روايات

رواية عرض جواز الفصل السابع والخمسون 57 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل السابع والخمسون 57 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء السابع والخمسون

رواية عرض جواز البارت السابع والخمسون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة السابعة والخمسون

توقفنا لما وبتنظر والدته للارض بغضب وتذكرت كلام مروان مع والد نجمه لما قاله انه تعب وفقد الوعي قدام شقته والتفت لمروان وقالت باستغراب : قولي يا مروان هو انت فقدت الوعي قدام شقه نجمه لما كنت بتعطي لها البخاخه
وبينظر كريم لوالدته وقال بدهشة : ايه فقد الوعي والتفت لمروان
وبتنظر والدته لكريم وقالت بغضب: وانت متفاجي كده ليه انت اول مرة تسمع الكلام ده
كريم : اه ياماما اول مرة انتي عرفتي ازاي انه فقد الوعي
مروان قال بضيق : هو انت مالك يابني انت هيكون ماما عرفت مين يعني ما انالسه قايلكم من شويه اهوه الكلام اللي قولته للاستاذ جمال والد نجمه وعم شفيق هو انت ماسمعتنيش ولا عندك زهايمر ولا انت مالك في ايه النهارده
وبتنظر والدته لمروان وقالت باستغراب : يعني الكلام ده حقيقي وانت فعلا فقدت الوعي في بيت نجمه
وبينظر مروان لوالدته بقلق وقال : اه ياماما انا فعلا فقدت الوعي
كريم بدهشة : ايه فقدت الوعي
مروان : اه دوخت وفقدت الوعي
والدته بضيق : وطبعاً مقولتليش علشان كنت خايف ليجري حاجه مش كده
مروان قال بقلق : اه ياماما كده انا فعلا مرضتش اقولك علشان انا بقيت كويس الحمدلله ولو كنت قوتلك كنتي هتتخضي عليه وانا مافيش فيه حاجه
والدته بغضب : مافيش فيك حاجه ازاي يا انت دوخت ووقعت يبقي مفكش حاجه ازاي وبعدين ماتخضش ايه وزفت ايه قولي كده لو ماكنش انا اتخض وقلق عليك انت والاستاذ اللي جانبك ده يبقي مين اللي هيقلق ولا انتم علشان كبرتم خلاص تخبوا عليه وابقي اخر من يعلم زي مااكون واحدة غريبه ولا اديني امكم
كريم بقلق : ايه ياماما اللي انتي بتقوليه لا طبعاً احنا لو كبرنا علي الدنيا كلها عمرنا ما هنكبر عليكي وبابتسامة يا قطتي انتي
وبتنظر والدته لكريم وقالت بعصبية : كريم انامابهزرش فاهم وتلقيك كنت عارف برده ومرضتش تقولي
مروان بقلق : لا ياماما هو ماكنش يعرف
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : والله
كريم : اه ياماما والله ماكنت اعرف ان مروان فقد الوعي عند نجمه
ونظرت والدته لمروان وقالت بغضب : ومقولتلهوش ليه حضرتك ايه كنت خايف عليه برده
وبينظر مروان لوالدته وقام من مكانه ورايح لها وهو بينظر لها بقلق
والدته بغضب : خليك مكانك وشاورت بايده له
ووقف مروان مكانه وهو بينظر لوالدته وقال بقلق : طيب ياماما بما اني بعدي عنك هيريحك فانا مش هقرب منك ووقعد مكانه وهو بينظر لها بس لوسمحتي اسمعيني شويه
والدته قالت بغضب : اسمعك هتقول ايه تاني بعد ماخبيت عليه اللي حصل معاك ده هتقول انك خايف عليه لما اعرف طيب مافكرتش فيه لما اعرف هيحصل فيه ايه ان ده كله حصل مع ابني وانا معرفش حاجه والغريب هو اللي يعرف وانا امك وشاور بايدها علي نفسها وهي بتنظر له معرفش حاجه يعني الغريب اقرب لك مني يامروان
مروان قال بقلق : لا ياماما طبعا مش اقرب منك ومافيش حد اقرب لي منك ياماما وانتي اغلي حاجه عندي في الدنيا حتي اغلي من حياتي عندي والله علشان كده انا خوفت عليكي ليحصل لك حاجه لقدر الله لو عرفتي وانتي معاكي حق تزعقي وتضايقي مني وتضربني كمان بس صدقني ياماما انا والله عملت كده علشان خوفت عليكي علشان لو جرلك حاجه لقدر الله انا مش هستحمل يا ماما علشان انتي اللي خلتني ازاي اتعلم اعيش من ساعة ماكنت صغير انتي لما مسكتي بايدي وعملتني المشي عملتني كل حاجه ياماما وبابا كمان الله يرحمه
كريم والدته قالوا في نفس واحد : الله يرحمه
مروان : انا من غيرك ولا حاجه ياماما علشان كده انا بخاف عليكي اكتر من نفسي علشان انا مقدرش اعيش من دونك ياماما ولا اقدر استحمل انك تكوني زعلان مني فعلشان خاطري ياماما ما تزعليش مني انا اسف والله ماكنت أقصد ازعلك انا بس كنت خايف عليكي مش اكتر
والدته بضيق : بس مش عاوزه ده يتكرر تاني والا
وقطع مروان كلامها وقال باستعجال : مافيش الا ياماما ده مش هيتكرر تاني ومش خبي عليكي حاجه تاني بعد كده
والدته بابتسامة : طيب تعال وشاورت له بايدها
وقام مروان وراح لعندها وحضنها وقال : انا اسف
وحضنته والدته وقالت : خلاص يامروان
وبينظر لهم كريم بابتسامة
وشال مروان ايديه من علي ضهر والدته وقعد قدامها ونظر لها وقال : يعني معتش زعلانه مني
ونظرت له والدته وقالت بابتسامة : لا ياحبيبي معتش زعلانه منك والف مبروك
مروان بابتسامة : الله يبارك فيكي ياست الكل بس لسه بدري على كلمه مبروك دي
والدته بابتسامه : ولا بدري ولا حاجه ان شاء الله هيتمم لك بخير
وبينظر كريم لمروان وقال بابتسامة : مبروك يا عريس وحط ايده على كتفه مروان من وراها
وبينظر مروان لكريم وقال بابتسامة : الله يبارك فيك ياسيدي بس انا لسه مابقتش عريس
كريم : هتبقي يامنظم ان شاء الله بس وشال ايده من علي كتفه مروان والتفت لوالدته بضيق كده حرام مش عدل ياقطتي
وبتنظر والدته لكريم وقالت باستغراب : مش عدل
كريم بضيق : ايوه انتي من شويه زعقتي وصلحتي مروان بس ولا ادينك شايفني حتي برغم ان مغلطتش في حاجه يعني هو اللي غلط وشاور بايده علي مروان
مروان : انا اللي غلط وشاور بايده علي نفسه
كريم : ايوه انت اللي غلط مش انت اللي خبيت علي ماما انا مالي بقي
والدته : طيب هو خبه عليه وصلحته انت عاوز ايه بقي انا مش فاهمه
كريم بابتسامه: هيكون عاوز ايه يعني يا قطتي عاوزك تصلحني زيه هو غلط وصلحتيه وانا اللي مغلطتش ماتصلحنيش مش ده حرام برده ولا انا علشان الصغير يعني متعبرنيش
والدته بابتسامة:لا هو انا اقدر برده معبركش بس لو جيت لي هضربك
كريم : تضربني
والدته قالت : ايوه هضربك علشان تبطل كلمه قطتي دي خلاص وتلم شويه
كريم : لا وعلي ايه خلني مكاني احسن ومش عاوز حاجه علشان انا مش هبطل كلمه قطتي دي مقدرش اشوف الجمال ده كله قدامي ومدلعهوش ده حتي يبقي حرام عليه اني اشوف القمر ده وشاور بايده علي والدته ومقولش حاجه علشان كده خليني مكاني احسن وبدل ما يبقي صلح يبقي عقاب وضرب كمان طيب وعلي ايه الطيب احسن
والدته بابتسامة : لا تعال وشاورت له بايدها
كريم : لا انتي هتضربني
والدته : لا مش هضربك تعال وبتشاور له بايدها
كريم : يعني مش هتضربني بجد ولا بتقولي كده وخلاص
مروان : يابني ماهي قالت لك مش هتضربك وبعدين انت خايف من ايه
كريم : اصل انا اتهريت ضرب ومش عاوز اضرب تاني ولو انت مكاني كنت هتفكر زيي كده برده
والدته : يا بني مش هضربك متخافش تعال وبعدين ما انت لسه كنت من شويه عامل فيها سبع البرمبه دلوقتي خايف
مروان بابتسامة : شكله كان كلام وخلاص يا ماما ومش سبع ولا حاجه والتفت لكريم
كريم بضيق : مين ده اللي مش سبع لا انا سبع من ضهره سبع كمان وماكنتش بقولك كلام وخلاص وعاوز تشوف اثبت لك دلوقتي وكلم المحامي وخليه يشوف شغله مع الاستاذ اللي اسمه عم شفيق ده تحب تشوف
مروان بابتسامة : لا ياعم مابحبش اشوف وانا عارف انك سبع يا استاذ انت علشان ولاده عابد الشناوي رجال زيه وانت رجل صحيح انت بتبقي عيل
كريم باستغراب : عيل
مروان : ايوه تصرفاتك بتقول كده وبدليل الحدوته اللي ماما حكت لها مش كده ياماما والتفت لها
والدته بابتسامه : لا يامروان هو صحيح خلني احكي له حدوته بس ده مش معني انه مش رجل ده رجل وسيد الرجال كمان تعال يا رجلي وشاورت له بايدها
كريم بابتسامه : رجلك
والدته : اه طبعاً رجلي ما انتم بقيتوا رجالتي بعد والدكم الله يرحمه ماتوفي تعال بقي علشان مزعلش منك
كريم بابتسامه : حاضر يا قطتي وقام من مكانه وراح لعندها وحضنها جامد بحبك يا قطتي وهيوقعها
وبينظر مروان لوالدته ومسكها من دراعها والتفت لكريم وقال : حاسب يا بني هتوقعها
وشال كريم ايديه من علي ضهره والدته وقعد جانبها والتفت لمروان وقال باستغراب : اقوعها ايه يابني انت انا وبابتسامة اوقع قطتي برده
مروان : لا كنت هتوقعها ولولا اني انا مسكتها من دراعها كانت زمانها وقعت دلوقتي بطل شغل العيال ده بقي
كريم : عيال والتفت لوالدته انا عيل ياماما
والدته قالت بابتسامة: يعني بعض ساعات ياكريم مش دايما
كريم : كده ياماما ماشي ياقطتي والتفت لمروان قولي يامروان هو والد نجمه هيرد عليك امتا بكره
ونظرت والدته لمروان وقالت : ايوه يامروان هيرد عليك امتا بكره
مروان : يعني المفروض هيرد عليا قبل ما نجمه تجيلي الشركه هو قال لي كده
والدته بدهشه : ايه هي نجمه هتجي لك الشركه بكره
مروان : ايوه يا ماما هتجيلي بكره الساعه 10:00 علشان تمضي معايا العقد
كريم بدهشة : عقد عقد ايه يا مروان بابتسامة عقد الجواز
وبتنظر والدته لكريم وقالت : جواز ايه يا اهبل انت هو في عقد جواز يتكتب في شركه
كريم : اه صحيح فاتتني دي يا ماما
مروان : هي دي بس اللي فاتتك هي فايتك على طول اساسا وبعدين انا ما قلتش لنجمه اني اتقدمت لها لما شوفتها
والدته بابتسامة : ايه ده انت شوفتها يامروان
مروان : اه ياماما شوفتها طلب من والدها اني اشوفها وقعد اتكلم معها
كريم بدهشة : ايه طلبت من والدها
مروان : اه طلبت منه اني اشوفها
كريم باستغراب : طلبت منه عادي كده يامروان
مروان : اه طلبت منه عادي امال اطلب منه ازاي يعني انا مش فاهم
والدته : طيب هو قالك ايه يامروان لما طلبت منه
مروان : قالي وحكي لهم علي اللي حصل بس وقعدت معها
والدته بابتسامة : شكل عم شفيق ده رجل طيب اوي وبيحبك يامروان
مروان بابتسامه : اه يا ماما بيحبني وانا كمان بحبه هو فعلا رجل طيب اوي
والدته بابتسامة : باين ياحبيبي ماهو كلامه اللي انت قولته واللي قاله لي والد نجمه بيقوله انه طيب فعلا علشان لولا انه هو اقعنه انك تقعد معاها ماكنتش وهو وافق بكده علشان هو كان متردد وغير كده اللي قوله لوالد نجمه علشان يوافق يعيش في الفيلا كله ده بيقول انه فعلا بيحبك يا مروان وعاوز يساعدك في اي حاجه
ونظر لها كريم وقال بضيق : بيحبه يقوم يتطرده مش كده ياماما امال لو كان بيكره كان عمل ايه بقي
والدته : خلاص بقي يا كريم مش قولنه ننسي اللي حصل ده وبعدين الرجل اعتذر منه يعني عرف انه غلط وانا عارفه انك مضايق من اللي حصل ده بس ياحبيبي بما ان الرجل عرف انه غلط واعترف بكده خلاص وغير كده كمان انت سامع اهوه بيعمل ايه مع اخوك يبقي انسي اللي حصل ده بقي
مروان : ماما معها حق ياكريم لازم تنسي اللي حصل ده وماتفكرش فيه زي ما انانسيته عم شفيق غلط واعتذر خلاص الموضوع انتهي معتش تفتحه تاني ماشي
كريم بضيق : ماشي يامروان معتش هفتح الموضوع ده بس قولي لما قابلت نجمه قولتها ايه قولتها انك بتحبها
مروان :اه قولتها بس مقولتهاش اني طلبت ايدها من والدها وطلبت من عم شفيق ووالدها انهم يقولهاش حاجه
والدته بدهشة : ايه طلبت من والدها وعم شفيق مقولهاش
مروان : اه ياماما طلبت منهم مايفتحوش في الموضوع
كريم باستغراب : ليه يابني امال هتتجوزها ازاي ماهي لازم تعرف علشان تتجوزها
مروان : ما انا عارف انها لازم تعرف ما انا هقولها بكره لما تبقي عندي في الشركة
والدته بابتسامة : اهااا يعني عاوز تعرف رايها بنفسك من غير مايكون في وسيط بينكم مش كده
مروان : اه ياماما كده
والدته : طيب بس وباستغراب عقد ايه ده اللي جايه الشركه عندك تمضيه
مروان : اصل انا ياماما كنت عامل اللي هيكسب المسابقه اللي انا عملها دي هيمضي مع الشركه عقد لمدة سنه علشان الاعمال اللي هيكتبها بعد كده ونجمه هي اللي كسبت المسابقه علشان كده هي جايه بكرة الشركه تمضي معايا العقد
والدته بابتسامة : اهااا اعقبال متضوا عقد الجواز يارب
والتفت لها كريم ونظر لمروان وقال بابتسامة : انما قولي والد نجمه وافق علي كده
مروان : اه وافق ياكريم بس بقولكم ايه ونظر لوالدته مش عاوز نجمه تعرف اي حاجه والتفت لكريم غير لما افتحها في الموضوع ده انا
كريم : لا ماتخافيش احنا مش هنقولها حاجه
ونظر مروان لوالدته وقال : ماما
والدته بابتسامه : ايه يامروان
مروان : ماتكلميش نجمه وتقولها اي حاجه
والدته : لا مش هقولها حاجه يامروان متقلقش
مروان : طيب اوعدني انك مش هتقولها حاجه ومد ايده ناحيتها
والتفت والدته لايده مروان ونظرت له وقالت : ايه انت مش مصدقني ولا ايه
مروان : لا مصدقك بس انا عارفك ممكن تقولها من غير ماتقصدي فوعدني انك مش هتقولها حاجه بقي
والدته : بس انا ايديها متوسخه يامروان
ونظر كريم لايدين والدته والتفت لها بابتسامة ونظر لمروان
والتفت مروان لايدين والدته ونظر لها وقال : مش مشكلة قولي اني بوعدك
والدته : ما انا قوتلك مش هقولها يامروان خلاص
ونظر لها كريم وقال بابتسامه : والله شكلك كده يا قطتي عاوزه تقولها
وبتنظر والدته لكريم وقالت : بصراحه اه والتفت لمروان علشان مقدرش اكتم فرحتي
مروان : وتكتمي فرحتك ليه ياماما ماتفرحي زي ما انتي عاوزه بس انا مش عاوز نجمه تعرف غير لما اتكلم معها واعرف رايها فوعدني بقي انك مش هتكلميها وتقولها حاجه
والدته قالت : طيب بوعدك اني مش هقولها حاجه بس انا هاجي معاك الشركه بكرة علشان اعرف رايها
مروان : لا ياماما كده نجمه هتلاحظ حاجه ومش هعرف اتكلم معها انا هبقي اكلمك اول ما اعرف رايها ماشي
كريم قال : مروان معه حق ياماما متقلقيش انا ابقي هناك وهبغلك بكل حاجه بتحصل
وبتنظر والدته لكريم وقالت : طيب ماشي والتفت لمروان بس قولي هي قالت لك ايه نجمه لما انت قولتها انك بتحبها يامروان وبعدين ازاي متعرفش انها بتحبك انا مش فاهمه
كريم : ايوه صحيح يامروان متعرفش ازاي انها بتحبك
مروان : علشان هي كان بيحصل معها نفس اللي كان بيحصل معايا ده
والدته بابتسامة : يعني هي كانت بتفكر فيك زي ما انت كنت بتفكر فيها كده
مروان : اه ياماما كانت بتفكر فيه زي ما انا بفكر فيها بس ماكنتش تعرف ايه السبب اللي بيحصل ده
كريم : طيب وقولتها ان اللي بيحصل معها ده علشان بتحبك
مروان : اه قولتها ما انا رايح علشان اقولها ان اللي بيحصل معاها ده علشان هي بتحبني
والدته بابتسامة : طيب لما قولتها قالت لك يامروان انها بتحبك
مروان : لا ياماما مقلتليش بتحبك انا لما قولتها مصدقتنيش وافتكرني اني اتجننت
والدته بدهشه : ايه اتجننت
مروان : اه ياماما افتكرتني اتجننت ومش بس كده و بخرف كمان
كريم بابتسامة : بتخرف
مروان : ايوه بس بعد ما تكلمت معاها عرفت انها بتحبها
والدته بابتسامه : طب كويس
كريم بابتسامه : يعني قالت لك انها بتحبك
وبتنظر والدته لكريم وقالت : ما تتلمي يا ولا اها
وبينظر كريم لوالدته وقال : ايه يا ماما مش اعرف اذا كانت بتحبوا ولا لا
والدته قالت : ما هو قال لك انها عرفت انها بتحبه لازمته ايه بق السؤال ده
والتفت مروان لوالدته ونظره لكريم وقال بابتسامه : ماما معاها حق ما انا قلت لك انها عرفت انها بتحبني خلاص بقى
كريم بابتسامه : خلاص ايه هو انتم محسسيني ليه ان الحب حرام يا جماعه الحب مش حرام ونظره لوالدته بما انه اخر الجواز ونظر لمروان وانت طلبتها من والدها وهو وافق يعني قول لي بقى هي قالت لك انها بتحبك ولا لا
مروان : بقول لك ايه يا كريم نام علشان بكره ورانا شغل في الشركه ولا نسيت
كريم : لا يا عم ما نسيتش مالك قلبت كده ليه ما انت كنت دلوقتي العاشق الولهان يا منظم خليك زي ما انت العاشق الولهان وبلاش القلب السودا دي
مروان : قلبه سودا وزفت ايه يلا روح نام والتفت لوالدته ويلا يا ماما انتي كمان قومي نامي علشان الوقت اتاخر والسهر مش كويس
والتفت له والدته وقالت : طيب يا مروان هقوم انام اهو وهتقوم
ونظر كريم لوالدته وامسكها من ذراعها وهو بينظر لها وقال : لا خليكي نايمه معايا يا ماما
مروان : تنام معاك ايه يا ابني انت هو انت لسه صغير
كريم : ايه يا منظم انت في ايه لما ماما تنام معايا وبعدين لما ابقى عايزها تنام معايا ابقى لسه صغير
ونظرت له والدته وقالت : اه تبقى لسه صغير وبعدين انا ما برتاحش غير في سريري يلا بقى روح نام
كريم بابتسامه : ماشي يا قطتي بما انك ما بترتاحيش اللي في سريرك خلاص روحي نامي انا بحب قطتي تبقى مرتاحه
والدته : ما فيش فايده والتفت لمروان بقولك ايه يامروان
ونظر لها مروان وقال : ايوه ياماما
والدته قالت : انا هروح احضر لك الاكل علشان تاكل
مروان : لا ياماما انا مش جعان
والدته : مش جعان ايه يامروان انت ماكلتش حاجه واحنا قاعدين علي السفرة وقومت
مروان : ما انا مش جعان ياماما وبعدين انا اكلت كيكه بالشكولاته وانا عند عم شفيق
كريم باستغراب : كيكه بالشكولاته
مروان : ايوه نجمه كانت عملها بمناسبة فوزها في المسابقه
والدته بابتسامة : اهااا وطعمها كان حلوة يامروان ولا
مروان : مافيش ولا ياماما طعمها حلو اوي
والدته بابتسامة : بجد طعمها حلوه
مروان : اه ياماما كان طعمها حلو اوي
كريم بابتسامة : ايوه ياعم كيكه بالشكولاته حته واحدة وغمز له
والدته : وعلي كده بقي نجمه بتعرف تطبخ برده حلو زي ما بتعمل حلويات حلوة كده
مروان : معرفش ياماما انا مدوقتش اكلها بس عم شفيق بيقول انها طباخه ممتازه
والدته بابتسامة : طيب كويس انها بتعرف تطبخ وبتعمل حلويات حلوة اوي كده وانك دوقت الكيكه اللي هي عملتها وعجبتك انا كده اطمنت
ونظر لها كريم وقال باستغراب : اطمنتي اطمنتي علي ايه ياماما
والدته : اطمنت ان مرات ابني المستقبلية ونظرت لمروان بتعرف تطبخ يا استاذ والتفت لكريم وان مروان عجبته الكيكه بتاعتها
كريم : اهااا
والدته بابتسامه : وهي دوقتك الحلو قبل ما تتجوزوا يا مروان علشان حياتكم اللي جايه ان شاء الله تبقى كلها حلوه وفرحه وسعاده
مروان بابتسامة : ربنا يخليك لنا يا ماما
والدته : ويخليكوا ليا يا حبيبي طيب
والتفتت لطبق بلح الشام اللي على رجلها واخذته وقامت من على السرير والتفت لمروان وقالت بابتسامه : تصبح على خير يا مروان
والتفت كريم لمروان
وبينظر مروان لوالدته وقال بابتسامه : وانت من اهله يا ماما
ونظر كريم لوالدته وقال : ايه يا ماما ما فيش تصبح على خير ليه انا كمان ولا ايه
وبتنظر والدته لكريم وقالت بنرفزه : تصبح على خير
كريم بابتسامة : وانت من اهله يا قطتي يا قمر انتى
وبتنظر والدته لكريم وهزت راسها والتفت علي شمالها ومشت
وخرجت والدتهم من الغرفة ونظرت للطبق اللي في ايدها وقالت لنفسها : اما اروح احط الطبق في المطبخ واغسل ايدي
في غرفة كريم :
والتفت مروان لكريم وقال : وانا كمان هقوم انام تصبح على خير وهيقوم
ومسكه كريم ايده ووقفه ونظر له وقال : استنى بس
والتفت له مروان وقال باستغراب : استنى ايه تاني بقى الوقت اتاخر وانا تعبان وعايز انام وانت كمان نام يلا
كريم : طيب ماشي هنام بس قول لي هي نجمه قالت لك اللي هي بتحبك
مروان : يا ابني ما هي عرفت انها بتحبني يبقى خلاص هي بتحبني
كريم بابتسامة : لا في فرق يا منظم بين اما تعرف انها بتحبك وبين لما تقول لك ان انا بحبك
مروان باستغراب : وايه الفرق بقى ان شاء الله من وجهه نظر حضرتك يعني
كريم : شوف يا عم بما انك لسه جديد عن الحب فانا وشاور بايده على نفسه هقول لك ايه الفرق هي لما تعرف انها بتحبك وما تقول لكش يبقى ما بتحبكش قوي بس لما تقول لك ان هي بتحبك يبقى بتحبك قوي يا منظم فهمت بقى
مروان : ياسلام
كريم : اه طبعا امال يا ابني فانا بقى عايز اطمن عليك وانت لسه في الاول بدل ما تدبس وما تعرفش تخرج بعد كده
مروان باستغراب : هدبس
كريم : اه تتدبس ما انت لما تتجوزها تبقى اتبست يا استاذ
مروان : هتجوز ايه يا ابني هي لسه عرفت ان انا طلبت ايدها من والدها مش لما تعرف الاول
كريم : ما هي هتعرف يا مروان انت هتقول لها ان شاء الله بكره فقول لي بقى هي قالت لك انها بتحبك لما عرفت ولا ما قالتلكش
مروان : بقول لك ايه يا كريم تصبح على خير والتفت لايده واشلها من ايده كريم وقام من علي السرير وماشي
وبينظر له كريم وهو ماشي وقال باستغراب : استنى يا مروان بس وشاور بايده قل لي هي قالت لك ولا ما قالت لكش انا عايز اطمن عليك
ووقف مروان مكانه والتفت لكريم وقال : اطمن يا سيدي
كريم بابتسامه : يعني ايه قالت لك انها بتحبك
مروان : اه يا سيدي ارتحت
كريم بابتسامة : اه انا كده ارتحت كده اتاكدت فعلا انها بتحبك زي ما انت بتحبها يا منظم انت
مروان بابتسامة : طب يا سيدي تصبح على خير بقى
كريم بابتسامه : وانت من اهله يا عريس
وبينظر له مروان بابتسامه والتفت وراها وماشي
وبينظر له كريم وهو ماشي وقال : بقول لك ايه يا مروان اقفل الباب واطفي النور وانت خارج
وماشي مروان وقال : طيب
ورايح علي غرفته وبينظر لقي والدته ماشيه فإستغراب وقال : ماما
ووقفت والدته مكانها ونظر وراها لقيت مروان وقالت باستغراب : مروان هو انت لسه كنت عند اخوك
وراح لها مروان وقال :اه ياماما كنت لسه عنده بس انتي لسه مانمتيش ليه
والدته : انا كنت في المطبخ بغسل ايدي وبحط الطبق
مروان : اهااا
والدته : كريم نام
مروان قال : اه ياماما نام
والدته بابتسامة : طيب ياحبيبي روح انت كمان نام علشان انت باين عليك التعب وانا كمان هروح انام
مروان بابتسامة : طيب ياماما تصبحي علي خير
والدته بابتسامة : وانت من اهله
وبتنظر له والدته وهو ماشي وقالت لنفسها بابتسامة : ربنا يسعدك ياحبيبي يارب وراحت علي غرفتها
ودخل مروان غرفته فجيت عنينه علي الشنطه اللي فيها ازازة البرفان علي السرير فابتسم وراح لعندها وقعده جانبها علي السرير وهو بينظر لها واخذها وفتحها وطلع ازازة البرفان ونظر لها وقال لنفسه بابتسامة : على الله رايحتها تعجب نجمه زي ما رايحتها عجبتني بس جاد اعطي لصاحب المحل الفلوس ولا لا اما اشوفه كده وحط ازازة البرفان في الدرج والتفت للبلكونه وطلع فيها ووقف والتفت علي البوابه ملقش حد اظهار جاد لسه مجاش علي العموم اكيد هيعطي لصاحب المحل الفلوس زي ما قولته اما اروح اغير هدومي وانام
بره الفيلا :
في الميكروباص :
نظر جاد للسواق الميكروباص وقال : هنا يا اسطي
ونظر له السواق وقال : طيب
ونزل جاد ودخل الفيلا وقفل البوابه وقال لنفسه : اما اروح ابلغ مروان بيه ان انا عطيت للرجل الفلوس وماشي لا بلاش ووقف مكانه تلقيه نام ابقي الصبح اقوله وخلاص واما اقعد جانب البوابه
في غرفة مروان :
خرج مروان من الحمام وراح عند السرير وحط التليفون ومفتاح العربية على الكوميدينو وطفي النور وتعدل علي السرير وحط راسه علي المخده وتذكر نجمه وهي بتقول بحبك فابتسم وغمض عنينه ونام
في الصباح :
في شقة نجمه :
في غرفه جمال :
صحه جمال من النوم وقاعده على السرير وقال لنفسه : هي الساعه كام دلوقتي واخذ تليفونه واتعدل وفتحه ونظره فيه على الساعه اقوم اصحي نجمه بقى علشان ما تتاخرش على الجامعه وكمان علشان تروح لمروان الشركه واعمل الفطار و وقام من على السرير وراح عند البلكونه وفتحها ونظر وهو واقف مكانه على بلكونه عم شفيق لها مقفوله وخرج من الغرفة وراح عند غرفة نجمه وخبط علي الباب وفتحه ودخل وماشي ونظر علي السرير ملقهاش فوقف مكانه باستغراب هي نجمه فين وبيتلفت علي يمينه لقي نجمه نايمه علي المكتب وبدهشه ايه ده ايه اللي مينمها على المكتب كده وراح لعندها ووقف جانبها وهو بينظر لها لقها التليفون علي دراعها وباستغراب هي حطه تليفونها علي دراعها كده ليه اما اشيله بدل ما يوقع وهي بتتحرك واخذ التليفون من علي دراع نجمه وحطه جانبها علي المكتب والتفت لها نجمه اصحي ياحبيبتي النهار طلع نجمه وهزها
وصحت نجمه من النوم ونظرت جانبها لقيت والدها وقالت بنعس : بابا وشالت راسها من علي المكتب وحط ايدها علي وشها
والدها باستغراب : ايه اللي منيمك هنا يا نجمه منمتيش في سريرك ليه
وشالت نجمه ايدها من علي وشها وقالت بنعس : مافيش يابابا اصل إظهار راحت عليه نومه وانا قاعد
والدها بدهشه : قاعد
نجمه : ايوه وبتتاوب
والدها باستغراب : هو انتي قاعد كده من امبارح
نجمه : اه يابابا
والدها : ليه كنتي بتعملي ايه بتكتبي روايه جديده ولا ايه
نجمه : لا يابابا كنت بكل وساكته
والدها باستغراب : سكتي ليه كنت بكام ايه
نجمه باربتاك : اها كنت بكمل مذاكرة يابابا
والدها : اهااا طيب يلا قومي اغسلي وشك اعقبال ماحضر الفطار علشان متتاخريش علي كليتك
نجمه : ما انا مش رايحه الكليه النهاردة يابابا
والدها بدهشه : ايه مش رايحه الكليه
نجمه : ايوه
والدها باستغراب : ليه يانجمه مانتش رايحه الكليه
نجمه : علشان معنديش محاضرات يابابا
والدها : اهااا طيب قومي يلا اغسلي وشك علشان هتروحي الشركه لمروان
نجمه : ليه هي الساعة كام دلوقتي وبتتاوب
والدها : الساعة ٨ يانجمه يلا قومي اعقبال ما اروح اغسل وشي انا كمان واحضر الفطار
نجمه بنعس : طيب يابابا روح انت وانا جايه وراك
والدها بابتسامة : طيب ياحبيبتي والتفت قدامه ومشي
وبتتاوب نجمه وحط رأسها علي المكتب ونامت
في الطرقة :
راح والدها علي الحمام وبعد شويه خرج وراح علي المطبخ
في فيلا الشناوي :
في غرفة مروان :
صحه مروان من النوم وقاعد علي السرير ومد ايده وسرج الاباجوه وهيقوم فجيت عنينه علي تليفونه وقال لنفسه : اما اكلم نجمه اشوفها صحت ولا لسه وبيتصل بيها
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه:
قاعد نجمه علي الكرسي مكتبها وحط راسها علي المكتب ونايمه ورن تليفونها وهو جانبها علي المكتب وصحت علي صوته وقالت لنفسها بنعس: مين اللي بيتصل علي الصبح كده تلقيها سلمي واخذت تليفونها بنعس وفتحت الخط وحطت التليفون علي ودنها وهي نايمه من غير ما تاخد بالها مين اللي بيتصل الو ايوه ياسلمي
وشال مروان ايده من علي وشه وقال باستغراب : سلمي سلمي مين دي ياحبيبتي
نجمه باستغراب : مروان وشالت راسها من علي المكتب وشالت التليفون من علي ودنها ونظرت فيه لقيت اللي بيتصل مروان وحطه تاني علي ودنها في ايه يامروان بتتصل بي من الصبح كده ليه
مروان بابتسامة : مش تقولي صباح الخير الاول يا نجمه
نجمه : صباح الخير
مروان بابتسامة : صباح الخير يا حبيبتي
نجمه : قولي بقي بتتصل بي ليه علي الصبح كده
مروان : مافيش ياحبيبتي انا قلت اتصل بك علشان اشوفك صحيتي ولا لا بس باين عليكي انك لسه نايمه مش كده
نجمه بنعس : اه وحطت ايدها علي وشها بس انت عرفت ازاي
مروان : من صوتك ياحبيبتي يقول انك لسه نايمه وكمان لما اول ما فتحتي الخط قولتي سلمي معني كده انك ما خدتيش بالك مين اللي بيتصل بكي علشان لسه نايمه انما قولي لي مين سلمي دي
نجمه : دي واحدة صاحبتي
مروان : اهاااا شكل صاحبتك دي متعودة تتصل بكي علي الصبح مش كده
نجمه : اه يعني انما انت عرفت ازاي
مروان : اصلك افتكرتها انا واول ما اتكلمتي قلت اسمها
نجمه : اهااا انما قل لي انت فين في الشركه ولا لسه في البيت
مروان : لا في البيت يا حبيبتي ولسه صاحي من النوم اهو
نجمه : طيب كويس انك في البيت ولسه صاحي
مروان باستغراب : ليه يعني في حاجه ولا ايه
نجمه : لا ما فيش بس كده هتاخد وقت عقبال ما تروح الشركه وانا كده يبقى عندي وقت ممكن انام شويه وبعدين مش انت قلت لي انك بتصحى بدري ايه اللي مصحيك متاخر النهارده ولا انت كنت بتقول لي كده وخلاص
مروان : لا يا حبيبتي ما كنتش بقول لك كده وخلاص انا فعلا بصحى بدري بس امبارح نمت متاخر وبعدين هتنامي ايه ما انت لسه قايمه من النوم يانجمه اهو هترجعي تاني تنامي
نجمه : اه يا مروان ما فيش مشكله ارجع تاني انام اصل انا عايزه انام والله
مروان : بمناسبه النوم انتي امبارح كنتي بتكلميني ونمتي وسبتني على الخط على فكره
نجمه باستغراب : ايه ده نمت وانت على الخط
مروان : اه ايه ما انتش فاكره ولا ايه
نجمه : لا مش فاكره بصراحه على العموم انا اسفه يا مروان علشان سبتك على الخط ونمت
مروان : لا عادي يا حبيبتي ولا يهمك بس انت شكلك كنتي تعبانه قوي علشان كده نمتي وانتي بتكلميني
نجمه : اه يا مروان كنت عايزه انام قوي ودلوقتي بردك عايزه انام
مروان : لا ماتناميش تاني انت لازما تجيلي على الشركه الساعه 10:00 ولا انت نسيتي
نجمه : لا ما نسيتش ما هو بابا لسه من شويه مصحيني علشان افطر واجي لك على الشركه
مروان : اه يعني انت صاحيه بقالك شويه مش انا اللي صحيتك يعني
نجمه : لا انت اللي صحتني ما هو بابا صحاني وبعدين مشي وانا رجعت نمت تاني وانت بقى لما اتصلت صحتني تاني
مروان بابتسامه : اهااا طب كويس ان انا اتصلت علشان اصحيكي وبقول لك ايه ما ترجعيش تنامي تاني والا كده هتتاخري عقبال ما تجيلي الشركه وانا عايزك تجيلي بسرعه
نجمه : ليه يعني يا مروان اجي لك بسرعه
مروان : اولا علشان انتي وحشتيني وعايز اشوفك ثانيا بقى انت عارفه اني بحب المواعيد المظبوطه وما احبش حد يتاخر عن مواعيده علشان كده لازما تيجي في ميعادك
نجمه : ما انا صاحيه بدري اهو يا مروان علشان اجي لك اعمل ايه يعني
مروان بابتسامة : تعملي ايه تجي لي بسرعه
نجمه : حاضر هاجي لك بسرعه هركب طياره نفاسه واجي لك
وضحك مروان وقال : طياره نفاسه
نجمه : اه ما انا اعمل لك ايه ما انت عايزني اجي لك بسرعه زي ما اكون عايز اني اطير واجي لك
وبطل مروان ضحك وقال بابتسامة : بصراحه اه يا ريت تطيري فعلا وتجيلي علشان انا عايز اشوفك
نجمه : والله حاضر هطير واجي لك مش كفايه مصحيني من الصبح كمان عايزني اطير واجي لك لا كده كتير يا مروان والله
مروان : ولا كتير ولا حاجه يا حبيبتي انتي مش عايزه تشوفيني ولا ايه
نجمه : لا عايزه اشوفك بس مش لدرجه اطير واجي لك يعني انا اساسا ما بعرفش اطير هطير لك ازاي
مروان : خلاص يا حبيبتي مش مشكله بما انك ما بتعرفيش تطيري انا على العموم بشوفك هنا على طول
نجمه بدهشة : ايه بتشوفني هنا
مروان بابتسامة : اه يا حبيبتي بشوفك هنا
نجمه باستغراب : بتشوفني هنا فين يا مروان
مروان : بشوفك عندي يانجمه هشوفك فين يعني
نجمه قالت : وبتشوفني ازاي عندك بقي
مروان : اول ما اقف في البلكونه وبص في السماء اشوفك علي طول
نجمه بدهشة : ايه بتشوفني في السماء
مروان : ايوه ياحبيبتي
نجمه باستغراب : بتشوفني في السماء ازاي يعني انت بتخرف يامروان علي الصبح
مروان : لا ياحبيبتي مابخرفش مش انتي نجمه انا
لما ببص في النجوم في السما بشوفك وتذكرك علي طول
نجمه بابتسامة : اهاااا
مروان : علشان كده ياحبيبتي انا بقولك اني بشوفك عندي هنا علي طول ومافيش داعي انك تطيري وتجي علشان انتي عندي هنا معايا
وسكت نجمه بخجل
في الطرقه :
وخرج والدها من المطبخ وفي ايديه صنينه عليه الفطار وراح علي السفره وحطها والتفت قدامه وقال لنفسه : هي نجمه نامت تاني ولا ايه وبصوت مرتفع يلا يا نجمه علشان تفطري انتي نمتي تاني ولا ايه
وسمعته نجمه وحطه التليفون علي ودنها وقالت بصوت مرتفع : لا يابابا مانمتش جايه اهوه
وسمع مروان نجمه وهو علي الخط فابتسم
وسمعها والدها وهو في السفرة وقال بصوت مرتفع : طيب
في غرفة نجمه :
نجمه وحط التليفون علي ودنها وقالت : طيب يامروان سلام علشان بابا بينادي عليه
مروان : طيب ياحبيبتي سلام ابقي اشوفك في الشركه متتاخريش ماشي
نجمه باستعجال : ماشي سلام
مروان : بحبك
نجمه بخجل : سلام
مروان بابتسامة : ماشي ياستي سلام وقفل الخط
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
وقفلت نجمه الخط بابتسامة وحط التليفون علي مكتبها وقامت وخرجت من الغرفة والتفت علي يمينها لقيت والدها قاعد علي كرسي السفرة وقالت : هغسل وشي وهجي علي طول يابابا
والتفت له والدها وهو قاعد علي كرسي السفرة وقال باستغراب: هو انتي لسه مغسلتيش وشك يانجمه
نجمه : ايوه يابابا لسه
والدها : ليه ده انا مصحيكي من شويه انتي رجعتي نمتي تاني ولا ايه بعد ماصحتك
نجمه باربتاك : ها اهااا يابابا بس صحيت تاني اهوه
والدها : طيب يلا روحي استغلي وشك علشان تفطري انا مستنيكي اهوه
نجمه : طيب يابابا
في فيلا الشناوي :
في غرفة مروان :
وقاعد مروان علي السرير وبينظر لتليفونه بابتسامة وقام وراح عند الدولاب واخذ هدوم وراح على الحمام
عند البوابه :
صحه جاد من النوم ونظر حوليه ملقش حد وقال لنفسه : اما اروح اغسل وشي وقول لعايشه تحضري الفطار علشان افطر بالمرة وقام ودخل المطبخ ونظر قدامه ملقش حد وباستغراب ايه ده هي عايشه فين لسه ماصحتش ولا ايه لا متعقدتش تلقيها صاحت وراحت لوجدان هانم ولا حاجه اغسل وشي اعقبال ما تجي ومشي
في الطرقه :
خرجت عايشه من غرفتها وراحت علي المطبخ ودخلت والتفت لقيت جاد بيغسل وشه فإستغرابت ووقفت مكانها وقالت : جاد ورايحه لعنده
ونظر لها جاد والتفت قدامه وقفل الحنفيه وبيشف وشه في هدومه
ووقفت عايشه قدامه وهي بتنظر له وقالت : انت بتعمل ايه هنا يا جاد
ونشف جاد وشه ونظر لها وقال : مافيش كنت جاي اغسل وشي وقولك تحضري الفطار انما انتي كنتي فين
عايشه : كنت في غرفتي هكون فين يعني
جاد باستغراب : في غرفتك
عايشه : ايوه لسه صاحيه من النوم مالك مستغرب كده ليه
جاد : اصل افتكرتك عند وجدان هانم عاوزه منك حاجه
عايشه : اهااا لا انا كنت في غرفتي ووجدان هانم باين لسه نايمه
جاد : نايمه
عايشه : ايوه اصل مش قاعد بره علشان كده بقولك تلقيه في غرفتها لسه نايمه
جاد : اهااا طيب حضرلي الفطار
عايشه : طيب هروح احضر له لك اهوه
جاد : طيب انا هروح اقعد عنده البوابه لحد يجي ولا حاجه وابقي هاتولي ماشي
عايشه : لا انا هنادي عليك علشان تاخده
جاد باستغراب : تنادي عليه
عايشه : ايوه علشان ممكن حد يصحه وينادي عليه ومش هعرف اجيبه لك ابقي انادي عليك ماشي
جاد : طيب ماشي نادي عليه وانا هجي اخده
عايشه : طيب روح انت بقي اقعد عنده البوابه اعقبال ما حضره لك
جاد : طيب ومشى
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
خرجت نجمه من الحمام وراحت عند السفرة ونظرت لوالده وقالت : ايه يابابا مابتفطرش ليه
والتفت لها والدها وقال بابتسامة : مستنيكي ياحبيبتي يلا اقعدي
نجمه بابتسامة : طيب يابابا وقعد
ونظر والدها للاكل وقال : بسم الله الرحمن الرحيم وبياكل
ونظرت نجمه للاكل وقالت : بسم الله الرحمن الرحيم وبتاكل
وبياكل والدها وتذكر مروان واللي قاله له ونظر لنجمه وقال لنفسه : اما اقول لنجمه ان انا عرفت اللي حصل بينها وبين مروان لا بلاش اقول لها استنى لما تيجي هي اللي تقول لي زي ما قالت لعم شفيق وبعدين لو اتكلمت معاها هتعرف كده ان مروان اتقدم لها وهو اللي عايز يفتحها فالاحسن ان ما اتكلمش معاها و استنى لما تيجي تقول لي بس يا ترى هتقول لي انا مش عارف ايه اللي خلاها تخبي عليا بس دي اول مره تعملها وتخبي علي حاجه تلاقيها علشان كانت خايفه ساعتها زي ما كان عم شفيق خايف بردك يقول لي على اللي حصل ده على العموم لو ما قالتليش هبقى افتح معاها الموضوع بعد ما مروان يكلمها في موضوع الجواز ده واقول لها ان انا عرفت ايه اللي حصل بينهم بس يا ترى هتوافق على مروان ولا لا استني اما اسالها عن رايها ايه فيه بس هيفيد ايه رايها لو سالتها يعني وهي اساسا مش موافقه انها تتجوز لا اعرف بردك رايها ايه في مروان مش يمكن شايفها شاب مش كويس بسبب اللي حصل بينهم خليني اعرف رايها ايه ومااقولهاش ان مروان طلب ايدها مني و استنى لما اعرف هترد عليه تقول له ايه في الشركه خليني اسالها بقول لك ايه يا نجمه
والتفت له نجمه وبتاكل وقالت : ايوه يا بابا
وبياكل والدها وقال : ايه رايك في مروان
وبتاكل نجمه وقالت باستغراب : مروان
والدها : ايوه وبياكل
وبتاكل نجمه وقالت : مروان مين يابابا ومسكه لقمه عيش في ايدها ورفعت ايدها وهتاكلها
وبياكل والدها وقال : مروان الشناوي يانجمه
ونزلت نجمه ايدها اللي فيها لقمع العيش وهي بتنظر لوالدها وقالت بدهشة : ايه مروان الشناوي ————–

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى