روايات

رواية عرض جواز الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء صلاح

رواية عرض جواز الجزء الثاني عشر

رواية عرض جواز البارت الثاني عشر

عرض جواز
عرض جواز

رواية عرض جواز الحلقة الثانية عشر

توقفنا لما ووقف مروان وراها شرف وقال بدهش : بدور عليه
واتنفض شرف والتفت وراها بفزع
مروان قال بضيق : ايه اتفزعت كده ليه ماكنتش متوقع تلاقيني وراك وتلقيني في العربية مش كده
شرف قال بخضة : مروان بيه
مروان قال بدهشه : انت تعرفني
شرف قال بقلق : ها
مروان قال باستغراب : ها ايه انت تعرفني منين وكنت بتلحقني ليه
وبينظر له شرف بقلق وقال لنفسه : ايه ده ياكان عارف اني انا براقبه علشان كده زود السرعه فجاة وانا اللي كانت فاكر إنه مستعجل اما انا غبي ازاي توقعت كده اعمل ايه دلوقتي اتصرف ازاي وبيفكر ايوه احسن حاجه اقوله انه بيتهيله اني انا ماشي وراها واكيد هيصدق
مروان قال بضيق : ساكت ليه ماتنطق كنت ماشي ورايا ليه
شرف قال بقلق : ها أنا ماكنتش ماشي وراها حضرتك انت اكيد بيتهيلك اني ماشي وراها حضرتك
مروان قال بغضب : والله بيتهيلي
شرف قال بقلق : ايوه يافندم
مروان قال : انت فاكرني غبي علشان اصدق اللي انت قولته ده
شرف قال بقلق : لا يافندم العفو حضرتك مش غبي بس انا بقوله الحقيقة
مروان قال بضيق : لا مش الحقيقة وماتكذبش احسن لك علشان انا اتاكدت فعلا انك ماشي وراها لما لفيت علي الشمال علي طريق انت جيت وراها وكمان انت جيت هنا اهو وكنت بتبص في عرببتي كمان ولا كنت جاي تصيف هنا وشوفت عربيتي فقولت اخد نظره عليها
وبينظر له شرف بخوف
مروان قال بغضب : احسن لك ماتكذبش وقول الحقيقة
ونظر شرف للارض بقلق وقال لنفسه : ايه ده يا هو اللي كان بيرقبني مش انا بقي اللي كنت بيرقبه واستدرجني لغاية هنا علشان يعرف انا براقبه ليه وانا اللي كنت مفكر اني انا اللي براقبه
يا انا غبي ازاي مخدتش انه عمل كده ده علشان يجبني لهنا اعمل ايه دلوقتي بس وبيفكر
مروان قال بضيق : طبعا بتفكر هتعمل ايه
ونظر له شرف بدهشة
مروان قال بغضب: وفر علي نفسك التفكير وقولي احسن الحقيقة علشان لو قولتهش برضك هخليك تقولها غصبن عنك وده مش عجبك فالاحسن لك تقولها برضك
وبينظر له شرف بخوف وقال لنفسه : عرف ازاي انه انا كنت بفكر اعمل ايه ده طلع مش سهل زي ما انا كنت مفكر لازم احاول اهرب منه علشان لو عرف انا كنت بحلقه ليه ساعتها هموت أنا مش هو
من فتحي بيه ومش هيرحمني علشان كده لازم اتهوه في الكلام وهرب منه
مروان قال بغضب : انا مش هستنك اكتر من كده علشان تقولي انت كنت بتحلقني ليه وبصوت مرتفع ما تقول يا بني انت ومسكه من هدومه انت كنت بتحلقني ليه وعاوز مني ايه
ونظر شرف لايده مروان اللي علي هدومه بخوف والتفت له وقال : يافندم انا ماكنتش بلحقك
مروان قال بضيق : والله ماكنتش بتحلقني امال كنت ماشي ورايا ليه معجب بعربيتي مثلا
شرف قال بتوتر : لا يافندم انا معجب بحضرتك انت
وبينظر له مروان وهو مسكه من هدومه وقال باستغراب : معجب بي
شرف قال باربتاك : ايوه يافندم انا سمعت عن حضرتك كتير فاكنت عاوز اتصور معاك علشان حضرتك شخص مشهور علشان كده انا ماشي وراها
وبينظر له مروان وقال بتركيز : ومقولتش ليه
كده من الاول وقولت انك ماكنتش بتلحقني
شرف قال بقلق : ها علشان كنت خايف ان حضرتك لو عرفت ان انا بلحقك هتضايق مني وتطلب الشرطه اتجي تاخدني علشان كده انا مقولتش لحضرتك من الاول علشان كنت خايف
وبينظر له مروان بتركيز
ونظر شرف للارض بقلق وقال لنفسه : هو بيبصلي كده ليه مش مصدق اللي انا قولته ولا ايه
مروان قال بتركيز : كنت عاوز تصور معايا لكن وشال ايده من علي هدومه
والتفت له شرف وقال بتوتر : ايوه يافندم
مروان قال بدهشة : طيب طلع تليفونك
شرف قال باربتاك : ها
مروان قال : طلع تليفونك علشان تصور معايا مش عاوز تصور معايا
شرف قال : ايوه يافندم
مروان قال : طيب طلع تليفونك علشان نتصور
ولا هنصور ازاي
شرف قال بارتياح : حاضر يافندم وحط ايده في جيبه وبيطلع تليفونه
وبينظر له مروان وقال لنفسه بتفكير : انا هعرف ازاي كنت بتقول الحقيقة ولا لا يا انت كنت مصير
تلاحقني باي طريقه معقول كل ده علشان يتصور معايا مش معقول يعني اكيد في حاجه تانيه ودي اللي لازم اعرفها
وبيطلع شرف تليفونه من جيبه وقال لنفسه بارتياح : الحمد لله انه صدق اني انا كنت بلحقه علشان اتصور معه مش علشان اقتله والا ماكنتش هعرف اقوله ايه بس ده طلع اهبل اوي امال بقوله
عليه ذكي ايه ده صدق بسرعه اني انا عاوز اتصور معه اظهار الناس بتقول كده وخلاص علشان الكل يعمله حساب العموم كويس انه طلع اهبل علشان ده خدمني اهوه
وبينظر له مروان وقال باستغراب : ايه تليفونك فين مش لقيه ولا ايه
ونظر له شرف وقال : ها لا يافندم موجود وطلعه من جيبه اهو يافندم
ونظر مروان لتليفون والتفت له بتركيز ومد ايده وقال : طيب هات واخذه التليفون ونظر لتليفون
ونظر شرف للتليفون بقلق والتفت لمروان وقال : هو حضرتك اخدت مني التليفون ليه
والتفت له مروان وقال : علشان نصور انت مش عاوز تصور
شرف قال بقلق : ايوه
مروان قال : طيب هنصور
شرف قال بارتباك : طيب مافيش داعي حضرتك تتعب نفسك اديني التليفون وانا اللي اصوره
مروان قال بدهشة : هتعب نفسي في ايه ده صورة يعني مافيش فيها تعب ولا حاجة
شرف قال : لا يافندم انا اللي اصوره وكفايه اني هتصور مع حضرتك كمان حضرتك اللي هتصور
لا ده كتير عليه اديني يافندم التليفون وانا اللي هصور
وبينظر له مروان بدهشه وقال لنفسه : هو مصير ياخد مني التليفون كده ليه باين فيه حاجة ومش عاوز حد يشوفها علشان كده مصير انه ياخده بس هتكون ايه يعني انا لازم اعرف
وبينظر شرف للتليفونه في ايده مروان بقلق والتفت لمروان وقال : اديني حضرتك اصوره ومد ايده
مروان قال : ها لا انا اللي هصور علشان انا بعرف اصوره حلو يلا اقف كويس والتفت لتليفون وبيفتحه
وبينظر له شرف وقال بقلق : بس والتفت لتليفونه
ونظر مروان لتليفون شرف وفتحه
وبينظر شرف لتليفونه وقال لنفسه : انا قلقنا
كده ليه اكيد مش هيشوفه يعني هو هيفتح بس الكاميرا مش اكتر فما فيش داعي اني اقلق اوي كده
والتفت له مروان وقال : جاهز
ونظر له شرف وقال : ها ايوه يافندم
ورفع مروان ايده بالتليفون علشان يصور والتفت لشرف وقال : يلا اقف كويس علشان اصور
ونظر له شرف وقال : حاضر يافندم وبينظر لنفسه وبيعدل نفسه وبيقف كويس
وبيضغط مروان علي الكاميرا فضغط بالغلط علي
جهة الاتصال واتفتحت ونظر فتغيرت تعبيرات وجهه والتفت لشرف وقال بدهشه : فتحي الشاذلي
والتفت له شرف بدهشة ونظر علي تليفونه لقي جهة الاتصال مفتوح ورقم فتحي بيه ونظر لمروان بيه بقلق
مروان قال باستغراب : فتحي الشاذلي انت تعرفه
وبينظر له شرف بخوف وقال : ها
مروان قال بدهشة : انت تعرف فتحي الشاذلي
شرف قال لنفسه بقلق : اقول له ايه دلوقتي هو ازاي فتح جهه الاتصال وبعدين هو يعرف فتحي الشاذلي منين
مروان قال بضيق : رد عليه انت تعرف فتحي الشاذلي
شرف قال بتوتر : ها ايوه اعرفه
مروان قال بدهشة : وتعرفوا مين بقي
شرف قال بإرتباك : ها
مروان قال بضيق : تعرف فتحي الشاذلي مين
شرف قال لنفسه بقلق: لازم اتصرف واحاول اهرب منه في كلامي واسيبه وماشي والا هيعرف ان انا كنت جاي اقتله
مروان قال بغضب : ماترد تعرفه مين
شرف قال بتوتر : ها معلش هو حضرتك مالك اعرفه منين ولا ما اعرفه
مروان قال بدهشه : مالي
شرف قال : ايوه مالك ومده ايده ناحيه تليفونه وهات التليفون بقى
وبعد مروان ايده بالتليفون بضيق
وبينظر له شرف بقلق
والتفت له مروان وقال : ما انتاش واخده غير لما تقول لي تعرف فتحي الشاذلي منين
شرف قال بتوتر : وحضرتك مالك اعرفه منين ولا مش مين لو سمحت هات التليفون
مروان قال بضيق:قلت لك ماانتاش واخده وجاوب على سؤالي احسن انك تعرف فتحي الشاذلي منين وايه اللي بينك وبينه
وبينظر له شرف وقال باربتاك : ها ونزل ايده
مروان قال بغضب : احسن لك قول ايه اللي بينك وبين فتحي الشاذلي والا هيخليك تقول بطريقتي
شرف قال بضيق : مش قايل انت مالك انت ايه اللي بيني وبينه انت بتهددني ولا ايه
مروان قال بعصبيه : اه بهددك واذا كان عاجبني
شرف قال بغضب : لا مش عاجبني وهات تليفوني بقى ورفع ايده ناحيه التليفون
بعد مروان ايده والتفت له وقال بضيق : قلت لك ما انتش واخده انت ايه ما بتسمعش قول لي بقى ايه اللي بينك وبين فتحي الشاذلي
شرف قال بغضب : انت مالك انت ايه اللي بيني وبينه قلت لك هاتي التليفون والا
وقطع مروان كلامه وقال بضيق : والا ايه هتعمل ايه يعني
شرف قال بعصبية : بقول لك هات التليفون
مروان قال بغضب بصوت مرتفع : مش جايبه
شرف قال بعصبيه وبصوت مرتفع : بقولك هاته وحط ايده علي هدومه مروان ومسكها
ونظر مروان لايده شرف بغضب والتفت له وقال : شيل ايدك احسن لك
شرف قال بغضب : مش شيلها هات التليفون
مروان قال بضيق : بقولك يشيل ايدك
شرف قال بعصبية : قوتلك مش يشيلها ووريني بقي هتعمل ايه
مروان قال بضيق : طيب انت اللي جبته لنفسك وحط تليفونه شرف في جيبه اللي من وراها وضرب شرف بايده في وشه وبقوه
وبعد شرف عن مروان شويه وايده اتشله من عليه والتفت له وقال بضيق : طيب انا هرويك ورفع ايده وراح له وهيضربه في وشه
بعد مروان لوراها بوشه بسرعه
وجات ايده شرف في الجانب
ونظر له مروان ومسك ايده اللي كان هيضربه بها في وشه بسرعه ولفها وراها شرف وقرب من اذنه وقال بغضب : قولي احسن لك ايه اللي بينك وبين فتحي الشاذلي وتعرفه مين
ونظر له شرف بطرف عينيه وقال بعصبية : ملكش فيه ايه اللي بين وبينه وسايب ايدي احسن لك وبيحركها
ومسك مروان ايده شرف بقوه وقال بعصبية : بقولك قول بدل ما اخليك تقول غصبن عنك وصدقني هتندم لو خليتني اعمل كده
وبينظر له شرف بطرف عينيه وقال بغضب : اندم
ها اندم ايه يا بابا انت اللي هتندم وسيب ايدي بيحركها
مروان قال بضيق : يبقي انت بقي اللي اختارت وساب ايده وزقه قدام
وهيلتف له شرف وهو بعيد عن شويه بضيق
ورفع مروان رجله بعصبية وزقه بقوه
ووقع شرف علي الارض ونظر لمروان بعصبية
وبينظر له مروان وقال بغضب : قوتلك هتندم يا حقير قولي ايه اللي بينك وبين فتحي الشاذلي احسن لك وتعرفه مين
وبينظر له شرف بغضب وقال : طيب انا هوريك وقام مسرعاً من علي الارض
وبينظر له مروان بعصبية
وحط شرف ايده في جيبه اللي وراها وطلع مطوه وضغط عليها واتفتحت بضيق
ونظر مروان للمطوه والتفت له بغضب
ونظر شرف لمروان وفي ايده مطوه وقال بعصبية
: انا هعرف ازاي تذوقني علي الارض ورايح له وفي ايده المطوه
وبينظر مروان لمطوه والتفت له وهو جاي ناحيته بعصبية
ووقف شرف قدام مروان وبينظر له بغضب وفي ايده المطوه ورفعها وهيحطها في بطنه
ومسك مروان ايده بسرعه بقوه وبينظر له يضيق
ونظر شرف لايده مروان والتفت له بغضب
وبينظر له مروان وبيضغط علي ايده بقوه وقال بعصبية : ايه اللي بينك وبين فتحي الشاذلي يا حيوان
وبينظر له شرف بإنتقام والف ايده التانيه واخذ المطوه من ايده وقال بغضب : انا حيوان ياحقير ورفع ايده بالمطوه
ونظر مروان لايده وساب ايده شرف اللي مسكها
بسرعه وهيبعد لوراها
فضرب شرف المطوه في دراعه مروان بغضب
مروان قال بوجع : اهااا وبعد شويه ومسك دراعه
وبينظر له شرف وقال بغضب : انت اللي هتندم مش انا يا حقير
والتفت مروان لادراعه بوجع لقها بينزف ونظر لشرف وقال بعصبية وبصوت مرتفع : انا هعرفك مين فين اللي هيندم ياحيوان ورايح له
وبينظر له شرف وقال بغضب : تعال لي ورفع المطوه
ووقف مروان بعيد عنه شويه ورفع رجله بقوه وزقه المطوه من ايده بعصبية فوقعت علي الارض
وبيتلفت شرف لمطوه اللي علي الارض
فاراح له مروان ومسك هدومه بغضب
وهيتفلت شرف لمروان بضيق
فرفع مروان ايده بعصبية وضربه في وشه
وهينظر له شرف بعصبية
فضربه مروان بايده في وشه وقال بغضب : انا اللي حقير يا حيوان وبيضربه تعرف فتحي الشاذلي منين وايه اللي بينك وبينه وبيضربه
ورفع شرف ايديه بتعب وزقه مروان بقوه
ووقع مروان علي الارض
ونظر له شرف وطلع يجري
مروان قال بوجع : اهاا والتفت لادراعه
وركب شرف عربيته ونظر لمروان وبيتحرك
نظر مروان قدامه ملقش حد وقام مسرعا من علي الارض ونظر وراها لقي شرف بيتحرك وقال بغضب : استني ياحقير وطلع يجري
ونظر له شرف وهو في عربيته لقيها جاي فسائق بسرعه ومشي
ووقف مروان مكان العربية بينهج وبينظر لها وبغضب وقال لنفسه : امشي ياحقير انا هجيبك وراح مسرعا وركب عرببته وتحرك وراها
في عربية شرف :
وبيسوق شرف وبينهج وقال لنفسه : ايه ده يطلع مش سهل يا زي ما انا كنت مفكر ونظر في مرايا العربية ملقش حد جاي شكله كده مجاش ورايا وباستغراب ايه ده وشي عمل كده ليه وحط ايده عليه ونظر قدامه وانا اللي قولت اني هخلص منه بسرعه علشان داخل الطريق ده طلع ان التخلص منه صعب وشال ايده من علي وشه وطلعش سهل زي ما قولت بس كويس اني هربت منه من غير مايعرف انا عرف فتحي بيه منين ونظر من شباك العربية والتفت بالصدفة في المرايا لقي مروان جاي وراها بالعربية وبقلق ايه ده يلحقني لازم اتهوه من بسرعه قبل ما يمسكني تاني والمرة دي لو مسكني مش هيسبني غير لما يعرف انا عرف فتحي الشاذلي منين ولازم اتهوه منه بسرعه ونزود سرعه ونظر قدامه وبيسوق بسرعه
في عربية مروان :
وبيسوق مروان ودراعه بينزف وبينظر لشرف وقال لنفسه بعصبية : لازم اعرف الحقير ده يا عرف فتحي الشاذلي منين وايه اللي بينهم اكيد في حاجه علشان كده الحيوان ده مش راضي يقول لازم الحق بسرعه وزد السرعه وبينظر بيسوق واحس بوجع في دراعه اهااا ونظر له
شرف وهو في عربيته وبيسوق بسرعه وبينظر علي مروان من المرايا وقال لنفسه بقلق : لازم ازوغ منه والتفت علي يمينه لقي شارع صغير ايوه ادخل الشارع ده استخبي لغاية مايمشي ونظر في المرايا العربية لقي عربية مروان بعيدة واهو كمان بعيد اهوه فنظر قدامه وفحود يمين ودخل في الشارع
ونظر مروان وهو في العربية قدامه ملقش عربيه شرف وقال لنفسه باستغراب:هو راح فين الحيوان ده ماكان قدامي دلوقتي راح فين ده وزودالسرعه
وساق بسرعه وبينظر قدامه بيدور عليه راح فين وبيسوق
شرف وهو في العربية بيسوق وبينظر في مرايا العربية ملقش مروان فوقف العربية وبينظر في المرايا بقلق
ومروان وهو في عربية وسايق وبينظر قدامه بيدور علي شرف وقال لنفسه بضيق : راح فين
ده وطالع علي الطريق ونظر من شباك العربية
وشرف وهو في العربية وبينظر في المرايا وقال لنفسه بقلق : ربنا يستر ومايشفنتش تاني والتفت قدامه والا لو شافني مش هيرحمني ده مش سهل
ونظر في مرايا العربية لقي مروان معدي بالعربية اهو عده الحمد لله انه ماشفنيش واستني شويه بقي لما يمشي علشان لو طلعت اكيد هيشوفني
خليني استني شويه لما يمشي
في عربية مروان :
وطلع مروان علي الطريق وبينظر حوليه علي عربية شرف وقال لنفسه بغضب : عرف يهرب الحيوان بس هيروح مني فين واحس بوجع في دراعه اهاا ونظر لادراعه لقها بينزف للازم اقف في حته علشان اربط الجرح قبل ما اروح روح علشان ماما لو شوفت دم كده مش هتستحمل وهيغمي عليها ولازم اربط قبل ما روح والتفت قدامه وانت ياحيوان هيجيبك والمرة دي مش هتفلت مني وبيسوق
في عربية شرف :
شرف قال لنفسه : زمانه بعد شويه اما اتحرك بقي وشغل العربية وتحرك كويس انه ماشفنيش تاني وخرج من الشارع وطلع علي الطريق وبينظر حوليه ملقش عربيه مروان الحمد لله ان انا زوغت منه واهرب وتذكر تليفونه وبخوف اه ده تليفوني معه ازاي بس نسيت اخده منه قبل ما هرب ده عليه كل حاجه تخصني وممكن عن طريقه يجبني ووديني في ستين داهيه غير كده كمان هيعرف علاقتي ايه بفتحي بيه من مكالمات اللي انا كنت بسجيل له لما كان بيتصل بي ويكلفني بشغل علشان اطمن انه ميغدرش بي ومنها كمان المكالمه اللي كان فتحي بيه بقولي اخلص عليه لو فتحي بيه عرف اني انا كنت بسجله هيطير رقبتي غير كمان لو عرف اللي حصل النهارده وان انا مخلصتش علي مروان الشناوي مش هيرحمني برده اعمل ايه بس لازم اتصرف علشان ما تطيرش رقبتي بس اتصرف ازاي في المصيبة دي وبيفكر ايوه مافيش فتحي ليه مش لازم يعرف ايه اللي حصل ده ولازم ارجع تليفوني من مروان الشناوي ده باي طريقه قبل ما يتصرف يعمل حاجه بس ازاي هو مشي وما اعرفش هو رايح فين وبيفكر ايوه استناه عند الفيلا بتاعته وهو اكيد مش هيعرف يتصرف في التليفون دلوقتي علشان ذراعه محروح اكيد هيعالجوا وهيروح على الفيلا وكويس ان فتحي بقى اعطاني العنوان الفيلا انا هروح هناك استناك قدام الفيلا لغايه ما يجي هو ده الحل وبيسوق
في المطبعه :
وبيشتغل كريم والتفت لقه العمال ماشين فاستغراب
خرج الاستاذ فتوح من مكتبه معه تليفون كريم ونظر له لقها واقف فاراح له ووقف قدامه وقال : اتفضل ياكريم ومد ايده بالتليفون
والتفت له كريم ونظر لايده واخذ التليفون
الاستاذ فتوح قال : ويلا انت مش ماشي ولا ايه
كريم قال باستغراب : امشي اروح فين
الاستاذ فتوح قال بدهشة : تروح فين تروح ما احنا خلصنا شغل النهارده كده
كريم قال : اهاا علشان كده العمال ماشين
الاستاذ فتوح قال : ايوه ونظر للعمال وهما مايشين
ونظر فاتح لكريم وهو ماشي وقال : سلام ياكريم
والتفت الاستاذ فتوح لفاتح باستغراب
ونظر كريم لفاتح وقال بابتسامة : سلام يافاتح
والتفت الاستاذ فتوح لكريم وقال باستغراب : هو انت تعرف فاتح
ونظر له كريم وقال : ايوه يا استاذ فتوح اعرفه
الاستاذ فتوح قال باستغراب : تعرفه منين
كريم قال :اصل انا ماكنتش عارف مكتب حضرتك فين فهو شافني وقالي علي المكتب وتعرفنا بعض
الاستاذ فتوح قال : اهااا طيب كويس يلا بقي علشان تروح
كريم قال : طيب يلا
ومشوا الاستاذ فتوح وكريم وخرجوا من المطبعه
ونظر كريم للاستاذ فتوح وقال : اتفضل اوصلك الاستاذ فتوح في طريقي
والتفت له الاستاذ فتوح وقال : لا شكراً يا كريم انا ساكن قريب من هنا ما اتفضل عندي شويه
كريم قال : لا شكرا يا استاذ فتوح
الاستاذ فتوح قال : ليه اتفضل
كريم قال : لا مش هينفع لازم امشي مرة تانيه ان شاء الله
الاستاذ فتوح قال : طيب
كريم قال : عن اذنك
الاستاذ فتوح قال : اتفضل
ومشي كريم
والتفت الاستاذ فتوح لباب المطبعه وقفله بالمفتاح ومشي
وركب كريم عربيته وتحرك
في شقة عم شفيق :
في البلكون :
وبينظر جمال لعم شفيق وقال : بس ياعم شفيق ايه رايك في اللي انا حكته لك ده
عم شفيق قال بدهشة : معقول نجمه كتبت ده
جمال قال : ايوه ولو مش مصدقني هي لما تجي ابقي اسالها يا عم شفيق
عم شفيق قال : لا طبعاً مصدقك يا جمال بس مستغرب ما كنتش اعرف ان هي بتكتب حلوه كده
جمال قال : وانا والله يا عم شفيق ما كنت اعرف برده ده هي قالت لي انها قالت لها فكره انا كاتبه على اللاب توب والاحداث جرت بعدها بقيت روايه
عم شفيق قال بدهشه : ايه دي يعني ما كنتش قصدي من الاساس
جمال قال : لا ما كنتش من الاساس ده هي جت معاها كده بس والله يا عم شفيق روايه تحفه واسلوبها يشدك وانت بتقرا انا ما بقولش كده علشان يا بنتي لا والله دي الحقيقه
عم شفيق قال : انا عارف يا جمال من غير ما
تقول اني نجمه شاطره طيب هتعمل ايه في الروايه دي اللي كتبتها
جمال قال : ما اعرفش يا عم شفيق لما اروح بقى ابقى اسالها
عم شفيق قال : طيب بقول لك ايه تعالى نخش جوه عشان الجو برد وتلاعبني كمان عشرتين طاوله
جمال قال : ماشي يلا وانا هغلبك
عم شفيق قال : تغلبني ايه ده انا اللي دايما بغلبك على طول
جمال قال : بس انا بقى هغلبك المره دي وقام من علي الكرسي
عم شفيق قال : هنشوف وقام من علي الكرسي يلا
جمال قال : يلا وماشي والتفت بالصدفه لقي كوبايتين الشاي نظر لعم شفيق استنى اما اجيب الكوبايات عشان ادخلها المطبخ
ونظر عم شفيق وقال : طيب هاتهم وانا اروح اجيب الطاوله من الاوضه جوه و حصلني ماشي
جمال قال : طيب
وخرج عم شفيق من البلكونه
ووطي جمال واخذ صينيه الشاي وخرج وراها من البلكونه وراح المطبخ
ودخل عم شفيق غرفته وبينظر لقي الطاوله على الكرسي فاراح له واخذها من على الكرسي وخرج من الغرفه وراح وقعد في الانتريه وفتح الطاوله وقال بصوت مرتفع : يلا يا جمال عشان نلعب
وسمعه جمال وهو في المطبخ بيغسل الكوبايتين وقال بصوت مرتفع : حاضر يا عم شفيق جاي اهو واقفل الحنفيه و احط كوبايتين مكانهم و انشف ايده وخرج من المطبخ وبينظر لقي مع عم شفيق قاعد الانتريه فاراح له ايه جهزت الطاولة
ونظر له عم شفيق وقال : اه جهزتها هات يلا الكرسي اللي هناك ده وتعالى اقعد جنب هنا علشان نلعب
جمال قال : طيب راح واخذ كرسي وراح عند عم شفيق وحطه جنبه وقعد عليه يلا نلعب
عم شفيق قال : يلا
وبدا عم شفيق وجمال يلعبوا
امام الفيلا الشناوي :
وصل شرف على الفيلا وبينظر وهو سايق من شباك العربيه على الفيلا وقال لنفسه : هي دي فيلا مروان الشناوي اركن بقى بعيد شويه علشان ما يشوفنيش وبعد شويه عن الفيلا ووقف العربيه
ونزل منها ووقف جانبها وبينظر على الفيلا هو تلاقيه لسه ما وصلش بس ممكن يكون وصل لازم اتاكد انه وصل ولا لا بس ازاي وفكر ايوه ابص على الليله من جوه يمكن يكون وصل واشوفه وراح ناحية جدار الفيلا والتفت حوليه ملقش حد ونظر من علي الجدار ملقش حد في الجنينه ما فيش حد والتفت بتطرف عينه لقي جاد قعد جانب البوابة وباستغراب مين اللي قاعد هناك ده تلاقيه واحد بيشتغل في الفيلا وطي راسه من علي الجدار وبعدين بقي انا لازم اعرف هو جيه ولا لا علشان اقدر اخد تليفوني وامشي واعرف ازاي وبيفكر ايوه اروح اسال الرجل اللي قعد وراها البوابة ده واعمل نفسي بس علي حالة واعرف مروان الشناوي جوه لا لا ومشي وراح عندها البوابه وخبط علي البوابة
وسمع جاد وهو قعد جانب البوابه صوت الخبط وقام من علي الكرسي وفتح البوابه وبينظر لقي واحد واقف
شرف قال : سلام عليكم
جاد قال : وعليكم السلام عاوز مين حضرتك
شرف قال باربتاك : ها انا كنت بسال علي فيلا معروض للبيع هنا
جاد قال باستغراب : معروض للبيع
شرف قال : ها اهاا بس معرفش هي فين بالظبط متعرفش هي فين
جاد قال : لا معرفش ومافيش هنا فيلا معروض للبيع
شرف قال : ازاي بقي دول قولي انها هنا امال الفيلا دي بتاعت مين وشاور بايده علي الفيلا
جاد قال : دي فيلا عابد بيه الشناوي والله يرحمه
شرف قال: هو مات
جاد قال : ايوه واللي ساكنين فيها عيلته
شرف قال : عيلته
جاد قال : ايوه مروان بيه وكريم بيه والست وجدان هانم والدتهم وزوجته عابد بيه
شرف قال : هما فين مش شايف حد يعني منهم هما مسافرين ولا ايه
جاد قال : لا مش مسافرين ولا حاجه وجدان هانم جوه في الفيلا ومروان بيه لسه مجاش هو وكريم بيه
شرف قال بابتسامة : اهااا طيب شكرا سلام عليكم ماشي
جاد قال : استني
ووقف شرف ونظر له بقلق
جاد قال : مافيش هنا فيلا معروض للبيع علشان مدورش وتعبت علي الفاضي
شرف قال :طيب متشكرة سلام عليكم
جاد قال : وعليكم السلام
ومشي شرف وقال لنفسه : كويس هو ان عرفت انه لسه مجاش مروان بيه
وبينظر جاد لشرف وهو ماشي ودخل وقف البوابة وقعد جانبها
وراح شرف وركب العربية وقفل الباب العربية ونظر علي الفيلا وقال لنفسه :اديني مستنك اهوه لما تجي
في شقة نجمه :
في الانتريه :
وبتنظر سلمى في اللاب توب وبتقرا الروايه
وبتنظر لها نجمه وهي بتقرا وقالت : ايه يا بنتي خلصتها ولا لسه
والتفتت لها سلمى وقالت : ها اه ما عادش ان اخر حته بس هقراها وكده يبقى انا خلصتها
نجمه قالت : طيب
ونظرت سلمي للاب توب وقرات الحته وقالت : خلصت والتفت لنجمه
نجمه قالت : طيب ايه رايك
سلمي قالت : بصراحه يانجمه
نجمه قالت : ايه وحشه
سلمي قالت : وحشه ايه دي روايه تحفه انتي متاكده انك ما كتبتيش قبل كده روايات
نجمه قالت باستغراب : اه طبعا متاكده دي اول روايه ليا ليه
سلمى قالت : مش معقول يا انت اسلوبك محترف في الكتابه زي كتاب كبار بالظبط واللي يشوف الروايه دي يقول كده ومصدقش انك اول مرة تكتبي ابدا
نجمه قالت : انتي بتكلم جد ياسلمي
سلمي قالت : ايوه طبعاً يا بنتي الروايه فعلا تحفه
نجمه قالت بابتسامة : طيب كويس انها عجبتك
سلمي قالت : عجبتني بس يا انا مبهورة بها
نجمه قالت بابتسامة : لدرجتي حلوة
سلمي قالت : ايوه تعرفي انا ماكنتش متخيلها بشكل ده
نجمه قالت : امال كنت متخيلها ايه
سلمي قالت : اتخليها زي اي روايه عادية يعني بس دي فيها ابداع صدقني يانجمه انا مش بجاملك الروايه حلوة فعلا
نجمه قالت : طيب الحمد لله
سلمي قالت : وناوي تعملي ايه فيها
نجمه قالت : مش عارفه لسه
سلمي قالت : لا لازم تعرفي علشان خسارة روايه جميله بشكل ده تتركن
نجمه قالت : طيب
سلمي قالت : طيب امسكي ومدت ايدها باللاب توب
نجمه قالت : طيب واخذت للاب توب
سلمي قالت : انا همشي بقي
نجمه قالت : ليه يابنتي ما انتي قعدة
سلمي قالت : لا معلشي علشان اتاخرت وقامت
نجمه قالت : طيب استني انا نزلها معاكي وحطت اللاب توب علي الترابيزة وقامت
سلمي قالت : ليه رايحه فين
نجمه قالت : رايحه عند عم شفيق جارنا
سلمي قالت : ليه في حاجه ولا ايه
نجمه قالت : اصل عم شفيق كان هيقع النهارده في الشارع وانا هروح اطمن عليه وكمان اقعد معاه شويه وبابا هناك كمان
سلمي قالت : طيب يلا
نجمه قالت : طيب استنني بس البس عباية واجي
سلمي قالت : طيب يلا بس بسرعه
نجمه قالت : حاضر وخرجت من الانتريه وراحت علي غرفتها
وخرجت سلمي وراها ووقفت في الصاله
في عربية مروان :
ووقف مروان العربية واحس بوجع في دارعه وقال : اهاا والتفت وراها وأخذ علبة الاسعافات الاوليه ورجع وسنده ضهره علي الكرسي اللي قاعد عليه وحط علبة الاسعافات الاوليه علي رجله وفتحها واخذ منها قطنه ونظر للجرح اللي في دراعه وبيسمح الدم
في شقة نجمه :
وخرجت نجمه من الغرفة ونظرت لقيت سلمي واقفه وقالت : يلا ياسلمي
ونظرت لها سلمي وقالت : شكلك حلو بالعباية
نجمه قالت : بجد ونظرت لنفسها
سلمي قالت بابتسامة : ايوه
والتفت لها نجمه وقالت بابتسامة : طيب يلا
سلمي قالت : يلا ومشت
ومشت نجمه وفتحت باب الشقة والتفت لسلمي وقالت : اتفضلي
سلمي قالت : طيب وخرجت من الشقه
وخرجت نجمه وراها وقفلت باب الشقه
ونظرت سلمي لنجمه وقالت : انتي هتجي الكلية بكرة
نجمه قالت : اه ان شاء الله ونزلها ليه بتسالي
ونزلها سلمي وقال : لا مافيش اصل افتكرتك مش هتجي زي النهارده يعني
نجمه قالت : لا هاجي ان شاء الله وانا كنت جاي النهارده بس باباي هو اللي مانعني
سلمي قالت باستغراب : ليه مانعك
نجمه قالت : علشان فضلت سهرنا طول الليل وكمان علشان الجرح اللي في وشي ده وشاورت بايدها عليه
سلمي قالت : اهاا باباكي معه حق يانجمه ماكنش ينفع
تنزلي الكليه وانتي تعبانه كده انما انتي كنتي سهرنا ليه
نجمه قالت : علشان اخلص الروايه
سلمي قالت : اهااا وخرجت من البيت
وخرجت نجمه وراها
ونظرت سلمي لنجمه وقالت : طيب عاوزة حاجة
نجمه قالت : لا ياحبيبتي شكرا
سلمي قالت : طيب اشوفك بكرة ان شاء الله في الكلية يلا سلام
نجمه قالت : رايحه فين استني
سلمي قالت باستغراب : استني ايه
نجمه قالت : هوصلك لما تطلعي علي الطريق
سلمي قالت : لا يانجمه مافيش داعي
نجمه قالت : مافيش داعي ايه يابنتي لا لازم اوصلك الوقت اتاخر يلا وماشيه
سلمي قالت : يابنتي مافيش داعي اطلعي لباباكي
نجمه قالت : لا يلا كنت زماني وصلتك علي فكرة واطلعت لبابا بلا
سلمي قالت : طيب يلا
مشوا نجمه وسلمي وطلعوا علي الطريق
ونظرت سلمي لنجمه وقالت بابتسامة : يلا ياحبيبتي سلام
نجمه قالت : مع السلامة خلي بالك من نفسك
سلمي قالت : طيب سلام وشاورت بايدها ومشت
نجمه قالت : مع السلامة وماشيه و بتلفت علي شمالها بالصدفة لقيت مروان في العربية وباستغراب ايه ده مروان بيعمل ايه هنا وراحت عند العربية ووقفت جانبها ونظرت من الشباك لمروان وبصدمة ايه ده
والتفت مروان لقي نجمه وقال باستغراب : انتي بتعملي ايه هنا
وفتحت نجمه باب العربية بخوف وركبت
وبينظر لها مروان بدهشه
وقفلت نجمه باب العربية والتفت له وقالت بخوف : ايه اللي عمل فيك كده
وبينظر مروان علي شكل نجمه بدهشه
نجمه قالت بخوف : رد عليها يامروان انجرحت كده ازاي ونظرت لجرح
مروان قال : ايه اللي انتي لبسها ده
ونظرت نجمه علي نفسها والتفت له وقالت بقلق : مش وقته دلوقتي انا لبسه ايه قولي انت ايه اللي عمل فيك كده
مروان قال : تعرفي انك شكلك مختلف واحلي
وبينظر له نجمه باستغراب وقالت : مروان انت كويس وحطت ايدها علي دراعه اللي مجروح
مروان قال بوجع : اهااا
ونظرت نجمه لايدها لقيتها علي دراعه المجروح وشالتها بسرعه والتفت له وقالت بقلق : اسفه معلشي مخدتش بالي
مروان قال بوجع : هو انتي بتاخدي بالك من حاجه خلاص ولف وشه
نجمه قالت بخوف : معلشي والله ماكنت اقصد ونظرت للحرج ونزلت الدموع من عينيها
والتفت لها مروان لقها بتنظر علي الجرح ونزلت الدموع من عينيها وقال : خلاص ماتبكيش
والتفت له نجمه ونزلها الدموع من عينيها بقلق
مروان قال : انا كويس
ونزلها نجمه الدموع من عينيها وقالت بقلق : بجد انت كويس
مروان قال بدهشة : انتي خايفه عليه
نجمه قالت : ها انت ايه اللي عمل فيك كده واتجرحت ازاي
مروان قال : مرضيش علي سؤال انتي خايفه عليه
نجمه قالت بقلق : وانت برده مرضتش علي سؤالي ايه اللي عمل فيك كده
مروان قال : ردي علي سؤالي الاول انتي خايفه عليه
نجمه قالت : لا انت اللي رود الاول انت انجرحت ازاي كده
مروان قال بضيق : قوتلك رودي علي سؤالي الاول
نجمه قالت بنرفزه: انت بتزعق ليه كده تصدق ان أنا غلطانه اني جيت اشوفك واقف كده ليه وبعدين صحيح ايه اللي موافقك هنا وجانب بيتي
مروان قال باستغراب : جانب بيتك
نجمه قالت : ايوه ماهو بيتي في الشارع ده وشاورت له بايدها
ونظر مروان علي المكان اللي بتشاور عليه نجمه لقي الشارع اللي فيه بيتها فإستغراب ونظر قدامه
ونزلت نجمه أيدها وبتنظر له وقالت : ايه اللي جابك بقي هنا
مروان قال لنفسه بدهشة : انا جيت هنا ازاي ومخدتش بالي ازاي اني جانب بيتها ايه اللي جابني هنا
وبتنظر له نجمه وقالت باستغراب : مروان
وسرح مروان في تفكيره
نجمه قالت بدهشة : مروان مروان
والتفت لها مروان وقال : ها ايه في ايه
نجمه قالت بقلق : مافيش انت كويس
مروان قال: اه كويس ونظر للجرح وبيمسح الدم بالقطنه
وبتنظر له نجمه وقالت بقلق : ايه اللي جرحك كده يامروان
والتفت لها مروان وقال : لما تردي علي سؤالي الاول ابقي اقولك وبعدين انتي ايه اللي منزلك دلوقتي من البيت
نجمه قالت : مافيش كنت بوصل سلمي
مروان قال باستغراب : سلمي مين
نجمه قالت : صاحبتي وبعدين هو استجواب ولا ايه
مروان قال : وانا هستجوبك ليه انا بس مستغرب لما شوفتك في الوقت المتأخر ده
نجمه قالت : طيب قولي بقي ايه اللي جرحك كده هو انتي ليه بتحاول دايما تعرض نفسك للخطر ماتفكرش في والدتك واخوك هتكون حالتهم ايه لما يشوفك مجروح كده
مروان قال : لا طبعاً بفكر فيهم يانجمه انا أساس معنديش اغلي من ماما وكريم في الدنيا بس
نجمه قالت باستغراب : بس ايه
مروان قال : محدش بيخرج من البيت وهو عارف
هيحصله ايه يانجمه لما يخرج
نجمه قالت : ايوه انا عارفه وان ما حدش يعرف غير ربنا بس احنا لازما ناخد بالنا مروان ربنا قال ما ترموش نفسكم في التهلكه
مروان قال : بس انا ما رميتش نفسي في التهلكه يا نجمه
نجمه قالت : امال ايه اللي حصل معاك انت كنت الصبح كويس
وبينظر لها مروان بتركيز وقال : مش هقول لك يا نجمه
نجمه قالت باستغراب : مش هتقول لي ليه يا مروان لا انا عايزه اعرف ايه اللي حصل معاك بالظبط وازاي انجرحت كده
مروان قال بدهشه : ليه بقى عايزه تعرفي يهمك في ايه اللي حصل معايا
نجمه قالت : يهمني اني وساكت
وبينظر لها مروان باستغراب وقال : انك ايه
والتفت نجمه قدامها بإرتباك
مروان قال بدهشة : انك ايه يا نجمه سكتي ليه
والتفتت له نجمه وقالت بتوتر : مافيش
مروان قال باستغراب : مافيش ازاي انتي كنتي عاوزة تقولي ايه
نجمه قالت باربتاك : ها مش عاوز اقول حاجه والتفت لقيت الجرح بينزف ونظرت لمروان بقلق الجرح بينزف
ونظر مروان لجرح والتفت لها وقال : طيب انا هعقمه وبيحط ايده بالقطنه علي الجرح
نجمه قالت : لا استني
ووقف مروان والتفت لها باستغراب وقال : استني ايه
نجمه قالت : انا هعقمه لك علشان انت مش هتعرف
ومدت ايدها واخذت القطنه اللي في ايده
مروان قال : لا شكراً انا هعقمه ومد ايده ياخد القطنه
فبعدت نجمه ايدها شويه
ونظر مروان لايده نجمه والتفت لها باستغراب
نجمه قالت بضيق : قوتلك انا اللي هعقمه لك ومش عاوزه اسمع مناقشة
وبينظر لها مروان وقال بدهشة : نعم
نجمه قالت : ايه ماسمعتش قوتلك انا اللي هقعمه لك
مروان قال باستغراب : لا قولتي ايه بعد دي
نجمه قالت : ايه مش عاوزه اسمع مناقشة
مروان قال بدهشة : ايوه انتي ازاي تقولي لي كده وبعدين انتي اللي بتقولي كده انت اساسا ما بتسمعيش الكلام من اول مره ولازما تقعدي تنقشي
نجمه قالت : لا على فكره انا بسمع الكلام من اول مره بس انت اللي بتنرفزني
مروان قال : لا والله انا اللي بنرفزك
نجمه قالت : ايوه انت اللي بتنرفزني وسيبني بقى اعمل لك الجرح
مروان قال : لا هاتي القطن انا اللي هعملها بعدين انا ما طلبتش مساعدتك يبقى ما تساعدنيش هاتي واتفضلي انزلي
وبتنظر له نجمه بضيق والتفت لادراعه ومسكته
ونظر مروان علي ايده نجمه اللي علي دراعه والتفت لها وقال بضيق : هو انتي ما سمعتنيش انا قلت ايه قلت لك مش عايزك تساعديني شيلي ايدك
والتفت له النجمه بضيق ونظرت بدراعه وشدته بالراحه ناحيتها
ونظر مروان لايده نجمه والتفت لها بغضب وشده دراعه
ونظرت له نجمه بعصبية والتفت لادراعه وشده براحه ناحيتها
وبينظر لها مروان وقال بعصبية : نجمه وشده دراعه بقوه ورفعه وجيه في عين نجمه ولف وشه
نجمه قالت بوجع : اهاا وحطت ايدها علي عينيها
والتفت لها مروان لقها حطه ايدها علي وشها وقال بقلق : ايه مالك وحط ايده علي دراعها
نجمه قالت بوجع : اهااا عينيها
مروان قال بخوف : مالها عنيكي يا نجمه
نجمه قالت بوجع : يعني مش عارف انت خبطني بدراعك فيها
مروان قال بقلق : انا
نجمه قالت بوجع : اه انت اهاا يا عينيها وبتبكي
مروان قال : طيب اهدي انا اسفه مخدتش بالي اني خطبك
وبتبكي نجمه بوجع وقالت : اهاا
مروان قال بقلق : اهدي يانجمه علشان خاطري وشيلي ايدك من علي عنينكي
وبتبكي نجمه وقالت : اشيلي ايدي ازاي بتوجعني يا مروان
مروان قال بقلق : طيب شيلي بس ايدك علشان اشوف مالها
وبتبكي نجمه وقالت : يعني انت خبطني وعاوز تشوفها كمان يعني انا غلطانه علشان عاوزها اساعدك وعقمك الجرح دي جزائي يعني
مروان قال بقلق : انا والله يانجمه ماكنت اقصد اني اخبطك شيلي ايدك خليني اشوفها
وبتبكي نجمه وقالت بوجع : لا مش هتشوفها وانا اسفه اني عاوزه اساعدك بعد كده لو شوفتك سايح في دمك مش هساعدك ابدا ولفت وشها ناحيه الباب وحطت ايدها وهتفتح الباب
ومسك مروان دراعها وقال بقلق : استني رايحه فين
وبتبكي نجمه وناظره الناحية التانية وقالت بوجع
: هنكون رايحه فين يعني مروحها وسبني بقي ومعتش عاوزه اشوفك تاني وصدقني لو شوفتك تاني هعمل نفسي مش شايفك ولا اديني اعرفك
مروان قال بقلق : طيب ماشي بس خليني اشوف عينيك حصلها ايه
نجمه قالت بوجع : لا مش هتشوفها وبتبكي و سيب ذراعي بقى
مروان قال بخوف : علشان خاطري يا نجمه خليني اشوف عينيك انا والله ما كنت اقصد
والتفتت له نجمه وبتبكي
وبينظر لها مروان وهي بتبكي بقلق وقال : انا اسف
وبتنظر له نجمه وهي بتبكي
مروان قال بخوف : عشان خاطري بقى خليني اشوف عينيك حصل لها ايه
وبتنظر له نجمه وهي بتبكي وشالت ايدها من على عينيها بوجع
ونظر مروان لعينها لقي متغمضه وساب دراعها وقرب منها شويه
وبعدت نجمه شويه وقالت بدهشه : انت هتعمل ايه
والتفت لها مروان وقال باستغراب : هعمل ايه يعني اشوف عينيك مالها
نجمه قالت باستغراب : طيب وبتقرب مني ليه
مروان قال : علشان اشوف عينيك امال هشوفها ازاي وبعدين انا مش عايز اقرب منك اساسا بس اعمل ايه لازم اشوف عينيك مالها ليكون حصل لها حاجه وبعدين انا قلت لك قبل كده وهقولها لك ثاني وثالث انت لو اخر واحده في الدنيا انا مش هبص لك يعني ما تخافيش
نجمه قالت بوجع : انا مش خايفه على فكره
مروان قال باستغراب : يعني ايه مش خايفه مني
نجمه قالت : لا مش خايفه
مروان قال بدهشه: ليه بقى بتثقي فيها ولا ايه
نجمه قالت : مش مساله بثق فيك ولا ما بثقش فيك المساله ان انا بعرف احمي نفسي كويس لو حتى تطول معايا
مروان قال : اه بتحمي نفسك
نجمه قالت بوجع : اه بحمي نفسي
مروان ‏ قال : ده باماره ايه يعني اللي انت عملتيه مع الحراميه في محل الكتب
نجمه قالت بنرفزه : اه طبعا انا كنت واقفه قدامهم مش خايفه وبدليل ان انا دوست على رجل الحرامي نفسه
مروان قال: اه صح دوستي علىه علشان انا مثبته بس لو كان مش متثبت ما كنتيش دوست زي ما عملتي
نجمه قالت بغضب : تقصد ايه يعني ان انا ايه جبانه
مروان قال : والله بقى انت قادره بنفسك وبطلي كلام بقى خليني بقى اشوف عينيك
وحطت نجمه ايدها علي عنيها اللي بتوجعها بضيق
ونظر مروان لايده نجمه والتفت لها وقال باستغراب : حطتي ايدك ليه
نجمه قالت بوجع : كده
مروان قال بدهشة : كده ايه شيلي ايدك خليني اشوف عينيك مالها
نجمه قالت : لا مش هتشوفها مش انا في نظرك جبانه يبقي خلاص مش عاوزك تساعدني
مروان قال : هو انا امتا قولت عليكي جبانه بس
نجمه قالت : امتا ما انت لسه قايل اهوه
مروان قال بضيق : هو انا قولت حاجه انتي هتقولني كلام مقولتوش
نجمه قالت : ليه هو انا اتبل عليك ماهو معني كلامك اللي انت قولته كده
مروان قال بغضب : معناه ايه وزفت ايه شيلي ايدك خليني اشوف عينيكي
نجمه قالت بنرفزه : وقوتلك لا انا مطلبتش منك المساعدة انا هخلي بابا يشوفه لي
مروان قال بضيق : طيب خلي والدك يشوفه لك اتفضلي بقي علشان امشي
نجمه قالت بعصبية : اساس انا كنت نزلها من غير متقول بس انت اللي مسكت فيها
مروان قال بضيق : يعني انا اللي غلطان
نجمه قالت بعصبية : اه انت اللي غلطان
مروان قال بضيق : هو انا اللي قوتلك تجي انك تركبي العربية جانبي
نجمه قالت : ما انا جيت اشوفك واقف كده ليه ولقيتك مجروح فاركبت علشان اشوفك كويس ولا لا يعني ماكنتش عاوزها اركب جانبك ولا حاجة ولا احب اني اركب جانبك من أساس
مروان قال بغضب : انزلي يانجمه
نجمه قالت بنرفزه : طيب نزلها ومش عاوزه اشوفك تاني
مروان قال بضيق : ولا انا كمان عاوز اشوفك انزلي بقي
نجمه قالت بنرفزه : طيب والتفت ناحيه الباب وفتحته
ونظر مروان من شباك العربية بضيق
وهتنزل نجمه من العربية فوقفت والتفت لمروان لقيته بينظر من شباك العربية وقالت : بقولك ايه
والتفت لها مروان وقال بغضب : افندم في حاجة تانية نسيتي تقولها
نجمه قالت بدهشة : هنسي اقول ايه يعني
مروان قال بضيق : امال عاوزها ايه بقي
نجمه قالت بنرفزه : انت بتزعق لي ليه كده هو انا بشتغل عندك علشان تزعق لي كده
مروان قال بغضب : انتي أساس لو بتشتغلي عندي ماكنتش عينتك من الاساس
نجمه قالت بضيق : ليه يعني أن شاء الله وبعدين انا أساس مش هجيلك علشان تشغلني انت فاكر نفسك مهم اوي يعني ولا ايه علشان تشغلني انا عندك
مروان قال بغضب : اه طبعا مهم وبعدين انا مش قوتلك تنزلي قاعدة لسه ليه
نجمه قالت بنرفزه : ما انا كنت نزلها وبعدين اوعي تفتكر اني انا منزلتش علشان حابه اوي اتكلم معاك لا تبقي غلطان علي فكرة علشان انا أساس مابحبش اشوفك علشان ابقي عاوز اتكلم معاك
مروان قال بعصبيه : علي أساس ايه يعني انا اللي حابب اوي اشوفك واتكلم معاكي يا انا مش طايقك وبعدين اما انتي زي ما قولتي كده قاعدة لسه ليه في العربية ومنزلتيش
نجمه قالت : علشان كنت عاوزه اقولك حاجة
مروان قال بضيق : وانا مش عاوز اسمع منك حاجه واتفضلي بقي انزلي
نجمه قالت بنرفزه : طيب هنزل بس اسمعني الاول انا عاوز اقول ايه
مروان قال بضيق : قوتلك مش عاوز اسمع حاجة وانزلي من العربية ونظر من شباك العربية
وبتنظر له نجمه بغضب وبتلفت ناحيه الباب نظرت في ايدها لقيت قطنه فالتفت لمروان لقيته بيبص من الشباك ومسكت ايده
والتفت مروان ونظر لايده والتفت لنجمه بدهشة
وحطت نجمه القطنه في ايده مروان والتفت له وقالت : دي بتاعتك
ونظر مروان لايده لقي القطنه والتفت لنجمه بضيق
وبتنظر له نجمه وقالت : علي فكرة انا مش مسامحك علي اللي انت عملته في عينيي والتفت ناحيه الباب
وبينظر لها مروان باستغراب
ونزلت نجمه من العربية وقفلت الباب وراها وماشيه وهي حطها ايدها علي عينيها
وبينظر لها مروان وهي ماشيه بدهشه
ودخلت نجمه الشارع اللي هي ساكنه فيه وحطها ايدها علي وشها بوجع
مروان وهو في العربية قال لنفسه باستغراب : مش مسامحني البنت دي مجنونة ماانا قولتها اني عملت كده غصبن عني يبقي مش مسامحني ليه بقي أكيد مجنونة وآلله ونظر للجرح اللي في دراعه والتفت لقي القطنه فاخدها ونظر علي الشارع اللي فيه بيت نجمه وهز راسه والتفت لجرح وبيمسح الدم اللي عليه
وماشيه نجمه وبتسمح عينيها بايدها بوجع ودخلت بيت عم شفيق وطلعت علي شقته ورنت الجرس وهي بتمسح عينيها بايدها
وسمع جمال وعم شفيق جرس الباب وهما بيلعبوا
ونظر جمال ولعم شفيق وقال: اهي نجمه جات انا هقوم افتحها وجاي علشان اكسبك وقام من علي الكرسي
عم شفيق قال : تكسبني ايه يا انا اللي مقطعك لغاية دلوقتي روح روح افتح لها
جمال قال بابتسامة : طبيب ماشي بس انا هكسبك الدور ده بما ان الحظ بتاعي جيه يبقي هكسبك
عم شفيق قال : لا ده الحظ بتاعتي انا مش انت وافتح لها بسرعه بقي علشان تجي تقطعك معايا
جمال هو ماشي وقال بابتسامة : ماشي وفتح الباب ونظر لقي نجمه حطها ايدها علي عينيها وبقلق ايه مالها عينيك يانجمه
ودخلت نجمه وقالت بارتباك : ها لا يابابا مافيش دي دخل فيها حاجة بس
والدها قال بقلق : دخل فيها حاجة وزقه الباب بايده وهو بينظر لنجمه طيب وريني كده
نجمه قالت : طيب وشالت ايدها من علي عينيها
وقرب والدها منها ونظر لعينها وحط ايده علي وشها وبينفخ في عينيها بقلق
وقف نجمه وهي مغمضه عليها بوجع
امسح لها والدها عينها بايده وقال بقلق : دخل فيها ايه بس يا نجمه
نجمه وهي مغمضه عينيها قالت : ها مش عارفها يا بابا
و بينفخ والدها في عينيها وبيمسح لها بايده وقال بقلق : طيب فتحي كده ياحبيبتي
نجمه قالت : طيب و بيفتح عينيها براحه ونظرت لوالدها
والدها قال بقلق : ايه عينيكي بقيت كويسه
نجمه قالت : اه يابابا بقيت كويسه
والدها قال : طيب الحمد لله ابقي خلي بالك بقي يا نجمه مش كفايه اللي حصلك ياحبيبتي
نجمه قالت : حاضر يابابا متقلقش هخلي بالي
والدها قال : طيب
عم شفيق وهو قعد في الانتريه قال لنفسه : هو جمال اتاخر ليه كل ده بيفتح الباب وبصوت مرتفع ايه يا جمال كل ده بتفتح الباب ولا انت خايف ولا ايه
وسمعوا جمال ونجمه عم شفيق وهم عند الباب
جمال قال بابتسامه بصوت مرتفع : لا انا مش خايف انا جاي اهو
وسمعه عم شفيق وهو قاعد في الانتريه وقال بصوت مرتفع : طيب يلا
سمعوا جمال ونجمه عم شفيق
ونظرت نجمه لوالدها وقالت باستغراب : خايف من ايه يا بابا هو انتم بتعملوا ايه بالظبط
ونظر لها والدها وقال : بنلعب طاوله وعمك شفيق مقطعني ما كسبتش ولا دور
نجمه قالت بابتسامه : ايه ده بجد ما كسبتش
والدها قال : ايوه ومالك فرحانه كده ليه ان انا ما كسبتش
نجمه قالت : لا طبعا يا بابا مش فرحانه بس انا مش مصدقه
والدها قال : اهو ده اللي حصل وبعدين بقى انت جيتي يعني
ونظر لها والدها وقال : بنلعب طاوله وعمك شفيق مقطعني ما كسبتش ولا دور
نجمه قالت بابتسامه : ايه ده بجد ما كسبتش
والدها قال : ايوه ومالك فرحانه كده ليه ان انا ما كسبتش
نجمه قالت : لا طبعا يا بابا مش فرحانه بس انا مش مصدقه
والدها قال : اهو ده اللي حصل وبعدين بقى انت جيتي يعني الحظ بتاعه جيه هتقعدي جنبي وان شاء الله هكسب
نجمه قالت بابتسامه : طيب ماشي هقعد جنبك
والدها قال : طب يلا بقى علشان نروح نقطع عمك شفيق انا وانت
نجمه قالت بابتسامه : يلا
ومشوا نجمه ووالدها ورحوا علي الانتريه
ونظره عمي شفيق لقي نجمه وقال : ازيك يا نجمه ودرسك عامل ايه دلوقتي رجع يوجعك تاني
ونظر جمال لنجمه بقلق
وبتنظر نجمه لعم شفيق وقالت : لا يا عم شفيق ما رجعش يوجعني تاني والتفت لوالده
عم شفيق قال : طيب كويس تعالي بقى اقعدي جنبي
والتفتت له نجمه ووالدها
والدها قال : لا هي هتقعد جنبي
ونظر عم شفيق لجمال وقال : وليه تقعد جنبك انت يعني لا هي هتقعد جنبي عشان تجيب الحظ
وبتنظر لهم نجمه بابتسامه
جمال قال : لا هتقعد جنبي عشان تجيب لي الحظ واكسبك
عم شفيق قال : قول كده بقى عايز نجمه تقعد جنبك علشان تخسرتني لا بقى هي هتقعد جنبي والتفت النجمه اقعدي جنبي وشاور بايده لها
ونظرت له نجمه باستغراب
ومسك والدها ايدها وقال : لا هتقعد جنبي انت عايز تخسرني صح عشان كده هي هتقعد جنبي
وبتنظر لهم نجمه
عم شفيق قال : ما انت كمان عايز تخسرني وعايزها تقعد جنبك علشان تكسبها لا هي هتقعد جنبي انا والتفت لنجمه تعالي
جمال قال : لا يا عم اكيد مش هنقعد جنبك هتقعد جنبي
وبتنظر لهم نجمه
عم شفيق قال : لا هتقعد
وقطعت نجمه كلامه وقالت : بس انتو ايه هتتخانقوا
والتفت لها والدها وعم شفيق
والدها قال : ما هو عايز يخليكي تقعدي جنبه ويخسرني
عم شفيق قال : ما انت كمان عايز تقعدها جنبك
و تخسرني
وبتنظر لهم نجمه وقالت : ولا تزعلوا انتوا الاتنين انا هقعد في النص بينكم انتم الاثنين تمام
والدها قال : ماشي انا موافق
عم شفيق قال : وانا كمان موافق على الحل ده
نجمه قالت : طيب انا هروح اجيب الكرسي عشان اقعد في النص بنتكم انتم الاثنين
عم شفيق قال : طيب
و شالت نجمه ايدها من ايده والدها ومشت
وقعد جمال قصاد عم شفيق
واخذت نجمه كرسي وراحت عند والدها وعم شفيق وحطته في النص بينهم الاثنين وقعدت وقالت : يلا ابداوا لعب
والدها قال : طيب
وبدوا عم شفيق وجمال بلعب
وبتنظر لهم نجمه هما بيلعبوا
في عربية مروان :
خلص مروان تعقم الجرح وحط عليه لزقه وقفل علبه الاسعافات الاوليه ومد ايده وحطها في الدرج العربية
و قفله ورجع سنده ضهره علي الكرسي اللي قاعد عليه ونظر قدامه و شغل العربية وبيتحرك والتفت علي يمينه ونظر علي بيت نجمه وتذكرها وهي بتقوله مش مسامحك فضايق ونظر قدامه وتحرك
امام فيلا الشناوي :
وصل كريم علي الفيلا ووقف العربية وبيزمر
وبينظر شرف وهو في العربية لكريم وقال لنفسه باستغراب : مين ده يا تلقيه اخوه مروان الشناوي اللي قال عليه الرجل اللي سالته هو مروان الشناوي اتاخر كده ليه مش مشكله هتسنها برده لازم اخد تليفوني باي طريقه منه
وبيزمر كريم وهو في امام الفيلا بالعربية
وسمع جاد هو قعد حانب البوابه صوت تزمير العربية وقام من علي الكرسي وفتح الباب وبينظر للعربيه لقي كريم بيه ودخل كريم الفيلا
وقفل جاد البوابه وقعد جانبها
ووقف كريم العربية ونزل منها وراح عندها باب الفيلا ورن الجرس
وسمعت عايشة وهي في المطبخ صوت الجرس فخرجت من المطبخ وراحت وفتحت الباب وبتنظر لقيت كريم بيه
فدخل كريم الفيلا ومشي
وبينظر كريم قدامه ملقاش حد فوقف والتفت لعايشه وقال : عايشه
ووقفت عايشه والتفت له وقالت : ايوه يافندم
كريم قال : ماما فين
عايشه قالت : في غرفتها يافندم
كريم قال : طيب بقولك ايه حضري الاكل علشان هتموت من الجوع
عايشه قالت : حاضر يافندم ومشت
وطلع كريم وراح علي غرفة والدته و خبط علي الباب
والدته وهي بتقرا قران قالت : صدق الله العظيم ونظرت علي الباب أدخل
ودخل كريم الغرفة
ونظرت له والدته وقالت : انت جيت
كريم قال : امال يعني لسه هناك يا ماما وراح لها
والدته قالت : ولك نفس كمان تهزر بعد ما قفلت السكه في الوشي
كريم قال باستغراب : قفلت السكه في وشك و قعد امامها
والدته قالت : ايوه وعامل نفسك مش واخد بالك اوي
كريم قال : لا ياماما انا فعلا مش واخد بالي امتا انا قفلت السكه في وشك
والدته قالت : لما كنت بكلمك
كريم قال : اهاا بس انا مقفلتهش ياماما انا قوتلك مع السلامه
والدته قالت : ايوه بس ما استنتش لغايه ما اقول لك انا كمان مع السلامه قمت قافل في وشي
كريم قال : ولا تزعلي نفسك يا ماما اتصلي بيا دلوقتي وقولي لي دلوقتي وانا هفتح الخط وقولي لي مع السلامه انا وضحك
والدته قالت : بتهزر حضرتك
كريم قال : امال عايزاني اقول لك ايه بس يا ماما
والدته قالت : تقول لي ايه تعتذر تقول لي انا اسف يا ماما مش هعمل كده تاني ولا انت ما انت شايف انك غلطان
كريم قال بابتسامه : وحتى لو مش غلطان يا ست الكل هقول لك بردك انا اسف يا ماما مش هعمل كده تاني
والدته قالت بابتسامه : لا ثبتيني يا ولد قل لي عملت ايه النهارده في شغلك في المطبعه
كريم قال باستغراب : ايه ده هو انتي عرفتي منين يا ماما ان انا كنت بشتغل في المطبعه
والدته قالت : من مروان منا اتصلت بيه وقال لي
كريم قال : اهااا طيب الاستاذ فتوح اللي مسك المطبعه فهمني الشغل وبدات اشتغل
والدته قالت : ايوه يعني الشغل عجبك في المطبعه
كريم قال : يعني يا ماما امال مروان فين هو لسه ما جاش ولا ايه
والدته قالت : لا لسه ما جاش بقول لك ايه عاوزه اتكلم معاك في موضوع عاوزك تساعدني فيه قبل ما مروان يجي
كريم قال : اساعدك يا ماما وباستغراب بس ليه قبل ما مروان يجي يعني
والدته قالت : اصل مش عايزه يعرف
كريم قال بدهشه : مش عايزاه يعرف
والدته قالت : ايوه
كريم قال باستغراب : ليه يا ماما مش عايزاه مروان يعرف يا انت عمرك ما خبيتي عليه حاجه
والدته قالت : ما هو عارف الموضوع بس اللي انا عايزه اعمله مش عايزاه هو يعرفه فاهم عايزاك تساعدني فيه
كريم قالب بدهشه : موضوع ايه ده يا ماما
والدته قالت : نجمه
كريم قال باستغراب : نجمه
والدته قالت : ايوه
كريم قال بدهشه : مالها نجمه ياماما
والدته قالت : اخوك طلع يعرفها قبل كده
كريم قال باستغراب : ايه يعرفها
والدته قالت : ايوه
كريم قال بدهشه : وعرفتي ازاي ياماما
والدته قالت : مروان هو اللي قالي
كريم قال باستغراب : مروان قالك
والدته قالت : ايوه
كريم قال بدهشة : انتي بتهرزي ياماما
والدته قالت : لا والله مابهزر انا بتكلم بجد وبعدين انا هزر في موضوع زي ده برده
كريم قال باستغراب:ازاي مروان قالك انه يعرف يا انا حاولت اعرف منه اتهرب مني ومرضش يقولي حاجه وقفل السكه في وشي
والدته قالت باستغراب : امتا حصل ده
كريم قال : لما روحت المطبعه حصل وبيحكلها علي اللي حصل بس ياماما مقدرتش أعرف حاجه منه
والدته قالت : اهااا طيب وانت غيرت رايك ليه علشان مروان متزعلوش ولا اقتنعت فعلا بكلامه ياكريم
كريم قال : طبعاً ياماما انا مابحبش ازعل اخويا مروان ولا اقدر اشوفوا زعل مني بس والله ياماما انا اقتنعت فعلا بل قاله علشان كده واقفت اشتغل كعامل في المطبعه بتاعت بابا
والدته قالت : انا مصدقك ياحبيبي من غير ماتحلف
كريم قال : طيب بس قولي مروان قالك ازاي انه يعرف نجمه
والدته قالت : اصل استغرابت اوي من طريقتك معايا علي التليفون فخوفت تكون تعبان ولا حاجه
كريم قال باستغراب : تعبان
والدته قالت : ايوه اصل دي مش عوايدك تقفل المكالمة معايا بسرعه كده فإتصلت بمروان اساله عنك فسالته عن نجمه وبعدين وحكلته علي اللي حصل بس وقولي انه يعرفها بس مرضيش يقولي هو يعرفها منين
كريم قال : اهااا ده كويس اوي ياماما انه قالك انه يعرفها
والدته قالت : معاك حق ياكريم انا مش عارفه ليه كل ما بتجي سيرة نجمه يضايق ويتعصب بشكل ده
كريم قال : ما انا كمان لحظت كده ياماما مش عارف مش طايقها ليه برغم انها باين عليها طيبه يعني
والدته قالت : علشان كده انا عاوزك تساعدني نعرف نجمه دي مين واخوك يعرفها منين
كريم قال : اساعدك ياماما بس ازاي ده ما نعرفش غير اسمها
والدته قالت : معاك حق صحيح مانعرفش غير اسمها طيب والعمل
كريم قال : مش عارف ياماما بس انتي مهتمة اوي تعرفي ياماما
والدته قالت : مهتمة ليه طبعا لازم اهتم مش ده ابني ولازم اعرف كل حاجه عنه غير كده كمان ان دي اول بنت تدخل حياته علشان كده لازم اعرف دي مين
كريم قال : معاكي حق ياماما مروان كل حياته الشغل وبس وعمري ماشوفت في حياته واحدة وشدته وكلمني عنها زي ماكلمني عن نجمه
والدته قالت : هو كلمك عن نجمه
كريم قال : ها اه كلمني
والدته قالت : وقالك ايه عنها وإزاي ماتقوليش انه كلمك عنها وقالك عارفها منين وهو بنت مين
وحط كريم ايديه علي كتفه والدته وقال : اهدي ياماما
والدته قالت : اديني هديت اهو قولي بقي قالك ايه عنها
كريم قال : ها ملقيش حاجة ياماما ما انتي عارفها
والدته قالت : ايوه عارفها بس بما انه جاب سيرتها يبقي قال حاجه عنها
كريم قال لنفسه بتوتر : ماينفعش اقول لماما علي اللي حصل مع مروان لو قولتها هتخض علي مروان غير كده انا وعدت مروان اني مش هقولها حاجه ولو قولتها كده يبقي بخلف بوعدي معاه وماما هتعرف انه كذب عليها وهتزعل منه وانا مش ممكن اعمل كده واخلف بوعدي معاه علشان كده مش لازم ماما تعرف
والدته قالت : ايه يا بني سكت ليه ماتقول اخوك قالك ايه علي نجمه
كريم قال : ها مقلش حاجه ياماما
والدته قالت باستغراب : ازاي يعني مقلش حاجه امال كان جايب سيرتها ليه
كريم قال باربتاك : ها علشان كان مضايق منها ياماما زي ماهو مضايق منها دلوقتي كده
والدته قالت : اهاااا طيب
كريم قال : المهم هنعمل ايه
والدته قالت : مش عارفه اديني بفكر
كريم قال : طيب خليكي انتي فكري وانا هروح اغير هدومي واكل علشان انا ميت من الجوع
والدته قالت باستغراب : ميت من الجوع هو انت ماكلتش حاجه من الصبح
كريم قال : لا ياماما ماكلتش
والدته قالت : ماكلتش وليه ياكريم كده يا انت حتي مافطرتش يعني فضلت النهار بطوله محطتش حاجه في بطنك ده ينفع يعني ومش كفايه اخوك اللي فين وفين لما بيفكر في نفسه ويتهم اذا اكل ولا لا انا مش فاهمه انتم بتعملوا كده ليه يا بني انتم كده هتتعبوا وساعتها انا هعمل ايه بقي
كريم قال : هتعملي ايه يعني يا ماما هتاخدي بالك مننا احنا الاتنين ولا مش ناويه تعملي كده ولا إيه
والدته قالت : انت بتهزر انا بتكلم بجد علي فكرة صحتك انت واخوك مافيش فيها هزار يا استاذ
كريم قال : يا ماما يا قمر انتي انا كويس قدامك اهوه وبعدين انا قوتلك اني هروح اكل اهوه وانا ماكلتش علشان كان عندي شغل والله ومافضتش طول اليوم
والدته قالت : حتي لو كده فضي نفسك ايه يعني اللي هيجره تاكل وبعدين ترجع تاني وبعدين زي ما انت مهتم اوي كده بالشغل اهتم برده بصحتك علشان لو تعبت مش هتعرف تشتغل علشان طول ما انت كويس هتعرف تعمل اللي انت عاوزه وإذا كان الشغل مش هيخليك تخلي بالك من صحتك كده يبقي باله منه وماتشتغلش
كريم قال باستغراب : ايه ماشتغلش
والدته قالت : ايوه ماتشتغل بل مش هيخليك تاخد بالك من صحتك كده
كريم قال : انتي بتكلمي بجد ياماما
والدته قالت : اه بتكلم جد امال يعني بهزر
كريم قال : انا مش مصدقك انك انتي اللي بتقولي كده
والدته قالت : ليه يعني
كريم قال : ليه يعني ايه ياماما مش انتي اللي كنتي تقولي لي خلي عندك دم وروح اشتغل مع اخوك وساعده شويه مش ده كلامك ولما اشتغلت وعملت اللي انتي عاوزها تقولي لي ماتشتغلش
والدته قالت : اه صحيح انا قوتلك كده بس اعمل ايه انا ميهمنش غير صحتك وبس وبما ان الشغل هيخيك تهملها يبقي بالها منه
كريم قال:لا ماتخافيش ياماما مش هيخلني اهملها وبعدين انا قررت اني اشتغل وقولت لمروان كده وأنا مش ممكن اطلع عيل واترجع عن كلامي ده ولا انتي يرضكي اني اطلع عيل
والدته قالت : لا طبعاً ميرضنيش
كريم قال : يبقي خلاص خليني اشتغل زي ماقولت وانا هخلي بالي من صحتي
والدته قالت : طيب ماشي بس تخلي بالك من صحتك ماشي
كريم قال : ماشي ياست الكل ياقمر انتي وحط ايده علي وشها
والدته قالت : ولا اتلم وضربته علي ايده اللي حطتها علي وشها
كريم قال بابتسامة : ليه ياماما اتلم وحط ايده علي وشها ومسك خدها
والدته قالت : بس بقي ياولد سيب خدي
كريم قال : حد يسيب الخدود القمر دي برده وضحكت والدته
وبيضحك كريم وقال : ايوه كده اضحكي ياست الكل
وبتضحك والدته وقالت : ياولد بطل اللي انت بتعمله ده
وبيضحك كريم وقال : مش مبطل وانا عاوز اهزر معاكي بقلي كتير ماهزرتش معاكي وبيزغزغها
امام الفيلا :
وصل مروان علي الفيلا ووقف العربية وبيزمر
وبينظر شرف وهو في عربية لمروان وقال لنفسه : اهو جيه اهوه لازم اخد تليفوني بقي منه هيفتح باب العربية بس لو شافني مش هيسبني هيطلب لي الشرطه اكيد طيب والعمل انا مقدرش اسيب تليفوني والا هروح في داهيه اعمل ايه دلوقتي وبيفكر
وبيزمر مروان وهو قدام الفيلا بالعربية
وصحه جاد وهو قعد علي الكرسي جانب البوابه علي صوت تزمير العربية وقام من علي الكرسي بسرعه وفتح البوابه وبينظر للعربية لقي مروان بيه
فدخل مروان الفيلا
وبينظر جاد للعربية وقال لنفسه بقلق : الحمد لله ان فتحت بسرعه والا كان هيزعق لي زي المرة اللي فاتت والتفت وقفل البوابة ونظر لمروان
ووقف مروان العربية ونزل منها وقفل الباب العربية وراها ومشي
وبينظر له جاد هو ماشي وقال لنفسه : اما اروح انام بقي كده معتش حد بره وراح علي غرفته
ووقف مروان امام الباب الفيلا ورن الجرس
وسمعت عايشه وهي في السفرة بتحط الاكل عليها صوت الجرس وراحت وفتحت الباب وبتنظر لقيت مروان بيه
فدخل مروان الفيلا وماشي
وماشي مروان وقال : ياماما
ووقفت عايشه ونظرت له وقالت : وجدان هانم في غرفتها يافندم
والتفت لها مروان وقال : طيب وطلع
وراحت عايشه علي السفرة
وراح مروان علي غرفة والدته وخبط علي الباب
والدته وهي بتضحك وسمعت الباب والتفت له وقالت :ادخل ونظرت لكريم
ودخل مروان وبينظر لقي والدته وكريم بيضحكوا وقال بابتسامة : ايه بتضحكوا كده ليه
والتفتوا له والدته وكريم وهما بيضحكوا
وبطلت والدته ضحك وقالت : انت جيت
وشال كريم ايده من علي والدته والتفت لها وقال : ايه ياماما السؤال ده ماهو واقف قدامك اهو لو مجاش يعني هيكون واقف كده
والدته قالت : انا مش قصدي كده يا ظريف انا اقصد هو جيه امتا
كريم قال : اهااا طيب ما تقولي انت جيت امتا لازمته ايه اللغبطه دي
مروان قال : هي حرة تقول اللي هي عاوزها وضربه علي راسه
والتفت له كريم وقال : طيب ياعم خلاص
ونظرت والدته لمروان وقالت : ايوه كده يامروان اللي ما بسمعش الكلام ده
كريم قال : كده ياماما وهون عليكي برده
ونظر له والدته قالت: اه تهون
كريم قال : بس انت ماتهونيش عليها ياجميل ومسك خدها
والدته قالت : ولد شيل ايدك من علي خدي وحطت ايدها علي ايده
وبينظر لهم مروان بابتسامة
وبينظر كريم والدته وهو ماسك خدها وقال : قمر ياخواتي
والدته قالت : بس بقي ياولد وشيل ايدك
كريم قال : مش شيلها
مروان قال بابتسامة :كريم شيل ايدك خدها هيوجعها ومد ايده ومسك ايد كريم وشال ايده من علي خده والدته
وبتنظر والدته لكريم وقالت : اه يا جزمة وبتضربه علي رجله
وضحك مروان
كريم قال : خلاص خلاص والتفت لمروان ما تشيل عني انت واقف تضحك
وبيضحك مروان وقال : تستاهل علشان تبقي تمسك خدها اوي
وبيضرب كريم و قال : هو انا مش من العيلة دي ولا ايه انا اهون علي ماما وانت مش راضي تشيل عني يا انتم مش طيقني علي الاخر
وبيضحك مروان وقال : اه هو كده فعلا مش طقينك
كريم قال : ماشي ياعم انا هتصرف لوحدي
وبيضحك مروان قال : اتصرف
والتفت كريم لوالدته وقال : خلاص بقي
وبتضربه والدته وقالت : لا علشان تعرف ان الله حق
كريم قال : خلاص انا حرمت رجلي وجعتني والله
كفايه ضرب
وبينظر لهم مروان بابتسامة واتذكر نجمه وهي بتقوله مش مسامحك فتغيرت تعبيرات وجهه وراح عند والدته وهي بتضرب كريم وطلع
علي السرير جانبها ونام علي رجلها
ووقفت والدته ضرب والتفت له
كريم قال : الحمد لله بطلت ضرب ونظر لقي مروان نايم علي رجله والدته فإستغراب
والتفت والدته لكريم باستغراب
ونظر لها كريم والتفت لمروان
وقربت والدته لمروان ونظرت له وحطت ايدها علي كتفه وقالت : مالك يامروان
ونظر لها مروان وهو نايم علي رجلها وقال : مافيش ياماما
وبينظر كريم لمروان باستغراب
وبتنظر والدته لمروان وهي ايده علي كتفه وقالت : مافيش ازاي هو انا مش عارفك انت مابتنمش علي رجلي كده غير لما تكون زعلان من حاجه
وبينظر لها مروان وهو نام علي رجلها وقال : لا ياماما انا مش زعلان من حاجه ونظر قدامه
والتفت والدته لكريم
ونظر لها كريم والتفت لمروان وقال : لا انت شكلك زعلان من حاجه يامروان هو فيه حاجة حصلت في الشغل
مروان وهو ناظر قدامه قال : لا ياكريم مافيش حاجه حصلت قولي صحيح عجبك الشغل في المطبعه
كريم قال : ماتغيرش الموضوع يامروان قولي في ايه مالك
مروان قال : مافيش حاجه ياكريم انا بس تعبان شويه من الشغل
والدته قالت : طيب ياحبيبي ارتاح وطبطبه على كتفه
وبينظر كريم لمروان باستغراب
وبينظر مروان قدامه وبتذكر نجمه وقال لنفسه : انا زعلان اوي كده ليه من الكلام اللي قولته لي نجمه وانها مش مسامحني وحساس اني مش مرتاح ليه برغم اني اعتذرت لها وقولتها ان ماكنش قصدي يبقي زعلان ليه بقي هو ايه اللي بيحصل معايا وبيفكر
وبتطبطب والدته على كتفه وبتتلفت بالصدفه لقت كم الجاكيت بتاعت مروان مقطوع فنظرت لمروان وقالت باستغراب : مروان ايه اللي قطع الجاكيت بتاعك كده
والتفت كريم لكمه جاكت مروان لقيها مقطوع فالتفت له باستغراب
وسرح مروان في تفكيره
وبتنظر له والدته وقال بدهشة : مروان
وسرح مروان في تفكيره
والتفت والدته لكريم باستغراب
ونظر لها كريم والتفت لمروان وقال بدهشة : مروان
ونظر مروان قدامه وقال : ها ايوه ياكريم
كريم قال باستغراب : ايه اللي قطع كم الجاكيت بتاعتك كده ونظر لكم الجاكت
والتفت مروان لكمه الجاكت المقطوع وتذكر اللي حصل معه بضيق وانه اخد التليفون بتاعه شرف وقال لنفسه : ايه ده يا انا اخدت التليفون بتاعه كويس علشان اعرف هو مين واجيبه
وبتنظر له والدته وقالت : ايه اللي قطعه كده ياحبيبي
مروان قال : ها وقام من علي رجله والدته ونظر لها مافيش ياماما اصل حطته علي الكرسي وكان فيه مسمار انا مخدتش بالي من مسمار فبشيله اوي فتقطع كده ونظر لكمه
والدته قالت : مسمار
والتفت لها مروان وقال : ايوه
وبينظر له كريم وقال : والمسمار ده فين في الشركه ولا في العربيه
ونظر له مروان وقال : ها لا كان المسمار في كرسي المكتب بتاعي في الشركه
كريم قال : اهااا طيب
وخبط الباب
ونظرت وجدان علي الباب وقالت : ادخل
ودخلت عايشه الغرفة ونظرت لكريم بيه وقال : كريم بيه
والتفت لها كريم وقال : ايوه يا عايشه في ايه
عايشه قالت : انا حضرت لحضرتك الاكل زي ما طلبت مني وهو جاهز تحت على السفرة
كريم قال : طيب روحي انت انا جاي وراكي
عايشه قالت : حاضر وخرجت من الغرفة
ونظر كريم لوالدته وقال : انا هروح اغير يا ماما علشان اكل
والدته قالت : طيب روح غير والتفتت لمروان وانت كمان يا مروان روح غير علشان ناكل
مروان قال : هو انتي لسه ما اكلتيش يا ماما
والدته قالت : لا لسه ما اكلتش انا كنت مستنياك ويلا روح غير علشان ناكل مع بعض
مروان قال : حاضر ياماما ونزل من علي السرير
وقام كريم من علي السرير وخرج مسرعا من الغرفة
وماشي مروان
وبتنظر له والدته وهو ماشي وقالت : مروان
ووقف مروان والتفت لها وقال : ايوه ياماما
والدته قالت : انت كويس
مروان قال بابتسامة : اه ياماما كويس متقلقيش
والدته قالت : طيب ياحبيبي
مروان قال : انا هروح اغير
والدته قالت : طيب
وخرج مروان من الغرفة
والدته قالت لنفسها : شكله كده زعلان من حاجه بس يا ترى هيكون ايه اللي مزعلاه كده معقول يكون قابل نجمه تاني بس هيقبلها فين انا لما كلمته كان في الشركه وبعدين هو وصلها الصبح انا لازم اعرف قابلها تاني ولا لا واعرف البنت دي مين بس ازاي و بتفكر ايوه اجيب رقمها من مروان بحجه ان انا عايزه اطمن عليها واكلمها هو اكيد معاه رقمها وقامت من على السرير ومسرعه وخرجت من الغرفة وبتنظر لقيت مروان ماشي مروان
ووقف مروان والتفت لها وقال : ايوه ياماما
وراحت له والدته وقالت : بقولك ايه عاوز اطلب منك حاجه بس ما تضايقش
مروان قال باستغراب : ما تضايقش
والدته قالت : ايوه
مروان قال : ده كلام يا ماما انا هتضايق منك بردك اطلبي اللي انت عايزاه انت تؤمري وانا عليا التنفيذ
والدته قالت : ربنا يخليك ليا يا حبيبي
مروان قال : ويخليكي ليا يا ست الكل قولي بقى عايزه ايه
والدته قالت : عايزه رقم نجمه
مروان قال بدهشة : ايه رقم نجمه
والدته قالت : ايوه علشان اكلمها واطمن عليها اذا كانت كويسة ولا لا
مروان قال بضيق : تاني يا ماما نجمه
والدته قالت : ايه يا مروان انت اتضايقت ولا ايه مش انت قلت لي اطلبي اللي انا عايزاه
مروان قال بغضب : ايوه يا ماما انا قلت لك تطلبي اللي انت عايزاه ولو طلبت عيني انا هديها لك
والدته قالت : طيب امال اتضايقت ليه وبعدين فيها ايه يعني لما اخذ رقم نجمه منك علشان اطمن عليها
مروان قال بضيق : ما انا قلت لك يا ماما انها كويسه مش انت سالتيني قبل كده وقلت لك وبعدين انا مش معايا رقمها
والدته قالت باستغراب : مش معاك رقمها
مروان قال بغضب : ايوه مش معايا وهاخد رقمها ليه انا
والدته قالت : اوعى يكون معاك الرقم يا مروان وبتقول لي كده علشان ما تديهوش ليا
مروان قال بضيق : انا هعمل كده بردك يا ماما وبعدين انا مش فاهم انت مهتمه قوي بي نجمه دي ليه
والدته قالت : ها مش مهتمه ولا حاجه انا عايزه اطمن عليها بس بعد الحادثه اللي اخوك عملها فيها ومش اكتر يعني
مروان قال : اطمني يا ماما هي كويسه
والدته قالت بزعل : طيب خلاص روح غير هدومك علشان ناكل
مروان قال بضيق : طيب وبينظر لها و مشي
وبتنظر له والدته وهو ماشي وقالت لنفسها : وبعدين اعمل ايه دلوقتي رقمها مش مع مروان وانا لازم اعرف نجمه دي مين ازاي وبتفكر
وخرج كريم من غرفته وبينظر لقي والدته واقفه فاراح لها وقال باستغراب : واقف كده ليه ياماما
وسرح والدته في تفكيرها
كريم قال بدهشة : ماما وحط ايده علي كتفها
والتفت له والدته وقالت : ها ايوه ياكريم
كريم قال باستغراب : مالك
والدته قالت : مافيش
كريم قال : امال واقفه كده ليه
والدته قالت : لا مافيش اصل كنت بكلم مروان
كريم قال : مروان والتفت حوليه ملقش حد ونظر لها فين مروان ده ياماما مافيش حد
والدته قالت : ما أنا كنت بكلمه بس هو راح علي غرفته
كريم قال : اهااا طيب يلا مش هتاكلي
والدته قالت : لا هاكل بس يا خسارة كان الرقم هينفعني
كريم قال باستغراب : رقم
والدته قالت : ايوه
كريم قال : رقم مين ده يا ماما اللي انت زعلانه عليه قوي كده
والدته قالت : رقم نجمه
كريم قال باستغراب : نجمه
والدته قالت : ايوه ما انا كنت بطلبه من مروان
كريم قال : بتطلبيه من مروان طيب واديه لك
والدته قالت : ما هو لو كان اداهولي كنت قلت يا خساره يا ذكي
كريم قال : اه صح طيب وما رضاش يديه لك ليه
والدته قالت : ما هو مش معاه الرقم لكريم
كريم قال : اهااا طيب تعالي ناكل يا ماما وبعدين نبقى نفكر وهنلاقي حل
والدته قالت : طيب يلا
ونزلوا كريم والدته ورايحين عند السفرة
ووقف كريم ونظر لوالدته وقال : بس يا ماما لقيتها
ووقفت والدته ونظرت له بدهشه ————-

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى