاده
كريم بحزن : معاك حق يامروان محدش فعلا يقدر ياخده مكان بابا الله يرحمه حتي لو كنا احنا تعرف يامروان كان نفسي يبقي موجود معايا هنا دلوقتي في اول يوم شغل في الشركه ونظر علي مكتبه
وبينظر له مروان بحزن وحط ايده علي كتفه كريم وهو بينظر له
والتفت له كريم بحزن
وبينظر له مروان وقال : هو اكيد حاسس بك وشايفك ياكريم وفخور بك علشان انت بدات تشتغل وبعدين انت مش حاسس انه هو معاك
كريم بحزن : ايوه يا مروان حاسس انه معايا بس نفسي يبقي يكون معايا شايفه وشايفني مش احس بس انه هنا
مروان : ما انا معاك اهوه ياكريم وبعدين انت مالك قلبتها درامي كده ليه ما انت كنت قعده تهزر من شويه
كريم : اعمل لك ايه ما انت مش عجبك الهزار فقلت اقلبها لك درامي بقي وخلاص
مروان بابتسامة : ياسلام يعني انت كنت بتمثل
كريم : لا طبعاً هو حد يمثل في ده برده يامروان انا فعلا وحشتني اوي
مروان بحزن : ووحشني انا كمان والله بس مافيش في ايدينا حاجه نعملها ياكريم علي العموم يلا شوف شغلك بقي وانا هروح اشوف شغلي ماشي
كريم : ماشي انا هروح اجيب الملفات بتاعت المبيعات من الاستاذ شهاب علشان اشوفها
مروان باستغراب : الملفات المبيعات
كريم : ايوه
مروان : ليه انت مش شوفتها لما كان الاستاذ شهاب بيفهمك كل حاجه عن المبيعات
كريم : لا هو حكي لي بس علي اللي فيها بس ماشوفتهش
مروان باستغراب : حكلك
كريم : ايوه اصل الملفات كتير اوي يامروان
وماكنتش هتخلص يومها حتي لو قعدنا انا والاستاذ شهاب في الشركه مروحنش ماكنش هنخلصها برده علشان كده انا قلت للاستاذ شهاب انه يقولي كل اللي فيها وانا هبقي اشوفها تاني يوم فاروح اجيبها بقي علشان اشوفها وافهم اكتر اللي فيها
مروان بابتسامة : طيب روح هاتها وشوفها ولو اي حاجه مافهمتهش ابقي اسال الاستاذ شهاب علي طول ماشي
كريم : ماشي يامروان هو برده قالي كده لو اي حاجه مافهمتهش اساله
مروان : طيب كويس يلا روح هاتها وانا كمان اروح اشوف شغلي
كريم : ماشي يامنظم يلا والتفت علي باب المكتب ومشي
وبينظر له مروان بابتسامة ومشي وراها
وخرج كريم من المكتب ووقف ونظر وراها علي مروان
وخرج مروان وراها ووقف جانبه ونظر له وقال : يلا روح واقف ليه
كريم بابتسامة : ماشي بس لو عوزت اي حاجه ابقي تعال لي مكتبي
مروان باستغراب : اجي لك مكتبك
كريم : ايوه بس ابقي خبط الاول قبل ما تدخل ماشي
مروان بدهشة : ايه اخبط
كريم : ايوه علشان ممكن اكون مشغول ماينفعش اقابلك
مروان بضيق : مشغول امشي ياكريم امشي
كريم بابتسامة : طيب طيب ماشي اهوه والتفت علي يمينه ومشي
وبينظر له مروان هز راسه بضيق وقال لنفسه : قال مشغول قال والتفت علي شماله ومشي
وراح الاستاذ فاروق علي مكتب مروان بيه ونظر لنجوي لقها بتشتغل وراح لعندها ووقف قدامه المكتب وهو بينظر لها وقال : صباح الخير يانجوي
والتفت له نجوي وقالت : الاستاذ فاروق صباح الخير اتفضل
الاستاذ فاروق قال : لا شكرا يانجوي لوسمحتي عاوز اقابل مروان بيه
نجوي : بس مروان بيه مش في مكتبه
الاستاذ فاروق باستغراب : مش في مكتبه هو لسه مجاش
نجوي : لا جيه بس
الاستاذ فاروق باستغراب : بس ايه جيه ومشي تاني ولا ايه
نجوي : لا يا استاذ فاروق مامشش هو راح مع كريم بيه علشان يوري له مكتبه
الاستاذ فاروق : كريم بيه كريم بيه مين يانجوي
نجوي : كريم بيه يا استاذ فاروق اخوه مروان بيه
الاستاذ فاروق : اهااا بس يوري له مكتبه ليه هو كريم بيه هيشتغل في الشركه
نجوي : اه يا استاذ فاروق هيشتغل في الشركه باين كده
الاستاذ فاروق : طيب هو مروان بيه هيتاخر
نجوي : مش عارفه والله يا استاذ فاروق بس ممكن تقعد تستنها اتفضل
الاستاذ فاروق : طيب مافيش قدامي غير كده استني وخلاص وقعد
وبتنظر له نجوي وقالت : تشرب ايه يا استاذ فاروق
الاستاذ فاروق : لا شكرا يانجوي مش عاوز حاجه
نجوي : طيب
الاستاذ فاروق : انما قولي لي هو كريم بيه هيشتغل هنا ايه يا انا علي ما اظن انه لسه مخلصش كليه بتاعته مش كده
وسمعه مروان وهو جاي ووقف مكانه وهو بينظر له وقال : كده يا استاذ فاروق ووقف مكانه
ونظروا نجوي السكرتيره والاستاذ فاروق لقوا مروان بيه وقالوا : مروان بيه وقاموا وهو بينظروا له
والتفت نجوي السكرتيره للاستاذ فاروق بقلق ونظرت لمروان بيه
وبينظر مروان للاستاذ فاروق وقال : كريم اخويا فعلا لسه مخلصش الكليه بتاعته وبعدين انت بتسال نجوي ليه ونظر لها
والتفت الاستاذ فاروق لنجوي السكرتيره بقلق
ونظرت له نجوي السكرتيره باربتاك
ونظر مروان للاستاذ فاروق وقال : هي نجوي مالها علشان تسالها يا استاذ فاروق
والتفتوا له الاستاذ فاروق ونجوي السكرتيره بقلق
وبينظر مروان للاستاذ فاروق وقال : نجوي هنا بتشتغل سكرتيرة مش اكتر ولو عاوز تسال في الموضوعات اللي ماتخصكش تعال اسالني وانا هجوبك مش احسن برده بدل ما تسال نجوي
والتفت نجوي السكرتيره للاستاذ فاروق ونظرت لمروان بيه بقلق
وبينظر الاستاذ فاروق لمروان بيه وقال باربتاك : انا اسف يا فندم وماقصدتش حاجه والله انا بس استغربت لما نجوي قالت لي ان كريم بيه هنا مش اكتر يعني ونظر للارض
والتفت له نجوي السكرتيره ونظرت لمروان بيه بقلق
وبينظر مروان للاستاذ فاروق وقال : استغربت ونجوي قالت لك والتفت لها انتي يا استاذه نجوي بدل ما تشوفي شغلك عمل لي قاعده وقعده تتكلمي
وبتنظر له نجوي السكرتيره وقالت بقلق : لا يافندم والله ده الاستاذ فاروق كان عاوز حضرتك وانا بس قولته ان حضرتك مع كريم بيه مش اكتر
وبينظر مروان لنجوي السكرتيره وقال : قولته والتفت للاستاذ فاروق وحضرتك كنت عاوزني في ايه بقي يا استاذ فاروق
ونظر للاستاذ فاروق لمروان بيه وقال بقلق : كنت جاي يافندم علشان العقد اللي حضرتك طلبت احضره امبارح
ونظر مروان للعقد اللي في ايده الاستاذ فاروق
والتفت له وقال : طيب ادهوني ومده ايده
الاستاذ فاروق بقلق : حاضر يافندم ورايح لعنده
ووقف الاستاذ فاروق قدام مروان بيه وهو بينظر له وقال : اتفضل يافندم ومده ايده
وبينظر مروان للاستاذ فاروق والتفت للعقد واخذه ونظر فيه
وبينظر له الأستاذ فاروق وقال بقلق : اي أوامر تاني يافندم
والتفت له مروان وقال : ايوه استني شويه في غرفه الاجتماعات
الاستاذ فاروق بقلق : حاضر يافندم ومشي
ونظر مروان نجوي السكرتيره بضيق
والتفت نجوي السكرتيره لمروان بيه بارتباك ونظرت للارض
وماشي الاستاذ فاروق وقال لنفسه بقلق : ياتري مروان بيه عاوزني في غرفة الاجتماعات ليه اكيد بسبب اللي حصل بس لو كان بسبب اللي حصل ده كان قالي هنا علي اللي هو عاوز يقوله لي وخلاص طيب لو ماكنش بسبب اللي حصل ده امال هيكون عاوزني ليه انا ايه اللي كان خلني اسال بس نجوي انا مالي كريم بيه بيعمل ايه هنا ربنا يستر بقي ومشي
وبينظر مروان لنجوي السكرتيره وقال : استاذة نجوي
والتفت له نجوي السكرتيره وبلعت ريقها وقالت بتوتر : ايوه يافندم
مروان بغضب : انتي بتشتغل هنا علشان تقعدي تتكلمي عني انا واخويا لاي حد تشوفيه
نجوي السكرتيره قالت بقلق : يافندم
وقطع مروان كلامها وقال بعصبية : يا فندم ايه وزفت ايه انتي هنا سكرتيرة المفروض اللي يسالك عني تبلغني الاول مش تقعدي تحكي معها وتقوليه انا فين وبعمل ايه
نجوي بخوف : انا اسفه يا فندم
مروان بغضب : اسفه وانا هعمل ايه باسف حضرتك ده لو ده حصل تاني اعتبري نفسك مرفوضه فاهمه
نجوي بخوف : لا يافندم مش هيحصل تاني انا بوعد حضرتك ان ده مش هيحصل تاني
مروان بضيق :طيب اتفضلي بلغي كل الموظفين اللي في الشركه ان انا عاوزهم بعد عشره دقائق في غرفة الاجتماعات
نجوي بقلق : حاضر يافندم ونظرت علي المكتب
وبينظر لها مروان بغضب والتفت علي مكتبه وراح لعنده وفتحه ودخل المكتب وقفل الباب وراها
ونظرت نجوي السكرتيره لباب مكتب مروان بيه وقالت لنفسها بقلق : الحمد لله انه مرفدنيش انا غلطانه برده ماكنت ابلغه وخلاص زي ما قال دلوقتي لازمته ايه اقول للاستاذ فاروق انه مع كريم بيه بيوريه مكتبه الحمد لله انها جات علي قده كده بس هو عاوز كل الموظفين الشركه ليه اكيد فيه حاجه مهمه والا ماكنش طلب مني ابلغ الموظفين اما ابلغهم بدل ما يطلع يزعق لي تاني علشان مبلغتهمش
في مكتب مروان :
راح مروان عند مكتبه بضيق ووقف قدام كرسي المكتب وحط الجاكيت بتاعه والعقد قدامه علي المكتب وقعده علي الكرسي وقال لنفسه : اما اطلع الهديه ومسك الجاكيت ونظر للشنطه اللي فيها ازازة البرفان فابتسم ابتسامه خفيفه واخذها احطها فين دي علشان محدش يشوفها وبينظر حوليه ايوه احطها في الدرج ومحدش هيشوفها وحطها فيه واخذ الجاكيت ولبسه وقعده علي الكرسي هي الساعة كام دلوقتي ونظر في ساعة اللي في ايده لسه شويه اعقبال مانجمه تجي كويس هكون خلصت الاجتماع قبل ماتجي علشان اعرف اقعده معها وافتحها في الموضوع اما اشوف شغلي ونظر علي المكتب واخذه ملف وحطه قدامه علي المكتب وفتحه ونظر فيه وبيشتغل
في الطرقه :
راح الاستاذ فاروق علي غرفه الاجتماعات وفتح الباب الغرفة ودخل وقال لنفسه بقلق : هو مروان بيه مجاش ورايا ليه تلقيه هيجي دلوقتي اما اروح اقعده استني ووقف قدام كرسي وشده وقعده عليه استر يارب
في مكتب نجوي السكرتيره :
قاعده نجوي علي كرسي مكتبها ومسك سماعه التليفون وبتبلغ مواظفين الشركة بالاجتماع زى ماقلها مروان بيه
امام مكتب الاستاذ شهاب :
ووقف كريم قدام باب المكتب خبط علي الباب
وقعده الاستاذ شهاب علي كرسي مكتبه وبيشتغل والتفت للباب وقال : ادخل
وسمعه كريم وهو واقف بره قدام الباب وفتحه ودخل المكتب ونظر له ووقف مكانه وهو بينظر له وقال بابتسامة : صباح الخير يا استاذ شهاب
ونظر له الاستاذ شهاب وقال : كريم بيه وبابتسامة صباح الخير اتفضل وقام من علي الكرسي وهو بينظر له
كريم بابتسامة : شكرا ورايح لعنده معلشي لو كنت عطل حضرتك
الاستاذ شهاب : ازاي تقول كده يا فندم ده حضرتك تشرفني في اي وقت ياحضرتك نورت المكتب
ووقف كريم جانب الكرسي وهو بينظر للاستاذ شهاب وقال بابتسامة : شكرا يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : اتفضل يافندم وشاور بايده علي الكرسي اللي قدام المكتب وهو بينظر له
كريم : لا شكرا يا استاذ شهاب انا مش عاوز اعطل حضرتك انا كنت بس جاي علشان اخد ملفات المبيعات اللي حضرتك شرحت لي اللي فيها
الاستاذ شهاب بابتسامة : طيب ماكنش فيه داعي حضرتك تتعب نفسك كنت كلمني انا هجيبهم لغايه عندك يا فندم
كريم : ولا تعبت نفسي ولا حاجه يا استاذ شهاب انا قلت اجي اخدهم وبالمره اشوفك
الاستاذ شهاب : حضرتك شرفتني يافندم اتفضل لما اجيبهم لحضرتك
كريم : طيب وقعد
وبينظر له الاستاذ شهاب وقال : تشرب ايه يافندم
كريم : لا شكرا يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : لا لازم تشرب حاجه حضرتك ماشربتش حاجه لما شرفتني المرة اللي فاتت فلازم تشرب حاجه المره دي مش معقول تشرفني من غير ماتشرب حاجه
كريم : معلشي يا استاذ شهاب انا مش عاوز اشرب حاجه ممكن الملفات بقي علشان اروح اشوف شغلي واسيب حضرتك كمان تشوف شغلك
الاستاذ شهاب : طيب لحظه واحدة يافندم اجيبهم لحضرتك
كريم : طيب اتفضل
في مكتب نجوي السكرتيره :
وقاعده نجوي السكرتيره علي كرسي مكتبها ومسك سماعه التليفون وقالت لنفسها : اما اكلم بقي الاستاذ شهاب وبتتصل بي
في مكتب الاستاذ شهاب :
ووقف الاستاذ شهاب عند الدولاب اللي فيه الملفات ومد ايده وهيفتحه رن تليفون مكتبه
والتفتوا كريم والاستاذ شهاب لتليفون المكتب
ونظر كريم للاستاذ شهاب وقال : التليفون بيرن
يا استاذ شهاب
والتفت له الاستاذ شهاب وقال : طيب يا فندم انا جاي ارد اهوه ومشي
كريم : طيب
ونظر الاستاذ شهاب للتليفون مكتبه ومده ايده ورفع السماعه وقال : الو
نجوي : الو ايوه يا استاذ شهاب انا نجوي
الاستاذ شهاب : ايوه يانجوي في حاجه
نجوي : ايوه في اجتماع بعد عشره دقائق في غرفه الاجتماعات
الاستاذ شهاب باستغراب : إجتماع
نجوي : ايوه مروان بيه طلب مني ابلغ كل الموظفين اللي في الشركه انه عاوزهم في غرفة الاجتماعات بعد عشره دقائق
الاستاذ شهاب بدهشة : ايه كل الموظفين
وبينظر له كريم وقال لنفسه باستغراب : موظفين موظفين ايه
نجوي : ايوه يا استاذ شهاب علشان كده اتصلت بحضرتك
الاستاذ شهاب : طيب يانجوي بس ليه
نجوي : انا معرفش يا استاذ شهاب هو طلب مني كده وعلي العموم لما هتروح علي غرفة الاجتماعات هتعرف
الاستاذ شهاب : طيب انا رايح
نجوي : طيب يا استاذ شهاب سلام
الاستاذ شهاب : مع السلامة
وقفل الاستاذ شهاب الخط
وبينظر له كريم وقال باستغراب : في ايه يا استاذ شهاب
ونظر له الاستاذ شهاب وقال : ها لا مافيش يافندم بس مروان بيه عاوز يجتمع بكل الموظفين اللي في الشركه
كريم بدهشة : إيه يجتمع بكل الموظفين
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم نجوي السكرتيره بلغتني بكده
كريم باستغراب : طيب ليه حصل حاجه
الاستاذ شهاب : معرفش يافندم انا سالتها وقالت لي متعرفش علي العموم يا فندم انا هروح اجيب لحضرتك الملفات واروح اشوف مروان بيه عاوزنا في غرفة الاجتماعات ليه
كريم : طيب يا استاذ شهاب وبينظر له كريم وهو ماشي وقال لنفسه باستغراب مروان ملقيش يعني ان في اجتماع لما كان في مكتبي ياتري في ايه علشان يجتمع بكل موظفين الشركه وبيفكر
ووقف الاستاذ شهاب قدام الدولاب واخذ الملفات والتفت وراها علي كريم بيه وراح لعنده ووقف قدامه وهو بينظر له وقال : اتفضل يافندم الملفات اهي ومده ايديه
ونظر له كريم وقال : ها
الاستاذ شهاب : الملفات يافندم
والتفت كريم للملفات ونظر للاستاذ شهاب وقال : طيب يا استاذ شهاب وقام واخذهم والتفت له بابتسامة شكرا يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : العفو يا فندم لو احتاجت اي حاجه اتصل بي وانا هجي لحضرتك
كريم بابتسامة : طيب يا استاذ شهاب عن اذنك
الاستاذ شهاب بابتسامة : اتفضل يافندم
وخرج كريم من المكتب وماشي وقال لنفسه : اما اروح لمروان اشوفه عمل الاجتماع ده ليه ومشي
في الطرقه :
رايحين الموظفين علي غرفة الاجتماعات وبيتهمسوا مع لبعض وهما ماشين وبيقولوا : ياتري مروان بيه عاوزنا في ايه ووصلوا علي غرفة الاجتماعات ووقفوا
وفتح موظف منهم الباب ودخل غرفة الاجتماعات ونظر لقي الاستاذ فاروق قاعد ورايح لعنده
ونظر له الاستاذ فاروق باستغراب
ودخلوا الموظفين وراها ونظروا للاستاذ فاروق ورايحين لعنده
وبينظر لهم الاستاذ فاروق وهما جايين باستغراب وقال : هو في ايه انتم بتعملوا ايه هنا
وبينظر موظف للاستاذ فاروق وقال : زي ما انت بتعمل يا استاذ فاروق هنا مروان بيه عاوز كل الموظفين الشركه هنا
والتفت الاستاذ فاروق للموظف وقال بدهشة : ايه كل موظفين الشركه
الموظف : ايوه نجوي السكرتيره هي اللي قالت لنا كده
وبينظر الاستاذ فاروق للموظف وقال باستغراب : نجوي
الموظف : ايوه هو انت متعرفش ولا ايه يا استاذ فاروق
وبينظر الاستاذ فاروق للموظف وقال : ها طيب مقولكوش مروان بيه عاوزكم في ايه
الموظف : لا يا استاذ فاروق ملقتش
وبينظر الاستاذ فاروق للموظف وقال : طيب والتفت قدامه باستغراب
وبينظر له الموظف باستغراب
الاستاذ فاروق قال لنفسه : يا تري مروان بيه عاوزهم في ايه يمكن عاوزهم في هو عاوزني فين بس ايه هو ده وبيفكر
في الطرقه :
ورايح الاستاذ شهاب علي غرفة الاجتماعات لقي الاستاذ رضاوالاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ يونس والاستاذ حمزه ماشين فاراح مسرعا لعندهم ووقف جانب الاستاذ رضا وهو بينظر له وقال : وهو فيه ايه ياجماعه مروان بيه عاوزنا في ايه
والتفتوا له الاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ يونس والاستاذ حمزه والأستاذ رضا ووقفوا
وبينظر له الاستاذ رضا وقال : منعرفش يا استاذ شهاب انا سالت الاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ يونس والاستاذ حمزه ونظر لهم قبل ماتجي بشويه والتفت له ومحدش يعرف حاجه
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ رضا والاستاذ شهاب وقال: بس مش غريبه ان مروان بيه يخلني نسيب شغلنا ونجي هنا من غير مايكون فيه حاجه حصلت
وبينظر الاستاذ حمزه للاستاذ لبيب وقال : فعلا يا استاذ لبيب غريبه مافيش حاجه حصلت والشغل ماشي كويس الحمد لله يبقي مروان بيه عاوزين ليه بقي
وبينظر الاستاذ رضا للاستاذ حمزه وقال : علي العموم هنعرف دلوقتي يلا ونظر لهم علشان ممكن مروان بيه يبقي في غرفة الاجتماعات
الاستاذ شهاب : ايوه صحيح يلا ومشي
ودخل الاستاذ شهاب غرفة الاجتماعات ونظر لقي الموظفين وافقين والاستاذ فاروق قعده علي الكرسي ورايح لهم
ودخلوا الاستاذ رضا والاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ يونس والاستاذ حمزه غرفة الاجتماعات ونظروا لقي الموظفين وافقين والاستاذ فاروق ورايحين لعندهم
وقعده الاستاذ شهاب قدام الاستاذ فاروق ونظر له وقال بابتسامة : ازيك يا استاذ فاروق
ونظر له الاستاذ فاروق وقال بقلق : ها الحمد لله
يا استاذ شهاب ازيك انت
الاستاذ شهاب بابتسامة : الحمد لله
وقعدوا الاستاذ لبيب والاستاذ رشاد والاستاذ يونس والاستاذ حمزه والاستاذ رضا
ونظر الاستاذ رضا للاستاذ حمزه وقال : كويس ان مروان بيه لسه مجاش والا لو كان جيه كان زعق لنا علشان احنا اتاخرنا
والتفت له الاستاذ حمزه وقال : معاك حق يا استاذ رضا بس تفتكر عاوزنا في ايه
الاستاذ رضا : مش عارف علي العموم كلها شويه ويجي يا استاذ حمزه ونعرف
الاستاذ حمزه : طيب
في مكتب نجوي السكرتيره :
وحطت نجوي السماعه من ايدها وقالت لنفسها : انا كده بلغت كل الموظفين اللي في الشركه زي ماطلب مني مروان بيه والتفت قدامها بالصدفه لقيت كريم بيه جاي كريم بيه وقامت من علي الكرسي
ووقف كريم قصده مكتب مروان ونظر لنجوي السكرتيره وقال : مروان عند حد جوه يانجوي
وبتنظر له نجوي السكرتيره وقالت : لا يافندم مروان بيه معندوش حد
كريم : طيب بلغيه اني عاوز اقابله
نجوي : حاضر يافندم اتفضل حضرتك وشاورت بايدها علي الكرسي اللي قدام مكتبها اعقبال ما ابلغ مروان بيه
كريم : لا يانجوي شكرا انا هفضل واقف روحي انتي بس بلغيه اني عاوز اقابله
نجوي : حاضر يافندم
ووقفت نجوي قدام باب مكتب مروان بيه وخبطت علي الباب
وقعده مروان علي كرسي مكتبه ونظره في ملف قدامه وبيشتغل والتفت للباب وقال : ادخل
ودخلت نجوي السكرتيره ونظرت له ورايح لعنده
ونظر لها مروان وقال : في ايه
ووقفت نجوي السكرتيره مكانها وهي بتنظر له وقالت بقلق : كريم بيه بره يافندم وعاوز يقابل حضرتك
مروان باستغراب : كريم
نجوي : ايوه يافندم
مروان : طيب خليه يدخل
نجوي : حاضر يافندم
مروان : بلغتي كل الموظفين اني انا عاوزهم في غرفة الاجتماعات
نجوي : ايوه يافندم بلغتهم وهما تليقهم هناك دلوقتي
مروان : طيب دخلي كريم
نجوي : حاضر يافندم وخرجت
ونظر لها كريم وقال : ها يانجوي قالك ايه ادخل
نظرت له نجوي السكرتيره وقالت : ايوه يافندم اتفضل
كريم : شكرا وراح عند باب المكتب ودخل
في مكتب مروان :
ونظر كريم لمروان ورايح لعنده وقال : اجتماع ايه اللي انت عمله ده يامروان
ونظر له مروان والتفت لايديه لقي الملفات وقال باستغراب : ايه الملفات اللي معاكي دي ونظر له
ووقف كريم قدام مكتب مروان ونظر للملفات اللي في ايديه والتفت له وقال : دي ملفات المبيعات اللي جبتها من الاستاذ شهاب
مروان : اهااا
كريم : قولي بقي اجتماع ايه اللي انت عمله ده
مروان : اجتماع ياكريم عادي يعني هو انا اول مرة اعمل اجتماع
كريم : اكيد لا طبعاً مش اول مرة بس لما تكون عاوز تجتمع بكل الموظفين اللي في الشركه تبقي فيه حاجه مهمه ومستعجله كمان وماتستناش عاوزهم فيها مش كده لا ايه
مروان بابتسامة : لا برافوا بدات تفهمني اهوه
كريم : طيب قولي ايه الحاجه المهمة دي وبعدين انت مقولتليش ليه ان في اجتماع لما كنت عندي في المكتب
مروان : ماهو ماكنتش فيه اجتماع ولا حاجه بس اللي حصل خلني اعمل يعني اجتماع مفاجي
كريم باستغراب : اجتماع مفاجي
مروان : ايوه وبعدين مش نجوي بلغتك
كريم : لا نجوي مبلغتنيش حاجه
مروان بدهشة : ايه مبغلتكش وقام من علي الكرسي وهو بينظر له ————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى