روايات

رواية عرض جواز الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم أسماء صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية عرض جواز الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الثاني والأربعون

رواية عرض جواز البارت الثاني والأربعون

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الثانية والأربعون

توقفنا لما قعد الاستاذ شهاب علي الكرسي قدام كريم وقال : بس يافندم ومروان بيه عمل الكتب اللي نزلت السوق دي 50 جنيه علي كل كتاب يعني يا فندم اي حد هشيتري اي كتاب من الكتب بتاعتنا هياخد 50 جينه علي الكتاب اللي اشترها
كريم بدهشه : ايه 50 جنيه
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم هو حضرتك متعرفش مروان بيه ملقش لحضرتك
كريم : ها لا مروان ملقيش حاجه اصل انا كنت مشغول علشان كده ملقيش حاجه
الاستاذ شهاب : اهاااا
كريم باستغراب : بس ازاي يعني هو احنا المفروض ناخد من اللي هيشتري الكتب ولا نديله يااستاذ شهاب
الاستاذ شهاب : لا طبعاً يافندم المفروض ناخد منه
كريم بدهشه : طيب ازاى بقي مروان يعمل كده ويعطي اللي هيشتري اي كتاب 50 جينه انا مش فاهم
الاستاذ شهاب : انا كمان يا فندم لما شوفت الاعلان اللي نزلتوا الشركه مافهمتش ليه مروان بيه عمل كده وخلي علي كل كتاب 50 جنيه اللي هيشتريه وغير كده يا فندم هو طلب مني قبل ما ينزل الإعلان ده اني اسحب كل الكتب بتاعتنا من السوق وسايب بس كميه كتب صغيرة
كريم باستغراب : تسحب كل الكتب
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم
كريم بدهشة : طيب وليه مروان طلب منك كده
الاستاذ شهاب : مش عارف يافندم وانا لما سالته قالي هتفهم بعدين بس
كريم باستغراب : بس ايه
الاستاذ شهاب : بس لما نزل الاعلان ده الدنيا اتقلبت
كريم بدهشة : الدنيا اتقلبت
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم واصحاب المحلات بقوا يكلموني كل شويه ونسبه المبيعات ارتفعت ارتفاع كبير وروحت لمروان بيه ابلغه ان نسبه المبيعات ارتفاعت بس الغريب يافندم ان لما روحت قولته لمروان بيه ان نسبه المبيعات ارتفعت متفجئش خالص زي مايكون كان عارف ان ده هيحصل
كريم باستغراب : كان عارف
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم
كريم بدهشة : ازاي يعني مروان كان عارف
الاستاذ شهاب قال : مش عارف يافندم بس انا لما قولته ماكنش متفاجي خالص
كريم : يمكن يكون حد قاله يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : لا يافندم معتقدتش
كريم باستغراب : ليه استاذ شهاب متعقدتش
الاستاذ شهاب : اصل يافندم مروان بيه لما دخلته المكتب قالي انه كان لسه هتصل بي علشان اجي له يعني ولو كان عرف ماكنش هتصل بي يافندم
كريم : اه صح طيب لو هو مش عارف طيب متفجش ليه لما انت قولته يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : مش عارف يافندم بس انا لما سؤال تاني هو خلني ليه يعني اسحب الكتب كلها من السوق وليه خلها اي حد هيشتري الكتاب ياخد 50 جنيه علشان انا ماكنتش فاهم وكانت عاوز افهم
كريم : طيب ومروان قالك هو عمل ليه كده يا استاذ شهاب لما سالته ولا برده ملقكش
الاستاذ شهاب : لا يافندم مروان بيه قالي المرة دي
كريم : طيب كويس قالك هو عمل ليه كده بقي
الاستاذ شهاب : قالي يافندم انه عمل كده للسببين
كريم باستغراب : سببين
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم
كريم بدهشة : وايه هما السببين دول يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : السبب الاول يافندم انه عاوز الناس ترجع تاني تشتري الكتب وتقرا
كريم باستغراب : بس يا استاذ شهاب الناس اللي هتشتري الكتب دي مش هتقرها هي رايحه بس علشان 50 يعني مايهمش الكتاب
الاستاذ شهاب : حضرتك معاك حق يافندم ومروان بيه عارف كده ان الناس رايحين علشان 50 جينه اللي هياخدوا لما يشتروا الكتاب
كريم بدهشة : طيب اما مروان عارف ده يبقي قال ليه انه عمل كده علشان عاوز الناس ترجع تقرا تاني
الاستاذ شهاب : هو قالي يافندم حتي لو مش كل الناس اللي اشتريت الكتب هتقرا المهم انهم اشتروا الكتب وكمان علشان نسبه المبيعات ترتفع
كريم بابتسامة : اهااا طيب والسبب التاني يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : السبب التاني يافندم انه عاوز يساعد الناس
كريم باستغراب : يساعد الناس
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم ماهو مروان بيه لما يخلي علي كل كتاب 50 جنيه ياخدها اللي هيشتريه كده بيساعد الناس يافندم وقالي انه هو صحيح مبلغ صغير بس يمكن يساعد الناس شويه في ظروفهم وكده انا هستفيد وهما كمان هيستفيدوا
كريم بابتسامة : اهاااا
الاستاذ شهاب : وطلب مني يافندم بعد كده ان انزل كميه كتب لاصحاب المحلات ان احنا بنتعامل معها ومانزلش الكتب كلها
كريم باستغراب : طيب ليه ماتنزلش الكتب كلها مش انت بتقول يا استاذ شهاب ان نسبه المبيعات ارتفعت
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم ارتفعت والاقبال علي الكتب بتاعتنا كبيرة ولغاية دلوقتي برده الناس كتيرة بتروح بتشتري الكتب بتاعتنا من المحلات الكتب اللي احنا بنتعامل معها
كريم : طيب بما انه كده ليه مروان طلب منك متنزلش كتب كلها السوق
الاستاذ شهاب : انا سالته برده يا فندم نفس السؤال ده هو قالي انه عاوز نسبه المبيعات ترتفع اكتر واكتر علشان لو احنا نزلنا الكتب كلها كده نسبه المبيعات مش هترتفع
كريم بابتسامة : اهااا وبصوت منخفض لا ذكي يامروان عاوز تستفيد علي قده ماتقدر من اقبال الناس تطلعت مش سهل يامروان
الاستاذ شهاب باستغراب : بتقول حاجة يافندم
كريم : ها لا يا استاذ شهاب مابقولش حاجه ونزلت كميه الكتب اللي قالك عليها مروان
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم طبعاً نزلتها بس بعد كده مروان بيه طلب مني اني معتش انزل اي كميه كتب تانيه السوق
كريم بدهشة : ايه معتش تنزل كتب السوق
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم
كريم باستغراب : طيب وليه والاقبال علي الكتب كبيرة يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : انا سالت مروان بيه نفس السؤال ده يافندم
كريم بدهشة : طيب وقالك ايه لما سالته
الاستاذ شهاب : ملقيش حاجه يا فندم
كريم باستغراب : ازاي يعني ملقكش مش انت سالته
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم سالته بس هو مرضش يقولي بس بعد ما نفذت اللي هو طلبه ده بقيت الناس كلها بتسال علي الكتب بتاعتنا في محلات الكتب اللي احنا بنتعامل معاهم ملقكش ازاي يافندم لا كانوا بيدور عليهم كمان لدرجه يافندم انهم لما كانوا بدخلوا محلات الكتب بتاعتنا وميقولوش الكتب بتاعتنا وماكنوش بيشتروا حاجه وبيخرجوا واصحاب المحلات كلموني وكانوا مضايقين من ده
كريم : معاهم حق بالصراحه ماهما كده بيخسروا والمحلات بتاعتهم واقفه مابشتغلش
الاستاذ شهاب : علشان كده يا فندم انا روحت وبلغت مروان بيه بل حصل ده وليه هو عملت كده
كريم : طيب مروان قالك ليه لما انت بلغته يا استاذ شهاب
الاستاذ شهاب : قالي انه ده هو اللي عاوزه
كريم باستغراب : اللي عاوزه
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم مروان بيه عمل كده وطلب مني اني منزلش اي كتب تانيه بعد الكميه دي علشان كان عاوز الناس تسال ودور علي الكتب بتاعتنا
كريم بدهشة : طيب ليه كان عاوز كده انا مش فاهم
الاستاذ شهاب قال : هو قالي يافندم انه عمل كده علشان الطلب علي الكتب بتاعتنا يبقي أضعاف مضاعفة يافندم غير لما تبقي موجوده في السوق وطلب مني اني انزل الكتب كلها السوق
كريم بابتسامة : اهااا يعني مروان كان عارف ان ده هو اللي هيحصل
الاستاذ شهاب : لا يافندم هو ماكنش يعرف ده هو كان متوقع ان ده هيحصل
كريم باستغراب : متوقع
الاستاذ شهاب : ايوه يافندم هو قالي انه كان متوقع ده وان محدش يعرف الغيب غير الله سبحانه وتعالي
وبينظر لها كريم بابتسامه
الاستاذ شهاب : تعرف يا فندم انا ماشوفتش حد زي مروان بيه كل اصحاب الشركات اللي في السوق بتفكر بس ازاي تستفيد ومايهمش حاجه تانيه غير المكسب بس مروان بيه مش كده بيفكر ازاي هو يستفيد والناس كمان تستفيد وافكاره دايما مختلفة ومتميزة يافندم هو اللي طلب مني اعمل اللي انا قلت لحضرتك عليه ده انا بصراحه كنت خايف اعمل ده يا فندم علشان الشركه كده هتخسر بس الحقيقة يافندم ان الشركه كسبت أضعاف مضاعفة ومخسرتيش وكل ده بسبب فكرة مروان بيه اللي طلب مننا ننفذها تفكير مروان بيه يافندم مخلي الشركه دايما متطورة وتكبر وتبقي من اكبر الشركات في السوق هو صحيح ايام عابد بيه الله يرحمه كانت الشركه من اكبر الشركات في السوق بس مروان بيه خلها بسبب تفكيره ده تكبر اكبر ومحدش قادر ينافسه في السوق يافندم انا سعيد جدا ان اتعرفت علي مروان بيه وبيشتغل هنا علشان مروان بيه ذكي وعارف كويس هو بيعمل ايه ويستهل فعلا يبقي رئيس مجلس إدارة الشركه دي بعد عابد بيه الله يرحمه واحنا هنا كلنا في الشركه بنتعلم منه ربنا يخليه لنا يارب يكبر الشركه اكتر واكتر
وبينظر له كريم وقال بابتسامه : طيب يا استاذ شهاب كده خلاص قولتي علي كل حاجة تخص المبيعات ولا لسه فيه حاجة تانية
الاستاذ شهاب : لا يافندم مافيش حاجه تانيه انا قلت لحضرتك علي كل حاجة تخص المبيعات بس لازم حضرتك تشوف الملفات دي والتفت للملفات برده ونظر لكريم علشان تفهم اكتر
ونظر كريم للملفات والتفت للاستاذ شهاب وقال : طيب يا استاذ شهاب هشوفها بكره علشان انا مش فاضي دلوقتي ولازم امشي
الاستاذ شهاب : طيب يا فندم
كريم : طيب اسيبك بقي تشوف شغلك وانا اسف اني عطلتك وقام من علي الكرسي وهو بينظر له
وقام الاستاذ شهاب من علي الكرسي وهو بينظر له وقال : لا يافندم معطلتنيش ولا حاجه انا تحت امرك واي حاجه حضرتك مش فهمها بخصوص المبيعات انا موجود قولي وانا افهمها لحضرتك
كريم بابتسامة : شكرا يا استاذ شهاب انا فهمت اللي انت قولته وبكرة ان شاء الله هبقي اشوف الملفات دي
ونظر الاستاذ شهاب للملفات والتفت لكريم قال بابتسامة : ان شاء الله يا فندم
كريم بابتسامة : طيب عن اذنك
الاستاذ شهاب : اتفضل يافندم
ووقف كريم قدام باب المكتب وفتحه وخرج وقفله وراها ووقف مكانه وقال لنفسه : اما اروح اقول لمروان اني خلصت مع الاستاذ شهاب ورايح علي المطبعه علشان اقبض الراتب بتاعتي بدل ما يزعل مني علشان مشيت من غير ماقوله اروح اقوله احسن وبعدين ابقي امشي اروح علي المطبعه ومشي
في مكتب الاستاذ شهاب :
ووقف الاستاذ شهاب والتفت للملفات اللي علي الترابيزة وقال لنفسه : تعالوا اما حطكم مكانكم
وراح عند الدولاب اللي فيه الملفات ووقف قدامه وحطهم فيه وقفله ونظر وراها بس مروان بيه عاوز كريم بيه يشتغل في الشركه ليه دلوقتي ده لسه مخلصش جامعه ما كان يستني لما يخلص جامعه وبعدين يبقي يخليه يشتغل في الشركه تلقيه عاوز يخليه يدرب علي الشغل لغاية مايخلص جامعه علشان كده طلب مني افهمه كل حاجه عن المبيعات المهم اروح اكمل شغلي
في الطرقه :
راح كريم علي مكتب مروان ونظر لنجوي السكرتيره لقها قاعدة علي كرسي مكتبها بتشتغل فاراح لعندها ووقف قدامها وهو بينظر لها وقال : نجوي
والتفت نجوي قدام لقيت كريم بيه وقالت : ايوه يافندم وقامت من علي الكرسي
كريم : بلغي مروان اني انا بره وعاوز اقابله
نجوي : طيب ماحضرتك تدخله يافندم مروان بيه مش مع حد جوه
كريم : لا بلغيه وانا هستني هنا يلا
نجوي باستغراب : حاضر يافندم ومشت
وبينظر لها كريم وهو ماشيه وقال لنفسه بضيق : انامش فاهم لازم يعني اقول لنجوي اني انا عاوز ادخله علشان ادخله علي العموم انا وافقت علي الشرط دي ولازم ابقي قده كلمتي اما اقعد لغاية ما تبلغه
ورايحه نجوي السكرتيره علي مكتب مروان وقالت لنفسها باستغراب : غريبه كريم بيه يعني اول مرة يجي وميدخلش لمروان بيه علي طول ويطلب مني ان ابلغ مروان بيه انه بره ايه اللي خلها يتصرف كده يا كان بيضيق لما بوفقه وهو داخل لمروان بيه دلوقتي بيطلب مني ابلغ مروان بيه يمكن مروان بيه هو طلب منه كده انه مايدخلش عليه غير لما يستاذن علشان كده هو اتصرف كده لا معتقدتش ده اخوه يعني مش حد غريب علشان يطلب منه انه يستاذن لما يدخل عليه العموم اما اروح ابلغ مروان بيه وخلاص ووقفت قدام باب مكتب مروان بيه وخبطت عليه
وقعد مروان علي كرسي مكتبه وسنده راسه عليه ونظر لتليفونه وسرح وفاق علي خبط الباب والتفت له وشال راسه من علي الكرسي وقال :ادخل
ودخلت نجوي السكرتيره المكتب والتفت وراها وقفلت باب المكتب ونظرت لمروان بيه ورايحه لعنده
ونظر لها مروان وقال : في ايه يانجوي
ووقفت نجوي السكرتيره مكانها وهي بتنظر له وقالت : كريم بيه بره يافندم وعاوز يقابل حضرتك
مروان باستغراب : كريم وطلع شويه قدام وسنده ايده علي المكتب وهو بينظر لها
نجوي : ايوه يافندم
ونظر مروان علي المكتب وقال بصوت منخفض وبابتسامة : كويس بدا ينفذ الشروط اهوه وحط تليفونه قدامه والتفت لنجوي السكرتيره طيب خليه يدخل يانجوي
نجوي : حاضر يافندم بس حضرتك كويس
مروان باستغراب : اه كويس
نجوي : طيب الحمد لله اصل انا سالت الانسه اللي كانت عند حضرتك لما خرجت من عندك حضرتك
مروان بدهشة : انسه
نجوي : ايوه يافندم
مروان باستغراب : انسه مين دي اللي كانت عندي اه تقصدي نجمه اقصد الانسه نجمه
نجوي قالت بضيق : ايوه يافندم هي انا سالتها لما خرجت من عند حضرتك اذا كنت حضرتك بقيت كويس ولا لا علشان يعني اطلب الدكتور خليل لو ماكنتش حضرتك كويس بس
مروان بدهشة : بس ايه يانجوي
نجوي : بس مش عارفه هي اتصرف معايا كده ليه
مروان باستغراب : اتصرفت معاكي ليه هي عملت ايه
نجوي : معملتش حاجة يافندم بس قالت لي وبتحكي له علي اللي حصل
وبينظر لها مروان بدهشه
وحكتله نجوي السكرتيره علي اللي حصل وقالت : انا مغلطتش فيها يافندم وكنت بكلمها بكل احترام وبسالها علي حضرتك بس مش فاهمه هي ليه قالت لي كده
والتفت مروان علي مكتبه وقال لنفسه باستغراب : غريبه ايه اللي خلها نجمه تعمل كده نجوي مغلطتش معها يعني علشان تقولها كده انا ابقي اتصل بيها واسالها هي عملت كده ليه والتفت لنجوي طيب يانجوي دخلي كريم وتاني مرة ماتساليش حد خارج من مكتبي عندي مفهوم
نجوي : حاضر يافندم بس انا كنت عاوزه اطمن علي حضرتك مش اكتر وانا مقولتهاش حاجه يافندم
مروان : حتي لو مقولهاش حاجه ماكنش ينفع تساليها وانتي سالتني وقوتلك اني كويس يبقي خلاص مش عاوز التصرف ده يحصل تاني مفهوم
نجوي : حاضر يافندم
مروان : طيب دخلي كريم
نجوي : حاضر يافندم ومشت
وبينظر لها مروان وهي ماشيه وقال لنفسه بدهشة : ياتري ليه نجمه عملت كده بما ان نجوي السكرتيره مغطلتش معها وبيفكر
وخرجت نجوي السكرتيره ونظرت علي مكتبها لقيت كريم بيه قعد علي الكرسي اللي جانب مكتبها وقالت : اتفضل ياكريم بيه
وسمعها كريم وهو قاعد علي الكرسي والتفت وراها ونظر لها لقها وقف جانب باب المكتب وقال بضيق
: طيب ونظر قدامه وقام من علي الكرسي والتفت لنجوي السكرتيره وراح لعنده ووقف قدامها وهو بينظر لها شكرا يانجوي والتفت قدامه ودخل المكتب
ونظرت نجوي السكرتيره للباب المكتب ومدت ايدها وقفلته ونظرت قدامها ورايحه علي مكتبها وقالت لنفسها باستغراب: هو مروان بيه اضايق ليه انا مغلطتش فيها علشان يضايق هي اللي غلطت فيها وكلمتني بطريقة مش كويسه بس هو معه حق برده انا ماينفعش اسالها وبضيق هي مين دي علشان اسالها دي مجرد واحدة جايه تقدم في مسابقه اسالها ازاي عن مروان بيه بقي مروان بيه معه حق ماكنش فعلا لازم اسالها ووقفت قدام كرسي مكتبها اما اشوف شغلي
في مكتب مروان :
ونظر كريم لمروان وهو واقف جانب الباب المكتب وراح لعنده ووقف قدامه وهو بينظر له وقال بضيق : انا رايح علي المطبعه
والتفت له مروان وقال بابتسامة : طيب بس كويس انك بدات تنفذ الشروط اللي انا قولته لك
كريم بغضب : مش انا وافقت علي الشروط دي يبقي لازم انفذها علشان انا قده كلمتي وواقفت علي الشروط دي يبقي لازم انفذها
مروان بابتسامة : طيب كويس قولي الاستاذ شهاب فهمك الشغل
كريم بضيق : ابقي اساله
مروان باستغراب : اساله
كريم بغضب : ايوه اساله انا جيت علشان اقولك اني رايح علي المطبعه علشان ماينفعش امشي غير لما اقولك بما ان حضرتك هنا رئيس مجلس الاداره فلازم اقولك اني ماشي بما اني قابلت اني اشتغل هنا يبقي لازم حضرتك تعرف اني همشي علشان هي مش زربية من غير بواب علشان اخرج ودخل براحتي
وبينظر له مروان بابتسامة ورجع لوراها سنده ضهره علي الكرسي وهو بينظر له وقال : لا برافو اتعلمت الدرس بسرعه انما انت مالك زعلان ولا ايه
كريم بضيق : والله بتسالني كمان يعني مانتش عارف اللي عملته وقعد علي الكرسي اللي وراها وهو بينظر لمروان
مروان بابتسامة : هو انا عملت حاجه
كريم بغضب : والله يعني معملتش حاجة مروان انا مضايق منك فعلا ولولا انك اخويا انا ماكنتش اتكلمت معاك بسبب اللي عملته معايا ده
مروان بابتسامة : ليه يابني هو انا عملت ايه وشاور بايده علشان تضايق مني بس
كريم بضيق : يعني مش عارف عملت ايه
مروان : لا مش عارف انا عملت ايه
كريم بغضب : لا عارف يامروان قعدت تقولي هتكافنئ هتكافنئ وفي الاخر وشاور بايده تطلع جايب لي الاستاذ شهاب علشان يفهمني الشغل
مروان بابتسامة : ومالها بقي المكافأة هي مش عجبك ولا ايه دي احسن مكافاة علي فكرة وانا علشان بحبك جبته لك
كريم بغضب : دي احسن مكافاة
مروان : اه طبعاً احسن مكافاة واغلي كمان علشان كده حافظ عليها يا كريم واعي تضيع في يوم من الايام علشان لو ضيعتها مش هتلقي زيها تاني
كريم باستغراب : هي ايه دي يامروان اللي مش هلقي زيها
مروان : هيكون ايه يعني ياكريم المكافاة اللي انا كافئك بها
كريم بدهشة : مروان انا بتكلم علي الشغل علي فكرة
مروان : ما انا كمان بتكلم عن الشغل ياكريم وبخصوص الشغل الاستاذ شهاب فهمت كل حاجه عن المبيعات
كريم : اه فهمني بس انت طلعت مش سهل يامروان وعندك ذكاء رهيب
مروان باستغراب : عندي ذكاء رهيب
كريم : ايوه
مروان بدهشة : وليه بتقول كده بقي
كريم : اصل الاستاذ شهاب قالي اللي انت عملته لما كانت نسبه المبيعات منخفضه
مروان : اهاااا وانت رايك ايه في اللي انا عملته ده
كريم : ما انا قوتلك اهوه يامروان انك ذكي وفكرتك دي عقبريه هي صحيح غريبه ومحدش يصدقها بس فكرة عقبريه
مروان : وغريبه ليه بقي
كريم : علشان محدش بيديه اللي هيشتري فلوس يامروان دي عمرها ما حصلت ان فيه حد جاي يشتري يقوم ياخد فلوس علي اللي اشترها
مروان : اهااا
كريم : تعرف لو قلت فكرتك دي لاي واحد تقابله في الشارع هيقول عليك مجنون يامروان ومش هيصدقك علشان محدش دلوقتي بيعطي فلوس لحد ولاي واحد ماشي في الشارع ليه اذا كان الاستاذ شهاب نفسه اللي بيشتغل عنك لما شاف الاعلان ماكنش مصدق اللي انت عملته ولولا ان المبيعات ارتفعت يامروان كانوا قالوا عليك مجنون علشان بتعطي فلوس للناس
مروان : وتفتكر يعني ان انا انفذ فكرة زي دي من غير مايكون عامل حساب كل حاجة ياكريم
كريم : لا طبعاً انا عارف ان انت عامل حساب كل حاجه علشان كده الفكرة بتاعتك نحاجت يامروان و المبيعات ارتفاع ارتفع كبير بس في حاجه انا مش فاهمه
مروان باستغراب : حاجه ايه دي
كريم : انت ليه ماكنتش متفجئش لما الاستاذ شهاب بلغك ان نسبه المبيعات ارتفعت يامروان
مروان بدهشة : متفاجئ
كريم : ايوه
مروان باستغراب : ومين اللي قالك اني ماكنتش متفاجئ الاستاذ شهاب
كريم : اه هو اللي قالي امال هيكون مين يعني يامروان قالي لما كان بيحكي لي
مروان : اهاااا
كريم : قولي بقي ماكنتش متفاجئ ليه هو انت كنت عارف قبل الاستاذ شهاب ما يقولك
مروان : لا ماكنتش عارف ياكريم
كريم : امال ماكنتش متفاجئ ليه
مروان : علشان كنت متوقع ده ياكريم
كريم باستغراب : متوقع
مروان : ايوه ما انا لسه قايلك ياكريم اني عامل حساب كل حاجه ومفكر فيها كويس قبل ما اعمل حاجه ولما اتنفذ بظبط اللي انا عاوزه فطبيعي تكون النتيجه زي ما انا متوقعه ياكريم علشان كده انا متفجتش لما قالي الاستاذ شهاب ان نسبه المبيعات ارتفعت
كريم : اهااا مش بقولك يامروان انت مش سهل
مروان بابتسامة : مش حكايه سهل ولا مش سهل ياكريم حكايه انك لازم تفكر كويس قبل ماتعمل حاجه علشان كل حاجه بتعملها بتبقي ليها نتائج علشان كده لازم تفكر كويس اوي قبل ماتعمل اي حاجه
كريم : طيب قولي انت ليه مرفعتش سعر الكتاب يامروان واقبال الناس علي الكتب بتاعتنا كبير
مروان : ورفعه ليه ياكريم
كريم : هيكون هترفعه ليه يعني يامروان علشان تكسب اكتر
مروان : طيب ما انا كسبت ياكريم مخسرتش
كريم : ما انا عارف يامروان انك كسبت بس لو كنت رفعت سعر كل كتاب كنت هتكسب اكتر من كده
مروان : اهاااا وانت لو كنت مكاني كنت هترفع سعر الكتاب ياكريم
كريم : اه طبعاً يامروان كنت هرفعه بما ان الاقبال علي الكتب في زيادة كده هرفعه وكنت كسبت اكتر بكتير من اللي انت كسبته ده يامروان
مروان : خدها مني نصيحه ياكريم ما تفكرش تستغل الناس علشان تكسب اكتر
كريم باستغراب : استغل الناس ايه يامروان هو انا لما افكر اكسب اكتر ابقي بستغلهم وبعدين ما انت استغليهم يامروان لما خليت الاستاذ شهاب معتش ينزل اي كتب السوق
وطلع مروان قدام شويه وحط ايده علي المكتب وهو بينظر له وقال : لا يا مروان انا ما استغلتهومش
كريم : امال ده تسميه ايه يامروان مش انت عملت كده علشان تكسب اكتر
مروان : ايوه انا عملت كده علشان اكسب اكتر بس وكمان علشان الناس تكسب اكتر ياكريم
كريم بدهشة : ايه والناس تكسب اكتر
مروان :ايوه ياكريم انامنعت الكتب من السوق علشان الناس تدور عليها وبشكل كده الاقبال علي الكتب بتاعتنا تزيد ولما زاد انا طلبت من الاستاذ شهاب انه ينزل الكتب كلها السوق واكيد هو قالك كده
كريم باستغراب : اه قالي انك طلبت منه كده فعلا
مروان : انا ياكريم ماكنتش عاوز أستغل الناس زي ما انت قولت انا عملت كده علشان اكسب اكتر اه والناس كمان تكسب اكتر
كريم بدهشة : تكسب اكتر ازاي يامروان
مروان : ما هو ياكريم الاقبال يزيد علي الكتب بتاعتنا الناس هياخدوا 50 جنيه اكتر اللي انا عملها علي كل كتاب يتشرها وبشكل ده الناس هكتسب اكتر يعني مش انا بس اللي هكسب اكتر ياكريم
كريم : اهاااا
مروان : بس انت لما ترفع سعر الكتاب هتكسب انت بس اكتر ياكريم
كريم : هو عيب يعني يامروان لما افكر اكسب اكتر
مروان : لا مش عيب يا كريم انك تفكر تكسب اكتر بس تفكر كده لما تكون انت مابتكسبش اكتر فعلا يا كريم بس بما انك بتكسب اكتر وتفكر كده يبقي ده اسمه طمع ياكريم واوعي تخلي نفسك تطمع علشان لو طمعت وفكرت انك تكسب اكتر من اللي انت بتكسبه صدقني هتخسر كل حاجه ومش هتكسب حاجه علشان الطمع وحش ياكريم فكر دايما الاول انك تكسب بل معقول وبعد كده فكر تكسب اكتر شويه خليك ماشي خطوه خطوه ياكريم كده هتقدر تتحكم في نفسك انها مطمعش وفي نفس الوقت بتكسب زي ما انت عاوز بس لو فكرت مرة واحدة انك تكسب اكتر هتلقي نفسك بتخسر مش بتكسب وساعتها كل حاجه تضيع منك ياكريم الطمع بيدمر الانسان وعمره ما انسان طمع كسب والا تلقيه خسر كل حاجه وانا مش عاوزك تخسر ياكريم علشان كده بقولك اكسب الاول بل معقول وبعد كده فكر شويه شويه تكسب اكتر علشان متخسرش ياكريم
كريم بابتسامة : تعرف يامروان انا محظوظ اوي انك اخويا ومتعرفش انا كنت مبسوط قده ايه لما الاستاذ شهاب كان بيمدح فيك واللي انت بتعمله في الشركه يامروان او اي حد تاني لما بيتكلم عنك انا ببقي فخور بك اوي وببقي فرحان اوي ان انا اخوك يامروان
مروان بابتسامة : وانا كمان عاوز ابقي فخور بك يا كريم علشان كده شد حالك في الشغل شويه علشان تعمل اكتر من اللي انا وبابا الله يرحمه عملنا ده
كريم بدهشه : ايه اكتر من انت وبابا عملته
مروان : اه ياكريم اكتر من اللي انا وبابا عملنا
كريم : اه ايه يامروان طيب قول ربع اللي انت وبابا عملته
مروان باستغراب : روبعه
كريم : اه روبعه ده حتي لو قدرت اعمله كمان يامروان
مروان بدهشة : لو قدرت تعمله انت بتهزر يا كريم
كريم : لا يامروان انا مابهزرش بتكلم بجد انا مش هقدر اعمل اللي انت وبابا الله يرحمه عملتوا ده
مروان باستغراب : ومش هتقدر ليه بقي ان شاءالله لا تقدر تعمل كده واكتر كمان من اللي انا وبابا عملنا
كريم قال : اكتر ايه يامروان بس هو انا اعرف حاجه عن الشغل وبعدين حتي لو عرفت انا برده مش هقدر اعمل اللي بابا عمله في الاول او اللي انت بتعمله واللي لسه بتعمله ده علشان انا مش بابا يامروان ولا انت علشان اقدر اعمله
مروان : لا هتقدر يا استاذ انت مافيش حاجه اسمها متقدرش وانا عارف انك مش بابا الله يرحمه ولا انا بس انت كريم عابد الشناوي اللي والده عابد الشناوي اللي عمل ده كله يعني هتقدر تعمل ده وبعدين بابا الله يرحمه قدر يعمل كل ده علشان امن بل هو عاوز يعمله وخله عنده ثقة في نفسه انه هيقدر يعمله والحمد لله ربنا واقفه وقدر فعلا يعمله وانا كمان علي فكرة كنت زيك كده ما فهمش في الشغل ولا اعرف حاجة فيه بس لما بابا الله يرحمه فهمه لي وتعملته بقي عندي ثقة في نفسي واني انا ممكن اعمل اللي بابا عمله ده وامنت بده واهو قدرت ابني علي اللي بابا عمله وكبرت الشغل شويه
كريم : شويه ايه يامروان لا كبرت الشغل كتير علي فكرة بعد مامسكت الشركه انا صحيح كنت بعيد عن الشغل ومعرفش حاجه عنه بس لما اشتغلت في المطبعه وسمعت عنك وعن بابا الله يرحمه من العمال اللي هناك ومن فاتح كمان ولما جيت هنا الشركه وقعده مع الاستاذ شهاب وسمعت منه ويقول انك كبرت الشغل كتير عن لما بابا الله يرحمه سابوا يامروان والدليل علي كده ان محدش قادر ينافس الشركه في السوق يامروان
مروان باستغراب : ينافس الشركه في السوق
كريم : ايوه
مروان بدهشة : وانت عرفت مين الكلام ده
كريم : من الاستاذ شهاب هو اللي قالي كده
مروان : اهااا اظهار انك بقيت معجب بل الاستاذ شهاب لدرجة انك بتقول كلامه ياكريم
كريم : هو بصراحه انسان محترم يامروان وبيشكر فيك وفي اللي انت بتعمله في الشركه
مروان : بقولك ايه ياكريم متقولش اي كلمه حد قالها لك هنا غير لما تتاكد منها الاول
كريم باستغراب: ليه يعني يامروان هو الاستاذ كذب عليه لما قالي كده ولا ايه
مروان : اه كذب عليك
كريم بدهشة : كذب عليه
مروان : ايوه علشان مافيش حاجه اسمها محدش يقدر ينافسنا احنا في سوق ياكريم وكل الشركات بتنافس بعضها احنا اه لينا وضعنا في السوق بس زي اي شركه بتنافس وبتتنافس ياكريم علشان كده متصدقش اي كلمه تتقالك غير لما تتاكد انها صحيح ياكريم فاهم
كريم باستغراب : وهتاكد ازاي يامروان يعني
وبعدين ازاي يعني مصدقش حد يامروان يا انا كده هشك في كل اللي حوليه
مروان : لا يا كريم انا بقولك ماتصدقش اي كلمه غير لما تتاكد انها صح ولا غلط مابقولكش شك في اللي حوليك ياكريم في فرق يعني اسمع اللي بيتقال حوليك من غير ماتثق فيه اوي علشان مش كل الناس ببقي كلامها هو الحقيقة يا كريم ومتقوليش اي كلمه حد قاله لك اي موظف في الشركه قدام حد من الموظفين التانين
كريم بدهشة : ليه يعني يامروان
مروان : علشان مش عاوز حد من الموظفين يقول عليك انك قعد تقول كلام اللي هما بيقولوا يا كريم
كريم باستغراب : كلام ايه يامروان ده اللي انا بقوله ده انا كنت بقولك بس اللي قولولي الاستاذ شهاب علشان انت بتقول انك كبرت الشغل شويه مش اكتر يعني مش قصدي اقعد اقول كلام حد اقوله لي زاي ما أنت فهمت
مروان : طيب يا كريم بس برده ماتثقش في الكلام بيتقالك وتاكد منه الاول قبل ما ترد عليه او تقوله قدام حد علشان الكلمه اللي انت بتقولها بتتحسب عليك هنا علشان انت هتشتغل هنا والموظفين هيكونوا وخدين بالهم منك كويس علشان كده متقولش اي كلمه علي اي كلام بيتقالك غير لما تتاكد منها الاول ياكريم ماشي
كريم : وهتاكد منها بقي ازاي يعني يامروان
مروان : هتعرف لما تشغل ده وشاور بايده علي دماغه ساعتها هتعرف هتتاكد ازاي صدقني ياكريم انت لو عملت كده وفكرت بمخك وركنت عواطفك دي شويه هتتاكد من كل كلمه بتقالك ومش كده وبس وهتعمل اكتر من اللي انا وبابا عملنا ده وانت تقدر تعمل كده يا كريم انا متاكد من ده بس ثقه في نفسك وامن بل اللي انت بتعمله في الشغل وانت هتنحج وتحقق اكتر من اللي انا وبابا عملنا صدقني ياكريم انت تقدر تعمل كده بس ثقه في نفسك وركن عواطفك وفكر بدمخك
كريم بابتسامة : طيب هحاول يا مروان انا هروح علي المطبعه بقي
مروان : طيب بس ما تعتذرش من الاستاذ فتوح تاني علي انا اللي قلت له ده في التليفون ماشي
كريم : طيب وقام من علي الكرسي وهو بينظر له بقولك ايه ما تجي اوصلك في طريق علي البيت
مروان : لا ياكريم روح انت المطبعه انا لسه ورايا شغل
كريم : شغل ايه يامروان هو الشغل هيطير انت تعبان تعال لما اوصلك علي البيت في طريقي
قال : لا مافيش داعي ياكريم توصلني انا معايا عربيتي روحت انت يلا علي المطبعه ومتقلقش انا بقيت كويس
كريم : كويس ايه يامروان لا انت مش كويس خالص علي فكرة وبعدين هتسوق ازاي وانت تعبان كده قوم يلا اوصلك في طريقي
مروان : يابني انا كويس والله لمااخدت الحبيه واديني قدامك اهوه معتش بعطس واقدر اسوق يعني فاروح انت المطبعه ومتقلقش عليه يلا روح
كريم : شوف بقي ما انا مش ماشي من هنا غير لما تقوم معايا علشان اوصلك علي البيت فقوم يا مروان بقي علشان خاطري اوصلك علي البيت واسمع كلامي بقي مرة واحدة يا انا طول عمري بسمع كلامك قوم يلا
وبينظر له مروان وقال بنتهيد : طيب وقام واخذ تليفونه والتفت لكريم يلا ياسيدي ماشي
وبينظر له كريم وقال بابتسامه : يلا والتفت علي شماله بالصدفة فجيت عنينه علي الدواء بتاعت مروان اللي علي المكتب ونظر لمروان انت مش هتاخد الشريط الدواء بتاعتك يامروان
ووقف مروان قدامه والتفت علي مكتبه للشريط الدواء ونظر لكريم وقال : لا ياكريم مش هاخده انا عندي منه في البيت
كريم : طيب يلا ومشي
وخرج مروان وكريك وراها من المكتب وقفل الباب
وبينظر له كريم وقال : يلا
والتفت له مروان وقال : استني ياكريم
كريم باستغراب : استني ايه يامروان
مروان : استني بس
كريم : طيب
والتفت مروان لنجوي السكرتيره لقها قعدة علي كرسي مكتبها وبتشتغل وقال : نجوي
ونظرت نجوي السكرتيره علي يمينها لقيت مروان بيه وكريم بيه واقفين وقالت : ايوه يافندم وقامت من علي الكرسي
وبينظر مروان لنجوي السكرتيره وقال : انا ماشي لو فيه حاجة ابقي كلمني
وبتنظر نجوي السكرتيره لمروان وقالت : حاضر يافندم
والتفت مروان لكريم وقال : يلا ياكريم
ونظر له كريم وقال : طيب ومشي
ومشي مروان وراها
وماشي كريم ونظر لمروان وقال : انما انت ما قلتليش يا مروان فين مكتبي
والتفت له مروان وهو ماشي وقال : ايه رايك تقعد معايا في مكتبي
وماشي كريم وبينظر له وقال : لا يا عم انا عايز مكتب لوحدي
وماشي مروان وبينظر له وقال : ليه يا كريم ما تقعد معايا في مكتبي
كريم : لا ده مكتبك انت هقعد معاك فيه ليه
مروان : مكتبي لوحدي ايه ما انت اخويا يا ابني يعني هو مكتبك بردك زي ما هو مكتبي
كريم : لا ده مكتبك انت وبس وما حدش هيقعد عليه غيرك انت وبعدين انا من حقي يكون لي مكتب لوحدي
مروان باستغراب : من حقك
كريم : اه طبعا من حقي مش هشتغل هنا يبقى من حقي يكون لي مكتب لوحدي
مروان : مش لما تشتغل الاول يا كريم وبعدين تبقى تطلب بحقوقك
كريم : ما انا هشتغل يا مروان هو انا يعني مش هشتغل وعلشان اشتغل لازم يكون مكتب لوحدي وبعدين انت ما قلتليش مرتبي هيكون كام
مروان : اهااا قول كده بقى انت بتسال على المرتب مش على المكتب
كريم : وفيها ايه يعني يا مروان لما اسال على المرتب بتاعي مش انت قلت لي ان ماحدش بيشتغل ببلاش
مروان : اه قلت لك كده بس انت لسه اشتغلت علشان تسال على المرتب اشتغل الاول بس وبعدين نبقى تسال على اللي انت عايزه
كريم : وهشتغل ازاي يعني يا مروان من غير مكتب قول لي كده
مروان بابتسامة : عادي يعني يا كريم اشتغل في اي حته ماالشركه واسعه ممكن تقعد في غرفه الاجتماعات وتشتغل وبعدين ما انا بقول لك اهو تعال اقعد معايا في المكتب
كريم : لا يا عم قلت لك ده مكتبك انت لوحدك وبعدين اشتغل في اي حته ازاي منظري هيبقى ايه قدام الموظفين لما يشوفوني كده قاعد من غير مكتب وبتجول في الشركه قل لي كده برستيجي هيروح
مروان باستغراب : برستيجك
كريم : اه طبعا برستيجي وانا مش ممكن اخلي برستيجي يروح
مروان بدهشه : برستيج ايه يا كريم اللي انت بتتكلم عنه ده انت جاي تشتغل يا كريم مش جاي تتمنظر قدام الموظفين
كريم : ما انا عارف يا مروان ان انا جاي اشتغل بس مش معنى كده يبقى منظري وحش وبعدين يعني انا ابن صاحب الشركه ازاي يعني ما يبقى ليش مكتب في الشركه يبقى كل الموظفين يبقى لهم مكاتب وانا ابن صاحب الشركه ما يبقى ليش مكتب ازاي ده يعني مروان منظري كده هيبقى وحش وشاور بايده
مروان بابتسامه : ولا وحش ولا حاجه يا كريم وبعدين انا قلت لك اقعد معايا وانت اللي مش راضي وبعدين اللي عايز يشتغل ليشتغل في اي حته يا كريم مايهموش وهو قاعد فين المهم ان هو بيشتغل وخلاص وخرج من الشركه وماشي
وخرج كريم وراها وهو بينظر له وقال : اشتغل في اي حته ازاي يعني يا مروان طب افرض جالي يا عميل ولا حاجه اقعدوا فين
ونظر له مروان وهو ماشي قال بابتسامه : ابقى هاته عندي المكتب
كريم : اجيبه عندك ايه يا مروان هو انا همشي اتجول بيه في الشركه وبعدين كل ما يجي العميل اجيبه عندك ده ينفع يعني
ووقف مروان قدام باب عربية كريم و بينظر له وقال بابتسامة : اه ينفع عادي يعني ما فيش فيها حاجه وبعدين عملاء ايه اللي انت بتتكلم عنهم دول اللي هيقول لك مكتبك هو انت لسه اشتغلت وانت لسه كمان تحت التدريب عملت ايه دول اللي هيجولك
ووقف كريم قدامه وبينظر له وقال : هو انا يعني علشان لسه تحت التدريب مايبقاليش مكتب في الشركه وبعدين افرد يا سيدي جالي عملاء هقابلهم فين افضل كل شويه رايح على مكتبك لا يا سيدي انا عايز مكتب لوحدي والا مش هشتغل
مروان باستغراب : مش هتشتغل
كريم : اه مش هشتغل انا لازما يكون لي مكتب لوحدي في الشركه ومايكونش اي مكتب مكتب فخم كمان
مروان : فخم ليه بقى ان شاء الله هو انت هتتصور جنبه ولا هتشتغل
كريم : لا طبعا هشتغل يا مروان بس بردك لازما يكون مكتبي فخم انا ابن صاحب الشركه يعني مش اي حد
مروان : يا سلام ابن صاحب الشركه بقول لك ايه يا كريم ما تشتغلش والتفت لباب العربيه وفتحه
وبينظر له كريم وقال باستغراب : ما اشتغلش
وركب مروان العربية وقفل الباب وراها
وراح كريم عند باب العربية من الناحيه التانيه وفتحه وركب العربية والتفت لمروان وقال باستغراب : ماشتغلتش ازاي يعني يامروان كل ده علشان بقولك عاوز مكتب لي في الشركه امال لو قلت لك بقى زود لي مرتبي هتعمل ايه
مروان بدهشه : ايه ازود لك مرتبك
كريم : اه تزود لي مرتبي
مروان : هو انت جره في مخك حاجه هو انت لسه اشتغلت علشان ازود لك مرتبك وبعدين مرتب ايه ده اللي الازوده لك وانت لسه تحت التدريب اساسا يعني ما تثبتش في الشركه
كريم بدهشه : ايه ما تثبتش امال انا هشتغل ازاي ان شاء الله
مروان : هتشتغل زي اي موظف في الشركه ولما تبقى تتخرج نبقى نثبتك ويبقى لك مكتب في الشركه
كريم باستغراب : هو انا لسه هستنى لما اتخرج علشان يبقى لي مكتب في الشركه لا طبعا انا استنى قال لما اتخرج انا لازم يبقى لي المكتب في الشركه ولا مش هشتغل انا بقول لك اهو
مروان بابتسامة : ماتشتغلش
كريم : طيب خلاص مش هشتغل وانتم الخسرانين
مروان باستغراب : الخسرانين
كريم : اه طبعا خسرانين هو انتم هتلاقوا زيي
مروان بابتسامة: لا طبعا هنلاقي زيك هو انت في زيك
كريم : شوفت بقي انكم الخسرانين
مروان : بقولك ايه ياكريم اقفل الباب اللي عندك ده وسوق يلا خلينا نمشي ولا انزل اركب عربيتي
كريم : لا خلاص ما تنزلش هسوق اهو
مروان : طيب يلا
كريم : طيب ونظر للباب العربية وقفله والتفت قدامه وتحرك
وبينظر له مروان وقال بابتسامة : على العموم ما تقلقش يا سيدي انا قلت لهم يجهزوا لك مكتب في الشركه
والتفت له كريم وقال بابتسامه : ايه ده بجد يا مروان ونظر علي الطريق
مروان بابتسامة : اه يا سيدي بجد يعني مش هتتجول في الشركه
والتفت له كريم وقال : طب ما قلتليش ليه كده من الاول يا مروان بدل ما اقعد اتكلم كده ونظر علي الطريق
مروان : كنت عايز اشوفك هتعمل ايه هترضى تشتغل من غير مكتب ولا لا وانت الحمد لله رفضت من قبل ما اكمل كلامي حتى
والتفت له كريم وقال : اه يعني انت كنت بتختبرني ونظر على الطريق
مروان بابتسامة : حاجه زي كده يا استاذ
ونظر له كريم وقال : وانت كنت عايزني اقبل ازاي يا مروان اشتغل من غير مكتب يعني وفي حد بيشتغل من غير مكتب وبعدين برستيج كده مش هيبقى حلو قدام الموظفين والتفت على الطريق
مروان : يادي برستيجك يا ابني برستيج ايه ده اللي انت قاعد تكلمني عنه ايه اللي دخل برستيجك في الشغل انا نفسي افهم
والتفت له كريم وقال : ازاي بقى ما انا لما يكونش
ليا مكتب في الشركه منظري هيبقى وحش قدام الموظفين وانا بحب دايما يكون مظهري كويس ونظر علي الطريق
مروان : بقول لك ايه يا كريم سوق وانت ساكت عشان انت صدعتني والا وقف العربيه ونزلني هنا
والتفت له كريم وقال : لا خلاص هقعد ساكت علشان انت بس تعبان ونظر على الطريق
وبينظر له مروان وهز راسه والتفت يمينه ونظر من شباك العربية
في شقة نجمه :
في المطبخ :
ووقفه نجمه بتعمل الكيكه والتفت لوالدها لقيته بيشوف الرز استوى وقالت : بابا
ونظر جمال لنجمه وفي ايده غطاء حله الرز وقال : ايوه يا نجمه يا حبيبتي
وبتنظر نجمه الوالده وقالت : شوف كده يا بابا المكرونه بالبشاميل استوت في الفرن ولا لا علشان ايدي مش فاضيه بعمل الكيكه
والدها : طيب يا حبيبتي هشوف اهو
نجمه : طيب يا بابا ونظرت قدامها وبتعمل الكيكه
ونظر عم شفيق لجمال وقال : وكمان شوف الباذنجان يا جمال احسن يتحرق
والتفت له جمال وهو ماسك غطا حله الرز وقال : حاضر يا عم شفيق هشوف اهو
عم شفيق : طيب يا جمال
ونظرا جمال على الفرن البوتاجاز وفتحه ونظره للمكرونه بالبشاميل وحطه المعلقه فيها لا لسه مااستوش ونظر على محشي الباذنجان وحط المعلقه فيه وحط المعلقه في فيه لقها لسه مااستواش وقفل الفرن البوتاجاز والتفت لنجمه وقال : لسه يا نجمه ما استوتش
ونظرت نجمه الوالدها وقالت : طيب يا بابا ابقى خلي بالك منها بقى علشان ما تتحرقش
وبينظر جمال لنجمه وقال : طيب ياحبيبتي
وبينظر عم شفيق لجمال وقال : والباذنجان يا جمال استوى ولا لسه
والتفت له جمال وقال : لسه يا عم شفيق ما استواش قدامه شويه كده
عم شفيق : طيب يا جمال شوف الديك الرومي كده استوى ولا لا لقيها اتهري
جمال : ما انا لسه شايفه من شويه يا عم شفيق ما كانش لسه استوى
عم شفيق : شوفوا بردك يا جمال يمكن استوى علشان ما يتهراش بس
جمال : حاضر يا عم شفيق هشوف اهو وشال الغطاء ونظر للديك الرومي وبيحط المعلقه فيه
وجاء عم شفيق ووقف جانبه ومعه حله البطاطس ونظر له وقال : ها ياجمال استوي
والتفت له جمال وقال : لسه ياعم شفيق هشوف اهوه
عم شفيق : طيب ونظر للديك الرومي
والتفت جمال للديك الرومي وحط المعلقه فيه لقها استوي وشال المعلقه ونظر لعم شفيق وقال : اهو استوي اهوه ياعم شفيق
والتفت له عم شفيق وقال : طيب ياجمال شيله بقي علشان احط حله البطاطس دي
جمال قال : طيب
وحط عم شفيق حله البطاطس مكان حله الديك الرومي ونظر لحله الروز وقال : هو الرز استوي ياجمال ولا لسه
جمال : اه يا عم شفيق استوى وانا طفيت عليه
عم شفيق : طيب والتفت لنجمه ايه يانجمه ياحبيبتي خلصتي ولا لسه
والتفت نجمه لعم شفيق وقالت بابتسامه : لسه ياعم شفيق
عم شفيق : طيب اساعدك انا خلصت البطاطس وحطتها علي البوتجاز اهوه ومعتش هعمل حاجه تانيه
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقال : لا ياعم شفيق شكرا انا قربت اخلص
ونظر جمال لعم شفيق وقال : هي ما بتحبش حد يساعدها ياعم شفيق لما تجي تعمل الكيكه ومش كده يانجمه ونظر لها
ونظرت نجمه لوالدها وقالت بابتسامة : كده يابابا
والتفت والدها لعم شفيق وقال : وانا ياعم شفيق قلت لها اساعدك كذا مره لما بتيجي تعملها ما بترضاش ابدا مش عارف ليه
ونظر عم شفيق لجمال والتفت لنجمه وقال : طب ليه يا نجمه ما بترضيش ان جمال يساعدك فيها لما بتيجي تعمليها
ونظرت نجمه لعم شفيق وقالت : علشان بحب اعملها لوحدي ياعم شفيق
عم شفيق : اهااا
والتفت له جمال وقال : بقولك ايه ياعم شفيق تعال نقعد علشان هي مش هترضي ان احنا نساعدها فيها
ونظر له عم شفيق قال بابتسامه : طيب
وبتنظر لهم نجمه وقالت : ايوه روحوا اقعدوا وسبوني انا والكيكه لوحدنا
وبينظر جمال لنجمه وقال : طيب خلصي بسرعه علشان الاكل خلص وناكل
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت : طيب يابابا
والتفت جمال لعم شفيق وقال : تعال ياعم شفيق نقعد
ونظر له عم شفيق وقال : طيب
وماشي جمال ونظر لعم شفيق وقال : ما جبتش الطاوله معاك ليه يا عم شفيق كنا لعبنا بعد ما نخلص اكل
ونظر له عم شفيق وهو ماشي وقال : مش مشكله يا جمال نبقى نخلص اكل ونروح شقتي نلعب
ووقفه نجمه بتعمل الكيكه وتذكرت مروان لما كان بيقولها ان احنا نروح مستشفى المجانين لما كانت في مكتبه وقالت لنفسها بابتسامة : مجنون
ونظر والدها وهو قاعد علي كرسي الترابيزة بالصدفة علي يمينه لقي نجمه بتبتسم والتفت لعم شفيق وقال بصوت منخفض : شوفت نجمه مبسوطه ازاي ياعم شفيق
والتفت عم شفيق لنجمه لقها بتبتسم ونظر لجمال
وقال بابتسامة : يارب تفضل كده يا جمال بتبتسم
ونظر جمال لنجمه والتفت لعم شفيق وقال بابتسامة : يارب ياعم شفيق
عم شفيق قال بصوت منخفض : بس لازم نفكر هنعمل ايه علشان نقنعها انها تجوز ياجمال علشان تبقي مبسوطه كده علي طول
جمال بصوت منخفض : يعني هنعمل ايه ياعم شفيق ماهي مش عاوز تتكلم في الموضوع ده
عم شفيق بصوت منخفض : ما احنا لازم نتكلم معها برده بس ما نسيبهاش كده عشان لو سبناها كده هتعند اكثر يا جمال
جمال بصوت منخفض : طيب هنتكلم معاها ازاي يا عم شفيق وهي اساسا مش عايزه تسمع قول لي كده
عم شفيق بصوت منخفض : حتى لو مش عايزه تسمع يا جمال نتكلم معاها بردك مره واثنين وثلاثه ولما تلاقينا بنتكلم في نفس الموضوع هتسمعنا يا جمال
جمال بصوت منخفض : لا يا عم شفيق مش نجمه انا عارف بنتي كويس هتعند اكثر لما تلاقينا مصرين نتكلم في نفس الموضوع
عم شفيق بصوت منخفض : اهو احنا نحاول بردك يا جمال بس مانفضلش ساكتين كده لازما نتكلم معاه ماينفعش تفضل طول عمرها كده
جمال بصوت منخفض:معاك حق ياعم شفيق بس هنتكلم معاها هنقول لها ايه تاني بس يا عم شفيق ما انت اتكلمت معاها وانا اتكلمت معاها وما فيش فايده وبعدين افرض اتكلمنا معاهم ومااقتنعتش برده ساعتها هيكون الوضع ايه
عم شفيق بصوت منخفض : معاك حق يا جمال بس احنا لازما نفكر هنعمل ايه ما هو مش معقول هي تفضل كده يا جمال ده حتى حرام نجمه 1000 مين يتمناها مش بقول كده علشان انا بحبها وبعتبرها زي بنتي لا هي فعلا كده يا جمال
جمال بصوت منخفض : انا عارف يا عم شفيق من غير ما تقول بس هنعمل ايه لما نتكلم معاها وما اقتنعتش
عم شفيق بصوت منخفض : مش عارف يا جمال ساعتها نبقى نفكر هنعمل ايه المهم دلوقتي نتكلم معاه وبعدين نبقى نشوف بقى هنعمل ايه
جمال بصوت منخفض : طيب يا عم شفيق وربنا يستر
عم شفيق بصوت منخفض : هيستر ان شاء الله يا جمال
وخلصت نجمه عمل الكيكه والتفت وراها لقيت والدها وعم شفيق قاعدين بتكلموا وموطين صوتهم فاستغربت وقالت : انتم موطيين صوتكم كده ليه
والتفتوا لها عم شفيق ووالدها ونظر بعضهم بقلق
وبتنظر لهم نجمه باستغراب : بتتكلموا في ايه كده موطيين صوتكم
وبينظر عم شفيق لنجمه وقال باربتاك : ها ما فيش يا نجمه
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت : ما فيش ازاي يا عم شفيق امال مواطنين صوتكم ليه
عم شفيق بقلق : ها والتفت لجمال
والتفت له جمال باربتاك ونظر لنجمه وقال: مافيش حاجه يا نجمه احنا مواطيين صوتنا بس عشان ما نزعجكيش وانت بتعملي الكيكه المهم خلصتي عمايل الكيكه
وبتنظر نجمه الوالده وقالت : اه يا بابا خلصتها اهو
والدها : طيب هاتي يا حبيبتي بقى احطها لك في الفرن وبالمره اشوف المكرونه بالبشاميل والمحشي الباذنجان استوى ولا لا وقام من على الكرسي وهو بينظر لها
والتفت عم شفيق لجمال وقال : و بالمره اشوف البطاطس يا جمال استوت وله لا
والتفت جمال عم شفيق وقال : طيب يا عم شفيق
ونظر لنجمه هات ياحبيبتي لما احطها في الفرن وماشي
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت: لا يا بابا مش هحطها دلوقتي خليها لبعد الاكل انا هبقى احطها
ووقف والدها مكانه وهو بينظر ولها وقال : طيب ياحبيبتي
نجمه : انا هروح اغسل ايدي بقى يا بابا
والدها : طيب يا حبيبتي روحي
وفتح جمال الفرن ونظر للمكرونه بالبشاميل وحط المعلقه فيه لقها استوي
ونظر له عم شفيق وقال : ايه يا جمال المكرونه والمحشي استوى
ونظر جمال للمكرونه بالبشاميل وقال : اه يا عم شفيق المكرونه استوت اهي
عم شفيق : طب والمحشي استوى ولا لسه
ونظر جمال للمكرونه بالمشاميل وقال : لسه يا عم شفيق هشوف اهو
عم شفيق : طيب
ونظر جمال للمحشي الباذنجان اللي في الفرن وحط المعلقه فيه لقها استوي وقال : اه ياعم شفيق استوي اهو
عم شفيق قال : طيب ياجمال طلعه بقي علشان مايتحرقش
ونظر جمال للمحشي البرنجاذن وقال : طيب
ياعم شفيق وطفي الفرن
عم شفيق قال : والبطاطس ياجمال استوت ولا لسه
والتفت له جمال وقال : مش عارف ياعم شفيق هشوفها اهوه
عم شفيق : طيب
جمال : البطاطس استوت ايه ياعم شفيق
عم شفيق بابتسامه : طيب كويس باين عليه بطاطس حلو بتستوي بسرعه
وحط جمال الغطا علي حله البطاطس وطفه عليها البوتجاز والتفت لعم شفيق وقال : اظهار كده يا
عم شفيق
ونظرت نجمه لوالدها وقالت : انا هروح انشف ايدي يابابا واجي اغرف الاكل
والتفت جمال لنجمه وقال : طيب يانجمه
ونظر عم شفيق لجمال وقال : بقول لك ايه يا جمال تعالى اما نغرف اعقبال ما نجمه تيجي
ونظر له جمال وقال : طيب يا عم شفيق يلا
عم شفيق : طيب ومشي
في الطرقه :
وراحت نجمه علي غرفتها ودخلت الغرفة ونظرت علي كرسي التسريحه لقيت الفوطه اخذتها من عليه وبتنشف ايدها وتذكرت وجدان وقالت لنفسها : اه نسيت اقول لطنط اني كسبت المسابقة اما اكلمها اقولها بدل ماتزعل مني علشان مقولتهش ونشفت ايدها وراحت عندها مكتبها ووقفت قدامه ونظرت له وباستغراب فين شنطتي راحت فين تلقي بابا حطها بره في الصالة اما اروح اجيبها بسرعه واكلمها والتفت وخرجت من الغرفة وراحت مسرعة علي الصالة ووقفت مكانها وبتنظر حوليها هي فين بقي فجيت عنينها علي كرسي اللي جانب باب الشقه فلقيتها عليه اهي فاراحت واخذت الشنطه والكتب من عليه ونظرت لشنطتها وفتحتها واخذت منها التليفون
لا اكلمها في غرفتي احسن وراحت علي غرفتها ودخلت ونظرت لتليفونها وهتتصل لا بلاش اتصل ممكن تكون مشغولة ابعت رساله احسن ولما هتشوفها هترد وفتحت تليفونها وجابت الواتس وضغطت علي رقم وجدان اكتب بقي وكتب كده تمام وبعت الرسالة
في فيلا الشناوي :
في غرفة وجدان :
قاعده وجدان علي الكرسي ومسكه المصحف وبتقرا قران واتبعت رسالة علي تليفونها وسمعتها وهي نظره في المصحف وبتقرا وقالت : صدق الله العظيم ونظرت لتليفونها مين اللي بعت رسالة ده تلقيه كريم اما اقوم اشوفه بعت ايه والتفت للمصحف وقفلته وباسته وراحت واخذت تليفونها وفتحته ونظرت فيه لقيت نجمه هي اللي بعت الرسالة وبابتسامة
ايه ده يانجمه هي بعت لي الرسالة اما اشوف بعت لي ايه كده وفتحت الرسالة ونظرت فيه وبتقرا طنط انا كسبت المسابقه اللي انا كنت مقدمه فيها والتفت قدامها وباستغراب ايه ده كسبت المسابقة اللي عملها مروان ازاي اما اشوفها كتب لي ايه تاني ونظرت للتليفون واناحبيت اقولك علشان تشاركني فرحتي ياطنط علشان انا بعتبرك زي ماما الله يرحمها وبابتسامة ياحبيبتي اما اتصل بيها وبتتصل بنجمه
في شقة نجمه :
في غرفه نجمه :
ووقفه نجمه قدام مكتبها وقفلت تليفونها وحطته علي المكتب وقالت لنفسها : اما اروح بقي اغرف الاكل وماشيه رن تليفونها وهو علي المكتب ووقفت نجمه والتفت وراها ونظرت علي المكتب لقيت تليفونها بيرن وباستغراب مين اللي بيتصل ده وراحت لعنده واخذت تليفونها ونظرت فيه لقيت وجدان هي اللي بتتصل وبابتسامة ايه ده طنط تلقيها شافت الرسالة بتاعتي علشان كده اتصلت بي وفتحت الخط الو
وجدان قالت بابتسامه : الو ايوه يانجمه والتفت للسرير وقعدت عليه
نجمه : ايوه ياطنط
وجدان بابتسامه : مبروك ياحبيبتي
نجمه بابتسامة : الله يبارك فيكي ياطنط
وجدان : وانا كمان بعتبرك زي بنتي يا نجمه وربنا عالم انا كنت قلقانه عليك قد ايه لما ما اتصلت بيكي وما ردتيش عليا وكمان بقى لك فتره ما اتصلتيش بيا افتكرتك تعبانه ولا حاجه
نجمه : عارفه يا طنط كريم قال لي انك كنت قلقانه عليا قوي وكنتي عايز تجيلي علشان تطمني عليه
وجدان باستغراب : كريم
نجمه : ايوه يا طنط
وجدان بدهشه : وانت شفتي كريم فين يا نجمه
نجمه : شفته على الطريق يا طنط وانا رايحه الجامعه فوصلني للجامعه
وجدان : اهاا طب كويس انه وصلك انما قولي لي انت عرفت ازاي انك كسبت المسابقه مروان اتصل بك
نجمه : لا يا طنط الاستاذ لبيب هو اللي اتصل بي وقال لي ان انا كسبت المسابقه
وجدان : اهااا طيب يا حبيبتي الف مبروك وانت تستاهلي فعلا ان انت تكسبي المسابقه عشان الروايه بتاعتك حلوه جدا
نجمه بابتسامه : شكرا يا طنط و معلشي اني ما اتصلتش بيكي لما عرفت اني كسبت المسابقه انا كان نفسي والله تعرفي اول واحده بس اول ما عرفت اتلخبطت وما كنتش عارفه اعمل ايه وانشغلت
وجدان : مش مشكله يا حبيبتي المهم ان انا جيت على بالك وكلمتيني في الاول بقى في الاخر مش مهم المهم انك كلمتيني وقلتي لي تعرفي لو ما كنتش كلمتيني كنت زعلت منك
نجمه : ما انا علشان كده يا طنط كلمتك علشان انا ما اقدرش على زعلك
وجدان بابتسامه : ولا انا اقدر ازعل منك يا حبيبتي انت عندي زي مروان وكريم كده يبقى ازعل منك ازاي بقى
نجمه بابتسامه : ربنا يخليك يا طنط
وجدان : ويخليك يا حبيبتي
نجمه : طيب يا طنط انت عامله ايه كويسه
وجدان : اه الحمد لله يا حبيبتي كويسه
نجمه : طب الحمد لله
في المطبخ :
وخلص جمال غرف الاكل والتفت لعم شفيق وقال : هي نجمه اتاخرت كده ليه كل ده بتنشف ايديها
ونظر له عم شفيق وقال : مش عارف يا جمال بس تلاقيها بتعمل حاجه انا هروح اودي الاطباق دي على السفره والتفت لجمال
جمال : طيب يا عم شفيق روح انت وانا هجيب بقيت الاطباق وجاي وراك
عم شفيق : طيب يا جمال ومشي
في غرفه نجمه :
واقفه نجمه جانب المكتب وحطه التليفون على ودنها وقالت بابتسامة : تعرفي يا طنط الروايه بتاعتي هتنزل السوق ودي هتبقى اول روايه ليا تنزل باسمي في السوق
وجدان بابتسامه : وان شاء الله يا حبيبتي مش هتكون اخر روايه واول ما تنزل السوق انا هروح اشتريها على طول عشان اقراها تاني وهشتري اي روايه لك على طول اول ما تنزل السوق ما انا خلاص بقيت من قراءك
نجمه : يا انا ليا الشرف يا طنط ان حضرتك تقرئي لي وبعدين تشتريها ليه وتتعبي نفسك ده انا اجيبها لغايه عندك
وجدان : يا حبيبتي كلك ذوق طيب انا مش هشوفك بقى ولا ايه انت مش ناويه تجيلي
نجمه : معلش يا طنط انا مش هينفع اجي لك
وجدان : ليه يا حبيبتي اذا كان على مروان انا مش هخليك تشوفيه انا هقعد معاكي بس انا وانت
نجمه : لا يا طنط مش على مروان والله بس انا مش هينفع اشوفك علشان انا مشغوله فعلا معلش ما تزعليش مني يا طنط
وجدان : لا يا حبيبتي مش زعلانه مش مشكله بس اتصلي بي على طول علشان انا اتعودت اني اكلمك
نجمه : وانا كمان يا طنط والله اتعودت اني اكلم معاكي
وجدان : يبقى خلاص اتصلي بيا بقى وانا كمان هتصل بيكي ماشي
نجمه : حاضر ياطنط
في السفره :
وحط عم شفيق الاطباق على السفره والتفت قدامه لقى جمال جاي ومعاه باقي الاطباق
وجاء جمال ووقف جنب السفره وحط الاطباق من ايده عليها ونظر لعم شفيق وقال : هي نجمه فين يا عم شفيق
وبينظر له عم شفيق وقال : مش عارف يا جمال تلاقيها في اوضتها
جمال : طيب يا عم شفيق اقعد يلا كول
عم شفيق : طيب بس مش لما تيجي نجمه علشان ناكل مع بعض
جمال : انا مش عارف بتعمل ايه ده كله بصوت مرتفع يلا يا نجمه علشان تاكلي
وسمعت نجمه وهي في غرفتها وحط التليفون على ودنها وقالت : طيب يا طنط معلش انا لازم اقفل
وجدان باستغراب : ليه في حاجه ولا ايه يا نجمه
نجمه : لا ما فيش حاجه يا طنط بس بابا بينادي عليا
وجدان بابتسامه : اهااا طيب يا حبيبتي روحي شوفيه عايز ايه وانا هبقى اكلمك ثاني
نجمه : طيب يا طنط مع السلامه
وجدان : مع السلامه يا حبيبتي
وقفلت نجمه الخط وقالت بصوت مرتفع : حاضر يا بابا جاي اهو
وسمعها والدها وعم شفيق وهما واقفين جنب السفره
ونظره جمال لعم شفيق وقال : اقعد يا عم شفيق
ونظر له عم شفيق وقال : طيب ياجمال
في غرفه نجمه :
حطت نجمه تليفونها علي المكتب وخرجت من الغرفة بابتسامة وماشيه
في السفره :
قاعد جمال على كرسي السفره وقال بصوت مرتفع : يلا يا نجمه الاكل هيبرد
ونظرت له نجمه وهي جايه وقالت : حاضر يا بابا جيت اهو
وبينظر لها والدها وقال : ايه يا نجمه كل ده بتنشفي ايدك
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت : لا يا بابا انا كنت بتكلم في التليفون ونظرت للاكل بس انت غرفت
والدها : اه غرفت انا وعم شفيق
ونظرت نجمه لعم شفيق بابتسامه
وبينظر لها عم شفيق وقال : يلا يا نجمه اقعدي احنا مستنينك علشان ناكل مع بعض اقعدي يلا
وبتنظر لنجمه لعم شفيق وقالت بابتسامه : حاضر يا عم شفيق والتفتت للكرسي اللي قصاد والدها وشدته وقعدت عليه وبتنظر لهم بس بما انكم انتم بقى اللي غرفته انا اللي المه الاكل واغسل الاطباق ماشي
والدها : بس مش لما نبقى ناكل الاول يا نجمه يلا كولي قبل ما الاكل يبرد
وبتنظر نجمه لوالدها وقالت : حاضر يا بابا
ونظر والدها للاكل وقال : بسم الله الرحمن الرحيم واكل
في فيلا الشناوي :
في غرفة وجدان :
وقعدة وجدان علي السرير وبتنظر لتليفونهاوقالت لنفسها بابتسامة : ربنا يوقفها وتفضل نجحها كده وحط تليفونها بس وباستغراب مروان ازاي يخليها تكسب المسابقه هي صحيح نجمه تستاهل انها تكسبها بس مروان مش بيطيقها ولا حتي بيطيق يسمع اسمها يبقي ازاي خلها تكسب المسابقه يا كان لسه الصبح بيقولي انسبها يقوم دلوقتي يخليها تكسب المسابقه اكيد فيه حاجة خليته يعمل كده بس ايه هي وبتفكر
في عربيه كريم :
وسايق كريم العربيه و بينظر على الطريق والتفت لمروان لقاه بينظر من شباك العربيه وقال : بقول لك ايه يا مروان ونظر علي الطريق
والتفت له مروان وقال : خير يا كريم
والتفت له كريم وقال : انا بفكر اجيب هديه لماما لما اقبض الراتب بتاعي من استاذ فتوح ايه رايك
يا مروان
مروان : فكره حلوه يا كريم انا كمان جبت هديه لماما من اول راتب بتاعي فاكر
والتفت له كريم وقال : اه طبعا فاكر هي دي حاجه تتنسي يا مروان بالاماره جبت لها كمان ساعه وماما مابتقلعهاش ابدا من ايدها
مروان : اه فعلا انما انت فكرت تجيب لها ايه
ونظر له كريم وقال: مش عارف يا مروان انا عايز اجيب لهاحاجه مميزه كده وفي نفس الوقت تكون بتحبها قوي ما تفكر معايا كده يا مروان اجيب لها ايه
مروان قال : لا يا كريم فكر انت لوحدك انت هتجيب لي ايه ماما
والتفت له كريم وقال باستغراب : ليه يا مروان ما تفكر معايا اجيب لها ايه ونظر علي الطريق
مروان : لا فكر انت لوحدك انا لما فكرت اجيب هديه لماما فكرت لوحدي وبعدين انا لو كنت قوتلك انك تساعدني علشان اجيب ايه لماما كنت هتساعدني يعني
والتفت له كريم وقال : اه طبعاً كنت هساعدك يامروان هي دي محتاجه للسؤال يعني بس انت كنت ساعتها في الشغل ومقولتليش انك ناوي تجيب هديه لماما ولا حتي كنت اعرف انك هتبقض الراتب بتاعتك في اليوم ده ولو كنت قلت لي كنت اكيد هساعدك يعني دي مافيش كلام يعني فساعدني بقي وقولي اجيب ايه لماما ونظر علي الطريق
مروان : لا ياكريم فكر لوحدك علشان لما تقول لماما انا اقعد افكر لغاية ماتجيب لك الهديه دي وانا مساعدكش تبقي صادق
والتفت له كريم بضيق : ماشي يامروان مش عاوزك تساعدني ونظر علي الطريق
وبينظر له مروان وقال بابتسامة : انت زعلت ولا ايه
وبينظر كريم علي الطريق وقال بضيق : مزعلتش ولا حاجه
مروان بابتسامة : طيب والتفت علي الطريق
وبينظر كريم علي الطريق بغضب وسايق لقي وصل علي الفيلا فوقف العربية قدامها وهيزمر
والتفت له مروان وقال : لا ياكريم مافيش داعي تذمر وتدخل الفيلا انا هنزل هنا
وبينظر كريم قدامه وقال بضيق : طيب
مروان : ولما تروح المطبعه ماتعتذرش من الاستاذ فتوح زي ماقوتلك فاهم
والتفت له كريم وقال بغضب : خلاص يامروان مش هعتذر منه تمام كده ونظر قدامه
وبينظر له مروان وقال بابتسامة : تمام ومالك زعلان كده ليه
وبينظر كريم قدامه وقال بضيق : مش زعلان ولا حاجه
مروان بابتسامة : طيب تعرف يا كريم بابا الله يرحمه كان بيحب بلح الشام اوي
والتفت له كريم وقال باستغراب : بلح الشام
مروان : ايوه
كريم بضيق : هو انت بتخرف يامروان ما انا عارف ان بابا الله يرحمه كان بيحب بلح الشام
مروان : لا ياكريم مابخرفش وانت حر بقي والتفت للباب العربية وفتحه
وبينظر له كريم باستغراب
ونزل مروان من العربية وقفل الباب وراها وماشي
وبتنظر له كريم وهو قاعد في العربية وقال لنفسه
بضيق : حر ايه باين عليه بيخرف علشان تعبان ومش عارف هو بيقول ايه وهز راسه وتحرك بالعربية
ووقف مروان ونظر للعربية كريم وهي ماشيه وهز راسه بابتسامه والتفت قدامه وراح عند بوابه الفيلا وخبط عليه
وسمع جاد وهو جانب البوابه صوت خبط علي البوابة وقام وفتح البوابه ونظر لقي مروان بيه واقف وقال باستغراب : مروان بيه
ودخل مروان الفيلا ووقف قدامه وهو بينظر له وقال : اه مروان مالك مستغرب كده ليه
جاد بقلق : لا يافندم مافيش بس هي عربية حضرتك فين عطلت ولا ايه
مروان : لا معطلتش ولا حاجه بس انا سبتها في الشركة المهم ايه الاخبار
جاد بقلق : كله تمام يافندم انا قاعد هنا جانب البوابه ومش بتنقل زي ما حضرتك قولتي يافندم
مروان : طيب خلي بالك
جاد : حاضر يافندم ومتقلقش حضرتك ان مش هتنقل من جانب البوابه
مروان : طيب ومشي
وبينظر له جاد وهو ماشي والتفت للبوابه وقفلها وقعد علي الكرسي جانبها ونظر لمروان بيه
في عربية كريم :
وسايق كريم العربية وقال لنفسه بضيق : قال بيقولي مابخرفش قال ما انا عارف إن بابا الله يرحمه كان بيحب بلح الشام ويبقي لازمته بقي يقولي ومش بابا بس هو اللي بيحبوا ماما كمان هي بتحبه وسكت بدهشة ايه ده ———————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى