روايات

رواية عرض جواز الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الخامس عشر

رواية عرض جواز البارت الخامس عشر

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الخامسة عشر

توقفنا لما سمع مروان صوت كريم والدته و فوقف وباستغراب ايه ده ماما لسه صاحيه وراح علي غرفة كريم وفتح الباب ودخل
والتفتوا له والدته وكريم بخوف
و فقل كريم اللاب توب وهو بينظر له بقلق
ونظر مروان لوالدته وقال باستغراب: انتي لسه صاحيه ياماما وراح لعندها
والدته قالت بقلق : ها اه لسه صاحيه ونظر لكريم لقيته قفل اللاب توب
ونظر كريم لوالدته والتفت لمروان بارتباك
وبينظر مروان لوالدته وقال : وايه اللي مصاحيكي لغاية دلوقتى
والدته قالت بارتباك : ها والتفت لكريم
والتفت لها كريم بقلق
وبينظر لهم مروان وقال باستغراب : ايه مالكم
والتفت له كريم وقال بقلق : ها مافيش يامروان
والتفت والدته لمروان بتوتر
وبينظر كريم لمروان وقال : مالنا يعني ما احنا كويسين قدامك اهو ونظر لوالدته مش كده ياماما
والتفت له والدته وقالت بارتباك : ها اه احنا كويسين ونظر لمروان
وبينظر لهم مروان وقال باستغراب : مش عارف حاسسكم كده ان فيها حاجه
والتفتوا كريم والدته لبعضهم و بقلق
مروان قال : في ايه ها
والتفتوا له كريم والدته بارتباك
وبتنظر والدته لمروان وقالت بارتباك : مافيش حاجه يامروان وبعدين انت ما نمتيش ليه يا انت حتى مغيرتش هدومك
ونظر مروان لنفسه والتفت لوالدته وقال بارتباك : ها ما انا كنت رايح اغير ياماما بس سمعت صوتك فاستغرابت فقولت اجي اشوفك صاحيه ليكون فيه حاجه
والدته قالت بقلق : لا مافيش حاجه
مروان قال باستغراب : مافيش ونظر لكريم
وبينظر له كريم بقلق
وبتنظر والدته لمروان وقالت بتوتر : اه مافيش
والتفت لها مروان وقال : امال انتي صاحيه لغاية دلوقتى ليه مش عوايدك يعني تسهري يا انا كنت مفكرك نايمه
والدته قالت بقلق : ها والتفت لكريم
والتفت لها كريم بتوتر
وبينظر لهم مروان وقال بدهشة : مالكم بتبصوا لبعض كده ليه
والتفتوا له كريم والدته بقلق
مروان قال : هو انتم كنت بتعملوا ايه بضبط والتفت لكريم وبعدين ياكريم انت ما تذكرش ليه مش قولت ان ماما والتفت لوالدته انك اتفقت معاها ونظر لكريم علشان تذاكر ما بتذكرش ليه بقي
كريم قال بارتباك : ها والتفت لوالدته
والتفت له والدته ونظر لمروان وقالت بتوتر : ماهو كان بيذاكر يامروان بس قال يرتاح شويه من المذاكرة
مروان قال : اهاا طيب هو ما اتكلمش ليه كده ياماما ونظر لكريم ايه القطه اكلت لسانك ولا ايه
كريم قال : لسان مين اللي القطه تأكلوا ده انت ناسي انا مين ولا ايه ولا مليون قطه يقدروا يقربوا مني الا
ونظرت له والدته بقلق
وبينظر مروان لكريم وقال باستغراب : الا ايه
والتفت له والدته ونظرت لكريم باربتاك
وبينظر كريم لمروان وقال : الا قطه واحدة بس هي اللي تقدر تأكلوا من غير اذن حتي
مروان قال بدهشة : ومين القطه دي بقي
كريم قال : هيكون مين يعني والتفت والدته غير ماما وحط ايده علي كتفها حبيبتي
ونظر مروان لوالدته وضحك
ونظرت والدته لكريم وقالت : انا قطه يا قليل الادب ومدت ايدها و ضربته علي وشه
وبينظر لها كريم وقال بابتسامه : امال ياماما قطه ومش اي قطه كمان قطه مافيش فيها في الدنيا كلها وباسها علي خدها بحبك قطتي
وبينظر لهم مروان و بيضحك وقال : في ده بقي معاك حق
والتفت له والدته وكريم
و بيضحك مروان وقال : فعلا مافيش زيك في الدنيا بحالها وواطي عند والدته وباسها علي خدها ونظر لها بحبك يا اجمل قطه في الدنيا وقعد علي رجليه
والدته قالت : حتي انت يا مروان بتجاري المعفن ده في الكلام
كريم قال : معفن ايه ياماما
والتفت مروان والدته لكريم
كريم قال : علي فكرة انا راحتي حلو مش وحشه و بمشي كده والناس تقول الله ده رايحته حلوة
و ضحكوا مروان والدته والتفتوا لبعضهم ونظروا لكريم
وبينظر لهم كريم قال : ايه شكلكم كده مش مصدقين طيب ابقي تعالوا ماشوا معايا و تشوفوا وبعدين انا ابن عابد الشناوي ابقي معفن ازاي
وبيضحك مروان قال : في دي بقي معاك حق فيها
ونظرت والدته لمروان
وبينظر كريم لمروان وقال : اشمعنا فيه دي بقي اللي وفقتني عليها
والتفت والدته لكريم ونظرت لمروان
وبينظر مروان لكريم وقال : علشان بابا الله يرحمه كان بيحب النظافة اوي يبقي ازاي بقي هيبقي ابنه معفن
كريم قال : اه صح معاك حق
وقام مروان ونظر له وقال : ويلا بقي نام علشان عنك شغل بكرة بدري ومش هسامحلك تاني انك تروح متأخر
كريم قال : ليه بقي مش هتسمح لي هو انت رئيسي
مروان قال : امال رئيس مين طبعاً لرئيسك
كريم قال : لا انت مش رئيسي انا عندي رئيس تاني هو اللي من حقه بس يقولي كده
مروان قال: ياسلام
كريم قال : ايوه طبعاً
والدته قالت : ايه اللي انت بتقوله ده ياكريم
والتفتوا لها كريم ومروان
وبتنظر والدته لكريم وقالت : اخوك هو اللي ماسك الشركه ومن حقه هو وبس اللي يقول كده فاهم
كريم قال : لا فيه حد من حقه كده واكتر من مروان كمان هو اللي يقولي كده
وبينظر له مروان وقال : اهاا فعلا معاك حق ياكريم
والتفت له كريم والدته
وبتنظر والدته لمروان وقالت باستغراب : معه حق ازاي يامروان محدش من حقه يقول اي كلمه في الشركه دي غيرك وبعد منك الاستاذ ده والتفت لكريم بس طبعاً ونظر لمروان لما ياخد رايك في اللي هيعمله غير كده مافيش حد
وواطي مروان وقعد علي رجله قدام والدته وقال : لا ياماما انتي غلطانه ده فيه حد وحد مهم كمان اكتر مني انا وكريم
والدته قالت باستغراب : ومين ده ان شاء الله بقي اللي اهم منك انت واخوك علشان يبقي ليه كلمه مسموعه اكتر منكم
كريم قال : هيكون مين يعني يا ست الكل
والتفت له والدته باستغراب
مروان وكريم في نفس واحد قالوا : انتي
ونظرت لهم والدتهم وقالت باستغراب : انا
مروان قال : ايوه طبعاً ياماما انتي اللي لكي الكلمه المسموعه في الشركه ومحدش يقدر يرجعك فيها حتي انا وكريم
والدته قالت : انت بتهزر يامروان
مروان قال : والله ما بهزر ياماما انا بتكلم بجد
والدته قالت : ازاي يعني بتكلم بجد هو انا اعرف حاجه في شغل الشركه علشان يبقي لي كلمه مسموعه عليك انت
كريم قال : مش مهم ياماما تكوني بتفهمي في الشغل علشان تبقي كلمتك مسموعه
مروان قال : بظبط ياماما
والدته قالت باستغراب : ازاي بس
مروان قال : زي الناس ياماما انتي هنا مش الكلمه اللي انتي بتقولها بنسمعها
وبينظر كريم لوالدته وقال : صحيح احنا بنغلبك شويه علشان نسمع كلمتك بس في الاخر بنسمعها و بنفذها
مروان قال : لا اتكلم عن نفسك انا عن نفسي بسمع الكلمه من اول مرة والتفت لوالدته مش كده ياماما
والدته قالت : هو فيه زيك انت يامروان وحطت ايدها علي وشه ياريت يكون كل الولاد زيك بتسمع الكلام كده ماكنش أهليهم تعبوا منهم
كريم قال : يا سلام ياستي ماما
والتفتوا له مروان والدته
وبينظر لهم كريم وقال : يعني ما فيش الا مروان اللي بيسمع الكلام امال انا ايه مش بسمع كلامك ولا ايه
والدته قالت : لا انت طبعا بتسمع الكلام
كريم قال : امال ايه اللي انت قلتيه ده اما انا بسمع الكلام
والدته قالت : ما انت بتسمع الكلام بس زي ما قلت بتغلبني عقبال ما تسمعه
كريم قال : كده يا ماما ماشي
والدته قالت : ماشي مش انت اللي قلت اللي انت بتغلبني عقبال ما تسمع الكلام هو انا يعني اللي قلت انت اللي قلت كده
كريم قال : يعني انا وقعت شر اعمالي
والدته قالت : اه تخيل
كريم قال : اه ونظر قدامه اما انا مغفل صحيح وضرب ايده على راسه
والدته قالت بابتسامة : صح انت مغفل فعلا
وبينظر مروان لكريم وبيضحك
والتفت كريم لوالدته وقال بابتسامه : مقبوله منك يا قطتي وحط ايده على وشها
والدته قالت : ولد اتلم ومدت ايدها وضربته علي وشه
وحط كريم ايده علي وشه والدته وقال : ليه يا
قطتي اتلم
وبيضحك مروان وبينظر لكريم
وبتنظر والدته لكريم وقالت :انا مابهزرش اتلم وبتتلفت لمروان قوله يا ونظرت له لقيت بيضحك انت بتضحك يامروان
والتفت لها مروان وبيضحك وقال : امال انت عايزاني اعمل ايه يا ماما على كلامه طبعا اضحك
والدته قالت : تعمل ايه تقول له يتلم
وبيضحك مروان وقال : حاضر يا ماما وبطل ضحك هقول والتفت لكريم انت يا كريم ات وضحك
وبينظر له كريم وضحك
وبتنظر لهم والدتهم وهما بيضحكوا وضحكت
والتفتوا لها كريم ومروان وهما بيضحكوا لقوها بتضحك
ومدت والدته ايديها علي كريم ومروان وهي بتضحك وحطت علي ضهرهم و اخدتهم في حضنها وهما بيضحكوا وقالت بضحك : ربنا يبسطكم كمان وكمان يا رب وما تضيع الضحكه دي ابدا من علي و شكم
وطلعوا كريم ومروان من حضنها و بطلوا ضحك ونظروا لها وقالوا في نفس واحد : ويخليكي لينا ياماما يارب والتفتوا لبعضهم بابتسامة
ونظرت لهم والدتهم وقالت : ويخليكم لي
مروان قال : طيب يلا كفايه كده الوقت اتاخر وانتي يا ست الكل لازم تنامي
والدته قالت : طيب هقوم انام بس روح انت نام علشان انت تعبان طول النهار في الشغل وكمان عندك شغل بدري يلا قوم نام
مروان قال : حاضر يا ماما وقام ونظر وانت يا استاذ لازم تنام علشان تصحى بدري ماشي
كريم قال : من غير ما تقول يا مروان انا هنام على طول انا ما عدتش قادر خالص
مروان قال : طيب تصبحوا على خير والتفت لوالدته
والدته كريم قالوا : وانت من اهله
ومشي مروان
وبينظروا له والدته كريم وهو ماشي
وخرج مروان من الغرفه وقفل الباب وراها
والتفت كريم لوالدته وقال : كن هنتكشف ياماما
والتفت له والدته وقالت : الحمد لله ربنا ستر وما كشفناش
كريم قال : ايوه يا ماما معاكي الحمد لله والا مروان لو كان كشفنا كن رحنا بلاش يا ماما
والدته قالت : معك حق طب شوف نجمه كده ردت ولا لا
كريم قال : طيب ونظر للاب توب وفتحه وبينظر على صفحه نجمه
والدته قالت : ايه ردت
والتفت لها كريم وقال : لا يا ماما ما ردتش ما انا قلت لك يمكن تكون نايمه
والدته قالت : طيب انا هقوم انام وانت سيبي اللاب توب مفتوح زي ما قلت لك ولو ردت قول لي
كريم قال : حاضر يا ماما هقول لك اول ما ترد على طول
والدته قالت : طيب وقامت من على السرير تصبح على خير
كريم قال : وانت من اهله يا ماما
ومشت والدته
وبينظر لها كريم وهي ماشيه
وخرجت والدته من الغرفة ونظرت له وقفلت الباب
كريم قال لنفسه : وانا كمان اقوم انام ونظر للاب توب تعال اخدك جنبي علشان لو ردت ودخل جوه على السرير وحط راسه على المخده وحط اللاب توب جنبه وهو مفتوح ونظر له كده كويس خليك بقى جنبي وطفي النور ونام
في غرفه مروان :
فتح مروان الدولاب وبياخد هدوم وقال لنفسه : الحمد لله ان الموضوع عده على خير وقدرت اتصرف بسرعه من غير ما ماما وكريم يحسوا بحاجه والا لو كانوا حسوا كانت ماما هتفضل دايما خايفه عليا اكتر ما هي خايفه وكريم كمان ولو ده حصل انا ما كنتش هسامح نفسي ابدا الحمد لله ان ده ما حصلش وربنا ستر واخذ هدوم من الدولاب وقفله وراح ودخل الحمام
في غرفته وجدان :
قعدت وجدان على السرير وقالت لنفسها : يا رب نجمه ترد وشدت الغطاء عليها علشان اعرف ايه اللي بينها وبين مروان يا رب ترد وتوافق على اللي انا عايزها لازم استنى للصبح وانا مش قادره استنى مش مشكله المهم ان انا عرفت اتواصل معاها من غير مروان ما يعرف حاجه يلا بقى انام و اقفل النهارده كده وان شاء الله هتكون ردت الصبح وطفت النور ونامت
في غرفة مروان :
خرج مروان من الحمام وراح عند السرير وقعد والتفت وطفي النور ونام واتذكر نجمه وهي بتقول له انا مش مسامحك وفتح عنينه وتقلب الناحيه الثانيه من السرير و غمض عينيه واتذكر نجمه وهي بتقول له انا مش مسامحك وفتح عينيه وقال نفسه : وبعدين بقى واخذ الخدديه من جنبه وحطها على وشه وغمض عنينه واتذكر نجمه وهي بتقول له انا مش مسامحك وشال الخدديه من على راسه وقعد على السرير وحط الخدديه جنبه بضيق والتفت ومد ايده وسرج النور ونظره قدامه وبغضب وبعدين بقي انا مش هعرف انام ولا ايه دايما بتذكر الكلمه بتاعتها دي ليه انا ما عملتش فيها حاجه علشان اتذكرها على طول كده انا مش فاهم ايه اللي بيحصل معايا ده وحط ايده على راسه لازم انام انا عندي شغل الصبح وشال ايده من علي راسه و طفها النور ونام وحط ايده علي الخددية وغمض عنينه واتذكر نجمه وهي بتقول له انا مش مسامحك وفتح عنينه وشال ايده من علي الخددية وتقلب الناحيه التانيه وغمض عنينه واتذكر نجمه وهي بتقول له انا مش مسامحك وفتح عنينه بغضب يووووه بقي ومد وسرج النور وقعد علي السرير هي مش عايزه تسيبني ليه انام يعني هي هناك تلاقيها نايمه و مرتاحه و تقلقني انا هنا ومش مخلياني اعرف انام وليه بتذكرها كده لازم احاول ما افكرش فيها علشان اعرف انام والتفت الابجورة ومده ايده و طفها وانام وغمض عينيه تذكر نجمه وهي بتقول له انا مش مسامحك وفتح عينيه لا بقي وقاعد على السرير ومد ايده وسرج الابجورة شكلي كده مش هعرف انام الليله دي خالص اعمل ايه دلوقتي بس يا ربي يعني مضايقاني بالنهار وكمان مش مخلياني بالليل اعرف انام طلعتلي منين دي بس وقام من على السرير اعمل ايه دلوقتي بس اما اروح اشوف كريم يمكن القيه صاحي اقعد معاه شويه بدل مش هعرف انام كده وماشي لا بلاش ووقف ليكون نايم و ازعجه و اصحيه خليه نايم احسن امال اعمل وبضيق كل ده من نجمه مش راضيه تسبني علشان انام كل اما اغمض عينيه اتذكرها زي مايكون عفريته وبتطلع كل ما اغمض عنينه ونام مش كفايه جنانها اللي محدش يستحمله كمان عمل لي عفريته وبتطلع في نومي انا مش عارفه والدها ده مستحملها ازاي ده ماحدش يستحملها دقيقه حتي بجد الله يكون في عونه اما اطلع البلكونه شويه بدل مش هعرف انام وراح عند البلكونه ودخل وبينظر عند البوابه لقي جاد قاعد جانبها وهز راسه بضيق وقعد علي الكرسي وحط رجليه علي الترابيزة اللي قدامه
و بيرفع وشه بالصدفة لقي النجوم ظهرة اوي في السماء النجوم شكلها حلو اوي النهارده وتذكر نجمه وهي لبسه العبايه وقعدة جانبه في العربية كان شكلها حلو اوي بالعباية وبقلق ياتري عنينها بقيت كويسه دلوقتي ولا حصلها ايه في ايه يعني لو كانت سمعت الكلام بدل ما تتخانق معايا تخليني اشوفها يارب تكون عينيها كويسه و محصلهش حاجه وبضيق ويارب تكون مش عارفها تنام زي ماهي مش مخلني اعرف انام
و مسهرني لغاية دلوقتى و طلعي زي العفريته وسنده راسه علي الكرسي وبينظر للنجوم و بيغفل ونام
في الصباح :
في شقة نجمه :
في غرفة جمال :
صحه جمال من النوم وقام من علي السرير وقال : يا فتح ياعليم يارزق ياكريم وراح عند البلكونه وفتحها ونظر لقي بلكونه عم شفيق مفقوله باين عم شفيق لسه نايم اكيد علشان اسهرنا بالليل انا هو نجمه مش هيقوم دلوقتي اما اروح اغسل وشي واعمل الفطار ومشي واشوف نجمه صحت ولا لا وخرج من والغرفة وراح علي الحمام ودخل وبعد شويه خرج من الحمام اما اروح اشوف نجمه كده صحيت و لالا وبعدين اعمل الفطار وراح علي غرفة نجمه وخبط علي الباب ودخل ومد ايده جانب الباب وسرج النور والتفت علي السرير لقي نجمهنايمة بلاش اصحيها خليها نايمه احسن هي امبارح مانمتش خليها نايمه و مرتاحه وطفي النور وخرج من الغرفة وقفل الباب براحه انا هعملها الفطار ولما تصحها براحتها تبقي تفطر اما اروح احضره وراح علي المطبخ
في فيلا الشناوي :
وخرجت عايشه من غرفتها وبتنظر حوليها وقالت لنفسها : اظهار لسه محدش صحي اما اروح احضر فطاري انا وجاد يكونوا صحوا و احضر لهم الفطار
ورايحه علي المطبخ بس ووقفت الاول اشوف جاد صحي ولا لسه علشان يمكن يكون نايم فامحضرلوش الفطار ومشت ودخلت المطبخ وراحت عند باب المطبخ وفتحت الباب وخرجت منه ورايحه علي غرفة جاد وبتنظر بالصدفة عند البوابه لقيته قاعد علي الكرسي ونايم وباستغراب هو نايم كده ليه مانمش في غرفته ليه اما اروح اشوفه قاعد كده ليه وراحت لعنده وبتنظر له جاد اصحه جاد وحطت ايده علي كتفه وهزته جاد
وفاق جاد من النوم وبينظر لقي عايشه وقال بنعس : صباح الخير يا عايشه
عايشه قالت : صباح الخير ايه اللي منيمك كده
جاد قال باربتاك : ها لا مافيش يا انا كنت قعد وإظهار راحت عليه نومه وانا قاعد
عايشه قالت : اهااا طيب احضرك الفطار
جاد قال : اه ياريت تحضريه
عايشه قالت : طيب قوم اغسل وشك اعقبال ماحضر لك الفطار
جاد قال : طيب هقوم روحي انتي بس حضري الفطار
عايشه قالت :طيب وماشيه
جاد قال : عايشه هو حد صحيها جوه
عايشه قالت : لا لسه محدش صحها بتسال ليه
جاد قال : ها لا مافيش بسال بس
عايشه قالت : طيب انا هروح علشان احضر لك الفطار
جاد قال : طيب
ومشت عايشه
وقام جاد من علي الكرسي وراح علي غرفته
في غرفة وجدان :
صحت وجدان من النوم وتذكرت نجمه وقالت لنفسها : اما اقوم اسال كريم نجمه ردت كده لا لا قبل ما مروان يخرج من غرفته وقامت مسرعه من علي السرير وخرجت من الغرفة وراحت مسرعة علي غرفة كريم ودخلت لقيت الغرفة عتمه فمدت ايدها جانب الباب وسرجت النور والتفت لقيت كريم نايم واللاب توب جانبه علي السرير كويس انه حط اللاب توب جانبه والتفت وراها وقفلت باب الغرفة ونظرت لكريم وراحت ولعنده وقعدت علي السرير ومسكت اللاب توب ونظرت فيه لقيته مفقول وباستغراب ايه ده مفقول ونظرت لكريم انا قولته متفقولوش وخليه مفتوح ايه اللي خلها يقفله وبعدين حطه جانبه ليه بما انه قفله مافيش فايدة فيه ما بسمعش الكلام كريم اصحه يابني كريم وحطت ايده علي صدره كريم وهزته اصحه كريم
وفاق كريم من النوم ونظر لقي والدته قاعدة علي السرير وقال بنعس : في ايه ماما بتصحني ليه وغمض عنينه
وشالت والدته ايدها من علي صدره قالت : بصحك ليه انت مش وراك شغل ولا ايه وبعدين انت ايه اللي خلك تقفل اللاب توب مش قوتلك ما تفقلوش قفلته ليه
ونام كريم
والدته قالت : انت يابني ما بتردش ليه انت نمت تاني ولا ايه كريم اصحي يابني وحطت ايدها علي صدره كريم وهزته
وفاق كريم من النوم و مغمض عنينه وقال: في ايه ياماما سبيني انام شويه
والدته قالت : تنام ايه اصحها كلمني هنا مروان اخوك زمانه صحها ولو لقك لسه نايم هيزعق لك قوم
وفتح كريم عنينه ونظر لها وقال : مروان وقعد علي السرير
والدته قالت : ايوه
كريم قال بنعس : هو لسه ماصحش ياماما و بيتاوب
والدته قالت : معرفش صحها ولا لا انا ما شوفتش بس تلقيه صحه وهو دايما بيصحها بدري
كريم قال : طيب انا هقوم اخد حمام بسرعه قبل ما يجي ويشوفني لسه نايم في السرير وهيقوم
والدته قالت : استني رايح فين
كريم قال : رايح اخد حمام ياماما ما انا لسه قايله لك ياماما ايه مالك انتي تعبانه ولا حاجه
والدته قالت : لا مش تعبانه بس انت قفلت اللاب توب ليه مش قوتلك متقفولوش
كريم قال باستغراب : قفلته بس انا مقفولتوش ياماما
والدته قالت : امال ده ايه يعني ولفت للاب توب قدام كريم
ونظر كريم للاب توب لقيها مفقول والتفت لوالدته وقال : انت متفقولوش ياماما تلقيه قفل لوحده وانا كنت نايم
والدته قالت باستغراب : قفل لوحده
كريم قال : ايوه ياماما ماهو بيقفل لوحده لو قعد
فترة شغل
والدته قالت : طيب خده افتحه شوف نجمه ردت كده ولا لا
كريم قال : هي تلقيها صاحيه دلوقتي ياماما
والدته قالت : امال يعني بتفضل نايمه زيك كده لغاية الضهره اكيد بتصحه بدري يعني
كريم قال : ضهره ايه ياماما فين اللي انا نايمه ده لغاية الضهره ما اصحي قدامك اهو وبعدين انتي عرفتي منين انها بتصحها بدري برده دي شوفتها من اول ما نظرتي في وشها
والدته قالت : لا ياظريف معرفتهش من اول ما نظرت في وشها
كريم قال باستغراب : امال عرفت منين بقي
والدته قالت : حاسه كده انها بتصح بدري زي مروان
كريم قال : اهااا مروان مش عارف ليه يا ماما حاسس انك ناوي علي حاجه مش هتبسط مروان خالص
والدته قالت : حاجه ايه دي بقي ياذكي وبعدين انا هضايق مروان هو في ام بتحب ولادها يكونوا مضايقني برده
كريم قال : لا مافيش ام بتحب يكونوا ولادها مضيقين بس
والدته قالت باستغراب : بس ايه بقي
كريم قال : مروان مش طايق نجمه ياماما وانتي شايفه ده بنفسك وخلي بالك احنا بنعمل كده من وراها تخيلي بقي لو عرف اللي احنا بنعمله ده ممكن يعمل ايه وانتي عارفها كويس انه لما بيتعصب بيعمل ايه وممكن وهو متعصب كده ياذي نجمه بسبب اللي احنا عملنا ده
والدته قالت : عارفه هو بيعمل ايه لما بيتعصب بس ماتخافيش عمره ما يفكر ياذي نجمه
كريم قال باستغراب : ليه بقي ياماما انتي مش شايفه مش طاقيها ازاي
والدته قالت : لا شايفه بس انت نسيت حاجه مهم
اوي
كريم قال بدهشة : ايه هي ياماما
والدته قالت : انه عمره ما يمد ايده علي واحدة ابدا مهما كان متعصب وجوه بركان غضب برده ما يعملهش ياكريم علشان ده تربتي انا عابد وزي مابيحترمني بيحترم اي واحده برده والدليل علي كلامي ده برغم انه مش محتاج دليل علي كده بس مش مشكله هقولك اللي حصل قدامنا انا وانت لما كانوا مروان قاعد يتخانق قدامنا شوفت كان متعصب ومضايق قده ايه لما نجمه كانت بترد عليه ومع ذلك مامدش ايده عليها صح ولا لا
كريم قال : معاكي حق ياماما انا ازاي انسي حاجه زي دي
والدته قالت : مش مشكله ياكريم احنا كلنا بنسي يلا بقي افتح للاب توب
كريم قال : طب ياماما وبس برده مروان مش طايق نجمه واللي انتي بتفكري فيه ده مش هينفع
والدته قالت: هو ايه اللي انا بفكر فيه انا مافكرش في حاجه
كريم قال بتركيز : ياماما علي كيمو برده
والدته قالت : هو ايه اللي عليك خلص وافتح للاب توب خلينا نشوف نجمه ردت ولا لا قبل ما اخوك يجي
كريم قال : طيب هفتحه ونظر للاب توب وبيفتحه
وبتنظر له والدته بتركيز
وفتح كريم اللاب توب ونظر لصفحته نجمه لقها مردتش والتفت لوالدته وقال : مردتش ياماما
والدته قالت : ايه مردتش
كريم قال : ايوه وشوفي بنفسك ولف للاب توب قدامها
ونظرت والدته للاب توب ملقتش نجمه ردت والتفت لكريم وقالت : ايوه صحيح مردتش ليه طيب هي زعلانه علشان انت خبطها بالعربية ولا ايه
كريم قال : لا ياماما مش زعلانه ولا حاجه وبعدين هي لو كانت زعلانه كانت قالت قدامنا وا تخنقت معايا علشان عملت معها كده بس هي معملتش كده وغير كده كمان انا اعتذرت لها علي اللي عملته يبقي هتزعل ليه بقي
والدته قالت : امال مردتش ليه بقي
كريم قال : علشان مش فتحها ياماما تلقيها لسه نايمه زي ما انا قولت ولما هتصحها هتشوف التليفون هترد عليا
والدته قالت : تفتكر هترد
كريم قال : ايه ده انتي اللي بتقولي كده ياماما امال فين كلامك بتاعك امبارح انك واثقه انها هترد و معرفش ايه راح فين ده ولا هو كلام لليل مدهون بالزبدة ولا ايه مش هما بيقولها كده ياماما
والدته قالت : اه بيقولها كده ياظريف وانا كلامي مش مدهون بزبدة ولا حاجه وواثقة انها هترد
كريم قال : اما انتي واثقة ياماما كده وبتقولي لي افتكر انها هترد
والدته قالت : اصل انا كنت فاكرة انها هترد الصبح علي طول بس مردتش اهي علشان كده قوتلك كده
كريم قال : اهااا شوفي ياماما هو انا معرفهاش
ولا اعرف حاجة عنها غير اسمها بس الواضح عليها يعني انها مش قلة الذوق علشان تشوف الرسالة و متردش فهي تلقيها نايمه او مشغوله في حاجه علشان كده ما فتحتشي فما تقلقيش لما هتشوف الرسالة هترد ان شاء الله
والدته قالت : طيب بس خلي للاب توب مفتوح ولو اقفل افتحه ماشي
كريم قال : طيب خليكي انتي جانبه بقي اعقبال ما خد حمام واجي علشان مروان ما يعلقنيش لما يشوفني لسه ما جهزتش
والدته قالت : طيب بس انا معرفش هو بيتفتح منين علشان لو اتفقل
كريم قال : هقولك ياماما ونظر للاب توب
ونظرت والدته للاب توب
وبينظر كريم للاب توب وقال : لو اتفقل ياماما ونظر لوالدته ابقي افتحيه ونظر للاب توب من الزز ده وبشاور لها بايده عليه لو اتفقل ونظر لوالدته ماشي ياماما
ونظرت له والدته وقالت : بس انت متاخرش في الحمام علشان عاوزه اروح اخد حمام
كريم قال: مش هتاخر يا ست الكل بس وباستغراب هو انتي لسه صاحيه من النوم
والدته قالت : اه صاحيت وجيت لك علي طول قبل ما مروان يخرج من غرفته
كريم قال : طيب ياماما مش هتاخر خدي بالك بس انتي من للاب توب
والدته قالت : طيب يلا روح خد حمام
كريم قال : طيب قايم اهوه وقام مسرعا من علي السرير
وبتنظر له والدته وهو قايم والتفت للاب توب
وراح كريم مسرعا وفتح الدولاب واخذ هدوم وقفله وراح علي الحمام
امام غرفة جاد :
خرج جاد من غرفته ونظر علي يمينه وقال لنفسه
: هي عايشه اتاخرت ليه بل الفطار اما اروح اقعد
جانب البوابة بدل ما مروان بيه يشوفني ويزعق لي و يرفدني زي ما هو قال امبارح علشان مش قاعد جانبها اما اروح احسن وكفاية اللي حصل امبارح اوي وراح عند البوابه وقعد علي الكرسي جانبها وبينظر لقي عايشه جايه بالفطار همي شويه ياعايشه
ونظرت له عايشه وقالت : طيب انا جايه اهوه وراحت لعنده وبتنظر له ايه مالك مستعجل كده ليه علي الفطار النهارده
جاد قال : اصل ميت من الجوع هاتي الصنينه
عايشه قالت : امسك ومدت ايدها بها
واخذ جاد منها الصنينه وحطها علي رجله ونظر لها
عايشه قالت باستغراب : انت هتفطر هنا
ونظر لها جاد وقال : اه هفطر هنا بتسالي ليه
عايشه قالت :اصلها مش عوايدك يعني تفطر جانب البوابة
جاد قال : اهاا لا انا هفطر هنا علشان لو حد خرج ولا حاجه ابقي افتح له البوابة
عايشه قالت : طيب عاوز حاجه تانيه
جاد قال : لا ما تقعدي تفطري معايا
عايشه قالت : لا انا عملتي ساندوتش وانا بحضرلك الفطار و اكلته في المطبخ
جاد قال : طيب
عايشه قالت : انا هروح المطبخ لما تخلص ابقي هات الصينيه ماشي
جاد قال : ماشي روحي انتي بقي
عايشه قالت : طيب ومشت
ونظر جاد للصنينه وقال : بسم الله بياكل
في شقة نجمه :
خرج جمال من المطبخ وفي ايديه ساندوتش و كوباية شاي وقال لنفسه: اديني حضرت لك الفطار يانجمه لما تصحي بقي براحتك تلقيه جاهز و تفطري علي طول وراح علي السفرة
وحط كوباية الشاي من ايده علي السفرة وشده الكرسي و هيقعد تذكر تليفون مش معه تليفوني نسيت اخده من علي التسريحه اما وأروح اجيبه وماشي كويس اني افتكرته قبل مااخرج علشان ابقي اتصل اطمن علي نجمه ونظر للساندوتش اللي في ايده واخذ حته منه ودخل غرفته ونظر علي التسريحه لقي تليفونه فاخذه اروح بقي اشرب الشاي ليبرد وخرج من الغرفة وراح علي السفرة وقعد علي الكرسي اللي شده وحط تليفونه جانبه واخذ كوباية الشاي وشرب منها شويه وحطها تاني علي السفرة واكل حته من الساندوتش ونظر للتليفون اما اشوف الاخبار ايه النهارده علي الانترنت بقلي كتير مافتحتش الفيس بوك اما اشوف ومسك تليفونه وحطه قدامه واخذ حته من الساندوتش واخذ كوباية الشاي وشرب شويه منها وحطها تاني علي السفرة ونظر للتليفونه وفتحه وضغط علي الفيس بوك وبيتصفحه ووقف بحزن عند خبر يا حول ولا قوه الا بالله ليه يعني الاطفال تموت كده ذنبها ايه دي هي الحرب بين إسرائيل وفلسطين ذنبها ايه بقي الاطفال تموت عملت ايه دي علشان تموت بالشكل ده يضربه مستشفى ايه معتش فيه رحمه ده ربنا اسمه الرحيم يبقي احنا يا بشر منرحمش ونعمل كده في اطفال مالهوش ذنب في حاجه الله يرحمهم ويصبر اهلهم و بيصفحه ووقف عند خبر ايه ده مسابقة للكتاب المبتدئين من واللي عملها دي يا شركه الشناوي هي اللي عملها و هتبدا النهارده معقول ده ممكن اه ممكن وليه لا اما اروح لنجمه وحط الساندوتش من ايده واخذ تليفونه وراح علي غرفة نجمه ودخل ومد ايده جانب الباب وسرج النور وبينظر لنجمه لقها نايمه فاراح لها نجمه وقعد جانبها علي السرير نجمه اصحي نجمه اصحي وحط ايده علي كتفها نجمه وهزها اصحي نجمه وهزها
وفاقت نجمه من النوم ونظرت لقيت والدها وقالت بنعس : صباح الخير يابابا
والدها قال : صباح الخير قومي كده و قراي ده وقرب التليفون ناحيتها
نجمه قالت باستغراب : اقراها ايه يا بابا علي الصبح
والدها قال : اقومي بس و فوقي كده وانتي هتعرفي
نجمه قالت بنعس : طيب وقعدة علي السرير ونظرت لوالدها في ايه بقي
والدها قال : امسكي اقراي ده وانتي هتعرفي
نجمه قالت باستغراب : ماتقولي انت يابابا وخلاص ايه هو لازم يعني اقراها انا لسه صاحيه من النوم ولسه نعسانه قولي لي انت وخلاص
والدها قال : طيب فيه مسابقه للكتاب المبتدئين عملها شركه الشناوي والتقديم فيها هيبدا النهارده
نجمه قالت بنعس : طيب وانا اعمل ايه يابابا هو انا كاتبه يعني علشان اقدم فيها وبتتاوب
والدها قال: امال انتي ايه مش بتكتبي يبقي كاتبه وممكن تقدمي بالرواية اللي انتي كتبتها دي
نجمه قالت باستغراب : انت بتهزر يابابا اقدم بالرواية ايه اه هي روايه حلوة و عجبتك بس ماوصلتش اني اقدم بها في مسابقة يعني
والدها قال : ليه يعني ماتوصلش لا توصل الروايه حلو جدا واكيد انتي هتفوزي بالمسابقة دي يا بنتي انتي اسلوبك حلو هو انتي مش عارفه قميتك نفسك ليه
نجمه قالت بنعس : يا بابا انا عارفها قيمه نفسي
بس مسابقه زي دي هتكون فيها كتاب محترفين وانا بكتب كهوايه مش اكتر يعني مش هقدر أنفسهم يابابا
والدها قال : و ماتقدريش ليه بقي لا تقدري وبعدين المسابقة دي للكتاب المبتدئين بس يعني الكتاب اللي لسه بيكتبوا زيك كده مش للكتاب الكبار المحترفين في الكتابة وانتي لو قدامتي في المسابقة ان شاء الله هتفوزي انا واثق فيك يا نجمه وانتي كمان لازم تثقي في نفسك يا حبيبتي
نجمه قالت : يا بابا ياحبيبتي انا بثق في نفسي بس صدقني المسابقة دي انا مش هقدر ادخلها مقدرش اعمل كده يابابا
والدها قال : يا بنتي تقدري والله انت بتحبي الكتابه واي حاجه بيبقى فيها كتابه بتعمليها على طول فلما تجيلك فرصه زي المسابقة دي تقولي لا ليه يانجمه يا شركه الشناوي دي كتر خيرها انها فاكرت في مسابقة زي دي وعملتها دي هتساعد كتاب كتير بيكتبوا ومش لايقين فرصة علشان يكبروا والناس يشوفوا اللي بيكتبوا صدقني يانجمه وانتي من الكتاب دول
و هتقدري انا عارف انا بقولك ايه علشان كده لازم تروحي النهارده الشركه تقدمي في المسابقة دي وبعدين ماتقوليش مش هتقدري ما تحاولي الاول مش يمكن تقدري وانا واثق من ده ولو ما تقدريش ياستي مش مشكله اهو اسمك جربتي ومخسرتيش حاجه
نجمه قالت : يابابا
وقطع والدها كلامها وقال : يانجمه يا حبيبتي وحط ايده علي ايدها خليكي دايما مؤمنة بنفسك انتي والله العظيم اسلوبك حلو في الكتابة وعندك موهبه ولو انا شايف انك معندكش موهبه ماكنتش هقولك انك تروحي و تقدمي في المسابقة ابدا علشان كده لازم تنمي الموهبه اللي عندك دي ومتهملهش علشان الموهبه دي من عند ربنا ولو اهملتيها ربنا هيحسبك عليها علشان كده ياحبيبتي روحي قدمي في المسابقة دي والله ماهتخسري حاجه يا بالعكس يا انتي هتسفيد وهيبقي عندك خبره عن جوا المسابقات ده علشان انتي عمرك ما دخلتي مسابقة روحي يا حبيبتي وقدمي النهارده
نجمه قالت : طيب هقدم بس بلاش النهارده خليها بكره
والدها قال : ليه بقي
نجمه قالت :علشان انا نزلها الجامعه وعندي محاضرات
والدها قال : مش مشكله روحي الشركه قدمي وبعدين روحي الجامعه ومش هتتاخري يا انتي هتقدمي وبس
نجمه قالت : طيب وفيها لو روحت بكرة يابابا يعني
والدها قال : خير البر عاجله هنستني ليه لبكرة وبعدين انا عارف انك مترددة تروحي علشان كده انا عاوزك تروحي النهارده يلا بقي قومي اغسلي وشك والبس وتوكلي علي الله
نجمه قالت : طيب تعال معايا
والدها قال : لا مش هينفع انا رايح المدرسه وبعدين انا عاوزك تروحي لوحدك علشان تعتمدي علي نفسك وتكسري التردد اللي عندك ده وخليكي دايما واثقة انك هتقدري تعملي ده ومافهش حاجه لو خسرتي ما احنا كلنا بنخسر وبنرجع تاني نقف علي رجلينا بس المهم نعرف احنا خسرنا ليه ونتعلم من الخسارة دي والمرة الجاية لما نحاول تاني هنكسب المهم ان احنا حاولنا ومسبنش الفرصة اللي جتلنا تروح كده من غير مانحاول علشان خايفين ومترددين علشان كده ياحبيبتي انا عاوزك تروحي لوحدك ومتخافيش انا هتصل بك علشان تقولي لي عملتي ايه يلا بقي قومي انا حضرلك الفطار في المطبخ اهوه يلا ماضيعش وقت علشان متتاخريش
نجمه قالت : حاضر يابابا قايمه اهو ربنا يخليك لي يابابا ومايحرمنيش منك ابدا وحطت ايدها التانية علي ايده اللي حطها علي ايدها
والدها قال : ويخليكي لي ياحبيبتي ولا يحرمني منك ابدا انا هروح البس علشان اروح المدرسه
نجمه قالت : طيب يابابا وانا هغسل وشي والبس علي طول
والدها قال : طيب وشال ايده من ايدها وقام من علي السرير البسي بسرعه علشان متتاخريش وتلحقي تروحي الجامعه
نجمه قالت : حاضر
وماشي والدها
نجمه قالت : اه صحيح يابابا
ووقف والدها والتفت لها
نجمه قالت : انت قولتي لي اسم الشركه دي ايه
والدها قال : شركه الشناوي
نجمه قالت : الشناوي
والدها قال : ايوه
نجمه قالت : ودي فين دي يابابا
والدها قال : هما كتبي عنوان الشركه في الاعلان اللي عملينوا وانا هبتعه لك علي الواتس بس قومي يلا
نجمه قالت : حاضر يابابا وبتقوم من علي السرير
ونظر والدها في تليفونه وبعت لنجمه عنوان الشركه علي تليفونها والتفت لها وقال : اديني بعتلك العنوان الشركه اهو يانجمه علي تليفونك
والتفت له نجمه وقالت : طيب يابابا وقامت من علي السرير هبقي اشوفه هروح اغسل وشي
والدها قال : طيب
خرجت نجمه من غرفتها
والدها قال لنفسه: اما اروح انا كمان البس علشان متاخرش عن المدرسه وحط التليفون في جيبه وخرج من الغرفة ورايحه علي غرفته والتفت علي السفرة لقي الساندوتش بتاعه والشاي الساندوتش والشاي يا انا نسيتهم وراح واخذ الساندوتش وحط ايده علي كوباية الشاي ده الشاي برد مش مشكله ابقي اشربه وخلاص واكل الساندوتش وشرب الشاي وحط الكوباية علي السفرة اروح البس بقي وراح علي غرفته
ودخلت نجمه الحمام وبعد شويه خرجت منه وراحت على غرفتها ودخلت وقفلت الباب وراها وقالت لنفسها بقلق : معقول انا هقدم في مسابقه وهنافس كمان ناس ازاي ده بس وانا بكتب كهاويه انافس ازاي بس ناس على مستوى عالي من الكتابة انا مش عارفه بابا مصير ليه ان انا اقدم في المسابقه دي انا هحاول اقنعه تاني اني مش هقدر اعمل كده بس هيزعل مني امال اعمل ايه بس وراحت عند الدلاوب وفتحته واخذت هدوم منه وقفلته والتفت وحطه الهدوم على السرير هو ده الحل اني اكلمه تاني لازم اقنع بابا بس ازاي وبتفكر
في فيلا الشناوي :
جانب البوابه :
وبياكل جاد وقال لنفسه : الحمد لله اما اورح اودي الصينيه لعايشه في المطبخ بقي وقام من علي الكرسي وراح عند الباب المطبخ اللي وراها وفتحه ودخل المطبخ ونظر لقي عايشه بتنظف المطبخ امسكي يا عايشه
والتفت له عايشه وقالت : ايه فطارت
جاد قال : ايوه الحمد لله امسكي الصنينه
عايشه قالت : حطها عندك ياجاد علي الترابيزة ولما اخلص اللي في ايدي ابقي اغسلهم
جاد قال : طيب وحط الصنينه علي الترابيزة وبينظر علي باب المطبخ التاني اللي جوه الفيلا
والتفت لعايشه هو لسه محدش صحها في الفيلا ولا ايه
عايشه قالت : مش عارفها يا جاد انا بنظف المطبخ زي ما انت شايف بس لو كان حد صحها كان ناده عليها علشان احضر الفطار علي العموم دلوقتي يصحوا
جاد قال : طيب انا هروح اقعد عند البوابة
عايشه قالت : طيب ياجاد
في غرفة كريم :
خرج كريم من الحمام وبينشف شعره لقي والدته قاعده علي السرير وبتنظر للاب توب فاراح لعندها ونظر لها وقال : ايه ياماما ردت
والتفت له والدته وقالت : لا لسه مردتش ياكريم شكلها كده مش هترد
كريم قال : ليه بتقولي كده ياماما دلوقتي تفتح وترد
والدته قالت : طيب خلي بالك انت بقي وقامت من علي السرير اعقبال ما اروح اخد حمام انا كمان واجي تاني
كريم قال : طيب ياماما وقولي لعايشه تحضر الفطار بسرعه علشان الحق اروح الشغل
والدته قالت : طيب هقولها انما انت مش رايح الجامعه النهارده
كريم قال : لا ياماما مش رايح مافيش ورايا محاضرات النهارده
والدته قالت : طيب هروح انا بقي
كريم قال : طيب بس انتي مش ملاحظ ان مروان مجاش لغاية دلوقتى غرفتي علشان يشوفني نايم لسه ولا لا
والدته قالت : اه صحيح ده مجاش يشوفك نايم ولا لا وخصوصاً بعد اللي عمله معاك امبارح
كريم قال : ليكون لسه نايم ياماما
والدته قالت : لا نايم ايه ده هو بيصح من بدري تلقيه بس بيعمل حاجه وهيخلصها ويجي يشوفك نايم ولا لا
كريم قال : طيب انا هروح اشوفه بيعمل ايه
والدته قالت : لا خليك انت علشان لو نجمه ردت تبقي تقولي وانا هروح اشوفه
كريم قال : طيب بس ماتنسيش تقولي لعايشه تحضر الفطار
والدته قالت : لا ماتخافيش مش هنسها هقولها
كريم قال : طيب
ومشت والدته
وبينظر لها كريم وهي ماشيه وبينشف شعره
وخرجت والدته من الغرفة وراحت عند السلم ووقفت وقالت بصوت مرتفع : عايشه عايشه
عايشه وهي في المطبخ سمعت صوت وجدان هانم وقالت لنفسها : اهي وجدان هانم صحت اما اروح اشوفها عاوزه ايه وخرجت من المطبخ وبتنظر قدامه
ونظرت لها وجدان وهي فوق وقالت : انا هنا يا عايشه
ونظرت لها عايشه وقالت : صباح الخير يا هانم
وجدان قالت : صباح الخير حضري الفطار بسرعه
عايشه قالت : حاضر ياهانم ومشت
وجدان قالت لنفسها : اما اروح اشوف مروان بيعمل ايه وراحت علي غرفة مروان وخبطت علي الباب ودخلت مروان وبتنظر ملقتش حد علي السرير وباستغراب هو مروان راح فين تلقيه في الحمام اما اقعد استني لما يطلع وراحت عند السرير وهتقعد لا احسن اقف في البلكون شويه وراحت عندها البلكونه وبتنظر لقيت مروان نايم علي الكرسي وحطت رجله علي الترابيزة وباستغراب ايه ده يا مروان اهو مش في الحمام انما ايه اللي منيمه كده مش نايم في سريره ليه وبعدين نايم لغاية دلوقتى مش عوايده يعني اما اروح اصحيه واشوف ايه اللي منيمه كده ودخلت البلكونه وراحت لعنده ووقفت جانبه مروان اصحي مروان وحطت ايدها علي كتفه اصحي ياحبيبي
وحرك مروان راسه وهو مغمض عنينه وقال : سبيني يانجمه بقي نايم
وبتنظر له والدته وقالت باستغراب : نجمه مروان اصحي وهزته
وحرك مروان راسه الناحيه التانيه وهو مغمض عينيه وقال : ايووه يا نجمه بقي سبيني نايم مش كفايه ماخلتنيش انام طول الليل سيبني انام بقي شويه
وبتنظر له والدته وقالت لنفسها بدهشه : ايه نجمه مخلتهوش ينام طول الليل ليه هو كان سهرنا معها ولا ايه بس ازاي وهو مش معاه رقم تليفونها يبقي هيكلمها ازاي وغير كده هو مطلعش امبارح امال نجمه ماخلتهوش ينام ازاي هو ايه الحكايه بضبط ليكون مروان كان بيفكر فيها طول الليل علشان كده معرفش ينام ونظرت قدامها معقول يكون بيحبها علشان كده فضل سهران بيفكر فيها انا لازم اعرف ازاي كان بيحبها ولا لا بس ازاي
وحرك مروان راسه وفتح عنينه ونظر لقي والدته وقال : ماما ونزل رجليه من علي الترابيزة
ونظرت له والدته وقالت : صباح الخير
مروان قال بنعس : صباح الخير ياماما
والدته قالت : ايه اللي منيمك كده مش نايم في سريرك ليه
مروان قال : ها لا مافيش اصل مجليش نوم طول الليل وقعدت هنا شويه وإظهار نمت وانا قاعد
والدته قالت بابتسامة : اهااا ومجلكش نوم ليه كنت بتفكر في حد ولا ايه
مروان قال باربتاك : ها لا ياماما مايفكرش في حد هفكر في مين يعني
والدته قالت بابتسامة : يعني وقعدة قصده علي الكرسي حد زي نجمه مثلا
مروان قال بتوتر : ها نجمه
والدته قالت : اه نجمه شكلك كده كنت بتفكر فيها اوي طول الليل علشان كده معرفتش تنام وفضلت سهران
مروان قال باربتاك : ها انت بتهزري ياماما نجمه مين اللي افكر فيها طول الليل
والدته قالت بابتسامة : هتكون نجمه مين يعني اللي اخوك عمل فيها حادثه هي علي العموم طيبه وشكلها بنت ناس طيبين
مروان قال باستغراب : تقصدي ايه ياماما من الكلام ده
والدته قالت : لا ماقصدتش حاجه ده انا بدردش معاك مش اكتر
مروان قال : ماما بلاش لف ودوران وهاتي من الاخر علشان انتي عارفه اني مش بحب الف والدوران في الكلام فاهاتي من الاخر انتي عاوزها تقولي ايه
والدته قالت : انا مش عاوزه اقول حاجه يامروان انا مستنيك انت اللي تقول
مروان قال باستغراب:اقول ايه ياماما انا معنديش حاجة اقولها
والدته قالت : معندكش بردك انت هتخبي عليها يامروان ده انا مامتك حبيبتك
مروان قال : ما هو علشان انتي مامتي حبيبتي انا مابخبيش عليك حاجه هاجي دلوقتي واخبي يعني ما تجيبي يا ماما من الاخر وبلاش لف ودوران في الكلام كده وتقولي انتي عايزه تقولي ايه
والدته قالت : ماشي انا مش هلف وهدور هعمل نفسي فعلا انك مش عارف اللي اقصده
ومروان قال : انا فعلا مش عارف ياماما انتي قصدك ايه
والدته قالت : طيب انت كنت سهران امبارح ليه
مروان قال باربتاك : ها ما انا قوتلك ياماما مجليش نوم عادي يعني بتحصل
والدته قالت: ايوه هي عادي بس انا مقولتش حاجة اللي مش عادي بقي انك وانت نايم دلوقتي وانا بصحيك جبت سيره نجمه
مروان قال باستغراب : ايه انا جيبت سيره نجمه
والدته قالت : ايوه جبت سيره نجمه ومش مرة واحدة لا مرتين كمان
مروان قال : لا ياماما انا مستحيل اجيب سيرتها انتي اكيد سمعتي غلط وقام
والدته قالت : انت رايح فين
مروان قال : رايح البس اتاخرت علي الشغل
والدته قالت : لا اقعد احنا لسه مخلصنش كلامنا
مروان قال: كلام ايه يا ماما اللي احنا نخلصه انا ما جبتش سيره نجمه دي ولا عمري هجيب سيرتها وانا نايم يبقى ما فيش داعي للكلام انت بس اكيد سمعت غلط مش اكتر وخرج من البلكونه
والدته قالت لنفسها باستغراب : سمعت غلط سمعت غلط ازاي يعني ده انا متاكده وقامت من على الكرسي وخرجت من البلكونه وبتنظر لمروان لا يا مروان انا متاكده انك جبت سيره نجمه وانت نايم
ووقف مروان والتفت لها وقال : ماما يا حبيبتي انا مابفكرش فيها اصلا ولا عمري هفكر فيها علشان اجيب سيرتها وانا نايم
والدته قالت باستغراب : ما تفكرش فيها ليه مالها نجمه بنت طيبه وزي القمر وشكلها كده بنت ناس طيبين يبقى ايه المشكله علشان ما تفكرش فيها
مروان قال بضيق : قلت لك يا ماما هي مش طيبه خالص وبعدين افكر فيها ليه انا مالي بيها
والدته قالت : وما تفكرش فيها ليه يعني يا مروان مالها نجمه مش عاجباك في ايه ده البنت شكلها محترمه يعني واخلاقها عاليه والدليل على كده اللي عملته مع اخوك لما عمل فيها الحادثه ما زعقتش ولا عملت حاجه يبقى مالها نجمه علشان ما تفكرش فيها
وبينظر لها مروان بغضب ومشي
وبتنظرلها والدته وهو ماشي وقالت باستغراب : ايه يا مروان ما ردتش يعني
وفتح مروان الدولاب وبياخد هدوم بضيق
وبتنظر له والدته بدهشة وراحت لعنده ونظرت
له وقالت : ايه يا ابني انا مش بكلمك ما بتردش ليه على كلامي
والتفت لها مروان وقال بضيق : هرد اقول ايه يا ماما على كلامك ده
والدته قالت باستغراب : تقول ليه مش عاجباك نجمه البنت ما فيش فيها حاجه علشان ما تعجبكش
مروان قال بغضب : لا فيها يا ماما وهي وسكت
وبتنظر له والدته باستغراب
وبينظر لها مروان والتفت لي الدولاب بضيق
والدته قالت بدهشه : سكت ليه مالها نجمه هي ايه
والتفت لها مروان وقال بضيق : ما ملهاش يا ماما سيبيني بقى لو سمحتي البس علشان انا عندي شغل ولازما اروح الشركه ونظر في الدولاب واخذ هدومه وقفله وماشي
وبتنظر له والدته وهو ماشي باستغراب وقالت : طيب بقولك ايه
ووقف مروان والتفت لها وقال بضيق : ماما ما تكلمنيش في الموضوع ده تاني
والدته قالت : انا ما كنتش هكلمك فيه يا مروان وبعدين انا مش عارفه والله انت مش طايقها ليه كده البنت طيبه هي عملت لك ايه علشان ما تطقهاش بالشكل ده لدرجه انك ما انتاش عايز تسمع اسمها
مروان قال بضيق : ما عملتليش حاجه يا ماما ولا تقدر تعمل لي حاجه انتي مش عارفه انا مين ولا ايه
والدته قالت : اما هي ما عملتلكش حاجه امال مش طايقها ليه بقى البنت باين عليها بنت ناس طيبين وشكلها محترمه مش بتاعه مشاكل يعني يبقى مش طايقها ليه
وبينظر لها مروان بغضب ومشي
وبتنظر له والدته وهو ماشي وقالت باستغراب : طيب يا مروان خلاص لما تخلص ابقى انزل علشان نفطر انا خليت عايشه تحضر الفطار
مروان وهو ماشي وقال بضيق : حاضر يا ماما هبقى انزل افطر لما اخلص ودخل الحمام
والدته قالت لنفسها بدهشه : مالها نجمه هي مش عاجباه ليه وبعدين هي لو مش عاجباه زي ما هو بيقول هيفضل سهران طول الليل برده ويفكر فيها لا هي اكيد عجباه علشان كده انا لازم اعرف كل حاجه عن نجمه دي بس هي ترد بس اما اروح اخد حمام وخرجت من الغرفه وبتنظر لقى كريم خارج من غرفته ومعه اللاب توب ايه يا كريم نجمه ردت
والتفت لها كريم وقال : لا يا ماما ما ردتش لسه هو مروان كان بيعمل ايه
والدته قالت : ما كانش بيعمل حاجه كان نايم لسه
كريم قال باستغراب : ايه معقول كان نايم
والدته قالت : ايوه كان نايم
كريم قال : مش عوايده يعني ينام لغايه دلوقتي يا بيصحى من بدري
والدته قالت : اصل ما نامش طول الليل امبارح كان سهران
كريم قال : اه كان سهران يعني نيمني انا وهو يسهر اما اروح اشوف عم السهران ده كان بيعمل ايه
والدته قالت : طيب بس اوعي تخليه يشوف اللاب توب
كريم قال : طيب يا ماما مش هيخليه يشوفوا ولا اقول لك خديه انت معاكي في غرفتك ولو ردت
نجمه ابقي شوفيها
والدته قالت : لا انا رايحه اخد حمام خليه معاك انت
كريم قال : طيب يا ماما
والدته قالت : طيب بس خلي بالك بقى اوعى تخليه يشوف
كريم قال : ما تخافيش يا ماما ده انا تربيتك
والدته قالت : طيب يا اخويا انا اروح اخد حمام بقى
كريم قال : طيب بس بقول لك ايه قلت لعايشه تحضر الفطار
والدته قالت : اه قولتها
كريم قال :طيب اروح اشوف بقى عم السهران ده
والدته قالت : طيب ومشت
وراح كريم علي غرفة مروان وخبط علي الباب ودخل وبينظر ملقش حد وقال لنفسه باستغراب : هو راح فين عم السهران ده وسامع صوت ميه ونظر للحمام اهااا في الحمام اما اقعد استني لما يطلع وراح عند السرير وقعد وحط اللاب توب جانبه وبينظر له
في شقة نجمه :
خرج جمال من الغرفة وبينظر علي السفرة ملقش نجمه وقال لنفسه : هي نجمه فين معقول لسه بتغير هدومها اما اروح اشوفها وراح علي غرفة نجمه وخبط علي الباب
نجمه وهي واقفه قدام المرايا بتمشط شعرها قالت : ادخل يابابا
ودخل والدها وبينظر لقيها واقفه امام المرايا وقال : ايه انتي لسه مافطرتش
والتفت له نجمه وقالت : لسه يابابا ونظرت للمرايا
وحطت المشط من ايدها
والدها قال :طيب انا هروح اعملك ساندوتش تاكليه علشان متتاخريش
ونظرت له نجمه وقالت : طيب بس
والدها قال باستغراب : بس ايه مالك عاوزها تقولي حاجه
نجمه قالت : بصراحه يابابا انا مش عاوزه اقدم في المسابقه
والدها قال باستغراب : ليه يا نجمه ما احنا اتكلمنا وانتي كنتي اقتعني ايه اللي غير رايك تاني بس
نجمه قالت : بصراحه يابابا انا خايفة اتنافس ازاي بس مع كتاب اه يمكن يكونوا مبتدئين بس اكيد عندهم خبره وعلي مستوي عالي في الكتابة انا مش هقدر انفيسهم يا بابا يا انا حتي مش هقدر اقف قدامهم مش هنفسهم
وراح لها والدها وحط ايديه علي كتفها وقال : شوفي ياحبيبتي لازم يكون عندك ثقه اكتر من كده في نفسك وانتي مش هتنفسي وبس لا هتتنفسي كمان
نجمه قالت بقلق : هتنفس
والدها قال : ايوه هتتنفسي ياحبيبتي انتي مش قليله اوعي تفكري ابدا انك اقل من حد انت مش اقل من حد انت رايحه تقدمي في مسابقه زيك زي اي حد بيقدم علشان كده انا عايزك تسيبي خوفك ده على جنب شويه وما تفكريش غير في انك هتقدري تعملي كده وانت يا نجمه هتقدري تعملي كده صدقيني يا حبيبتي هتقدري انا عارف ان الموضوع مش سهل بس انت قدها صدقيني وان شاء الله هتقدري يا حبيبتي على المسابقه دي وتفوزي كمان
نجمه قالت: هفوز دي انا خايفه اقدم يا بابا هفوز ازاي بس
والدها قال بابتسامة : ان شاء الله يا حبيبتي هتفوزي انت اسلوبك حلو في الكتابه صدقيني المهم بس روحي قدمي
نجمه قالت بقلق : حاضر يا بابا وربنا يستر
والدها قال : ان شاء الله هيستر يا حبيبتي انا هروح بقى اعمل لك الساندوتش عشان تاكليه بسرعه قبل ما تنزلي
نجمه قالت : طيب
وخرج والدها من الغرفة
نجمه قالت لنفسها بقلق : ربنا يستر اما اروح احضر حاجاتي وراحت عند المكتب واخذت شنطتها من عليه وتليفونها وحطته فيها ونظرت عن المكتب واخذت الكتب وحطيتها في الشنطه ونظرت على المكتب ما لقتش اللاب توب بتاعها اللاب توب بتاعي فين اه في الانتريه سبته هناك نزلت مع سلمى اما اروح اجيبه وخرجت من غرفتها وراحت على الانتريه ونظرت لقيت اللاب توب مفتوح على الترابيزه وراحت له تعال واخذته من علي الترابيزة ايه ده يا انا نسيت اقفل المدونه بتاعتي لما سلمى خلصت قراءه الروايه بتاعتي عليها اما اقفلها وقعدت على الكرسي وحطت اللاب توب على رجليها وضغطت على الزرار وفتحته وبتنظر لقيت المدونه مفتوحه فقفلتها اما اشوف الفيس بالمره وبعدين اقفله وفتحت الفيس وباستغراب ايه ده يا حد بعتلي رساله مين ده اللي بعتلي وبتفكر
في فيلا الشناوي :
في غرفة مروان :
قعد كريم علي السرير وبينظر علي الحمام والتفت للاب توب ونظر فيه لقي نجمه فتحت وقال لنفسه بابتسامة : ايه ده دي فتحت
وسمعه مروان وهو خارج من الحمام ونظر له وقال باستغراب : هي مين دي اللي فتحت ووقف
والتفت له كريم بخوف ————-

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى