رواية عرض جواز الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم أسماء صلاح
رواية عرض جواز الجزء السادس والثلاثون
رواية عرض جواز البارت السادس والثلاثون
رواية عرض جواز الحلقة السادسة والثلاثون
توقفنا لما نجوي السكرتيره قالت : الانسه نجمه جمال يافندم
مروان بدهشة : ايه الانسه نجمه جمال وشال ضهره من علي الكرسي وطلع شويه قدام هو بينظر لها
نجوى : ايوه يافندم
مروان باستغراب : هي جات امتا يانجوي
نجوي : لسه دلوقتي يافندم جايه مع الاستاذ لبيب بس الاستاذ لبيب راح يشوف شغل
مروان قال لنفسه بقلق : يعني انا لما حسيت انها موجوده كان صح وهي كانت موجوده فعلا
نجوي : ادخلها لحضرتك يافندم
مروان بقلق : ها لا يانجوي مدخلهاش غير لما اقولك مفهوم
نجوى : حاضر يافندم
مروان : وشوفيها تشرب ايه
نجوى : حاضر يافندم اي اوامر تانيه
مروان : لا يانجوي اتفضلي انتي
نجوي : طيب بعد اذنك ومشت
وبينظر لها مروان وهي ماشيه وقال لنفسه بقلق : نجمه هنا بس انا ازاي حاسيت بيها انها هنا ازاي وبيفكر
وقفلت نجوي السكرتيره باب مكتب مروان بيه والتفت لنجمه وراحت لعندها ووقفت قدام كرسي مكتبها وهي بتنظر لها وقالت : معلشي حضرتك هتنتظري شويه علشان مروان بيه مشغول اول مايفضه هدخل حضرتك علي طول وقعده علي كرسي مكتبها
وبتنظر لها نجمه وقالت بابتسامة : طيب
نجوي : طيب حضرتك تشربي ايه
نجمه بابتسامة : لا شكرا
نجوي : لا لازم تشربي حاجه
نجمه بابتسامة : لا شكرا مش عاوزه حاجه
نجوي السكرتيره : طيب ونظرت علي المكتب وبتشتغل
نجمه قالت لنفسها بارتياح : الحمد لله انه مشغول ويارب يفضل مشغول كده ومايفضش علشان انا مش عاوزه ادخل واشوفه والتفت علي باب مكتب مروان بضيق
في مكتب مروان :
قاعد مروان علي كرسي مكتبه وقال لنفسه بتفكير : حاست ازاي انها موجوده بس وبقلق مش مهم دلوقتي انا حاسيت ازاي دي قاعدة بره اما اتصل بكريم اعرف الاستاذ ده اتاخر ليه وبيتصل بيه الهاتف الذي طلبته غير متاح حاليا يرجى محاولة الاتصال في وقت لاحق بدهشة ايه ده غير متاح اما اتصل بي تاني يمكن يرد وبيتصل بي الهاتف الذي طلبته غير متاح حاليا يرجه محاولة الاتصال في وقت لاحق برده غير متاح اعمل دلوقتي بس وقام من علي كرسي وفي ايده تليفونه ووقف جانب المكتب وبضيق انا قولته يجي على الشركه مجاش ليه لغاية دلوقتى بس راح فين ده اما اتصل بي يمكن يرد وبيتصل بي ورايح جاي الهاتف الذي طلبته غير متاح حاليا يرجه محاولة الاتصال في وقت لاحق برده غير متاح ووقف اعمل ايه بس اما افضل وراها يمكن يرد عليه وبيتصل بي ورايح جاي
في مكتب نجوي السكرتيره :
وقعده نجوي علي كرسي مكتبها وبتشتغل وقالت لنفسها : هو مروان بيه مش عاوزها تدخله ليه هي مش قربته استني كده لما اسالها اذا كانت قربته ولا لا ونظرت لنجمه لقيتها بتبص علي باب مكتب مروان بيه بس ممكن لو سالتها تقول لمروان بيه ويزعق لي طيب والعمل ما انا عاوزه اعرف هي قربته ولا لا بس ازاي اعرف ونظرت علي المكتب وبتفكر ايوه اسالها من غير ما تاخد بالها انها قريبه مروان بيه ولا لا وكده هي مش هتعرف اني انا عاوزه اعرف هي قربته ولا لا ايوه والتفت لنجمه هو حضرتك كويسه
والتفت لها نجمه وقالت بقلق : ها اه كويسه ليه
نجوي : لا مافيش انا بسال بس علشان حضرتك لما كنتي هنا المرة اللي فاتت كنتي تعبانه فأنا قلت اسال حضرتك انتي كويسة ولا لا
نجمه بابتسامة : اهااا لا انا كويسه الحمد لله
نجوي : طيب الحمد لله يا احنا كنا قلقنين عليكي اوي ومروان بيه كمان كان قلقان عليك زي ماتكوني قربته
نجمه باستغراب : قربته
نجوي : ايوه قربته ايه هو حضرتك مش قربته
نجمه بدهشة : لا مش قربته ولا حاجه
نجوي بابتسامة : اهااا طيب على العموم الف سلامه علي حضرتك
نجمه بابتسامة : الله يسلمك
ونظرت نجوي السكرتيره علي مكتبها وبتشتغل وقالت لنفسها : دي مطلعتش قريبه مروان بيه زي ما انا كنت فاكره بس مروان بيه كان خايف عليها اوي كده ليه لما انها مش قريبته يعني يمكن علشان هي فاقدة الوعي في مكتبه ولو كان حصلها حاجة هو هيضر علشان كده هو كان خايف عليها اوي اه يمكن كده فعلا علشان لو كان جرلها حاجة مروان بيه كان هيضر فعلا علي العموم الحمد لله ان محصلش حاجه وانها بقيت كويسه واما اشوفه شغلي بقي وبتشتغل
وبينظر لها نجمه وقالت لنفسها بضيق : قريبته انا قريبه ده اهو ده اللي ناقص يا انا مش طايقه اشوفه حتي ابقي قربيته ازاي هو ده حد يقدر يستحمله قال قريبته قال ونظرت علي باب مكتب مروان
في عربيه كريم :
سايق كريم العربية وبينظر علي الطريق فوقفت العربية وقال لنفسه باستغراب : وقفتي ليه وبيدور العربية فماشتغلتش ايه اللي حصلك ما انتي كنتي ماشيه كويسه اما ادورها تاني يمكن تشتغل ودور العربية فماشتغلتش وبعدين بقي اما انزل اشوف مالها دي وفتح كبوت العربية و نظر فيه ياتري حصلها ايه دي علشان وقفت كده فجاة اعمل ايه دلوقتي ونظر لها انا معرفش حاجه عن تصليح العربيات يعني كان لازم تعطلي النهارده ومروان مضايق مني اما اتصل بي اخليه يبعت لي حد بعربية وياخد العربية دي يصلحها
وبيتصل بمروان لقها رقمه مشغول وباستغراب ايه ده رقمه مشغول بيتلم مين ده اما احاول تاني يمكن خلص المكالمه دي وبيتصل بي برده مشغول بيكلم مين ده بس اعمل ايه دلوقتي ونظر علي الطريق اخد تاكسي وخلاص واروح له لا ماينفعش اسيب العربيه كده ونظر لها ممكن تسرق امال اعمل ايه بس وبقلق انا لازم اروح الشركه مروان عاوزني ولو اتاخرت هيضايق مني اكتر ماهو مضايق اعمل ايه وبيفكر ايوه اقف حد يساعدني ويشوف لي دي ووقفت ليه كده ومش عاوزه تدور والتفت علي الطريق ونظر علي يمينه فشاور لها بايده
ونظر له صاحب العربية وهو سايق فوقف عربيته
وبينظر كريم للعربية وقال : الحمد لله انها وقفت وراح عند العربية ووقف جانبها لوسمحت ممكن تساعدني
ونظر له صاحب العربية وقال باستغراب : أساعدك
كريم : ايوه العربية بتاعي مش عارف مالها فلو يعني ممكن حضرتك تساعدني
صاحب العربية : اه اوي اوي والتفت للباب العربية وبيفتحه
وفتح صاحب العربية باب العربية ونزل ونظر لقدامه علي عربيه كريم والتفت لكريم وقال : هي دي عربيه حضرتك
والتفت له كريم وقال : ايوه
صاحب العربية : طيب وماشي
ماشي كريم معه ونظر له وقال : شكرا علشان واقفت حضرتك تساعدني
ونظر له صاحب العربية وهو ماشي وقال بابتسامه : مافيش داعي ان حضرتك تشكرني بس هي العربية مالها
كريم : مش عارف اصل انا مش بفهم في تصليح العربيات هي كانت ماشيه وفجاة كده لقيتها وقفت
ووقف صاحب العربية وقال : مايمكن البنزين خالص
كريم : لا مخلصش فيها بنزين
صاحب العربية : طيب لوسمحت افتح كبوت العربيه
كريم : طيب ومشي
ونظر له صاحب العربية وقال : ايه فتح الكبود حضرتك
كريم : ايوه ووقف قصده جانب عربيته
صاحب العربية : طيب ونظر لعربية كريم ورفع الكبود ونظر فيه
وبينظر له كريم بقلق وقال : ها حضرتك عربيتي مالها علشان وقفت كده
ورفع صاحب العربية راسه ونظر لكريم وقال : لازم تروح للميكانيكي يشوفها
كريم بقلق : ميكانيكي
صاحب العربية : ايوه
كريم : بس انا مستعجل
صاحب العربية : مش مشكلة حضرتك انا ممكن اوصلك في طريقي اتفضل
كريم بقلق : لا شكرا بس مش هينفع اسيب العربية هنا لوحدها
صاحب العربية : طيب انا معايا حبل في عربيتي ممكن تربط بي عربيتي حضرتك بعربيتي وفيه ورشه ميكانيكي علي الطريق قريبه ممكن نروح لها
كريم : ياريت بس كده هتعب حضرتك معايا
صاحب العربية : ولا تعب ولا حاجة ثانيه واحدة اجيب الحبل من شنطه العربية
كريم : طيب
وبينظر له كريم وهو ماشي وقال لنفسه بقلق : اما اتصل بمروان علشان اقوله اني هتاخر شويه بدل ما يزعق لي تاني ونظر لتليفونه وبيتصل بي لقها مشغول برده مشغول بيكلم مين ده كله يامروان تلقيه بيكلم حد في شغل علشان كده طول خلاص مش مشكلة لما اروح له ابقي اقوله علي اللي حصل بدل ما عطل له عن شغله
وجاء صاحب العربية ومعه الحبل ووقف قدام كريم وفرد الحبل ونظر له وقال : اتفضل حضرتك اربط الحبل في عربيتك
كريم : خلاص انا ربط الحبل
صاحب العربية قال : طيب ربطه حضرتك كويس
كريم : ايوه
صاحب العربية : طيب انا هروح اربط الطرف التاني في عربيتي وتحرك علي طول
كريم : طيب اتفضل حضرتك
وربط صاحب العربية الحبل في عربيته ط والتفت لكريم وقال : انا ربطت الحبل في عربيتي اتفضل حضرتك اركب عربيتك علشان نتحرك
كريم : طيب
وتحركت عربية كريم و قال لنفسه بقلق: يارب العربية ما تكون محتاجه لتصليح اوي واروح الشركه بسرعه علشان مروان علي اخره مني
في شركه الشناوي :
في مكتب ومروان :
وراح مروان وجاي وحط التليفون علي اذنه وبيتصل بكريم وقال لنفسه بقلق : رد يابني بقي انت فين علشان رقمك مش متاح كده اما اتصل تاني يمكن يكون متاح المرة دي الرقم الذي طلبته غير متاح حاليا يرجه محاولة الاتصال في وقت لاحق وبضيق يووووه بقي اعمل ايه بس دلوقتي وبيفكر
في مكتب نجوي السكرتيره :
ونظرت نجمه لنجوي السكرتيره لقيتها بتشتغل وقالت : معلشي انا لازم امشي
ونظرت لها نجوي السكرتيره وقالت : ليه حضرتك هتمشي مروان بيه شويه وهيخلص وهدخل حضرتك
نجمه بضيق : لا معلشي مش هينفع استني اكتر من كده انا اتاخرت وقامت
وقامت نجوي السكرتيره وهي بتنظر لنجمه وقالت : طيب استني حضرتك لما اديه لمروان بيه خبر انك عاوزه تمشي
نجمه : لا مافيش داعي تديله خبر انا همشي
نجوي : لا يافندم ماينفعش لازم اديله خبر انك عاوزه تمشي علشان لو عرف انك مشيتي هزعق لي
نجمه بقلق : بس
وقطعت نجوي السكرتيره كلامها وقالت : مابسش يافندم ثانيه واحدة اديله خبر وحضرتك بعدها ابقي امشي عن اذنك ومشت
وبتنظر لها نجمه وهي ماشيه وقالت لنفسها بقلق: وبعدين بقي انا عاوزه امشي
وراحت نجوي السكرتيره قدام باب مكتب مروان بيه وخبطت عليه
ووقف مروان وراها الكرسي والتفت للباب بقلق وقال : ادخل
ودخلت نجوي السكرتيره ونظرت لمروان بيه وراحت لعنده وهي بتنظر له وقالت : يافندم الانسه اللي بره عاوزه تمشي
مروان باستغراب : تمشي
نجوي : ايوه يافندم ادخلها لحضرتك
مروان بقلق : لا يانجوي خليها تستني شويه
نجوي : ماهي يافندم بتقول انها مش هتقدر تستني اكتر من كده علشان اتاخرت ومصيرة انها تمشي
مروان قال لنفسه بقلق: اعمل ايه بس ونظر قدامه هي ماينفعش تمشي لازم حد يقابلها ويتفق معاها اعمل ايه وبضيق ماشي ياكريم
نجوي : ادخلها لحضرتك يافندم
والتفت له مروان وقال بقلق : دخليها يانجوي
نجوي : حاضر يافندم ومشت
وبينظر لها مروان وهي ماشيه بقلق
وخرجت نجوي السكرتيره من المكتب
وبينظر مروان وهو واقف وراها الكرسي علي باب المكتب بقلق
ووقفت نجوي السكرتيره جانب باب مكتب مروان بيه ونظرت لنجمه وقالت : اتفضلي حضرتك
والتفت لها نجمه وهي واقفه مكانها وقالت بإرتباك : ها
نجوي : اتفضلي علشان تقابلي مروان بيه
نجمه بقلق : اقابله
نجوي : ايوه هو في انتظار حضرتك اتفضلي وشاورت بايدها علي باب المكتب وهي بتنظر لها
نجمه بقلق : طيب وماشيه ببطئ وبتنظر لنجوي السكرتيره
وبتنظر لها نجوي السكرتيره وهي جايه بابتسامة
ووقفت نجمه قدام نجوي السكرتيره وهي بتنظر لها بقلق
وبتنظر لها نجوي السكرتيره وقالت : وقفتي ليه حضرتك اتفضلي وشاورت بايدها
نجمه بقلق : ها طيب ومايشه
وبينظر مروان وهو جوه وواقف وراها الكرسي اللي جانب مكتبه علي الباب بقلق لقي نجمه
ودخلت نجمه المكتب وهي بتنظر وراها لنجوي السكرتيره بقلق والتفت قدامها لقيت مروان فوقفت مكانها
ومدت نجوي السكرتيره ايدها وقفلت باب المكتب
وبينظروا نجمه ومروان لبعضهم وسرحوا في بعض
وتذكرت نجمه كلام مروان لما قالها انها بنت مش كويسه ونظرت علي الارض بضيق
وبينظر لها مروان وقال بقلق : انا اسف يانجمه اني
والتفت له نجمه وقطعت كلامه وقالت بضيق : مافيش داعي ان حضرتك تعتذر
مروان باستغراب : حضرتي
نجمه بغضب : ايوه حضرتك ونظرت للارض
وبينظر لها مروان وقال لنفسه بحزن : لدرجتي يانجمه انتي زعلانه مني يا انتي مش عاوزه تبص لي حتي طيب يا نجمه انا هريحك بما انك عاوزه كده على العموم حضرتك انا كنت بعتذر علشان اضطريت اني اقابلك
ونظرت له نجمه وقالت بضيق : مافيش داعي ان حضرتك تضطر لحاجة لو مش عاوز تقابلني انا ممكن امشي عادي يعني مافيش مشكلة
مروان بغضب : لا مافيش داعي ان حضرتك تمشي اتفضلي علشان نتكلم وشاورت بايدها علي الكرسي اللي قصاده اتفضلي
نجمه بضيق : طيب ونظرت للارض وماشيه
وبينظر لها مروان وهي ماشيه بحزن وشم الريحه البرفان بتاعت نجمه وعطس وقال : اهااا وحط ايده علي انفه ونظر للارض
ووقفت نجمه مكانها ونظرت له بقلق
وشال مروان ايده من علي انفه ونظر لنجمه لقها واقفه وقال بضيق : واقفتي ليه حضرتك اتفضلي وعطس اهااا وحط ايده علي انفه ونظر قدامه
وبتنظر له نجمه وقالت بقلق : انت كويس
والتفت لها مروان وهو حط ايده علي انفه باستغراب وعطس وقال : اهاااا ونظر للارض
وراحت له نجمه مسرعة ووقفت جانبه وهي بتنظر له وقالت بخوف : مروان انت كويس وحطت ايدها علي دراعه
والتفت لها مروان وهو حط ايده علي انفه ونظر لايدها اللي علي دراعه وشال ايده من علي انفه ونظر لها وقال بابتسامة
: أخيرا سمعتها منك تاني وعطس اهااا وحط ايده علي انفه ونظر للارض
نجمه باستغراب : هي ايه دي اللي سمعتها مني تاني
والتفت لها مروان وحط ايده علي انفه وقال : اسمي يانجمه مروان انا كنت فاكر اني مش هسمعه منك تاني ابدا وعطس اهااا ونظر للارض
نجمه بقلق : انت كويس
ونظر لها مروان وقال : اه كويس وعطس اهااا ونظر للارض
نجمه بخوف : هو انت بتعطس كده ليه
والتفت لها مروان وهو حط ايده علي انفه وقال : مش عارف انا شامم الريحه اللي بتحس منها
نجمه بقلق : ايه الريحه اللي بتتحس منها
مروان : ايوه وعطس اهاااا ونظر للارض
وتذكرت نجمه انها حط من البرفان وقالت بقلق : اه
ونظر لها مروان وقال باستغراب : آه في ايه
نجمه بقلق : انا حطه من ريحه البرفان اللي انت بتتحسس منها
مروان بدهشة : ايه ليه يانجمه هو انتي مش عارفه اني بتحسس منها
نجمه بقلق : لا عارفه بس نسيت وبعدين انا ماكنتش اعرف اني جايه هنا
مروان : يعني لو كنتي عارفه انك جايه ماكنتش حطتي منها
نجمه : لا كنت حطيت علشان انا بحب الريحه دي
وبينظر لها مروان وقال بضيق : طيب يانجمه وعطس اهاااا ونظر للارض
نجمه بقلق : مروان وبتبعد شويه
ونظر لها مروان لقها بتبعد فمسك ايدها اللي هي حطها علي دراعه وهو بينظر لها وقال : رايحه فين
ونظرت نجمه لايد مروان اللي مسكه ايدها والتفت له وقالت : سيبه ايدي انا ولازم امشي
مروان : تمشي وعطس اهااا ونظر للارض
نجمه بخوف : مروان سيبه ايدي انا لازم امشي
والتفت لها مروان وهو حط ايده علي انفه وقال : اما انتي عايزه تمشي يا نجمه جيتي ليه من الاول
نجمه : جيت علشان اتكلم مع حضرتك بخصوص المسابقه
مروان قال : حضرتي تمام وشال ايده من على ايدها
ونظرت نجمه لايدها اللي كان ماسكها مروان والتفتت له بقلق
وبينظر لها مروان و حط ايده على انفه وقال بغضب : اتفضلي حضرتك علشان نتكلم وعطس اهااا ونظر للارض
نجمه بقلق : لا انا همشي علشان لو فضلت انت هتعتب اكتر
والتفت له مروان وقال بغضب : حضرتك ما لكيش دعوة اذا كنت هتعب ولا لا لو فضلتي انتي جايه تتكلمي معايا بخصوص المسابقه فا تفضلي علشان نتكلم مش انا حضرتي تمام اتفضلي علشان نتكلم وشاور بايده علي الكرسي اللي قصده
نجمه قالت بضيق : طيب وماشيه
وبينظر لها مروان وهي ماشيه بغضب
وراحت نجمه عند الكرسي اللي شاور عليه مروان وقعدة عليه وحطت شنطتها والكتب بتاعتها عليه ونظرت للارض بضيق
وبينظر لها مروان بغضب والتفت علي يمينه ورايح عند كرسي مكتبه وهو حط ايده علي انفه وعطس ووقف مكانه وقال : اهااا ونظر للارض
ونظرت له نجمه وهي قاعدة علي الكرسي بقلق والتفت علي رجليها وشالت شنطتها والكتب بتاعتها وقامت من علي الكرسي ونظرت له
وراح مروان ووقف قدام كرسي مكتبه ونظر لنجمه لقها واقفه وقال بغضب : واقفتي ليه حضرتك اتفضلي علشان نتكلم
نجمه بضيق : طيب وقاعدة علي الكرسي والتفت لشنطتها والكتب بتاعتها وحطتهم علي رجليها ونظرت للارض
وبينظر لها مروان بغضب وقعد علي كرسي مكتبه والتفت علي المكتب وحط تليفونه عليه ونظر لعلبه المنديل اللي علي المكتب وشال ايده من علي انفه واخذ المنديل وحطه علي انفه ونظر لنجمه وعطس وقال : اهاا وبيمسح انفه
والتفت له نجمه وقالت بقلق : انا لازم امشي علشان صحتك كده هتتعب من الريحه وممكن يجرلك حاجه
ومسح مروان انفه بالمنديل وقال بضيق : قلت لحضرتك مش هتمشي وبخصوص صحتي دي ماتهمكيش في حاجه علشان تتكلمي فيها انتي جايه هنا علشان تتكلمي في المسابقه فتكلمي فيها وبس وماتكلميش في حاجه تانيه وعطس اهااا ونظر للارض
نجمه بضيق : ماتكلمش ازاي يعني هو عند والسلام قوتلك انا لازم امشي علشان انت هتتعب لو فضلت
والتفت لها مروان وحط ايده علي انفه وقال بغضب : وانا قلت لحضرتك مش هتمشي وانا حر اذا كنت اعند ولا لا دي حاجه متخصكيش حضرتك تكلمي في المسابقه وبس
نجمه بعصبية : ازاي يعني اتكلم في المسابقه وبس ما هو لو حضرتك جرلك حاجه هبقي انا السبب علشان انا اللي حطه الريحه اللي حضرتك بتتحسس منها يبقي متكلمش ازاي بقي
مروان بضيق: لا ماتخافيش حضرتك لو جرلي حاجه وتعبت ساعتها هبقي اقول ان حضرتك مالكيش دعوة وانا اللي اصيرت علي حضرتك تفضلي
نجمه بغضب : طيب ازي كان كده مافيش مشكلة هفضل
وبينظر لها مروان بضيق وقال : تمام نتكلم بقي في اللي حضرتك جايه علي شانه وعطس اهااا ونظر للارض وبيمسح انفه بالمنديل
وبتنظر له نجمه وقال بقلق : بس حضرتك مش قادر تتكلم خليني امشي احسن
ومسح مروان انفه بالمنديل ونظر لها وقال بضيق : قلت لحضرتك مش هتمشي وهنتكلم
نجمه بغضب : نتكلم ايه هو انت قادر تقول كلمتين علي بعض علشان عاوزنا نتكلم وبعدين انت مش عاوزني امشي اوي كده مش انتي نستني
وبينظر مروان لنجمه وحط المنديل علي انفه وقال باستغراب : نسيتك
نجمه بضيق : اه نستني مش طول الفترة اللي فاتت دي ما سالتش عليه اذا كنت عايشه او ميته حتى
وبينظر لها مروان وقال بضيق : هو حضرتك بتتكلمي في ايه نسيتك ايه ومانسكيش ايه حضرتك جايه هنا علشان نتكلم في المسابقة ليه بقي بتتكلمي في مواضيع تانيه انا مش فاهم لوسمحتي خليني نتكلم في المسابقة
نجمه بعصبية : وانا بقي مش عاوزه اتكلم في حاجة والتفت علي رجليها وشالت شنطتها والكتب بتاعتها وقامت من علي الكرسي
وبينظر لها مروان وقال بضيق : هو حضرتك رايحه فين
ونظرت له نجمه وقالت بغضب : ماشيه
وقام مروان من علي الكرسي وهو بينظر لها وحط ايده بالمنديل علي انفه وقال : ماشيه ازاي حضرتك احنا لسه ماتكلمنش
نجمه بعصبية : انا مش عاوزه اتكلم معاك وما كنتش عاوزه اجي اساسا علشان تقولي احنا لسه ماتكلمنش
وبينظر لها مروان وقال : طيب اتفضلي حضرتك اقعدي علشان نتكلم
نجمه بضيق : مش قاعده ومش هتكلم معاك وانا ماشيه ومشت
وبينظر لها مروان وهي ماشيه وقال : استني حضرتك مايصحش كده و عطس اهااا
ووقفت نجمه مكانها والتفت وراها ونظرت له بقلق
وبينظر مروان علي المكتب ومسح انفه بالمنديل اللي حطه عليها والتفت لنجمه لقها واقفه وقال : اتفضلي حضرتك اقعدي علشان نتكلم
وبتنظر له نجمه بغضب
امام ورشه الميكانيكه :
ووقف صاحب العربية
ووقفت عربية كريم وراها وهي مربوطه بالحبل وكريم هو جوه العربية زنظر من شباك العربية لقي الورشه وقال لنفسه : اديني وصلنا علي الورشه اهو يارب بقي العربية تصلح بسرعه والتفت للباب العربية ونزل منها وبينظر علي الورشه
وفتح صاحب العربية باب العربية ونزل ونظر لكريم وقال : ان شاء الله العربية مش هتكون محتاجه تصليح اوي
ونظر له كريم وقال : يارب وشكرا اوي
صاحب العربية : علي ايه انا معملتش حاجه
كريم : ازاي بقي يا حضرتك ساعدتني كتير وانا متشكر اوي
صاحب العربية بابتسامه : العفو طيب ممكن الحبل علشان انا لازم امشي
كريم : اه طبعا ثانيه واحدة اجيبه لحضرتك
صاحب العربية : طيب
كريم : اتفضل ومد ايده بالحبل
صاحب العربية : شكرا ونظر للحبل واخذه التفت لكريم عن اذنك
كريم بابتسامه: اتفضل
وبينظر كريم للعربيه وهي وماشيه والتفت علي الورشه ودخل الورشه ووقف مكانه وبينظر لقي واحد تحت عربيه فاراح لعنده ووقف قدامه وقال : لوسمحت
وسمعه الميكانيكي وهو تحت العربية وطلع من تحتها ونظر لكريم وقال : ايوه حضرتك
كريم : لوسمحت عربيتي عطلنا بره فعاوز حد يشوفها
الميكانيكي : طيب اتفضل معايا وانا هشوفها
كريم : طيب
ونظر الميكانيكي لعربية كريم وهو ماشي والتفت له وقال : هي دي عربيه حضرتك
ونظر له كريم وهو ماشي وقال : ايوه هي
وماشي الميكانيكي وبينظر لكريم وقال : طيب هي مالها
وماشي كريم وبينظر له وقال : مش عارف هي كانت ماشيه وفجاة لقيتها وقفت ودورتها مرتين وما اشتغلتش
الميكانيكي : طيب لو سمحت افتح كبود العربية
كريم : حاضر ومشي
وبينظر له كريم وهو واقف جانب العربية وقال بقلق :ها حضرتك العربية مالها
ورفع الميكانيكي راسه ونظر لكريم وقال : العربية فيها وقاله علي العطل علشان كده هي مابتشتغلش
كريم بقلق : طيب تصليحها هياخد وقت
الميكانيكي : اه هياخد وقت شويه ممكن حضرتك تسيبها وتيجي بعد ساعه ولا حاجه تاخدها تكون اتصلحت
كريم بقلق : لا انا هستنى مش هينفع اسيبها بس لو سمحت صلحها بسرعه
الميكانيكي : طيب انا هروح اجيب العده واجي
كريم بقلق : طيب اتفضل
وبينظر له كريم وهو ماشي والتفت على العربيه وقال لنفسه بقلق : ما اتصل بمروان اقول له على اللي حصل علشان زمانه متضايق ان انا اتاخرت وبلاش استنى لما اروح له ومد ايده في جيبه وهيطلع التليفون لا استنى احسن يمكن يكون مشغول ولا حاجه بلاش اعطله وكده كده انا هروح له هبقى اقول له وخلاص
وجاء الميكانيكي ومعه العده و بيصلح العربيه
في شركه الشناوي :
في مكتب مروان :
ووقفه نجمه وبتنظر لمروان بغضب
وبينظر لها مروان وقال : اتفضلي حضرتك اقعدي ما ينفعش كده احنا لسه ما تكلمناش هتمشي ازاي يعني لما نتكلم تبقى تمشي زي ما انتي عايزه بس دلوقتي ما ينفعش تمشي اتفضلي حضرتك اقعدي خلينا نتكلم
وبتنظر له نجمه بضيق والتفتت وراها وماشيه
وراح مروان مسرعا لعندها ومسكه ايدها ووقفها وقال : استني حضرتك وعطس اهااا ونظر للارض
والتفت له نجمه والدموع علي وشها
ومسح مروان انفه بالمنديل اللي حطه عليها ونظره لا يده نجمه لقي ماسكه وساب ايدها وبيتلفت لنجمه وقال : انا اسف علشان والتفت لقي نجمه فسكت و بتنهيده هو فيه ايه حضرتك بتعيطي ليه
ونازله نجمه الدموع من عينيها وقالت بغضب : والله انا حره اعيط ولا ما اعيطش مالكش دعوه
مروان بضيق : طيب انا اسف علشان مسكت ايدك اتفضلي حضرتك خلينا نتكلم
ونازله نجمه الدموع من عينيها وقالت بغضب : طيب ومشت
وبينظر لها مروان وهي ماشيه بغضب
وراحت نجمه وقعدت على الكرسي اللي كانت قاعده عليه والدموع نازله من عينيها وحطت الكتب وشنطتها على رجليها ونظره للارض بضيق
وبينظر لها مروان وهو واقف بغضب ورايح عند كرسي مكتبه وعطس ووقف مكانه وقال : اهااا
والتفت له نجمه والدموع نزلها علي وشها بقلق
ومسح مروان انفه بالمنديل والتفت لقي نجمه بتبص له
والتفت نجمه للارض والدموع نزلها من عنينها بضيق
وبينظر لها مروان بغضب وراح عند كرسي مكتبه وقعد عليه هو بينظر لنجمه
ونظرت له نجمه والدموع نزلها من عنينها وقالت بضيق : اتفضل حضرتك اتكلم انا سامعك
مروان : طيب بس لحظه واحدة ونظر لعلبة المناديل اللي علي المكتب واخد منديل
وبتنظر له نجمه والدموع نزلها من عنينها وقالت بغضب : لا شكرا مش عاوزه مناديل
ونظر لها مروان وقال بدهشه : انا ما كنتش هديه لك حضرتك ده لي انت شايفه ان انا بعطس ازاي من الريحه دي وبعدين لو عايزه مناديل فانا اسف مش هقدر ادي لك علشان انا محتاجها اكتر زي ما انت شايفه يعني
وبتنظر له نجمه بغضب والدموع نزلها من عنينها وقالت : وانا مش عايزه مناديل انا ما طلبتش منك على فكره ولو حضرتك ادتها لي انا ما كنتش هاخدها بردك
مروان : طب كويس ان حضرتك ما انتيش عايزه علشان انا ما كنتش هدي لك من الاساس يعني
نجمه بضيق : طب اتفضل بقى حضرتك اتكلم عايز تقول ايه انا سمعاه
مروان : طيب هتكلم بس ثانيه واحده وشال المنديل اللي على انفه وحط مكانه المنديل الثاني
وبتنظر له نجمه بغضب والدموع نازله من عينيها
وحط مروان المنديل اللي كان على انف قدامه على المكتب ومسح انفه بالمنديل اللي عليها ونظره لنجمه وقال : نتكلم بقى حضرتك بخصوص المسابقه وانهارت نجمه من العياط ونظرت للارض
وبينظر لها مروان وقال : هو حصل حاجه حضرتك علشان تعيطي
والتفتت له نجمه وهي منهاره من العياط وقالت بغضب : كل ده ما حصلش حاجه قاعد تقولي حضرتك حضرتك ولا ادينك تعرفني وتقول لي ما حصلش حاجه و نسيتني وبتتكلم معايا برسميه وتقول لي ما حصلش ومش راضي تديني منديل عشان امسح بيه دموعي ده ايه البخل اللي انت فيه ده ونظرت للارض وانهارت من العياط اكثر
مروان بعصبيه : مش انتي اللي عايزه كده
والتفتت له نجمه وهي منهاره من العياط وقالت : انا
مروان بعصبيه : اه انتي مش انت من ساعه ما دخلتي وقاعده بتقولي لي حضرتك فاضطريت اعاملك برسميه زي ما انتي بتعامليني وبعدين مين اللي قال لك ان انا نسيتك يا انا طول الفتره اللي فاتت دي وانتي ما رحتيش عن بالي لحظه كنت دايما بتذكرك لدرجه اللي انا بقيت بتخيلك قدامي
وبتنظر له نجمه وهي منهاره من العياط وقالت بدهشه : ايه بتتخيلني
مروان بغضب : اه بتخيلك وبعدين انتي بتقولي ان انا ما بسالش عليك اذا كنتي عايشه ولا ميته مش انتي اللي عايزه كده وطلبت مني انك ما عدتش عايزه تشوفي وشي ثاني جايه دلوقتي تلوميني
ومنهاره نجمه من العياط وقالت : اه اناطلبت منك كده بس انت ما صدقت ان انا قلت لك كده وما عدتش سالت عني
مروان بضيق : وعايزني اسال عنك ازاي وانتي بتقولي لي انك ما عدتش عايزه تشوفي وشي قولي لي كده وانا قلت لك انك مش هتشوفي وشي ثاني ولو تعرفيني كويس هتعرفي ان انا قده الكلمه اللي انا بقولها وما كنتيش هتشوفيني النهارده برده بس للاسف الاستاذ كريم ما جاش
ومنهاره نجمه من العياط وقالت باستغراب : كريم
مروان بغضب : اه كريم مش انت بتحبي تشوفيه وتتكلمي معاه اهو كنتي هتقابليه النهارده مكاني بس للاسف هو اتاخر فاضطريت انا اقابلك انا عارف انك زعلانه علشان ماشفتيش كريم وشفتني بس انا اسف هو اللي اتاخر وكان لازم حد يقابلك علشان يتفق معاكي فما كانش قدامي حل تاني غير اني انا اقابلك وانا اسف علشان حضرتك اضطريتي تشوفي وشي انا ما شفتيش وشه كريم بس الظروف بقى هي اللي حكمت وعطس اهااا وبيمسح انفه
وبتنظر له نجمه والدموع نزلها من عنينها وقالت باستغراب : ايه اللي انت بتقوله ده
ومسح مروان انفه بالمنديل اللي حطه عليها وقال بضيق : ايه بقول الحقيقه مش انتي مش عايزه تشوفيني ونسيتيني مش دي الحقيقه
نجمه بعصبية : لا مش دي الحقيقه الحقيقه اللي انا طول الفتره اللي فاتت دي وانا دايما بفكر فيك وبتذكرك وحاولت انساك بس للاسف ما عرفتش
مروان بضيق : وما عرفتيش ليه بقى بما انك عايزه تنسيني
نجمه بغضب : مش عارفه بس انا ما عرفتش انساك وكنت دايما بتذكرك وعقلي ده ما كانش بيبطل تفكير فيك لدرجه ان انا قررت انسحب من المسابقه اللي انا اساسا ما كنتش فاكره ان انا مقدمه فيها غير لما بابا فاكرني بيها النهاردة
مروان بدهشة : ايه تنسحبي من المسابقة
ومنهارة نجمه من العياط وقالت: ايوه انسحب من المسابقه علشان فاكرت لو انسحبت من المسابقه هقدر انساك بس للاسف برده مقدرش اعمل كده وبابا مانعني اني انسحب من المسابقه
مروان : لدرجتي يانجمه عاوزه تنسني
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : ايوه عاوزه انساك بس مش عارفه انساك مش عارفه ونظرت للارض وانهارت من العياط وحط ايدها علي بقها
وبينظر لها مروان بحزن والتفت علي المكتب واخذ علبة المناديل من عليه ونظر لنجمه وقام من علي الكرسي ورايح لعندها
وبتنظر نجمه للارض ومنهاره من العياط وحط ايدها علي بقها ومش وخدها باليها من مروان
وراح مروان وهو حط ايده بالمنديل علي انفه لعند نجمه وقعد علي الترابيزة قدامها وهو بينظر لها وقال بحزن : امسكي امسحي دموعك علشان ماتقوليش عليه بخيل ومد ايده بعلبة المناديل
والتفت له نجمه وهي منهارة من العياط وشالت ايدها من علي بقها ونظرت لعلبة المناديل وقالت : مش عاوزه منك حاجه ونظرت للارض وانهارت من العياط اكتر
وبينظر لها مروان والتفت لعلبة المناديل وحطها علي رجله ونظر لنجمه وقال : انا كمان مش عارف انساكي يانجمه ومش عارف ليه انتي بذات اللي بفكر فيكي علي طول كده وبتذكرها دايما يعني مش انتي لوحدك اللي بيحصل معاكي ده انا كمان بيحصل معايا ده وبحس بشعور غريب عمري ماحسيته قبل كده تعرفي انا حاسيت انك بره
والتفت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت بدهشة : حاسيت اني بره
مروان : ايوه ومش عارفه ليه حاسيت بكده تعرفي انا ببقي مبسوط ومش عارف ليه وببقي مضايق برده مش عارف ليه برغم ان مافيش حاجه حصلت علشان اضايق يعني بس ببقي مضايق ومش عارف ايه السبب وبحس ان فيه حاجة ناقصني بس ايه هي معرفش تعرفي انا اتخيل لك النهارده
نجمه باستغراب : اتخيلتي
مروان : ايوه شوفتك في غرفتي لما كنت واقف قدام المرايه لقيتك واقفه ورايا فبصت ورايا مقولكيش بصيت عليكي في الغرفة كلها برده ملقكيش انا مش عارف ايه اللي بيحصل معايا ده يانجمه انا حاولت افهم اللي بيحصل لي ده بس معرفتش اظهار عليه باين اتجننت
وبتنظر له نجمه وضحكت
مروان بابتسامة : انتي بتضحكي علي فكرة انتي السبب
وبطلت نجمه ضحك وقالت باستغراب : انا
مروان : ايوه انتي
نجمه بدهشة : وانا مالي علشان تقولي انا السبب بقي
مروان : مالك ازاي ماهو جنانك ده محوطني من كل ناحية لغاية ما اتجننت
نجمه بضيق : انا مش مجنونه علي فكرة انت اللي مجنون من الاول ومش واخد بالك بس
مروان بابتسامة : يا سلام انا المجنون وعطس اهااا ونظر للارض
نجمه بخوف : مروان وهتحط ايده علي دراعه وبترجعها لوراها
ومسح مروان انفه والتفت لقي نجمه بترجع ايدها لوراها ونظر لنجمه بحزن
نجمه بقلق : قام من هنا لفت وشها الناحية التانية
وبينظر لها مروان وقال : مش قايم يانجمه وبصي لي هنا
وبتنظر نجمه الناحية التانية وبتبكي
وبينظر لها مروان وقال : نجمه بصي لي وعطس اهااا
والتفت له نجمه وقالت بخوف : مروان وحطت ايدها علي دراعه
والتفت مروان وبيمسح انفه بالمنديل لايده نجمه اللي علي دراعه ونظر لها ومسح انفه وقال : انا كان لازم اعطس يعني علشان تبص لي بقولك ايه يانجمه انا ممكن اطلب منك طلب
نجمه بقلق : اه طبعاً قولي لي عاوز ايه
مروان : معتش تحطي من الريحه دي تاني علشان انا معتش قادر استحمل
نجمه : طيب يامروان معتش هحط منها تاني وهرمي الازازة البرفان
مروان بدهشة : ايه ترمي ازازة البرفان
نجمه بقلق : ايوه هرميها
مروان قال : بس انت لسه قايله من شويه انك بتحبي الريحه دي
نجمه : ايوه فعلا انا بحبها بس بما انك بتتحسس منها مش مشكلة هرميها وابقي اجيب واحدة تانيه
مروان باستغراب : هو انتي كويسه يانجمه
نجمه : اه كويسه ليه
مروان بدهشة : ليه ايه انتي متخنقتيش معايا يعني زي ما كنتي بتعملي
نجمه : و هتتخانق معاك ليه يامروان انت بتتحسس من الريحه دي خلاص معتش هحطها تاني وهرمي الازازة وبعدين قوم من هنا بقي علشان متتعبش زيادة قوم
مروان : لا يا نجمه انا مرتاح كده
نجمه باستغراب : مرتاح كده ازاي يعني انت لو فضلت قاعد كده هتتعب قوم
مروان :صدقني يانجمه انا حاسس اني مرتاح ومش عارف ليه وبعدين انتي خايفه عليه
ونظرت نجمه للارض بحزن وشالت ايدها من علي دراعه مروان
والتفت مروان لايده نجمه ونظر لها وحط ايده علي وشها ورفع راسها وهو بينظر لها وقال: انتي خايفه عليه
وبتنظر له نجمه وقالت بضيق : اه يامروان خايفه عليك قوم بقي من هنا
وبينظر لها مروان و عطس وقال : اهااا وشال ايده من علي وشه نجمه ونظر للارض
والتفت له نجمه وقالت بقلق : مروان
ونظر لها مروان والتفت لعلبة المناديل واخذ
منها منديل ومسح انفه وقال بحزن : يعني انتي معتيش زعلان مني يانجمه
نجمه بقلق : لا يامروان مش زعلانه منك بس انا مش قادرة انسي الكلام اللي انت قوله لي مش قادرة ونظرت للارض وانهارت من العياط
وبينظر لها مروان وقال : انا اسف يانجمه وصدقني انا كمان من ساعة ماقوتلك الكلام ده وانا مش قادر انسها
والتفت له نجمه وهي بتبكي وقالت : تعرف ليه يامروان انت مش قادر تنساها
مروان بقلق : ليه يانجمه
وبتبكي نجمه وقالت : علشان انت شايفني بنت مش كويسه يامروان وانهارت من العياط ونظرت للارض
مروان بقلق : لا يانجمه والله انا مش شايفك كده صحيح انا كنت شايفك كده الاول بس دلوقتي انا مش شايفك كده صدقني يانجمه الصورة اللي انا كنت واخدها عنك اتغيرت من ساعة ما عرفت الحقيقة وانا بقيت شايفك حاجه تانيه دلوقتي
والتفت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : مافيش داعي تكذب يامروان و تقولي كده علشان مزعلش انا مش زعلانه انت معاك حق انك تشوفني بنت مش كويسه علشان انا اللي غلطانه ماكنش لازم اعمل كده واديني اهو بتدفع تمن غلطتي ونظرت للارض وبتبكي
مروان بقلق : لا يانجمه انا مش بكذب ومش محتاج اني اكذب علي فكرة انا بقول الحقيقة انا فعلا شايفك دلوقتي حاجه تانيه صدقني ومعتش شايفك زي الاول وبضيق وبعدين متقوليش علي نفسك كده تاني فاهمه
والتفت له نجمه وهي بتبكي وقالت بحزن : ليه يعني مقولش علي نفسي كده مش انت شايفني بنت مش كويسه ونظرت للارض وانهارت من العياط
مروان : لا يانجمه والله انا متعش شايفك كده صدقني وانا مستعد اثبت لك ده
والتفت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت باستغراب : تثبت لي
مروان : ايوه اثبت لك شوفي انتي عاوزني اعمل ايه وانا مستعد اعملها لك
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : مافيش داعي يامروان تعمل حاجه
مروان بضيق : لا يانجمه فيه داعي علشان انا بقيت اكره نفسي من ساعة ماقوتلك الكلام ده فقولي لي عاوزه ايه وانا هعمله مهما كان ايه هو هعمله حتي لو قولتي انك مش عاوزه تشوفني تاني فأنا موافق مش هخليكي تشوفي وشه تاني طول ما انا عايش
ونظرت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت بضيق : ايوه قول كده بقي انك منتش عاوزه تشوفني طيب كنت قولي وانا همشي مش هخليك تشوفيني تاني
مروان باستغراب : مش عاوزه اشوفك ايه انا بقولك كده علشانك انتي مش علي شاني انا عاوز اريحك لو مش عاوز تشوفني تاني خلاص مش هخليكي تشوفني تاني
ونظرت له نجمه وقالت بضيق : لا انت مبتقولش كده علشاني انت بتقول كده علشانك انت عاوز تريح نفسك مش تريحني فمافيش داعي بقي تلف ودور وبحزن انت مش عاوزه تشوفني تاني ومعاك حق علشان انت شايفني بنت مش كويسه ونظرت للارض وانهارت من العياط
مروان بغضب : الف ودور ايه انا مابعرفش الف ودوران علي فكرة في الكلام ولو مش عاوز اشوفك هقولك كده انا مش خايف منك يعني بس انا مش عاوز كده
ونظرت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : يعني انت عاوز تشوفني
مروان بضيق : اه طبعاً عاوز اشوفك وبعدين انا قوتلك انك معتش تقولي علي نفسك كده قولي لي اعمل ايه علشان تصدقي اني معتش شايفك كده وتبطلي بقي تقولي علي نفسك كده قولي لي اعمل ايه وقام من علي الترابيزة
فوقعت علبه المناديل علي الارض
وبينظر مروان لنجمه وقال بضيق : قولي لي اعمل ايه وانا اعمله علشان معتش عاوز اسمعك تقول لي الكلام الحقيرة دي تاني علي نفسك قولي لي عاوزني اعمل ايه والتفت وراها وماشي شويه عن نجمه ووقف
وبتنظر نجمه وهي منهارة من العياط لمروان من ضهره بحزن وبتتلفت علي الارض لقيت علبة المناديل فنظرت لمروان والتفت لعلبه المناديل واخذتها من علي الارض ونظرت علي رجليها وشالت شنطتها والكتب بتاعتها وحطتهم علي الترابيزة اللي قدامها وقامت من علي الكرسي ونظرت لمروان ورايح لعنده
ووقف مروان وبينظر قدامه وعطس وقال : اهااا ونظر للارض وبيمسح انفه بالمنديل اللي حطه عليها
ووقفت نجمه بعيد شويه وهي بتنظر لمروان ومدت ايدها بعلبة المناديل
وبيمسح مروان انفه بالمنديل اللي حطه عليها وبصص في الارض ونظر لقي علبة مناديل والتفت علي يمينه لقي نجمه وبصلها بضيق ومسح انفه
وبتنظر له نجمه وقالت : امسك خده منديل
مروان بضيق : مش عاوز قولي لي اعمل ايه علشان معتش تقولي كده علي نفسك قولي لي
نجمه : ولو قلت لك علي انا عاوزه هتعمله
مروان بضيق : هعمله ومهما كان ايه هو قولي لي ايه هو
نجمه : توعدني بكده ومدت ايدها
ونظر مروان لايده نجمه والتفت لها وقال : انا مش محتاج اوعدك يا نجمه علشان انفذ اللي انتي عاوزه انا لما بقول كلمه بنفذها حتي لو ايه حصل بنفذها برده
نجمه : مش مشكلة اوعدني برده يامروان
مروان : طيب ونظر لايدها انا بوعدك يا نجمه وحط ايده في ايدها والتفت لها
ونظرت نجمه لايده مروان والتفت له
وشال مروان ايده من ايده نجمه وهو بينظر لها وقال : قولي بقي عاوزني اعمل ايه وانا اعمله
نجمه قالت : عاوزه اعرف انت عملت ايه في الفترة اللي ماشفنيش فيها
مروان قال باستغراب : ايه ——————
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)