روايات

رواية عرض جواز الفصل الثلاثون 30 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الثلاثون 30 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الثلاثون

رواية عرض جواز البارت الثلاثون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الثلاثون

توقفنا لما وقعد مروان علي السرير وبينظر في تليفونه علي الروايه وبيقراها وبطل قراءه وقال لنفسه : اهي خلصت كويس انها خلصت ونظر قدامه علشان مش عاوز جنان اكتر من كده كفاية عليه اوي جنان المجنونه بتاعتها وجنان اخويا كريم هيبقي دول وفوقهم اللي بتكتبه المجنونه دي كمان يا حتي حرام انا مش فاهم ايه اللي خلها تكتب بس لا وتكتب الكلام ده طيب ازاى دي البطله اللي في وروايتها اللي انا مش مستوعب لغاية دلوقتى انها روايتها اعقل منها انا مش عارف وساكت وبصدمه ايه ده والتفت لتليفونه علي الروايه الجزء اللي البطله فيه بتتقدم للبطل ونظرله وقراه تاني والتفت قدامه بصدمه واتذكر اللي حصل بينه وبين نجمه في الكافيه وبدهشه ايه ده يا ده نفس الكلام اللي انا قولته لنجمه في الكافيه معني كده ان نجمه اتصرفت معايا كده علشان تاخد كلامي وتحطه في المشهد ده لا مش معقول طيب لو هو كده جتلي انا بذات ليه مرحتش لاي واحد تاني ليه قاعد في الكافيه وبعدين ده معناه انها لا لا انا مش فاهم حاجه انا لازم اكلمها واعرف منها كل حاجة والتفت لتليفونه وبيتصل بنجمه
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
ونايمه نجمه علي السرير وحطها المخدة علي راسها ورن تليفونها وهو علي المكتب
في فيلا الشناوي :
في غرفة مروان :
وقعد مروان علي السرير وبيتصل بنجمه وقال لنفسه باستعجال : ردي يانجمه بقي مابترديش ليه اما احاول تاني يبقي ترد وبيتصل تاني يلا بقي ردي برده مابتردش اعمل ايه دلوقتي لازم اروح لها وافهم منها ايه ده والتفت علي الكوميدينو ومد ايده واخذ مفتاح العربية وقام مسرعا من علي السرير وخرج من الغرفة ونزل جري علي السلم وراح عند باب الفيلا وخرج وراح مسرعا عند عربيته وركب والتفت جانبه علي الكرسي وحط تليفونه علي الكرسي ونظر قدامه وبيتحرك بالعربية ونظر لجاد وهو نايم علي الكرسي جانب البوابه من شباك العربية وبصوت مرتفع جاد جاد
وفاق جاد من النوم ونظر قدامه لقي مروان بيه في العربية وقام مسرعا من علي الكرسي وقال بقلق : ايوه يافندم
مروان قال باستعجال : افتح البوابه
جاد قال بقلق : حاضر يافندم والتفت للبوابة وفتحها ونظر لمروان بيه
وتحرك مروان وخرج من الفيلا
وبينظر جاد لمروان بيه وقال لنفسه بقلق : اكيد مروان بيه هيزعقلي علشان انا كنت نايم بس
وباستغراب هو رايح فين دلوقتي ومستعجل كده وانا مالي المهم اكيد هيزعق لي يا انا ماصدقت ان هدها شويه من ناحيتي ونسي اللي حصل والرجل اللي دخل الفيلا ربنا يستر بقي مايرفدنيش وقفل البوابة وقعد جانبها علي الكرسي استرها يارب
في عربية مروان :
وسايق مروان العربية وناظر علي الطريق وقال لنفسه باستعجال: اما اكلمها تاني يمكن ترد والتفت جانبه علي الكرسي ومد ايده واخذ تليفونه من عليه ونظر علي الطريق والتفت لتليفونه وبيتصل بنجمه وبينظر علي الطريق
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
نايمه نجمه علي السرير وحط المخده علي راسها ورن تليفونها وهو علي المكتب
في عربية مروان :
وسايق مروان العربية وبيتصل بنجمه وقال لنفسه بضيق : يوووه بقي مابتردش ليه دي كل ده ومش
سامعه تليفونها امااحاول تاني وبيتصل بيها وبينظر علي الطريق برده مابتردش والتفت علي الكرسي اللي جانبه وحط تليفونه عليه ونظر لطريق وزود السرعة وبيسوق معقول عملت ده كله علشان تكتب المشهد ده طيب لو هو كده ليه عملت كده اشمعنا المشهد ده بذات وليه مقليتش في الاول انها بتعمل كده علشان بتكتب روايه انا حاسس اني مخي هيتشل وانا لازم افهم منها كل ده اديني وصلت ووقف العربية بسرعه قدام بيت نجمه والتفت جانبه علي الكرسي واخذ تليفونه ونظر للباب العربية وفتحته ونزل منها مسرعا وقفله وراها وراح عند بيت نجمه وهدخل البيت ووقف هطلع لها ازاي ماينفعش اطلع لها ممكن تكون قاعدة لوحدها اما اكلمها يمكن ترد التفت لتليفونه وبيتصل بيها ونظر علي البيت
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
ونايمه نجمه علي السرير وحطها المخده علي راسها ورن تليفونها وهو علي المكتب وبتتلقب نجمه علي السرير وقعت المخده من علي راسه جانبها وسمعت صوت التليفون وفتحت عنينها وقالت لنفسها بنعس : ايه ده تليفوني بيرن مين اللي هيتصل بي دلوقتي اما اقوم اشوف مين وقامت من علي السرير وراحت عند المكتب ووقفت قدامه وبتتاوب ومدت ايدها واخذت تليفونها من علي المكتب ونظرت فيه لقيت مروان هو اللي بيتصل وباستغراب مروان ونظرت لساعة في التليفون وبضيق بيتصلت بي المستفز ليه ده في الوقت المتأخر ده ايه مش عارف ان دي قلة زوق انه يزعج الناس في الوقت المتأخر ده افتح اهزقه علشان يحرم يتصل بي تاني وفتحت الخط الو
مروان قال : الو ايوه يانجمه انتي مترديش ليه علي تليفونك
نجمه قالت : لا والله مابردش ليه علي تليفوني انت عارف الساعه كام ازاي تتصل بي في الوقت المتأخر ده هي سايبه يعني ولا ايه لا وبتسالني مادرتش ليه دي ايه البجاحه دي وبعدين عاوز ايه تاني مش انا قوتلك معتش تكلمني تاني بتكلمني ليه بقي
مروان قال : علشان عاوزك يانجمه انزلي
نجمه قالت باستغراب : انزل
مروان قال : ايوه انزلي
نجمه قالت بدهشة : انزل فين انت مجنون
مروان قال : انزلي تحت بيتكم
نجمه قالت باستغراب : انزل تحت بيتنا
مروان قال : ايوه انا واقف مستنيكي اهو
نجمه قالت بدهشة : واقف واقف فين
مروان قال : هكون واقف فين يعني يانجمه واقف تحت بيتك انزلي بقي
نجمه قالت بضيق : انزل ايه وزفت ايه انت عارف الساعه كام وبعدين انت ايه اللي جايبك دلوقتي انت اساسا ايه اللي جابك
مروان قال : انا جيت علشان عاوز اتكلم معاكي في موضوع مهم يانجمه يلا بقي انزلي
نجمه قالت باستغراب : موضوع مهم
مروان قال : ايوه
نجمه قالت بدهشة : موضوع ايه ده
مروان قال : مش هينفع اقوله لك في التليفون انزلي وانتي هتعرفي
نجمه قالت بغضب : انزل فين هو انت بتهزر جاي وواقف تحت البيت في الوقت المتأخر ده لا وبتقولي انزل كمان هو ايه الجنان ده بقولك ايه وروح اتخدم ونام خلني اعرف انام انا كمان وبطل تزعج الناس في الوقت المتأخر ده وقفلت الخط
مروان قال : يانجمه ايه ده يا قفلت الخط في وشي وشال تليفونه من علي اذنه وبضيق طيب يانجمه والتفت علي البيت ونظر لتليفونه وبيتصل بيها
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
وواقفه نجمه قدام مكتبها وبتنظر في تليفونها وقالت لنفسها بنرفزه : ايه المجنون ده قال انزلي قال ورن تليفونها برده بيتصل وفتحت الخط في ايه يابني انت
مروان قال بضيق : انتي ازاي تقفلي الخط في وشي وانا بكلمك
نجمه قالت بغضب : امال عاوزني اعمل ايه يعني ده اقل واجب اعمله معاك بتتصل بي في نص الليل وصحتني من النوم وتقولي انزلي عاوزني اعمل معاك ايه بقي ان شاء الله
مروان قال : متعمليش حاجه تسمعي الكلام وتنزلي مش تقفلي السكه في وشي
نجمه قالت بعصبية : لا والله اسمع الكلام وانزل بسهولة كده هو انت فاكرني ايه الجاريه بتاعتك علشان اول ماتقولي انزل فقوم نزلها يعني ولا ايه
مروان قال : لا مش الجاريه بتاعتي بس انا عاوزك يانجمه في موضوع مهم والا انا ماكنتش اتصلت بكي كذا مرة وجيت لك لغاية البيت في الوقت ده فنزلي علشان نتكلم
نجمه قالت بضيق : موضوع ايه ده ماتقول انا سمعاك برغم ان مش طايقه اسمع صوتك بس اتفضل قول انا سمعاك
مروان قال : ماقوتلك مش هينفع في التليفون انزلي خلينا نتكلم
نجمه قالت بغضب : مش هينفع ليه في التليفون يعني انا مش فاهمه وبعدين الموضوع ده يعني ما ينفعش تكلمني فيه غير دلوقتي هيحصل حاجه يعني لو حضرتك استنيت لصبح بدل ما تزعج الناس في الوقت المتأخر ده ولا انت لازم تزعجهم يعني مش كفاية عصبيتك كمان تزعجهم لا ده كتير
مروان قال : لا يانجمه الموضوع اللي عاوزك فيه ماينفعش يستني لصبح
نجمه قالت بضيق : ليه بقي ان شاء الله ماينفعش يستني ايه هيحمض مثلا يعني ولا ايه وبعدين هو انت شارب حاجه علشان تجي لغاية هنا وتقولي انزلي
مروان قال باستغراب : شارب
نجمه قالت بضيق : ايوه شارب اصل اللي انت بتعمله ده مش طبيعي جاي لي في نص الليل وتقولي انزل اكيد شارب حاجه مش كده
مروان قال بغضب : شارب ايه وزفت ايه ماقوتلك انا عاوزك في موضوع مهم اخلصي بقي وانزلي
نجمه قالت بغضب : انت بتزعق لي كده ليه مش كفاية ازعجتني وصحتني من النوم كمان بتزعق لي بقولك ايه انا مش نزلها وامشي من هنا احسن لك بقي فاهم بدل ما اصحي بابا واخليه ينزل يتصرف معاك وتمشي غصبن عنك
مروان قال بضيق : هو باباكي عندك
نجمه قالت: ايوه هنا ولو مامتش هصحيه وهخليه ينزل يضربك علشان تمشي من هنا ايه رايك بقى
مروان قال بابتسامه : يضربني
نجمه قالت بغضب : اه يضربك وامشي يلا من هنا بدل ما اصحيه وينزل يعرفك قيمتك كويس
مروان قال بضيق: انا عارف قميتي كويس ومش محتاج حد يعرفها لي وبعدين ليه ينزل و يتعب نفسه انا اطلع له
نجمه قالت بدهشه : ايه تطلع انت اتجننت
مروان قال : لا ماجننتش بس بما انك ما انتيش عايزه تنزلي يبقى خلاص اطلع لك انا بقى واصحي والدك وخليني بقى اتكلم قدامه
نجمه قالت بدهشه : ايه تتكلم قدامه
مروان قال:اه هتكلم قدامه بما انك ما انتيش عايزه تنزلي وهيعرف بقى انك انت كذبت عليه وساعتها بقى هيضايق منك علشان كذبتي عليه وما عادش هيكلمك ومش بعيد يجرى له حاجه بسببك لا قدر الله فانزلي احسن يا نجمه بدل ما اطلع لك
نجمه قالت بضيق : انت بتهددني يا مروان
مروان قال : اه بهددك بما انك ما بتجيش غير بالتهديد بقي وخلي بالك انا بتكلم بجد يعني مش تهديد وخلاص ولو ما نزلتيش هطلع لك فعلا وانتي عارفه اني عنيد واقدر اعمل كده فانزلي احسن يا نجمه
نجمه قالت بغضب : مانيش نازله يا مروان ايه رايك بقى و انا ما بتهددش ولو مشيتش من هنا هصحي بابا واخليه يعرف شغله معايا
مروان قال بضيق:ماشي يا نجمه انتي اللي اخترتي انا طالع لك يلا سلام وبيشيل التليفون من على اذنه
نجمه قالت بضيق : طالع لي يعني ايه
مروان قال : يعني طالع لك يا نجمه وصحي والدك بقى علشان يحضر اللي انا عايز اقوله
نجمه قالت بغضب : هو انت اتجننت ما انت عارف ان بابا ما يعرفش حاجه
مروان قال : يبقى خلاص انزلي علشان نتكلم
نجمه قالت بعصبيه : نتكلم في ايه وزفت ايه هو انت جرارك ايه جايني في نص الليل وتقول لي عايز اتكلم معاكي وبعدين انا مش طايقاك ومش عايزه اشوف وشك يبقى عايزني انزل واتكلم معاك كمان امشي من هنا يا مروان وبطل الجنان ده
مروان قال: مين اللي بيتكلم عن الجنان امال اللي انت بتعمليه ايه ومش ماشي يا نجمه فانزلي بدل ما اطلع لك احسن ووالدك يعرف بكل حاجه
نجمه قالت بغضب : هو انت عايز ايه يا مروان بالظبط انا قلت لك مش طايقه اشوفك ولا عايز اتكلم معاك انت ايه ما عندكش دم ما تمشي بقى
مروان قال بغضب : شوفي بقى خمس دقائق بالضبط لو مانزلتيش قسما بالله هطلع لك يا نجمه وهيتكلم قدام والدك وخليه يعرف بقى ولو جراره حاجه هتكوني انت السبب عشان ما نزلتيش انا مستنيك خمس دقائق بالضبط لو ما نزلتيش في دقيقه 6 اكون عندك قدام الباب وبخبط وقفل الخط
نجمه قالت بضيق : مروان ايه ده يا اقفل الخط
وشالت التليفون من على وادنها هيطلع لي فين هو لتجنن ولا ايه جاي هددني في نص الليل ايه ده اما اتصل بيه اعرف ايه حكايته ده في الوقت المتاخر ده وبتتصل بي
امام البيت :
واقف مروان قدام البيت ورن تليفونه ونظر فيه لقي نجمه هي اللي بتتصل فكنسل عليها ونظره على البيت
في شقه نجمه :
في غرفه نجمه :
واقفه نجمه جنب المكتب وقالت لنفسها بدهشه :ايه ده يا ما ردش عليه وبغضب ده ايه المستفز ده انا مش فاهمه ما بحسش انا قلت له مش عايزه اشوف وشك وبردك عايزني انزل واتكلم معاه لا وبيهددني كمان ده ايه الغرور اللي هو فيه ده اعمل ايه دلوقتي لو ما نزلتش ممكن يطلع وساعتها بابا هيعرف كل حاجه وده لو حصل بابا مش هيستحمل وممكن يجرى له حاجه وده حيوان ما يمهوش الا نفسه بس اعمل ايه بس ما فيش قدامي غير اني انزل واشوف الحيوان ده عايز ايه علشان بابا ماشي يا مروان انا هوريك وحطت تليفونها علي المكتب وراحت عند الباب ومدت ايدها وسرجت النور وراحت عند الدولاب وفتحته ومدت ايدها اخدت العباية ولبست العباية واخذت مفتاح الشقه وحطيته في جيبها وخرجت من الغرفة وقفلت الباب وراها وراحت عند بابا الشقة وفتحته براحه ونظرت وراها ملقتش حد فخرجت منه وقفلت وراها براحه ونزلها مسرعه اما اشوف الحيوان ده بقي
ووقف مروان قدام البيت ورفع راسه وبينظر
علي البيت وقال لنفسه : هي منزلتش ليه معقول مخفتش من كلامي لا ماظنش امال اتاخرت ليه كده
ونزلها نجمه علي السلم وبتنظر قدامها لقيت مروان واقف قدام البيت وباصص فوق وبصت له بغضب ونزلت من علي السلم وخارجه من البيت وقالت بعصبية : في ايه يا باشمهندس انت ايه اللي انت بتعمله ده وخرجت من البيت
والتفت لها مروان وقال باستغراب : باشمهندس
ووقفت نجمه قدامه وقالت بغضب : ايوه بشمهندس والتفت لشكله باستغراب ايه اللي انت عمله ده انت جاي بترنج ونظرت له
والتفت مروان لشكله لقي لبسه التريج وقال باستغراب : ايوه صحيح
نجمه قالت بدهشه : ايوه صحيح هو انت نزلت من غير ما تشوف نفسك لبس ايه
ونظر لها مروان وقال : ايوه مخدتش بالي اني مغيرتش اصل نزلت بسرعه
نجمه قالت باستغراب : نزلت بسرعه
مروان قال : ايوه بس ده مش موضوعنا دلوقتي انتي عرفتي ازاي ان انا مهندس انا ما قلتلكيش قبل كده اني مهندس
نجمه قالت بتوتر : ها
مروان قال بدهشة : ها ايه عرفتي ازاي ان انا مهندس يانجمه
نجمه قالت باربتاك : ها اهو عرفت وخلاص
وبينظر لها مروان بتركيز وقال : اهااا فهمت ماما هي اللي قالت لك مش كده
نجمه قالت بدهشه : ها وانت عرفت ازاي هو انت كنت عارف انها بتكلمني
مروان قال بضيق : لا ماكنتش عارف بس عرفت النهارده ان كريم بعت لك علي صفحتك علي الفيس بوك وماما كلمتك
نجمه قالت : اهااا ما انا بقول برده اصل لو كنت عارف ماكنتش سالتني انا عاوزه الروايه ليه
مروان قال بدهشة : اهااا صحيح انت مقولتليش ليه انك عاوزه الروايه علشان تبعتيها لماما وانك بتكلميها
نجمه قالت بضيق : وانا اقولك ليه انا مش فاهمه دي حاجه بيني وبين والدتك وبعدين بماان والدتك ما قالتلكش يبقى اكيد في حاجه علشان كده انا ما رضيتش اقول لك واعمل مشكله بينك وبينها
مروان قال باستغراب : تعملي مشكله لا والله بعد كل المشاكل اللي انا فيها دي بسببك وتقولي لي مش عايزه اعمل مشكله بينك وبين والدتك مش بقول لك مجنونه تبقي تصدقي
نجمه قالت بغضب : انت اللي مجنون مش انا ومشاكل ايه دي اللي انت فيها بسببي انا ما بعملش مشاكل لحد على فكره وبعدين جاي لي في نص الليل تشتمني مش مكفيك اللي انت قلته لي في التليفون وبتهددني لا جاي تشتمني كمان
مروان قال بضيق : لا مش جايه اشتمك انا عايزك في موضوع مهم فعلا وهددتك علشان انتى مش راضيه تنزلي وما كنتش هتنزلي الا كده
نجمه قالت بعصبيه : موضوع ايه وزفت ايه اللي انت عايزني فيه ده هو انا مش قلت لك على التليفون ان انا مش طايقه اشوفك ولا اتكلم معاك انت ايه ما بتحسش
مروان قال بعصبية : لا بحس مش زيك وبعدين شايفاني قوي انا هموت واشوفك يعني انا كمان مش طايق اشوفك على فكره بس للاسف الموضوع مهم علشان كده جات لك
نجمه قالت بغضب : موضوع ايه ده بقى ان شاء الله
مروان قال بضيق : موضوع الروايه بتاعتك
نجمه قالت باستغراب : الرواية بتاعتي
مروان قال : ايوه
نجمه قالت بدهشه : مالها الروايه بتاعتي مش عجبك في ايه بقي ان شاء الله
مروان قال : الموضوع مش هي عجبني ولا لا الموضوع المشهد اللي البطله فيه بتتقدم للبطل وبتطلب ايده
نجمه قالت باستغراب : ماله المشهد ده مش عجبك وبعدين هو انت قراءة الروايه كلها ولا ايه
مروان قال : ايوه قراءتها كلها
نجمه قالت بدهشه : قراءتها كلها
مروان قال : ايوه قراءتها بس
نجمه قالت باستغراب : بس ايه
مروان قال : المشهد اللي انا قوتلك عليه ان البطله بتقدم فيه للبطل
نجمه قالت بنرفزه : ماله المشهد ده مش عجبك في ايه بقي
مروان قال : لا مش حكايه عجبني ولا لا
نجمه قالت بضيق : امال حكايه ايه
مروان قال : حكاية الكلام اللي انتي كتبتها في المشهد ده
نجمه قالت بدهشة : الكلام اللي انا كتبها في المشهد
مروان قال: ايوه الكلام ده هو الكلام اللي انا قولته لك في الكافيه لما جيتي قعدتي علي الترابيزة بتاعتي وعملتي اللي عملتيه معايا فاكرة
نجمه قالت باربتاك : ها وافرض يعني انه هو نفس الكلام بتاعتك في ايه يعني
مروان قال : لا مافردتش يانجمه هو الكلام بتاعي انا متذكر كويس اللي انا قولته لك في الكافيه هو الكلام بتاعي
نجمه قالت بقلق : حتي لو هو الكلام بتاعتك فين المشكله يعني انا مش فاهمه ما ايه يعني لو هو الكلام بتاعك فيها ايه دي يعني
مروان قال بدهشة : يعني انتي عملتي كدا و جيتي قعدتي علي الترابيزة بتاعتي وقولت لي كده علشان المشهد ده
نجمه قالت : ايوه طبعا انا جيت قعدت على ترابيزتك وقلت لك كده علشان اكتب المشهد ده
مروان قال باستغراب : طيب ايه اللي خلاك تعملي كده
نجمه قالت : علشان ما كنتش عارفه اكتب المشهد ده ما كنتش قادره اتخيل ان في واحده تتقدم لواحد انا ما شفتهاش قبل كده فجات لي الفكره دي وانا في الكافيه فمثلت ان انا بطله الروايه بتاعتي وعملت كده معاك عشان كنت عايزه ردت الفعل بتاعه البطل واللي انت عملتها علشان ما كنتش قادره اتخيلها
مروان قال بدهشة : يعني عملت كده علشان تكتبي مشهد
نجمه قالت: ايوه ما هو المشهد ده هو اللي هيتبان عليه الروايه بتاعتي كلها عشان هو اساس فكرة الروايه
مروان قال باستغراب : واشمعنى انا اللي جاتي على الترابيزه بتاعته
نجمه قالت : علشان ما كانش في حد في الكافيه لو انت فاكر غيري انا وانت والجرسون فاضطريت اعمل كده بقى معاك عشان اقدر اكتب المشهد
مروان قال بدهشة : معقول يا نجمه اللي انت عملتيه ده وحط ايده على جبينه يا انا افتكرت ونظر على شماله
نجمه قالت باستغراب : افتكرت افتكرت ايه
وشال مروان ايده من على جبينه والتفت لنجمه وقال : ها لا ما فيش بس وبضيق معقول اللي انت عملتيه ده تعملي كده علشان مشهد انت ايه مجنونه للدرجه دي
نجمه قالت بضيق : ما انا قلت لك ان المشهد ده هو فكره الروايه بتاعتي وكان لازم يتكتب وانا ماكنتش قادره اتخيل فاضطريت اعمل كده زي ما قلت لك بس انت افتكرت ايه
مروان قال بارتباك : ها ما افتكرتش حاجه
نجمه قالت باستغراب : لا يا مروان انت افتكرت حاجه افتكرت ايه بقى
مروان قال بتوتر : قلت لك يا نجمه ما افتكرتش حاجه واطلعي بقى انا ماشي سلام وماشي
ومسكت نجمه ايده وقفته وقالت بغضب : استنى يا مروان
والتفت لها مروان وقال بقلق : خلاص يا نجمه انا ما عدتش عايز اتكلم معاكي اطلعي بقى وسيبي ايده
نجمه قالت بضيق : لا يا مروان مش طالعه ومش سايبه ايدك وانا اللي عايزه اتكلم معاك بقى انت افتكرت ايه لما انا قلت لك كده في الكافيه
مروان قال بارتباك : قلت لك ما افتكرتش حاجه يا نجمه خلاص سيبي ايدي بقى
نجمه قالت بغضب : مش سايبه ايدك يا مروان غير لما تقول لي افتكرت ايه علشان انا حاسه انك بتكذب عليا
مروان قال بقلق : وهكذب عليك ليه يعني انا مش محتاج اكذب على فكره لو كنت افتكرت حاجه كنت قلت لك بس انا ما افتكرتش حاجه سيبي ايدي بقى
نجمه قالت بغضب : مش سايبه ايدك يا مروان واستعجالك ده انك تمشي ياكد ان احساسي صح وانك بتكذب علي وافتكرت حاجه
مروان قال بضيق : قلت لك ما افتكرتش حاجه يا نجمه يبقى خلاص ما افتكرتش وبعدين ما كنتيش عايزه تنزلي ومانتش طايقاني خلاص اطلعي بقى وسيبيني عشان امشي
وبتنظر له نجمه بتركيز
وبينظر لها مروان ولف وشه الناحية التانية بقلق
وبتنظر نجمه لمروان وهو باصص الناحيه الثانيه وقالت : بص لي هنا يا مروان انت باصص الناحيه الثانيه ليه
مروان وهو باصص الناحيه الثانيه قال : انا حر يا نجمه ابص في الحته اللي تعجبني وسيبي ايدي بقى خليني امشي
وراحت نجمه وهي مسكه ايده مروان الناحية التانية ونظرت له بدهشة
ونظر لها مروان بقلق والتفت علي شماله
وحطت نجمه ايدها علي وش مروان ولفته ناحيتها ونظرت له باستغراب وشالت ايدها
ونظر لها مروان وقال بقلق : عاوز ايه يانجمه
نجمه قالت : عاوزك تجوب علي سؤالي يامروان اللي انا سالته لك انت بتتهرب ليه ومش عاوز ترد لدرجة انك مش عاوز تبص لي
مروان قال باربتاك : وهتهرب منك ليه بقي انا مابتهربش علي فكرة وانا جوبت عليه وانتي اللي مش عاوزه تصدقي ودي مش مشكلتي ومسالة اني مش عاوز ابص لك فأنا حر وبعدين انتي مش طايقني يبقي عاوزني ابص لك ليه بقي
نجمه قالت : صحيح انا مش طايقك بس
مروان قال باستغراب : بس ايه
نجمه قالت : بس انا حاسه انك بتعمل كده ومش عاوز تبص لي علشان بتتهرب من سؤالي يامروان وانك مابتقوليش الصدق علشان كده مش قادر تبص لي قولي يامروان انت افتكرت ايه
وبينظر لها مروان بقلق وقال : سيبي ايدي يا نجمه خلني اروح
نجمه قالت بضيق : مش هسيبها يامروان ومش هتروح غير لما تقولي انت افتكرت ايه لما قوتلك كده في الكافيه
مروان قال بغضب : يعني ايه هتمنعني اني امشي يعني ولا ايه
نجمه قالت بعصبية : اه هنمنعك يامروان ومش هسيبك غير لما اعرف انت كنت فاكر ايه مش انت اللي خلتني انزل يبقي استحمل بقي علشان تبقي تهددني اوي
مروان قال باستغراب : استحمل
نجمه قالت بضيق : اه استحمل
مروان قال بغضب : طيب ابعدي يانجمه
نجمه قالت بعصبية : مش بعدها يامروان غير لما تقولي اللي انا عاوزها فاهم
مروان قال بضيق : وانا مش هقول حاجة ومش هتقدري تجبرني علي حاجة انا مش عاوزه اقولها يانجمه
نجمه قالت بعصبية : لا اقدر يامروان
مروان قال بابتسامة : تقدري
نجمه قالت بغضب : اقدر يا مروان اجبرك ومش هتمشي من هنا غير لما تقول لي انت كنت فاكر ايه
مروان قال بضيق : طيب وريني بقى هتمنعيني ازاي وتجبريني على حاجه انا مش عايزها وشده ايده بقوه من ايده نجمه
والتفت نجمه لايدها اللي كانت ماسكه بيها ايد مروان ونظرت له بغضب
مروان قال بعصبيه : اظهار عليكي انتي مش عارفه بتقولي ايه اطلعي كملي نومك أحسن يانجمه علشان انتي بقيتي بتخرفي وماشي
ووقفت نجمه قدامه وقالت بضيق : انا مابخرفش يامروان وانت مش ماشي من هنا زي ماقوتلك
مروان قال بغضب : نجمه انا مش عاوز ازعلك فبعدي بقي من قدامي علشان اروح انام
نجمه قالت بعصبية : تروح تنام يعني بعد ماصحتني وهددتني وخلتني انزل غصبن عنى جاي تقولي دلوقتي تروح تنام
مروان قال : ايوه اروح انام ولا عاوزني افضل معاكي يعني لغاية الصبح انا مش فضيلك علي فكرة
نجمه قالت بعصبية : ولا انا فضيلك علي فكرة وانا مطلبتش منك أنك تجي في نص الليل عند بيتي وشاورت بايدها علي البيت في الوقت المتأخر ده ولا طلبت منك انك تكلمني في التليفون وتصحني وتهددني اني لو منزلتش هتقول لبابا وتخلني انزل غصبن عني انت اللي عملت كده علي فكرة لوحدك وبما انك مش فاضي ايه اللي جابك
مروان قال: جيت علشان أفهم انتي كتبه الكلام اللي قولته ليه في الروايه واديني فهمت وماشي اهو وماشي
ووقفت نجمه قدامه وقالت بغضب : وأنا كمان عاوزه افهم زي ما انت فهمت اظن ان ده من حقي زي ما فهمتك انا عملت كده ليه انت كمان لازم تفهمني كنت فاكر ايه
مروان قال بضيق : لا مش من حقك يانجمه وابعدي بقي
نجمه قالت بعصبية: لا من حقي يامروان ومش بعدها غير لما افهم
مروان قال بغضب : تفهمي ايه بقولك ابعدي
نجمه قالت بعصبية : مش بعدا يامروان
مروان قال بضيق : نجمه ابعدي ماتخلنيش اتعصب عليكي
نجمه قالت بغضب : مش بعدا يامروان غير لما اعرف انت افتكرت ايه
مروان قال بعصبيه : افتكرت انك بنت مش كويسه وشاور بايده بتغري الشباب وبتبعي نفسك ارتاحتي
وبتنظر له نجمه بصدمه ورجعت لي رواها وهي بتنظر لمروان وداست علي طوبه وهتقع
مروان قال بخوف : نجمه وراح لعندها مسرعا قدامها ومسكها من اذرعيها انتي كويسه
وبتنظر له نجمه بغضب وحركت ايديها وزقت ايديه مروان من عليها
والتفت مروان لايديه باستغراب
وبتنظر له نجمه ونزلت الدموع من عنينها بضيق
والتفت مروان لنجمه لقه الدموع نزلها من عنينها وقال بقلق : نجمه انا اسف بس
وماشيه نحمه من قدامه والدموع نزلها من عنينها
ومسك مروان ايدها ووقفها ونظر لها وقال بقلق : نجمه انا اسف بس
والتفت له نجمه بغضب والدموع نزلها من عنينها وشدت ايدها بقوة من ايد مروان
والتفت مروان لايده ونظر لنجمه بقلق
ماشيه نجمه ونزلها الدموع من عنينها
ومسك مروان ايدها ووقفها وهو بينظر لها وقال : انتي لازم تسمعني يانجمه
والتفت له نجمه والدموع نزلها من عنينها بضيق ونظرت قدامها وقالت بغضب : سبيب ايدي
مروان قال : مش سيبها علشان لو سبتها انتي هتمشي وانتي لازم تسمعني
والتفت له نجمه والدموع نزلها من عنينها وقالت بعصبية وبصوت مرتفع : اسمع ايه بعد اللي انت قولته ده انا بنت مش كويسه وبتبكي يا انا طول عمري بعمل حساب لكل خطوه انا بخطيها وبفكر ميت مرة قبل ماعمل الخطوه دي علشان انا عارفة اني بنت وعارفه ان تصرفاتي محسوبه عليه بس الخطوة الوحيدة اللي معملتش حسابها هي اللي انا عملتها معاك
في الكافيه دي وهفضل ندمانه علشان عملت كده
وبينظر لها مروان بقلق وقال : نجمه
وقطعت نحمه كلامه وبتبكي وقالت : لما ماما ماتت وانا صغيرة بابا علمني إزاي أحافظ علي نفسي مش ابيعها زي ما انت قولت انا بغري الشباب يا عمري في حياتي ما واقفت مع شاب غيرك انت واخوك كريم تعرف ليه علشان انا بحافظ علي سمعتي ومهما حصل عمري ماهشوه سمعتي وحط راس بابا في الارض حتي لو الثمن حياتي وإذا كنت بخبي علي بابا اللي بيحصل معايا ده فده مش معناه ان انا مش بنت كويسه زي ما انت قولت انا عارفه انه غلط اخب عليه بس انا بعمل كده علشان خايفه ليجره حاجة لو عرف علشان انا مقدرش اعيش من غيره
وبينظر لها مروان بحزن
وبتبكي نجمه وقالت : وانت بعد كل ده جاي تقولي انا بنت مش كويسه بغري الشباب وببيع نفسي ومنهارت من العياط
وبينظر لها مروان بحزن ومد ايده التانيه ناحيتها وحطها علي وشها
وبعدت نجمه وشها وهي منهارة من العياط وقالت بنرفزه : اياك تلمسني فاهم وشاورت بايدها وسيب ايدي
ونزل مروان ايده وقال بقلق : مش هسيبها يانجمه غير لما تسمعني انا عارف انك زعلانه من كلامي ده بس انا ماكنتش عاوزه اقول بعد مافهمت منك انتي عملت كده ليه وعرفت اني كنت غلطان بس انتي اللي نرفزنتي لغاية ماقولت كده وبعدين انا معذور يانجمه
ومنهارة نجمه وقالت بدهشه : معذور تقولي كده وتقولي معذور
مروان قال بقلق: ايوه معذور انا ماكنتش اعرفك لما جيتي وقولتي كده في الكافيه كنت عاوزني افكر فيكي ازاي يعني بعد اللي انتي قولته لي ده طبيعي اني افتكرتك كده بعد اللي انتي قولته ده هو فيه واحدة محترمه تعمل كده برده يانجمه ماكنش المفروض تعملي كده حتي لو كنتي بتعملي كده علشان مش عارفه تكتبي المشهد زي ماقولتي ماينفعش تعملي كده واي واحد كان مكاني قولته كده هيفكر فيك كده برده واكتر من كده كمان يانجمه محدش يعمل اللي انتي عملتيه ده ماينفعش واحدة تقول كده لواحد متعرفوش كده يانجمه يعني انا مش غلطان يانجمه علشان فكرت فيكي كده انتي اللي غلطانه علشان انتي اللي خلتني افكر فيكي كده من تصرفك ده
ومنهارة نجمه من العياط وقالت بغضب : خلصت اللي انت عاوز تقوله
مروان قال باستغراب : يعني ايه
منهارة نجمه من العياط وقالت بضيق : يعني لو
خلصت سيب ايده خليني امشي
مروان قال بقلق : يانجمه انا عارف اني جراحتك بكلامي ده بس
منهارة نجمه من العياط وقال بنرفزه : جراحتني
يا انت زي مايكون جبت سكينه وتطعنتني في قلبي يامروان انت مش ممكن تتخيل الوجع اللي انا حاسه بي قده ايه وتقولي جراحتك
مروان قال بقلق : أنا اسف يانجمه انا عارف اني غلط لما قوتلك كده بس زي ما قوتلك انا معذور اني فكرت فيكي كده وفي كل مرة كنا بنتخانق فيها انا وانتي افتكر اللي حصل في الكافيه وببقي عاوز اقول بس بسكت ومعرفش اقولك مش عارف ليه
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : اهااا علشان
كده قولتي ماتسهليش حب بابا وعم شفيق وكنت هتقولي وساكت صح
مروان قال بقلق: ايوه صح معرفتش اقول لساني ماكنش قادر يقولها مش عارف ليه يا نجمه
ومنهارة نجمه من العياط وقالت: بس اديك قولتها يا مروان لسانك ماقدرش يقولها الصبح بس عرف يقولها دلوقتي
مروان قال بحزن: انا اسف يانجمه ماتزعليش مني صدقني انا زعلان اوي من نفسي علشان قوتلك كده وشوفي ايه اللي انتي عاوزه وانا هعمله بس سامحني وبطلي عياط
منهارة نجمه من العياط وقالت : اللي انا عاوزها
مروان قال : ايوه شوفي ايه اللي انتي عاوزها وانا هعمله بس تسامحني
منهارة نجمه من العياط وقالت : طيب وحطت ايدها علي وشها ومسحت دموعها شالتها وبضيق
اللي انا عاوزها اني معتش عاوزه اشوف وشك ده تاني يامروان وتختفي من حياتي للابد وكأنك مظهرتش فيها
مروان قال بقلق : بس
نجمه قالت بغضب : مابسش هو ده اللي انا عاوزه مش انت قولت شوفي ايه اللي انتي عاوزها هو ده اللي عاوزها انك متظهرش في حياتي تاني علشان انا معتش عاوزه اشوفك علشان انا معتش قادرة استحمل اللي بيحصلي ده قولتي ايه
مروان قال : ماشي يانجمه معتش هظهر في حياتك تاني بس قولي لي الاول انك مسامحني وانتي مش هتشوفي وشي تاني
وانهارت نجمه من العياط ولفت وشها الناحية التانية
مروان قال بقلق : قوليها يانجمه
ولفت نجمه وشها الناحيه التانيه منهارة من العياط
ومد مروان ايده وحطها علي وشها ولفه ناحيته وشال ايده من علي وشها وقال بحزن : بطلي عياط يانجمه علشان خاطري
ونظرت نجمه في الارض ومنهاره من العياط وحطت ايدها علي بقها
وبينظر لها مروان بحزن وقرب منها شويه وحط ايده علي كتفها وهياخدها في حضنه فرجع لوراها شويه وشال ايده من علي كتفها وقال : خلاص يا نجمه علشان خاطري انتي تعبانه واللي انتي بتعمليه ده مش كويس علشانك هيخليكي تتعبي اكتر ومد ايده حطها علي ايد نجمه اللي هي حطها علي بقها وشال ايدها من علي بقها فبطلي عياط علشان ماتتعبيش وتفقدي الوعي تاني
نظرت له نجمه وهي منهارة العياط وقالت : ياريت اتعب واموت ولا اسمع منك اللي انت قولته ده عني يامروان معقول انت شايفني كده ونظرت للارض وبتبكي
مروان قال بقلق : بعد الشر عنك ومتقوليش كده تاني سامعه وبعدين لدرجتي بتتمني انك تموتي ولا تسمعي مني اللي قولته لك ده ليه هو كلامي يفرق معاكي اوي كده يانجمه علشان تتمني الموت وما تسمعيش مني كده
ونظرت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : انتي شايف ايه وبعدين خايف عليه اوي اني اموت بعد اللي انت قولته لي ده
مروان قال بحزن : ايوه طبعاً خايف عليك
منهارة نجمه من العياط وقالت : لا يامروان انت مش خايف عليه فاتكذبش وتقول بقي انك خايف عليه علشان لوكنت خايف عليه فعلا ماكنتش عمرك تقولي لي كلام زي ده انت مابتخافش غير علي نفسك وبس وماتفكرش غير في نفسك وبس وانا قولت كده لوالدتك لما اتصلت بي من شويه
مروان قال باستغراب : اتصلت بكي هي ماما كانت بتكلمك من شويه
منهارة نجمه من العياط وقالت : ايوه كلمتني بس هي ماصدقنيش قالت لي انك مش كده بس اظهار هي مش عارفك كويس
مروان قال بابتسامة:لا يانجمه ماما عارفني كويس وانا فعلا مش كده وخايف عليكي فعلا واذا كنت قوتلك كده فده علشان انا كنت فاكر غلط وصدقني عمري ماندمت في حياتي علي حاجة انا عملتها زي ماندمت دلوقتي اللي انا فقدت اعصابي وقوتلك الكلام ده علشان كده سامحني يانجمه
ومنهاره نجمه من العياط وقالت : مروان امشي من هنا معتش عاوزه اشوف وشك تاني امشي ونظرت للارض وانهارت اكتر من العياط
مروان قال بقلق : همشي يانجمه ومش هتشوفي وشي تاني بس قولي انك مسامحني ومش همشي من هنا غير لما تقوليها يانجمه
وبتنظر نجمه للارض ومنهارة من العياط
مروان قال بحزن : قوليها يانجمه وساب ايدها وحطها علي وشها ونظر لها قولي يانجمه انك مسامحني
وبتنظر له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : مش قادرة اقولها وزقت ايده من علي وشها
ونظرت للارض وامشي بقي وسابني وانهارت اكتر
من العياط
مروان قال بقلق : مش همشي يانجمه وسيبك
غير لما تقولها وخدي وقتك انا مش مستعجل علي فكره ان شاء الله افضل واقف كده للصبح بس مش هقدر امشي غير لما اسمعها منك
والتفت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : ليه يعني هي تفرق معاك اوي كده اني اسامحك
مروان قال : ايوه تفرق يانجمه مش هرتاح غير لما تقوليها تعرفي لما قولتي في العربية لما خبط عنينك من غير قصدي وقولتي مش مسمحاك ونزلتي انا معرفتش انام طول الليل بسبب الكلمه دي كانت دايما علي بالي وكل اما احاول انام افتكرها ومعرفش انام مش عارف ليه برغم اني اعتذرتك علي اللي حصل بس برده معرفتش انام وفضلت سهرنا طول الليل في البلكونه
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : اهااا علشان
كده قولتي ان انا السبب لما كنت عندك في المكتب صح
مروان قال : ايوه وقوتلك ساعتها متخديش في بالك علشان كده قوليها يانجمه علشان مايقررش ده تاني
منهارة نجمه من العياط وقالت : يعني انت عاوزني اقولها علشان تعرف تنام
مروان قال : لا يانجمه مش علشان اروح انام علشان مش مرتاح وحاسس اني مخنوق ومش قادر اخد النفس
وبطلت نجمه عياط وقالت بقلق : مخنوق
مروان قال : ايوه مش عارف ليه يانجمه بس انا حاسس اني مخنوق فعلا واني باخد نفسي بصعوبة وعلي فكرة دي تاني مرة احس بكده
نجمه قالت بخوف : ايه تاني مرة
مروان قال : ايوه
نجمه قالت بقلق : طيب مروحتش للدكتور ليه لا مش وقته امشي يامروان نروح للدكتور يلا يشوف عندك ايه وحطت ايدها علي ايده يلا
ونظر مروان لايد نجمه والتفت لها وقال باستغراب : وانتي هتجي معايا عند الدكتور
نجمه قالت : ايوه يلا
مروان قال : يعني انتي مش زعلانه مني يانجمه ومسامحني
نجمه قالت بقلق : مش وقته الكلام ده يامروان يلا نروح للدكتور انت باين عليك مش كويس انا قوتلك روح له من ساعة ما دوخت ووقعت علي السلم بس انت عينت ومرضتش عليه يلا نروح بدل ماتتعب زيادة يلا وماشيه
وماسك مروان ايدها ووقفها بدهشة
والتفت له نجمه وقالت بخوف : ايه يامروان واقف ليه لسه يلا نروح للدكتور خليه يشوفك بدل ما تتعب زياده يلا
مروان قال باستغراب : هو انتي خايفه عليا بعد اللي انا قلته لك ده
نجمه قالت بقلق : مش وقته الكلام يا مروان انت تعبان يلا نروح للدكتور
مروان قال : لا يا نجمه قولي لي انتي خايفه عليا بعد اللي انا قلته لك ده
نجمه قالت بقلق : يا مروان يلا ممكن تفقد الوعي خلينا نروح للدكتور يشوفك انت تعبان من ايه
مروان قال : لا يا نجمه انا مش تعبان للدرجه دي مش هفقد الوعي ولا حاجه قولي لي بس انت خايفه عليا بعد انا قلته لك ده
نجمه قالت بقلق : اه يا مروان خايفه عليك يلا بقى وماشيه
وماسك مروان ايدها ووقفها وقال بدهشه : خايفه عليا
والتفت له نجمه وقالت : اه يلا خلينا نمشي بقى
مروان قال باستغراب : و خايفه عليا ليه انت مش عايزه تشوفيني و عايزاني اختفي من حياتك يبقى خايفه عليا ليه بقي
نجمه قالت : ما اعرفش خايفه عليك ليه يلا بقى
مروان قال : يعني انتي مش زعلانه مني ومسامحاني
نجمه قالت بقلق : مسامحاك يا مروان نمشي بقى
مروان قال : لا ما فيش داعي نمشي يا نجمه
نجمه قالت بنرفزه : ما فيش داعي ازاي مش انت تعبان هو انت ليه بتحب تعند على صحتك انا مش فاهمه
مروان قال : لا انا بقيت كويس خلاص يا نجمه فما فيش داعي نروح للدكتور
نجمه قالت باستغراب : بقيت كويسه ازاي يعني مش كنت لسه بتقول انك مش قادر تاخذ النفس فجاه كده يعني بقيت كويس ولا انت بتقول كده وخلاص عشان ما نروحش للدكتور يا مروان بلاش عند خلينا نروح للدكتور يشوفك انت تعبان من ايه
مروان قال : لا والله يا نجمه ما بقولش كده وخلاص انا فعلا بقيت كويس وما فيش داعي نروح للدكتور
نجمه قالت بدهشه : طب ازاي ده بقيت كويس وانت لسه كنت بتقول مش قادر اخذ النفس
مروان قال : ما اعرفش بس انا حاسس اني بقيت كويس وما عدتش حاسس اني مخنوق وبقيت اخد نفسي كويس
نجمه قالت : طيب يا مروان بما انك بقيت كويس خلاص بلاش نروح للدكتور
مروان قال : بس انتي كويسه
نجمه قالت بحزن : وهتفرق معاك ايه اذا كنت كويسه ولا لا امشي يا مروان وسيب ايدي خلينى امشي انا كمان مش انا قلت لك ان انا مسامحاك خلاص امشي وزي ما قلت لك عايزاك تختفي من حياتي وما عدتش عايزه اشوف وشك تاني
مروان قال بقلق : طيب يا نجمه همشي بس قولي لي انتي كويسه
نجمه قالت بحزن : عايزني ابقى كويسه ازاي بعد اللي انت قلته لي ده يا مروان ونزلت الدموع من عينيها وبعدين هتفرق معاك ايه خلاص يا مروان امشي
مروان قال بقلق : لا هتفرق معايا يا نجمه اني اعرف انتي كويسه ولا لا عاوزه امشي وانا مطمن عليك انا ما عدتش هشوفك تاني علشان كده قولي لي انتي كويسه ولا لا
وبتنظر له نجمه والدموع نازله من عينيها وانهارت من العياط وقالت : امشي يا مروان امشي
مروان قال بحزن : امشي ازاي وانا شايفك في الحاله دي
ومنهاره نجمه من العياط وقالت بنرفزه : خلاص خليك واقف همشي انا وماشيه
وبينظر لها مروان بحزن
ووقفت نجمه وهي منهارة من العياط ايدها اللي في ايده مروان والتفت وراها لقيت ايدها لسه مسكها مروان ونظرت له وقالت: سيب ايدي خلني امشي بقي
وراح مروان ووقف قدامها وهي بينظر لها وقال بحزن : انت ليه بتعملي في نفسك كده يا نجمه ما انا قلت لك اني همشي وما عدتش هتشوفي وشي ثاني يبقى ليه بتعيطي بقى وبعدين انا اعتذرت لك على اللي انا قلته لك وانا عارف ان ما كانش ينفع اقول لك كده بس انتي اللي خلتيني افقد اعصابي واقول لك كده وانت سامحتيني على اللي انا قلته ولا انتي ما سامحتنيش وقلت لي كده وخلاص
ومنهاره نجمه من العياط وقالت : لا يا مروان مابقولش كده وخلاص انا سامحتك
مروان قال بقلق : طيب ليه بتعيطي دلوقتي ومنهارة بالشكل ده بما انك سامحتيني
ومنهاره نجمه من العياط وقالت : علشان مش قادره انسى اللي انت قلته لي يا مروان
مروان قال بقلق : يبقى انت ما سامحتنيش يا نجمه
ومنهاره نجمه من العياط وقالت : لا يا مروان سامحتك
مروان قال : طب ازاي يا نجمه سامحتيني زي ما بتقولي وانت مش قادره تنسي اللي انا قلته لك
ومنهاره نجمه من العياط وقالت: علشان مش سهل عليا انسى اللي انت قلته لي يا مروان كده على طول وصدقني لو ما كنتش سامحتك ما كنتش قلت لك كده انا سامحتك يا مروان
مروان قال بقلق : طيب يا نجمه قولي لي اعمل ايه علشان تنسي اللي انا قلته لك ده وانا اعمله بس بطلي عياط
ومنهاره نجمه من العياط وقالت : تسيبني ومشي يا مروان
مروان قال بحزن : بس يا نجمه
وقطعت نجمه كلامه وهي منهاره من العياط وقالت : علشان خاطري يا مروان سيبني امشي حرام عليك انا ما عدتش قادره استحمل ان انت بتعمله فيا ده سيبني امشي بقى سيبني ونظرت الارض وانهارت اكتر من العياط
مروان قال بحزن : طيب يا نجمه هسيبك تمشي وانا زي ما قلت لك مش هتشوفي وشي ثاني والتفت لايدها اللي مسكها وسابها ونظر لنجمه
ونظرت نجمه لايدها والتفت لمروان وهي منهارة من العياط ومشت مسرعة
وبينظر لها مروان وهي ماشيه بحزن
ودخلت نجمه البيت وهي منهارة من العياط
وبينظر مروان علي البيت بحزن وماشي
في البيت :
وطلعه علي السلم واتذكرت كلام مروان اللي قاله فوقفت وانهارت من العياط اكتر وقعده علي السلم وقالت بوجع وبصوت مرتفع : اهااااا وحطها ايديها علي وشها
وسمع مروان وهو بره جانب البيت وماشي بحزن صوت نجمه فوقف والتفت وراها علي البيت وقال بقلق : نجمه ودخل مسرعا البيت وبينظر قدامه لقي نجمه قاعدة علي السلم وحطها ايديها علي وشهاوراح لعندها ووقف قدامها نجمه
وشالت نجمه ايديها من علي وشها وهي منهارة من العياط لقيت مروان قدامها وقالت : انت ايه اللي جابك تاني مامشتش ليه
مروان قال بقلق:انا كنت ماشي بس سمعت صوتك بتصرخي فجيت اطمن عليكي ليكون جرلك حاجه وبعدين انتي ايه اللي مقعدك كده علي السلم مطلعتش ليه شقتكم
وبتنظر له نجمه ومنهارة من العياط ونظرت لتحت علي السلم
وبينظر لها مروان بحزن وقعد قدامها علي رجليها
وقال بقلق : وبعدين يانجمه هتفضل تعيطي كده لغاية امتا انتي كده هتتعبي وبعدين الدكتور قال انك لازم تكون هديها علشان ما يجيلكيش ضيق تنفس وتفقدي الوعي تاني
والتفت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : اهاااا صحيح انت ليه مقلتيش ان الدكتور قال كده وانا في مكتبك
مروان قال : علشان انتي كنتي ساعتها متعصبها فلو كنت قوتلك كده كنتي هتتعصبي زيادة فقولت احاول انا متكلمتش معاكي علشان معصبكيش زيادة واحاول اهديكي
ومنهارة نجمه من العياط وهزت راسه وقالت : تهديني يا انت خلتني انهار اكتر من العياط يا مروان
مروان قال : ما انتي اللي كنت عنيدة يانجمه انا ماكنتش عاوزك تمشي وانتي في الحالة دي كان ممكن يجرلك حاجه وانتي تعبانه كده وحاولت افهمك ده بس انتي ماكنتش راضيه تسمعي مني وانهارتي من العياط زي ما انتي منهارة من العياط كده العياط عمره ما بيحل حاجه يانجمه صدقني مش هتستفيد غير ان عنينكي توجعك وتتعبي بس مش هتستفيد غير كده بس العياط يحل حاجه لا يانجمه مش بيحل حاجه
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : امال عاوزني اعمل ايه ما انا مش قادرة استحمل الوجع اللي انا حاسه يا مروان
مروان قال بحزن : انا عارف ان الوجع صعب واني انا وجعتك بكلام اللي قولته لك بس عياطك ده هخلي وجعك يزيد مش يروح يانجمه ومش هتقدري تنسي اللي انا قولته علشان كده لازم تبطلي عياط وحاولي ماتفكريش في اللي حصل ده علشان صحتك مش انتي لسه قايله لي بره من شويه ان بلاش ابقي عنيد في صحتي وكنتي عاوزني اروح للدكتور انتي كمان بلاش تبقي عنيده وبطلي عياط علشان ماتتعبيش حاولي تهدي شويه وماتفكريش في اللي حصل ده
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : مافكرش في اللي حصل ده وانا سمعه صوتك لسه في اذنيه وانت بقولي كده يبقي عاوزني مافكرش فيه ازاي بس وانهارت من العياط سبني يامروان وامشي وهتقوم
ومسك مروان ايدها وهو بينظر لها ووقفها وقال بحزن: طيب بلاش تعيطي يانجمه وحاولي تتكلمي وانا هسمعك بدل ما تعيطي
ونظرت له نجمه وهي منهارة من العياط وقالت : هتكلم اقول ايه هو انا قادرة اتكلم يامروان علشان تقولي اتكلمي
وبينظر لها مروان وهو ماسك ايدها وقال بحزن : طيب قولي لي اعمل ايه علشان ترتاحي يانجمه وتبطلي عياط وتهدي بس
ومنهارة نجمه من العياط وقالت : متعملش حاجه يامروان وسبني بقي مش عاوزه اشوفك تاني وشالت ايدها من ايده مروان وقامت من علي السلم وطلعت مسرعة لفوق
وبينظر لها مروان وهي طلعها بحزن وقام وهو بينظر لها
وطلعت نجمه علي شقتهم ووقفت قدام الباب وهي منهارة من العياط وحطت ايدها في جيبها وطلعت المفتاح وفتحت الشقة ودخلت مسرعه وقفلت الباب وراها ووقفت وراها وانهارت من العياط
وسمع مروان صوت باب الشقة وهو واقف علي السلم بحزن وهز راسه والتفت وراها ونزل من علي السلم وخرج من البيت وقال لنفسه بخوف: اعمل ايه بس مش هقدر امشي واسيبها وهي في الحاله دي ونظر على البيت كمان هي مش عايزه تسمع مني هتفضل تعيط كده لما تتعب انا عارف لازم اخليها تبطل عياط بس ازاي وهي طلعت على شقتها ولو طلعت باباها هيحصي و هيعرف اللي حصل وساعتها هسبب لها مشكله تانيه ووالدها هيزعل منها اعمل ايه بس والتفت قدامه علشان تبطل عياط بس وبيفكر
في شقه نجمه :
واقفه نجمه وراها باب الشقة ومنهارة من العياط وراحت مسرعة علي غرفتها ووقفت قدامها وفتحت الباب ودخلت الغرفة وقفلته وراها وراحت علي السرير ورمت المفتاح عليه وقعدت ومسكت الخددية وحطته وشها فيها وانهارت اكتر من العياط
امام البيت :
وقف مروان وقال لنفسه بتفكير : اعمل ايه بس والتفت علي يمينه لقي بيت عم شقيق ايوه عم شفيق هو اللي ممكن يساعد نجمه انها تبطل عياط بس لو عرف بل حصل هيضايق مني تاني وهيطردني علشان نجمه بتبكي بسببي وساعتها هقوله ايه مش هقدر اقوله حاجه وبعدين هو مايعرفش اللي بيني وبين نجمه يبقي هخليه يساعدها ازاي بس ماهي نجمه لازم تبطل عياط باي طريقه بس ازاي ايوه ما قلتش لعم شفيق عن أي حاجه واخليه يكلمها وياخد باله منها وساعتها نجمه هتبطل عياط اما اطلعه وراح مسرعا علي بيت عم شقيق ودخل البيت وطلع مسرعا علي شقة عم شفيق ووقف قدامها ومد ايده وبيرن الجرس باستعجال
في الشقه :
في غرفة عم شفيق :
وفاق عم شفيق من النوم علي صوت الجرس وقال لنفسه بنعس : ايه ده مين اللي جاي دلوقتي وقعد علي السرير استر يارب وقام من علي السرير وراح عند باب الغرفة وخرج منه ورايح عند الباب طيب جاي مالك مستعجل كده ليه ووقف قدام الباب ومد ايده وسرج النور الصالة والتفت للباب وفتحه ونظر لقي مروان وباستغراب مروان
وشال مروان ايده من علي الجرس وهو بينظر لعم شفيق بقلق
عم شفيق قال بدهشة : في ايه يامروان انت كويس
مروان قال بقلق : اه ياعم شفيق كويس معلشي ان ازعجتك في الوقت ده
عم شفيق قال : لا مافيش ازعج ولا حاجه ده بيتك تجي في اي وقت يامروان وانا مبسوط انك جيت تاني اتفضل
مروان قال : لا ياعم شفيق شكرا انا جاي بس اقولك انك تكلم نجمه
عم شفيق قال باستغراب : اكلم نجمه
مروان قال بقلق : ايوه
عم شفيق قال بقلق : ليه مالها نجمه
مروان قال باربتاك : ها لا مافيش ياعم شفيق
عم شفيق قال بقلق : مافيش ازاي امال عوزني اكلمها ليه يامروان
مروان قال بتوتر : ها اصل يا عم شفيق كنت عاوز اعرف الوجع اللي في رجلها خاف خلاص ولا رجعت تاني رجلها توجعها
عم شفيق قال بابتسامه : يعني جاي في الوقت المتأخر ده يامروان علشان تتطمن علي نجمه ونظر لشكل مروان وباستغراب ايه ده يا انت كمان جاي بترنج ومغيرتش حتي هدومك ونظر لمروان
والتفت مروان علي نفسه بقلق
وبينظر له عم شفيق وقال بابتسامة: انت خايف علي نجمه اوي كده يامروان لدرجه انك جيت بسرعه بترنج ومغيرتش هدومك
والتفت له مروان وقال باربتاك : ها
عم شفيق قال بابتسامه : ها ايه يامروان تعال ادخل
مروان قال بقلق : لا ياعم شفيق شكرا بس اتصل بيها واعرف اذا كنت كويسه ولا لا
عم شفيق قال بابتسامه : لا متخافيش يامروان هي كويسه والوجع اللي في رجلها خف خلاص
ما انا قوتلك علي التليفون لما كنت اتصلت بك وبعدين انت ماكلمتهش ليه ما انت معاك رقمها كنت كلمها واطمن عليه بدل ما تجي لغاية هنا بهدوم البيت
مروان قال بتوتر : ها ما انا لو كلمتها يا عم شفيق مش هترد علشان انت عارف ان احنا متخنقين
عم شفيق قال : اهااا بس لو كلمتها وانت خايف عليها كده هتصلحها يامروان وبعدين نجمه طيبه زي ماقوتلك مش بتشيل من حد يعني ماتقلقش يامروان هي بتغضب شويه وبعد كده بتنسي اللي حصل
مروان قال بقلق:بس فيه وجع مابيروحش بسهولة ياعم شفيق حتي لو احنا طيبين وبنسامح بنفضل حاسين بي برده
عم شفيق قال باستغراب : تقصد ايه يامروان
مروان قال باربتاك : ها ماقصدتش حاجه اتصل بيها
ياعم شفيق واعرف اذا كانت كويسه ولا لا
عم شفيق قال بابتسامه : يا مروان متقلقش هي كويسة والله وكانت عندي من شويه هي وجمال وكانت كويسه وبعدين تلقيها نايمه دلوقتى ماينفعش اتصل بيها الوقت اتاخر
مروان قال : لا ياعم شفيق هي صاحيه
عم شفيق قال باستغراب : صاحيه
مروان قال بقلق : ايوه
عم شفيق قال بدهشة : وعرفت منين انها صاحيه يامروان
مروان قال باربتاك : ها هي مش كانت بتذاكر ياعم شفيق عندك يبقي تلقيها لسه صاحيه بتذاكر برده
عم شفيق قال : اهااا
مروان قال بقلق : اتصل بيها ياعم شفيق اطمن عليها علشان خاطري
عم شفيق قال بابتسامه : انت باين عليك قلقنا عليها اوي حاضر هتصل بيها علشان تتطمن تعال ادخل لما اجيب التليفون واتصل بها
مروان قال : لا ياعم شفيق انا هفضل واقف هنا روح انت هات التليفون
عم شفيق قال : لا طبعاً مايصحش تفضل واقف علي الباب كده ادخل يامروان
مروان قال : لا ياعم شفيق مافيش داعي اني ادخل انا هستنك هنا روح حضرتك بس هات التليفون يلا
عم شفيق قال : يامروان مايصحش تفضل واقف علي الباب كده اتفضل ادخل والا هزعل منك والله ادخل يامروان
مروان قال : طيب ياعم شفيق ودخل الشقة ووقف جانب الباب
وقفل عم شفيق الباب ونظر له وقال : اتفضل ادخل اقعد انا هجيب التليفون من الغرفة جوه وهجي لك
مروان قال بقلق : طيب ياعم شفيق بس بقولك ايه متقولش لنجمه ان انا عندك هنا او اللي قوتلك انك تتصل بيها
عم شفيق قال باستغراب : ليه يامروان انت خايف عليه وجيت لغاية هنا علشانها مش عاوزها تعرف ليه بقي
مروان قال بقلق : ها كده ياعم شفيق لو سمحت ماتقولهش اني هنا او انا اللي قوتلك اتصل بيها
عم شفيق قال : طيب يامروان مش هقولها هروح اجيب التليفون
مروان قال بابتسامة خفيفة : طيب ياعم شفيق
ومشي عم شفيق
وبينظر له مروان وهو ماشي بقلق
ودخل عم شفيق غرفته واخذ تليفونه وخرج من الغرفة ونظر لقي مروان لسه واقف عند الباب ورايح له
وقال : مدخلتش ليه يامروان تقعد زي ماقوتلك
ونظر له مروان وقال : معلشي ياعم شفيق انا مش عاوز اقعد
ووقف عم شفيق جانب مروان وهو بينظر له وقال بابتسامة : طيب بس انا ماكنتش اعرف انك بتخاف علي نجمه اوي كده يامروان لدرجه انك مش قادر تقعد من خوفك عليها
مروان قال بقلق : ها معلشي ياعم شفيق اتصل بيها بقي
عم شفيق قال بابتسامه : طيب هتصل بيها والتفت لتليفونه وهيتصل
مروان قال بقلق : افتح الاسبيكر ياعم شفيق
والتفت له عم قال بابتسامة: حاضر يامروان ونظر لتليفون وبيتصل بنجمه وفتح الاسبيكر
وبينظر مروان للتليفون بقلق
والتفت عم شفيق لمروان بابتسامة
في شقة نجمه :
في غرفة نجمه :
قعدة نجمه علي السرير ومسكه المخدة وحطه وشها فيها ومنهارة من العياط ورن تليفونها وهو علي المكتب وسمعته وشالت وشها من المخده والتفت لتليفونها علي المكتب وهي منهارة من العياط وقالت لنفسها : مين اللي بيرن ده وقامت من علي السرير وراحت عند المكتب ووقفت قدامه وبتنظر لتليفونها وهو علي المكتب لقيت عم شفيق هو اللي بيتصل وباستغراب عم شفيق بيتصل بي في الوقت المتأخر ده وبقلق ليكون تعبان ولاحاجه وحطت ايديها علي وشها ومسحت دموعها واخذت التليفون من علي المكتب وفتحت الخط الو
وبينظر مروان للتليفون بقلق
والتفت عم شفيق للتليفون وقال : الو ايوه يانجمه ياحبيبتي
نجمه قالت بقلق : ايوه ياعم شفيق انت كويس
والتفت مروان لعم شفيق ونظر لتليفون بقلق
وبينظر عم شفيق للتليفون وقال باستغراب : اه ياحبيبتي كويس ليه
نجمه قالت : لا مافيش اصل انت مش متعود تتصل بي في الوقت المتأخر كده فإفتكرت انك تعبان ولا حاجه
عم شفيق قال : لا ياحبيبتي متقلقيش انا كويس
نجمه قالت : طيب الحمد لله
عم شفيق قال باستغراب : انما انتي مال صوتك
والتفت مروان لعم شفيق بخوف ونظر للتليفون
نجمه قالت باربتاك : ها مافيش ياعم شفيق
عم شفيق قال : مافيش ازاي يانجمه يا انتي صوتك متغير زي ما تكوني معيط ولا حاجه
ونظر مروان لعم شفيق بتوتر والتفت للتليفون
نجمه قالت بتوتر : ها لا ياعم شفيق مش معيطه ولا حاجه ونزلها الدموع من عينيها اظهار صوتي تعب من كتر القراءة اصل انا كنت بذاكر وحطت ايدها علي وشها ومسحت دموعها
عم شفيق قال : طيب ياحبيبتي
وبينظر مروان للتليفون وقال لنفسه بحزن : باين بتعيط لسه انا ليه بس قولتها كده كان المفروض
مافقتش اعصابي كده وقولها وهز راسه
نجمه قالت : انما قولي يا عم شفيق انت لسه مانتش ليه
عم شفيق قال : ها ونظر لمروان
ونظر مروان لعم شفيق وهز راسه ب لا
والتفت عم شفيق للتليفون وقال : ما انا مش جاي لي نوم يانجمه فقولت اتصل بكي اتكلم معاكي شويه
والتفت مروان لتليفون بقلق
نجمه قالت : اهااا بس معلشي ياعم شفيق مش هقدر اتكلم معاك علشان عندي مذاكرة و بكرة ان شاء الله هبقي اجي وقعد معاك ونتكلم
عم شفيق قال : طيب ياحبيبتي بس انتي كويسه ولا رجلك رجعت توجعك تاني ونظر لمروان
والتفت مروان لعم شفيق ونظر لتليفون بقلق
نجمه قالت : لا ياعم شفيق مرجعتش توجعني تاني وانا كويسه متقلقش
ونظر عم شفيق للتليفون وقال : طيب ياحبيبتي ابقي اشربي حاجه ساخنه قبل ماتنامي علشان صوتك ماشي
نجمه قالت : حاضر ياعم شفيق تصبح علي خير
عم شفيق قال : وانتي من اهله ياحبيبتي ومع السلامه
نجمه قالت : سلام وقفلت الخط وبتبكي
وحطت التليفون علي المكتب وراحت عندها السرير وقعدت وحطت راسها علي الخددية وانهارت من العياط
في شقة عم شفيق :
وفقل عم شفيق الخط والتفت لمروان وقال بابتسامة : ها اطمنت يامروان انها كويسه
ونظر له مروان وقال بحزن : ها اه ياعم شفيق ابقي خلي بالك منها
عم شفيق قال باستغراب : اخلي بالي منها
مروان قال : ايوه
عم شفيق قال بدهشة : انت بتوصني علي نجمه يامروان دي بنتي يعني مش محتاج حد يوصني عليها وبعدين بما انك خايف عليه اوي كده يامروان بتتخانق معها ليه وبتزعلها منك
مروان قال بحزن : انا كمان زعلان ياعم شفيق والله
عم شفيق قال : يبقي خلاص يامروان اتكلم معها واصلحوا بما انك زعلان كده وخايف عليها
مروان قال بقلق : مش هينفع ياعم شفيق اروح لها
عم شفيق قال باستغراب : ليه يامروان انا عارف ان اللي عملته معاك في الكافيه غلط بس
وقطع مروان كلامه وقال باستغراب : في الكافيه
عم شفيق قال : ايوه ماهي نجمه قالت لي علي كل حاجة
مروان قال بصدمه : ايه —————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى