روايات

رواية عرض جواز الفصل الحادي والستون 61 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الحادي والستون 61 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الحادي والستون

رواية عرض جواز البارت الحادي والستون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الحادية والستون

توقفنا لما كريم قال باستغراب : اجتماع مفاجي
مروان : ايوه وبعدين مش نجوي بلغتك
كريم : لا نجوي مبلغتنيش حاجه
مروان بدهشة : ايه مبغلتكش وقام من علي الكرسي
كريم : ايوه مبلغتنيش حاجه
مروان باستغراب : امال انت عرفت منين ان فيه اجتماع
كريم : ما انا كنت عند الاستاذ شهاب في مكتبه بجيب منه الملفات ونجوي اتصلت بيه فعرفت ان انت عامل اجتماع لموظفين الشركه كلهم
مروان : اهااا طيب تعال والتفت علي شماله ومشي
وبينظر له كريم وهو ماشي وقال باستغراب: اجي فين مش تفهمني ايه الحاجه المهمه اللي انت مجتمع الشركه كلها علشانها
ووقف مروان جانبه ونظر له وقال : هتعرف دلوقتي تعال والتفت قدامه ومشي
وبينظر له كريم وهو ماشي باستغراب ومشي وراها
ووقف مروان قدام باب المكتب وخرج والتفت لنجوي السكرتيره لقها بتشتغل ووقف مكانه وقال : نجوي
ونظرت له نجوي السكرتيره وقالت : ايوه يافندم وقامت من علي الكرسي وهي بتنظر له
وخرج كريم من المكتب ونظر لقي مروان واقف وقال : في ايه يامروان ووقف جانبه وهو بينظر له
وبينظر مروان لكريم وقال: استني ياكريم شويه
كريم : طيب والتفت قدامه لقي نجوي السكرتيره واقفه فإستغراب
ونظر مروان لنجوي وقال : انتي مبغلتش كريم ليه ان فيه اجتماع بعد عشره دقائق في غرفة الاجتماعات
ونظرت نجوي السكرتيره لكريم والتفت لمروان وقالت بقلق : ماحضرتك مقوليش ابلغ كريم بيه
مروان : هو انا لازم اقولك يعني انا مش قوتلك انك تبلغي كل الموظفين ان فيه اجتماع بعد عشره دقائق في غرفة الاجتماعات
نجوي السكرتيره قالت بقلق: ايوه يافندم بس انا فكرت ان حضرتك بلغت كريم بيه
وبينظر لها كريم والتفت لمروان
وبينظر مروان لنجوي السكرتيره وقال بضيق : طيب اتفضلي اقعدي شوفي شغلك
نجوي قالت باربتاك : حاضر يافندم وقعده علي كرسي مكتبها ونظرت قدامها علي المكتب وبتشتغل
والتفت لها كريم ونظر لمروان وقال باستغراب : في ايه يامروان مالك متعصب كده
ونظر له مروان وقال : مافيش ياكريم تعال لما نروح غرفه الاجتماعات ومشي
وبينظر له كريم وهو ماشي وقال باستغراب : اجي ومشي معه
ونظرت لهم نجوي السكرتيره وهما ماشين وقالت لنفسها بقلق: هو ملقيش ابلغ كريم بيه لو كان قالي كنت بلغته زي الباقي انا غلط في ايه بقي اما اشوف شغلي بدل مايرجع ويزعق لي تاني ونظرت علي مكتبها وبتشتغل
وماشي كريم وبينظر لمروان وقال : انا هحضر الاجتماع ليه يامروان
وماشي مروان ونظر له وقال : هو ايه اللي هتحضره ليه مش انت بتشتغل هنا والتفت قدامه
وماشي كريم وبينظر له وقال: ايوه بس انا لسه بتدرب وبعدين ده اول يوم لي في الشغل هقوم احضر اجتماع فيه الشركه كلها
ونظر له مروان وهو ماشي وقال : ايه خايف ولا ايه
كريم : مش مسالة خوف يامروان
مروان قال باستغراب : امال مسالة ايه ياكريم
كريم : مسالة ان انا مش فاهم حاجه لسه في الشغل اوي يامروان يبقي هحضر الاجتماع ازاي بقي
مروان : متقلقش الاجتماع ده مش اجتماع شغل
كريم بدهشة : ايه مش اجتماع شغل
مروان : ايوه ونظر قدامه
كريم باستغراب : امال انت هتجتمع بكل الموظفين ليه بقي بما انه مش اجتماع شغل
والتفت له مروان وقال : هتفهم دلوقتي ياكريم تعال احنا وصلنا علي غرفة الاجتماعات ونظر لها ودخل غرفة الاجتماعات ونظر للموظفين والتفت قدامه ومشي
ونظروا له الموظفين
ودخل كريم غرفة الاجتماعات ونظر للموظفين ووقف مكانه وبلع ريقه
ونظروا له الموظفين والتفتوا لمروان بيه
ووقف مروان قدام الكرسي بتاعه ونظر لهم وقال : خليكم وافقين علشان هيبقوا فيه موظفين واقفين وماينفعش يبقي فيه منكم اللي قاعد ومنكم واقف علشان كدا خلي الكل واقف حتى انا هبقي واقف برده وعلي العموم انا مش هطول عليكم
ونظر له كريم وقال لنفسه : حتى عدل في دي يامروان يا انت بتلاحظ كل حاجه صغيرة قبل الكبيرة
والتفت مروان علي يمينه لقي كريم واقف عند باب غرفة الاجتماعات وقال : تعال ياكريم واقفل الباب وراك لوسمحت
والتفتوا الموظفين والاستاذ يونس والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ شهاب والاستاذ لبيب والاستاذ رضا لكريم
وبينظر كريم لمروان وقال : ها طيب وقفل الباب ونظر قدامه علي الموظفين والتفت لمروان ورايح لعنده
وبينظروا له مروان والموظفين والاستاذ يونس والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ رضا والاستاذ لبيب والاستاذ شهاب هو ماشي
ووقف كريم بجانب مروان وفي ايديه الملفات وهو بينظر لمروان والتفت للموظفين بابتسامة
والتفت الاستاذ رضا لمروان بيه وقال : خير يامروان بيه حضرتك طلبتنا ليه
وبينظر مروان للاستاذ رضا وقال : خير ان شاء الله يا استاذ رضا والتفت للكل وانا طلبتكم علشان اقولكم ان كريم والتفت له اخويا ونظر لهم هيشتغل معانا من النهارده في الشركه
وبينظر له كريم باستغراب
ونظروا الموظفين والاستاذ يونس والاستاذ رشاد والاستاذ حمزه والأستاذ لبيب والاستاذ فاروق والاستاذ شهاب والاستاذ رضا لكريم بيه
والتفت كريم للموظفين
وبينظر لهم مروان وقال : وهيشتغل في قسم المبيعات والتفت للاستاذ فاروق
ونظر له الاستاذ فاروق والتفت للارض بقلق
والتفت مروان للكل وقال : بس هيبقي تحت التدريب لغاية مايفهم الشغل والتفت لكريم بابتسامه ونظر لهم وبعد كده ان شاء الله لمايتخرج هيشتغل هنا علشان هو لسه في الكليه زي ماحضرتكم عارفين
وبينظر كريم لمروان باستغراب والتفت للكل
وبينظر مروان للكل وقال : علشان كده انا طلبتكم اقولكم ان من اليوم اخويا كريم هيشتغل معانا في الشغل علشان الكل يبقي عارف ومحدش منكم يسال كريم هنا ليه وبيعمل ايه ونظر للاستاذ فاروق
ونظر الاستاذ فاروق علي الترابيزة الاجتماعات باربتاك
والتفت كريم لمروان وقال لنفسه : ايه اللي خلي مروان يعمل كده معقول عامل الاجتماع ده مخصوص علشان يقولهم اني بشتغل في الشركه لا معتقدتش اكيد في حاجه تانيه خليته يعمل كده بس ياتري ايه هي الحاجه دي وبيفكر
والتفت مروان للكل وقال : انا حبت قولكم علشان مش عاوز حد يستغرب من وجود كريم في الشركه بعد كده تقدروا دلوقتي تتفضلوا تشوفوا شغلكم الاجتماع خلص
ونظروا الموظفين لكريم بيه وقالوا بابتسامة : نورت الشركه يا كريم بيه
والتفت له كريم وقال : ها وبابتسامة شكرا
ونظر مروان لكريم بابتسامة
وماشين الموظفين
والتفت الاستاذ لبيب لكريم بيه وقال بابتسامة : بالتوفيق ياكريم بيه
وفتح الموظف الباب وخرج منه
وخرجوا باقي الموظفين وراها من غرفة الاجتماعات
وبينظر كريم للاستاذ لبيب وقال بابتسامة : شكرا يا
الاستاذ لبيب : لبيب رئيس الخطط التنفيذية في الشركه
كريم بابتسامة : اهااا تشرفنا
الاستاذ لبيب بابتسامة : الشرف لينا احنا يافندم
وبينظر الاستاذ رضا لكريم بيه وقال بابتسامة : ان شاء الله هتكون مبسوط معانا هنا ياكريم بيه وبالتوفيق ان شاء الله
كريم بابتسامة : شكرا يا استاذ
الاستاذ رضا قال : رضا يافندم المسئول عن الدعايه هنا في الشركه
كريم بابتسامة : اهااا علي فكرة الدعايه اللي عملتها للكتب اللي عليها فلوس نجحت جدا وبدليل ان نسبه المبيعات ارتفعت اتفاع كبير في اول مانزلت الدعايه دي
وبينظر له مروان بابتسامة
وبينظر الاستاذ رضا لكريم بيه وقال : هو حضرتك شوفت الدعاية
كريم : لا الحقيقه ماشوفتهش بس بما ان نسبه المبيعات ارتفعت بسرعه دي يبقي الدعاية حققت الغرض بتاعتها ونجحت
الاستاذ رضا : معاك حق يافندم والبركه في فكرة مروان بيه ونظر له هي اللي خلت الدعاية تنجح الناجح ده كله والناس كلها تشوفها
ونظر كريم لمروان بابتسامة والتفت للاستاذ رضا وقال : معاك حق فعلا لولا الفكرة ماكنتش الدعاية نجحت كده بس حضرتك تعبت برده علشان تخلي الدعايه تطلع بشكل ده والفكرة دي توصل للناس مش كده ولا ايه
مروان : كده ياكريم الاستاذ رضا تعبت فعلا ويومها شرب يجي ٦ فنجين قهوه علشان تطلع الدعايه بشكل ده ونظر مروان للاستاذ رضا وقال مش كده يا استاذ رضا
ونظر الاستاذ رضا لمروان بيه وقال بابتسامة: كده يافندم وحضرتك كمان تعبت معانا ومروحتش غير لما كل حاجه كانت جاهزه والحمد لله ان المبيعات ارتفعت زي ما احنا كنا عاوزين والمشكلة اتحلت
مروان : ايوه المشكلة اتحلت بس ونظر لهم نخلي بالنا بعد كده علشان زي ماقلت قبل كده ده ميحصلش تاني
وبينظر الاستاذ شهاب لمروان وقال : ان شاء الله مش هيحصل تاني يافندم
وبينظر مروان للاستاذ شهاب وقال : ان شاء الله طيب اتفضلوا علي شغلكم
وماشي الاستاذ شهاب ونظر لكريم بيه وقال بابتسامة : بالتوفيق يا كريم بيه
كريم بابتسامة : شكرا يا استاذ شهاب
وماشي الاستاذ رشاد ونظر لكريم بيه ووقف قدامه وقال بابتسامة : نورت الشركه ياكريم بيه وانا الاستاذ رشاد شغال في قسم المراجعه
كريم : اهلا يا استاذ رشاد تشرفنا وشكرا معلشي مش هقدر اسلم عليك علشان الملفات اللي في ايديها
الاستاذ رشاد بابتسامة : لا ولا يهمك يا فندم عن اذنك
كريم : اتفضل
ومشي الاستاذ رشاد
وماشي الاستاذ حمزه ووقف قدام كريم بيه وقال بابتسامة : بالتوفيق ياكريم بيه
كريم : شكرا
الاستاذ حمزه قال : انا الاستاذ حمزه شغال في قسم المراجعه
كريم : تشرفتا يا استاذ حمزه
الاستاذ حمزه بابتسامة : الشرف لينا احنا يا كريم بيه عن اذنكم ونظر لمروان بيه
والتفت له مروان وقال : اتفضل
وماشي الاستاذ يونس ووقف قدام كريم بيه
ونظر له وقال بابتسامة : نورت الشركه يا كريم بيه وبالتوفيق ان شاء الله
كريم : شكرا يا
الاستاذ يونس : الاستاذ يونس يافندم شغال في قسم المراجعه
كريم بابتسامة : اهااا اهلا وسهلا
الاستاذ يونس : اهلا بك يا فندم عن اذنكم
كريم بابتسامة : اتفضل
وماشي الاستاذ فاروق ووقف قدام كريم بيه وقال بقلق : بالتوفيق ياكريم بيه
والتفتوا له كريم ومروان
وبينظر كريم للاستاذ فاروق وقال بابتسامة : شكرا يا
والتفت له مروان وقال : الاستاذ فاورق ياكريم محامي الشركه ونظر له
وبينظر كريم لمروان وقال : اهاا والتفت للاستاذ فاروق تشرفنا
الاستاذ فاروق بابتسامة خفيفة : الشرف لينا احنا يافندم عن اذنكم ونظر لمروان بيه
مروان : انت عرفت الاجابه علي سؤالك ان اللي انت سؤالك مش كده
والتفت له كريم باستغراب ونظر للاستاذ فاروق
وبينظر الاستاذ فاروق لمروان بيه وقال بقلق : كده يا فندم وانا اسف مرة تاني انا ماكنتش اقصد حاجه والله
مروان بضيق : تقصد ولا ماتقصدتش خليك في شغلك وبس ولو عاوز تسال ابقي تعال اسالني انا ومش عاوز اللي حصل ده يتكرر تاني مفهوم
والتفت له كريم باستغراب ونظر للاستاذ فاروق
الاستاذ فاروق : مفهوم يافندم عن اذنك
مروان : اتفضل ولوسمحت اقفل الباب وراك وانت خارج
الاستاذ فاروق باربتاك : حاضر يافندم ومشي
وخرج الاستاذ فاروق من غرفة الاجتماعات ووقف ونظر للباب ومده ايده وقفله وقال بارتياح : الحمد لله عدت علي خير ومروان بيه مرفدنيش اما اروح اشوف شغلي بدل ما يطلع ويلقيني واقف كده ويزعق لي والتفت قدامه ومشي
في غرفة الاجتماعات :
ونظر كريم وهو واقف باستغراب : في ايه يامروان ايه اللي حصل علشان منتش عاوزه يتكرر تاني
والتفت له مروان وقال : ها متخدش في بالك ياكريم اقعد
وبينظر له كريم وقال : مخدش في بالي ايه يامروان انا مش فاهم حاجه مش تفهمني ايه اللي بيحصل ده بدل ما مشي كده ومش فاهم
والتفت له مروان وقال : طيب اقعد ياكريم وانا هفهمك
كريم : طيب ونظر للترابيزة الاجتماعات وحط عليه الملفات وقعد ونظر لمروان وقال فهمني بقي
وقعد مروان ونظر له وقال : عاوز تفهم ايه ياكريم
كريم : كل اللي بيحصل يامروان من اول الاجتماع اللي انت عملته ده اللي انا مش فاهم انت عملته ليه أساسا لغاية الكلام اللي انت قولته للاستاذ فاروق ده اللي لسه خارج
مروان باستغراب : مش عارف انا عملت الاجتماع ليه ما قولته قدامك انا عملت الاجتماع ليه ياكريم يبقي مش فاهم عملته ليه ازاي بقي
كريم باستغراب : يعني انت عملت الاجتماع ده علشان تعرفهم اني هشتغل هنا في الشركه
مروان : ايوه مش ده اللي قولته قدامك ولا انت سمعت حاجه تانيه
كريم : لا ماسمعتش بس
مروان : بس ايه
كريم : بصراحه مش مصدقه
مروان بدهشة : ايه مش مصدقه
كريم : ايوه
مروان باستغراب : مش مصدقه ايه بظبط مش مصدقه اللي انا قولته ولا مش مصدقني ولا مش مصدق ايه بظبط
كريم : مش مصدق انك جمعت كل الشركه علشان بس تعرفهم اني هشتغل هنا كان ممكن تخلي نجوي تقولهم اني هشتغل هنا بدل ماتجمعهم كلهم
مروان : ماينفعش يا استاذ اخلي نجوي تقولهم وماينفعش اعمل غير اللي انا عملته ده
كريم : ليه بقي
مروان : علشان حضرتك اخويا لو كنت خليت نجوي تقولهم انا كده بقلل من قيمتك والموظفين هيفتكرواان انامش موافق انك تشتغل هنا هيقعدوا بقي يألفوا كذا حكايه علي التصرف ده ومش بعيد يوقعوا بينا كمان
كريم باستغراب : يوقعوا بينا
مروان : ايوه خلي بالك الكلام الحلو اللي هما بيقولوا لك ده ممكن يخليك تتغرر ولما تتغرر مش هتشوف غير نفسك بس اللي صح وساعتها بقي تبدا الخلافات بينا ياكريم وانا قوتلك قبل كده ان الغرور بيدمر الانسان علشان كده خلي بالك ياكريم ومتاخدش اللي قدامك بالظاهر وبس
كريم : طيب لما هما كده يامروان يبقوا بيكرهونا مخليهم في الشركه ليه
مروان : مخليهم في الشركه علشان شغلهم وبس
كريم باستغراب : شغلهم
مروان : ايوه كل اللي الموظفين اللي هنا متفوقين في شغلهم ياكريم وعلي قدر عالي من الكفاءة وبابا الله يرحمه لما عينهم كان عارف كده وعلي فكرة هما مش بيكرهونا ياكريم
كريم : بس معني كلامك كده يامروان انهم بيكرهونا
مروان : لا ياكريم انا ماقصدتش كده انا قصدي انك تخلي بالك منهم كويس يعني متمنلهمش اكتر من اللازم خلي يبقي عندك دايما شك علشان محدش مخلص ١٠٠ في ١٠٠ ياكريم حتي لو كانوا بيحبوك برده مابيقش مخلصين لينا ١٠٠ في ١٠٠ متأمنش لحد في الشغل بذات ياكريم خليك دايما صاحي ومركز لكل واحد حوليك علشان لما تحصل مشكلة لقدر الله تعرف تصرف ماشي
كريم : ماشي يامروان انما قولي الاستاذ فاروق ده عمل ايه علشان قولته كده
مروان باستغراب : وانت عرفت منين انه عمل حاجه
كريم : ما انت قولته لما كنت بتكلمه انك مش عاوز ده يتكرر تاني يبقي اكيد عمل حاجه مش كده
مروان بابتسامة ماكرة : كده ورجع لوراها وسنده ضهره علي الكرسي وهو بينظر لكريم
وبينظر له كريم وقال باستغراب : مالك بتبص لي كده ليه انا قلت حاجه غلط ولا ايه
مروان : لا مقولتش بس مبسوط منك انك بقيت تلاحظ اللي حوليك واللي بيقولوا
كريم بابتسامة : طيب قولي بقي عمل ايه
مروان : معملش حاجه كان بيتكلم في حاجه متخصوش مع نجوي السكرتيره وانا سمعتهم وانا رايح علي مكتبي فقلته انه مش عاوز تكرر كده تاني بس
كريم باستغراب : كان بيتكلم في أيه يعني مع نجوي السكرتيره
مروان : ما انا قوتلك ياكريم في حاجه متخصوش وبقولك ايه سيبك من الموضوع ده علشان خلاص خالص وافتح يلا الملفات دي ونظر للملفات وفهمني اللي فيها والتفت له
كريم بدهشة : ايه افهمك اللي فيها
مروان : ايوه ايه مالك اندهشت كده ليه
كريم باستغراب : طبعاً لازم اندهش يامروان علشان هو انا فاهم اللي فيها علشان افهمك
مروان بدهشة: ايه مش ايه وطلع قدام شويه وحط ايده علي الترابيزة وهو بينظر لكريم
كريم : مش فاهم اللي فيها علشان انا لسه مفتحتهاش
مروان : طيب ما انا عارف انك متفتحتهاش بس الاستاذ شهاب فاهمك اللي فيها ولا مفهمكش ولا ايه وكنت بتضحك عليه
كريم : لا طبعاً فهمني بس
مروان باستغراب : بس ايه
كريم : هو حكي بس زي ماقوتلك بس في الملفات دي ونظر لها ارقام بالتفاصيل يعني محتاحه تركيز علشان افهم اكتر
مروان : مش مشكله ماتركز حد مانعك يلا افتح وقراه فيها ايه وفهمني اللي فهمته
كريم : وانت عاوز تفهم ليه يامروان ما انت عارف ايه اللي فيهم ولا مش عارف يعني معتقدش انك متعرفش
مروان بابتسامة : ومتعقدتش ليه بقي
كريم : علشان حضرتك رئيس مجلس الإدارة عارف كل صغيرة وكبيرة في الشركه دي يبقي متعرفش ايه اللي في الملفات دي يعني
مروان بابتسامة : طيب حتي لو عارف ايه اللي فيهم انا عاوزك تفهمني وبعدين مش يمكن اساعدك
كريم باستغراب : تساعدني
مروان : ايوه ممكن تقف عليك حاجه فأنا ممكن افهمك
كريم : اهااا
مروان : يلا بقي افتح ملف من دول ونظر للملفات وقراه وفهمني
كريم : ماشي ونظر للملفات اللي قدامه واخده ملف منهم وبيفتحه
وبينظر له مروان بابتسامة
وفتح كريم الملفات والتفت لمروان وقال : استني بقي لما احاول افهم وفهمك
مروان : ماشي اديني مستني وشال ايده من علي الترابيزة ورجع لوراها سنده ضهره علي الكرسي وهو بينظر له
وبينظر له كريم والتفت للملفات وبدا يقرا
في التاكسي اللي في جمال :
وبينظر جمال من شباك التاكسي
ووقف السواق التاكسي والتفت لجمال وقال : وصلنا حضرتك
والتفت له جمال وقال : وصلنا
سواق التاكسي وقال : ايوه هو ده العنوان اللي حضرتك قلت لي عليه
ونظر جمال قدامه والتفت لسواق التاكسي وقال :طيب وحسابك كام ومده ايده في جيبه وهو بينظر للسواق
السواق قال : حسابي وقاله عليه
وطلع جمال الفلوس من جيبه ودفع الحساب ونزل
وحط جمال باقي الفلوس في جيبه وقال لنفسه : اما ادخل اسال بقي في الشارع ده علي بيت توفيق الشناوي ودخل الشارع وماشي والتفت علي البيوت وهو ماشي فسمع صوت قران طالع فالتفت علي شماله لقي محل فاتح فوقف مكانه اما ادخل اسال صاحب المحل ده عن بيت توفيق الشناوي بما انه فاتح ومافيش حد في الشارع اساله ادخل اساله وخلاص وكمان اساله عن توفيق ممكن يكون ساكن هنا وعارفه اما اروح اساله وراح عند المحل ودخله والتفت لقي رجل كبير قاعد علي كرسي فوقف مكانه سلام عليكم يا عم الحاج
والتفت له صاحب المحل وقال : وعليكم السلام وقام من علي الكرسي وهو بينظر له
وبينظر له جمال وقال : متعرفش فين بيت توفيق الشناوي
صاحب المحل باستغراب : توفيق الشناوي
جمال : ايوه هما قولوا انه ساكن هنا بس ماقولوليش فين بيته بظبط
صاحب المحل : انت عاوز توفيق الشناوي اللي كان فاتح محل بقاله هنا مش كده
جمال : ايوه هو ده بس كان فاتح هو قفل المحل ولا ايه
صاحب المحل : ايوه قفله ماهو الله يرحمه مات
جمال : مات
صاحب المحل : ايوه ده ميت من زمان وكمان مراته وابنه عابد ماتوا الله يرحمهم
جمال : اهااا هو أنت تعرفه يا عم الحاج
صاحب المحل : ايوه عارفه ما انا ساكن هنا
جمال : اهااا وتعرف ايه عنه ياعم الحاج
صاحب المحل باستغراب : طيب وبتسال ليه عنه هو حضرتك ظابط ولا ايه
جمال : لا ياعم الحاج انا مش ظابط
صاحب المحل : اما انت مش ظابط امال بتسال علي توفيق الشناوي وليه
جمال بإرتباك : ها اصل كان واحد صاحبي بيشتغل معاه ودايما بيشكور لي فيه هو تعبان شويه فقالي اروح اجيبه علشان عاوز يشوفه بس انا معرفش البيت فين فعلشان كده بيسالك عليه
صاحب المحل : اهااا طيب وصاحبك ده ميعرفش انه مات من زمان
جمال بقلق : ها لا مايعرفش اصل كان مسافر
صاحب المحل : اهااا
جمال : انما قل لي ياعم الحاج انت تعرف الاستاذ توفيق ده كويس
صاحب المحل : الا اعرفه ما انا جاره ساكن في البيت اللي قصاده على طول
جمال : اهااا
صاحب المحل : وكان الله يرحمه ونعم الجار والله عمره ما لجت له في حاجه الا وساعدني فيها كان راجل طيب قوي ومحترم عمره مااتشاكل مع حد ولا حد يتشاكل معاه كانت الناس كلها هنا في الشارع بتحبه بسبب معاملته الطيبه معاهم وزعلنا قوي لما مات وكان فاتح محل بقاله هنا
جمال : محل بقاله
صاحب المحل : ايوه محل بقاله بيبيع فيه طماطم وخضار وبصل والحاجات دي يعني اصل الله يرحمه ماكنش متعلم بس كان بيتكلم زي متعملين بظبط
جمال باستغراب : زي المتعملين
صاحب المحل : ايوه كان اي موضوع تتكلم معاه فيه يناقشك زي ما بيناقشوا المتعلمين كده
جمال : اهااا
صاحب المحل : كان راجل حكيم وما كانش بيفوت فرد دايما تلاقيه في الجامع اول ما الاذان يدن حتى في صلاه الفجر بينزل يصليها حاضر في الجامع برده وكان اول ما بيفتح المحل بتاعه الصبح يشغل القران ويفضل شغال لغايه ما يقفل المحل بالليل كان راجل ونعم الرجال والله ما كانش بيساعدني انا لوحدي لا كان بيساعد كل اللي يلجا له وخيره على الشارع كله ما كانش في حد يعرفه الا ما شكر فيه زي صاحبك كده ما شكر لك فيه الله يرحمه ويحسن اليه
جمال بابتسامة : الله يرحمه طيب وابنه عابد كان كده ولا
صاحب المحل : اه يا حضره عابد ابنه كان زي ابوه واكتر كمان
جمال باستغراب : اكتر ازاي يعني
صاحب المحل : يعني كان امير اموريه ماتلاقيهاش في زماننا ده كان طيب قوي ابوه كان طيب هو بقى كان اطيب منه كمان كان بيحب يتكلم مع الصغير والكبير اقول لك ايه بس يا استاذ عنه كان ونعم الشباب والله عابد الله يرحمه كان متعلم مش تعليم متوسط لا ده كان معاه كليه اداب وكان بيحب الكتب اوي كان دايما لما بنشوف تلاقيه معاها كتب كان بيحبها قوي وكان بيشتغل مع ابوه في المحل بيساعده ماهو توفيق ماكنش عنده غيره وكان بيساعده في المحل وهو في الكليه بيدرس ولما تخرج فتح محل الكتب لوحده ماتعينش في الحكومه فتح محل جنب ابوه بيبيع كتب فيه ماسابوش خالص كان زينه الشباب ما كانش في حد في الشارع هنا مابيحبوش كان مايتخيرش عن ابوه الله يرحمه في ادبه واحترامه ما كانش بيسيب فرد بردك كان دايما تلاقيه مع ابوه في الجامع علشان يصلي صحيح توفيق وزجته يا زين ما ربوا
جمال : زوجته
صاحب المحل : ايوه زوجه توفيق الست غاليه كانت الله يرحمها ست كمل كانت طيبه كده برده زي توفيق وعابد ابنها كانت بتحب تساعد الناس زي توفيق كده وكان بيتهم مفتوح لاي حد الغريب قبل الحبيب ما كانش بيتهم ده بيتقفل في وش حد كانوا اهل الكرم ولما عابد اتجوز سكن في الدور اللي فوقهم كانت مراته برده كده زي والدته ست ولا كل الستات كانت تقف في المحل لما يكون عابد في مشوار ولا حاجه كانت تقف هي في المحل ده حصل بعد ما ابوه والدته ماتوا الله يرحمه فعابد مسك المحلين بتاعه وبتاع ابوه وبعد كده ربنا فتح عليه في التجاره بتاعه ابوه ما هو كان شاطر قوي في التجاره كان زكي وكبر شغله اللي كان بيشتغل فيه الكتب يعني لما فتح المطبعه فقفل المحل ابوه بقى واعزل من هنا
جمال : وعزل من ايه هنا امتى
صاحب المحل : يوه من زمان بس انا سمعت انه بقى راجل اعمال كبير دلوقتي وبقى عنده ولاد مروان وكريم
جمال : ما تعرفش حاجه عن ولاده يعني عن مروان ده
صاحب المحل : لا ما اعرفش اصل عابد لما مشى من هنا ما كانش ربنا رزقه باولاد لسه
جمال : اهااا
صاحب المحل : بس انا اسمع عن مروان اللي هو ماسك الشغل بعد ما عابد ابوه الله يرحمه ما مات قولوا ان هو راجل اعمال كبير دلوقتي وانه كان بيوزع فلوس
جمال باستغراب : بيوزع فلوس
صاحب المحل : ايوه كان بيوزع فلوس على الكتب اللي كان بينزلها اي واحد يشتري كتاب من الكتب اللي منزلها دي بياخد 50 جنيه عليها
جمال بدهشة : ايه 50 جنيه
صاحب المحل : اه انا سمعت كده وبيقولوا انه كان عامل دعايه للكتب دي
جمال باستغراب : دعايه
صاحب المحل : ايوه عامل دعايه ان اللي يشتري كتاب ياخد 50 فوق الكتاب
جمال : ازاي ده يمكن حضرتك غلطان هو فيه حد بيوزع فلوس
صاحب المحل : لا مافيش بس انا مش غلطان الناس كلها ماكنش ليها سيرة غير الموضوع ده وانا بنفسي روحت اشتري كتاب وفعلا اخدت ل50 جنيه علي الكتاب
جمال باستغراب : معقول ده
صاحب المحل : هو ده اللي حصل والله وانا ماكنتش مصدق زي حضرتك كده برده بس لما روحت واشتريت الكتاب فعلا اخدت 50
جمال : طيب ياعم الحاج هو مروان مبجيش هنا
صاحب المحل : لا مبيجيش هنا هما من ساعة ماعزلوا من هنا ومحدش جيه منهم ولا عابد ولا ولاده ولا زوجته الست وجدان وبيتهم مفقول تعال لما شاور لك عليه
جمال : لا ياعم الحاج مافيش داعي بما ان مافيش حد فيه علي العموم انا متشكر اوي سلام عليكم
صاحب المحل بابتسامة : وعليكم السلام
وخرج جمال من المحل ونظر علي يمينه ومشي وقال لنفسه بابتسامة : يعني طلع مروان معه حق في اللي قاله لي عن اهله واهله فعلا طلعوا ناس طيبين بس ايه بيوزع فلوس دي علي الكتب ازاي يعني مش فاهم علي العموم ابقي اساله لما اتصل بي بس دلوقتي اروح اسال عليه هو بقي زي ما سالت عن عيلته واطمنت علشان الرجل ده مايعرفش حاجه عنه وطلع علي الطريق ووقف مكانه والتفت وراها علي الشارع ونظر علي يمينه لقي تاكسي جاي تاكسي وشاور له بايده
وركب
ونظر له سواق التاكسي وقال : علي فين يا استاذ
والتفت له جمال وقال : علي وقاله علي العنوان بس بسرعه
السواق : حاضر ونظر قدامه وتحرك
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
قاعد نجمه مكتبها ونظره في الكتاب اللي قدامها علي المكتب وتقرا وبطلت قراءة وقالت لنفسها : هي الساعة كام دلوقتي ونظرت لتليفونها جانبها علي المكتب وأخذته من عليه وفتحته ونظرت فيه وبدهشه ايه ده يا انا كده هتاخر علي الشركه اما اقوم البس ورايحه عند الدولاب البس بسرعه واروح لمروان علشان لو اتاخرت مش هيرضي يقابلني واخذت هدوم البس بقي يارب مااتاخرش ومروان يزعل مني
في شقة عم شفيق :
خرج عم شفيق من المطبخ ومعه صينيه فطار وقال لنفسه : اما اروح افطر في البلكونه احسن اشوف الناس اللي ماشيه في الشارع بدل ما اقعده علي السفرة لوحدي احسن افطر في البلكونه واشم شويه هوا وراح لعند البلكونه وطلع فيها وحط صنينه الفطار وبيفطر
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
وخلصت نجمه تغير هدومها وقالت لنفسها : اروح بقي البس الكوتشي ومشط شعري بسرعه علشان متاخرش اما اروح بقي اخد شطنتي واخذت شنطتها وتليفونها وخرجت من الغرفة وماشيه مسرعه يارب القي تاكسي بسرعه علشان اوصل علي الشركه في ميعاد ومتاخرش ووقف قدام باب الشقة وفتحه وخرجت ووقف قدامه وقفلته وراها ونظر للسلم ونزلت مسرعه وخرجت من البيت والتفت علي شمالها ماشيه
في شقة عم شفيق :
في البلكونه :
قعد عم شفيق وبياكل ونظر علي الشارع لقي نجمه ماشيه بسرعه وقام من علي الكرسي وهو بينظر لها وبلع وقال : نجمه
وسمعته نجمه وهي ماشيه في الشارع ووقفت مكانها والتفت وراها باستغراب وقالت لنفسها : مين اللي بينادي عليه
ووقف عم شفيق في بلكونه شقته وبينظر لنجمه وقال : انا هنا يانجمه
ووقفت نجمه في الشارع ونظرت لفوق لقيت عم شفيق واقف في البلكونه وقالت : صباح الخير يا عم شفيق
وبينظر لها عم شفيق وهو واقف في البلكونه وقال : صباح الخير تعالي اطلعي
نجمه : معلشي ياعم شفيق مش هينفع اصل انا مستعجله
عم شفيق باستغراب : مستعجل ليه في حاجه ولا ايه
نجمه باستعجال : لا مافيش ياعم شفيق بس مش هينفع اقولك وانا واقفه في الشارع كده
عم شفيق : طيب خلاص اطلعي علشان عاوزك
نجمه باستغراب : عاوزني
عم شفيق : ايوه اطلعي يلا
نجمه : مش هينفع ياعم شفيق انا كده هتاخر بص كلمني علي التليفون بس انا همشي علشان متاخرش ماشي
عم شفيق : ماشي ياحبيبتي روحي انتي علشان متتاخريش وانا هطلبك اهوه
نجمه باستعجال : طيب ماشي سلام
عم شفيق : مع السلامة
والتفت نجمه قدامها ومشت
وبينظر لها عم شفيق وواقف في بلكونه شقته وهي ماشيه وقال لنفسه : اما اروح اجيب تليفوني علشان اطلبها
في الشارع :
وماشيه نجمه مسرعة وطلعت علي الطريق ووقفت بقلق ونظرت يمينها علي تاكسي وقالت لنفسها : يارب القي تاكسي والتفت علي شمالها لقيت تاكسي اجي اهوه الحمد لله فيه تاكسي جاي وشاورت له بايدها تاكسي
ووقف التاكسي قدامه نجمه وركبت ونظرت للسواق وقالت اطلع يا اسطي علي شركه الشناوي بس بسرعه لو سمحت
ونظر لها سواق التاكسي من المرايا اللي قدامه وقال : حاضر والتفت قدامه وتحرك
في شقة عم شفيق :
دخل عم شفيق غرفته وراح لعند الكوميدينو ووقف قدامه ونظر عليه ملقش التليفون فاستغرب وقال لنفسه : فين تليفوني انا كنت حطه هنا تذكر انه شاله من هنا وعطه لجمال علشان ياخد من عليه رقم مروان اهاااا صحيح يا انا شالته من هنا علشان جمال كان عاوز رقم مروان من عليه بس حطته فين تاني وهو جمال ادهوني وبعد مامشي انا دخلت المطبخ ايوه ممكن يكون في المطبخ حطته هناك وانا بعمل الفطار اما اروح اشوفه ورايح مسرعه علي المطبخ يارب يكون هناك فعلا ودخل المطبخ ووقف مكانه ونظر لقيه على الترابيزه واخذه اما اتصل بنجمه بقي وبيتصل بيها وحط التليفون علي ودنه وماشي
في التاكسي :
رن تليفون نجمه في ايدها والتفت له بقلق ونظرت فيه لقيت عم شفيق هو اللي بيتصل وقالت لنفسها : عم شفيق وفتح الخط الو
عم شفيق : الو ايوه يانجمه ياحبيبتي وخرج من المطبخ ورايح علي البلكونه
نجمه : ايوه ياعم شفيق
عم شفيق : انتي رايحه فين كده و مستعجله وبعدين مروحتيش لمروان ليه
نجمه : ما انا رايحه اهوه ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : اهااا علشان كده مستعجله وطلع البلكون وقعده علي الكرسي اللي كان قعده عليه
نجمه : ايوه خايفه لتاخر ولو اتاخرت هو مش هيرضي يقابلني
عم شفيق بدهشة : ايه مش هيرضي يقابلك
نجمه : ايوه
عم شفيق باستغراب : ليه يانجمه هو انتم اتخانقتم تاني ولا ايه وطلع البلكونه
نجمه : لا ياعم شفيق متخانقش ولا حاجه
عم شفيق : امال مش هيرضي يقابلك ليه بقي بما انكم متخنقتوش
نجمه : اصل هو ياعم شفيق بيحب المواعيد المظبوطه ومابحبش حد يتاخر عن مواعيده
عم شفيق : اهااا
نجمه : علشان كده بقولك لو انا اتاخرت مش هيرضي يقابلني
عم شفيق بابتسامه : لا ماتخافيش يانجمه هيقابلك برده لو اتاخرتي
نجمه باستغراب : هيقابلني لو اتاخرت
عم شفيق بابتسامه : ايوه هيقابلك وانا متاكد من كده
نجمه بدهشة : متاكد من كده
عم شفيق بابتسامه : ايوه يانجمه متاكد
نجمه باستغراب : وايه اللي خالك متاكد كده ياعم شفيق ده هو بنفسه قالي لو اتاخرت دقيقه واحدة مش هيقابلني يبقي انت متاكد كده ازاي بقي
عم شفيق : هو مروان قالك لو اتاخرتي دقيقه واحده مش هيقابلك
نجمه : ايوه قالي كده لما اتصلت بي علشان اقوله اجي الشركه امتا علشان امضي العقد معاه فقالي زي ماقوتلك كده يبقى قولي بقي انت ازاي متاكد كده انه هيقابلني لما اتاخر
عم شفيق بابتسامه : متاكد كده يانجمه علشان عارف انه بيحبك ولما بيحب اكيد عاوز يشوف اللي بيحبه بفارغ الصبر علشان بيبقي وحشه مش كده ولا ايه
نجمه باربتاك : ها
عم شفيق بابتسامه : ها ايه مالك هو انا قلت حاجه غلط مش مروان بيحبك
نجمه بتوتر : وانت عرفت ازاي يعني شفيق هو اللي قالك
عم شفيق : ايوه قالي امبارح قبل ما يفتح اب وتذكر كلام مروان لما قاله انه مش عاوز نجمه تعرف انه اتقدمها وسكت
نجمه باستغراب : قبل ما يفتح مين ياعم شفيق سكت ليه
عم شفيق باربتاك : ها لا مافيش
نجمه : مافيش ازاي امال سكت ليه فجاة كده هو مروان قالك كده قبل ما يفتح مين
عم شفيق بتوتر : ها انا اقصد يعني انه قبل مايفتحك في الموضوع فقالي انه بيحبك
نجمه : اهااا
عم شفيق قال لنفسه بارتياح : الحمد لله لحقت نفسي قبل ما اقولها والا كان مروان هيزعل مني علشان قولتها
نجمه : عم شفيق الو
عم شفيق : ها ايوه يانجمه انا معاكي ياحبيبتي
نجمه : امال ماتكلمش ليه
عم شفيق باربتاك : ها لا مافيش يانجمه ما انا بتكلم اهوه انما قولي لي انتي مقولتليش لجمال ليه اللي قولته لمروان في الكافيه بما انك حكت له علي كل حاجه
نجمه باستغراب : وانت عرفت مين ياعم شفيق ان انا حكت لبابا علي كل حاجه
عم شفيق : هو اللي قالي ماهو كان عندي من شويه
نجمه : اهااا امال مقوليش ليه انه رايح لك
عم شفيق : تلقيه لكي مشغوله ولا حاجه فمحب انه يشغلك
نجمه : اهاا يمكن برده علشان انا كنت بذاكر فيمكن فعلا مرضش يقولي علشان ما يعطلنيش انما قولي ياعم شفيق هو بابا لسه عندك ولا نزل يشتري شويه حاجات
عم شفيق باستغراب : يشتري شويه حاجات
نجمه : ايوه ماهو قالي انه نازل يشتري شويه حاجات
عم شفيق : اهااا هو انتي سالتي جمال هو رايح فين يا نجمه
نجمه : اه ياعم شفيق سالته اصل هو قالي انه معندوش مدرسه النهارده علشان كده سالته
عم شفيق قال لنفسه : طيب كويس ان جمال قالها انه نازل يشتري شويه حاجات كده نجمه مش هتشك في حاجه
نجمه باستغراب : عم شفيق انت معايا
عم شفيق : ها ايوه يانجمه
نجمه : في ايه ياعم شفيق انت كويس
عم شفيق : ها اه يانجمه كويس
نجمه : امال بتسكت ليه فجاة كده
عم شفيق : ها لا مافيش يانجمه
نجمه : طيب هو بابا لسه عندك
عم شفيق : لا يانجمه جمال مش عندي هو جيه ونزل علي طول ماقعدتش
نجمه باستغراب : ماقعدتشي امال كان جي لك ليه ياعم شفيق بما انه مقعدتش يعني
عم شفيق باربتاك : ها كان جاي يقولي عاوز حاجه ولا حاجه يجيبه معاه يعني بما انه نازل يشتري حاجات
نجمه : اهااا
عم شفيق : انما انتي ما قلتليش ماقلتيش لجمال ليه على اللي انت قلتي لي في الكافيه لمروان صحيح كويس انك ماقلتلوش علشان كان هيزعل منك انك عملت كده بس انا مستغرب انت قلت لي على كل حاجه اشمعنا اللي حصل في الكافيه ما قلتلوش عليه وبعدين انتي ايه اللي خلاك تقولي له يا نجمه
نجمه : عشان قرفت من الكذب يا عم شفيق ما عدتش عايزه اكذب على بابا كل ما تيجي سيره مروان بضطر اكذب وانا ما عدتش عايزه اكذب وبابا النهارده كان بيكلمني على مروان فقلت له على كل حاجه حصلت بيني وبينه ماعدا اللي حصل في الكافيه علشان انا وعدت مروان اني مش هقول لحد على اللي حصل في الكافيه ده
عم شفيق بدهشة : ايه وعدتي مروان
نجمه : ايوه ياعم شفيق وعدته وهو اللي خلاني او عده اني مااقولش لحد على اللي حصل في الكافيه
مروان باستغراب : خليكي توعديه خليكي توعديه امتى يا نجمه امبارح
نجمه : لا يا عم شفيق مش امبارح ده لما كنت عنده في الشركه يوم ما كسبت المسابقه
عم شفيق : اهااا طب هو ايه اللي خلاه يطلب منك كده انك توعديه في حاجه حصلت يعني ولا ايه
نجمه : اصل يا عم شفيق والدته مروان مرة سالتني وانا بكلمها علي التليفون انا قابلت مروان فين
عم شفيق بدهشة : ايه سالتك
نجمه : ايوه وقولتها ان انا قابلته في الكافيه واتخانقنا مع بعض
عم شفيق بصدمه : ايه قولتها
نجمه : ايوه ياعم شفيق قولتها بس مقولتهش احنا اتخانقنا ليه
عم شفيق : اهااا طيب الحمد لله انك مقولتهش يانجمه انا افتكرتك قولتها ايه اللي انتي عملتيه مع مروان في الكافيه
نجمه : لا ياعم شفيق مقولتهاش هي ماسالتنيش احنا اتخانقنا ليه وبعدين فيها ايه لما اقولها ياعم شفيق هي لو كانت سالتني كنت هقولها وانا قلت لمروان كده ياعم شفيق وهي علي فكرة مش هتقول حاجه
عم شفيق : مش هتقول حاجه ازاي يعني يانجمه هو حد يعرف اللي انتي عملتيه ده وميقولش حاجه
نجمه : ليه يعني ياعم شفيق هو انا عملت ايه لده كله يعني يا انا كنت بمثل ياعم شفيق وانا قوتلك كده وبعدين والدته مروان طيبه وبتحبني ولو قولتها مش هتقول حاجه علشان كنت بمثل يعني مش ده حقيقي ياعم شفيق
عم شفيق : تاني يانجمه يا بنتي مش حقيقي ازاي يا انتي روحتي لمروان علي ترابيزه وتقدم له وحتي لوبتمثيل بس انتي عملتي كده فعلا وانا قوتلك كده قبل كده وبعدين والدته مروان لو عرفت هتقول حتي لو كانت بتحبك زي ما انتي بتقولي هتقول برده ومش بعيد تفهمك غلط زي ما مروان ما فهمك
نجمه : لا ياعم شفيق مروان قالي ان مش ممكن تفكر فيه زي ما هو فكر فيه
عم شفيق باستغراب : قالك
نجمه : ايوه قالي ساعة ماكنت في مكتبه في الشركه انها مش ممكن تفكر فيه كده علشان هي بتحبني
عم شفيق : اما هو كده امال خليكي توعديه ليه بقي انك متقوليش لوالدته لو سالتك الا اذا كان عارف انها هتفكرك غلط لما تقولها او تقولي لاي حد
نجمه : لا ياعم شفيق مروان متاكد ان والدته مش هتقول عليه حاجه لما تعرف وهو خليني اوعده علشان وحكيت له علي اللي حصل مش عاوز حد يفهمني غلط ياعم شفيق يعني مش علشان والدته هتقول حاجه لا هو متاكد انها لو عرفت هي مش هتقول حاجه ياعم شفيق بس هو خليني اوعده علشان اللي قولته ده يعني مش اكتر
عم شفيق بابتسامه : مروان معاه حق يا نجمه في كل كلمه قالها لك الناس فعلا مش زي بعضها ومش كل واحد هيفهم اللي انت عملتيه ده ليه ويمكن لما والدته تعرف تفتكر فعلا انك متهوره زي ما قال لك فكويس انه طلب منك توعديه انك ماتقوليش لحد وانتي وعدتيه بكده بس تعرفي مروان ده ما فيش منه والله وبيحبك قوي وبيخاف عليك مش عايز حد ياذكي ولو بكلمه وبدليل اللي عمله ده عايزك دايما تبقى مبسوطه يا نجمه ربنا يسعدكم يا حبيبتي
نجمه باستغراب : يسعدنا تقصد ايه يا عم شفيق
عم شفيق بارتباك : ها ما اقصدش حاجه يا حبيبتي انما قولي لي انت ما قلتيش لجمال ليه انك قلت لمروان انك بتحبيه لما اسالك
نجمه بتوتر : ها وانت عرفت منين يا عم شفيق اللي انا قلت كده
عم شفيق بابتسامه : هيكون منين يعني يا نجمه مروان هو اللي قال لي لما كان عندي امبارح بعد انتم ما نزلتوا وكمان جمال لما كان عندي قال لي انه سالك وماردتيش رحت على اوضتك على طول
نجمه بارتباك : اهااا
عم شفيق بابتسامه : ماردتيش عليا ليه يا نجمه
نجمه بتوتر : ها مش سامعاك يا عم شفيق معلش الشبكه بتقطع سلام دلوقتي وشالت التليفون من على ودنها وقفلت الخط ونظرت من شباك التاكسي
في شقه عم شفيق :
في البلكونه :
قاعد عم شفيق على الكرسي وحط التليفون على ودنه وقال بابتسامة : استني يا نجمه بس قفلت الخط وهز راسه انكسفت ربنا يسعدهم و يهنيهم هي ومروان اما اتصل بمروان كده اصبح عليه وبيتصل بيه
في شركه الشناوي :
في غرفه الاجتماعات :
قاعد كريم على الكرسي ونظر في الملف اللي قدامه و بيقرا فيه
وبينظر له مروان وهو قاعد على الكرسي وسنده ضهره عليه وقال : ها فهمت حاجه ولا ما فهمتش ومش هتفهمني حاجه وطلع قدام شويه وحط ايده على الترابيزه وهو بينظر لكريم
وبطل كريم قراءه والتفت له وقال : مافهمتش ايه عيب عليك ده انا كريم الشناوي ما فهمش ازاي يعني ده انا افهم اي حاجه بسهوله
مروان بابتسامه : يا سلام تفهم اي حاجه بسهوله
كريم : اه طبعا امال انت فاكر ايه
مروان بابتسامة : مش فاكر حاجه بس انت فهمت يعني
كريم : اه طبعا فهمت امال و هفهمك اهو شوف يا سيدي
ورنه تليفون مروان وهو في جيبه وقطع كلام كريم
والتفت مروان اللي جاب الجاكيت ونظر لكريم وقال : استنى لما اشوف مين بيتصل
كريم : تلاقيها ماما عايزه تعرف هي نجمه جت ولا لا هي صحيح نجمه اتاخرت ليه
مروان : لا متاخرتش ولا حاجه لسه شويه اعقبال ماتوصل
كريم بابتسامة : اهاا يا انت مخلي بالك من الساعة بقي
مروان بضيق : مافيش فايدة زي ماما ما بتقول
كريم بابتسامة : طيب يامنظم رد علي ماما علشان زمانها قلقانه وعاوزه تعرف عروسه ابنها المستقبلية جات ولا لسه
مروان بغضب : قوم ياكريم روح علي مكتبك ومش عاوزك تفهمني حاجه قوم
كريم بابتسامة : لا خلاص يامروان هقعد ساكت بس رود علي ماما
وبينظر له مروان بضيق وهز راسه والتفت لجيبه الجاكيت وطلع تليفونه ونظر فيه لقي عم شفيق هو اللي بيتصل والتفت لكريم وقال : دي مش ماما اللي بتتصل ده عم شفيق
كريم باستغراب : عم شفيق وده عاوز ايه ده
مروان : مش عارف استني لما اشوفه عاوز ايه
كريم : طيب
والتفت مروان لتليفونه وفتح الخط وحط التليفون علي ودنه وقال : الو
عم شفيق : الو ايوه يامروان صباح الخير
مروان بابتسامة : صباح الخير ياعم شفيق انت لسه قايم من النوم ولا ايه
وبينظر له كريم باستغراب
عم شفيق : لا يا مروان انا صاحي من شويه بس لسه بفطار اهوه
مروان بابتسامة : اهااا
عم شفيق : فقلت اتصل بك اصبح عليك ايه انا عطلتك ولا حاجه عن شغلك مش انت في الشركه بردك
مروان : اه يا عم شفيق في الشركه وانت ما عطلتنيش ولا حاجه عن شغلي وبعدين و بابتسامه عطلني زي ما انت عايز هو انا عندي كم عم شفيق يعني هو عم شفيق واحد وما فيش زيه في الدنيا فيعمل اللي هو عايزه ويتصل بيا في اي وقت وانا هرد عليه حتى لو مشغول
وبينظر له كريم بدهشة وقال : يا سلام يعمل اللي هو عايزه اشمعنا انا يعني عامل لي شروط عشان اقابلك
ونظر له مروان بضيق وشاور بايده انه يسكت
كريم وقال بصوت منخفض : طيب هسكت ونظره للملف اللي قدامه
سمع عم شفيق كريم وهو علي الخط وقال باستغراب : مين اللي بيتكلم عندك ده يا مروان هو انت معاك حد ولا ايه
وبينظر مروان لكريم وقال : لا يا عم شفيق ده كريم اخويا كان بيكلمني بس في حاجه
عم شفيق بابتسامه : اهاا طب سلم لي عليه
وبينظر مروان لكريم قال : حاضر يا عم شفيق كريم عم شفيق بيسلم عليك
والتفت له كريم وقال بابتسامه : الله يسلمه سلم لي عليه يا مروان
وسمعه عم شفيق وهو على الخط فابتسم
مروان : بيقول لك الله يسلمك يا عم شفيق و بيسلم عليك
عم شفيق بابتسامه : انا سمعته يا مروان والله يسلم انما قول لي يا مروان قلت لوالدتك على اللي حصل امبارح
مروان : اه يا عم شفيق قلت لها هي وكريم على كل حاجه لما روحت امبارح
عم شفيق : طب كويس وقالت ايه وافقت
مروان : اه يا عم شفيق وافقت انما قول لي يا عم شفيق هو الاستاذ جمال مااتصلش بيا لغايه دلوقتي ليه وقال لي على قراره نجمه شويه وهتوصل وهو قال لي قبل ما نجمه توصل هيكون مبلغني بقراره
عم شفيق : ما تقلقش يا مروان هو على العموم نزل علشان يسال عليك واخذ مني الرقم بتاعك علشان يبقى يكلمك فما تقلقش انا متاكد انه هيوافق مش هيلاقي احسن منك يا مروان صدقني وبعدين حتى لو ما وافقش انت هتستسلم ولا ايه مش انت قلت امبارح لجمال انك لما بتخسر بتفضل ورا الحاجه اللي انت خسرتها لغايه ما تكسبها و بتفوق كمان
مروان : اه طبعا يا عم شفيق وعلى فكره انا ما كنتش بقول كلام وخلاص لا انا بعمل كده فعلا لما بخسر حاجه
عم شفيق : يبقى خلاص ما تقلقش وبعدين انا معاك لو جمال ماوافقش لا قدر الله هنقنعه انا وانت لغايه ما يوافق علشان انت فعلا تستاهل نجمه وتقدر تحميها و تصونها وانا قلت له الكلام ده امبارح على فكره
مروان باستغراب : قلت له
عم شفيق : اه قلت له يا مروان لما كنت انت ونجمه بره بتتكلموا وانا وهو كنا في الانتريه فكان جمال قلقان علشان انت ونجمه طولته بره يعني فقال لي وحكى لي على اللي حصل ما تزعلش يا مروان من كلامه دي بنته برده واي اب مكانه كان هيقول كده علشان هو ما يعرفكش كويس فما تزعلش
مروان : انا مش زعلان يا عم شفيق الاستاذ جمال طبيعي يقول كده عشان زي ما قلت هو مايعرفنيش كويس شافني مره او مرتين بس ما يعرفش عني حاجه وبعدين اتقدمت لبنته طبيعي يكون رده فعله كده بس انا يا عم شفيق ما كذبتش عليه في اي حاجه قلت له كل حاجه عني و عن عائلتي
وبينظر له كريم باستغراب
عم شفيق : انا عارف يا مروان انك ماكذبتش في حاجه وقلت له كده زي ما حكيت لك كده بس خليه يسال يا مروان بما ان ده هيريحه ويطمنه خليه يسال مش مشكله وما تقلقش انت الوحيد اللي تستاهل نجمه وهي كمان تستاهلك وانا لو ما كنتش عارف كده ومتاكد كمان ما كنتش وقفت جنبك خالص وعلى فكره هو سال نجمه النهارده رايها فيك ايه
مروان باستغراب : سالها
وبينظر له كريم وقال بدهشة وبصوت منخفض : سال مين
عم شفيق : اه سالها يا مروان بس ما قالهاش انك اتقدمت لها هو جمال كان عايز يعرف بس رايها ايه بعد اللي حصل بينك وبينها و الخناقات وكده
مروان : اهااا طيب وهي قالت له ايه يا عم شفيق
وبينظر له كريم باستغراب
عم شفيق : قالت له وحكى له على اللي حصل دي اللي قالته ليه يا مروان وهي ماكذبتش على جمال لا يامروان انت فعلا كده وهي باين عليها بتحبك قوي يا مروان
مروان بابتسامة : وانا كمان بحبها قوي والله يا عم شفيق
وبينظر له كريم بابتسامة
عم شفيق : من غير ما تقول يا مروان انا عارف وعلى فكره قالت عليك ذكي قدام جمال
مروان باستغراب : زكي
وبينظر له كريم بابتسامة
عم شفيق : اه اصل جمال قال لها انك كسبته في الطاوله فقالت له انك ذكي جدا كمان وصعب ان حد يكسبك
مروان بابتسامة : بجد يا عم شفيق نجمه قالت له كده فعلا
وبينظر له كريم وقال باستغراب وبصوت منخفض : قالت لمين يا مروان
والتفت له مروان وقال : استنى بس يا كريم هي قالت له كده فعلا يا عم شفيق
وبينظر له كريم باستغراب
عم شفيق بابتسامه:اه يا مروان قالت له كده فعلا مش بقول لك انها بتحبك قوي
مروان بابتسامه : طب هو قال ايه يا عم شفيق لما هي قالت له كده وبحزن اكيد زعل منها مش كده
وبينظر له كريم وقال لنفسه باستغراب : زعل من مين
عم شفيق : لا يا مروان مازعلش منها ما هي نجمه قالت له ان هو ذكي وخصم قوي بردك
مروان بابتسامة : اهااا
عم شفيق بابتسامه : يعني يا مروان وقفت جنبك وجنبه ومازعلتش حد فيكم
مروان بابتسامة : ما هو كده فعلا يا عم شفيق الاستاذ جمال خصم قوي فعلا يعني نجمه ما كذبتش لما قالت كده
وبينظر له كريم باستغراب وقال لنفسه : خصم قوي هو والده لنجمه بيلعب كاراتيه ولا ايه
عم شفيق بابتسامه : ايوه ما انت لازما تقول كده ما خلاص هيبقى حماك
مروان : لا والله يا عم شفيق ما بقول كده علشان كده هو الاستاذ جمال كده فعلا بس استعجاله هو اللي خلاه يخسر
وبينظر له كريم وقال لنفسه بدهشة : ايه استعجاله بيخسر هو ايه اللي بيحصل ليكون الاستاذ جمال بيلعب بالكاراتيه
عم شفيق : طيب يا سيدي اه صحيح نجمه حكت لجمال على اللي حصل بينك وبينها
مروان بصدمه : ايه حكيت له
وبينظر له كريم باستغراب وقال : حكت لمين يا مروان
وسمعه عم شفيق وهو علي الخط
ونظر له مروان وقال بصدمه : نجمه حكت لوالدها على اللي حصل بيني وبينها
كريم بدهشة : ايه حكت له
وسمعهم عم شفيق وهو علي الخط
مروان باستغراب: ايوه حكت له ازاي يا عم شفيق
وبينظر له كريم بدهشه
عم شفيق : انا لما سالتها قالت لي ان انا قرفت من الكذب وما عدتش عايزه تكذب على جمال تاني ولما جمال كان بيسالها رايها ايه فيك قامت قايله له على كل اللي حصل بينك وبينها
مروان بدهشة : ايه قالت له على كل اللي حصل يعني اللي حصل ونظر لكريم وسكت
وبينظر له كريم باستغراب
عم شفيق : لا يا مروان ما قالتلوش على اللي حصل في الكافيه هي قالت له مش فاكره زي ما انت قلت له كده امبارح
مروان : طب كويس انها عملت كده بس وبقلق والده زعل منها وزعق لها لما عرف يا عم شفيق صح
عم شفيق : لا يا مروان جمال قال لي وحكى له على اللي حصل دي بنته بردك يا مروان وعمره ما هيزعل منها و ماتنساش ان جمال كان عارف قبل كده منك
مروان : طب الحمد لله يا عم شفيق انه مازعلش منها وزعق لها بس هي ايه اللي خلاها تقول له دي كانت خايفه قوي انه يعرف
عم شفيق : مش عارف يا مروان انا لما سالت جمال ايه اللي خلاها تقول لك قال لي والله ما اعرف بس هو مبسوط انها قالت له من غير ما تعرف ان هو عارف
مروان باستغراب : من غير ما تعرف هو ما كانش قال لي لنجمه يا عم شفيق
عم شفيق : لا يا مروان ما قالهاش ما هو لو كان قال لها كانت نجمه هتعرف ان انت طلبت ايدها علشان كده جمال ما قالهاش واستناها لما هي اللي تيجي تقول له
مروان : اهااا طب كويس ان الاستاذ جمال فكر كده وما قالهاش انه عارف
عم شفيق : معاك حق يا مروان كويس فعلا انه ما قالهاش والا كانت هتعرف وساعتها والله اعلم كان هيحصل ايه وعلى العموم كويس ان نجمه قالت له وكمان كويس انها ماقالتلوش على اللي حصل في الكافيه وانك خليتها توعدك انها ماتقولش لحد
مروان باستغراب : وانت عرفت منين يا عم شفيق هي قالت لك
عم شفيق : اه يا مروان قالت لي لسه قايله لي من شويه لما سالتها انت ماقلتيش لجمال ليه فقالت لي انك خليتها توعدك انها ما تقولش لحد
مروان بابتسامة : اهااا
عم شفيق بابتسامه : وعلى فكره ما رضيتش تقول لي جمال بردك انت قلت لها ايه لما كنتم بره
مروان بدهشة : ايه لما كنا قاعدين بره
وبينظر له كريم باستغراب
عم شفيق بابتسامه : اه يا مروان ما هو جمال سالها
مروان باستغراب : سألها وهو ايه اللي خلاه يسالها يا عم شفيق
عم شفيق : عادي يعني يا مروان سالها كان عايز يعرف انت عايزها في ايه طبيعي يعني انه يسالها بس نجمه ما عرفتش تقول له ايه ودخلت على اوضتها بسرعه
مروان بابتسامة : اهااا طب الاستاذ جمال عمل ايه يا عم شفيق لما هي دخلت على اوضتها راح وراها و سالها برده
عم شفيق بابتسامه : لا يا مروان ماسالهاش تاني بس جمال استغرب من تصرفها ده وجيه قال لي عليه وفكر انك ضايقتها ولا حاجه بالكلام بس نجمه قالت له لا انك ماضايقتهاش بس هو كان مصير يعرف انت قلت لها ايه وانا كنت هقول له
مروان باستغراب : تقوله
عم شفيق : ايوه يا مروان كنت هقول له انك بتحب نجمه وهي كمان بتحبك بس قلت لا
مروان : ليه ياعم شفيق
عم شفيق : قلت استنى لما يسال عليك و يطمن الاول وبعدين ابقى اقول له ولو انت مش عايزني اقول له خلاص مش مشكله مش هقول له
مروان : لا يا عم شفيق قوله انا ونجمه مابنعملش حاجه غلط انا طلبت ايدها منه وزي ما انت قولت دخلت البيت من بابه وقعدت مع نجمه وهو موجود عندك صحيح انت اللي قلت لي كده اني اقعد مع والدها الاول واتكلم معاه وكان معاك حق فعلا بس انا كنت ناوي اقول له بردك يا عم شفيق وبعدين انا ما كنتش هقعد مع نجمه لوحدي كنت هقعد معاه في شقتك وانت موجود يعني انا ما بعملش حاجه غلط علشان اخبي انا بحب نجمه يا عم شفيق وده مش عيب بما اني طلبت ايدها من والدها يبقى خلاص من حقه يعرف فقول له يا عم شفيق ولا اقولك انا اللي هقوله لما يتصل بي ياعم شفيق
وبينظر له كريم بابتسامه وهز راسه
عم شفيق بابتسامه : تقوله
مروان : ايوه ياعم شفيق اقول للاستاذ جمال ان انا قلت لنجمه اني بحبها وهي كمان قالت لي كده ده من حقه
وبينظر له كريم بدهشة
عم شفيق بابتسامه : لا يامروان مافيش داعي انك تقوله انا هقوله علشان قلته كده وانت معاك حق انت ونجمه ما بتعملوش حاجه غلط بما انك طلبت ايدها وانا عارف كل اللي بيحصل بينكم وجمال كمان عارف صحيح هو ما يعرفش انك قلت لها انك بتحبها وهي كمان قالت لك بس انا هقوله وعلى فكره يا مروان انت قلت له لما كنت بتطلب ايد نجمه وعايز تسكن معاهم في شقته قلت له انك بتحبها يعني هو عارف بس ما يعرفش ان نجمه هي اللي بتحبك وانا هقول له ما تقلقش هو هيتصل بيك قبل ما نجمه توصل
مروان : طيب يا عم شفيق قوله انت وانا منتظر اتصاله اسيبك بقى علشان تفطر
عم شفيق : طب يا مروان بس بقول لك ايه اول ما تخلص مع نجمه تتصل بي على طول و تبلغني قالت لك ايه ماشي
مروان : ماشي يا عم شفيق هتصل بيك فيديو
عم شفيق : طيب يا مروان سلام
مروان : مع السلامه يا عم شفيق
قفل يا عم شفيق الخط بابتسامه ونظر قدامه لصينيه الاكل وقال لنفسه : اما اكل
في شركه الشناوي :
في غرفه الاجتماعات :
قفل مروان الخط
وبينظر له كريم وقال بابتسامه: عجبتني يا منظم
والتفت له مروان وقال : و عجبتك في ايه بقى يا استاذ ونظرا تليفونه والتفت لجيب بالجاكيت وحطه فيه
كريم قال بابتسامه :هيكون في ايه يا منظم يعني في اللي انت قلته من شويه انك بتحبها وده مش عيب بما انك طلبت ايديها
والتفت له مروان وقال : اهااا
كريم باستغراب : بس انت كنت هتقول لوالدها انك قولتها كده فعلا يامروان
مروان : اه كنت هقول ياكريم لما يتصل بي
كريم بدهشة : ايه تقوله
مروان : ايوه ودي فيها ايه هو لازم يعرف اني قلت لنجمه كده زي ماقلت لعم شفيق من شويه هو انا مش طلبت منه ايدها
كريم : ايوه
مروان : طيب يبقي انا بحبها وهو لازم يعرف ده
كريم باستغراب : ايوه يامروان بس هتقوله ازاي يعني انك بتحبها ونجمه كمان قالت لك كده
مروان : هقوله ازاي يعني ايه ياكريم هقوله ان انا بحب نجمه وهي كمان بتحبني هي ليها شكل تاني تقال بي يعني ولا إيه انا مش فاهم
كريم : لا مالهش شكل تاني
مروان : طيب امال فيه ايه بقي
كريم : في ايه ايه يامروان ده والدها هتقوله ازاي كده
مروان : زي الناس ياكريم انا مابحبش اعمل حاجه غلط وبحب تبقي كل حاجه في النور وزي ما انا قولته علي اللي حصل بيني وبين نجمه كمان اقوله انا قولتها ايه علشان هو مسيره هيعرف دلوقتي او بعدين يبقي لازمته ايه اكذب بقي ماقوله وخلاص مش كده
كريم بابتسامة : كده يامنظم انا ماكنتش اعرف انك صريح اوي كده يامروان بس تعرف انت معاك حق هو دلوقتي او بعدين هيعرف يبقي مافيش داعي للكذب انما قل لي هو الاستاذ جمال خصم قوي وخسر في ايه اساسا هو بيلعب كاراتيه ولا ايه
وضحك مروان وقال : كاراتيه إيه يا اهبل انت اللي بيلعبه ده لا ما بيلعبش الكاراتيه ولا حاجه
كريم باستغراب : امال خسر في ايه
وبطل مروان ضحك وقال بابتسامه : في الطاوله
كريم بدهشة : ايه في الطاوله
مروان : اه في الطاوله لعب معايا وانا كسبته
كريم بابتسامه : ايه كسبته
مروان : اه كسبته
كريم باستغراب : كسبته ازاي يا مروان هو انت بتعرف تلعب طاوله انت بتسرح بيا ولا ايه
مروان : لا مابسرحش بيك انا بعرف العب طاوله على فكره اصل عم شفيق بيعرف يلعب وعنده الطاوله وانا لما كنت بدي لنجمه البخاخه رحت له
كريم : اه ما انا عارف ان انت قلت لي انا وماما امبارح وبعدين
مروان : ما فيش لما قعدت معاه عرفت ان هو بيلعب طاوله فاحب يلعبني قلت له ان انا ما بعرفش العب فعلمني بقى
كريم : اهااا و لعبته فعلا
مروان : اه لعبته بس ما كملناش الدور
كريم باستغراب : مكملتوش الدور طب ليه
مروان : ما نجمه جات واحنا بنلعب واتخانقنا مع بعض ومشيت
كريم : اهاااا فكملت الدور مع والد نجمه مش كده
مروان : اه كده بس انا لما كنت عند عم شفيق امبارح كان هو والاستاذ جمال بيلعبوا وعم شفيق كان حكي للاستاذ جمال بقى على اللي احنا كنا بنلعب وكده بس الدور مااكملش وشكر فيها بقى قدامه وان انا بعرف العب وكده فالاستاذ جمال حب يلعبني ولعبنا وانا كسبت بس
كريم بابتسامه : ايوه هو ده مروان الشناوي اخويا عيله الشناوي محدش يقدر يكسبها وشاور بايده
وبينظر له مروان بابتسامة
كريم بابتسامه : انما قول لي هو عمل ايه لما انت كسبته
مروان : ما عملتش حاجه هيعمل ايه يعني وبعدين دي لعبه يا كريم يعني انا كسبت هو اللي كسب عادي يعني
كريم بابتسامه : عادي ازاي يا مروان انت اول مره تلعب معاه وبعدين بما انه حابب يلعب معاك فكان عايز يتاكد من كلام عم شفيق اللي قاله لك عنك وتاكد لما انت كسبته يعني ما كانش عادي خالص ده كان بيتحداك يا منظم يبقى عادي ازاي بقى
مروان باستغراب: بيتحداني
كريم : اه بيتحداك مش هو اللي حابب يلعب معاك وطلب منك كده ولا انت اللي طلبت تلعب معاه
مروان : لا انا ما طلبتش هو اللي طلب مني اني العب
كريم : طيب يبقى هو كان بيتحداك من كلام عم شفيق عنك وانت اللي كسبته يعني ما كانش دور عادي خالص ده كان تحدي وانت اللي كسبت فيه يا منظم
مروان : ويتحداني ليه يعني يا كريم ده كان دور عادي يعني وبعدين الاستاذ جمال فعلا خصم قوي زي ما انا قلت لعم شفيق من شويه
كريم بابتسامة : بس انت اقوى منه يا منظم وهو عرف كده كويس لما انت كسبته وعلى العموم كويس انك كسبته علشان يعرف اني عيله الشناوي ما فيش في قاموسها حاجه اسمها الخساره
مروان بابتسامة : يا سلام هو انت كبرت الموضوع كده ليه ده كان لعب يعني مش اكثر
كريم : لا يا منظم كان تحدي بس انت اللي ما خدتش بالك اهو كويس انك ما خدتش بالك علشان ما يبانش عليك انك بتتحداه زي ما هو بيتحداك ويعرف انك كسبته من غير ما تتحداه امال بقى لو انت كنت اتحديته زي ما هو كان بيتحداك كنت هتعمل فيه ايه بقى يا انت كنت هتقطعه وكان هيبقى ماتش سخن
مروان باستغراب : ماتش ماتش ايه يا ابني هو احنا بنلعب كره قدم دي طاولة
كريم : ايوه ما انا عارف يا منظم انها طاوله ما هي لعبه برده زي اي لعبه وفيها تقطيع بما أنها فيها مكسب وخساره ولما الكسبان بيكسب يبقى الخسران بتقطع
مروان : يا سلام
كريم : اه طبعا انما قول لي هو لما عرف من نجمه اللي حصل بينك وبينها والخناقات ما زعلتش منها صح اصل انا سمعتك وانت بتقول الحمد لله اللي هو ما زعلش منها ولا هو زعل منها ولا ايه
مروان : لا ما زعلش منها بس انا مستغرب انها قالت له لوحدها كده
كريم : ليه يعني يا مروان ما هو كان كده كده هيعرف ما انت قلت له وبعدين تلاقيه ما زعلش منها علشان عرف منك
مروان : ممكن بردك يا كريم وبعدين دي بنته مايقدرش يزعل منها بس نجمه كانت خايفه اوي ان والدها يعرف فلما هي اللي تقول له لوحدها غريبه حتى لو هم كانوا بيتكلموا عني ده بردك ما يخليهاش تقول له
كريم باستغراب : بيتكلموا عنك
مروان : ايوه والدها سال نجمه عن رايها فيا
كريم بدهشة : ايه رايك فيك
مروان : ايوه رايها فيا علشان يعني اللي حصل بيني وبينها و الخناقات دي
كريم : طب وقالت له ايه نجمه اكيد قالت له انها بتكرهك
مروان باستغراب : بتكرهني هو انت اهبل انا مش لسه قايل لك امبارح انها قالت لي انها بتحبني يبقى هتقول له بتكرهني ازاي يعني
كريم : مش انت بتقول كان بيسال عن رايها علشان اللي حصل بينكم و الخناقات يبقى طبيعي تقول له انها بتكرهك يعني علشان الخناقات دي بس هي دلوقتي بتحبك مش هي قالت لوالدها انها بتكرهك بردك
مروان : لا يا اخويا ما قالتلوش انها بتكرهني وبعدين الخناقات دي كانت زمان دلوقتي هي بتحبني يبقى هتقول له انها بتكرهني ليه بقى
كريم : كانت زمان ايه يا مروان انت كنت لسه بتتخانق معها علشان قالت لك ان والدها وعم شفيق عايزين يجوزها يبقى من زمان فين ده وبعدين هي قالت له ايه بما انها ما قالتش انها بتكرهك
مروان : قالت له وحكى له على اللي حكى له عم شفيق بس هي قالت له كده
كريم بابتسامة : بس ايه امال انت عايز ايه تاني دي كان ناقص تقول له انها بتحبك
مروان : ما هو سالها بس ما عرفتش تقول له
كريم باستغراب : سالها والدها سالها هي بتحبك ولا لا
مروان : لا يا كريم مش بالظبط اصل هو كان عايز يعرف انا قلت لنجمه ايه لما كنت قاعد معاها امبارح لوحدنا في شقه عم شفيق فنجمه ما عرفتش تقول له ان انا قلت لها اني بحبها وهي كمان قالت لي كده
كريم : اهااا طب ما هي معاها حق ما تعرفش تقول له ايه هتقول له ازاي يعني ان انت قلت لها انك بتحبها وهي قالت لك نفس الحكايه ده والدها يا مروان بردك
مروان : طيب ما ايه يعني والدها انا مش فاهم ما انا متقدم لها ياكريم وانا كنت هقوله في ايه دي يعني
كريم : فيه ايه ايه انت تقوله كده علشان انت شاب بس نجمه بنت وصعب علي البنت انها تقول انها بتحب شاب حتي لو كان متقدم لها وخطيبها كمان وبعدين هي ما تعرفش انك متقدم لها يا مروان وحتى لو عرفت مش هتقدر تقول لوالدها كده برده صعبه يا مروان والله
مروان : معاك حق يا كريم صعب بتقول لوالدها كده ده هي قالتها لي مره واحده وبعد كده ما قدرتش تقولها لي
كريم باستغراب : ما قدرتش تقولها لك
مروان : اه وكل ما اقولها لها تتهرب مني وما تقولنهاش
كريم : طب ليه طيب بما انها قالتها لك قبل كده
مروان بابتسامة : مش عارف بس ما تقلقش انا هخليها تقولها هي صحيح ما عرفتش تقوليها لوالدها انها بتحبني بس هخليها تعرف تقولها لي ونظر قدامه ورجع لوراها وسنده ضهره علي الكرسي
وبينظر له كريم وقال بابتسامه : انت شكلك ناوي على حاجه ناوي على ايه يا منظم
والتفت له مروان وسنده ضهره على الكرسي وقال : ما لكش فيه ناوي على ايه دي حاجه بيني وبينها ما تتدخلش فيها تمام
كريم ط بابتسامه : كده منظم ده انا اخوك بردك قول لي ناوي على ايه مش يمكن اقدر اساعدك
مروان : لا لو احتجت مساعدتك هبقى اقول لك
كريم بابتسامه : ماشي يا منظم انما والدها قال ايه لما ما عرفتش تقول له حاجه
مروان : ما قالش حاجه ما هي نجمه قامت من قدامه وراحت على اوضتها عشان كده ما قالش حاجه بس راح سال عم شفيق وعم شفيق كان هيقول له بس ما رضاش
كريم باستغراب : وما رضاش ليه يقول له عم شفيق
مروان : قال لما يسال عليه الاول وعن عيلتي يبقى يقول له وانا قلت له يقول له بردك عشان احنا ما بنعملش حاجه غلط الغلط ان احنا نخبي عليه
كريم بابتسامة : اهااا علشان كده كنت بتقول له ان انا بحبها وده مش عيب
مروان : اه علشان كده
كريم : طيب هو سال عليك وعلى عيلتنا
مروان : ما اعرفش هو خد رقمي من عم شفيق ونزل يسال عليا وبما انه لسه ما اتصلش يبقى لسه بيسال
كريم : اهااا
مروان : طب يلا فهمني اللي انت فهمته ده وشاور بايده ولا انت مافهمتش تقولي فهمت وخلاص
كريم : اقول لك كده وخلاص ايه منظم انت لا طبعا فهمت
مروان : طب يلا يا سيدي اشرح لي ان انت فهمته
كريم : طيب يا سيدي هشرح لك اهو شوف ونظر للملف اللي قدامه الملف ده والتفت لمروان فيه وبدا يشرح
في فيلا الشناوي :
في غرفة وجدان :
قعده وجدان علي السرير ومسكه المصحف في ايديها وبتقرا قران وقالت : صدق الله العظيم اما اكلم مروان كده اعرف منه نجمه جات له ولا لا وبتتصل
في شركه الشناوي :
في غرفة الاجتماعات :
قعده كريم علي الكرسي وبينظر لمروان وبيشرح له اللي في الملف
وبينظر له مروان بابتسامة ورن تليفونه وسمعه وقال : استني ياكريم اشوف مين اللي بيتصل بي
وبطل كريم شرح وقال : طيب شوف مين يمكن تكون ماما
وطلع مروان تليفونه ونظر فيه لقي والدته هي اللي بتتصل
وبينظر له كريم وقال : ايه يامروان مين اللي بيتصل
مروان : ماما ياكريم هي اللي بتتصل
كريم : طيب بقولك ايه هات اما ارد عليها انا واخذ التليفون
مروان : انت شديت التليفون ليه هاته خليني ارد عليها
كريم : لا انا هرد عليه
مروان : هي متصل بك ولا بي علشان ترد انت
كريم : لا متصل بك بس مافيش فرق بينا خليني ارد عليها بقي قبل ما تفصل ويبقي ولا انا ولا انت ردينا وتزعل مننا
مروان : طيب رده يا خويا وابقي ادهني علشان اكلمها ولا اقولك افتح الاسبيكر
كريم : افتح الاسبيكر
مروان : ايوه علشان نكلمها احنا الاتنين انا عاوز اكلمها انا كمان فافتح الاسبيكر
كريم : طيب هتفحه بس انا اللي اتكلم الاول انت متكلمش
مروان باستغراب : تتكلم الاول
كريم : ايوه
مروان : وليه بقي ان شاء الله عاوز تكلم الاول ومش عاوزني اتكلم
كريم : كده لما اشوف هتقول ايه لما تلقيني انا اللي برد علي تليفونك فماتكلمش ماشي
مروان : طيب افتح بقي الخط والاسبيكر قبل ما ماما تفصل
كريم : طيب ونظر لتليفون مروان وفتح الخط والاسبيكر وقربه شويه من مروان وهو بينظر له الو
والدته : الو
كريم بابتسامة : ايوه يا قطتي
ونظر له مروان وهز راسه والتفت لتليفونه
والدته باستغراب : كريم
كريم بابتسامة : ايوه ياقطتي كريم ايه نستيني ولا ايه
والدته : هنساك ازاي يا اهبل انت هو حد بينسي ضنه برده وبعدين مش ده تليفون مروان
ونظر كريم لمروان
والتفت له مروان
والدته : ايه يابني مابتردش ليه هو انا غلط واتصلت بك انت مكان مروان ولا ايه
والتفتوا كريم ومروان لتليفون
كريم قال : لا ياقطتي مغلطتش ده فعلا تليفون مروان والتفت له
ونظر له مروان وهز راسه
والدته : طيب اما هو تليفون مروان بترد انت ليه عليه هو فين مروان مش عندك ولا ايه
كريم : لا ياقطتي موجود بابتسامة بس هو عيني السكرتير بتاعه في الشغل ارد علي اي مكالمه تجيله
وبينظر له مروان بدهشة
والتفت له كريم بابتسامة وغمزه له
والدته : ياسلام السكرتير بتاعه
كريم : ايوه ياقطتي السكرتير بتاعه
ونظر له مروان باستغراب
والدته :و هو ملقش غيرك يعينه سكرتير يعني
كريم : ايه ياقطتي مانفعش يعني ولا ايه ابقي سكرتير
والدته : لا ماتنفعش تبقي سكرتير وبعدين انا اعرف ان السكرتير ده يرد علي تليفونات الشغل بس علي تليفون صاحب الشغل الخاص جديده دي
مروان : معاكي حق ياماما والله جديده فعلا ومده ايده وشد تليفونه من ايد كريم وهو بينظر له
وسمعته والدته وهي علي الخط
ونظر كريم لمروان باستغراب وقال : ايه يامروان انت شديت التليفون من ايدي ليه
مروان : علشان عاوز اكلم ماما وبعدين هتقول ايه تاني بعد اللي قولته ده طلعتنا مش بنفهم حاجه اقعد ساكت بقي
وسمعتهم والدته وهي الخط بابتسامة وقالت : لا يامروان مش لدرجتي
وقفل مروان الاسبيكر وحط تليفونه علي ودنه وقال : لا ياماما لدرجتي ده خلنا شكلنا وحش قدامك ونظر لكريم وهز راسه
ونظر له كريم وقال : وحش ايه هو انا قلت ايه يعني وبعدين انت قفلت الاسبيكر ليه انا عاوز اكلم قطتي
وسمعته والدته وهي علي الخط بابتسامة
مروان : تتكلم تقول ايه ياكريم تاني بعد اللي انت قولته ده وبعدين هي متصل بي انا يبقي عاوزني فقعد ساكت بقي خليني اعرف اكلمها
كريم : طيب بس بعد ما تخلص معها ادهني اكلمها ماشي
مروان : ماشي يا سيدي
وبتسمعهم والدته وهي علي الخط بابتسامة وقالت : ايه انتم هتفضلوا تتكلموا مع بعض كده وسيبني كده علي الخط يعني
مروان : ها معلشي ياماما انا اسف بس كريم وماسكتش وقعده يتكلمني
كريم : خلاص يامنظم ساكت اهوه والتفت علي الملف اللي قدامه
وسمعته والدته وهي علي الخط بابتسامة وقالت : اهوه سكت اهوه قالي يامروان نجمه جات
مروان : لا ياماما مجاتش لسه هي شويه كده وهتجي
والدته : طيب والدها اتصل بك
مروان : لا ياماما ماتصلش لسه بي بس
والدته : بس ايه يامروان
مروان : عم شفيق وهو اللي من شويه كان بيكلمني
والدته باستغراب : عم شفيق
مروان : ايوه وقالي انه وحكت لها علي اللي حصل وانا كنت عاوزه اقوله زي ما حكت لك كده ياماما بس عم شفيق هو اللي قالي هيقوله
والدته بابتسامة : يعني انت كنت هتقول والده نجمه انك بتحبها وهي كمان بتحبك يامروان
مروان : اه ياماما كنت هقوله كده وهخبي ليه يعني بما اني بيحبها
والدته بابتسامة : معاك حق هتخبي ليه انك بتحبها بس باستغراب قولي وهو والده نجمه خسر في ايه علشان نجمه تقوله انك خصم قوي وصعب حد يكسبك
مروان : خسر في الطاولة ياماما ما انا لعبته وكسبته
والدته بدهشة : ايه لعبته طاولة
مروان : ايوه ياماما اصل وبيحكي لها علي اللي حصل
ونظر له كريم باستغراب
وحكي لها مروان علي اللي حصل وقال : بس يا ماما وانا كسبته
والدته بابتسامة : انما انت مقولتليش ليه انك لعبت معها طاولة
مروان : يعني ياماما مجاتش مناسبة وبعدين دي لعبة عادي يعني ياماما
كريم : برده لعبه يا بني والله كان بيتحدك
ونظر له مروان وحطه تليفونه علي ودنه
وسمعته والدته وهي علي الخط فاستغربت
وبينظر كريم لمروان وقال : والكلام اللي قاله لك ده واللي انت لسه قايله من شويه يقول كده انه كان بيتحدك فعلا ومالهوش معني تاني غير كده يعني ماكنش دور والسلام وخلاص زي ماقوتلك من شويه
وسمعته والدته وهي علي الخط وقالت : كريم معه حق يامروان
مروان بدهشة : ايه معه حق
وبينظر له كريم وقال باستغراب : ماما بتقول اني معايا حق مش كده
وسمعته والدته وهي علي الخط
والتفت مروان لكريم وقال : ايوه بتقول انك معاك حق
كريم بابتسامة : شوفت علشان تصدقني اهي كمان قطتي فهمت ان هو كان بيتحدك زي ما انا قلت وماكنش بيلعب وخلاص
وسمعته والدته وهي علي الخط وقالت : مافيش فايده فيه
وبينظر مروان لكريم وقال : طيب استني قولي لي ياماما معه حق ازاي
والدته : ايوه يامروان كريم معه حق فعلا والده نجمه كان بيتحدك زي ما كريم قال كده الكلام اللي هو قاله لك يقول كده انا مش عارفه انت ازاي مافهتش كده من كلامه يا انت بتفهمها علي طول وهي طايرة
مروان : علشان ياماما دي لعبة يعني وبعدين هيتحدني ليه هو يعرفني
والدته : اه ياحبيبي يعرفك ماهو عم شفيق حكي له عنك لما لعبت معاه وشكر فيك وقال كمان انك كنت هتكسبه علشان كده والده نجمه كان مصير انه يلعبك يامروان
مروان : والله ياماما اذا كان بيتحدني او لا فأنا كسبته وخلاص يعني مش فارقه بقي بما اني كسبته
وبينظر له كريم بابتسامة والتفت للملف اللي قدامه
والدته بابتسامة : معاك حق ياحبيبي المهم انك كسبته اذا كان بيتحدك بقي ولا لا المهم انك كسبته ومش كده وبس لا دي نجمه كمان قالت لوالدها رايها فيك قالت انك كويس ومحترم وزكي كمان وخصم قوي وصعب حد يكسبك بسهوله دي بتحبك اوي يامروان هي صحيح قالت لوالدها برده انه مش صعب حد يكسبه بس هي واقفت معاك برده ياحبيبي وان شاء الله هتوافق لما تفتحها في موضوع الجواز بما انها رايها فيك كده
مروان : ان شاء الله ياماما
والدته : طيب ابقي كلمني ماشي لو والدها كلمك او نجمه جات لك
مروان : حاضر يا ماما هكلمك
والدته : طيب ياحبيبي ربنا يسعدك يارب ويواقفك ويتممك علي خير انت ونجمه
مروان بابتسامة : يارب ياماما
والدته : طيب اديني بقي الاستاذ اللي عندك ده اعرف عاوزه ايه
مروان : طيب ياماما ونظر لكريم امسك يا استاذ ماما عاوزه تكلمك ومده ايده
والتفت له كريم وقال بابتسامه : طيب واخذ تليفون مروان الو ايوه ياقطتي
وبينظر له مروان وهز راسه ورجع لوراها وسنده ضهره علي الكرسي وهو بينظر لكريم
والدته : ايوه ياسيدي قولي بقي كنت عاوز تكلمني ليه
كريم : هيكون عاوز اكلمك ليه يا قطتي علشان عاوز اتكلم معاكي ايه انتي مش عاوزه تتكلمي معايا ولا ايه زي ماتكلمتي مع المنظم ده
والدته : يابني انت ابني يبقي مش عاوزه اتكلم معاك ازاي بقي وبعدين انت وراك شغل دلوقتي ركز فيه احسن بدل ما تقعد تتكلم كده انت مش قولتي ان انا هفتخر بك كده زي مروان
كريم : اه قوتلك كده ياماما انك هتبقي فخور بي وانا مركز اهوه ياماما زي ما انتي قايله دلوقتي ومش بلعب
والدته : ركز اكتر علشان افتخر بك زي ما قولتي
كريم : ما انا بشتغل فعلا ياماما زي ما قايلك دلوقتي وقدامي ملفات ايه كتير اوي وقاعد اقرأ فيهم وبشرح لمروان
والدته بدهشة : ايه بتشرح لمروان ———

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى