روايات

رواية عرض جواز الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الرابع والأربعون

رواية عرض جواز البارت الرابع والأربعون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الرابعة والأربعون

توقفنا لما خرج فاتح من المطبعه وماشي وبيلتفت بالصدفه على شماله فانصدم ووقف مكانه
كريم وهو جوه العربيه وقفها والتفت على باب العربيه ونزل منها وقفل باب العربيه وراه والتفت قدامه لقى فاتح واقف بيبص له فانصدم وقال : فاتح
وبينظر له فاتح بصدمة وراح لعنده ووقف قدامه
والتفت الى العربيه ونظر لكريم وقال : ايه ده يا كريم هي العربيه دي بتاعتك وشاور بايده على العربيه
كريم باربتاك : ها ونظر للعربية
وبينظر له فاتح وقال بدهشه : بتاعتك يا كريم العربيه دي
كريم قال لنفسه بقلق : اقول له ايه دلوقتي اقول له الحقيقه وخلاص ما انا كده كده ما عدتش شغال في المطبعه هو اكيد هيعرف فقول له انا احسن بدل ما يزعل مني لو عرف
فاتح باستغراب : ساكت ليه يا كريم العربيه دي بتاعتك
كريم قال بارتباك : ها اه يا فاتح بتاعتي
فاتح بدهشه : بتاعتك والتفت للعربية
كريم بقلق : اه بتاعتي
ونظر له فاتح وقال بدهشه : يعني انت غني
كريم باربتاك : اه يا فاتح انا غني
فاتح باستغراب : طيب اما انت غني جاي تشتغل عامل في المطبعه ليه يا كريم وبعدين ما قلتليش ليه انك غني
كريم بتوتر : ها علشان ما كنتش عايز حد يعرف يا فاتح ان انا غني كنت عايزكم تعاملوني زي اي واحد في المطبعه وما تحسوش ان فيه فرق بيني وبينكم
فاتح باستغراب : طب يا كريم اما انت غني كده جاي تشتغل ليه عامل هنا في المطبعه
كريم بقلق : علشان علشان
فاتح باستغراب : علشان ايه يا كريم
كريم باربتاك : علشان علشان انا ابن صاحب المطبعه يافاتح
فاتح بصدمه : ايه ابن صاحب المطبعه
كريم بقلق : ايوه
فاتح بدهشة : انت وشاور عليه ابن عابد بيه
كريم بتوتر : اه انا كريم ابنه
وبينظر له فاتح بصدمه وقال : كريم
كريم بقلق : ايوه
فاتح بدهشة : يعني مروان بيه يبقي اخوك
كريم باربتاك : ايوه يافاتح اخويا
فاتح بقلق : انا اسف اوي علي الكلام اللي انا قولته علي مروان بيه انا ماكنتش اعرف ان
وقطع كريم كلامه وقال : ما فيش داعي للاعتذار يا فاتح انت ما قلتش حاجه غلط علشان تعتذر عليها بالعكس انت قعدت تشكر في مروان قدامي وبابا كمان الله يرحمه
فاتح باربتاك : يعني حضرتك مش زعلان
كريم باستغراب : ايه حضرتك دي يا فاتح انا كريم قولي يا كريم زي ما انت كنت بتقول ما فيش حاجه اتغيرت
فاتح بقلق : ازاي بس ما فيش حاجه اتغيرت ده حضرتك طلعت ابن عابد بيه الله يرحمه واخوه مروان بيه يبقى ازاي ما فيش حاجه اتغيرت حضرتك
كريم : وفيها ايه يعني لو انا ابن عابد بيه واخوه مروان ده ما يغيرش حاجه بينا يا فاتح انت صاحبي وهتفضل صاحبي
فاتح بدهشة : صاحبك
كريم : ايوه صاحبي وهتفضل صاحبي علشان كده قول لي يا كريم زي ما انت كنت بتقول لي وما تقوليش حضرتك دي خالص
فاتح بقلق : ازاي بس اقول لحضرتك كده لا طبعا ما ينفعش ده انا عامل عند حضرتك وبعدين ما ينفعش انا اكون صاحبك
كريم بدهشه : هو ايه اللي ما ينفعش تكون صاحبي يا فاتح ليه بقى ان شاء الله ما ينفعش تكون صاحبي علشان انا طلعت يعني ابن عابد بيه واخوه مروان قلت لك ده ما يغيرش حاجه بينا وانا زي ما انا كريم اللي انت عرفته ما اتغيرتش يا فاتح
فاتح بارتباك : ازاي بس حضرتك ماتغيرش كريم اللي انا اعرفه ما كانش ابن عابد بيه بس حضرتك ابنه واخوه مروان بيه وانا ما ينفعش اكون صاحب حضرتك عن اذنك بقى وانا اسف على الكلام اللي انا قلته على مروان بيه وماشي
وبينظر له كريم وهو ماشي وقال : استنى يا استاذ انت عندك
ووقف فاتح والتفت لكريم وقال بقلق : ايوه يا فندم
وراح له كريم ووقف قدامه وهو بينظر له وقال بنرفزه : يا فندم ايه وزفت ايه اللي انت بتقولها دي انا كريم فاهم اللي انت عرفته وكونك انك عرفت ان انا ابن عابد بيه واخوه مروان ده مايغيرش حاجه علشان انت هتفضل صاحبي وعلى فكره انا ما رضيتش اقول لحد في المطبعه اللي انا ابن عابد بيه علشان ما حدش يعاملني زي ما انت بتعاملني دلوقتي برسميه فيها ايه يعني لما اطلع ابن عابد بيه انا مش فاهم هو انا مش انسان زيكم يعني ولا ايه ليه تعاملوني كده على فكره بقى بابا الله يرحمه تعب برده لما وصل اللي وصل له ده واخويا مروان بيتعب برده في الشغل زي اي عامل هنا بيشتغل في المطبعه وانا كمان كنت بشتغل معاكم وكنت بتعب زيكم يعني مافيش فرق بينا يا فاتح احنا زي بعض انت بتعب في الشغل وانا كمان بتعت في الشغل وانت شوفت ده علشان تقولي فيه حاجة اتغيرت بس انت بقي اللي مش عاوز تبقي صاحبي بعد ماعرفت خلاص انت حر انا مش هغصب عليك بس انا هتعبرك صاحبي علشان انا هفضل كريم اللي انت عرفته واللي متغيرش وصدقني يا فاتح انا بعتبرك من اعز اصدقائي يعني مش صاحبي وبس وانا اسف لو كنت انفعلت عليك عن اذنك ومشي
وبينظر له فاتح وهو ماشي بقلق وقال : استني يا كريم
ووقف كريم والتفت وراها ونظر له وقال : عاوز ايه مش انت معتش بتعتبرني صاحبك
وراح له فاتح ووقف قدامه وهو بينظر له وقال بقلق : انا اسف ياكريم متزعلش مني انا قوتلك كده علشان ماكنتش مصدق اللي انت قولته لي ده وكمان علشان اعفي نفسي من الاحراج
كريم باستغراب : تعفي نفسك من الاحراج
فاتح : ايوه علشان انت يا كريم ابن عابد بيه الله يرحمه وانا بشتغل عنك في المطبعه وابويا كمان كان بيشتغل عند والدك الله يرحمه هتعامل معاك ازاي وانت صاحب الشغل اللي انا بشتغل عنه هيبقي فيه احراج بيني وبينك علشان كده انا قوتلك انك ماتنفعش تبقي صاحبي وصدقني يا كريم انا زعلان علشان انت معتش هتبقي صاحبي علشان انا معنديش اصحاب زي ماقوتلك قبل كده وفرحت اوي ان احنا بقينا أصحاب ياكريم علشان كده انا قوتلك كده فأنا اسف
كريم : اسف ايه يافاتح يا بني انت صاحبي ازاي بس احرجك قولي كده وبعدين انت مش شغال عندي علشان تقولي ان هيبقي فيه احراج بيني وبينك
فاتح باستغراب : مش شغال عندك
كريم :ايوه انت مش شغال عندي انت شغال عند مروان وانا كمان علي فكره شغال عند مروان يافاتح يعني مش انت لوحدك علشان تقولي كده
فاتح بدهشة : ايه اللي انت بتقوله ده ياكريم ما انت اخوه مروان بيه يبقي انا شغال عندك برده
كريم : لا يافاتح انا صحيح اخوه مروان بس مش انا اللي مسئول عن الشغل مروان هو المسئول ومسك المطبعه والشركه وانت شايف بنفسك اهوه ان انا شغال عامل زي زيك يعني لو انا المسئول ماكنتش هتلقيني شغال عامل يافاتح وحتي لو انا المسئول يافاتح مش مروان برده مش هيكون فيه احراج بينا انت بتشتغل وشايف شغلك خلاص يافاتح محدش ليه حاجه عندك علشان انت شايف شغلك كويس وبعدين الشغل حاجة يافاتح وان احنا اصحاب حاجة تانية وانت شوفت بنفسك لما اخويا مروان جيه هنا المطبعه متكلمش معايا ومشي ولا ادينه يعرفني
فاتح : اهااا صحيح طيب ليه ياكريم مروان بيه عمل كده
كريم : علشان انا كنت فاكر انه مضايق مني
فاتح باستغراب : مضايق منك ليه هو انت عملت ايه اهاا انا اسف ماكنش ينفع اسألك كده معلشي متزعلش مني
كريم : ما كانش ينفع ايه وزفت ايه يا ابني انت صاحبي عادي يعني انك تسالني انا هفضل اقول لك انك صاحبي يا فاتح
فاتح : ايوه ياكريم بس دي حاجة بينك وبين اخوك مروان بيه وماكنش ينفع اسال برده
كريم : لا ياعم ينفع واسالني زي ما انت عايز انا بعتبرك زي اخويا مروان مش صاحبي بس وعلى العموم يا سيدي انا هقول لك اصل انا عصبت مروان شويه في الشركه قبل ما اجي هنا وافتكرته انه مضايق مني بس هو مطلعش مضايق مني ولا حاجه
فاتح : طيب كويس مروان بيه طيب وانت اخوه وماعمره ماهيزعل منك
كريم : انا عارف يافاتح وحتي لو ماكنتش زعلته يافاتح كان هيعاملني كده برده
فاتح باستغراب : طيب سكت
كريم بدهشة : سكت ليه يافاتح انت كنت عاوز تقوليه ايه
فاتح بقلق : ها لا ماكنتش عاوز اقول حاجه
كريم باستغراب : لا يافاتح انت كنت عاوز تقول حاجه قول انا سمعك بيتهيلي انت كنت عاوز تقول اني ليه هعاملني كده بما اني اخوه مش كده
فاتح بقلق : اه ياكريم انا كنت عاوز اسالك كده بس
كريم باستغراب : بس ايه يا فاتح تاني برده هتقعد تقولي اني مش هينفع تسالني وبضيق بقولك ايه يافاتح انا مابحبش اللي يعاملني يبقي متردد وخايف انه يتكلم معايا علشان بيحسسني اني احسن منه علشان كده خايف يتعامل معايا وانا مابحبش كده علشان كده يافاتح لو فضلت تتكلم معايا بشكل ده فامشي احسن ولو اقولك علشان مضايقكش همشي انا وماشي
فاتح بقلق : خلاص ياكريم انا اسف
ووقف كريم والتفت له وقال بغضب : ما انت هتقعد تعتذري يافاتح وبرده هتعاملني كده لو انت مش مرتاح وشايف انك مش هتقدر تعاملني زي الاول علشان عرفت اني انا ابن صاحب المطبعه خلاص يافاتح مافيش مشكلة بمتبقش صاحبي بس تعاملني بشكل ده لا يافاتح علشان انا مابحبش احس اني احسن من حد علشان انا مش احسن من حد يافاتح فلو كنت هتعاملني كده امشي احسن وماتبقش صاحبي ياعم
فاتح بقلق : خلاص ياكريم معتش هعاملك كده بس انت متزعلش مني انا بس من ساعة ماانت قولتي انك ابن عابد بيه وانا متلخبط ومش عارف اتصرف ازاي
كريم : اتصرف بطبيعتك يافاتح زي ما كنت بتتصرف معايا في الاول يابني والله انا هو كريم اللي تعرفه وماتغيرش حاجه علشان كده اتصرف معايا زي ما كنت بتصرف الاول عادي يعني يافاتح
فاتح : طيب يا كريم
كريم : طيب اسالني بقي
فاتح باستغراب : اسالك
كريم قال بضيق : ايوه اسالني السؤال اللي انت كانت خايف تسالولي
فاتح : ماخلص يا كريم ما انت عرفته
كريم : لا اساله لي برده علشان عاوز اتاكد انك هتتعامل معايا زي الاول
فاتح بقلق : بس يا كريم
وقطع كريم كلامه وقال بغضب: مابسش يا فاتح اساله لي والا امشي معتش عاوز اشوفك تاني
فاتح بقلق : لا ياكريم اساله لك
كريم : طيب يلا اساله لي
فاتح قال بقلق : طيب هو م مروان بيه هي
وقطع كريم كلامه وقال بضيق : امشي يا فاتح انت مش فاتح صاحبي فاتح صاحبي مش بيخاف ولا بيتردد يتكلم معايا علشان بيعتبرني زي اخوه ومافيش اخ بيخاف من اخوه علشان كده امشي يا فاتح انا مش عاوزك تسالني حاجه
فاتح : لا ياكريم هسالك وانا فاتح صاحبك اللي بيعتبرك اخوه وقولي ياعم ليه مروان بيه هيعاملك كده وانت اخوه
كريم بابتسامة : هو ده فاتح صاحبي وقرب منه وحضنه
وحط فاتح ايديه علي ضهر كريم وقال : ايه يا بني هو انا كنت مسافر ولا ايه
وشال كريم ايديه من علي ضهره فاتح ونظر له وقال باستغراب : مسافر
ونظر له فاتح وقال : ايوه وشال ايديه من علي ضهره كريم وهو بينظر له
كريم بدهشة : مش فاهم تقصد ايه يا فاتح
فاتح : اقصد يعني يا كريم انت ليه حضنتني هو كنت مسافر ورجعت لا ايه وانا معرفش
كريم بابتسامة : هو يعني اللي بيحضنوا بعض لازم يكون مسافرين يافاتح وبعدين اه انت كنت سافرت شويه ورجعت
فاتح باستغراب : سافرت
كريم بابتسامة : ايوه
فاتح بدهشة : سافرت ازاي وانا قدامك اهوه يا كريم
كريم : ما انت سافرت وانت قدامي يا فاتح
فاتح باستغراب : ازاي يعني ياكريم سافرت وانا قدامك
كريم : هقولك اصل انت من بعد ما عرفت ان والدي عابد بيه وانت اتغيرت ومعتش فاتح صاحبي اللي انا عارفه بس انت دلوقتي فاتح صاحبي اللي انا عارفه وبحبه علشان كده انت سافرت شويه ورجعت فهمت بقي وحط ايده علي كتفه
فاتح : اهاااا طيب
كريم بابتسامة : ارد بقي علي السؤال اللي انت سالته لي يا صاحبي مروان اخوبا في الشغل مش بيعتبرني اخوه بيعتبرني موظف عنده وبس
فاتح باستغراب : موظف عنده
كريم : ايوه يا فاتح موظف عنده زيك كده واخويا واخوه دي في البيت وبس وفي الشغل انا موظف عنده وبس تعرف يا فاتح هو اللي خصم لي اليوم لما اتاخرت مش الاستاذ فتوح
فاتح بصدمه : ايه مروان بيه هو اللي خصم لك
كريم: ايوه هو اللي خصم لي ومش كده وبس وخصم للاستاذ فتوح كمان يومين
فاتح بدهشة : ايه خصم للاستاذ فتوح
كريم : ايوه
فاتح قال باستغراب : طيب ازاى ياكريم مروان بيه يخصم لك
كريم : ما انا قوتلك يافاتح ان مروان بيتعامل في الشغل علي اساس اني موظف وهو رئيس مجلس الاداره المسئول عن المطبعه وانا بما اني كموظف اتاخرت عن الشغل فخصم لي اليوم
فاتح بدهشة : معقول يا كريم اللي انت بتقوله كده
كريم : هو ده اللي حصل يا فاتح
فاتح : اهااا علشان كده قولتي ان الخصم جيه من فوق
كريم بابتسامة : ايوه
فاتح باستغراب : طيب ومروان بيه خصم ليه للاستاذ فتوح
كريم : خصم له علشان الاستاذ فتوح هو المسئول هنا عن المطبعه يافاتح وعن العمال اللي فيها ولما الاستاذ فتوح اتصل بمروان
وقطع فاتح كلامه وقال بدهشة : ايه الاستاذ فتوح اتصل بمروان بيه
كريم : ايوه اتصل بي في الشركه وقاله ان انا لسه مجتش فمروان بقي اتعصب وخصم له يومين وخصم انا كمان اليوم بس يا فاتح ده اللي حصل
فاتح باستغراب : طيب والاستاذ فتوح عمل ايه
كريم : هيعمل ايه يعني يا فاتح معملش حاجه طبعاً مقدرش طبعاً يتكلم مع مروان في اللي حصل وحتي لو قدر مش هبقدر يغير قرار مروان علشان مروان لما بيقول كلمه مش بيرجع فيها ابدا مهما حصل
فاتح : ايوه ما انا عارف يا كريم ان مروان بيه لما بيقول كلمه مش بيرجع فيها وكل العمال اللي هنا عرفين كده برده بس ماكنتش عارف انه هو صعب كده في الشغل لدرجه انه ممكن يخصم لاخوه
كريم : ماهو مروان في الشغل مابيهرزش يافاتح ومابيعرفش حاجه اسمها ده اخويا ومش اخويا اللي غلط عنده لازم يتعاقب اي كان مين حتي لو هو يا فاتح هيعاقب نفسه برده
فاتح باستغراب : يعاقب نفسه
كريم : ايوه يا فاتح لو مروان غلط هيعاقب نفسه علشان هو مابيسمح بالغلط في الشغل
فاتح بقلق : طيب كويس انك قلت لي علشان ابقي خلي بالي بقي ومغطلتش في الشغل
وحط كريم ايده علي كتفه فاتح وهو بينظر له وقال بابتسامة : ايوه خلي بالك بقي علشان البركان مايشعلش عندك علشان لو شعل محدش هيقدر يوقفه
فاتح باستغراب : بركان
كريم بابتسامة : ايوه اخويا مروان يعني
فاتح بقلق : اهااا ربنا يستر ياكريم وميشعلش فيه
كريم بابتسامه : ماتخافيش يا فاتح انا متاكد مش هيشعل فيك
فاتح باستغراب : وانت ايه اللي مخليك متاكد كده يا كريم
كريم : علشان انت بتاخد بالك من شغلك كويس اوي يا فاتح والبركان اقصد مروان هو ده اللي يهمه الشغل وبس علشان كده مش هيشتعل فيك بس انا اشتعل فيه واللي كان كان
فاتح بدهشة : ايه اشتعل فيك
كريم : ايوه
فاتح باستغراب : ليه ايه اللي حصل يا كريم
كريم : اللي حصل يا سيدي ان انا بعد ما سبتك روحت لمروان اخويا الشركه مروان طلب مني اني اسيب الشغل في المطبعه
فاتح بصدمه : ايه تسيب الشغل في المطبعه
كريم : ايوه
فاتح بدهشة : ليه ياكريم مروان بيه طلب منك كده
كريم : هيكون ليه يعني يافاتح علشان اللي حصل وكمان فيه سبب تاني
فاتح باستغراب : سبب تاني
كريم : ايوه
فاتح بدهشة : ايه هو ده يا كريم
كريم : اني لازم اتعلم الشغل في الشركه يافاتح علشان بعد مااتخرج من الجامعه هشتغل هناك مش هنا في المطبعه
فاتح : اهاااا
كريم : علشان كده لازم اسيب الشغل في المطبعه وروح اشتغل في الشركه
فاتح : طيب ما تخليك شغال هنا يا كريم لغاية ما تتخرج ان شاء الله وابقي روح اتعلم الشغل في الشركه
كريم : ما انا كنت متفق مع مروان علي كده ان بعد ما اتخرج ابقي اتعلم الشغل في الشركه يا فاتح بس
فاتح باستغراب : بس ايه يا كريم
كريم : بس بعد اللي حصل ده مروان اخويا مرضيش اني افضل اشتغل هنا
فاتح بدهشة : مرضيش
كريم : ايوه
فاتح باستغراب: ليه طيب هو حصل ايه يعني يا انت بس اتاخرت عن الشغل صحيح انت غلطان علشان اتاخرت بس برده مش لدرجه انك تسيب المطبعه يا كريم
كريم : والله يا فاتح انا حاولت اقنعه ماسبش الشغل هنا بس مافيش فايدة
فاتح بدهشة : مافيش فايدة
كريم : ايوه
فاتح باستغراب : هو ليه مروان بيه بيعمل معاك كده ياكريم ده حتي حرام انت من حقك انك تشتغل في الحته اللي انت عاوزها وبعدين ماحصلش حاجه لده كله يعني ياكريم انا ماكنتش اعرف ان مروان بيه ظالم كده انا اسف يا كريم علشان قلت كده بس هو بيظلمك كده
كريم : لا يا فاتح مروان اخويا مش ظالم ولا بيظلمني ولا عمره اجبرني علي حاجة انا مش عاوزها
فاتح باستغراب: ما جبركش ازاي يا كريم امال اللي مروان بيه بيعمله معاك ده ايه ماهو بيجبرك اهوه
كريم : لا يا فاتح هو مابيجبرنيش انا اللي قررت كده اني اسيب المطبعه واروح اشتغل في الشركه
فاتح بدهشة : ايه انت اللي قررت كده
كريم : ايوه انا اللي قررت كده
فاتح بدهشة : ليه ياكريم قررت كده
كريم : علشان يا فاتح مروان معه حق انا كنت جايه هنا علشان اتعلم الشغل واديني اتعلمته يعني معتش فيه داعي لوجودي هنا يا فاتح انا ماكنتش هشغل هنا انا كنت هشتغل في الشركه صحيح لما مروان اخويا قالي اني اسيب المطبعه وانا في الاول رفضت علشان انا حبيت المطبعه وحبيت الشغل هنا وكمان اتعرفت عليك وحبيتك وبقيت زي اخويا مروان بس
فاتح باستغراب : بس ايه يا كريم
كريم: بس انا لما فكرت في كلام مروان لما قالي اني لازم اشتغل في الشركه معاه علشان افهم الشغل لقيت معه حق يا فاتح
فاتح بدهشة : معه حق
كريم : ايوه يا فاتح معه حق علشان لو اتعلمت الشغل في الشركه دلوقتي هيبقي احسن لي وهكتسب خبره اعقبال لما اجي اتخرج وامسك الشركه مع مروان بدل لسه ما استني لما اتخرج واتعلم الشغل طيب وليه ما اتعلمه دلوقتي بما اني خلاص اتعلمت الشغل هنا في المطبعة اروح بقي اتعلم الشغل في الشركه كمان علشان كده انا وافقت يا فاتح اني اسيب المطبعه
فاتح : يعني مش هشوفك تاني ياكريم انا اتعودت عليك
كريم بابتسامة : وانا كمان اتعودت عليك يا فاتح وبعدين مين اللي قال اني مش هتشوفني تاني وحط ايده علي كتفه فاتح وهو بينظر له لا طبعاً هتشوفني تاني يا فاتح انا هاجي المطبعه علشان اشوفك وبعدين انت معاك رقمي ابقي اتصل بي ونتقابل بس طبعاً بعد ما نخلص شغل علشان البركان ماشتعلش فينا احنا الاتنين انت هنا في المطبعه وانا هناك في الشركه
فاتح بابتسامة : طيب يا كريم هبقي اكلمك انما قولي انت جيت ليه المطبعه دلوقتي وانت ماخصم لك اليوم
كريم : علشان اقبض الراتب بتاعي يا فاتح
فاتح باستغراب : الراتب بتاعتك يا انا افتكرتك قبضته يا كريم لما كنت هنا
كريم : لا يا فاتح لسه ماقبضوش
فاتح بدهشة : طيب وانت جاي مخصوص علشان تقضبه يا كريم
كريم : ايوه يا فاتح ماهو مروان كان هيخلي حد من العمال هنا يجيبه لي بس العمال هنا كان بيشتغلوا فمرضش يعطل عامل عن شغله فقالي روح جيبه انت
فاتح : اهااا
كريم : بقولك ايه انا هروح اقبض بقي الراتب بتاعي مش الاستاذ فتوح جوه
فاتح : اه جوه في مكتبه يا كريم
كريم : طيب انا هروح اقبض الراتب بتاعي منه
فاتح بابتسامة : طيب يا كريم بس انا كنت بفكر من شويه اني اعذمك
كريم باستغراب : تعذمني
فاتح : ايوه ما انا قبضت الراتب بتاعتي وعاوز اعذمك بس انت ماكنتش موجود بس مش عارف هتقبل ولا لا
كريم بابتسامة : طبعاً هقبل يا فاتح دي عاوز كلام يعني بس
فاتح باستغراب : بس ايه
كريم : مش هينفع النهارده
فاتح بدهشة : ليه ياكريم مش قلت انك موافق يبقي مش هينفع ليه بقي
كريم : اصل انا عامل مفاجاه لماما
فاتح باستغراب : مفاجاة
كريم : ايوه اصل انا فكرت اجيب هديه لماما من اول راتب اقبضه من شغلي فجيت علشان اقبض الراتب بتاعي بسرعه واروح اجيب لها بلح الشام
فاتح بدهشة : بلح الشام
كريم : ايوه ماهي ماما بتحبه اوي وبقلها فتره ماكلتهش ففكرت اجيبه لها هديه
فاتح بابتسامة : اهاااا خلاص يا كريم مش مشكلة يوم تاني بقي ابقي اعذمك فيه
كريم : معلشي يا فاتح انا اسف
فاتح : لا يا كريم مافيش داعي انك تعتذر دي والدتك ولازم تروح لها وانا لو مكانك كنت عملت كده وانا مش زعلان وبعدين الايام جايه كتير هبقي اعذمك في يوم يعني لو انا وانت فضينا من الشغل وغير الشغل كمان انت عندك مذاكرتك
كريم : معاك حق يا فاتح الشغل ومابيخلصش وانا من ساعة مااشتغلت وانا بروح مش قادر وبنام علي طول ومبذكرش مش عارف انظم وقتي خالص
فاتح : لا يا كريم حاول تنظم وقتك دي اخر سنه لك ولازم تنحج
كريم بابتسامة : ان شاء الله يا فاتح هنحج وبخصوص العذومه اعتبر ياعم عذمتني علشان اناهبقي مشغول وانت كمان هتبقي مشغول بسبب الشغل علشان كده اعتبر عزمتني
فاتح بابتسامة : ماشي يا عم انا موافق هعتبر اني عذمتك علشان بس معطلكش علي المذاكره كفاية الشغل معطلك يبقي انا كمان علشان كده هعتبر اني عذمتك وانا لازم امش بقي
كريم باستغراب : تمشي ليه يا فاتح ماتستنني لما اقبض مرتبي من الاستاذ فتوح واجاي لك
فاتح : لا يا كريم مش هينفع انا كده هتاخر عن الشغل التاني ما انت عارف
كريم : ما تسيب الشغل التاني ده يا فاتح
فاتح باستغراب : اسيبه
كريم : ايوه
فاتح بدهشة : واسيبه ليه يا كريم
كريم : علشان يعني يا فاتح المراتب بتاعتك زاد هنا
فاتح : اهااا لا يا كريم انا مرتاح في الشغل ده وصاحب المحل بيعاملني زي ابنه وكمان الراتب بتاعتي هناك علي الراتب بتاعتي اللي زاد النهارده هنعيش انا ماما كويس والظروف هتتحسن
كريم بابتسامة : طيب يا فاتح بما انك مرتاح خلاص بس انت كنت هتعذمني ازاي النهارده وانت وراك شغل
فاتح : ما انا ماكنتش هروح يا كريم علي البيت علي طول زي ما بعمل يعني هو لسه شويه علي ميعاد الشغل التاني كنت هعذمك وبعدين اروح علي شغلي
كريم : اهااا
فاتح : بس مشكلة بقي
كريم : معلشي يا فاتح انا مش عارف اقولك ايه
فاتح : متقولش حاجه يا كريم انا مش زعلان والله بس اوعي يكون قلت لمروان بيه اني بشتغل شغل تاني
كريم : لا يا فاتح انا وعدتك متخافيش مقولتوش حاجه
فاتح بابتسامة : طيب يا كريم انا همشي بقي
كريم : طيب ما تجي اوصلك في سكتي
فاتح : لا ياكريم مافيش داعي
كريم : مافيش داعي ايه يا بني انت استني لما اجيب الراتب بتاعتي واوصلك في سكتي
فاتح : لا ياكريم انت مستعجل وانا مش عاوز اعطلك فاروح لوالدتك وبعدين مش هينفع تدخل بعربيتك دي الشارع بتاعتنا
كريم باستغراب : ليه يعني يا فاتح مش هينفع
فاتح : علشان الشارع بتاعتنا صغير ياكريم
كريم : اهااا مش مشكلة انزلك علي الطريق
فاتح : لا يا كريم خليني براحتي انا هركب الميكروباص يلا سلام
كريم بابتسامة : طيب يا فاتح انا مش غصب عليك بس ابقي كلمني ماشي
فاتح بابتسامة : ماشي هكلمك بس يارب يبقي في شبكه
كريم : اه الشبكه بقيت وحشه اوي الايام دي يا فاتح
فاتح : الايام دي بس هي وحشه علي طول ياكريم يلا سلام
كريم بابتسامة : مع السلامة
وبينظر له كريم وهو ماشي بابتسامة وقال لنفسه
: الحمد لله انه مضايقيش مني علشان خبيت عليه
اني انا ابن عابد بيه وعرفت اقنعه ورجع تاني يتعامل معايا زي الاول المهم اما اروح بقي اقبض راتبي من الاستاذ فتوح علشان اجيب بلح الشام لماما ودخل المطبعه وراح علي مكتب الاستاذ فتوح لقي الباب مفتوح فوقف قدامه ونظر جوه المكتب لقي الاستاذ فتوح قاعد علي كرسي مكتبه فالتفت للباب وخبط عليه ونظر للاستاذ فتوح
ونظر الاستاذ فتوح علي الباب لقي كريم فإستغراب وقال : كريم بيه وقام من علي الكرسي وهو بينظر له اتفضل وشاور بايده
ودخل كريم المكتب وقال : كريم بيه ايه يا استاذ فتوح انا كريم وبس
الاستاذ فتوح : ازاي بس يافندم ماخلاص حضرتك معتش بتشغل هنا يبقي لازما الأمور ترجع لوضعها
كريم : وضعها ايه يا استاذ فتوح قولي يا كريم وبس
الاستاذ فتوح : ماصبحش يافندم واتفضل وشاور بايده
كريم : لا يا استاذ فتوح شكرا علشان انا مستعجل
الاستاذ فتوح : طيب كويس ان حضرتك جيت
كريم باستغراب : ليه في حاجه ولا ايه يا استاذ فتوح
الاستاذ فتوح : لا مافيش يافندم بس الراتب بتاع حضرتك انا نسيت اديه لحضرتك لما جيت قبل كده علشان كنت مستعجل ومروان بيه لما كلمني قالي هو هيتصرف محدش جيه لغاية دلوقتى ياخده
كريم : ما انا جيت علشان اخده يا استاذ فتوح
الاستاذ فتوح باستغراب : جاي علشان تاخده
كريم : ايوه
الاستاذ فتوح بدهشة : طيب مروان بيه ما بعتش حد من الشركه ليه ياخده بل ما حضرتك تتعب نفسك وتجي لغاية هنا علشان تاخده
كريم : ولا تعب ولا حاجة يا استاذ فتوح وبعدين مروان هو اللي قالي اني اروح اجيبه وكمان انا كنت هاجي كده كده علشان اسلم علي حضرتك وفاتح علشان زي ما حضرتك عارف اني معتش شغال هنا فقلت اجي اسلم عليكم واخد الراتب بتاعي بالمرة
الاستاذ فتوح : اهااا بس فاتح مشي
كريم : ما انا شوفته بره يا استاذ فتوح
الاستاذ فتوح باستغراب : شوفته
كريم : ايوه
الاستاذ فتوح بدهشة : شوفته ازاي ده فاتح ماشي من هنا بقلوا شويه
كريم : لا يا استاذ فتوح هو مامشش كان واقف معايا بره اصل هو شافني وانا نازل من عربيتي لما كان ماشي فوقف يتكلم معايا
الاستاذ فتوح بدهشة : ايه شاف حضرتك وانت نازل من عربيتك
كريم : ايوه وانا قولته اني ابن صاحب المطبعه
الاستاذ فتوح بصدمة : ايه قولته
كريم : ايوه يا استاذ فتوح قولته ما هو لما شافني نازل من عربيتي سالني ما انت غني كده جاي تشتغل عامل في المطبعه ليه فقلته ان انا ابن عابد بيه الله يرحمه
الاستاذ فتوح بدهشة : طيب وعمل ايه لما عرف اوعي يكون ضايق حضرتك
كريم : لا مضايقنيش ولا حاجه بالعكس يا استاذ فتوح كان بيتكلم معايا بكل احترام فاتح طيب ومش ممكن يضايق حد يبقي هيضايقني انا
الاستاذ فتوح بابتسامه : هو فعلا طيب ووالده الله يرحمه برده كان طيب زيه كده
كريم : الله يرحمه
الاستاذ فتوح : طيب ونظر علي المكتب واخذ فلوس والتفت لكريم اتفضل حضرتك ده الراتب بتاعتك ومد ايده بس انا اتضطرت اني اخصم اليوم بتاع النهارده زي ما قالي مروان بيه
كريم : مش مشكلة يا استاذ فتوح انا فعلا ماشتغلتش النهارده فماينفعش اخده عليه فلوس
الاستاذ فتوح بابتسامه: طيب اتفضل حضرتك
كريم بابتسامة : طيب ونظر للفلوس واخذها والتفت للاستاذ فتوح شكرا يا استاذ فتوح
الاستاذ فتوح : بتشكرني علي ايه يافندم ده حقك حضرتك اشتغلت وتعبت وده حقك وانا مبسوط ان حضرتك كنت معانا هنا وزعلان اوي ان حضرتك معتش شغال معانا هنا بس اتمنالك التوفيق والنجاح في حياتك
كريم بابتسامة : شكرا يا استاذ فتوح وانا مبسوط اني تعرفت علي حضرتك وكمان علي العمال اللي هنا وحبيتهم وعلي العموم انا هبقي اجي اشوف حضرتك وفاتح بس لما اخلص شغلي في الشركه
الاستاذ فتوح : هو حضرتك هتشتغل في الشركه
كريم : ايوه هشتغل في الشركه علشان اتعلم الشغل زي ما اتعلمته هنا
الاستاذ فتوح : اهااا طيب بالتوفيق يا فندم
كريم بابتسامة : شكرا يا استاذ فتوح وانا ان شاء الله هبقى اجي المطبعه علشان اشوفكم
الاستاذ فتوح بابتسامه : تنور يا فندم في اي وقت المطبعه بتاعتكم
كريم بابتسامه : طيب عن اذنك انا لازم امشي علشان مستعجل
الاستاذ فتوح بابتسامه : اتفضل يا فندم
وخرج كريم من المكتب ونظر لمرتبه وهو ماشي وقال لنفسه بابتسامة : اول فلوس اقبضها من مجهودي وتعبي انا فرحان قوي اما اروح اجيب بقى لماما بلح الشام والتفت قدامه وماشي وركب عربيته وتحرك
في مكتب الاستاذ فتوح :
واقف الاستاذ فتوح قدام كرسي مكتبه وقال لنفسه : اما اقفل انا كمان بقى واروح
في شقه نجمه :
في المطبخ :
ونظر عم شفيق وهو قاعد على كرسي ترابيزه المطبخ لنجمه وهي واقفه قدام الحوض وقال : ايه يا نجمه خلصتي الاطباق ولا لسه
نجمه : خلاص يا عم خلصت
عم شفيق : طب كويس يلا روحي بقى وقطعي الكيكه زمانها بردت علشان انا عايز اذوقها
والتفت جمال العم شفيق ونظر لنجمه وقال : اه
يا نجمه يلا روحي قطعيها انا كمان عايز اذوقها
ونظرت نجمه الوالده وقالت بابتسامه : حاضر يا بابا هنشف ايدي بس واجي اقطعها
والدها : لا يا نجمه نشوفي ايدك في الهدمه اللي هناك دي هي نظيفه يعني يلا يا نجمه بقى قطعيها
ونظر عم شفيق لجمال والتفت لنجمه وقال : اه يا نجمه يلا بقى روحي قطعيها
وبتنظر لهم نجمه وقالت بابتسامة : حاضر هروح اقطعها اهو والتفتت نجمه على صينيه الكيكه اللي على البوتاجاز ورايحه تقطعها
ونظر جمال لعم شفيق وقال : تعالي يا عم شفيق اما نروح معاها نشوفها وهي بتقطعها علشان ناخد على طول
ونظره له عم شفيق وقال : طيب يا جمال يلا وقام من علي الكرسي
والتفت لهم نجمه بابتسامه
ونظره عم شفيق لجمال وقال : شايفه ياجمال الشيكولاته عامله ازاي فيها
والتفت له جمال وقال : شايف يا عم شفيق وكفايه بقى تشوقني علشان خلاص انا ما عدتش قادر عايز اذوقها ونظر لنجمه يلا يا نجمه بقى قطعيها
ونظره عم شفيق لنجمه وقال : اه يا نجمه يلا بقى قطعيها خلينا ندوقها
وبتنظر لهم نجمه ما هي بتنشف في ايديها وقالت : حاضر يا عم شفيق هروح اجيب السكينه واجي اقطعها
والدها : لا خليك انتي انا هجيب السكينه وهجيب كمان طبقين علشان ناخذ فيهم
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت بابتسامة : طيب يابابا
عم شفيق : هو انتي حطه فيها ايه يا نجمه مخليه ريحتها حلوه كده
نجمه : مش حطه حاجه يا عم شفيق
عم شفيق : مش حطه حاجه ايه امال ريحتها حلوه كده ازاي
نجمه : المكونات بتاعتها يا عم شفيق لما بتحطها على بعض بتخلي ريحتها الكيكه تطلع وبتبقى الريحه بتاعتها حلوه
عم شفيق : اهاااا
وجاء جمال ومعه الطبقين والسكينه ونظر لنجمه وقال : امسكي يا نجمه السكينة اهي
نجمه : طيب واخذتها والتفتت لصينيه الكيكه وبتقطعها
والتفت جمال لعم شفيق وقال : امسك يا عم شفيق الطبق بتاعك ومده ايده بالطبق
والتفت له عم شفيق وقال : طيب ياجمال
وقطعت نجمه الكيكه والتفتت لهم وقالت : هاتوا يلا الاطباق بتاعتكم عشان احط لكم فيها الكيكه
ونظر جمال لعم شفيق وقال : ادي لها يا عم شفيق الطبق بتاعك انت الكبير علشان كده هتاخد الاول
والتفت عم شفيق لجمال وقال بابتسامه : شكرا يا سيدي والتفت لنجمه امسكي يا نجمه ومده ايده بالطبق
ونظرت نجمه لطبق عم شفيق واخذتهم والتفتت له وقالت : احط لك كام خارطه يا عم شفيق
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : حطي لي كده كام خرطه علشان شكل طعمها هيبقى حلو مع اني ريحتها حلو
نجمه : حاضر يا عم شفيق ده انت تؤمر
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال بابتسامه : يخليكي ليا يا رب
والتفت له جمال ونظر لنجمه وقال : بس اعملي حسابي يا نجمه علشان برده انا عايز كثير
ونظرت نجمه لوالدها وقالت : حاضر يا بابا وما تقلقش الصينيه فيها كتير
والدها : طيب
والتفت عم شفيق لجمال ونظر لنجمه وقال : يلا بقى يا نجمه حطي لي
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت بابتسامه : حاضر يا عم شفيق هحط لك اهو والتفت لصينيه الكيكه وحطت فيها واخذت خارطه وحطيتها في الطبق وبتاخد تاني
والتفتت نجمه لعم شفيق وقالت : كده كفايه يا عم شفيق ولا احط لك كمان
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : لا يا نجمه كفايه كده يا حبيبتي
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت بابتسامه : طيب امسك يا عم شفيق الطبق بتاعك
ونظر عم شفيق للطبق واخدهم والتفت لنجمه وقال بابتسامه : شكرا ياحبيبتي
ونظره وجمال عم شفيق والتفت النجمه وقال : امسكي يا نجمه بقى الطبق بتاعي حطي لي انا كمان
والتفتت له نجمه وقالت بابتسامة : من عيني يا بابا واخذته
والدها : تسلم عينيك يا رب
وبتنظر له نجمه بابتسامه والتفت لصنينه الكيكه واخذت خارطة منها وحطتها في الطبق وبتاخد تاني
ونظره عم شفيق للطبق بتاعه واخذه خرطه الكيكه وبياكل وقال : الله دي طعمها حلو قوي يا نجمه
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت بابتسامه: بالهنا والشفاء يا عم شفيق والتفتت لوالدها وقال احط لك تاني يا بابا ولا كفايه
ونظر لها والدها والتفت للطبق وقال : لا كفايه كده يا حبيبتي ونظر لنجمه
نجمه : طيب يا بابا امسك
والدها : طيب والتفت للطبق واخذه خارطه واكل منها فعلا يا نجمه طعمها حلو قوي تسلم ايدك يا حبيبتي
نجمه : بالهناء والشفاء يا بابا
والتفت والدها لعم شفيق وقال : يلا يا عم شفيق نروح نلعب الطاوله في شقتك ونبقى نكمل اكل هناك يلا
ونظره عم شفيق لجمال وبياكل وقال : طيب يلا يا جمال
جمال : طيب والتفت لنجمه وانتي يا نجمه يلا يا حبيبتي هاتي لك طبق وتعالي معانا
والتفتت نجمه لوالدها وقالت : لا يا بابا انا هفضل هنا روحوا انتم
عم شفيق : هتفضلي هنا ليه يا نجمه لوحدك تعالي اقعدي معانا في شقتي واحنا بنلعب انتي عارفه ان احنا ما بنعرفش نلعب من غيرك علشان انتي الحظ بتاعنا انا وجمال مش كده يا جمال
والتفت جمال لعم شفيق وقال : اه طبعا يا عم شفيق هي دي محتاجه كلام ونظر لنجمه تعالي يا حبيبتي معانا يلا
نجمه : لا يا بابا انا هقعد هنا علشان اذاكر شويه
والتفت عم شفيق لنجمه وقال : مش مشكله يا نجمه هاتي الكتب بتاعتك وتعالي معانا ذاكري هناك
والتفت نجمه لعم شفيق وقالت : لا يا عم شفيق انا هذاكر هنا وبعدين انتوا بتعملوا صوت هناك وانتوا بتلعبوا خليني هنا احسن اذاكر روحوا انتم العبوا
والدها : طيب يا نجمه اقعدي هنا ذاكري وانا مش هتاخر هلعب كم دور كده مع عمي شفيق وهاجي ماشي يا حبيبتي
ونظرت نجمه لوالدها وقالت بابتسامة : ماشي يا بابا
والتفت والدها لعم شفيق وقال : يلا يا عم شفيق نروح نلعب
ونظر له عم شفيق وقال : طيب يلا يا جمال
والتفت عم شفيق لنجمه وقال بابتسامة : سلام
يا حبيبتي
والتفتت له نجمه وقالت بابتسامه : سلام يا عم شفيق و شاوره بايدها
وخرج جمال من المطبخ ووقف مكان والتفت وراها ملقاش عم شفيق وقال : يلا يا عم شفيق
وخرج عم شفيق من المطبخ ونظر لجمال وقال : حاضر يا جمال مالك مستعجل كده ليه اللي يشوفك كده يقول ان انت بتكسبني وانت ولا بتكسبني ولا حاجه وماشي
وماشي جمال معاه وبينظر له وقال : والله انا ما بكسبكش لا يا عم عشان انا بكسبك على فكره وانت اللي ما بتقدرش تكسبني بسهوله علشان انا خصم قوي
وماشي يا عم شفيق وبينظر له وقال : قوي ايه يا جمال انت ولا قوي ولا حاجه
جمال : لا يا عم شفيق انا فعلا خصم قوي اعترف وخلاص مش مشكله يعني ووقف قدام باب الشقه
ووقف عم شفيق وهو بينظر له وقال : اعترف بايه يا جمال هو انت فعلا خصم قوي شويه بس مروان هو اللي كان خصم قوي اوي
جمال باستغراب : مروان
عم شفيق : اه خصم قوي ومش سهل ان انت تكسبه افتح بقى خلينا نخرج
جمال : طيب ياعم شفيق والتفت للباب وفتحه ونظر لعم شفيق مروان مين يا عم شفيق
عم شفيق : مروان اللي جي زارني قبل كده وعزمته عندي
جمال : اهااا
والتفت عم شفيق قدامه وخرح من الشقة ووقف مكانه
وخرج جمال وراها وقفل الباب ونظر لعم شفيق وقال : بس انت يا عم شفيق قلت لي انك ما كملتش معاه الدور يعني ما كسبكش يبقى خصم قوي ازاي بقى
عم شفيق : انا قصدي انه بيلعب كويس يا جمال وما حدش يقدر يكسبه بسهوله والتفت للسلم ونازل
ونازل جمال وراه وهو بينظر له وقال : ليه يعني يا عم شفيق ما حدش يقدر يكسبه بسهوله على فكره انا اقدر اكسبه وبعدين هو ما بيعرفش يلعبها يعني سهل جدا ان انت تكسبه
ونظر عم شفيق قدامه ونزل وقال : بتهيا لك يا جمال مروان ذكي على فكره ومش هتقدر تكسبه بسهوله
وبينظر له جمال وهو نازل وقال : لا يا عم شفيق هقدر هو انت ما تعرفنيش ولا ايه
عم شفيق : ما هو علشان عارفك يا جمال بقول لك انك مش هتقدر تكسبه بسهوله
جمال باستغراب : يعني ايه يا عم شفيق مش فاهم
ونزل عم شفيق ووقف مكانه والتفت لجمال وقال : يعني يا جمال مروان خصم قوي وانت صحيح بتكسبني بس مش هتقدر تكسب مروان بسهوله صدقني انا عارف انا بقول لك ايه
جمال : لا يا عم شفيق انت غلطانه انا اقدر اكسبه على فكره
عم شفيق : طيب خلاص بما انك واثق كده انك هتكسبه لما يبقى يجي لي هبقى اقول لك وتيجي تلعبه ونشوف بقى هتكسبوا ولا لا
جمال : طيب ماشي انا موافق هو انا هخاف يعني ولا ايه بس هو هيجي لك امتى
عم شفيق : هو بقالوا فتره ما جاليش بس قال لي هيجي لي بكره والتفت للباب البيت وخرج منه ووقف مكانه
وخرج جمال وراها ووقف جانبه وهو بينظر له وقال باستغراب: بقالوا فتره ما جالكش ليه هو انت زعلتوا ولا ايه
والتفت له عم شفيق وماشي وقال : لا ما زعلتوش ولا حاجه
وماشي جمال وهو بينظر له وقال بدهشه : امال ما عادش بيجي ليه يا عم شفيق
عم شفيق : اصل كان مشغول الفتره اللي فاتت دي علشان كده ما جاليش بس انا كلمته النهارده وقال لي هيجي لي بكره
جمال : اهااا طيب لما يبقى عندك بقى ابقى قول لي وانا اجي العبه
عم شفيق : طيب يا جمال هبقى اقول لك لما يبقى عندي ونظر قدامه ودخل بيته
ودخل جمال وراها
وطالع عم شفيق على السلم وبينظر قدامه وقال : بس بقول لك ايه راجع نفسك
وطالع جمال وراه وهو بينظر له وقال باستغراب : اراجع نفسي
عم شفيق : اه راجع نفسك يا جمال قبل ما اقول له مروان خصم قوي صدقني
جمال : ايه يا عم شفيق هو انا قليل
عم شفيق : لا مش قليل يا جمال بس مروان بردك مش قليل
جمال : انت لعبت معاها مره واحده يا عم شفيق وانت كمان اللي معلمه اللعبه غير كده كمان انه ما اكسبش الدور امال لو كان كسبك يا عم شفيق كنت هتقول ايه
ووقف عم شفيق باب شقته والتفت لجمال وقال
: صحيح يا جمال احنا ما كملناش الدور بس انا شفت طريقه مروان في اللعب ولو كنا استمرينا في الدور كان هو اللي هيكسب
ووقف جمال قدام عم شفيق وهو بينظر له وقال باستغراب : كان هو اللي هيكسب
عم شفيق : اه يا جمال كان هو اللي هيكسب
جمال بدهشه : ايه يا عم شفيق اللي انت بتقوله ده انت بتقلل من نفسك ولا ايه وبضيق وبعدين انت ليه محسسني ان ما فيش غيره الا ذكي يعني
عم شفيق : لا يا جمال في غيره اذكياء بس انا عرفت مروان وشفت طريقه لعبه علشان كده بقول لك راجع نفسك
قال بغضب : لا يا عم شفيق مش مراجع نفسي ولما يجي ابقى بلغني وانا هاجي العب واذا كنت انت بقى ما كملتش الدور معاه انا اللي هكمله ونشوف مين اللي هيكسب بقي
عم شفيق باستغراب : وانت مالك اتضايقت كده ليه يا جمال
جمال بضيق : اصل انت يعني يا عم شفيق مش شايف غيره ما احنا كمان بنعرف نلعب علي فكرة ومحدش يقدر يكسبنا بسهوله برده
عم شفيق بابتسامه : خلاص يا عم ما تزعلش انا ما اقصدش ياجمال
جمال قال : طيب يا عم شفيق يلا افتح احنا نفضل واقفين كده
عم شفيق : طيب هفتح اهو امسك الطبق ده خليه معاه اوعى تاكل منه
جمال : لا مش هاكل منه ما تخافش انا معايا الطبق بتاعي ولسه ما خلصتوش كمان
عم شفيق : طيب امسكي لما اطلع المفتاح ومده ايده بالطبق
جمال : طيب
وفتح عم شفيق الباب ودخل الشقه ووقف مكانه والتفت لجمال وقال : تعالى يا جمال يلا ادخل
جمال : طيب ودخل الشقه ووقف جنب الباب وهو بينظر لعم شفيق
وقفل عم شفيق باب الشقه والتفت لجمال وقال : انا هروح اجيب الطاوله يا جمال من الاوضه وانت اقعد في الانتريه اعقبال ما اجي ماشي
جمال : ماشي ياعم شفيق
وخرج عم شفيق من غرفته ومعه الطاولة وراح على غرفه الانتريه ودخل والتفت قدامه لقي جمال قاعد ياكل ووقف مكانه وقال : ايه يا جمال انت بتاكل
والتفت له جمال وبياكل وقال : امال عايز اعمل ايه يا عم شفيق انا قلت اكل لما انت تيجي
عم شفيق : طيب يلا علشان نلعب انا جبت الطاوله اهي
وبينظر له جمال وبياكل وقال : طيب
والتفت له عم شفيق وقال : سيب الطبق ده شويه بقى يا جمال خلينا نلعب
جمال : طيب ياعم شفيق اهوه والتفت على الترابيزه وحط الطبق عليها ونظر لعم شفيق يلا نلعب
عم شفيق قال : طيب ونظر للطاولة
وبدوا عم شفيق وجمال اللعب
في شقة نجمه :
في المطبخ :
ووقفه نجمه جانب البوتجاز ونظرت للكيكه
وقالت لنفسها بابتسامة : لما احط الكيكه في التلاجه علشان الشيكولاته ماتسيحش من عليها ولما تسقع اكل منها واروح اذاكر بقى وراحت على غرفتها ودخلت والتفتت على مكتبها وراحت لعنده ووقف قدامه كرسي المكتب وقعدت عليه ونظرت للكتاب اللي على المكتب واخذته وبتفتحه فتذكرت كلام عم شفيق ووالدها عن الجواز وحط بضيق الكتاب علي المكتب ليه مصرين يتكلموا في الموضوع ده انا مرتاحه كده ومش عايزه اتجوز انا حره فيها ايه دي يعني ليه مش قادرين يصدقوا ان انا مبسوطه كده ومرتاحه ليه بقي بيحاولوا يقنعوني بحاجه انا مش عايزاها ليه بابا وعم شفيق بيعملوا كده وهم عارفين ومتاكدين ان انا هتضايق من الموضوع ده لما هيكلموا معايا فيه يبقى بيفتحوا معايا ليه وبتفكر
في فيلا الشناوي :
في غرفه مروان :
خرج مروان من الحمام و حاطط الفوطه على راسه وبينشف شعره وراح عند التسريحه ووقفه قدامها وهو بينشف شعره ونظره في المرايه وشال الفوطه واخذه الفرشه وبيمشط شعره فتذكر كلام نجمه اللي قالته له والدته وقال لنفسه بضيق : انا مش مهندس اما اتصل بيها كده بس تلاقيها مشغوله مع والدها دلوقتي مش مشكله اتصل بيها مره واحده ولو ما ردتش ما اتصلش بيها تاني وهي اكيد لما تشوف ان انا اتصلت هتتصل بيه اما اروح اتصل بيها والتفت على السرير لقى الجاكيت بتاعه واخذ الجاكيت ومده ايده في جيبه الجاكيت وطلع تليفونه ونظر للتليفونه وبيتصل بنجمه
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
قاعده نجمه علي كرسي مكتبها وبتفكر في كلام والدها وعم شفيق بضيق ورن التليفون والتفت له نجمه واخذته ونظرت فيه لقيت مروان هو اللي بيتصل وقالت لنفسها باستغراب : مروان يا ترى بيتصل ليه اما اشوفه عايز ايه وفتحت الخط الو
مروان : الو ايوه يا نجمه كويس انك رديتي
نجمه باستغراب : كويس اني رديت طيب وما هردش ليه يعني يا مروان لما تتصل بي
مروان : اصل افتكرتك مشغوله مع والدك فقلت هتصل بكي مره واحده ولو ما ردتيش ما عدتش هتصل بيكي تاني عشان كده بقول لك كويس انك رديتي
نجمه : اهااا ما انا فعلا كنت مشغوله مع بابا بس دلوقتي كنت لسه رايحه اذاكر
مروان : طب كويس انك ما عدتيش مشغوله دلوقتي
نجمه : ليه في حاجه ولا ايه
مروان : اه طبعا في امال يعني هتصل بيكي ليه الا اذا كان في حاجه يعني يا نجمه وعلى العموم انا مش هعطلك علشان اسيبك تذاكري
نجمه : في ايه يا مروان انت قلقتني طنط كويسه
مروان : اه ماما كويسه وبعدين هي لو مش كويسه لا قدر الله هتصل بك برده يا نجمه
نجمه باستغراب : ماتتصلش بيا ليه على فكره انا بحب طنط يا مروان برده ويهمني دايما تبقى كويس
مروان بضيق : ايوه انا عارف يا نجمه انا قصدي اني مش هقعد اكلمك يعني وماما تعبانه هبقى اكيد قاعد جنبها يعني
نجمه : اهاااا طيب قل لي في ايه يا مروان خليك تتصل بيا
مروان بغضب : انا مش باين عليا إني مهندس
نجمه بدهشة : ايه مش باين عليك انك مهندس
ونظر مروان قدامه وعطه ضهره للسرير وقال بضيق : اه مش انتي قلتي لماما كده لما قالت لك ان انا مهندس وبطل كاراتيه
نجمه : اهااا وعرفت منين يا مروان اني انا قلت كده
مروان بغضب : هيكون عرفت منين يعني ماما قالت لي يا استاذه نجمه علشان كده انتي ما رضيتيش تقولي لي لما سالتك في المكتب صح
نجمه بقلق : يا مروان انا ما كنتش اقصد لما طنط قالت لي اتفاجئت مش اكثر
مروان بضيق : واتفاجئتي ليه بقى كنت فاكراني ايه بقى ان شاء الله
نجمه : ما كنتش فاكراك حاجه يا مروان انا بس اتفاجئت انك مهندس لما طنط قالت لي يعني انا ما كنتش اقصد بس اوعي تكون قلت لطنط اني انا اللي قوتلك
مروان بغضب : لا مقولتهاش بس بما انك ما كنتيش تقصدي ما قلتليش ليه بقى في المكتب نجمه انتي بتكذبي على فكره وقولي لي انتي كنت فاكراني ايه
نجمه بقلق : والله يا مروان ما بكذب انا ما كنتش فاكراك حاجه فعلا وبعدين انا ما قلت لكش في المكتب علشان ما تضايقش وانا اسفه و ما كنتش اقصد والله حاجه فما تزعلش
مروان بضيق : ما ازعلش عايزه تقولي الكلام ده عليا يعني يا نجمه وما ازعلش صح
نجمه بقلق : يا مروان والله ما كنت اقصد وبعدين انا اعتذرت لك عايزني اعمل لك ايه ثاني يعني
مروان بغضب : ما تعمليش حاجه يا نجمه انا اتفلق مش مهم مش كده
نجمه بقلق : لا يا مروان مش كده قول لي اعمل ايه و اعمله علشان وبضيق انا مش ناقصه والله
مروان باستغراب : مش ناقصه
نجمه بغضب : اه مش ناقصة فقولي بقي اعمل ايه ولو مش عايز تقول ماتقولش يلا سلام
مروان بدهشة : سلام في ايه يانجمه مالك
نجمه بضيق : مافيش حاجه يامروان بس انا مش عاوزه اتكلم مع حد
مروان باستغراب : ليه يانجمه ايه اللي حصل
نجمه بغضب : ماحصلش حاجة يامروان
مروان بقلق : ماحصلش حاجة ازاي يعني يانجمه لا فيه حاجة حصلت قولي لي يانجمه ايه اللي حصل والدك كويس
نجمه بضيق : اه كويس يامروان الحمد لله
مروان بقلق : طيب امال مالك يانجمه
نجمه بغضب : مافيش يامروان بس انا مخنوقه شويه
مروان باستغراب : مخنوقه
نجمه بضيق : ايوه
مروان بخوف : مخنوقه حاسه بايه يانجمه انتي كويسه
نجمه : اه يامروان كويسه بس انا مضايقه ومخنوقه شويه مش اكتر
مروان بقلق : ليه يانجمه ايه اللي حصل ما انتي كنتي ماكلمني عند عم شفيق وكنتي كويسه وهو انتي زعلتي من كلامي
نجمه بغضب: لا يامروان متزعلش من كلامك وهزعل ليه انت معاك حق وبعدين ماتزعليش مني انا ماكنتش اقصد زي ماقوتلك
مروان بقلق : سيبك مني انا دلوقتي يانجمه قولي انت مالك
نجمه : مافيش يامروان بس انت ماتزعلش مني
مروان بقلق : مش زعلان يا نجمه بس قولي لي انتي مخنوقه ومضايقه من ايه
وسكت نجمه بضيق
مروان بقلق : نجمه سكتي ليه في ايه
نجمه بغضب : بابا وعم شفيق يامروان
مروان باستغراب : مالهم
نجمه : عاوزين يجوزني
مروان بصدمه : ايه وقعد علي السرير —————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى