روايات

رواية عرض جواز الفصل السادس والعشرون 26 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الفصل السادس والعشرون 26 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء السادس والعشرون

رواية عرض جواز البارت السادس والعشرون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة السادسة والعشرون

توقفنا لما راح مروان عند عربيته بغضب وفتح باب العربية وركب وبيتحرك وبيلتفت وراها علشان يطلع
وخرجت نجمه مسرعة من البيت ووقفت وبتنظر علي شمالها لقيت مروان بيتحرك فارايحه مسرعة لعند العربية
وبينظر مروان وراها وبيتحرك لوراها وبيطلع لقدام شويه
ووقفت نجمه قدام العربية مسرعة وقالت بوجع :
اهاااا
والتفت مروان وهو في العربية قدامه لقي نجمه وقال بخوف : نجمة
ووقعت نجمه علي الارض بوجع
ووقف مروان العربية بسرعه وفتح الباب ونزل منها وراح مسرعاً لعندها وبينظر لقي نجمه قاعدة علي الارض ومسكه رجليها وواطي جانبها وقعد علي رجليه وبينظر لها وقال بخوف: نجمه انتي كويسه وحط ايده علي دراعها
وبتنظر نجمه لرجليها وهي مسكها والتفت لمروان وقالت بوجع : ايه يامروان اللي انت عملته ده مش تخلي بالك انت ما بتشفش وانت سايق ولا عاوز تنتقم مني علي اللي عملته فيك فوق اهاا يا رجلي ونظرت لها
مروان قال بضيق : انا برده اللي اخلي بالي هو انتي مش شايفه ان انا بتحرك بالعربية ايه اللي وقفتك قدامها وبعدين انا لو كنت عاوز انتقم منك كنت انتقمت منك فوق مش ادوسك بالعربية هو انتي شايفني قتال قتله يعني ولا ايه
والتفت له نجمه وهي مسكه رجليها وقالت بوجع : لا مش شايفك قتال قتله ولا حاجه بس
مروان قال باستغراب : بس ايه وبعدين ايه اللي وقفك قدام العربية انا عاوز افهم عاوزا مني ايه تاني بعد اللي انتي عملتيه معايا فوق
نجمه قالت بوجع : هعوز منك ايه يعني
مروان قال بضيق : اما انتي مش عاوزه حاجه وفوقتي ليه قدام العربية وانا بتحرك ولا عاوزه تنتحري زي ما قوتلك فوق لو عاوزه تنتحري ماقدامك العربيات كتير ملقتيش يعني غير عربيتي انك تنتحري قدامها ولا عوزها تاذني كمان وانتي بتنتحري
نجمه قالت بوجع : لا طبعا مش عاوزه اذيك وانا اذيك ليه يعني يامروان صحيح انت قليل الذوق معايا وبتقولي كلام بيزعلني وبيخلني اتضايق بس
مروان قال باستغراب : بس ايه
نجمه قالت بوجع : بس انا عمري ما فكرت اذيك يامروان علشان انا عمري ما اذيت حد يبقي هاذيك انت يامروان وبعدين انا مش عاوزه اتنتحر ولا حاجه انا مش ضعيفة لدرجه دي علشان افكر اني انتحر واموت كافرة واغضب ربنا مني وبعدين ما انا كده كده هموت يبقي اتعب نفسي ليه بقي واموت نفسي ونظرت لرجليها
مروان قال بتنهيد : طيب ممكن ماتكلميش عن الموت تاني
والتفت له نجمه وقالت بوجع : ليه بقي هو انت خايف اني اموت ولا ايه
مروان قال : ها وبضيق وهخاف ليه يعني وهو انا مالي بيكي
نجمه قالت بوجع : امال بتقولي ليه ما تكلمش عن الموت
مروان قال بضيق : كده وخلاص ماتكلميش عنه وخلاص وبقلق وبعدين انتي كويسه حصلك حاجة رجلك جارها حاجه ونظر لرجليها اللي مكسها نجمه
والتفت نجمه لرجلها اللي مسكها وقالت بوجع : لا ماحصلش حاجة والتفت لمروان بس بتوجعني شويه من الخبطه
والتفت لها مروان وقالت بخوف : بتوجعك طيب قومي اوديكي علي المستشفى
نجمه قالت بوجع : لا مافيش داعي انا كويسه
مروان قال بقلق : مافيش داعي ازاي مش بتقولي انك رجلك بتوجعك قومي اوديكي علي المستشفى
نجمه قالت بوجع : لا يامروان انا كويسه ده وجع بسيط وهيروح
مروان قال بضيق : وانت عرفتي ازاي كنتي دكتوره يعني ولا ايه
نجمه قالت بوجع : لا مش لازم اكون دكتوره علشان اعرف يامروان انا حاسه بيها
مروان قال بغضب : حاسه ايه وزفت ايه يانجمه قومي معايا يلا اوديكي علي المستشفى والدكتور يشوفها نعرف حصلها ايه بدل ماتقولي حاسه وبعدين انا عاوز افهم انتي هتفضلي لغاية امتا كده مهملة في صحتك انا مش فاهم مرة البخاخه بتاعتك نسيتها عندي في المكتب وانتي عارفه و متاكدة ان ممكن يجيلك في اي لحظة ضيق تنفس وتفقدي الوعي ولو معملتيش بيها ومرة دلوقتي رجلك بتوجعك وبتقوحي وتقولي انها كويسه ومش عاوزني اوديكي للدكتور انا نفسي اعرف بتعملي كده ليه عاوزه يعني يجرلك حاجه
نجمه قالت بوجع : لا طبعاً حد بيقي عاوز يتعب يامروان
مروان قال بغضب : امال بتعملي كده ليه انا مش فاهم
نجمه قالت بوجع : علشان انا كويسه فعلا يامروان والله وده وجع بسيط وهيروح صدقني وبعدين انا
كنت منهارة لما كنت عندك في المكتب علشان كده انا نسيت البخاخة و مافتكرتهش ونسيت كمان اللاب توب معاه يعني انا مش قصدي اني اعمل كده يامروان وبعدين انت مضايق كده ليه
مروان قال بغضب: هكون مضايق ليه يعني مضايق علشانك و اهماك ده اللي انتي بتعمليه في نفسك
نجمه قالت باستغراب : مضايق علي شاني
مروان قال بغضب : ايوه وقومي يلا معايا ولا عجبتك القعدة علي الارض دي
نجمه قالت بوجع : لا طبعا مش عجباني بس قولي انت مضايق علشاني ليه مش انت مش بطقني
مروان قال بغضب : مين اللي قال اني مش بطيقك
نجمه قالت بدهشة : يعني ايه انتي بتطقني
مروان قال : بطقيك ولا مش بطقيك يهمك يعني انك تعرفي
نجمه قالت : ها لا مايهمنيش بس عاوزه اعرف
مروان قال : و عاوزه تعرفي ليه بقي بما انه مايهمكيش
نجمه قالت بوجع : ها فضول يعني مش اكتر قولي بقي انت بطقني
مروان قال : انتي تفتكري ايه
نجمه قالت بوجع : مش عارفه ما انا لو كنت عارفه ماكنتش سالتك يامروان
مروان قال : طيب يانجمه قومي معايا يلا ونظر لدراعها اللي حطط ايده عليه ومسكه والتفت لها قومي يلا
نجمه قالت بوجع : طيب بس قولي الاول انت بطقني ولا لا
مروان قال : وانتي يهمك اوي كده ليه تعرفي يانجمه ما انتي كما مش بطقني ولسه قايله لي كده فوق من شويه
نجمه قالت بوجع : ايوه انا قولت كده بس
مروان قال باستغراب: بس ايه اوعي تكوني بطقني مصدقش
نجمه قالت بوجع : ليه يعني
مروان قال بدهشة : علشان انتي لسه قايله لي فوق من شويه انك مش بطقني
والتفت له نجمه وقالت بوجع : اهاا طيب قولي انت بطقني
مروان قال : و عاوزني اطقيك يعني يانجمه
نجمه قالت بوجع : اه لا بس
مروان قال باستغراب : بس ايه
نجمه قالت بوجع : مش عاوزك تكرهني يامروان
مروان قال بدهشة : اكرهك
نجمه قالت : ايوه
مروان قال باستغراب : مش عاوزني اكرهك ليه بقي وبعدين ماهي هي يانجمه مش بطقيك يعني بكرهك
نجمه قالت : لا يامروان مش هي هي
مروان قال بدهشة : مش هي هي
نجمه قالت : ايوه لما تكون بتكرهني كرهك ده هيتحاول للانتقام واكيد هتاذني
مروان قال باستغراب : هاذيكي
نجمه قالت : ايوه بس لما تكون مش بطقني هتتعصب عليه بس ومش هتوصل للانتقام شوفت بقي ان مش هي هي يامروان
مروان قال بابتسامة ماكرة : يا سلام
نجمه قالت : ايوه طبعاً
مروان قال : اظهار خبطت العربية اثرك عليكي وخلتكي تخرفي قومي بقي يلا
نجمه قالت بوجع : لا يامروان انا مش بخرف فانا عاوزا اعرف بقي انت مش بطقني ولا بتكرهني
مروان قال : نجمه
نجمه قالت : ايوه
مروان قال : قومي يلا معايا علشان انا رجلي وجعتني وعاوز امشي
نجمه قالت : طيب بس قولي الاول انتي بطقني ولا بتكرهني
مروان قال : قومي يانجمه
نجمه قالت : طيب ونظرت لايدها اللي حطها علي رجلها اللي بتوجعها وشالتها و بيقوم من علي الارض
و بيقوم مروان معاها وهو مسك دراعها
ووقفت نجمه علي رجلها وقالت بوجع : اهاا
ووقف مروان جانبها ومسك دراعها وقال بقلق : ايه مالك رجلك لسه بتوجعك
والتفت له نجمه وقالت بوجع : اه
مروان قال بخوف : طيب تعالي اوديكي المستشفى يانجمه يلا
نجمه قالت : لا يامروان انا كويسه
وهز مروان راسه وقال بضيق : مافيش فايدة فيكي مش بتقولي انها بتوجعك
نجمه قالت بوجع : ايوه بس مش بتوجعني اوي يعني وبعدين انا لو وروحت معاك بابا هيعرف وانا مش عاوزها يعرف علشان ميقلقش عليه وكمان مش عاوزة اكذب عليه اكتر من كده
مروان قال : و بتكذبي عليه من الاصل ما تقولي
له الحقيقة فيه ايه يعني ولا انتي مش متعودة تقولي الحقيقة يعني و متعودة تكذبي
نجمه قالت بنرفزه : لا مش متعودة اكذب علي بابا و متعودة اقول الحقيقة بس اتعودت اكذب عليه من ساعة ما دخلت حضرتك في حياتي وشوفتك وبعدين عاوزني اقوله الحقيقة ازاي
مروان قال : زي الناس يانجمه هتقولي له علي اللي حصل
نجمه قالت : ايوه علشان يتخانق معاك علي اللي عملته معايا والموضوع يكبر وبابا هو اللي يضر ويحصل له حاجه وابقي من غير اب زي ما انا من غير ام وبقي لوحدي في الدنيا دي مش كده
مروان قال بضيق : لا مش كده وباباكي هيتخانق معايا ليه وبعدين هتبقي لوحدك ليه ماهو عم شفيق موجود وعلي فكرة بيحبك اوي وطول ما هو كان قاعدة معايا كان بيجيب في سيرتك
نجمه قالت : وانا كمان بحب عم شفيق ده بابايا التاني وكل حاجه في حياتي بقوله عليه
مروان قال : مش باين انك بتقول له على كل حاجه يانجمه
نجمه قالت باستغراب : ايه اللي خالك تقول كده
مروان قال : اللي خلني اقول كده اللي حصل فوق من شويه ده ماكنش يعرف اي حاجه عن اللي حصل في الشركه بيني وبينك وان احنا اتخانقنا
نجمه قالت : ما انا كذبت عليه برده لما سالني وماقلتلوش
مروان قال باستغراب : ليه طيب مش انتي بتقولي انك بتقولي له علي كل حاجة
نجمه قالت : ايوه بقول له علي كل حاجة بس لو قولته علي اللي حصل هيضايق و هيتخانق معاك وانا علشان بحبه مش عاوزه ده يحصل
مروان قال : هيتخانق معايا ليه هو كمان
نجمه قالت : يعني مش عارف ليه يامروان
مروان قال : لا مش عارف
نجمه قالت : علشان هما بيحبوني اوي يامروان وما بحبوش يشوفوني زعلانه ولو عرفوا اللي حصل معايا هيضايقوا و هيتخانقوا معاك كمان علي اللي عملته معايا وزي ما هما بيحبوني وما بحبوش يشوفوني زعلان انا كمان كده بحبهم و مابحبش اشوفهم زعلانين علشان كده انا مقولهمش يامروان
مروان قال بدهشة : بس انا معملتش فيكي حاجه يانجمه زي ماقوتلك علشان هما يتخانقوا معايا
نجمه قالت باستغراب : لا بجد يعني كل اللي انا قولته لك فوق ده وانت شايف برده انك معملتش فيها حاجة
مروان قال : ايوه معملتش حاجة وانتي بتعملي فيه علي فكرة
نجمه قالت باستغراب : انا اللي بعمل فيك
مروان قال : ايوه انتي بتعملي فيه مش انا اللي بعمل فيكي وتصرفاتك دي هي اللي بتخلني اتصرف معاكي كده يعني انا مش بعمل كده من نفسي دي نتيجه تصرفاتك معايا وبعدين انتي واخدها علي كده يبقي زعلانه ليه دلوقتي بقي
نجمه قالت : يعني ايه واخده علي كده يعني انا ما بحسش يامروان
مروان قال : تعالي اما طلعك فوق يلا هتروحي فين شقتكم ولا عند عم شفيق
نجمه قالت بضيق : رد عليه وما تغيرش الموضوع انا ما بحسش
مروان قال بغضب : ايوه ما بتحسيش يانجمه ولو كنتي بتحسي و خايفه على عم شفيق و باباك زي
ما انت بتقولي ما كنتش تعملي كده
نجمه قالت باستغراب : اعمل كده
مروان قال بعصبية : ايوه تعملي كده ولو كنتي بتحبي والدك وعم شفيق زي ما انتي بتقولي و بتفكري فيهم زي ماهما بيفكروا فيك كده و بيحبوكي ماكنتيش تعملي كده ولا انتي بتفكري فيهم لما الموضوع يخصني بس
نجمه قالت بدهشة : بفكر فيهم لما الموضوع يخصك
مروان قال بغضب : ايوه مالك مندهش كده ليه ايوه انتي ما بتفكريش فيهم خالص وما تسهليش الحب اللي عم شفيق و والدك بيحبوهلك
نجمه قالت باستغراب : ليه بقي ان شاء الله انا عملت ايه علشان تقول كده
مروان قال بضيق : عملتي ايه يعني مش عارفة عملتي ايه
نجمه قالت بدهشة : لا مش عارفة عملت ايه
مروان قال بغضب : لا انتي عارفها يانجمه بس بتعملي نفسك مش عارفه
نجمه قالت : وهعمل نفسي مش عارفه ليه يامروان يعني لا انا فعلا مش عارفة وياريت تقولي انا عملت ايه علشان تقولي اني ماستهلش حب بابا وعم شفيق لي
مروان قال بعصبية : عملتي وساكت
وبتنظر له نجمه باستغراب
والتفت مروان للارض بضيق
نجمه قالت بدهشة : ايه سكت ليه ماتقول انا عملت ايه
والتفت له مروان وقال : معملتيش حاجه
نجمه قالت باستغراب : معملتش حاجة ازاي يعني انت كنت هتقول حاجه قولي كنت هتقولي ايه
مروان قال بضيق : ماكنتش هقول حاجه
نجمه قالت بعصبية : ما انت ماكنتش هتقول حاجه امال حاسستني ليه اللي انا عملت كارثة يعني وبحزن وقولتي اني ماستهلش حب بابا وعم شفيق لي هو انت ليه بعمل معايا كده ونزلت الدموع من عينيها يا انت شاككتني في نفسي
مروان قال بقلق : طيب خلاص يا نجمه
وبتبكي نجمه وقالت : خلاص ايه يا مروان حرام عليك اللي انت بتعمله فيها ده ونظرت قدامها
مروان قال بقلق : طيب انا اسف بطلي عياط بقي
والتفت له نجمه وبتبكي
مروان قال : خلاص بقي يانجمه بطلي عياط علشان خاطري
وبتبكي نجمه وقالت : مش مبطله عياط يامروان و سبني في حالي بقي وامشي من هنا والتفت قدامها
مروان قال بقلق : امشي ازاي واسيبك في الحالة دي وبعدين بطلي عياط عينيكي هتحمر تاني بعد ما الحمرار راح شويه
والتفت له نجمه وهي بتبكي وقالت : مالكش دعوة عنينها تحمر ولا متحمرش دي عنينها وانا حره فيها اعمل فيها اللي انا عاوزا والتفت قدامها
مروان قال بقلق : مليش دعوة ازاي يعني ماهي لو حمرت هترجعي تاني تقولي انت السبب في الحمرار ده وبعدين هتقولي لبابا كي ايه لما يشوف عنينكي احمرت تاني بعد ما خفت اكيد هيشك انك كنت بتعيطي هو صحيح ماشكش المرة اللي فات بس المرة دي هيشك علي فكرة انك كنت بتعيطي لما يشوف عنينكي احمرت تاني و هيصمم يا خدك لعندهالدكتور وساعتها بقي الدكتور هيعرف لما يكشف علي عنينكي ان الاحمرار ده من العياط وباباكي هيعرف واللي انتي خايفه منه هيحصل
والتفت له نجمه وبتبكي
وبينظر لها مروان وقال : ايوه هيحصل وباباكي هيعرف انك كذبتي عليه وهيزعل منك جامد وهتلقي بقي قاموس اسئلة نزل عليكي ومش هتعرفي تجوبي عليه ولو عرفتي تجوبي علي واحد مش هتعرفي تجوبي علي التاني صدقني علشان كده بطلي عياط بدل ما قاموس الأسئلة ينفتح وماتقليش مخرج منه يلا بقي امسحي دموعك
وبتنظر له نجمه وهي بتبكي وقالت : تعرف يامروان انت ذكي اوي وحطت أيدها علي وشها وبتمسح دموعها
وبينظر لها مروان وقال باستغراب : ذكي
ومسحت نجمه دموعها وشالت ايدها من علي وشها ونظرت له وقالت : ايوه ذكي
مروان قال بضيق : انتي بتريقي
نجمه قالت : لا والله مش بتريقي بتكلم بجد انت ذكي وذكي اوي كمان
مروان قال بابتسامة : شكرا ياستي بس لازمته ايه الطف ده بقي انت عمرك ما كنتي لطيفه معايا ايه اللي خلاك تبقي لطيفة معايا دلوقتي يعني علشان الكلام اللي انا قولته خليك تخافي ان والدك يعرف و يزعل منك صح
نجمه قالت : صح مش بقول لك ذكي ومش كده وبس
مروان قال باستغراب : امال فيه ايه تاني
نجمه قالت : فيه انك بتعرف ازاي تقنع اللي حواليك باللي انت عاوزه كويس قوي عندك اسلوب رهيب في الاقناع
مروان قال بابتسامه : اممم ده ايه اللطف ده كله انا مش متعود على كده تعرفي يا نجمه انتي لما بتبقي هاديه بتبقي شكلك حلو قوي
نجمه قالت باستغراب : شكلي حلو
مروان قال : اه بيبقى شكلك حلو قوي احسن لما بتكوني عصبيه
نجمه قالت بدهشة : ايه ده هو انت كويس يامروان
مروان قال باستغراب : اه كويس ليه
نجمه قالت : ليه ايه انت مش عصبي زي عوايدك في ايه وبعدين بتغازلني ولا ايه
مروان قال : ها وبضيق لا مش بغازلك و هغازلك ليه يعني
نجمه قالت : امال ايه اللي انت بتقوله ده
مروان قال بارتباك : ها مابقولش حاجه يلا بقى علشان اطلعك هتروحي فين عند عم شفيق ولا عندكم
نجمه قالت : لا هروح عند عم شفيق
مروان قال : طب يلا علشان اطلعك
نجمه قالت باستغراب : تطلعني تطلعني ازاي يعني
مروان قال بضيق : هيكون اطلعك ازاي يعني يا نجمه هسندك لغايه الشقه
نجمه قالت : اهااا
مروان قال : امال انت افتكرتي ايه ان انا اشتالك يعني
نجمه قالت باربتاك : ها بصراحه اه
مروان قال بضيق : اشتالك لا مستحيل اعملها انت بتحلمي
نجمه قالت بنرفزه : انا اساسا ما كنتش عايزاك تعملها علشان تقول لي بحلم وما كنتش هرضه انك تشتلني لو انت قلت لي كده على فكره
مروان قال : ما انا اساسا مستحيل اقول لك كده وبعدين كويس انك مش هترضي يلا بقى علشان انا تاخرت ولازم اروح الشركه ورايا شغل
نجمه قالت : تروح الشركه انت بردك هتروح الشركه يا مروان وانت تعبان
مروان قال : لا انا بقيت كويسة
نجمه قالت : كويسه ازاي بس من غير ما تاخد الحباية
مروان قال : ما انا اشتريتها من الصيدليه و اخدتها
نجمه قالت بابتسامة : بجد اخدت الحباية
مروان قال : ايوه بجد هكذب عليكي ليه يعني بعد ما نزلت من البيت عندكم اخدتها
نجمه قالت : اهااا طيب كويس
مروان قال : طيب يلا بقي علشان انا اتاخرت
نجمه قالت : طيب روح انت بما انك اتاخرت علي شغلك وانا هطلع لوحدي
مروان قال : لا هوصلك لعنده الشقة وبعدين هنزل يلا
نجمه قالت : بس
وقطع مروان كلامها وقال : مابسش يلا بقي يانجمه
نجمه قالت : طيب يلا وماشيه وحطت ايدها علي
رجلها اللي بتوجعها
وماشي مروان معاها وهو ماسك دراعها وبينظر لها وقال بقلق : علي مهلك
والتفت له نجمه وهي ماشيه وقالت : طيب ونظرت قدامها
وماشي مروان معها ومسك دراعها وبينظر لها وقال : رجلك لسه بتوجعلك
ونظرت له نجمه وهي ماشيه وقالت: يعني شويه بس وجع بسيط
وماشي مروان معه ومسك دراعها وبينظر لها وقال بقلق : طيب ماتجي اخدك عند الدكتور يانجمه يشوفها
نجمه وهي ماشيه قالت : لا يامروان ده وجع بسيط مش مستهله يعني وبعدين انا قوتلك بابا هيعرف لو روحت عند الدكتور
مروان وهو ماشي ومسك دراعها وقال : طيب بقولك ايه ابقي حطي عليها تلج
نجمه قالت باستغراب : تلج
مروان قال : ايوه هيخلي الوجع يخف ولو مخفش تبقي لازم تروح للدكتور يانجمه علشان ممكن يبقي فيها كسر لقدر الله
نجمه قالت : طيب يامروان بس ان شاء الله هيخف
مروان قال : ان شاء الله بس لو مخفش روحي للدكتور يانجمه متهمليش زي عوايدك الاهمال في الكسور ممكن يسبب مشاكل صحية خطيرة
نجمه قالت : طيب يامروان هروح للدكتور لو مخفش الوجع
مروان قال : طيب او عدي بكده ووقف ومد ايده
ونظرت نجمه لايد مروان والتفت له وقالت باستغراب : اوعدك
مروان قال : ايوه او عدي
نجمه قالت بدهشة : اوعدك ليه يامروان انت مش مصدقني
مروان قال : لا مصدقك بس اوعدني برده علشان انتي ممكن تنسي و تهملي انا عارفك
نجمه قالت : لا يامروان مش هنسى الوجع مش هينسيني
مروان قال : طيب ماشي بس اوعدني برده وخلي بالك انا الوعد عندي مافيش فيه هزار او تقولي لي انك نسيتي مثلا لا الوعد عندي لازم يتنفذ مهما حصل بما انك وعدتني يبقي لازم تنفذي وعدك ده ولو ماحصلش كده بفقد الثقة نهائي في اللي قدامي وما بعرفش اصدقه بعد كده في اي حاجه يقولها علشان هو خلف وعده معايا يبقي مايستهلش ان حد يثق فيه علشان مش قده كلمته وانا مابكرهش في حياتي اللي يقول كلمه ومايعملهاش يانجمه
نجمه قالت بدهشة : مروان انت ليه صعب كده حتي في وعدك صعب هو ايه السهل عندك طيب علشان انا ابقي عارفة
مروان قال : وعاوزها تعرفي ليه هو انتي لما توعدني مش هتبقي قده وعدك ولا ايه
نجمه قالت : بصراحه يامروان مش عارفه هبقي قده ولا لا
مروان قال : انا كنت متوقع انك هتقولي كده برده علشان كده قوتلك كده قبل ما توعدني بس برده هتوعدني يانجمه ايه رايك بقي
نجمه قالت : ليه طيب وبعدين لازمته ايه اوعدك بما انك مصدق كلامي
مروان قال : انا مصدق كلامك بس عندي شك علشان كده لما هتوعدني الوعد ده هيقطع الشك اللي عندي ويلا بقي اوعدني ان لو الوجع مخفش تروحي للدكتور
نجمه قالت : ما انا قوتلك يامروان انا مش عارفة هكون قده ولا لا و خايفة لتفقد الثقة فيها نهائي
مروان قال باستغراب : خايفه افقد الثقة فيكي
نجمه قالت : ايوه ما انت لسه قايل انك اللي ما بنفذش وعده معاك بتفقد الثقه فيه نهائي انا خايفه بقى تفقد الثقه فيه
مروان قال بدهشة : ليه انتي عاوزني اثق فيكي
نجمه قالت : ايوه طبعاً ليه هو انت ما بتثقش فيا
مروان قال : اثق فيكي ازاي بتصرفاتك المجنونه دي يا انتي شايفه العربية بتتحرك وواقفه قدامها يبقي اثق فيكي ازاي بقي
نجمه قالت : ما انا كنت واقفة قدامها علشان مش عاوزك تمشي
مروان قال باستغراب : مش عاوزني امشي
نجمه قالت : ايوه
مروان قال بدهشة : طيب وليه بقي ان شاء الله عاوز تكملي اللي حصل فوق يعني
نجمه قالت : لا يا انا كنت عاوزه منك حاجه تانيه وبعدين لو انا عاوزه اكمل اللي حصل فوق ماكنت كملته فوق خلاص كان لازمته ايه انزل يعني وراك
وكويس انك فاكرتني علشان انا كنت نسيها
مروان قال باستغراب : فاكرتك بأيه
نجمه قالت : بل انا عاوزك فيه
مروان قال : هو ايه ده اللي انتي عاوزني فيه مش لما كنتي وقع علي الارض قولتي انك مش عاوزة مني حاجه
نجمه قالت : ايوه ما انا بقولك اني انا كنت ناسيه اهوه
مروان قال : طيب قولي لي كنتي عاوزه ايه
نجمه قالت : كنت عاوزك تبعتلي الروايه
مروان قال باستغراب : ابعتلك الروايه
نجمه قالت : ايوه
مروان قال بدهشة : ايوه ايه ابعتلك الروايه ازاي ما انا قوتلك مش هينفع علشان لازم قسم المراجعه اللي عندي يقرا من علي اللاب توب علشان المسابقة
نجمه قالت : طيب ماشي انا مش عاوزة اللاب توب يامروان انا عاوزك تبعتلي الروايه من علي اللاب توب علي تليفوني وخلي معاك اللاب توب
مروان قال باستغراب : طيب وعاوزها ليه مش انتي خلصتيها
نجمه قالت باربتاك : ها
مروان قال : ها ايه عاوزه الروايه ليه
نجمه قالت لنفسها : باين ما يعرفش ان والدته بتكلمني اظهار والدته ما قولتوش والا لو كان عارف ماكنش سالني بس ليه طنط ما قلتوش اكيد فيه حاجة علشان كده ما قلتوش فبلاش اقوله انا كمان لتسبب في مشكله ولا حاجه بينه وبين طنط
مروان قال : عاوزه الروايه ليه يانجمه
نجمه قالت : ها
مروان قال : ها ايه هتقعدي تقولي ها عاوزه الروايه ليه
نجمه قالت : عاوزها يامروان ابقي ابتعه لي علي تليفوني
مروان قال بدهشة : ايوه يعني عاوزها ليه
نجمه قالت : عاوزه وخلاص يامروان في ايه هي مش روايتي ومن حقي اخدها لو عوزتها
مروان قال : ايوه من حقك انا مقولتش حاجه بس دلوقتي انتي دخلتي بيها مسابقة والمسابقة دي انا اللي عملها فا من حقي برده اسال انتي عاوزها ليه
نجمه قالت : اديني عاوزه وخلاص يامروان ابقي ابعته لي اول ما تروح الشركه لو سمحت
مروان قال : ابعته لك ازاي
نجمه قالت : هو ايه اللي تبعته لي ازاي زي الناس هتفتح اللاب توب و تبعته لي
مروان قال بابتسامة : والله انا كنت فاكر غير كده
وبضيق ما انا عارف اني انا هبعته لك من علي اللاب توب
نجمه قالت : ما انت عارف بتسال ليه بقي
مروان قال بضيق : علشان انا بسال هتعته لك ازاي علي تليفونك وانا مش معايا رقمك
نجمه قالت : اهااا
مروان قال : اهااا ايه هو اللاب توب عليه رقمك
نجمه قالت : لا مش عليه اصل انا مخليه للكتابة وبس وكل شغلي علي تليفوني
مروان قال : طيب ومد ايده في جيبه وطلع تليفونه وفتحه قولي رقمك
نجمه قالت : طيب استني لما طلعه من علي تليفوني
مروان قال : ليه انتي مش حفظها
نجمه قالت : لا مش حفظها
مروان قال : طيب طلعيه
نجمه قالت : طيب سيب دراعي
مروان قال : ما انا لو سبتك هتقعي يانجمه
نجمه قالت : لا مش هقع ما انا مش هعرف اطلع تليفوني غير لما تسيب دراعي
مروان قال باستغراب : اسيب دراعك وماله مال تليفونك
نجمه قالت : ماهو تليفوني في جيبي ده ونظرت لجيبها
والتفت مروان لجيب العباية
ونظر له نجمه وقالت : وانا مش عارفه اطلعه كده وانت ماسك دراعي
والتفت لها مروان وقال : طيب بس لو سيبته انتي هتقعي
نجمه قالت : لا مش هقع وبعدين خايف عليه ليه كده اني هقع
مروان قال : ها أنا مش خايف ولا حاجه بس لو وقعتي هتجيبي الذنب عليه زي ما بتعملي كل مرة وترجعي وتقولي انتي اللي اذتني
نجمه قالت : لا مش هقول كده سيب بقي يامروان دراعي خليني اجيب التليفون
مروان قال بقلق : طيب انا هسيبه انتي خليكي متوازة و تجيبه بسرعه ماشي
نجمه قالت : طيب ماشي
و بيشيل مروان ايده من علي دراعه نجمه بقلق
ونظرت نجمه لايد مروان لقيت بيشيلها براحه والتفت له وقالت : ايه مروان هتقعد ساعة علشان تشيل ايدك مالك متردد كده انك تشيلها متخافش انا مش هقع والله انا كويسه
ونظر لها مروان وقال : طيب وشال ايده هاتي بقي تليفونك بسرعه
نجمه قالت : طيب وحطت ايدها في جيبها
وبينظر لها مروان بقلق
وطلعت نجمه تليفونها من جيبها
ونظر مروان لتليفون نجمه وحط ايده علي دراعها بقلق
والتفت نجمه لايد مروان اللي علي دراعها ونظرت له وقالت باستغراب: انت حطت ايدك ليه تاني
مروان قال : علشان متقعيش ويلا بقي طلعي رقمك
نجمه قالت : طيب ونظرت لتليفونها و بتفتحه
وبينظر لها مروان وهو ماسك تليفونه ومسك دراعها بايده التانيه
وفتحت نجمه تليفونها وطلعت رقمها والتفت لمروان وقالت : رقمي ونظرت في تليفونها
وبتقوله علي الرقم
ونظر مروان في تليفونه وبيكتب رقمها
والتفت له نجمه وقالت : خلاص ده رقمي سجله بقي
ونظر لها مروان وقال : طيب والتفت لتليفونه وسجل الرقم خلاص سجلته وقفل تليفونه
وحطه في جيبه ونظر لها
وقفلت نجمه تليفونها والتفت لمروان وقالت : اول ما توصل تبعته لي يامروان لوسمحت اصل انا عاوزها ضروري
مروان قال باستغراب : وعاوزها ضروري كده ليه
نجمه قالت : ها عاوزها وخلاص يامروان بس ابعته اول ما توصل
مروان قال : طيب هبعته لك لما اوصل
نجمه قالت : طيب يلا وماشيه
مروان قال: استني ووقفها من دراعها اللي مسكه
والتفت له نجمه وقالت باستغراب : استني ايه احنا مش هنطلع
مروان قال : هنطلع بس اوعدني
نجمه قالت : اوعدك
مروان قال : ايوه اوعدني ومد ايده ناحيه نجمه
والتفت نجمه لايد مروان ونظرت له وقالت : بس يامروان
وقطع مروان كلامها وقال : مابسش يانجمه اوعدني
نجمه قالت : طيب انت مش بتثق فيه يبقي عاوزني او عد ليه بقي
مروان قال : كده عاوزك توعدني وخلاص يلا بقي اوعدني لو مرحش الوجع تروحي للدكتور
نجمه قالت : طيب يامروان انا هوعدك بس تعرف ليه
مروان قال : ليه
نجمه قالت : علشان انت كده كده مش بتثق فيه يعني مش فارقه معايا اذا كنت افقد ثقتك فيه نهائي ولا لا علشان انت اساسا مش بتثق فيه فانا سيدي ومدت ايدها وهتحطها في ايده مروان
وشال مروان ايده بعيد شويه وهو بينظر لها بضيق
والتفت له نجمه وقالت باستغراب : ايه مش عايزني اوعدك
مروان قال بغضب : لا يانجمه خلاص مافيش داعي
نجمه قالت بدهشة : ليه يامروان يا انت كنت مصير اني اوعدك
مروان قال بضيق : لا خلاص مافيش داعي انك توعديني
نجمه قالت باستغراب : ليه طيب
مروان قال بغضب : كده مش انت مش عايزه توعديني خلاص يلا بقى علشان اطلعك وماشي وهو ماسك دراعها
واقفه نجمه وبتنظر له وقالت : استنى يا مروان
هو ايه اللي حصل عشان تغير رايك كده
والتفت لها مروان وقال : مافيش حاجه حصلت
يانجمه يلا
نجمه قالت باستغراب : طيب يلا ومشت
ومشي مروان معها وهو مسك دراعها
ودخلت نجمه بيت عم شقيق ومروان معها ومسك دراعها
وطلعين نجمه ومروان علي السلم
وبينظر مروان وهو طالع ومسك دراعه نجمه قدامه وقال لنفسه : انا ليه اضيقت هي معها حق هي مش فارقة فعلا بما اني مش بثق فيها طيب انا مضايق ليه بقي بما اني عارف انها معها حق هو ايه اللي بيحصل معايا وبيفكر
ونظرت نجمه وهي طلعه لمروان لقيته مضايق وقالت : استني يامروان ووقفت
ووقف مروان والتفت لها وقال : ها وقفت ليه يانجمه وبقلق تعبانه ولا ايه
نجمه قالت : لا مش تعبانه انا كويسه
مروان قال باستغراب : امال واقفتي ليه يلا ونظر قدامه
نجمه قالت: انت مالك يامروان
والتفت له مروان وقال بدهشة : مالي يعني ايه ما انا كويس اهوه
نجمه قالت : لا مش كويس انت شكلك مضايق انت زعلت اني موعدكش
مروان قال : ها لا يانجمه مزعلتش وبعدين انا اللي قوتلك مش عاوزك توعدني
نجمه قالت : طيب امال مالك
مروان قال : مافيش يانجمه
نجمه قالت : مافيش ازاي شكلك مضايق وانا حاسه انك زعلان
مروان قال باستغراب : حاسه
نجمه قالت : ايوه قولي لي يامروان في ايه
مروان قال : مافيش حاجه يانجمه بس انتي ازاي حاسه اني زعلان
نجمه قالت : معرفش انا حاسة انك زعلان وخلاص يمكن علشان باين علي وشك انك مضايق
مروان قال : اهااا طيب بقي انا اتاخرت اوي
نجمه قالت : طيب امشي وانا هكمل
مروان قال : لا مش مشكلة هطلعك يلا
نجمه قالت : طيب يعني انت كويس
مروان قال : آه كويس يانجمه يلا بقي
نجمه قالت : طيب بس
مروان قال : بس ايه تاني
نجمه قالت : متقولش لعم شفيق علي اللي حصل
مروان قال باستغراب : مقولوش
نجمه قالت : ايوه علشان لو عرف هضايق زي ماقوتلك وكمان هيزعل مني
مروان قال : طيب هيضايق وانا عارف ليه بس هيزعل منك ليه
نجمه قالت : علشان عملت كده
مروان قال : بصراحه معاه حق يزعل منك علي اللي عملتيه انا نفسي مضايق منك بسبب اللي عملته
نجمه قالت باستغراب : مضايق
مروان قال : ايوه
نجمه قالت بدهشة : ومضايق ليه بقي
مروان قال : هو انتي مش شايفه اللي عملتيه ده مش يضايق
نجمه قالت : لا عارفه انه يضايق
مروان قال : طيب يبقي بتسالي ليه بقي
نجمه قالت : بس انا مش عاوز عم شفيق يزعل مني يامروان
مروان قال : نجمه انا مش هقدر اكدب عليه
نجمه قالت بقلق : يعني ايه هتقوله
مروان قال : اما هو كده كده هيعرف لما يشوف رجلك بتوجعك
نجمه قالت بقلق : طيب والعمل يامروان
مروان قال : مش عارف يانجمه انا من راي تقول له الحقيقة وخلاص
نجمه قالت بقلق : بس يامروان هو كده هيزعل
مروان قال : ماهو لو عرف بل اللي حصل وان احنا كذبنا عليه هيزعل برده يانجمه
نجمه قالت : لا ماهو مش هعرف غير لو حد فينا قوله
مروان قال : يعني ايه يانجمه انتي عاوزني اكذب صح
نجمه قالت : ما احنا مقدمنش حل تاني يامروان مش عاوز تشوف عم شفيق زعلان برده
مروان قال : ايوه يا نجمه مش عايز اشوفوا زعلان بس ده ما يبقاش ان احنا نكذب عليه
نجمه قالت : طيب قول لي انت هتعمل ايه لو عندك حل ثاني وبعدين لو قلنا له بابا هيعرف وبرده هيضايق مني علشان عملت كده
مروان قال بضيق : شفت بقى نتيجه تصرفاتك علشان تبقى تفكري قبل ماتتصرفي مش اي حاجه تيجي في دماغك تقومي تعمليها على طول
نجمه قالت : خلاص يا مروان وده وقته زعيق لي كده هيسمعك من غير ما نقول له حتى ولو سمعنا مش هنعرف نقول له حاجه وبعدين بدل ما تزعقفكر في حل
مروان قال : شوفي هو ما فيش الا حل واحد ان احنا نقول له الحقيقه وخلاص
نجمه قالت بقلق : ازاي بس يا مروان
مروان قال : زي الناس يا نجمه احنا هنفضل نكذب لغاية امتى انت بتكذبي على باباكي وعم شفيق من ناحية وانا بكذب على ماما وكريم من الناحيه الثانيه انا خلاص ما عدتش عايز اكذب تاني انا قرفت من نفسي من كتر الكذب اللي انا بكذبه علي ماما وكريم كمان هكذب على عم شفيق نقول له الحقيقه وخلاص ولا انت عاوزه تفضلي تكذبي كده
نجمه قالت: لا طبعا يعني يا انا متضايقه من نفسي قوي اني بكذب على بابا وعم شفيق
مروان قال : يبقى خلاص نقول له الحقيقه بقى
نجمه قالت : بس يا مروان
وقطع مروان كلامه وقال : ما بسش يا نجمه انا عن نفسي مش هكذب ولا عاوزه انت تتكلمي و تكذبي انتي حره ولو عايزني امشي علشان لو سالني مش هقول غير اللي حصل وبكده هتبان انت بتكذبي مش مشكله امشي واسيبك انت معه تتكلمي
نجمه قالت بقلق : لا يا مروان خليك معايا انا مش عارفه اقول الحقيقه لوحدي علشان كده خليك معايا
مروان قال : ماتخافيش يا نجمه انا معاك يلا و صدقيني الحقيقه احسن من الكذب
نجمه قالت : طيب يلا وربنا يستر
مروان قال : ان شاء الله هيستر
نجمه قالت : يارب وطلعت
وطلع مروان معها وهو مسك ايدها
في شقة عم شفيق :
في الانتريه :
وقعد عم شفيق علي الكرسي الانتريه وبيلعب طاوله ووقف وقال لنفسه : هي نجمه اتاخرت ليه يا قالت لي جايه اهو وبعدين راحت فين وكانت مستعجله ليه تلاقيها راحت شقتها بس كانت مستعجله ليه كده وبعدين هي كانت لسه جايه راحت شقتهم ليه بقى معقول يكون زعلت مني علشان اتنرفزت عليا شويه قدام مروان لا ما اعتقدش نجمه عمرها ما هتزعل مني دي بتعتبرني والدها وانا مربيها مع جمال يعني بنتي بردك امال كانت مستعجله ليه يمكن نسيت حاجه ولا حاجه في شقتهم علشان كده كانت مستعجله وراحت تجيبها على العموم دلوقتي تيجي بما انها قالت لي انها جايه اما اكمل لعب اعقبال ما تجي
علي السلم :
وصلوا نجمه ومروان قدام شقه عم شفيق ووقفوا
ونظر مروان لجرس الباب ومد ايده و هيرن الجرس
ونظرت له نجمه وقالت بقلق : مروان
وشال مروان ايده والتفت لها وقال : ايوه يانجمه
نجمه قالت : انت متاكد ان احنا احسن نقول الحقيقة لعم شفيق
مروان قال : ايوه يانجمه متاكد الحقيقة مافيش احسن منها ومتخافيش انا معاكي و هتصرف
نجمه قالت : طيب
والتفت مروان لجرس الباب ومد ايده ورن الجرس وشال ايده ونظر لنجمه بابتسامة
وبتنظر له نجمه بقلق
جوه الشقة :
في الانتريه :
وسمع عم شفيق جرس الباب وهو بيلعب وقال لنفسه: اهي نجمه جات اهي وقام من علي الكرسي وماشي مسرعا وخرج من الانتريه ورايح عند الباب
امام الشقة :
واقفين نجمه ومروان وبينظروا لباب الشقة
والتفت مروان لجرس الباب ومد ايده ورن الجرس
ونظرت له نجمه بقلق والتفت للباب
والتفت لها مروان ونظر للباب
عم شفيق وهو جوه الشقة ورايح عند باب الشقه وقال : طيب جاي اهوه يانجمه وراح عند الباب ووقف ومد ايده وفتحت الباب وبينظر لقي مروان ونجمه وباستغراب مروان
وبينظروا له مروان نجمه والتفتوا لبعضهم
وبينظر لهم عم شفيق والتفت لقي مروان مسك دراع نجمه وقال بدهشه : في ايه مالك يا نجمه انتي كويسه
نجمه قالت بقلق : ها ونظرت لمروان
والتفت مروان لنجمه ونظر لعم شفيق وقال : هقولك ياعم شفيق بس انت مش هدخلنا ولا ايه
ونظر له عم شفيق وقال : لا طبعا اتفضلوا وبعد شويه
والتفت مروان لنجمه وقال : علي مهلك يانجمه
ونظرت له نجمه وقالت بقلق : طيب وبصوت منخفض مروان انا خايفه
وبينظر لهم عم شفيق باستغراب
وبينظر مروان لنجمه وقال بصوت منخفض : متخافيش انا معاكي يلا
نجمه قالت بقلق : طيب ونظرت لعم شفيق ودخلت الشقة ومعها مروان وهو مسك دراعها
ووقفوا مروان ونجمه قدام عم شفيق
والتفت عم شفيق للباب الشقة وقفله ونظر لهم وقال بقلق : في ايه مالك يانجمه انتي كويسه
ونظر مروان لنجمه
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت بقلق : ها اه ياعم شفيق كويسه
عم شفيق قال باستغراب : امال بتعرجي ليه ونظر لمروان وبعدين انت مسكها من دراعها ليه يامروان هو انت شوفت نجمه فين انت ماكنتش مشيت ولا ايه
والتفت نجمه لمروان بقلق
ونظر مروان لنجمه والتفت لعم شفيق وقال : لا ماكنتش لسه مشيت بس ممكن تقعد وانا هقولك علي كل حاجة
عم شفيق قال : اه طبعاً تعالوا وماشي
ومشوا نجمه ومروان وهو مسك دراعها
وبتنظر نجمه لمروان وقالت بقلق بصوت منخفض
: مروان انت هتقوله فعلا
والتفت لها مروان وقال بصوت منخفض : اه هقوله يانجمه ومتخافيش سبني انا بس اللي اتكلم معاه ماشي
نجمه قالت بقلق : طيب ونظرت لعم شفيق
ونظر مروان لعم شفيق وهو ماشي
ودخل عم شفيق الانتريه ووقف ونظر علي شماله لقي نجمه ومروان جاين وقال بقلق : تعالوا اقعدوا و قولولي ايه اللي حصل
ووقفوا نجمه ومروان ونظروا له والتفتوا لبعضهم
وبينظر مروان لنجمه وشاور براسه وقال : يلا يانجمه
نجمه قالت بقلق : طيب ودخلت الانتريه وبتنظر لعم شفيق ومعه مروان وهو مسك دراعها
وبينظر لهم عم شفيق بدهشه
والتفت مروان لنجمه وقال : تعالي يلا يانجمه اقعدي
نظرت له نجمه وقال بقلق : طيب ومشت
ومشي مروان ومعها وهو مسك دراعها
وبينظر لهم عم شفيق وهما ماشين باستغراب
وبتنظر نجمه لمروان وهي ماشيه وقالت بقلق وبصوت منخفض : مروان فكر شويه بلاش احسن تقوله الحقيقة هيزعل
والتفت لها مروان وقال بصوت منخفض : لا يانجمه هقوله ومتقلقيش انا هتصرف ونظر للكرسي ووقف اقعدي يلا ونظر لها
نجمه قالت بقلق : طيب والتفت للكرسي وسندت عليه وقعدة ونظرت لمروان
وساب مروان دراع نجمه وبينظر لها
وبينظر لهم عم شفيق وراح لعنده ووقف قصدهم وقال بقلق : قولولي بقي ايه اللي حصل ومالها رجلك يانجمه
والتفتوا مروان ونجمه لعم شفيق
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : انا هقولك ياعم شفيق بس اقعد علشان نعرف نتكلم ومتقلقش نجمه كويسه
ونظرت نجمه لمروان والتفت لعم شفيق بقلق
وبينظر عم شفيق لمروان وقال بقلق : كويسه ازاي يامروان امال رجلها مالها والتفت لنجمه
وبينظر مروان لعم شفيق وقال: انا هقولك بس اهدي شويه علشان اعرف اقولك هي والله كويسه مافيش حاجه اتفضل اقعد وانا هقول لحضرتك ايه اللي حصل
ونظرت نجمه لعم شفيق بقلق
وبينظر عم شفيق لمروان وقال : طيب وقعد علي الكرسي اديني قعدت قولي بقي يامروان ايه اللي حصل
ونظر نجمه لمروان بخوف
وبينظر مروان لعم شفيق وقال :طيب ياعم شفيق هقولك وقعد علي الكرسي قصده نجمه ونظر لها
وبتنظر له نجمه بقلق وهزت راسه ب لا
وبينظر عم شفيق لمروان وقال بقلق : ماتقولي يامروان ايه اللي حصل
التفتوا مروان ونجمه لعم شفيق
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : هقولك ياعم شفيق
شوف ياعم شفيق وانا بسوق العربية و بتتحرك نجمه والتفت لها نجمه جات وو اقفت قدام العربية وانا
وقطع عم شفيق كلامه وقال بدهشة : ايه وقام من علي الكرسي وهو بينظر لمروان ووقفت قدام العربية
والتفت لنجمه
وبتنظر له نجمه بقلق والتفت لمروان
وقام مروان من علي الكرسي وبينظر لعم شفيق وقال : ايوه ياعم شفيق واقفت قدام العربية بس هي ونظر لنجمه واقفت قدام العربية
وراح عم شفيق عند نجمه ووقف قدامها وقال بخوف : انتي كويسة يانجمه وحط ايده علي ايدها حصلك حاجة حاسه بايه
وبتنظر له نجمه وقالت بقلق : انا كويسه ياعم شفيق متقلقش
والتفت مروان لنجمه ونظر لعم شفيق
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال بقلق : كويسه ازاي امال رجلك بتعرجي عليها ليه
نجمه قالت بقلق : دي من الخبطه بس ياعم شفيق مش اكتر بس شويه هتخف متقلقش انا والله كويسه
ونظر مروان لنجمه والتفت لعم شفيق وقال : ايوه يا عم شفيق هي
والتفتوا له عم شفيق ونجمه
وبينظر عم شفيق لمروان وقال بضيق : انت ازاي تدوسها بالعربية
والتفت نجمه لعم شفيق
وبينظر مروان لعم شفيق وقال باستغراب : ادوس
والتفت نجمه لمروان
وبينظر عم شفيق لمروان وقال بغضب : ايوه تدوسها ايه عاوز تموتها يعني ولا ايه
ونظرت نجمه لعم شفيق والتفت لمروان
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : لا ياعم شفيق انا
وقطع عم شفيق كلامه وقال بضيق : لا ايه وزفت ايه خبطها بالعربية وبتقولي لا لا ايه انت ايه معندكش ضمير
والتفت نجمه لعم شفيق باستغراب ونظرت لمروان
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : ياعم شفيق لا انا ماكنتش
وقطع عم شفيق كلامه وقال بغضب : ماكنتش ايه تدوسها بالعربية وتقولي ماكنتش ماكنتش ايه علشان يعني عندك عربية تقوم تدوس علي خلق الله انت فاكر نفسك ايه انت علشان تعمل كده فيها كل ده علشان زعقت لك تقوم عاوز تقتلها
ونظرت نجمه لعم شفيق وقالت بقلق : ياعم شفيق
والتفتوا لها عم شفيق ومروان
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : اسكتي انتي يانجمه ياحبيبتي ماتكلميش انتي تعبانه
والتفت مروان لعم شفيق باستغراب
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقال بقلق : بس هو ونظرت لمروان
والتفت لها مروان بقلق
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : انا عارف ياحبيبتي بس ارتاحي انتي
والتفت مروان لعم شفيق وقال : ياعم شفيق انا مش عاوزه اقتلها
والتفتوا له عم شفيق ونجمه
ونظرت نجمه لعم شفيق
وبينظر عم شفيق لمروان وقال بضيق : ماكنتش عاوزه تقتلها امال يعني خبطها بالعربية بتهزر معها وانا اللي كنت فاكرك طيب ومحترم وفتح لك بيتي تطلعت مجرم امشي اطلع بره معتش عاوز اشوف وشك ده تاني وشاور بايده امشي اخرج بره
وبتنظر نجمه لعم شفيق بقلق والتفت لمروان
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : ياعم شفيق انا
وقطع عم شفيق كلامه وقال بغضب: قوتلك امشي اخرج بره معتش عاوز اشوفك واياك تاني مرة اشوفك هنا اه ولو قربت من نجمه تاني انا مش هرحمك سامع امشي بره
ونظرت نجمه لعم شفيق والتفت لمروان بقلق
ونظر مروان لنجمه والتفت لعم شفيق وقال : بس ياعم شفيق انا
وبينظر عم شفيق لمروان وقال بعصبية : قوتلك اخرج بره بيتي
ونظرت نجمه لعم شفيق بقلق والتفت لمروان
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : طيب يا عم شفيق خارج والتفت لنجمه وماشي
ومسكت نجمه ايده ووقفته وقالت بقلق : استني يامروان
والتفت لها عم شفيق بدهشه
ونظر مروان لها وقال بابتسامة خفيفة : معلشي يانجمه انا لازم امشي بس اعملي زي ما قوتلك
ونظر عم شفيق لمروان بضيق
وبينظر مروان لنجمه والتفت لايدها اللي علي ايده وشاله ايدها ونظر لها وهو مسك ايدها بابتسامة خفيفة
وبتنظر له نجمه بحزن
وساب مروان ايد نجمه وماشي
ومسكت نجمه ايده ووقفته وقالت : قوتلك استني انت مش هتخرج من هنا
والتفت لها عم شفيق وقال بغضب : مش هيخرج من هنا ازاي يعني يانجمه لا هيخرج من هنا
والتفت له مروان ونظر لنجمه وقال : حضرته معه حق يانجمه انا لازم اخرج
وبتنظر نجمه لمروان وقالت بقلق : لا مش هتخرج يامروان انت معملتش وحاجه
والتفت لها عم شفيق وقال بضيق : معملش حاجه ازاي يانجمه وبعدين يا انتي ماكنتش طايقه من شويه دلوقتي مش عاوزه يخرج
ونظروا له نجمه ومروان
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقال : ايوه يا عم شفيق مش عاوزه يخرج وهتقوم من علي الكرسي وهي مسكه ايده مروان
ونظر لها مروان وقال بقلق : انتي هتعملي ايه وحط ايده علي كتفها خليكي قاعدة
ونظر عم شفيق لمروان بضيق ومد ايده ومسك ايد مروان اللي علي كتف نجمه
والتفتوا له مروان ونجمه
وشال عم شفيق ايد مروان من علي كتفه نجمه
ونظر لمروان وقال بغضب : اياك تقرب منها تاني سامع والتفت نجمه لمروان بقلق
ونظر عم شفيق لايد نجمه اللي مسكه ايد مروان وشال ايده نجمه
والتفت مروان لايده نجمه ونظر لها
وبتنظر له نجمه بقلق
ومسك عم شفيق ايده نجمه اللي كان وفيها ايده مروان والتفت لمروان وقال بغضب : يلا اخرج من هنا بدل ما اخليك تخرج غصبن عنك اخرج معتش عاوز اشوفك وشك
ونظرت نجمه لعم شفيق والتفت لمروان بقلق
وبينظر مروان لعم شفيق وقال : طيب ياعم شفيق خارج والتفت لنجمه وماشي
وبتنظر له نجمه وهو ماشي وقالت بقلق : استني يامروان
التفت لها عم شفيق وقال بضيق : نجمه
ونظرت له نجمه وقالت بغضب : لا ياعم شفيق مروان لو خرج من هنا انا و هخرج معاه
عم شفيق قال باستغراب : تخرجي معاه
نجمه قالت بضيق : ايوه وهروح شقتنا ومعتش هكلمك تاني علشان هو معملش حاجه غلط علشان تعامله بشكل ده
عم شفيق قال بدهشة : معملش حاجه غلط
نجمه قالت : ايوه والتفت يمينها ملقتش مروان وباستغراب مروان
والتفت عم شفيق علي شماله ملقش حد
نجمه قالت بصوت مرتفع : مروان
سمع مروان صوت نجمه وهي بتنده عليه وهو واقف قدام باب الشقه وبيفتحه والتفت شماله بقلق ونظر للباب وفتحته وخرج منه وقفله وراها
نجمه وهي في الانتريه وقاعدة علي الكرسي ونظرت لعم شفيق وقالت بحزن : كده ياعم شفيق خليته يمشي حرام عليك هو معملش حاجه وقامت من علي الكرسي ونزلت الدموع من عينيها
ونظر لها عم شفيق وقال باستغراب : انتي رايحه فين
وبتبكي نجمه وقالت : رايح الحقه هو مغلطتش ياعم شفيق علشان تعمله بشكل ده انا اللي غلط
عم شفيق قال بدهشة : ايه انتي
وبتبكي نجمه وقالت : ايوه انا واقفت قدام عربيته وانا شايفة بيتحرك علشان اوقفه
وبتبكي نجمه وقالت : ايوه انا وهو ساعدني و جابني لغاية هنا وعلي فكرة انا ماكنتش عاوزة اقولك علي اللي حصل ده علشان متزعلش بس هو رفض يكذب عليك و اصر يقولك علي اللي حصل ومش كده وبس يا كان عاوز ياخدني علي المستشفى علشان يطمن عليها بس انا اللي رافضت هو معملش حاجه ياعم شفيق علشان تطرده بشكل ده وانهارت من العياط
علي السلم :
نزل مروان من علي السلم وخرج من البيت وراح عنده عربيته وركب وقفل الباب العربية وتحرك
في شقة عم شفيق :
في الانتريه :
وبينظر عم شفيق لنجمه وهي منهارة من العياط وقال بدهشه : ايه اللي انتي قولته ده يانجمه انتي اللي وقفتي قدام عربيته
منهارة نجمه من العياط وقالت : ايوه انا
عم شفيق قال باستغراب : ووقفتي قدام العربية ليه وانتي شايفها بتتحرك انتي مجنونه ازاي تعملي كده
منهارة نجمه وقالت : علشان كنت عاوزه اقوفقه
ياعم شفيق
عم شفيق قال : واتوفقيه ليه مش انتي اللي تطرده من هنا يبقي كنتي عاوزه توفقيه ليه
منهارة نجمه من العياط وقالت : علشان وبتحكله علي اللي حصل
وبينظر لها عم شفيق بدهشة
وحكتله نجمه علي اللي حصل وقالت : علشان كده كنت عاوزه اوقفه ياعم شفيق
عم شفيق قال باستغراب : هو انتي تعرفي والدته مروان
منهارة نجمه من العياط وقالت : اه شوفتها مرة وبعدين اتصلت بي بعد كده
عم شفيق قال بدهشه : طيب يعني عاوزه الروايه بتاعتك تقومي تقفي قدام عربيته يانجمه ده ينفع يعني
منهارة نجمه من العياط وقالت : هو ماكنش هيقف غير كده بعد اللي حصل هنا ده ياعم شفيق وبعد اللي انا عارفة اني غلطانه بس ماكنتش اعرف ان هيحصل كده ياعم شفيق والله
عم شفيق قال : ماكنتش تعرفي ايه بس يانجمه هي دي محتاجه انك تعرفيها يانجمه انتي واقفة قدامها وهي بتتحرك يعني طبيعي لو مبعتيش انك يحصل لك حاجه هي دي محتاج انك تعرفيها يعني نجمه خلتني اهينه و اتطرده بشكل ده وهو مش غلطان انا مش عارف اعمل ايه بس وحتي لو عملت هو مش هيسامحني ومعه حق انه مايسمحنيش علي اللي عملته معه ده انا اساس مش هقدر ابص في وشه بعد اللي حصل ده
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : لا ياعم شفيق مروان طيب واكيد هسامحك بس روح انت الحقه قبل مايمشي
عم شفيق قال : الحقه ايه ماهو تلقيه مشي هو انا بعد اللي عملته ده هيفضل ثانيه واحدة
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : مشي مروان وقعدة علي الكرسي وانهارت اكتر من العياط
وبينظر لها عم شفيق وراح لعندها ووقف جانبها
وحط ايده علي كتفها وقال بقلق : اهدي يانجمه وبطلي عياط وبعدين انتي ناقصه كفاية رجلك بتوجعك هتبقي عنينكي كمان
والتفت له نجمه ومنهارة من العياط وقالت : انا اللي غلطانه ياعم شفيق مش هو انت ليه عملت معاه كده يا انت ما سبتلوش فرصة انه يتكلم ويقولكايه اللي حصل ليه عملت معه كده بس
عم شفيق قال بقلق : خوفي عليكي هو اللي خلني اعمل كده و اتصرف معه بشكل ده يانجمه انتي عارفه اني بتعتبرك بنتي علشان كده متقدرش اشوفك كده و اسكت
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : طيب و هنعمل ايه دلوقتي
عم شفيق قال بقلق : مش عارفه يا نجمه انا غلط في حقه غلطه كبيرة ومش هسامح نفسي علي اللي عملته معه ده ومش عارف اصلحها ازاي بس او هقدر ابص في وشه بعد اللي عملته ده ازاي بس
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : انا السبب يا عم شفيق في اللي حصل ده انا السبب وانهارت اكتر من العياط
عم شفيق قال بقلق : اهدي بس يانجمه
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : اهدها ازاي بس وهو زعلان انا السبب وحركت رجليها اللي بتوجع اهااا وحطت ايدها عليها
عم شفيق قال بخوف : ايه مالك حصلك ايه
منهارة نجمه من العياط وقالت : مافيش بس رجلي وجعتني شويه
عم شفيق قال بقلق : رجلك ونظر لها طيب قومي والتفت لها خلني اوديكي للدكتور يشوفك
وبطلت نجمه العياط وقالت : لا ياعم شفيق انا كويسه ومافيش داعي للدكتور وبحزن خلينا في مروان هنعمل ايه
عم شفيق قال بقلق : هنبقي نفكر نعمل ايه بعدين
خلينا نروح للدكتور يشوف رجلك ونعرف حصلها ايه
نجمه قالت بحزن : انا كويسه والله ولما اعمل اللي قالي عليه مروان ان شاء الله هبقي كويسه كمان
عم شفيق قال باستغراب : قالك عليه مروان ليه هو مروان قالك تعملي ايه
نجمه قالت : قالي احط عليه تلج والوجع هيخف
عم شفيق قال باستغراب : مروان قالك كده
نجمه قالت بحزن : ايوه
عم شفيق قال بدهشة : غريبه بعد كل اللي عملته هنا معها وتطردته من البيت يساعدك ويوصلك لغاية هنا كمان هو ليه عمل كده واحد غيره بعد اللي عملتيه معه كان سابك ولا سال فيكي ومشي وانا وبقلق بدل ما اشكره علي اللي عمله تطرده انا كمان و اهنته
نجمه قالت بحزن : ايوه ياعم شفيق احنا بدل ما نشكره اهنها وبتبكي
عم شفيق قال بقلق : طيب اهدي يانجمه انا هروح اجيب لك التلج علشان لرجلك ومشي
وبتنظر له نجمه وهو ماشي ومنهارة من العياط وقالت : مروان
في عربية مروان :
وسايق مروان العربية و بيتذكر اللي حصل بضيق وقال لنفسه : معقول يفكرني مجرم وان انا اقتل نجمه علشان بس اتخنقت معايا معقول ليه انا باين علي وشي اني مجرم يعني ولا ايه انا مروان الشناوي يفكرني مجرم بس هو مش غلطان علشان ميعرفنش كويس فطبيعي يعمل كده بس انا اللي غلطان علشان باخد علي ناس معرفهاش بسرعه انا معرفوش كويس ازاي اوافق بس اروح له بيته واكل معاه كمان كان لازم ارفض لو كنت رفضت ماكنش حصل كده و اتهنت بشكل ده يا انا عمري ماحصل معايا ده وياريت غلط كنت قولت اني غلط استحق اللي حصل ده بس انا مغطتش في حاجه انا يعني اللي قولت لنجمه انها تجي تقف قدام عربيتي ماهي اللي جات ووقفت وانا بتحرك يعني انا مغطتش في حاجه لا انا غلط اني اوافق اروح له البيت علشان كده اتعقبت بشكل ده بس ده مش هيتكرر تاني ومن هنا ورايح مش هتعامل مع ناس معرفهاش بشكل ده علشان مش هسمح ان ده يتكرر تاني احسن وزد السرعه و بسوق
في شقة عم شفيق :
في الانتريه :
وقعدة نجمه علي الكرسي ومنهارة من العياط وقالت لنفسها : انا السبب يامروان في اللي حصل معاك ده ياريتني ماكنت جيت هنا وشوفتك ماكنش حصل ده واتهنت بشكل ده وانهارت من العياط
ودخل عم شفيق ومعه التلج ونظر لنجمه لقها بتبكي ورايح لعندها وقال بقلق : خلاص يانجمه ياحبيبتي اللي حصل حصل عياط ده مش هيغير حاجه ووقف قصاده
ونظرت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : امال عاوزني اعمل ايه ياعم شفيق ده انا السبب في حصل لمروان ده اتهن واتطرد بسببي وتلقيه مضايق دلوقتي علشان حصل معاه كده وهو تعبان ومش ناقص
ووقف عم شفيق قصدها وقال باستغراب : تعبان
منهارة نجمه من العياط وقالت : ايوه تعبان
عم شفيق قال بدهشه : تعبان ازاي يعني ماهو كان كويس هو واقف يانجمه من شويه يبقي تعبان ازاي
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : لا ياعم شفيق تعبان علشان و بتحكي له علي اللي وحصل
وبينظر لها عم شفيق بدهشه
وحكلته نجمه علي اللي حصل ومنهارة من العياط وقالت : بس يا عم شفيق ده اللي حصل
عم شفيق قال بدهشة : ده اللي حصل كل ده حصل وبقلق طيب انتي مجتيش تقولي لنا ليه لما حصل ده
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : ما انا كان مخي اتشل ساعتها و معرفتش افكر وبعدين كنت هسيبه
لوحده هو مغمه عليه ازاي بس
عم شفيق قال بقلق : يعني هو تعبان وكمان تطرده واهنته وهو تعبان ايه اللي انا عملته ده بس ونظر قدامه
منهارة نجمه من العياط وقالت : والله حرام اللي حصل فيه ده كده هيتعب تاني
والتفت لها عم شفيق وقال باستغراب : وانتي مالك خايفه عليه كده يا اللي يشوفك وانتي بتتخانقني معه و بتطرديه ما يشوفكش ودلوقتي وانتي خايفه عليه كده يانجمه
منهارة نجمه من العياط وقالت : علشان هو مايستهلش اللي حصل معه ده ياعم شفيق انا اللي غلط مش هو احنا لازم نروح له ياعم شفيق
عم شفيق قال بدهشة : نروح له
ومنهارة نجمه العياط وقالت : ايوه نروح له الشركه
عم شفيق قال بقلق : مش هيرضه يقابلنا يانجمه امسكي التلج حطيه علي رجلك انا حطته لك في ربط علشان تربطيه علي رجلك امسكي حطيه قبل ما يسيح
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : طيب ونظرت لايده عم شفيق و اخدت الربط والتفت لرجلها اللي بتوجعها ورفعت العباية و بتربطها علي المكان اللي بيوجعها اهاا
وبينظر لها عم شفيق وقال بخوف : ايه يانجمه مالك وجعتك تاني
والتفت له نجمه وقال بوجع : شويه ياعم شفيق بس متقلقيش دلوقتي تخف ونظرت لرجلها
وبينظر لها عم شفيق بقلق
وربطت نجمه رجليها والتفت لعم شفيق وقالت بقلق : لازم تروح لمروان الشركه ياعم شفيق
عم شفيق قال : ما انا قوتلك يانجمه مش هيرضه يقابلنا يانجمه هو تلقيه زعلان اوي دلوقتي بعد اللي حصل ده وبعدين وباستغراب أنتي عرفتي ازاي انه هو في الشركه ما يمكن يكون راح البيت ماهو مش تعبان وقعد علي الكرسي اللي قصدها
نجمه قالت : ايوه تعبان بس هو مصير يروح يشوف شغله رغم اني حولت اقعنه بس هو ما قتنعش مني
عم شفيق قال باستغراب : هحاولتي تقنعيه
نجمه قالت : ايوه وتلقيه دلوقتي في الشركه
تعال نروح ياعم شفيق
عم شفيق قال : نروح له ازاي بس يانجمه وانتي رجلك تعبانه كده وحتي لو روح له مش هيوافق يقابلنا يانجمه
نجمه قالت بقلق : امال هنعمل ايه هنسيبه مضايق كده يعني من اللي حصل هو مالهوش ذنب
عم شفيق قال : لا طبعاً يانجمه بس احنا لو روح له دلوقتي مش هنستفيد حاجه علشان هو مش هيسمعنا علشان هو مضايق دلوقتي نستني لما يهدها شويه وبعدين نبقي نروح له يانجمه
نجمه قالت بقلق : بس ياعم شفيق هو هيتعب كده لو فضل مضايق
عم شفيق قال باستغراب : هنعمل ايه يانجمه مافيش قدامنا غير كده وبعدين انتي خايفه عليه اوي كده ليه هو انتي كنتي تعرفيه قبل كده علشان تخافي عليه كده
نجمه قالت بقلق : شوف ياعم شفيق انا معتش عاوزه اكذب تاني زي مروان وانا هعمل زيه وقولك
الحقيقه زي ماهو عمل دلوقتي بس قبل ماقولك اوعدني الاول
عم شفيق قال بدهشة : اوعدك
نجمه قالت : ايوه ياعم شفيق اوعدني
عم شفيق قال باستغراب : اوعدك بايه يانجمه وبقلق وبعدين في ايه
نجمه قالت : هقولك ياعم شفيق بس اوعدني الاول
عم شفيق قال بقلق : اوعدك بايه يانجمه
نجمه قالت : توعدني انك متزعلش مني
عم شفيق قال باستغراب : مزعلش منك
نجمه قالت : ايوه وانك متقولش لبابا اي حاجه من اللي هقولك دي ياعم شفيق
عم شفيق قال بدهشة : مقولش لجمال
نجمه قالت : ايوه
عم شفيق قال باستغراب : ليه هو جمال ميعرفش
نجمه قالت : لا بابا ميعرفش اي حاجه عن اللي هقولك ده ياعم شفيق
عم شفيق قال بدهشة : ليه يانجمه هو ايه اللي حصل علشان مش راضيه تقوليه و مخبيها علي جمال
نجمه قالت : اوعدني الاول ياعم شفيق ومد ايده
ونظر عم شفيق لايده نجمه والتفت لها بدهشة
نجمه قالت بقلق : اوعدني ياعم شفيق
عم شفيق قال : طيب بوعدك يانجمه وحط ايده في ايدها اني مش هزعل منك ولا هقول لجمال ايه حاجه خلاص
نجمه قالت : خلاص ياعم شفيق
وشال عم شفيق ايده من ايده نجمه والتفت لها وقال بقلق : قولي لي بقي في ايه
نجمه قالت : هقولك ياعم شفيق
امام شركه الشناوي :
وصل مروان على الشركه وقف العربيه ونزل منها وقفل الباب وراها بضيق والتفت قدامه على الشركه ودخل ورايح على مكتبه
في مكتب نجوى السكرتيره :
قاعده نجوى على كرسي مكتبها وبتنظر قدامها بالصدفه وهي بتشتغل لقت مروان جاي وقالت لنفسها : مروان بيه وقامت من على الكرسي وهي بتنظر لها
ورايح مروان ناحيه مكتبه بضيق
وبتنظر له نجوي السكرتيرة وهو ماشي وقالت لنفسها باستغراب : هو ماله مروان بيه باين عليه مضايق ياتري في ايه
ووقف مروان قدامه مكتبه وفتح الباب ودخل المكتب وقفل الباب وراه
وبتنظر نجوى السكرتيره وهي واقفه على باب مكتب مروان بيه وقالت لنفسها بدهشه : يا ترى متضايق ليه وقعدة على كرسي مكتبها تلاقيه مش متضايق ولا حاجه اصل هيتضايق من ايه ما فيش حاجه حصلت يمكن يكون تعبان مش اكتر عشان لما دخلت عليه لقيته ماسك دماغه اظهار عنده صداع ربنا يشفيه ما اشوف شغلي ونظرت على مكتبها
في مكتب مروان :
قاعده مروان على كرسي مكتبه وبينظر على المكتب لقي اعمال كتاب واللاب توب بتاع نجمه والتفت على التليفون وماسك السماعه وبيتصل بنجوي السكرتيره
في مكتب نجوى السكرتيره
رنه تليفون مكتب نجوى السكرتيره ورفع السماعه وقالت : الو
مروان قال : نجوى
نجوى السكرتيره قالت : ايوه يا فندم
مروان قال بضيق : بلغي الاستاذ لبيب انه يجي لي
نجوى السكرتيره قالت : حاضر يا فندم
وقفل يا مروان الخط
في مكتب نجوى السكرتيره :
وبتتصل نجوى السكرتيره بالاستاذ لبيب
في مكتب الاستاذ لبيب :
رن تليفون مكتب الاستاذ لبيب ورفع السماعه وقال : الو
نجوى السكرتيره قالت : الو ايوه يا استاذ لبيب انا نجوى
الاستاذ لبيب قال : ايوه يا نجوى في حاجه
نجوى السكرتيره قالت : ايوه مروان بيه عايز حضرتك في مكتبه
الاستاذ لبيب قال باستغراب : مروان بيه مش هو مش موجود يا نجوى
نجوى السكرتيره قالت : ما هو وصل من شويه يا استاذ لبيب وطالب حضرتك
الاستاذ لبيب قال : وصل
نجوى السكرتيره قالت : ايوه يا استاذ لبيب وصل من شويه
الاستاذ لبيب قال : طيب يا نجوى انا جاي وقفل الخط يا ترى عايزني في ايه تلتقي عاوزني بخصوص المسابقه اما اروح اشوف وخرج من مكتبه وراح على مكتب مروان ونظر لنجوى السكرتيره لقاها بتشتغل فاراح لها نجوى
والتفتت له نجوى وقالت: ايوه يا استاذ لبيب
الاستاذ لبيب قال : في حد مع مروان بيه جوه
نجوى السكرتيره قالت : لا يا استاذ لبيب ما فيش حد بس هو باين عليه تعبان
الاستاذ لبيب قال باستغراب : تعبان
نجوى السكرتيره قالت : ايوه يا استاذ لبيب تعبان
الاستاذ لبيب قال بقلق : تعبان ماله يا نجوى وبعدين انت عرفت ازاي
نجوى السكرتيره قالت : ما فيش كنت داخله عنده المكتب لقيته حط ايده دماغه باين عنده صداع
الاستاذ لبيب قال : اهااا طيب ماروحش ليه يرتاح
نجوى السكرتيره قالت : ما انت عارف يا استاذ لبيب مروان بيه بيحب الشغل قد ايه يا انا بتهيالي لو قعد يوم يرتاح وما جاش الشغل هيتعب اكثر
الاستاذ لبيب قال : معاكي حق يا نجوى والتفت على باب مكتب مروان بيه ونظر لنجوي السكرتيرة طيب بلغيه يا نجوى اللي انا بره
نجوى السكرتيره قالت : طيب يا استاذ لبيب
و قامت من على الكرسي بس ما تقولوش اللي انا قلت لك حاجه انا قلت اقول لك بس علشان تبقى واخد بالك لو اتعصب ولا حاجه عليك
الاستاذ لبيب قال : طيب يا نجوى مش هقول له حاجه يلا بقى ادخلي قولي لي ان انا بره
نجوى السكرتيره قالت : طيب ومشت
وبينظر لها الاستاذ لبيب وهي ماشيه
ووقفت نجوى امام باب مكتب مروان بيه وخبطت على الباب
ونظر مروان وهو قاعد على كرسي مكتبه ونظر للأعمال الكتاب للباب وقال : ادخل
ودخلت نجوى السكرتير المكتب ونظرت لمروان بيه ورايحه لعنده
وبينظر له مروان وهي جايه وقال : في ايه يا نجوى
وقفت نجوى السكرتيره مكانها وهي بتنظر لمروان وقالت بقلق : الاستاذ لبيب بره يا فندم
مروان قال بضيق : طيب هخليه يدخل يا نجوى
نجوى السكرتيره قالت : حاضر يا فندم والتفت وراها وراحت عند باب المكتب وخرجت منه ونظرت للاستاذ لبيب اتفضل يا استاذ لبيب
والتفت لها الاستاذ لبيب وقال : شكرا يا نجوى ورايحه لعندها ودخل المكتب
ونظرت له نجوى السكرتيره وقفلت الباب بالمكتب
ونظر الاستاذ لبيب لمروان بيه بقلق
وبينظر له مروان وقال : ايه يا استاذ لبيب اتفضل وشاور بايده على كرسي اللي قصاده ولا هتفضل واقف عندك
الاستاذ لبيب قال بقلق : لا يا فندم جاي وراح لعنده وهو بينظر له
وبينظر له مروان وقال بغضب : ما تتفضل يا استاذ لبيب واقف ليه هقعد اقول لك اتفضل
الاستاذ لبيب قال بقلق : لا يا فندم انا اسف وقعد خير يا فندم
مروان قال بضيق : خير يا استاذ لبيب ونظر على المكتب واخذ اعمال الكتاب ومده ايده اتفضل
ونظره الاستاذ لبيب لايده مروان والتفت له وقال باستغراب : ايه دول يافندم
مروان قال : دول أعمال الكتاب إللي انا قابلتهم الصبح خدهم و اعطيهم للاستاذ رشاد والأستاذ حمزه والأستاذ يونس علشان يقراهم
الاستاذ لبيب قال : حاضر يافندم ونظر لاعمال الكتاب ومد ايده واخذهم
مروان قال : انت اعطتهم اعمال الكتاب اللي انت قابلتهم
الاستاذ لبيب قال : ايوه يا فندم اعطتهم زي ما حضرتك قولتي لي
مروان قال : طيب كويس اعطتهم دول كمان واي كاتب يجي علشان يقدم في المسابقه قبله انت وخد منه العمل بتاعه للاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والاستاذ يونس على طول ما تخليهوش يستنى لما يقابلني عشان انا مش هقابلهم تاني
الاستاذ لبيب قال باستغراب : ليه يا فندم حصل حاجه
مروان قال : لا ما حصلش حاجه بس انا عندي شغل وبعدين ده شغل حضرتك والمفروض انت اللي تعمله انا قابلت الكتاب اللي جوم يقدموا الصبح علشان دول أول كتاب جوم يقدموا في المسابقة فكان لازم اقابلهم علشان ابين لهم ان احنا فعلا مهتمين بيهم و بالمسابقه اللي احنا عاملينها بس بعد كده اي كاتب يجي حضرتك تقابله زي ماقوتلك وتعطي العمل بتاعه للاستاذ رشاد والأستاذ حمزه والأستاذ يونس علشان يقراه مفهوم
الاستاذ لبيب قال : حاضر يافندم
مروان قال : طيب اتفضل انت روح شوف شغلك ونظر علي المكتب
الاستاذ لبيب قال : حاضر يافندم و بيقوم والتفت بالصدفة علي المكتب لقي اللاب توب فتذكر نجمه والتفت لمروان اه صحيح يا فندم
والتفت له مروان وقال باستغراب : هو ايه اللي صحيح يا استاذ لبيب
الاستاذ لبيب قال : كان في انسه يا فندم كاتبه الروايه بتاعتها على اللاب توب وما كانتش قارئه اعلان المسابقه وكانت عايزه تمشي بس انا قلت لها استنى لما تقابل حضرتك وتقول لك وحضرتك انت اللي تقرر هو حضرتك عملت معاها ايه يا فندم مشيتها
ونظر مروان للاب توب بتاع نجمه والتفت للاستاذ لبيب وقال بضيق : و بتسال ليه يا استاذ لبيب
الاستاذ لبيب قال : لا مافيش يا فندم اصل مش شايف اللاب توب بتاعها يعني ما اعمال الكتاب فبسال بس مش اكتر
مروان قال بضيق : لا ما مشيتهاش و اللابتوب
شويه و هيكون على مكتبك اتفضل على شغلك
الاستاذ لبيب قال : حاضر يافندم وقام من علي الكرسي بعد اذنك ومشي
وبينظر له مروان وهو ماشي والتفت للاب توب وتذكر اللي حصل في بيت عم شفيق
وفتح الاستاذ لبيب باب المكتب وخرج منه وقفل الباب وراها
ونظرت نجوي السكرتيرة علي شمالها لقيت الاستاذ لبيب خرج من المكتب مروان بيه وماشي وقالت : استاذ لبيب
ووقف الاستاذ لبيب ونظر لنجوي السكرتيرة وقال: ايوه يا نجوى
وقامت نجوى السكرتيره من علي كرسي مكتبها وهي بتنظر للاستاذ لبيب وراحت لعنده ووقفت قدامه وقالت : ايه مروان زعق لك ولا ايه
الاستاذ لبيب قال : لا ما زعليش ولا حاجه يا نجوى
نجوى السكرتيره قالت : طب كويس والتفتت لقت في ايده الاستاذ لبيب أوراق ونظر للاستاذ لبيب ايه الاوراق دي كلها يا استاذ لبيب
والتفت الاستاذ لبيب لاعمال الكتاب ونظره لنجوى السكرتيره وقال : دي اعمال الكتاب اللي دخلوا الصبح لمروان بيه
نجوى السكرتيره قالت : اهااا ونظرت لاعمال الكتاب طب هو انت وخدها على فين كده يا استاذ لبيب ونظرت له
الاستاذ لبيب قال: هيكون على فين يعني يا نجوى هتفسح بيها على قسم المراجعه طبعا علشان الاستاذ رشاد والأستاذ حمزه والأستاذ يونس يقراهم
نجوى السكرتيره قالت : هيقراوا كل دول يا استاذ لبيب ده عنينهم توجعهم
الاستاذ لبيب قال : امال هيعملوا ايه يعني يا نجوى ما هو دي شغلهم وبعدين خشي قولي لمروان بيه كده ان عينيهم هتوجعهم لما يقراوا
نجوى السكرتيره قالت باربتاك : ها لا يا استاذ لبيب انت معاك حق فعلا ده شغلهم ولازما يعملوه انا كمان رايحه اشوف شغلي بدل ما مروان بيه يطلع ولو شفنا واقفين كده هيقي يومنا مش فايت عن اذنك بقي ومشت
وبينظر لها الاستاذ لبيب وهي ماشيه بابتسامة التفت قدامه ومشي
وقعدة نجوي السكرتيرة وبتنظر قدامها لقيت الاستاذ لبيب ماشي ونظرت علي مكتبها
وراح الاستاذ لبيب علي قسم مراجعه الكتب ووقف قدام الباب وخبط عليه
وبينظروا الاستاذ حمزه والأستاذ يونس والأستاذ رشاد وهو جوه المكتب في أعمال الكتاب وبيقراهم
والتفت الاستاذ يونس علي الباب وقال : ادخل ونظر في الروايه اللي قدامه علي المكتب
ودخل الاستاذ لبيب ونظر لهم وقال : ايه خلصتم أعمال الكتب اللي انا جبته لكم
ونظروا له الاستاذ رشاد والأستاذ حمزه والأستاذ يونس والأستاذ يونس
وبينظر الاستاذ رشاد للاستاذ لبيب وقال : لسه يا استاذ لبيب اديني بنقراها اهوه
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ رشاد وقال : طيب
الاستاذ حمزه وقال : وبعدين هم دول بيخلصوا يا استاذ لبيب
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ حمزه وقال : لا شدوا حالكم كده ده احنا لسه بنقول يا هادي
وبينظر الاستاذ يونس للاستاذ لبيب وقال : اهو شغالين يا استاذ لبيب وان شاء الله نخلصهم
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ يونس وقال : إن شاء لله
وبينظر الاستاذ حمزه للاستاذ لبيب وقال : انا مش عارف مروان بيه ليه مصير على المسابقه دي ما احنا عندنا الكتاب بتوعنا نعمل المسابقه دي ليه و ندقق عينينا في القراءه كده
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ حمزه وقال : ما انت كنت موجود يا استاذ حمزه لما مروان بيه قال ان هو عايز يعمل المسابقه دي ليه
وبينظر الاستاذ حمزه للاستاذ لبيب وقال: اه كنت موجود يا استاذ لبيب بس انا مافهمتش برده هو عايز يعملها ليه هما الكتاب بتوعنا ما هو الكتاب محترفين و مشهورين كمان يبقى لازمته ايه بقى نتعامل مع مبتدئين لسه بما اننا عندنا كتاب محترفين وانت نفسك قلت كده في غرفه الاجتماعات ليه بقي نقعد ندقق عينينا في اللي هم كاتبينه هو مجهود وخلاص على الفاضي
الاستاذ لبيب قال : لا يا استاذ حمزه مش مجهود على الفاضي في ناس هتستفيد من اللي انتم بتعملوه ده وبعدين انتم بتعملوا شغلكم زي ما بتعملوا شغلكم مع الكتاب التانيين تبقوا مضايقين من ايه بقى ونظر لهم
الاستاذ رشاد قال : احنا مش متضايقين ولا حاجه يا استاذ لبيب ده شغلنا واحنا بنعمل
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ رشاد وقال : اما انتم مش متضايقين امال في ايه بقى ونظر لهم
الاستاذ حمزه قال : يا استاذ لبيب انا مش متضايق ده شغلي وانا بعمله و باخد مرتب عليه بس انا بسال ليه بنعمل ده كله يعني بما اننا عندنا كتاب محترفين وعندهم اسلوب في الكتابة مش مبتدئين زي دول ولسه بيكتبوا و كتابتهم كلها محتاجه شغل مضاعف عن الشغل اللي احنا بنعمله مع الكتاب المحترفين يبقى ليه كل ده من الاول
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ حمزه وقال : شوف يا استاذ حمزه لو عندك كلام روح قوله لمروان بيه متقوليش انا انت وانا هنا بشتغل زيي زيكم وانتم دلوقتي مسؤولون قدامه هو مش قدامي انا وحضرتك سمعته وهو بيقول كده في غرفه الاجتماعات يعني لو عندك كلام عاوز تقوله روح قول له وهو دلوقتي في مكتبه
وبينظر الاستاذ حمزه للاستاذ لبيب وقال : ما انا لو رحت قلت له الكلام ده مش هيقتنع طب وعلى ايه اشوف شغلي خلاص احسن بقى
الاستاذ لبيب قال : انا رايي كده بردك
وبينظر لهم الاستاذ لبيب وقال : واتفضلوا دول اعمال كتاب بردك وحط ايده علي الاعمال
والتفتوا الاستاذ رشاد والأستاذ حمزه والأستاذ يونس للاعمال الكتاب إللي في ايده الاستاذ لبيب ونظروا للاستاذ لبيب
وبينظر الاستاذ رشاد للاستاذ لبيب وقال : ودول جوم امتا دول كمان
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ رشاد وقال : لا دول بتاعوا الكتاب اللي جوم الصبح اللي قابلهم مروان بيه
وبينظر الاستاذ يونس للاستاذ لبيب وقال : اما جوم الصبح امال كانوا فين الاعمال دي
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ يونس وقال : كانوا عن مروان بيه في مكتبه
الاستاذ يونس قال : اهااا طيب
والتفت الاستاذ لبيب للاستاذ رشاد وقال : امسك يا استاذ رشاد ومد ايده
وبينظر الاستاذ رشاد للاستاذ لبيب وقال : طيب ومد ايده واخدهم والتفت علي المكتب وحطهم جانبه ونظر للاستاذ لبيب اتفضل يا استاذ لبيب
وبينظر الاستاذ لبيب للاستاذ رشاد وقال : لا شكرا انا عندي شغل وكمان اسيبكم عشان تشوفوا شغلكم عن اذنك
الاستاذ رشاد قال : اتفضل
والتفت الاستاذ رشاد للاستاذ حمزه والأستاذ يونس وقال : لما نخلص اللي معانا نبقي نقسهم دول ونظر للأعمال الكتاب والتفتوا لهم كمان علشان نبقي مركزين في كل عمل ولا انتم ايه رايكم
ونظر له الاستاذ يونس وقال : لا انت عندك حق يا استاذ رشاد
وبينظر الاستاذ رشاد للاستاذ يونس وقال : طيب والتفت للاستاذ حمزه وحضرتك يا استاذ حمزه ايه رايك لو عاوز نقسم دول مافيش مشكلة
وبينظر الاستاذ حمزه للاستاذ رشاد وقال : نقسم ايه هو انا لسه خلصت اللي معايا يا استاذ رشاد عشان نقسم لما نبقى نخلص اللي قدامنا ده نبقى نشوف دول كمان
الاستاذ رشاد قال : طيب ونظر قدامه وبيقرا في الروايه
ونظروا الاستاذ حمزه والاستاذ يونس قدامهم على المكتب
و بيقراوا
في شقه عم شفيق :
في الانتريه :
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت بقلق : بس يا عم شفيق هو ده اللي حصل من ساعه ما عرفت مروان
وبينظر لها عم شفيق بصدمه ————–

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى