روايات

رواية عرض جواز الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الحادي والأربعون

رواية عرض جواز البارت الحادي والأربعون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الحادية والأربعون

توقفنا لما عم شفيق قال بدهشة : ايه ماكنش يعرف
نجمه : ايوه ياعم شفيق ماكنش يعرف
عم شفيق قال باستغراب : ماكنش يعرف ازاي يانجمه هو اللي عامل المسابقه وغير كده كمان هو رئيس مجلس الاداره الشركه يبقي ماكنش يعرف ازاي بقي
نجمه : اصل ياعم شفيق مروان مش هو اللي ماسك المسابقه هو صحيح اللي عملها بس مش هو اللي ماسكها قسم المراجعه عنده في الشركه هو اللي بيقرا اعمال الكتاب
و بيراجعها وهما لما خلصوا قراءة ومراجعه اعمال الكتاب مروان اجتمع بيهم النهارده و بلغوه ان انا اللي كسبت المسابقة
عم شفيق : اهااا وانتي عرفتي منين يانجمه كل ده
نجمه : مروان هو اللي قالي ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : اهاااا
نجمه : تعرف ياعم شفيق انا متاكده ان مروان لو كان عرف قبلها ان انا اللي كسبت المسابقه ماكنش هيرفض برده علشان هو عمره ما ظلم حد ياعم شفيق دايما بيساعد اللي حوليه حتي لو ده علي حساب نفسه ياعم شفيق هيساعده برده وبيفكر ازاي يخلي اللي حوليه مبسوطين وبس تعرف ياعم شفيق مروان من جواه طفل كله حب وخير وطيبه للناس كلها وميعرفش ابدا الغش والنفاق والحقد
عم شفيق بابتسامه : ايه ده كله انتي بقيت شاعرة مش كاتبه بس يعني افهم من كده انك هتشوفي مروان تاني يانجمه
نجمه : اه ياعم شفيق ما انا هشوفه بكره
عم شفيق باستغراب : هتشوفيه بكره
نجمه : ايوه اهاا صحيح يا انا نسيت اقولك
عم شفيق بدهشة : نسيتي تقولي لي ايه يانجمه
نجمه : انا رايحه لمروان بكره الشركه علشان امضي معه العقد
عم شفيق باستغراب : تمضي العقد
نجمه : ايوه
عم شفيق بدهشة : عقد ايه يانجمه
نجمه : اصل ياعم شفيق مروان كان عامل اللي هيكسب المسابقه دي العمل اللي كسب بي هتعمله اكبر حملة دعايه لما ينزل السوق وكمان الشركه هتمضي معه عقد وبابتسامة وبما اني انا اللي كسبت المسابقه دي فالرواية بتاعتي هي هتعملها اكبر حملة دعاية لما تنزل السوق
عم شفيق بابتسامه : ايه ده بجد
نجمه بابتسامة : ايوه ياعم شفيق وهروح بكره امضي معه العقد علشان الاعمال اللي انا هكتبها بعد كده الشركه تنزلها لي في السوق
عم شفيق بابتسامه : يعني الروايه بتاعتك هتنزل السوق هيبقي مكتوبه عليها اسمك
نجمه بابتسامة : اه ياعم شفيق هيكون مكتوبة عليها اسمي انا مبسوطه اوي اللي هيبقي لي روايه في السوق
عم شفيق بابتسامه : الف مبروك ياحبيبتي انتي تستهلي كل خير ويارب دايما تبقي مبسوطه كده علي طول والإبتسامة متفرقش وشك ده ابدا
نجمه بابتسامة : ربنا يخليك لي وقامت من علي الكرسي وراحت لعنده وقعدت علي الترابيزة قدامه وهي بتنظر له يا احلي عم شفيق في الدنيا
عم شفيق بابتسامه : ويخليكي لي ياحبيبتي وميرحمنيش منك ابدا يارب انما قولي جمال عرف انك كسبتي المسابقة
نجمه : اه عرف ياعم شفيق انا قولته وناوي يحتفل بي النهارده
عم شفيق بابتسامه : اه طبعاً لازم نحتفل هو احنا عندنا كام نجمه انما هو فين
نجمه : في الشقة ياعم شفيق بيشوف ايه اللي ناقص في المطبخ علشان هو نازل السوق يشتري ديك رومي يجيبه
عم شفيق باستغراب : ديك رومي
نجمه بابتسامة : ايوه ماهو بابا هيجيب النهارده ديك رومي علشان انا كسبت المسابقه
عم شفيق بابتسامه : هجيب ديك رومي حته واحدة
نجمه بابتسامة : ايوه ياعم شفيق ومش بس كده ده كمان هيعمل مكرونة بالبشاميل وكيكه بالشوكولاته
عم شفيق : كمان مكرونه بالبشاميل وكيكه بالشوكولاته هو جمال ناوي يعزم الشارع كله ولا ايه يا نجمه
نجمه : لا يا عم شفيق ده انا وانت وباباوبس
عم شفيق : انا
نجمه : اه طبعاً ياعم شفيق انت معذوم عندنا النهارده برغم انك مش محتاج حد يعذمك يعني بس انا قلت اعذمك علشان تعمل حسابك هتجي مش كده
عم شفيق بابتسامه : اه طبعاً هاجي يانجمه ده ديك رومي يعني مش اي حاجه
نجمه بابتسامة : طيب كويس علشان الديك الرومي كان هيزعل
عم شفيق باستغراب : هيزعل
نجمه : ايوه ماهو انت لو ماكنتش جيت ياعم شفيق واكلت منه كان هيزعل علشان هو مستنيك تاكل منه
عم شفيق بدهشة : مستنني
نجمه : ايوه
عم شفيق باستغراب : ليه هو وانا هاكله حي ولا ايه علشان يبقي مستنيني يانجمه
نجمه : لا ياعم شفيق مش هتاكله حي بس هو بيحس وهيزعل اوي منك لو انت ما كلتش منه علشان هو عارف انك بتحبه
عم شفيق بابتسامه : بحبه وضحك
نجمه بابتسامة : اه وضحكت
وبينظر عم شفيق لنجمه وبيضحك
وبتضحك نجمه وقالت : ايه انت مش تحبه ياعم شفيق ولا ايه وبطلت ضحك
وبطل عم شفيق ضحك وقال بابتسامة : لا طبعاً بحبه وانا مقدرش علي زعله علشان كده انا هاجي اكل منه
نجمه بابتسامة : طيب
عم شفيق قال بابتسامه : طيب انا هاجي اساعد جمال لما يجيب الديك الرومي علشان ماينفعش اسيبه يطبخ كل ده لوحده
نجمه : طيب ياعم شفيق وانا كمان هساعدكم
عم شفيق : طيب تعرفي يانجمه ان مروان مش بيعرف يطبخ
نجمه باستغراب : مابيعرفش يطبخ
عم شفيق : ايوه
نجمه بدهشة : وعرفت ازاي ياعم شفيق انه مابيعرفش يطبخ
عم شفيق : هو اللي قالي يانجمه لما كان عندي هنا
نجمه باستغراب : كان عندك هنا
عم شفيق : ايوه يوم ما كان معذوم عندي
نجمه : اهاااا
عم شفيق : تعرفي يانجمه رغم انه هو مش بيعرف يبطبخ بس كان مصير انه يساعدني في المطبخ
نجمه بدهشة : ايه يساعدك في المطبخ
عم شفيق : ايوه اصل انا قولته اني رايح احضر الاكل علشان ناكل وهو لما عرف اصر انه يساعدني ويحضره معايا
نجمه باستغراب : وساعدك ياعم شفيق
عم شفيق : انا رفضت في الاول انه يساعدني علشان هو ضيف عندي بس هو كان مصير وقالي انه لو ما ساعدنيش مش هياكل معايا في اتضطريت اني اوافق وفعلا ساعدني ودخل معايا المطبخ
نجمه بدهشة : ايه دخل المطبخ
عم شفيق : ايوه يانجمه دخل المطبخ
نجمه باستغراب : ولما دخل المطبخ عمل ايه ياعم شفيق غرف الاكل
عم شفيق : لا يانجمه انا اللي كنت بغرف ومروان كان بيحط الاكل علي السفرة
نجمه : اهااا
عم شفيق : بس تعرفي يانجمه مروان متواضع اوي
نجمه بدهشة : متواضع
عم شفيق : ايوه اول ماطلبت منه انه يجي يزورني وافق علي طول ومرفضتش برغم انه كان عنه شغل ومع ذلك وافق وهو مايعرفنيش كويس ومشافنيش غير مرة بس وافق انه يجي ومش كده وبس لا دخل معايا المطبخ وساعدني كمان واكل معايا واحد غيره غني ومبسوط ميرضش يقف يسلم عليه انا علي قده حالي وهو غني ومبسوط اوحتي يعبنرني لما اقوله يجي يزروني في بيتي هيتفتكرني مجنون ويمشي ويسبني بس مروان برغم انه غني ومش محتاج انه يعمل كده معايا بس مع ذلك جالي بيتي وقعد معايا واكل كمان تعرفي يانجمه لما كنت عذمته مروان هنا كنت طابخ ساعتها رز وبطاطس وباذنجان وقعدنا انا هو علي السفرة علشان ناكل انا قولته ان الاكل مش قده المقام وان لو كنت عارف انك هتجي دلوقتي كنت طبخت حاجه تانيه تعرفي رد عليه وقالي ايه
نجمه باستغراب : قالك يا عم شفيق
عم شفيق : قالي دي نعمه ربنا وماينفعش اقوله عليها انها مش قده المقام بذمتك شوفتي تواضع اكتر من كده
وبتنظر له نجمه بابتسامه وتذكرت كلام مروان لما قالها انه متواضع وسرحت
في شقة نجمه :
في المطبخ :
ووقف جمال جانب ترابيزه المطبخ وقال لنفسه : كده بقي عرفت ايه اللي ناقص في المطبخ علشان ابقي جيبه معايا لما انزل السوق اجيب الديك الرومي اما اروح بقي اشتريهم من السوق علشان اجي اطبخ وراح ورايح عند باب الشقة زمان نجمه قالت لعم شفيق وهو فرحان وبابتسامة دلوقتي انا مش مصدق بنتي حبيبتي هتبقي كاتبه مشهورة ربنا يوفقك ياحبيبتي يارب ووقف قدام باب الشقة وفتحه وخرج وخرج من البيت وماشي والتفت علي بيت عم شقيق ووقف مكانه اما اقول لنجمه اني رايح السوق يمكن تكون عاوزه حاجه اجيب لها وانا جايه معايا وراح علي بيت عم شقيق ودخل البيت وطلع علي شقه عم شفيق ورن الجرس
جوه الشقة :
في الصالة :
قعده نجمه علي الترابيزة سرح بتفكيرها في مروان
وسمع عم شفيق صوت جرس الباب وهو قعد
علي الكرسي ونظر لنجمه وقال : قومي يانجمه ياحبيبتي شوفي مين علي الباب
وسرح نجمه بتفكيرها في مروان
وبينظر لها عم شفيق وقال باستغراب : نجمه
وسرح نجمه بتفكيرها في مروان
جمال وهو بره ووقف قدام باب الشقه ومد ايده ورن الجرس
وبينظر عم شفيق لنجمه بدهشه وهو قعد علي الكرسي وسمع صوت جرس الباب والتفت علي يمينه ونظر لنجمه وقال : نجمه وحط ايده علي دراعها
والتفت له نجمه وقالت : ها ايوه ياعم شفيق
عم شفيق باستغراب : ايه مالك ياحبيبتي سرحانه في ايه
نجمه باربتاك : ها مافيش ياعم شفيق
عم شفيق : طيب ياحبيبتي قومف افتحي الباب علشان حد بيرن الجرس وشال ايده
نجمه بابتسامة : طيب ياعم شفيق والتفت قدامها ومشت
وراحت نجمه عند باب الشقة وفتحت الباب ونظرت لقيت والدها واقف وقالت: بابا اتفضل
ونظر لها والدها وقال بابتسامة : لا ياحبيبتي علشان انا رايح السوق انا جيت بس اسالك مش عاوزه حاجه اجيبه لك معايا وانا جاي
نجمه بابتسامة : لا يابابا مش عاوزه حاجه شكرا
والدها بابتسامة : طيب ياحبيبتي
عم شفيق وهو قعد علي الكرسي في الصالة وقال بصوت مرتفع : مين يا نجمه اللي علي الباب
وسمعوا نجمه والدها صوت عم شفيق
والتفت نجمه علي شمالها وقالت بصوت مرتفع : ده بابا ياعم شفيق
عم شفيق بصوت مرتفع : طيب ووقف علي الباب ليه اتفضل ياجمال
والدها وهو واقف قدام باب الشقه قال بصوت مرتفع : لا ياعم شفيق لما ابقي اجي بقي علشان انا مستعجل رايح السوق مش عاوزه حاجه اجيبه لك معايا
عم شفيق بصوت مرتفع : لا ياجمال شكرا
جمال بصوت مرتفع : طيب ونظر لنجمه انا مشي يانجمه
ونظرت له نجمه وقالت بابتسامة: طيب يابابا بس متتاخرش ماشي
والدها بابتسامة : ماشي يا حبيبتي
نجمه : ولما تجي ابقي اتصل بعم شقيق علشان انزلك انا وعم شفيق علشان هو هيساعدك في الطبيخ علشان تليفوني مش معايا في الشقة
والدها : طيب ياحبيبتي سلام
نجمه بابتسامة : مع السلامة يابابا
وقفلت نجمه باب الشقة ورايحه عند عم شفيق
وبينظر عم شفيق قدامه وهو قعد علي كرسي في الصالة لقي نجمه جايه وقال : ايه يانجمه جمال مشي
ونظرت له نجمه وقالت : اه ياعم شفيق بابا مشي ووقفت مكانها
عم شفيق بابتسامه : طيب معلشي يانجمه هاتلي تليفوني من الاوضه جوه علشان اتصل بمروان اطمن عليه
نجمه : اطمن ياعم شفيق هو كويس وانا ماسبتوش غير لما بقي كويس ومعتش بيعطس
عم شفيق : طيب ياحبيبتي بس هاته برده اكلمه علشان بقالي فتره ماكلمتوش
نجمه بابتسامة : طيب ياعم شفيق وماشيه اه صحيح ياعم شفيق ووقفت مكانها انت ليه مقولتليش ان مروان قالك علي اللي حصل بيني وبينه لما كنت عندك وبعيط
عم شفيق بدهشة : ايه وانتي عرفتي منين
نجمه : مروان هو اللي قالي لما كنت عنده النهارده في مكتبه
عم شفيق باستغراب : مروان
نجمه : ايوه قالي انه كان مخنوق ومضايق فجالك وقعد معاك شويه و حكلك علي اللي حصل بيني وبينه وبعد كده مشي
عم شفيق : اه فعلا يانجمه هو كان مخنوق ومضايق وزعلان من نفسه اوي علشان قالك الكلام ده علشان كده جاي وقالي علي اللي حصل بينكم وانا مرضيش اقولك علشان انتي كمان كنتي مضايقة ومنهارة من العياط فماكنش ينفع اقولك يانجمه انه هو كان عندي وانتي مضايقة منه اقولك علي حاجة يانجمه بس توعدني انك متزعليش
نجمه باستغراب : اوعدك
عم شفيق : ايوه اوعدني انك متزعليش
نجمه بدهشة : حاجه ايه دي ياعم شفيق اللي هتزعلني
عم شفيق : اوعدني الاول يانجمه وانا هقولك اعدوني ومد ايده
ونظرت نجمه لايده عم شفيق والتفت له وقالت باستغراب : في ايه ياعم شفيق انت كده قلقتني
عم شفيق : اوعدني يانجمه وانا هقولك في ايه
نجمه : طيب وراحت لعنده وقعدة قدامه علي الترابيزة وهي بتنظر له والتفت لايده بوعدك ياعم شفيق وحط ايدها في ايده اني مش هزعل ونظرت له قالي بقي ياعم شفيق في ايه
عم شفيق : طيب مروان لما كان عندي قالي ان انتي كنتي منهارة من العياط قبل ماتجي لي بسبب اللي هو قوله لك علشان كده عملنا وسكت بقلق
نجمه باستغراب : عملتوا ايه ياعم شفيق سكت ليه
عم شفيق بقلق : عملنا حكلها علي اللي حصل واحنا عملنا كده علشان كنا خايفين عليكي والله يانجمه ان يجرلك حاجه
نجمه بدهشة : مروان عمل كده علشاني
عم شفيق : ايوه ومرضش يروح غير لما يطمن انك معتيش بتعيطي وبقيتي كويسه هو ماكنش يقصد يزعلك يانجمه والله ولو كان يقصد ماكنش عمل اللي عمله ده
نجمه باستغراب : طيب هو ليه مقوليش لما كنت عنده في المكتب انه عمل كده
عم شفيق : تلقيه مرضش يقولك علشان مايفكركيش بل حصل يانجمه و تزعلي تاني
نجمه : طيب هو ملقيش علشان ميزعلنيش انت ليه مقولتليش ياعم شفيق انه هو عمل كده
عم شفيق : ماهو خلني اوعده يانجمه وبعدين اقولك ازاي وانتي مش طايقه تسمعي اسمه وطلبت منه انه معتش يشوفك تاني يانجمه ايه انتي زعلتي ان احنا عملنا كده انتي وعدتني انك متزعليش يانجمه
نجمه : لا ياعم شفيق مزعلتش بالعكس انا مبسوطه
عم شفيق باستغراب : مبسوطه
نجمه بابتسامة : ايوه
عم شفيق بدهشة : مبسوطه ان احنا عملنا كده
نجمه بابتسامة : ايوه ياعم شفيق مبسوطه
عم شفيق باستغراب : مبسوطه ازاي يعني نجمه يا احنا خبينا عليكي صحيح احنا عملنا كده علشان كنا خايفين عليكي ان يحصلك حاجه وانتي وعدتني انك متزعليش بس برده مش لدرجه انك تبقي مبسوطه يعني يانجمه
نجمه بابتسامة : معاك حق ياعم شفيق بس انا فعلا مبسوطه ومش عارفه ليه
عم شفيق : طيب كويس انك مبسوطه بقولك ايه روحي بقي هاتي التليفون علشان اكلم مروان
نجمه : طيب بس
عم شفيق باستغراب : بس ايه
نجمه : انا عاوزه اكلمه الاول لوحدي ياعم شفيق
عم شفيق بدهشة : تكلميه لوحدك
نجمه : ايوه
عم شفيق باستغراب : ليه يانجمه اوعي تقولي هتزعق له هو معملش حاجه ده كان بيساعدك يانجمه
نجمه : لا يا عم شفيق مش هزعق له متقلقش بس انا عاوزه اكلمه لوحدي
عم شفيق : طيب هروحي اتصلي بي هتلقي التليفون في الاوضه وقعدي في الاوضه كلميه ولما تخلصي ابقي ادهوني علشان اكلمه ماشي
نجمه : ماشي ياعم شفيق ومشت
وبينظر لها عم شفيق وهي ماشيه بابتسامة والتفت للتلفزيون وقال لنفسه : اما اشغل التلفزيون اتفرج عليه شويه اعقبال ما نجمه تخلص مع مروان وبيفرج
ودخلت نجمه غرفة عم شفيق ونظرت للتليفون وقالت لنفسها بابتسامة : اما اتصلي بي علي اساس اني عم شفيق اما اشوف هيعرفني ولا لا وبتتصل بمروان
في شركه الشناوي :
في مكتب مروان :
قاعد مروان علي كرسي مكتبه وبيشتغل ورن تليفونه هو علي المكتب ونظر له لقي عم شفيق هو اللي بيتصل وقال لنفسه بابتسامة : عم شفيق وفتح الخط الو
وضخنت نجمه صوتها وقالت : الو وحط ايدها علي بقها وبضحك
مروان : ايوه ياعم شفيق ازيك
وشالت نجمه ايدها من علي بقها و ضخنت صوتها وقالت : الحمد لله يامروان انت اللي ازيك
مروان باستغراب : الحمد لله ياعم شفيق انما انت مال صوتك
وضخنت نجمه صوتها وقالت : ها لا مافيش اصل لسه قايم من النوم وحط ايدها علي بقها وبتضحك
مروان بابتسامة : اهااا لسه قايم من النوم ورجع بضهره لوراها وسنده على الكرسي
وشالت نجمه ايدها من علي بقها وضخنت صوتها وقالت : ايوه لسه قايم من النوم
مروان بابتسامة : لسه قايم من النوم مش كده يانجمه
نجمه بدهشة : ايه ده انتي عرفتني ازاي
مروان : ما انا عارف صوت عم شفيق كويس وبعدين سمعتك وانتي بتضحكي
نجمه : اهااا يا انت مش سهل يامروان
مروان بابتسامة : طيب قولي لي انتي بتتصلي بتليفون عم شفيق ليه هو انتي عنده ولا ايه
نجمه : اه عنده في شقته وتليفوني مش معايا علشان كده اتصلت بك من تليفون عم شفيق
مروان : طيب ادهوني يانجمه انا عاوز اكلمه اصل وحشني اوي
نجمه : اما هو وحشك اوي كده مش بتجي تزور ليه بقي
مروان : اجي ازاي يانجمه وانتي ماكنتيش عاوزه تشوفي وشي وماكنش ينفع اجي طبعاً علشان انتي كان ممكن تشوفني وانا قوتلك انك مش هتشوفي وشي تاني وانا قده كلمتي يانجمه ادهوني بقي اكلمه
نجمه : طيب بس انت طلع معاك حق يامروان
مروان باستغراب : معايا حق
نجمه : ايوه انت طلعت فعلا متواضع وانا اللي طلعت غلطانه
مروان بابتسامة : اهاا وعرفتي ازاي بقي اني انا متواضع
نجمه : من اللي عملته مع عم شفيق
مروان بدهشة : ايه من اللي انا عملته مع عم شفيق
نجمه : ايوه
مروان باستغراب : بس انا معملتش حاجه يانجمه
نجمه : ازاي بقي يامروان يا انت جيت لعم شفيق زورته في بيته اول ما طلب منك كده ومش كده وبس لا ساعدته في المطبخ واكلت معه كمان
مروان بدهشة : طيب ودي فيها ايه يعني يا نجمه انا مش فاهم
نجمه : فيها ايه ازاي يامروان انت واحدغني ومبسوط وعم شفيق رجل علي قده حاله واحد غيرك ماكنش عمل اللي انت عملته ده الفلوس بتغير النفوس يامروان الناس الأغنياء بيفكروا انهم مادام معاهم فلوس يبقي خلاص مافيش حد زيهم وبيبصوا اللي اقل منهم علي انهم مش موجودين يامروان بس انت معملتش كده ده ياكد انك فعلا متواضع يامروان
مروان : ايه يانجمه اللي انتي بتقوليه ده عمر الفلوس ما كانت مقياس للاحترام يانجمه ومش معني اني غني يبقي انظر للناس بتكبر واتعامل معاهم علي انهم مش موجودين لا يانجمه الفلوس وسيلة مش اكتر بتساعدنا ان احنا نعيش بس مش هي كل حاجه يانجمه وبعدين انا صحيح عندي حاجات مش عند عم شفيق بس برده عم شفيق عند حاجه مش عندي ربنا خلقنا علشان نكمل بعض يانجمه مش علشان يبقي فيه حد احسن من حد وبعدين ربنا هو الغني مش فيه ايه في القران بتقول بسم الله الرحمن الرحيم يا ايها الناس انتم الفقراء الي الله والله هو الغني الحميد صدق الله العظيم
نجمه بابتسامة : ايه ده يامروان انت حافظ القران
مروان : اه طبعاً حفظه ليه
نجمه : لا مافيش بس افتكرتك مش حفظه يعني
مروان : لا حفظه يانجمه بابا الله يرحمه كان يجي من الشغل و يقعد يقرأ قرآن وانا كريم نقعد معه ويحفظه لنا
نجمه : اهااا وسكت
مروان : انتي عاوزه تقولي حاجه يانجمه مش كده
نجمه بدهشة : ايه ده وعرفت ازاي يامروان ان انا عاوزه اقول حاجه
مروان : اصلك سكتي فجاة يانجمه فاكيد عاوزه تقولي حاجه يعني
نجمه : اهاااا تعرف يامروان انت ذكي اوي وذكائك ده يخوف
مروان باستغراب : يخوف
نجمه : ايوه
مروان بدهشة : و يخوف ليه بقي
نجمه : علشان انا كنت فعلا عاوزه اقول حاجه وانت عرفت من غير ما اقول حاجه او حتي تكون شايفني فده يخوف
مروان بابتسامة : لا ماتخافيش قولي انتي كنتي عاوزه تقولي ايه
نجمه : بس انا خايفه لو قلت تزعل مني
مروان باستغراب : ازعل منك
نجمه : ايوه
مروان : لا مش هزعل يانجمه قولي
نجمه بقلق : طيب هو باباك اتوفى ازاي يامروان
وسكت مروان بحزن
نجمه بقلق : ايه سكت ليه انت زعلت
مروان بحزن : لا يا نجمه مزعلتش بابا تعب قبل ما يموت وتوفيه
نجمه : اهااا زي ماما يعني
مروان : مامتك
نجمه بحزن : ايوه هي كمان تعبت قبل ما تموت وتوفيت وانا كنت ساعتها صغيرة تعرف يامروان انا كان نفسي تكون معايا دلوقتي ونزلت الدموع من عنينها واشوفها وهي فرحانه بي
مروان بحزن : هي اكيد شايفك يانجمه وفرحانه بك دلوقتي وبطلي عياط علشان متزعلش منك
نجمه بدهشة : ايه ده عرفت ازاي اني بعيط يامروان انا مطلعتش صوت وحطت ايدها علي وشها ومسحت دموعها وشالت ايدها
مروان : علشان اكيد يانجمه يعني لما تجي سيرة والدتك هتفتكريها وهتعيطي
نجمه : بقولك ايه يامروان بطل ذكائك ده شويه علشان انا بدات اخاف منك
مروان : و تخافي ليه يانجمه هو ذكائي ده بياذي يعني ولا ايه وبعدين ابطل ازاي يعني انا عاوز افهم
نجمه : مش عارفه تبطله ازاي بس بطله وخلاص
مروان : هي دي حاجه في ايدى يانجمه علشان ابطلها يعني دي حاجه من عند ربنا هبطلها ازاي وبعدين حتي لو في ايدي ماكنتش هبطلها
نجمه باستغراب : ليه بقي
مروان : علشان ده بيساعدني افهم الناس اللي حوليه كويس يانجمه واقدر اتعامل معهم
نجمه : اهاااا طيب قولي صحيح انت ليه مقولتليش انك اتفقت انت وعم شفيق علشان تخلوني ابطل عياط لما كنت عنده هنا بعد اللي حصل بينا
مروان بدهشة : ايه ده وانتي عرفتي ازاي عم شفيق هو اللي قالك
نجمه : اه هو اللي قالي انت مقوليش ليه يامروان لما كنت عندك في المكتب
مروان : علشان لو كنت قوتلك يانجمه كنتي هتزعلي وانا مش عاوزك تزعلي وبعدين عم شفيق ازاي قالك
نجمه : مافيش انا كنت بساله هو ليه مقليش أن انت كنت عنده فقالي علي اللي انتم عملتوا
مروان : اهااا عم شفيق مالهوش ذنب يانجمه انا اللي اجبرته بعمل كده
نجمه باستغراب : انت
مروان : ايوه انا الفكرة بتاعتي ولما قولته هو ماكنش راضي يعمل كده بس انا اللي خليته يعمل كده فماتزعليش منه علشان هو مالهوش ذنب يانجمه
نجمه بابتسامة : يعني انت اللي خليته يعمل كده
مروان : ايوه انا علشان كده ماتزعليش منه هو مالهوش ذنب يانجمه انا المسئول بس انتي ما بتتخانقيش معايا يعني زي مايكون مبسوطه من انا احنا عملنا كده
نجمه : مش بقولك ذكى وذكائك ده يخوف انا فعلا مبسوطه
مروان باستغراب : مبسوطه
نجمه : ايوه مبسوطه المفروض اكون مضايقة علشان انت وعم شفيق خبتوا عليه بس انا مبسوطه يامروان ومش عارفه ليه
مروان : ما انا قوتلك يانجمه نروح مستشفى المجانين
نجمه : هو انت ليه مصير علي مستشفى المجانين كده يامروان لو عجبك لدرجتي يعني ماتروح
مروان : اروح لوحدي يعني ما انتي هتجي معايا
نجمه : لا مش عاوز اجي معاك انا مرتاحه كده
مروان : لا هتجي معايا اسيبك لوحدك ازاي يعني
نجمه : لا انا مش لوحدي بابا وعم شفيق معايا وعاوز نصحتي روح علشان انت بعصبيتك دي محدش يطايقك علشان كده روح مستشفى المجانين اهو هما مجانين هيتسحملوك يامروان
مروان بضيق : يستحملوني
نجمه بابتسامة : اه يستحملوك
مروان بغضب : ما انتي مش مستحملني اوي كده بتكلمي معايا ليه وبما انك مش طايقني كده خلاص انا مستعد اني مخلكيش تشوفي وشي تاني يعني
نجمه بقلق : ايه يامروان انت زعلت انا ماكنتش اقصد ازعلك انا كنت بهزر
وسكت مروان
نجمه بقلق : مروان انا اسفه انا ماكنتش اقصد
في الصالة :
وقعد عم شفيق علي الكرسي وبيتفرج علي التليفزيون وقال لنفسه : هي نجمه بتعمل ايه ده كله كل ده بتكلم مع مروان اما اقوم اشوف بتعمل ايه ليكونوا اتخنقوا تاني ولا حاجه وقام من علي الكرسي وراح عند باب غرفته ووقف قدامه ونظر لقي نجمه قاعدة علي السرير وفي ايدها التليفون ايه يانجمه كل ده بتكلمي مروان ودخل الغرفة
ونظرت له نجمه وقالت بقلق : ها
وسمع مروان وهو علي الخط صوت عم شفيق
وراح عم شفيق ووقف قدام نجمه وهو بينظر لها وقال : ايه يانجمه مالك هو مروان قفل الخط ولا ايه
نجمه بقلق : ها لا ياعم شفيق هو علي الخط وسمع مروان كلامهم هو علي الخط
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : طيب ادهوني اكلمه
نجمه : طيب ونظرت للتليفون بقلق
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : ادهوني يانجمه
والتفت له نجمه وقالت بقلق : ها طيب مدت ايدها بالتليفون اتفضل ياعم شفيق
ونظر عم شفيق للتليفون واخذه منها وحطه علي ودنه وقال : الو ايوه يامروان
وبتنظر له نجمه بقلق
مروان بابتسامة : الو ايوه ياعم شفيق عامل ايه انت وحشني اوي
عم شفيق : وانت كمان وحشني يامروان وانا الحمد لله كويس انت اللي عامل ايه لسه بتعطس
مروان باستغراب : بعطس وعرفت منين ياعم شفيق ان انا كنت بعطس
عم شفيق : نجمه قالت لي ونظر لنجمه
مروان : اهااا لا ياعم شفيق معتش بعطس الحمد لله انا اخدت الحبيه وبقيت كويس
عم شفيق : طيب الحمد لله بس انت فين كده متسالش عليه طول المدة دي كلها
مروان : معلشي ياعم شفيق انا كنت مشغول والله بس انا كنت هكلمك النهارده
عم شفيق : ايه بتقول ايه يامروان مش سمعك
وبتنظر له نجمه بقلق
مروان : بقولك كنت مشغول شويه ياعم شفيق وكنت هتكلمك النهارده
عم شفيق : ايه مش سمعك يامروان الو مروان الو اظهار الشبكه بتقطع ونظر لنجمه انا هطلع اكلمه بره يانجمه يمكن اسمعه
نجمه بقلق : طيب ياعم شفيق
ومشي عم شفيق وقال : الو مروان
مروان : ايوه ياعم شفيق انا سمعك
ماشي عم شفيق وقال : الو
وبتنظر له نجمه وهو ماشيه وقالت لنفسها بقلق : شكل مروان زعل مني اوي علشان كده مردتش عليه لما كنت بكلمه انا ماكنتش اقصد اعمل ايه دلوقتي بس وبتفكر
وخرج عم شفيق من الغرفة وحط التليفون علي ودنه ورايح ناحيه البلكونه وقال : الو مروان انت معايا
مروان : ايوه ياعم شفيق معاك
ودخل عم شفيق البلكونه وقال : الو مروان
مروان : ايوه ياعم شفيق انا معاك اهو
عم شفيق : طيب كنت بتقول ايه بقي
مروان : بقولك معلشي انا كنت مشغول الفترة اللي فات دي علشان كده معرفتش اكلمك بس انا كنت هكلمك النهارده وهخلص شغل وهجي اشوفك
عم شفيق : لا يامروان مافيش داعي تجي
مروان : مافيش داعي ايه ياعم شفيق انت مش عاوز تشوفني ولا ايه
عم شفيق : لا طبعاً عاوز اشوفك ازاي تقول كده بس يا انا بعتبرك ابني يامروان بس انا قلت كده علشان انت تعبان فاروح ارتاح
مروان : اهااا لا ياعم شفيق انا بقيت كويس متقلقش
عم شفيق : لا يامروان روح ارتاح برده انت محتاج للراحة ولما ترتاح ابقي تعال لي في اي وقت البيت بيتك ومش محتاج لاذن
مروان : بس ياعم شفيق
وقطع عم شفيق كلامه وقال : مابسش يامروان علشان خاطري روح ارتاح
مروان : طيب ياعم شفيق بس هجي لك بكره قبل ما اروح الشغل علشان اشوفك ماشي
عم شفيق : ماشي يامروان وانا هستنك انما قولي انت عملت ايه في نجمه دي البنت بقيت شاعرة
مروان باستغراب : شاعرة
عم شفيق : ايوه من ساعة ما جات وهي قاعدة بتكلم عنك
مروان بدهشة : تكلم عني
عم شفيق : ايوه ورايها اتغير فيك ١٨٠ درجه يامروان انت عملت ايه فيها
مروان : معملتش حاجة ياعم شفيق
عم شفيق : معملتش حاجة ازاي يامروان بقولك من ساعة ماجات وهي بتكلم عنك كلام عمري ما سمعته قبل كده وانا مش مصدق لغاية دلوقتى انها قولته يامروان
مروان باستغراب : كلام ايه ياعم شفيق اللي هي قالته عني
وحكله عم شفيق علي الكلام اللي قالت له نجمه وقال : شوفت بقي هي اتغيرت قده ايه
مروان بابتسامة : هي قالت كده عني
عم شفيق : اه يامروان هي اللي قالت كده عنك هو انت قولتها ايه في الشركه يامروان
مروان : مقولهش حاجه ياعم شفيق هقولها ايه يعني احنا قعدنا نتكلم في اللي حصل قبل كده وبعدين اتكلمنا في الشغل هي مش حكت لك
عم شفيق : اه حكت لي بس انا مش مصدق التغير اللي حصلها دي
مروان بابتسامة : طيب ياعم شفيق هي جانبك
عم شفيق : لا مش جانبي اصل انا طلعت البلكونه علشان الشبكه كانت بتقطع وماكنتش سمعك كويس ونجمه في الاوضه جوه ليه انت عاوز تكلمها
مروان : اه ياعم شفيق لوسمحت اديها التليفون
عم شفيق بابتسامه : ما انت كنت بتكلم معها دلوقتي يامروان وبعدين انتم كنتم بتكلموا في ايه كل ده
مروان قال باربتاك : ها مافيش ياعم شفيق كلام عادي يعني
عم شفيق بابتسامه : عادي طيب
مروان : اديها التليفون ياعم شفيق لوسمحت
عم شفيق : بس انا لسه ماتكلمتش معاك يامروان
مروان : انا هجي لك بكره يا عم شفيق هنقعد وتتكلم معايا زي ما انت عاوز لغاية ماتزهق مني وتقولي خلاص امشي يامروان
عم شفيق : يبقي اعمل حسابك انك هتبات عني يامروان
مروان باستغراب : هبات عندك
عم شفيق : ايوه علشان انا مش ممكن ازهق منك يامروان يا انت زي ابني حد برده يزهق من ابنه يامروان
مروان بابتسامة : ربنا خليك لي ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : ويخليك لي يامروان استني بقي خليك معايا لما انادي لك علي نجمه علشان تكلمها
مروان : طيب انا معاك اهوه
عم شفيق : طيب وبصوت مرتفع يانجمه نجمه
وسمعت نجمه وهي في الغرفة وقعدة علي السرير بتفكر صوت عم شفيق وقالت لنفسها باستغراب : ايه ده عم شفيق بينادلي ليه اما اروح اشوف في ايه وخرجت من الغرفة وبتنظر علي شمالها لقيت عم شفيق في البلكونه وراحت لعنده ايوه ياعم شفيق في ايه ودخلت البلكونه
وسمع مروان كلام نجمه وهو علي الخط
ونظر عم شفيق لنجمه وقال بابتسامة : امسكي مروان عاوز يكلمك ومد ايده بالتليفون
ونظرت نجمه للتليفون والتفت لعم شفيق وقالت بقلق : مروان
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال بابتسامة : ايوه امسكي
نجمه بقلق : طيب ونظرت للتليفون واخذته وحطت علي ودنها
وبينظر لها عم شفيق قال بابتسامه : انا داخل جوه لو عوزتي حاجه ابقي نادي عليه يانجمه
ونظرت له نجمه وقالت بقلق : طيب ياعم شفيق
والتفت عم شفيق قدامه وهز راسه بابتسامه ومشي
وبتنظر له نجمه وهو ماشي
والتفت نجمه قدامها وقالت بقلق : الو ايوه يامروان
مروان : ماتفكريش كتير يانجمه انا مش زعلانه
نجمه بدهشة : ايه ده وعرفت مين يامروان ان انا بفكر بقي
مروان : علشان انتي ماكنتيش في البلكونه مع عم شفيق وكنتي قاعده في الاوضه لوحدك وبما انك قاعدة في الاوضه لوحدك يبقي اكيد بتفكري
نجمه باستغراب : وعرفت ازاي ان انا كنت في الاوضه يامروان
مروان : هيكون عرفت مين يعني يانجمه عم شفيق هو اللي قالي
نجمه بدهشة : اهااا طيب بما انك مش زعلان سكت ليه لما كنت بكلمك يامروان
مروان : ما كنت هرد بس سمعت صوت عم شفيق وهو بيكلمك فمارديتش
نجمه : اهااا
مروان : انما قولي انتي فكرتي في ايه علشان تصلحني
نجمه : مافكرتش في حاجه انا كنت لسه بفكر وبعدين ايه اصلحك دي يامروان هو انت عيل صغير علشان اصلحك
مروان باستغراب : عيل صغير هما العيال الصغيرين هما اللي بيتصلحوا بس ولا ايه
نجمه : اه طبعاً هما اللي بيتصلحوا بس وبعدين انا ماكنتش اقصد اني اقولك كده وانا كنت بهزر زي ماقوتلك واعتذرت منك غير كده انت اللي كل شويه قعاد تجيب سيره مستشفى المجانين وعاوز تروح وتاخدني معاك كنتي عاوزني اقولك ايه قولي كده هو صحيح اللي بيحصل معانا ده غريب بس مش لدرجه مستشفىالمجانين يعني يامروان
مروان : يعني انا اللي غلطان مش كده
نجمه : اه انت اللي غلطان علشان انت اللي بدات من الاول
مروان : تمام اقفلي يانجمه
نجمه بقلق : انت زعلت
مروان : وهزعل من ايه انتي قولتي حاجه تزعل
نجمه : لا بس
مروان باستغراب : بس ايه
نجمه : بس بما انك عاوزني اقفل يبقي انت زعلت
مروان : هزعل من ايه ما انتي مش شايفه انك قولتي حاجه تزعل يبقي ازعل ليه بقي
نجمه : لا انت زعلت يامروان
مروان : و عرفتي ازاي بقي اني انا زعلت بما انك شايفه انك مقولتيش حاجه تزعل يعني
نجمه : من طريقة معايا في الكلام
مروان باستغراب : طريقتي في الكلام
نجمه : ايوه طريقتك متغيرة في الكلام وانت زعلت ليه دلوقتي هو انا كل مااقولك حاجه تزعل خلاص ياسيدي معتش هتكلم اهو بما انك بتزعل كده اتكلم انت بقي
مروان : يعني اتكلم لوحدي يعني يانجمه مش كفاية اني بقيت اتخيل حاجات مابتحصلش كمان اتكلم لوحدي علشان اتجنن اكتر
وضحكت نجمه
مروان بابتسامة : انتي بتضحكي
وبطلت نجمه ضحك
مروان باستغراب : ايه مابتردش ليه
نجمه : ما انا لو اتكلمت انت هتزعل يامروان تاني
مروان : لا خلاص يا ستي مش هزعل بس اتكلمي يانجمه علشان ماتجننش اكتر
نجمه : طيب خلاص هتكلم بس انت مش هتزعل
مروان : لا مش هزعل انما قولي صحيح ايه الكلام اللي انتي قولته عني ده لعم شفيق
نجمه بدهشة : ايه ده هو عم شفيق قالك
مروان : اه قالي انتي ماكنتش عاوزه قولي ولا ايه
نجمه بضيق : اه طبعاً ماكنتش عاوزه يقولك
مروان : وليه بقي ماكنتش عاوزه يقولي علي فكره الكلام ده عني يعني انا من حقي اعرفه
نجمه : ما اي يعني عنك بس مش من حقك تعرفه
مروان باستغراب : مش من حقي
نجمه : ايوه مش من حقك
مروان بدهشة : وليه بقي مش من حقي
نجمه : علشان انا كنت بتكلم مع عم شفيق ومش من حق اي حد يعرف الكلام اللي احنا قولنا
مروان : لا يانجمه من حقي علي فكرة وبعدين انتي بتقولي الكلام ده ليه لعم شفيق هو الكلام ده يخصني انا علي فكرة والمفروض تقوله لي انا مش لعم شفيق ولا انتي متقوليش غير الكلام اللي يزعلني والكلام الحلوة مقولهوليش
نجمه باستغراب : الكلام اللي يزعلك
مروان : ايوه
في الشارع :
وجاء جمال علي اول الشارع معه اكياس ورايح علي بيته
في شقة عم شفيق :
في البلكونه :
ووقفه نجمه في البلكونه وقالت بدهشة : لا علي فكرة انا مقولتكش كلام يزعلك يامروان ونظرت علي يمينها في الشارع لقيت والدها جاي علي اول الشارع
مروان : والله واللي قولته لي في المكتب ده ليه يانجمه مش كلام يزعل
نجمه : وتزعل ليه يامروان ماهي دي الحقيقه انت فعلا كده وعصبيتك بضايق ناس كتير منك وانا اولهم ويلا سلام
مروان باستغراب : سلام
نجمه : ايوه يلا سلام
مروان بدهشة : سلام ايه يانجمه انتي وراكي ايه علشان عاوزه تقفلي كده
نجمه : مش هقولك مش انت ذكي اعرف لوحدك بقي
مروان بابتسامة : بقي كده
نجمه : ايوه كده
مروان : طيب قولي لي انتي لسه مضايقة مني وكنتي بتقولي لي انك مش مضايقة كده وخلاص وانتي مضايقه لسه
نجمه : لا طبعاً ماكنتش بقول كده وخلاص انا فعلا معتش زعلان منك ويلا بقي سلام
مروان : مالك يانجمه مستعجله كده ليه ورايكي ايه مخليكي مستعجله كده
نجمه : بابا جيه يامروان وانا لازم اروح له
مروان : اهاااا
نجمه : طيب سلام بقي
مروان بابتسامة : سلام وقفل الخط ونظر لتليفونه وهز راسه وسنده علي الكرسي وسرح
في شقة عم شفيق :
في البلكونه :
ووقفه نجمه ونظرت علي الشارع لقيت والدها قرب من البيت والتفت وراها وخرجت من البلكونه
وقاعد عم شفيق علي الكرسي وبيتفرج علي التليفزيون والتفت علي شماله لقي نجمه جايه وقال : ايه يا نجمه خلصتي مع مروان
ونظرت له نجمه وقالت : اه ياعم شفيق خلصت معها ووقفت مكانها انما انت ليه قولته الكلام اللي انا قولته عليه
عم شفيق بابتسامه : اهاا هو قالك
نجمه بضيق : اه ياعم شفيق قالي انك قولته انما انت قولته ليه ياعم شفيق
عم شفيق : طيب دي فيها ايه دي يا نجمه لما يعرف مروان هو انتي مش عاوزه يعرف ولا ايه
نجمه : لا ياعم شفيق ماكنتش عاوزه يعرف
عم شفيق باستغراب : ليه يانجمه ماكنتيش عاوزه مروان يعرف هو انتي قولتي عنه كلام وحش يعني ده كلام حلوة
نجمه : ماهو علشان كلام حلوة ياعم شفيق انا ماكنتش عاوزه يعرف
عم شفيق بدهشة : ازاي يعني يانجمه علشان كلام حلوة ماكنتش عاوزه يعرف
نجمه بضيق : كده ياعم شفيق انا ماكنتش عاوزه يعرف وخلاص
عم شفيق بقلق : انا ماكنتش اقصد يانجمه اقول لمروان ده الكلام جاب بعضه يعني واحنا بتكلم مش اكتر فماتزعليش انا ماكنتش اقصد
نجمه : خلاص ياعم شفيق ماحصلش حاجة يلا بقي ننزعل علشان بابا جيه تحت
عم شفيق : طيب استني لما اطفي التلفزيون
وطفها وقام من علي الكرسي ونظر لنجمه وقال : يلا يا
نجمه
نجمه : يلا ياعم شفيق ومشت
ومشي عم شفيق وراها وقال : اه استني يانجمه ووقف مكانه
ووقفت نجمه والتفت وقالت باستغراب : استني ايه ياعم شفيق فيه حاجة
عم شفيق : ايوه استني لما اجيب المفتاح
نجمه : طيب ياعم شفيق انا هنزل اساعدك بابا واشيل معه الحاجات اللي جيبها وانت ابقي حصلني ياعم شفيق ماشي
عم شفيق : ماشي روحي انتي ساعدي جمال وانا هجيب المفتاح واجي
نجمه : طيب ومشت
وماشيه نجمه وبتنظر لايده بالصدفة لقيت تليفون عم شفيق فوقفت والتفت وراها لقيت عم شفيق رايح ناحيه الغرفة وقالت : عم شفيق
ووقف عم شفيق والتفت لها وقال : ايوه يانجمه
نجمه : تليفونك وشاورت بايده بي
ونظر عم شفيق لتليفونه والتفت له وقالت : اهااا صحيح طيب هاتيه يانجمه
نجمه : طيب اتفضل ياعم شفيق
ونظر عم شفيق لتليفونه واخذه منها والتفت لنجمه
نجمه قالت : انا هنزل بقي لبابا ياعم شفيق وانت متتاخرش هات المفتاح وتعال ماشي
عم شفيق بابتسامه : طيب يا نجمه هجيب المفتاح وهجي وراكي علي طول
نجمه : طيب والتفت وراها ومشت
وخرجت من البيت ووقفت مكانها ونظرت لقيت والدها هيدخل البيت وقالت : بابا ورايحه عنده
ووقف والدها والتفت وراها لقي نجمه وقال باستغراب : نجمه
ووقفت نجمه قدامه وهي بتنظر له وقالت : ما
تصلتش بعم شفيق ليه يابابا اول ماجيت علشان انزلك انا وهو
والدها : ما انا كنت هطلع الاكياس اللي في ايديه دي الشقة وكنت هتصل بي انما قولي لي انتي اعرفتي ازاي ان انا جيت
نجمه : انا كنت واقفه في البلكونه وشوفتك وانت جاي
والدها : اهاااا طيب وعم شفيق فين مانزلش معاكي ليه
نجمه : نزل وراها يابابا بس بيجيب مفتاح الشقة وهجي
والدها : طيب
ونظرت نجمه للاكياس اللي في ايديه والدها والتفت له وقالت : هات يابابا عندك ومدت ايدها
والدها : لا ياحبيبتي انا هشيلهم
نجمه : لا يابابا هات اساعدك انت شيلهم من السوق لغاية هنا اكيد تعبت
والدها : ولا تعتب ولا حاجه يانجمه دول مش ثقله
نجمه : حتي لو مش ثقله يابابا هات اساعدك
والدها : لا ياحبيبتي ماتتعبيش نفسك انتي انا هشيلهم يلا نطلع
نجمه : لا يابابا هات اساعدك وبعدين ماتعبش نفسي ايه ما انت طول عمرك بتتعب علشاني يبقي مش عاوزني اساعدك ازاي بقي
والدها : ياحبيبتي انا بتعب علشانك علشان انتي بنتي حبيبتي اللي ماليش غيرها في الدنيا ولو ماتعتبش علشانك هتعب علشان مين يعني وانا مش عاوزك تتعبي
نجمه : تعب ايه يابابا انا مش هتعب ولا حاجه وبعدين زي ما انا بنتك حبيبتك انت كمان بابايا حبيبي اللي ماليش غيره في الدنيا هات بقي يابابا علشان خاطري
والدها بابتسامة : مسكتني من ايدي اللي بتوجعني
واخذ والدها كسيين من الاكياس ونظر لنجمه وقال : امسكي يا نجمه
والتفت نجمه للكسيين ونظرت لوالدها وقالت باستغراب : ايه دول يابابا هات كمان كسيين
والدها : لا كفاية دول عليكي
نجمه : لا يابابا هات كمان كسيين علشان خاطري
وبينظر لها والدها وقال بتنهيد : طيب امسكي ياستي
نجمه بابتسامة : طيب ونظرت للاكياس واخذتهم والتفت لوالدها
والدها : يلا بقي نطلع
نجمه : يلا يابابا
والدها بابتسامة : طيب اتفضلي ادخلي
نجمه بابتسامة : طيب ودخلت البيت ووقفت مكانها والتفت لوالدها
ودخل والدها وراها ونظر لها وطلع السلم
وبتنظر له نجمه وطلعت معه وقالت : انما ايه الأكياس دي كلها اللي انت جايبها يابابا هو انت جيبت السوق كله ولا ايه
ونظر لها والدها وهو طلع وقال بابتسامة: والله يا
نجمه كنت عاوز اجيب السوق كله بس قلت حرام
وطلعه نجمه وبتنظر له وقالت باستغراب : حرام
والدها : ايوه قلت لو انا جيت السوق كله الناس مش هتلقي حاجه تشتريه علشان كده مرضتش اجيب السوق كله وجيبت دول بس
نجمه بابتسامة : لا كويس انك فكرت كده يابابا الناس مالهش ذنب علشان متلقيش حاجه تشتريها وبعدين كل دول وبس يابابا
والدها : ايوه
نجمه : ايوه ايه يا بابا دول كتير
والدها : ولا كتير ولا حاجه يانجمه وبعدين مافيش حاجه تقدر علي بنتي حبيبتي
نجمه بابتسامة : ايوه يابابا بس انت كده كلفت نفسك
والدها : ولا كلفت نفسي ولا حاجه يا نجمه يادي الحاجات اللي كانت ناقص عندنا في المطبخ
نجمه : كل الاكياس دي فيها الحاجات اللي ناقص عندنا في المطبخ يابابا ووصلت علي شقتهم ووقفت قدامها
ووقف والدها قدامها وهو بينظر لها وقال : لا يا حبيبتي مش كلها فيها كمان الديك الرومي وكمان جبت باذنجان علشان هعملك محشي باذنجان
نجمه باستغراب : محشي باذنجان
والدها بابتسامة : ايوه
نجمه بدهشة : ليه يابابا ما كفاية المكرونه والديك الرومي وبلاش المحشي باذنجان
والدها : وبلاش ليه انا بحب المحشي الباذنجان وانتي كمان وعم شفيق هو كمان بيحبه فقلت اجيب الباذنجان واعمله
نجمه بابتسامة : طيب يابابا افتح يلا علشان ندخل
والدها : طيب وبيحط من ايديه الاكياس وطلع المفتاح وفتح باب الشقة ونظر لنجمه وقال : ادخلي ياحبيبتي وحطي الاكياس اللي في ايدك دي في المطبخ علي طول
نجمه : طيب يابابا
وحط والدها المفتاح في جيبه وهو واقف قدام باب الشقة والتفت علي الارض للاكياس ووطي واخذهم ودخل الشقة والتفت وراها وبيقفل باب الشقة برجله لقي عم شفيق جاي وقال : تعال يا عم شفيق اتفضل
ونظر عم شفيق وقال : طيب ودخل الشقة ووقف مكانه وهو بينظر له ايه ياجمال جيبت الديك الرومي
جمال باستغراب : اهااا جيبته انما انت عرفت ازاي ان هجيب ديك رومي
عم شفيق : نجمه قالت لي انك هتجيب ديك رومي وقالت لي كمان انك هتعمل مكرونه بالبشاميل وكيكه بل الشكولاته
جمال : اهاااا طيب معلشي ياعم شفيق اقفل الباب ده
عم شفيق : طيب
وقفل عم شفيق الباب وجيت عنينه علي الاكياس اللي في ايد جمال والتفت له وقال : عنك يا جمال
جمال : لا ياعم شفيق شكرا
عم شفيق : شكرا ايه بس هات اساعدك
جمال : لا ياعم شفيق مافيش داعي تتعب نفسك انا هدخل احطهم في المطبخ اهوه تعال اتفضل
عم شفيق : طيب
ومشوا جمال وعم شفيق ورايحين علي المطبخ
ونظر عم شفيق لجمال وهو ماشي وقال : انما ايه الاكياس اللي انت جيبها دي كلها ياجمال
ونظر له جمال وهو ماشي وقال : دول حاجات كانت ناقص عندي في المطبخ ياعم شفيق
عم شفيق : طيب ماكنت تجيبهم في يوم تاني ياجمال بدل ماتكلف نفسك كده
جمال : ماينفعش ياعم شفيق مش هنعرف نطبخ من غيرهم وبعدين ماكلفتش نفسي ولا حاجه هو انا عندي كام نجمه دي هي نجمه واحدة ياعم شفيق ولو طلبت عنينه هدهلها
عم شفيق بابتسامه : ربنا يخليها لك يا جمال
جمال بابتسامة : يارب
عم شفيق : انما قولي هي فين نجمه
جمال : في المطبخ بتحط باقي الاكياس
عم شفيق : بتحط الاكياس هو فيه اكياس تانيه غير اللي معاك دي ياجمال
جمال : اه فيه كام كيس نجمه اخدتهم مني لما كنا طلعين وهي بتحطهم في المطبخ اهي
عم شفيق : طيب ونظر قدامه
ونظر جمال قدامه ودخل المطبخ ودخل عم شفيق معه
ووقفه نجمه جانب الترابيزة وبتفضي الاكياس والتفت قدامها لقيت والدها وعم شفيق جايين وقالت باستغراب : ايه ده عم شفيق انت جيت امتا
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : لسه من شويه يانجمه ووقف جانب الترابيزة وهو بينظر لها
ووقف جمال جانب وحط الاكياس علي الترابيزة قدامه
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت : طيب كويس والتفت لوالدها انا بفضي الاكياس اهو يابابا ولا انت كنت عاوز مافضهمش
والدها قال : لا ياحبيبتي كويس انك بتفضيهم
نجمه : طيب ونظرت للاكياس اللي قدامها علي الترابيزة للاكياس وبتفضيهم
ونظر لها عم شفيق والتفت للكرسي اللي جانبه وشده وقعد عليه
والتفت له نجمه وقالت : اه صحيح يا عم شفيق بابا هيعمل محشي باذنجان كمان
عم شفيق قال : محشي باذنجان
نجمه قالت : ايوه ونظرت لوالدها
عم شفيق قال : ايه ده ياجمال هتعمل محشي باذنجان
جمال قال : اه ياعم شفيق والتفت للكرسي اللي قدامه وشده وقعد عليه ونظر لعم شفيق انا لقيت الباذنجان حلو في السوق فقلت اجيبه واعمل محشي باذنجان كمان
عم شفيق قال : كويس انك عملت كده علشان الديك الرومي ماينفعش من غير المحشي البرنجاذن
جمال : انا قلت كده برده ياعم شفيق علشان كده جيبت البرنجاذن
عم شفيق بابتسامه : طيب
خلصت نجمه فضه الاكياس والتفت لوالدها وقالت : انا فضيت اهوه يابابا الاكياس
ونظر لها والدها وقال بابتسامة : طيب ياحبيبتي
نجمه قالت : طيب انا هروح اغير هدومي واجي اساعدكم
والدها قال : لا ياحبيبتي روحي انتي ارتاحي وانا وعم شفيق هنطبخ
نجمه قالت : اروح ارتاح ازاي بس يابابا يبقوا انتم قاعدين هنا بتطبخوا ده كلام برده ماينفعش طبعاً
والدها : لا ياحبيبتي ينفع انتي جايه تعبانه من الكلية روحي ناميلك شويه اواقعدي قام التليفزيون اعقبال مانخلص طبيخ
عم شفيق قال : جمال معه حق يانجمه روحي ياحبيبتي ارتاحي واحنا هنعمل كل حاجه
نجمه قالت : لا ياعم شفيق انا هساعدكم وبعدين فيه طبخين برده يطبخوا من غير المساعدين بتاعهم
والدها قال : اه ياحبيبتي فيه لو كان المساعدين بتاعوهم تعبانين بيطبخوا من غيروا
نجمه قالت : واذا كان المساعدين دول مش حاسسين انهم تعبانين يبقوا الطباخين يطبخوا من غيرهم ليه بقي يا بابا وبعدين لو المساعدة بتاعتكم مساعدتكوش في الاكل مش هتاكل معاكم
والدها : لا ياحبيبتي وعلي ايه روحي غيري هدومك وتعالي ساعدني وهو الاكل يبقالوا طعم الا اذا اكلتي معانا ولا ايه ياعم شفيق ونظر له
عم شفيق قال : اه طبعاً ودي عاوز كلام يا جمال والتفت لنجمه وهو احنا يجي لنا نفس ناكل غير لما تجي تاكلي معانا نجمه علشان كده روحي غيري هدومك وتعالي ساعدين
نجمه قالت بابتسامه : طيب هروح اغير بسرعه واجي علشان اساعدكم
والدها قال بابتسامة : طيب ياحبيبتي روحي
وخرجت نجمه من المطبخ وراحت علي غرفتها ودخلت الغرفة وقفلت الباب وراها ووقفت مكانها وقالت لنفسها بابتسامة : انا فرحانه اوي معقول اللي حصل معايا ده الروايه بتاعتي هتنزل السوق و هتكون مكتوب عليها اسمي ولفت حوليها ووقفت وكمان همضي عقد علشان اعمالي التانيه انا مبسوطه مبسوطه اوي وبتلف في الاوضه و جات عنينها علي ازازة البرفان بتاعها اللي علي التسريحه فوقفت وبتنظر لها وتذكرت انها قالت لمروان انها هترميها وراحت واخذتها كويس ان انا اتذكرت علشان انا حلفت لمروان اني هرميها
اما اروح اغير وبعدين ابقي اخدها ارميها
في المطبخ :
وقعد جمال علي كرسي الترابيزة ونظر لعم شفيق وقال : انا هروح اجيب حاجه ياعم شفيق علشان نفضي فيها اللي في الاكياس دي ونظر لها
ونظر عم شفيق للاكياس اللي قدام جمال علي الترابيزة والتفت له وقال : طيب ياجمال بس هو فين الديك الرومي
والتفت له جمال وقال : اهو ياعم شفيق في الكيس ده وشاور بايده علي الكيس ونظر له
ونظر عم شفيق للكيس اللي شاور عليه جمال والتفت له وقال : طيب ياجمال ابقي هات معاك حله كبيرة نحطه فيها علشان يعرف يستوي كويس
ونظر له جمال وقال : طيب ياعم شفيق
ونظر عم شفيق للاكياس وقام من علي الكرسي وراح عندها وهو بينظر لها وبيفتحها
وجاء جمال ونظر لعم شفيق وقال : امسك ياعم شفيق الحله اهي ووقف قصده
ونظر له عم شفيق وقال : طيب واخذها
جمال : انا هفضي باقي الاكياس دي في دول
عم شفيق قال : طيب ياجمال فضيهم اعقبال ما افضي الديك الرومي في الحله
جمال : طيب ياعم شفيق
عم شفيق: انا هروح اغسله ياجمال وولع عليه علشان يلحق يستوي
ونظر له جمال وقال : طيب ياعم شفيق
ووقف عم شفيق قدام الحوض وحط الحله فيه وتفتح الحنفيه وغسل الديك الرومي وراح عنده البوتجاز وحطها عليه وبيولع عليه
وخلص جمال فضه الحاجات اللي في الاكياس ونظر لعم شفيق لقها بيولع البوتجاز وقال : انا فضيت الحاجه اهوه ياعم شفيق
وولع عم شفيق البوتجاز علي الديك الرومي والتفت لجمال وقال : طيب ياجمال كويس وانا لوعت علي الديك الرومي اهوه علشان يلحق يستوي
جمال : طيب معلشي ياعم شفيق تعبتك معانا
عم شفيق : ايه اللي انت بتقوله ده ياجمال دي نجمه دي بنتي واعقبال يارب لما اشوفها عروسه كده وقاعدة في الكوشه جانب عريسها
جمال : يسمع من بقك ربنا ياعم شفيق بس هي توافقه
عم شفيق باستغراب : توافقه
جمال قال : ايوه ما انت عارف ياعم شفيق انها بيتقدم لها عرسان كتير وكويسين بس اعمل ايه بضطر ارفض من بره بره علشان هي رافضه خالص الجواز
عم شفيق بدهشة : ليه ياجمال دي سنه الحياة واي بنت مسيرها للجواز
جمال : ايوه انا عارف ياعم شفيق الكلام اللي انت بتقوله
ده وقولته لنجمه كده بس هي رافضه خالص الكلام في الموضوع ده يا انا مره فتحته معها علشان الروايه اللي كتبتها ودخلت بيها المسابقه اللي فازت بيها دي ياعم شفيق واللي انا حكتلك عنها
عم شفيق : اه فاكرها ياجمال مالها الروايه دي
جمال قال : نجمه جوازة البطله والبطل في اخر الروايه دي زي ماحكت لك وانا بقولها اعقبال ما اشوفك بفستان الفرح كده وقاعده في الكوشه جانب عريسك تعرف قالت لي ايه ياعم شفيق
عم شفيق باستغراب : قالت لك يا جمال
جمال : قالت لي انا مش هسيبك خالص يابابا واقفل الموضوع ده علشان مزعلش منك
عم شفيق : طيب ليه ماهي كل بنت بتسيب بيت اهلها وتروح بيت جوزها ياجمال
جمال : ايوه انا عارف ياعم شفيق وحاولت افهمها كده بس مافيش فايدة رافضه برده انا مش عارف اعمل معها ايه
عم شفيق : سيبها وانا هتكلم معها يا جمال
جمال : ياريت ياعم شفيق يمكن ربنا يهدها وتقتنع منك
عم شفيق : ان شاء الله ربنا هديها وتقتنع
جمال : يارب طيب انا هروح اغير هدومي واجي اساعدك
عم شفيق : طيب ياجمال روح انت غير هدومك وانا هقور البرنجاذن اعقبال ماتجي
جمال : طيب ياعم شفيق ومشي
في غرفة نجمه :
غيرت نجمه هدومها وقالت لنفسها : اما اروح اخدت ازازة البرفان بقي علشان ارميها واخذتها ازازة البرفان وبتنظر لها معلشي بقي علشان هرميكي انا مش عارفه مروان بتحس من ريحتك ازاي يا انتي ريحتك حلوة المهم اما اروح ارميك بقي واساعد بابا وعم شفيق في المطبخ وراحت عند المطبخ ودخلت ونظرت للبسكت ورايح لعنده والتفت علي شمالها لقيت عم شفيق قاعد علي كرسي ترابيزه المطبخ وبيقور البرنجاذن وراحت لعنده وهي بتنظر له ايه ده انتم طبختم من غيري ولا ايه
والتفت لها عم شفيق وقال : هو احنا نقدر برده نطبخ من غيرك يانجمه يا انا بس قلت اقور البرنجاذن اعقبال ما انتي تجي
نجمه : طيب امال بابا فين
عم شفيق : راح يغير هدومه وجاي
نجمه بابتسامة : طيب والتفت قدامها جيت عنينها علي البوتجاز لقيته ولع ونظرت لعم شفيق هو ايه اللي علي البوتجاز ده ياعم شفيق
والتفت عم شفيق لحله الديك الرومي اللي علي البوتجاز ونظر لنجمه وقال : ده الديك الرومي قولت احطه علي النار علشان يلحق يستوي
نجمه : اهااا طيب
وبينظر لها عم شفيق فجيت عنينه علي ازازة البرفان اللي في ايدها والتفت لنجمه وقال باستغراب : ايه العلبة اللي معاكي دي يانجمه
والتفت نجمه لازازة البرفان اللي في ايدها ونظرت لعم شفيق وقالت : دي ازازة البرفان بتاعتي ياعم شفيق
عم شفيق بدهشة : ازازة البرفان
نجمه : ايوه
عم شفيق باستغراب: طيب وجيبها معاكي ليه يا نجمه المطبخ هحطتي منها هنا ولا ايه
نجمه بابتسامة : لا ياعم شفيق مش هحط منها
عم شفيق : ما انا بقول برده امال جيبها معاكي ليه
نجمه : جيبها علشان ارميها في البسكت ياعم شفيق
عم شفيق باستغراب : ترميها بس دي باين عليها لسه فيها يانجمه
نجمه : اه ياعم شفيق فعلا هي لسه فيها ونصها كمان
عم شفيق بدهشة : طيب وهترميها ليه يانجمه بما انها نصها
نجمه باربتاك : ها اصل ريحتها وحشه ياعم شفيق فقلت ارميها احسن وابقي أجيب واحدة تانيه تبقي رايحه حلوة
عم شفيق : اهااا بس خسارة يانجمه ترميها دي نصها
ونظرت نجمه للازازة البرفان بحزن والتفتت لعم شفيق وقالت : مش خسارة ولا حاجه ياعم شفيق بما ان ريحتها بتاذي
عم شفيق باستغراب : بتاذي تقصدي ايه يانجمه
نجمه قالت باربتاك : ها انا اقصد يعني ان ريحتها وحشه علشان كده مش خسارة ولا حاجه
عم شفيق : اهااا طيب
نجمه : انا هروح ارميها
عم شفيق بابتسامه : طيب ياحبيبتي روحي
ووقفت نجمه قدام البسكت ورمت ازازة البرفان والتفت وراها ونظرت لعم شفيق وراحت لعنده ووقفت قدامه وهي بتنظر له وقالت : انا هروح اعمل المكرونه بالبشاميل ياعم شفيق
ونظر لها عم شفيق وقال : لا ياحبيبتي تعالي اقعدي جانبي هنا انا عاوزك وساب البرنجاذن من ايديه
نجمه باستغراب : عاوزني في ايه ياعم شفيق
عم شفيق : عاوز اتكلم معاكي شويه تعالي
نجمه : طيب نخلص الاكل ونقعد انا وانت نتكلم براحتنا
عم شفيق : لا ياحبيبتي الاكل مش هيطير تعالي
نجمه بدهشة : في ايه يا عم شفيق
عم شفيق : مافيش ياحبيبتي بس انا عاوزه اتكلم معاكي شويه تعالي اقعدي جانبي
نجمه باستغراب : طيب ما احنا نتكلم بعد مانخلص طبيخ ياعم شفيق
عم شفيق : لا انا عاوز اتكلم معاك دلوقتي تعالي
نجمه بدهشة : دلوقتي
عم شفيق : ايوه تعالي يانجمه
نجمه باستغراب: طيب وراحت لعنده ووقفت قدامه الكرسي اللي جانبه ونظرت له وشدته وقعدة عليه والتفت لعم شفيق قولي بقي ياعم شفيق عاوزه تتكلم معايا في ايه علشان انت كده قلقتني
عم شفيق : لا ياحبيبتي متقلقيش ولا حاجه انا بس عاوز اتكلم معاكي
نجمه : طيب ياعم شفيق اتكلم انا سمعك
عم شفيق : طيب شوفي ياحبيبتي انا بعد وفاة زوجتي بقيت عايش لوحدي في الشقة والوحدة وحشه يانجمه
نجمه : لوحدك ليه ياعم شفيق ما انا وبابا معاك اهوه
عم شفيق : ايوه ياحبيبتي انا عارف انكم معايا بس لو انتم ماكنتش معايا كنت عيشت لوحدي ولا حد يزورني ولا انا ازور حد علشان زي ما انتي عارفها يانجمه اني ماليش حد غير زوجتي وبحزن واهي توفيت الله يرحمها
وجاء جمال وهيدخل المطبخ سمع كلام عم شفيق فوقف مكانه ونظر لعم شفيق و لنجمه بحزن
وبينظر لعم شفيق لنجمه وقال بحزن : ولو لا انتي وجمال معايا يانجمه ماكنتش هعرف اعمل ايه وكان زماني قاعد دلوقتي في شقتي لوحدي ومحدش يسأل عليه ومش بعيد كمان اموت في الشقة من غير ماحد يعرف
نجمه بقلق : بعد الشر عنك ياعم شفيق ازاي تقول كده بس وبعدين انا مش فاهمه لازمته ايه الكلام ده دلوقتي
عم شفيق قال : لازمته ياحبيبتي ان الوحدة بتقتل الانسان علشان كده ماينفعش الانسان يعيش لوحده لازم يكون في حد في حياتنا علشان نقدر نعيش و نكمل حياتنا وهنا ياحبيبتي يجي دور الاسرة هي اللي بتساعدنا نتجاوز اصعب المشاكل علشان هي واقفه دايما جانبا يانجمه وبتشاركنا افراحنا وزعلنا وعمرها ماهي تتخلي عننا يانجمه علشان كده ياحبيبتي الاسرة مهمه
نجمه : طبعاً الاسرة مهمة ياعم شفيق مين اللي قال انها مش مهمة يا انا لو وجود بابا معايا بعد وفاه ماما انا ماكنتش هعرف اعيش يا عم شفيق وماكنتش هتلقيني قاعدة قدامك دلوقتي بابا هو كل حياتي يا عم شفيق وما اقدرش اعيش من غيره وانت كمان على فكره انا ما اقدرش اتخيل حياتي من دونكم
وبينظر لها والدها وهو اقف عند باب المطبخ بحزن
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت بحزن: انتم الانتين كل حاجه لي ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : علشان كده ياحبيبتي انا بقولك ان لازم يبقي حد موجود في حياتنا ومهما سافرنا وبعدنا يا نجمه عليتنا هتبقي معانا برده ومش هتسبنا مهما حصل علشان مافيش حد بيسيب حته منه ياحبيبتي يعني لو ولد من الاسرة سافر او البنت اتجوزت وراحت بيت تاني برده هيسالوا عليهم ومش هيسبهم
نجمه : اهاااا فهمت
ونظر جمال لعم شفيق والتفت لنجمه بقلق
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال باستغراب : فهمتي فهمتي ايه يانجمه
نجمه قالت: فهمت انت بتقول الكلام ده ليه وبضيق شوف ياعم شفيق انا مش هتجوز خالص
وبينظر لها والدها بقلق وهز راسه والتفت لعم شفيق
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : ليه يانجمه مش عاوزه تجوزي يا انتي زي القمر ومتعلمه واخلاقك عاليه وطبيه والف واحد يتمنكي
نجمه بضيق : وانا بقي مش عاوزه الالف دول ياعم شفيق وانا مش هتجوز واسيب بابا
والتفت لها والدها وهو واقف عندها باب المطبخ بقلق ونظر لعم شفيق
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال : ومين اللي قالك بس ياحبيبتي انك انتي هتسيبي جمال وهو احنا نقدر برده نعيش من غيرك واي واحد هتقدم لك هنشطرت عليه تجي ترزونا انا وجمال كل يوم
نجمه بغضب : والله وهو هيوافق وحتي لو وافق هجي ازوكم ليه وانا قاعدة معاكم اهو وانا مرتاحه كده ومش هتجوز ياعم شفيق
عم شفيق قال : مش هتجوزي ليه بس يا نجمه انتي مابتحلميش كده تلبسي فستان الفرح زي كل البنات وتقعدي في الكوشه جانب عريسك وبعد كده ربنا يرزقكم باولاد ولما تسمعي منهم كلمه ماما ساعتها هتلاقي نفسك اسعد انسانه في الدنيا علشان سمعتي منهم كلمه ماما صدقيني يا حبيبتي الكلمه دي تساوي الدنيا كلها
نجمه بضيق : ايه ياعم شفيق انت جوزتني وكمان خلتني اخلف عم شفيق انا مش هتجوز خالص ومش هسيبب بابا لوحده ولو سمحت بقي معتش تفتح معايا الموضوع ده تاني وانا قايمه اعمل المكرونه وقامت من علي الكرسي وماشيه
ونظر لها والدها وهز راسه
وبينظر عم شفيق لنجمه وهي ماشيه وقال بقلق : استني بس يانجمه
وماشيه نجمه ونظرت له وقالت بغضب : خلاص ياعم شفيق انا معتش عاوزه اتكلم ومشت
وبينظر لها جمال وهو واقف عندها باب المطبخ وهي ماشيه والتفت لعم شفيق وراح لعنده ووقف جانبه وحط ايده علي كتفه بقلق
والتفت له عم شفيق وقال بقلق : جمال
ونظر جمال للكرسي اللي جانب عم شفيق وقعد عليه والتفت له وقال بصوت منخفض وبقلق : انا مش قوتلك ياعم شفيق انها رافضه الكلام في الموضوع ده والتفت لنجمه لقها بتعمل المكرونه
ونظر عم شفيق لنجمه والتفت لجمال وقال بصوت منخفض : هو انت سمعت كلامنا يا جمال
والتفت له جمال وقال بصوت منخفض : اه ياعم شفيق سمعته انا كنت داخل المطبخ فسمعت كلامك مع نجمه فوقفت ومرضتش ادخل علشان تتكلم مع نجمه براحتك يمكن توافق بس للاسف برده موافقتش
عم شفيق قال بصوت منخفض : طيب والعمل يا جمال احنا هنسيبها كده هي لازم توافق انها تتجوز
جمال بصوت منخفض : هتوافق تجوز ازاي بس ياعم شفيق وهي حتي رافضه انها تتكلم في الموضوع ده وانت شوفت بنفسك عملت ايه لما فتحت معها الموضوع يبقي هتوافق تجوز ازاي بقي
عم شفيق قال بصوت منخفض : ايوه ياجمال بس
احنا ماينفعش نسيبها كده
جمال بصوت منخفض : طيب هنعمل ايه بس ياعم شفيق
عم شفيق بصوت منخفض : مش عارف بس احنا لازم نلقي حل يا جمال علشان نخليها توافق انها تجوز
جمال بصوت منخفض : حل ايه ده ياعم شفيق ان احنا القيه ده وهي اساس مش عاوزه تكلم في الموضوع خالص ايه هنجوزها من غير ما تعرف يعني ولا ايه
عم شفيق قال بصوت منخفض : لا طبعاً ياجمال هنجوزها ازاي يعني من غير ماتعرف وبعدين هو
فيه عريس علشان نجوزها من غير ماتعرف يعني ياجمال
جمال قال بصوت منخفض : وحتي لو فيه ياعم شفيق ماينفعش ده يحصل علشان حرام انها تجوز من غير ماتعرف لازم توافق علي الجوازة وبعدين انا مش ممكن اعمل كده في بنتي انا صحيح عاوزها تجوز بس مش بطريقة دي ياعم شفيق لازم هي اللي تقول انها موافقه علي العريس ده غير كده لا انا مش ممكن اغصب عليها علشان هي اللي هتكمل معاه بقيت عمرها مش انا يا عم شفيق وانا عاوز اطمن عليها مش ارميها
عم شفيق قال بصوت منخفض : معاك حق ياجمال وانا معاك في كل كلمة انت قولتها بس احنا لازم نقنع نجمه انها ترضي تجوز وبعد كده القرار هيكون ليها اذا كانت موافقه علي العريس اللي هيتقدم لها او لا بس ماينفعش نسيبها كده علشان احنا مش هنعيش لها طول العمر ياجمال
جمال قال بصوت منخفض : معاك حق ياعم شفيق بس نعمل ايه انت اتكلمت معها وانا كمان اتكلمت معها ومافيش فايدة برده نعمل ايه بس
عم شفيق قال بصوت منخفض : مش عارف بس لازم نفكر نعمل ايه
جمال قال بصوت منخفض : طيب ياعم شفيق نبقي نفكر بعدين وكفاية كلام بقي علشان نجمه ماتسمعنش
عم شفيق قال بصوت منخفض : طيب يا جمال
والتفتت نجمه وراها لقت والدها قاعد جنب عم شفيق قالت : بابا
والتفتوا لها والدها وعم شفيق ونظروا لبعضهم بقلق
والتفت جمال لنجمه وقال بقلق : ايوه يانجمه ياحبيبتي
نجمه قالت : انت جيت امتا
والدها قال : لسه من شويه ياحبيبتي كنت بغير هدومي ليه فيه حاجة
ونظرت نجمه لعم شفيق والتفت لوالدها وقالت بضيق : لا يابابا مافيش حاجة يلا بقي نخلص الاكل علشان انا جعوت
والدها : جعوتي يا خبر علي طول اهو هنخلص الاكل ونظر لعم شفيق يلا ياعم شفيق نشد حالنا نخلص بسرعه بما ان بنتي حبيبتي جعانه يلا خلص المحشي اللي في ايدك علشان نحطه في الفرن وانا هروح اعمل الرز
وبتنظر نجمه لوالدها بابتسامه والتفتت لعم شفيق
ونظر عم شفيق لجمال وقال : طب يا جمال هخلصه بسرعه اهو بما اني نجمه جعانه والتفت لها بابتسامه ونظر لجمال روحي انت اعمل الرز يا جمال يلا عشان نلحق نخلص وشوف الديك الرومي كده استوي ولا لا
جمال : حاضر ياعم شفيق وقام من علي الكرسي والتفت لنجمه وانت يا نجمه اعملي المكرونه يلا بسرعه
نجمه قالت : حاضر يابابا
وراح جمال عند البوتاجاز ووقف قدامه والتفت لنجمه وقال : نجمه
نجمه قالت : ايوه يابابا
والدها قال : هاتي معلقه من عندك كده
نجمه : حاضر يابابا ومشت
وجاءت نجمه ووقفت قدامه وهي بتنظر له وقالت : اتفضل يابابا المعلقه اهي
والدها قال بابتسامة : شكرا ياحبيبتي ونظر للمعلقة واخذها روحي انتي بقي كملي عمايل المكرونه
نجمه : طيب ومشت
ونظر والدها لديك الرومي وحط المعلقه فيه وشالها وحط الغطاء عليه
ووقفت نجمه وبتعمل المكرونه
والتفت جمال لعم شفيق وقال : لسه ماستوش ياعم شفيق
عم شفيق قال : طيب ياجمال
جمال : انا هروح اعمل الرز بقي
عم شفيق : طيب وانا بعد ما اخلص الباذنجان هعمل شويه بطاطس كمان هو مش هنا بطاطس
جمال : اه يا عم شفيق موجوده هناك وشاور بايده عليها
عم شفيق : طب كويس هتبقى حلوه مع الديك الرومي
جمال : طيب يا عم شفيق انا هروح اعمل بقى الرز
عم شفيق : طيب ياجمال
في شركه الشناوي :
في مكتب الاستاذ شهاب :
وقعده الاستاذ شهاب علي الكرسي قدام كريم وقال : بس يافندم ومروان بيه عمل الكتب اللي نزلت السوق دي 50 جنيه علي كل كتاب يعني يا فندم اي حد هشيتري اي كتاب من الكتب بتاعتنا هياخد 50 جينه علي الكتاب اللي اشترها
كريم قال بدهشه : ايه ——————–

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى