رواية عرض جواز الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أسماء صلاح
رواية عرض جواز الجزء الثامن والعشرون
رواية عرض جواز البارت الثامن والعشرون
رواية عرض جواز الحلقة الثامنة والعشرون
توقفنا لما كريم قال : هيكون في شركه مين ياماما في شركه بابا
والدته قالت بدهشه : ايه في الشركه عند مروان
كريم قال : ايوه
والدته قالت باستغراب : وكانت بتعمل ايه هناك
كريم قال : كانت بتقدم في مسابقة مروان عمليها للكتاب المبتدئين
والدته قالت بدهشة : ايه مروان عامل مسابقه للكتاب
كريم قال : ايوه ياماما ونجمه كانت هناك علشان تقدم في المسابقة ماهي بتكتب روايات
والدته قالت : ايوه ما انا عارفه ماهي قالت لي لما كنت بكلمها قولتها تبعت لي الروايه دي وشاورت بايدها بالتليفون علشان اقراها اه صحيح يا كريم مش انا عرفت مروان عرفها منين
كريم قال باستغراب : عرفتي
والدته قالت : ايوه
كريم قال بدهشه : وعرفت ازاي ياماما
والدته قالت : وهعرف ازاي يعني ياكريم سالت نجمه طبعاً
كريم قال باستغراب : ايه سالتي نجمه
والدته قالت : ايوه ومالك مستغرب كده
كريم قال : طبيعي استغرب ازاي تساليها انت عرفتي مروان كده وشه يا ماما
والدته قالت : لا يابني مسالتهش وشه سالتها في نص الكلام كده وانا بتكلم معها
كريم قال : اهااا ما انا بقول برده انما قولي لي هي قالت لك عرفت مروان ازاي
والدته قالت : قابلته في كافيه
كريم قال باستغراب : كافيه
والدته قالت : ايوه وتخانقوا مع بعض
كريم قال بدهشه : اتخانقوا
والدته قالت : ايوه
كريم قال باستغراب : طيب اتخانقوا ليه ياماما
والدته قالت : معرفش ياكريم
كريم قال بدهشة : متعرفيش ليه يا ماما هي نجمه ملقكيش اتخانقوا ليه
والدته قالت : لا مالكيش
كريم قال : طيب مسالتهش ليه ياماما
والدته قالت : مرضتش اسالها علشان متحسش اني انا بتكلم معها علشان اعرف هي عرفت مروان منين علشان كده مسالتهاش بس تعرف والدها اللي كان معها في الصورة اللي احنا شوفنها علي الفيسبوك
كريم قال : هو انتي سالتها عن الصورة
والدته قالت : اه وقالت لي وحكت له علي اللي حصل وعلي فكرة يا كريم الروايه اللي هي بعته لي دي اول روايه تكتبها
كريم قال باستغراب : اول روايه ليها
والدته قالت : ايوه هي قالت لي كده
كريم قال : بس ايه ده ياماما يا انتي عرفتي كل حاجة منها من مكالمه واحدة ومن غير ما تحس نجمه انك عاوزة تعرفي منها حاجه وبابتسامة يا انتي ياماما طلعتي مش سهلة
والدته قالت : ما انا كنت لازم اعرف عنها كل حاجة زي ماقوتلك بس طلعت بنت ناس طيبين زي ماقولت تعرف ساكنه فين
كريم قال : وحتي عرفتي هي ساكنه فين
والدته قالت : ايوه ماهي عذمتني بس انا قولتها يوم تاني
كريم قال : اهااا يا انتم شكلكم اخدتم علي بعض اوي لدرجه ان نجمه عذمتك
والدته قالت : بصراحه يا كريم نجمه دخلت قلبي علي طول بنت زوق اوي وطيبه طيبه ماحصلتش ودمها خفيف تعرف بتقول علي مروان عنه انفصال في الشخصيه
كريم قال باستغراب:انفصال في ايه في الشخصيه
والدته قالت بابتسامة : ايوه
كريم قال بدهشة : وايه اللي خلها تقول كده على مروان
والدته قالت : اصل انا حكت لها عن مروان
كريم قال باستغراب : حكيتي لها عن مروان
والدته قالت: ايوه وكانت مذهولة بدرجه مقولكش وكل اما اقولها حاجه عنه تنذهل اكتر
كريم قال بدهشة : ليه انتي قولتها ايه عن مروان علشان تبقي مذهولة اوي كده
والدته قالت : قولتها وحكت له علي اللي حصل بس وكنت مذهولة ياكريم لدرجه ان انا خفت ليجرلها حاجه
كريم قال : بس غريبة ازاي تفضلوا تكلموا عن مروان ونجمه مش طايقة حتي تسمع اسمه
والدته قالت باستغراب : مش طايقه تسمع اسم مروان
كريم قال : ايوه ياماما
والدته قالت بدهشة : ليه ايه اللي حصل علشان مش طايقه تسمع اسم مروان
كريم قال : اصل يا ماما وبيحكلها علي اللي حصل
وبتنظر له والدته بدهشه بس ومروان قالي ووصلتها هي وعمها علي بيتهم
والدته قالت بصدمه : ايه عندها ضيق تنفس
كريم قال : ايوه يا ماما
والدته قالت بخوف : طيب هي عاملة ايه ياكريم
كريم قال : الحمد لله يا ماما متقلقيش هي بقيت كويسه
والدته قالت بقلق : طيب ازاى ماقوتليش علي اللي حصل معها ده وانا بكلمها
كريم قال : تلقيها نسيت ياماما تقولك او مش عاوزه تقولك علشان متعرفكيش كويسه
والدته قالت : يمكن برده يا كريم بس ازاي مروان يعمل معها كده وهو مش عارف انها تعبانه ازاي يتصرف معها كده هو اخوك ده جرله ايه والتفت لتليفونها
ونظر كريم للتليفون والدته والتفت لها وقال باستغراب : هتعملي ايه ياماما
والتفت له والدته وقالت بضيق: هعمل ايه يعني ياكريم هتصل باخوك ده
كريم قال باستغراب : هتتصلي بمروان
والدته قالت بغضب : ايوه والتفت لتليفونها وقفلت الروايه
كريم قال بدهشة : بس ياماما
والتفت له والدته وقطعت كلامه وقالت بضيق : مابسش يا كريم اقعد ساكت خليني اكلم اخوك ده ونظرت لتليفونها وبتتصل بمروان
وبينظر لها كريم بدهشة
في شركه الشناوي :
في مكتب مروان :
وقعد مروان علي كرسي مكتبه وناظر في تليفونه
علي الروايه وبيقراها رن تليفونه ونظر لقي والدته بتتصل وقال لنفسه : ماما وفتح الخط الو
والدته قالت : الو ايوه يا مروان
وبينظر كريم لوالدته باستغراب
مروان قال : ايوه ياماما
والدته قالت : تعالي لي علي البيت حالا
وبينظر كريم لوالدته بدهشة
مروان قال باستغراب : اجي علي البيت
والدته قالت بضيق : ايوه حالا سامع
مروان قال بدهشة : ليه ياماما
والدته قالت بغضب : لما هتجي هتعرف
مروان قال : بس انا عندي شغل ياماما
والدته قالت : سيب كل حاجة وتعالي لي علي البيت فاهم
مروان قال بقلق : ليه ياماما انتي كويسه
والدته قالت بضيق : ايوه كويسه تعال علي البيت ومتتاخرش
مروان قال : طيب متقولي ياماما ايه الموضوع
والدته قالت : قوتلك لما هتجي هتعرف يلا تعال
مروان قال باستغراب : طيب ياماما انا جاي سلام
والدته قالت : مع السلامه
وقفل مروان الخط وقال لنفسه بدهشة : في ايه ماما عايزاني اجي بسرعه كده ليه يا ترى عايزاني في ايه اما اروح اشوف ربنا يستر مايكونش في حاجه حصلت وخرج من المكتب ووقف قدامه نظر لنجوى السكرتيره نجوي
والتفتت له نجوى السكرتيره وقامت من على الكرسي وقالت : ايوه يا فندم
مروان قال : انا ماشي لو في حاجه ابقي كلميني
نجوى السكرتيره قالت : حاضر يا فندم
وماشي مروان وقال لنفسه بتفكير : هيكون حصل ايه يعني علشان ماما عاوزني اجي بسرعه كده لا وكمان ما رضيتش تقول لي في التليفون اكيد حصل حاجه ما كانتش قالت لي تعالى بسرعه كده ليكون كريم عمل حاجه لا لا ما اعتقدش وهتلاقيه لسه في المطبعه دلوقتي امال في ايه يمكن تكون تعبانه ما رضيتش تقول لي في التليفون علشان ما اقلقش لا بس صوتها بردك ما كانش باين عليه انه تعبان ولا حاجه يا ترى حصل ايه وخرج من الشركه وراح مسرعا عند عربيته وفتح باب العربيه وركب ونظره قدامه وتحرك
في فيلا الشناوي :
في غرفه وجدان :
وبتنظر وجدان في تليفونها بضيق
وبينظر لها كريم وقال باستغراب : انتي اتصلتي بمروان ليه يا ماما
والتفتت له والدته وقالت بغضب : دلوقتي لما يجي اخوك هتعرف يا كريم قوم يلا غير هدومك
كريم قال : مالك يا ماما انت شكلك متضايق ليه
والدته قالت بضيق : انا مش متضايقه ولا حاجه قوم يلا غير هدومك علشان ناكل انت مش جعان يعني ولا ايه
كريم قال : لا يا ماما انا مش جعان قوي يعني اصل انا اكلت بيتزا في الشغل
والدته قالت باستغراب : بيتزا
كريم قال : ايوه يا ماما بيتزا
والدته قالت بدهشه : اكلت بيتزا في الشغل ازاي وانت بتشتغل هو انت اشتريت وانت رايح الشغل
كريم قال : لا يا ماما انا ما اشتريتهاش يا مروان جه المطبعه وعزم العمال كلهم على البيتزا
والدته قالت باستغراب : ايه مروان عزم العمال على بيتزا
كريم قال : ايوه يا ماما وكانوا مبسوطين قوي بالبيتزا
والدته قالت بدهشه : وايه اللي خليه يعمل كده ويعزم العمال على بيتزا
كريم قال بارتباك : ها
والدته قالت باستغراب : ها ايه ايه اللي خلى مروان يعمل كده ويعزم العمال على بيتزا يعني معقول جاي المطبعه مخصوص علشان يعزم العمال على بيتزا
كريم قال بتوتر : ها لا يا ماما هو كان جاي يشوف الشغل ولما لقى العمال بتشتغل ومابتضيعش وقت يعني فقال يكافؤهم وعزمهم على بيتزا بس يعني
والدته قالت : اهااا طيب يعني انت مش هتاكل
كريم قال : لا هاكل طبعا يا ماما بس لما مروان يجي يكون جعت شويه
والدته قالت : طيب قوم يلا غير هدومك وهتقوم من على السرير
كريم قال : طيب بس انتي رايحه فين
والدته قالت : هنزل اقعد تحت استنى اخوك لما يجي
كريم قال : ليه طيب ما تستنيه هنا وهو هيجي لك لما يجي
والدته قالت بضيق : لا هستناه تحت قوم بس انت غير هدومك وقامت من على السرير وفي ايدها التليفون
كريم قال : طيب يا ماما وقام من علي السرير
هروح اغير واجي لك ماشي علشان اقعد معاكي اصل انت وحشاني يا قمره وحط ايده على خدتها
والدته قالت : طيب روح وبطل هزار بقى ومدت ايدها وحطيتها على ايد كريم وشالتها من على خدها
كريم قال بابتسامة : ايه بدلعك يا قمر لو انتي ما تدلعش مين هيتدلع قول لي كده
والدته قالت بضيق : كريم روح وبطل هزار غير هدومك انا مش فايقه لدلعك ده يلا روح
كريم قال : ايه يا ماما مالك من ساعه ما كلمتي مروان وانت متضايقه هو قال لك حاجه ضايقتك ولا ايه
والدته قالت بغضب : لا ما قاليش حاجه هو اخوك بردك يضايقني يا اهبل انت
كريم قال : اهبل ماشي مقبوله منك يا عسل امال مالك بقى
والدته قالت : ما فيش روح بس انت غير هدومك يلا ولما يجي اخوك هتعرف وشاورت بايدها يلا روح
كريم قال : طيب انا رايح يا ماما اغير هدومي
والدته قالت : طيب يلا روح
كريم قال : طيب وماشي
وبتنظر له والدته وهو ماشي بضيق
وخرج كريم من الغرفه
والدته قالت لنفسها بضيق : اما انزل استنى مروان تحت لما يجي وراحت عند باب الغرفه وفتحته وخرجت منه ونظرت قدامها لقت كريم رايح على غرفته ونزلت وراحت على الانتريه وقعدت على الكرسي ومدت ايدها وحطتها تليفونها علي الترابيزة اللي قدامها ونظرت للباب الفيلا
في شقه عم شفيق :
خرج عم شفيق من المطبخ ومعه صينيه الشاي وراح على الانتريه ووقف قدام الباب وخبط عليه
وقعده نجمه على كرسي الانتريه وناظره في الكتاب اللي قدامها وبتذاكر وبطلت قراءه والتفت للباب وقالت : اتفضل يا عم شفيق ودخل
وبتنظر له نجمه وقالت : انت بتخبط ليه يا عم شفيق هو انت محتاج استئذان ده بيتك يا عم شفيق
عم شفيق قال : حتى لو بيتي يا نجمه لازم استاذن بردك وبعدين انتي بتذاكري يعني مركزه ولو انا دخلت من غير ما اخبط هتتخضي المهم وراح عندها ووقف قدامها عملت لك بقى كوبايه شاي ايه هتظبط دماغك عشان تعرفي تذاكري والتفت لصينيه الشاي واخذ الكوبايه ونظر لنجمه اتفضلي احلى كوبايه شاي لاحلى نجمه في الدنيا
نجمه قالت بابتسامه : ربنا يخليك يا عم شفيق ومدت ايدها واخذت الكوبايه
عم شفيق قال : ويخليك يا حبيبتي بقول لك ايه يا نجمه انا فكرت ان احنا نروح لمروان بكره عشان نعتذر له على اللي حصل
وحطت نجمه كوبايه الشاي على الترابيزه والتفتت لعم شفيق وقالت بضيق : لا يا عم شفيق ولا نروح ولا نيجي ده شخص ما يستاهلش حد يعتزلوا واللي انت عملته فيه قليل عليه كمان انت كان المفروض تقتله مش تطرده
عم شفيق قال باستغراب : ايه اقتله
نجمه قالت بغضب : ايوه تقتله يا عم شفيق عشان هو ما يستاهلش يعيش
عم شفيق قال بدهشة : ليه يا نجمه انتي كنتي قاعده بتعيطي علشان انا عملت معاه كده وطردته وكنت عايزانا اروح له الشركه ايه اللي حصل بقى خلاك تغيري رايك كده
نجمه قالت بضيق : غيرت رايي علشان هو اتصل بيا
عم شفيق قال باستغراب : اتصل بيكي
نجمه قالت بغضب : ايوه اتصل بي
عم شفيق قال بدهشه : اتصل بك امتى وبعدين هو معاه رقم تليفونك
نجمه قالت بضيق : اه معاه انا اديته له علشان يبعت لي الروايه واتصل بيه من شويه واتخانقت انا وهو
عم شفيق قال باستغراب : اتخنقت انت وهو ليه يا نجمه وبعدين هو كان بيتصل بيكي ليه
نجمه قالت بغضب : علشان يا عم شفيق وحكت له على اللي حصل علشان كده بقول لك ما نروحش يتفلق خليه زعلان وقليل على فكره اللي انت عملته فيه
وهز عم شفيق راسه بابتسامه وقال : طيب هو كان عايز الباسورد بتاعك تقومي تتخانقي معاه وانتي عارفه كمان ان هو متضايق بسبب اللي حصل هنا
نجمه قالت بضيق : هو انا اتخنقت يا عم شفيق وشاورت بايدها هو اللي مش طايق نفسه بيتصل بي عشان يتخانق معايا قومت انا كمان متخانقه معاه امال هسيبه يعني يشتمني وما اتكلمش
عم شفيق قال بابتسامه : لا طبعا ما يصحش لازما تتخانقي معاه يا بنتي هو ناقص مش كفايه اللي احنا عملناه فيه يعني بدل ما تعتذري منه على اللي حصل و تديهوني اكلمه تقومي تزوديها وتتخانقي كمان معاها
نجمه قالت بغضب : ايه يا عم شفيق انت بتدافع عنه كده ليه انا مش غلطانه على فكره هو اللي اتخانق الاول فكان لازم ارد عليه
عم شفيق قال بابتسامه : ما فيش فايده وهز راسه تعرفوا انتم عاملين زي ايه انتي ومروان زي القط والفار قاعدين تتخانقوا كل شويه
نجمه قالت باستغراب : القط والفار
عم شفيق قال : ايوه زي القط والفار ما انتم عمالين تتخانقوا القط والفار لما بيتخانقوا مع بعض
نجمه قالت بدهشه : هو اللي بيبدا الاول يا عم شفيق انا ما عملتش حاجه وهو شخص مستفز ما بيعرفش غير يتعصب وبس
عم شفيق قال بابتسامه : على اساس انتي ايه يا نجمه مبتتعصبيش انت لسه عامله خناقه معاه دلوقتي ما انت زيه بتتعصبي برده
نجمه قالت بضيق : لا يا عم شفيق انا مش عصبيه وانت عارف كده كويس هواللي عصب وبيستفزني فبتعصب وارد عليك
عم شفيق قال بابتسامه : طيب خلاص اتصلي بيه واديهوني اكلمه
نجمه قالت بغضب : اتصل به انا اتصل بيه تاني لا طبعا وما تكلموش خليه يتفلق ده شخص اساسا ما يستاهلش حد يصالحه
عم شفيق قال : ازاي بس يا نجمه تقولي كده احنا غلطنا فيه وما ينفعش مانعتذرش منه اتصلي بيه
نجمه قالت بضيق : لا يا عم شفيق انا مش هتصل بيه وهمسح رقمه من على تليفوني عشان ما عدتش عايزه اسمع صوته تاني يكون هيطرشني
عم شفيق قال باستغراب: هيطرشك
نجمه قالت بغضب : ايوه كان هيطرشني ما هو قاعد يزعق في وداني لغايه ما كان هيطرشني من كتر عصبيته
وضحك عم شفيق وهو بينظر له
نجمه قالت بغضب : انت بتضحك يا عم شفيق بقول لك كان هيطرشني وانت بتضحك
وبطل عم شفيق ضحك وقال بابتسامة : امال عايزاني اعمل ايه يعني مش بقول لك عاملين زي القط والفار اتصلي بيه بقى
نجمه قالت بضيق : لا يا عم شفيق مش هتصل بيه انا لا يمكن اتصل بالشخص ده تاني
عم شفيق قال : علشان خاطري يا نجمه اتصلي بيه وما تكلميهوش اديهوني انا على طول اكلمه
نجمه قالت بنرفزه : يا عم شفيق
وقطع عم شفيق كلامه وقال : علشان خاطري يا نجمه يلا اتصلي بيه بقي
نجمه قالت بضيق: طيب هتصل بيه ولو انه مايستاهلش والله والتفتت جنبها واخذت التليفون
وبينظر لها عم شفيق بابتسامه
والتفتت نجمه عم شفيق وقالت بضيق : بلاش يا عم شفيق صدقني هو يستاهل اللي احنا عملناه فيه
عم شفيق قال : يستاهل ولا ما يستاهلش يا نجمه احنا غلطنا ولازما نعتذر يلا بقى اتصلي
نجمه قالت بنرفزه : طيب هتصل والتفتت لتليفونها وبتتصل بمروان ونظرت لعم شفيق امسك يا عم شفيق ومده ايدها بالتليفون
ونظر عم شفيق للتليفون واخذه منها والتفت لنجمه وقال : انا هطلع اكلمه بره علشان ما اعطلكيش وانت ذاكري
نجمه قالت بضيق : طيب بس لو اتعصب عليك ادهوني وانا اعرف ارد عليه ازاي
عم شفيق قال بابتسامه : طيب والتفت وراها وماشي
وبتنظر له نجمه وهو ماشي بضيق
وخرج عم شفيق من الانتريه ووقف وبتنظر للتليفون وهو بيرن
في عربية مروان :
وبيسوق مروان العربية رن تليفونه وسمعه وقال لنفسه : مين اللي بيتصل ده تلاقيها ماما بتتصل علشان اتاخرت وحط ايده في جيبه وهو بينظر على الطريق واطلع تليفونه ونظر فيه لقي نجمه هي اللي بتتصل وبضيق نجمه عايزه ايه المجنونه دي كمان هو انا فاضلها وكلسن عليها والتفت على الطريق كنت فاضلها انا كل شويه بقى تتصل بي يا ريتني ما اخذت رقمها هبقى احذفه علشان ما عدتش اسمع صوتها المزعج ده وهز راسه
في شقه عم شفيق :
وقف عم شفيق قدام غرفة الانتريه وبينظر للتليفون وقال لنفسه : ايه ده يا كلسن معاه حق والله بعد اللي نجمه عملته معاه اما اروح اقعد واكلمه ثاني يمكن يرد بس اقفل الباب الغرفة علشان نجمه متسمعش التلفزيون وتعرف تذاكر ومد ايده وبيقفل باب الغرفة
ونظرت له نجمه وقالت بضيق : ايه يا عم شفيق المستفز ده رد
والتفت لها عم شفيق وقال بابتسامة : لا ما ردش يا نجمه
نجمه قالت بغضب : يبقى خلاص يا عم شفيق هات التليفون وما تكلموش ثاني
عم شفيق قال : لا هكلمه يا نجمه يمكن مشغول ولا حاجه
نجمه قالت بضيق : مشغول بايه يا عم شفيق ولا مشغول ولا حاجه تلاقيه قاصد هو اللي ما يردش لما شافني انا اللي بتصل
عم شفيق بابتسامه : يا بنتي ما تسقيش الظن بحد يمكن فعلا يكون مشغول عشان كده ما ردش مش انتي بتقولي راح الشركه
نجمه قالت بغضب : ايوه راح الشركه
عم شفيق قال : طيب تلاقيه عنده شغل بقى هتصل بيه تاني لو ما ردش خلاص وخليك انتي بس في مذاكرتك ما تشغليش بالك
نجمه قالت بضيق : طيب ياعم شفيق و التفتت للكتاب على رجلها
وبينظرلها عم شفيق بابتسامه والتفت للباب وقفله وراح قصاد التلفزيون ونظر للتليفون وقال نفسه : اتصل بيه يا رب يرد المره دي وبيتصل بمروان
في عربيه مروان :
وبيسوق مروان العربية ورن تليفونه وسمعه وقال لنفسه : تلقيها ماما اما ارد عليها وحط ايده في جيبه وهو بينظر علي الطريق ونظر في التليفون لقي نجمه هي اللي بتتصل وبضيق وبعدين بقي في المجنونه دي معندهاش دم ولا ايه وفتح الخط الو ايوه يا مجنونه انتي ما عندكيش دم ولا ايه مش انا ما ردتش اول مره بتتصلي ليه تاني
عم شفيق قال بابتسامه : اهده بس انا مش نجمه
مروان قال باستغراب : مش نجمه بس ده رقم نجمه
عم شفيق قال : ايوه يعني و فعلا رقمها يا مروان
مروان قال : اهااا وبضيق وحضرتك عايز ايه تاني
عم شفيق باستغراب : هو انت عرفت انا مين
مروان قال بضيق : اه عرفت حضرتك مين عم شفيق
عم شفيق قال بابتسامه : وعرفت ازاي يا انا ما كلمتكش قبل كده وما تقابلناش غير كم مره باين عليك ذكي والصوت اللي بتسمعه ما بتنساهوش
مروان قال بغضب : هو حضرتك عايز مني ايه تاني بعد اللي حصل هو حضرتك ما كفكش اني عملته فيا اتصلت بي علشان تكملوا يعني ولا ايه
عم شفيق قال : لا يا مروان انا اتصلت بيك علشان اعتذر منك على اللي حصل
مروان قال بضيق : تعتذر مني ليه هو انت دوست على رجلي يا انت اهنتني وانا في بيتك من غير ما تفهم ايه اللي حصل ولا حتى اديتني فرصه اتكلم وجاي دلوقتي تعتذر مني
عم شفيق قال : معاك حق يا مروان تقول اكتر من كده انا غلطت علشان كده انا بتصل بيك علشان اعتذر منك وشوف يا سيدي الطرديه اللي انت عايزها وانا مستعد اعملها
مروان قال بغضب : شوف حضرتك انا مش عايز حد يرضيني فالو سمحت بقى اقفل السكه علشان ما يصحش اقفلها في وش حضرتك ويا ريت تنسى انك عرفت واحد اسمه مروان في يوم من الايام عشان انا كمان هنسى ان انا عرفت حضرتك لو سمحت بقى اقفل السكه
عم شفيق قال: معك حق تعمل كده يامروان واكتر من كده كمان وماتسمعنيش بس صدقني انا عملت كده من خوفي على نجمه علشان انا بحبها قوي وانت عارف اني ربنا ما رزقنيش بولاد فابخاف عليها اكثر ما بخاف على نفسي عشان كده لما بيحصل معاها حاجه بتعصب وما بقاش شايف انا بعمل ايه علشان كده انا عملت معاك كده بس لما نجمه فهمتني على اللي حصل
مروان قال بضيق : فهمتك
عم شفيق قال : ايوه نجمه قالت لي على اللي حصل ولما عرفت اتضايقت من نفسي قوي علشان عملت معاك كده واحنا كنا هنجيلك انا وهي الشركه
مروان قال بغضب : هتجولي الشركه
عم شفيق قال : ايوه كنا هنجيلك الشركه انا ونجمه بس قلنا نسيبك تهدى شويه عشان لو جينا لك اكيد هترفض تقابلنا وانت متضايق كده
مروان قال بضيق: طب كويس ان حضرتك ونجمه فكرته في كده علشان انا اساسا ما كنتش هقابلكم
حتى لما مكنتش متضايق ما كنتش هقابلكم بردك فكويس انكم فكرتوا في كده ووفرتم الاحراج على نفسكم ولو سمحت بقى اقفل السكه
عم شفيق قال : باين عليك متضايق قوي يا مروان
مني انا ونجمه
مروان قال بغضب : هو حضرتك شايف ان ما فيش حاجه تضايق اهنتني بيبتك وطردتني زي ما يكون حشره و سمعتني كلام عمري ما سمعته قبل كده من حد وطلعتني مجرم وان انا اقصد اعمل كده في نجمه وكل ده ومستغرب حضرتك ان انا متضايق شوف حضرتك انا لما حد بياذيني بوري له ازاي اذيه تبقى الاذيه بس انا ما رضيتش اعمل مع حضرتك كده انت ونجمه مش علشان انا ما اقدرش اعمل كده واذيكو لا اقدر اعمل كده واكتر كمان بس انا مراعي سن حضرتك ومراعي كمان ان نجمه مصابه غير كده كنت عرفت ازاي ارد على الاهانه اللي حضرتك وجهتها لي في بيتك
عم شفيق قال : انا عارف ان اللي عملته معاك ما يتغفرش يا مروان بس عارف كمان مروان اللي انا قابلته انه طيب وهيقدر يغفر ويسامحني على اللي احنا عملناه ده
مروان قال بابتسامه سخريه : طيب
عم شفيق قال : ايوه طيب ولو ما كنتش طيب
ما كنتش عملت كده مع نجمه وساعدتها وكنت عايز تاخدها المستشفى اكيد اللي يعمل كده يبقى شخص طيب يا مروان وانت طيب انا متاكد من كده ومن الناس طيبين كمان
مروان قال بضيق : خلاص حضرتك الطيبه دي راحت ما عدتش موجوده واي حد بعد كده هشوفه قدامي عايز مساعده مش هساعده علشان اظهار انا كنت غلطان اني بساعد اللي بشوفه علشان الطيبه دي ما عدتش تنفع في الزمن ده وانا بشكرك انك خليتني اشوف الغلط ده واصلحه
عم شفيق قال : لا يا مروان ما تقولش كده انت مش غلطان يا بالعكس يا ريت الناس كلها تعمل زيك وتساعد بعضها كده واوعى تغير الطيبه اللي جواك دي يا مروان مش معنى انك اتعرضت لموقف زي ده تقوم تتصرف كده وما تساعدش حد لا يا مروان لازما تساعد اللي تشوفه محتاج مساعده علشان في يوم من الايام هتلاقي نفسك انت كمان محتاج مساعده وهتلاقي حد يساعدك صدقني يا مروان الطيبه عمرها ما كانت غلط ده الغلط اللي انت ناوي تعمله ده اوعى تغير الطيبه اللي جواك دي مهما تعرضت لمواقف علشان هتندم بعد كده لو عملت كده وانا عارف ان انا غلطت معاك وما كانش ينفع اعمل كده بس والله خوفي على نجمه هو اللي خلاني اعمل كده فانا اسف على اللي عملته معاك وانا بطلب منك انك تسامحني او اعتبره رجاء مش طلب
مروان قال : رجاء
عم شفيق قال : ايوه علشان انت ما تستاهلش اللي انا عملته معاك ده انت طيب يا مروان ومحترم واللي زيك لازما نعملهم كويس مش نطردهم ونهنهم بس خوفي على نجمه ولما شفتها وهي تعبانه هو اللي خلاني اتصرف معاك كده وما ادالكش فرصه تتكلم وانا ندمان على اللي انا عملته معاك
مروان قال : ايه اللي انت بتقوله ده حضرتك ما ينفعش تقول كده حضرتك زي والدي الله يرحمه وانا ما اقبلش ان حضرتك تترجاني بالشكل ده وبخصوص اللي حصل انسى حضرتك واعتبره ان ما فيش حاجه حصلت
عم شفيق قال : يعني ايه يا مروان انت مش زعلان
مروان قال : لا مش زعلان حضرتك
عم شفيق قال : طيب بما انك مش زعلان بقي بلاش حضرتك دي وقولي يا عم شفيق علشان اتاكد انك مش زعلان
ساكت مروان
عم شفيق قال : ايه ساكت ليه يامروان شوفت بقي انك لسه زعلان بس مش مشكلة انا عارف انك لسه مضايق وده حقك علشان اللي حصل ماكنش سهل برده بس
وقطع مروان كلامه وقال : خلاص ياعم شفيق انسي اللي حصل واعتبره كانه ماحصلش
عم شفيق قال : هنسها يامروان علشان انا اتاكدت دلوقتي انك معتش زعلان وانا بوعدك اني مش هنزعل تاني او هعمل حاجه تضايقك تمام كده
مروان قال : تمام يا عم شفيق
عم شفيق قال : طيب متزعلش من نجمه علي اللي هي عملته معاك لما كلمتها
مروان قال بضيق : هي قالت لك
عم شفيق قال بابتسامه : ايوه قالت لي
مروان قال بغضب: بقولك ايه يا عم شفيق ما دخلوها مستشفى تتعالج علشان الجنان اللي هو عنها ده بدل ما تتجننك انت والدها
وضحك عم شفيق وقال : لا مش لدرجتي يا مروان
مروان قال : لا ياعم شفيق لدرجي ده جنانها كل يوم بيزيد واكيد هتننجكم معها ومش هتجننكم انتم بس لا واللي حوليها كمان
وبطل عم شفيق ضحك وقال : تقصد يعني انت
مروان قال : لا ماقصدتش انا و انا مالي بيها انا قصدي علي جيرانكم اللي حوليكم يعني
عم شفيق قال بابتسامه : اهااا طيب
مروان قال : فعلشان كده دخلوها مستشفى يا عم شفيق
عم شفيق قال : هي صحيح نجمه مجنونه شويه يامروان
مروان قال بضيق : شويه لا يا عم شفيق دي مجنونه كتير
عم شفيق قال : لا يا مروان انت كده ظلمها دي طيبه ومافيش منها في الدنيا
مروان قال : اهاا ما انت بتحبها طبيعي تقول كده يعني امال يعني هتقول عليها انها شريره لازم تقول كده طبعا
عم شفيق قال : لا والله يامروان مش بقول كده علشان بحبها وبعتبرها بنتي هي فعلا طيبه
مروان قال : طيبه ايه ياعم شفيق انت هتعمل زي ماما واخويا كريم ولا ايه
عم شفيق قال باستغراب : اعمل زيهم
مروان قال : ايوه
عم شفيق قال بدهشة : ليه هما بيقولوا عليها برده انها طيبه
مروان قال : أيوه تصدق
عم شفيق قال : اصدق علشان نجمه كده فعلا يامروان
مروان قال : والله انتم مخدعين فيها ياعم شفيق وهي ولا طيبه ولا حاجه
عم شفيق قال : مخدعين في ايه يا بني يا انا اللي مربيها وعارفها زي ما انا عارف نفسي وصدقني هي فعلا طيبه ولما تقرب منها وتعرفها كويس وتعرف انها طيبه ومافيش زيها في الدنيا
مروان قال : ايوه فعلا مافيش زيها في الدنيا بس مش في الطبيه لأ في الجنان وبعدين عاوزني اقرب منها علشان تجنني زيها لا خلني بعيد احسن كفاية عليه اوي جنان واحد
عم شفيق قال بابتسامه : جنان واحد هو انت عندك جنان تاني ولا ايه غير نجمه
مروان قال : ايوه طبعاً عندي انا مش عارف ليه ربنا بيرزقني بالمجانين
وضحك عم شفيق
مروان قال : انت بتضحك يا عم شفيق بدل ماتوسني في اللي انا فيه ده وتقولي الله يكون في عونك مع المجانين دول
وبطل عم شفيق ضحك وقال بابتسامة : ماهم مش مجنانين اوي يعني يامروان علشان اوسيك
مروان قال : مش مجنانين اوي دول عندهم جنان رسمي يا عم شفيق
وضحك عم شفيق وقال : انما انت مقوليش مين المجنون التاني الرسمي ده وبطل ضحك
مروان قال : هيكون مين يعني ياعم شفيق اخويا كريم
عم شفيق قال باستغراب : اخوك
مروان قال : ايوه عنده برده جنان رسمي كده زي اللي عندك دي قولي صحيح هي لسه عندك
عم شفيق قال : ايوه قاعد تذاكر في الانتريه
مروان قال : تذاكر
عم شفيق قال : ايوه ماهي في الكلية
مروان قال : ايوه ما انا عارف ماهي قالت لي لما كانت عندي في المكتب بس انا مش عارف دي في كليه إعلام دي اخرها تصبع كفته في المطبخ مش في كليه
وضحك عم شفيق وقال : تصبع كفته وبيضحك
مروان قال : ايوه ولا حتي تلقيها مبتعرفش تطبخ وبطل عم شفيق ضحك وقال : لا طبعاً بتعرف تطبخ وبتطبخ حلو اوي
مروان قال : لا انت بتهزر يا عم شفيق دي بتعرف تطبخ حلو لا اكيد انت بتقول كده قدامي بس وهي مابتعرفش تطبخ ولا حاجه صح
عم شفيق قال : لا يامروان نجمه بتعرف تطبخ واكلها حلو اوي كمان وبعدين هقولك ليه كده يعني لا يا انا اكلت من أيدها وماشاء الله اكلها حلو اوي ولما هتدوقه هتقول كده برده
مروان قال : ادوقه لا يا عم شفيق انا مش عاوز ادوقه
عم شفيق قال باستغراب : ليه يا مروان مش عاوز تدوقه ده هيعجبك اوي
مروان قال : لا ياعم شفيق مش عاوزه بدل ما تحط لي فيه سم ولا حاجه ماهي مجنونه وممكن تعمل كده فأنا مضمنش اكل من ايدها حاجه انا مش مستغني علي نفسي يا عم شفيق
وضحك عم شفيق وقال : سم
مروان قال : ايوه ايه متعملهاش
وبطل عم شفيق ضحك وقال بابتسامة : هي متعملهش بس معاك انت ممكن تعملها علشان هي مضايقة منك علي الاخر ومش طايقك
مروان قال : وانا كمان والله يا عم شفيق مش طايقها علشان كده بقول لك مضمنش اكل من ايدها حاجه علشان هي مجنونه والمجانين ممكن يعملوا اي حاجه
عم شفيق قال بابتسامه : معاك حق المجانين ممكن يعملوا اي حاجه يا مروان بس نجمه مش مجنونه قوي يعني علشان تاذي حد
مروان قال : بتهيا لك يا عم شفيق ده جنانها رسمي زي ما قلت لك يبقى مش ممكن تاذي حد ازاي
عم شفيق قال : لا انت ظالمها يا مروان يا نجمه ما تاذيش حد ابدا ده زي النسمه تاذي ايه
مروان قال بضيق : زي ايه زي النسمه دي طب ازاي يا عم شفيق واي حد يقرب منها بتجيب له المشاكل وتقول لي زي النسمه نسمه ايه يا عم شفيق يا حتى انت كده بتظلم النسمه
وضحك عم شفيق وقال : بظلم النسمه
مروان قال : ايوه لما تقولي على اللي عندك دي نسمه يبقى بتظلمها
وبطل عم شفيق ضحك وقال : ليه يامروان كده يا نجمه كانت بتعيط ومنهارة كمان من العياط
مروان قال باستغراب : منهارة من العياط
عم شفيق قال : ايوه
مروان قال بدهشة : ليه ياعم شفيق هي رجلها وجعتها تاني
عم شفيق قال : لا رجلها بقيت كويسه بعد ماحط التلج
مروان قال بقلق : امال كانت بتعيط ليه بقي بما ان رجلها خفت
عم شفيق قال : بتعيط عليك
مروان قال باستغراب : بتعيط عليه
عم شفيق قال : ايوه
مروان قال بدهشة : ليه طيب بتعيط عليه هو انا موت ولا ايه وانا مش عارف
وضحك عم شفيق وقال : موت وبطل ضحك لا بعد الشر عنك يامروان لا ياهي كانت بعيط علشان انا طردتك من البيت
مروان قال بدهشة : ايه كانت بتعيط علشان انت طردتني من البيت
عم شفيق قال : ايوه واتخانقت معايا كمان بعد مالقيتك مشيت هو انت ماسمعتهاش وهي بتنادي عليك
مروان قال : لا سمعتها بس مرضتش اقف ومشيت بس هي كانت بتنادي عليه ليه رجلها كانت بتوجعها يعني ولا ايه
عم شفيق قال : لا يامروان ماكنش علشان رجلها بس هي نجمه بتنادي عليك لما بيبقي حصلها حاجة
مروان قال : ها معرفش يا عم شفيق انا سالت بس علشان رجلها بتوجعها فقولت انها بتنادي عليه من الوجع
عم شفيق قال : اهااا لا هي ماكنتش بتعيط علشان كده هي كانت بيعيط علشان انت مشيت زعلان وانا طردتك
مروان قال باستغراب : علشان مشيت زعلان
عم شفيق قال : ايوه وقاعدة تتخانق معايا وكانت مصيره تروح الشركه لو انا قلت لها أنك مش هتسمعنا ونسيبك لما تهدى زي ما قلت لها
مروان قال بدهشة : انت بتهزر يا عم شفيق
عم شفيق قال : لا والله يا مروان ما بهزر انا بتكلم بجد
مروان قال : هي دي تزعل على حد يا عم شفيق تلاقيها بس كانت عينيها مطروفه وانت فهمتها غلط وبعدين هتزعل عليا ليه انا مش فاهم ما كل اللي حصل لي ده بسببها وتلاقيها اتخنقت معاك علشان كده علشان حاسه بالذنب مش اكتر
عم شفيق قال : لا يا مروان هي كانت زعلانه عليك فعلا بقول لك كانت مصره ان احنا نروح لك الشركه
مروان قال : ماهي كانت مصره يا عم شفيق عشان هي حاسه بالذنب واني اللي حصلي ده هي السبب فيه مش اكتر ياعم شفيق هي ما بتفكرش يا اللي في نفسها وبس
عم شفيق قال : لا يا مروان نجمه مش كده
مروان قال بضيق : لا يا عم شفيق هي كده وصدقني انت بس اللي مش واخد بالك
وضحك عم شفيق وقال : مش واخد بالي من ايه يا مروان يا انا اللي مربيها زي ما قلت لك مع جمال وبعدين للدرجه دي انت ما انتاش طايقها
مروان قال : هي مين دي علشان اطقها ولا ما اطقهاش ياعم شفيق هي اساسا مش في دماغي علشان اطقها
عم شفيق قال : باين فعلا انها مش في دماغك يا مروان
مروان قال باستغراب : تقصد ايه ياعم شفيق
عم شفيق قال : لا ماقصدتش حاجه بس انت قاعد تتكلم عليها يعني يبقي مش في دماغك ازاي بقي
مروان قال بضيق : انا متكلمتش عن حد يا عم شفيق انت اللي جيب سيرتها في الكلام وبعدين انا اتكلم عن دي لا طبعاً
عم شفيق قال : ايوه انا اللي جبت سيرتها في الكلام بس انت قاعد تتكلم عنها زي ما يكون كنتي مستني حد يجيب سيرتها علشان تتكلم عنها يا مروان
مروان قال بغضب : ايه اللي انت بتقوله ده يا عم شفيق لا طبعاً انا مش مستني حد يجيب سيرتها ولا حاجه هي اساسا مش في دماغي علشان استني حد يجيب سيرتها وبعدين انا مبعرفش الف ودور في الكلام ده يعني انا لو عاوز اجيب سيرتها اجيب يا عم شفيق مش محتاج الف وادور ماشي
عم شفيق قال : ماشي يامروان مالك اضيقت ليه كده انا كنت بهزر مش اكتر
مروان قال بضيق : انا مضايقتش ولا حاجه ياعم شفيق انا بس بوضح لك ان انا مابجبش سيرتها ولا عاوز اتكلم عنها اساسا علشان كده ماتكلمنيش عنها ماشي
عم شفيق قال : طيب خلاص مش هكلمك عنها المهم اشوفك
تاني ولا اللي حصل ده هيخليك مجيش عندي تاني
مروان قال : ما انا قوتلك ياعم شفيق انسي الموضوع وعلي العموم لو عوزتنعني في اي وقت ابقي تعالي لي علي البيت بس اجي عندك تاني فانا اسف مش هقدر
عم شفيق قال باستغراب : ليه يامروان مش قولتي انسي اللي حصل
مروان قال : ايوه ياعم شفيق قوتلك كده وانا كمان نسيت
عم شفيق قال : ما انت نسيته امال مش عاوز تجي عندي ليه بقي
مروان قال : علشان مش فاضي وعندي شغل يا
عم شفيق وكمان علشان اللي عندك دي مش عاوز اشوفها ولو جيت هشوفها وهتخانق معها وانا مش
عاوز اضيع وقتي وقعد اتخانق علشان كده انا مش هقدر اجي عندك تاني فمعلشي متزعلش مني ولو انت حابب تشوفني تعالي الشركه انت عارفها في اي وقت وانا هقابلك او البيت وتشرفني طبعاً لو جيت والعنوان وقاله عليه بس ابقي كلمني لو جيت علشان لو كنت في الشركه ولا حاجه واهو رقمي خده من المجنونه اللي عندك دي بس اجي عندك مقدرش يا عم شفيق
عم شفيق قال : طيب يامروان خلاص هبقي اجي اشوفك انا وهكلمك قبلها ماشي
مروان قال : ماشي ياعم شفيق تنورني في اي وقت مش عاوز حاجه
عم شفيق قال : لا شكرا يامروان خلي بالك من نفسك
مروان قال : وانت كمان ياعم شفيق سلام
عم شفيق قال : مع السلامه يا مروان
وقفل مروان الخط وقال لنفسه بغضب : قال نسمه قال وحط التليفون في جيبه وبينظر علي الطريق وبيسوق
في شقة عم شفيق :
في الصالة :
وقعد عم شفيق علي الكرسي وقال لنفسه: الحمد لله اني عرفت ارضيه والموضوع عده علي خير ونظر علي كوباية الشاي ايه ده زمان الشاي صقع يا انا نسيته ومد ايده واخذ الكوباية وشرب شويه منه اه صعقه مش مشكلة بقي دلوقتي اعمل غيره اما اروح اعطي التليفون لنجمه ووقف قدام الباب وخبط عليه
وبتنظر نجمه في الكتاب اللي علي رجلها وهي قعدة علي الكرسي الانتريه وبتقرا وبطلت قراءة والتفت للباب وقالت : اتفضل يا عم شفيق
وفتح عم شفيق الباب ودخل ونظر لها وقال : امسكي يا نجمه تليفونك وراح لعندها ومد ايده
ونظرت نجمه للتليفون وقالت : طيب واخذته والتفت له وبضيق ايه كلمت المستفز ولا برده مرضش عليك
عم شفيق قال : لا رد عليه وكلمته يانجمه
نجمه قالت بغضب: طيب والله كويس انه حضرته اتكرم ورد وقالك ايه بقي ياعم شفيق اوعي يكون ضايقك بكلامه اصل اناعارفها عصبي وممكن يقول اي حاجه ومايهموش اذا كان اللي قدامه انجرح ولا لا
عم شفيق قال : لا محرجنيش ولا حاجه وقعد قصدها علي الكرسي وهو بينظر لها بس انتي شكلك عارفه كويس يانجمه
نجمه قالت بضيق : اعرف مين ده لا طبعاً اهو ده اللي ناقص ياعم شفيق كمان
عم شفيق قال بابتسامه : ليه يابنتي ماله مروان شاب محترم وابن ناس طيبين وانتي بنفسك قولتي ان والدته طيبه اوي
نجمه قالت بضيق : ايوه فعلا انا قوتلك كده وفعلا والدته طيبه جدا واخوه كمان كريم طيب ومحترم وانت شوفته لما كان بيوصلنا بس هو ولا يشبه لهم في حاجه يا عم شفيق عصبي ومغرور ومتكبر وشخص محدش يطقه انا مش عارفه والله دي والدته ولا ده اخوه ازاي انا اصدق ان كريم يبقي ابنها بس مروان لا مصدقش ابدا مصدقش ايه انا متخليش كده علشان اصدق ياعم شفيق
عم شفيق قال : ليه يابنتي كده يا انا شايف ان مروان طيب واخلاقه عاليه كمان وبدليل اللي عمله معاكي يانجمه
نجمه قالت بضيق : اللي عمله معايا ايه يا عم شفيق يعني علشان دافع عني يبقى خلاص طيب واخلاقه عاليه لا يا عم شفيق الناس كلها مش زيك كده طيبه المهم هو قال لك ايه المستفز ده
عم شفيق قال بابتسامه : قالي وحكلها علي اللي حصل بس والحمد لله الموضوع خلص
نجمه قالت باستغراب : اه بس غريبه انه ما تعصبش قوي وطلع محترم معاك يا عم شفيق ولا انت في حاجه مخبيها عليا
عم شفيق قال: لا يا نجمه مش مخبي عليك حاجه هو ده اللي حصل بس اللي انا حكيته لك ده هو كان متضايق من اللي حصل وطبيعي يتكلم وهو متضايق يعني بس ما تعصبش عليا يعني زي ما انتي فاكره
نجمه قالت بدهشه : ما انا مستغربه انه عمل كده يا عم شفيق وهو عصبي وغير كده كمان كان بيكلمني بعصبية يبقى ازاي يتصرف معاك كده بقى
عم شفيق قال : ما انا قلت لك يا نجمه مروان طيب ومحترم ومهما حصل أنا في مقام والده بردك مش هيتعصب عليا
نجمه قالت بضيق : خلاص يا عم شفيق مش الموضوع انتهى خلاص محترم بقى مش محترم ده لنفسه مش لينا ونظرت قدامها
وهز عم شفيق راسه بابتسامه والتفت علي الترابيزة لقي كوباية الشاي فاضية ونظر لنجمه وقال : طيب يا نجمه اسيبك بقى علشان تذاكري وقام على الكرسي
والتفتت له نجمه وقالت بابتسامة : ليه ما تقعد معايا يا عم شفيق
عم شفيق قال : لا يا نجمه علشان ما عطلتيش عن المذاكره انا هقعد بره اتفرج على التلفزيون
نجمه قالت : يا خبر يا عم شفيق انت تعطلني بردك لا طبعا يا انت مهتم بمذاكرتي وشايل همها اكثر مني يبقى بتعطلني ازاي بس
عم شفيق قال : من لو قعدت معاكي هعطلك وانا عايزك تذاكري يلا بقى ذاكري
نجمه قالت بابتسامه : طيب يا عم شفيق
والتفت عم شفيق علي الترابيزة ومد ايده واخذ الكوباية
نجمه قالت : لا يا عم شفيق سيبها وانا اقوم اغسلها اهو وهتقوم
عم شفيق قال : لا خليكي انتي قاعده تذاكري وانا هغسلها دي كوبايه يعني مافيش فيها حاجه
نجمه قالت : بس يا عم شفيق
وقطع عم شفيق كلامها وقال : مابسش يانجمه انا هغسلها مع بتاعتي بس ايه رايك في الشاي
نجمه قالت بابتسامة : لا الشاي تمام يا عم شفيق فعلا كوباية شاي تظبط الدماغ
عم شفيق قال بابتسامه : طيب بالهنا والشفا اسيبك بقي تذاكري
نجمه قالت : طيب يا عم شفيق
في فيلا الشناوي :
خرج كريم من غرفته ونزل وبينظر قدامه لقى والدته قاعده في الانتريه فاراح لعندها ووقف جنبها وهو بينظر لها وقال : ايه يا ماما قاعده كده ليه واقعد جنبها
والتفتت له والدته وقالت : ما فيش مستنيه اخوك
كريم قال : هو مروان لسه ما جاش
والدته قالت بضيق : ايوه لسه ما جاش بالرغم ان انا قلت له تعالى بسرعه وبردك لسه ما جاش انا مش فاهمه هو بيعاند ولا ايه
كريم قال باستغراب : ايه يا ماما مالك عصبيه كده ليه تلاقي بس الطريق زحمه مش اكتر وبعدين انتي عايزاه في ايه ضروري كده
والدته قالت بضيق : دلوقتي تعرف لما يجي اتصل بيه كده شوفه فين
كريم قال : هتصل بيه ليه يا ماما مش هو قال لك انه جاي يبقى خلاص جاي وبعدين تلاقيه دلوقتي
سايق هيرد ازاي على التليفون ولا انتي عايزاني اتصل علشان يعمل حادثه لا قدر الله
والدته قالت بغضب : بعد الشر عنه يا شيخ وشاورت بايدي انت بتفول علي اخوك
كريم قال : لا يا ماما ما بفوتش ما انا قلت لا قدر الله وبعدين بردك حد يفول على اخوه وبقول لك ايه يا ماما قومي نلعب شويه بلاي ستيشن عقبال ما يجي بدل ما احنا قاعدين كده
والدته قالت : لا مش عايزه العب
كريم قال : ليه يا ماما ما تيجي تلعبي معايا ولا انت علشان بقيتي حريفها في اللعبه بقى هتتكبري عليه
والدته قالت بضيق: كريم انا مش رايقه لهزارك ده دلوقتي وتقعد ساكت لا تقوم تلعب وتسيبني دلوقتي
كريم قال : لا اسيبك ايه هقعد معاكي طبعا
والدته قالت بغضب : يبقى خلاص اقعد ساكت بقى
كريم قال : ليه يا ماما ما احنا بنتكلم مع بعض
اهو الحق عليا ان انا بسليك يعني
والدته قالت بضيق : وانا مش عايزاك تسليني
اقعد ساكت بقى وخلاص عشان ما ازعلش منك
كريم قال : لا خلاص هقعد ساكت هو انا اقدر علي زعلك برده هسكوت اما اطلع تليفوني اتفرج علي ماتش اسكواش
والدته قالت بضيق : كويس طلعه بقي واتفرج
كريم قال : طيب وطلع تليفونه من جيبه وفتحته وجاب ماتش اسكواش وبيتفرج
وبتنظر والدته علي الباب
امام الفيلا :
وصل مروان علي الفيلا وبيزمر بالعربية
وسمع جاد وهو قاعد علي الكرسي جانب البوابه صوت تزمير العربية وقام من علي الكرسي وفتح البوابه وبينظر للعربية لقي مروان بيه
وداخل مروان بيه ونظر له من شباك العربية وقال بضيق : ايوه كده خليك قاعد جانب البوابه وخالي بالك كويس لحد يدخل مفهوم
وبينظر له جاد وقال بقلق : حاضر يافندم
ودخل مروان الفيلا
وبينظر جاد للعربية وقال لنفسه باربتاح : الحمد لله معتش مضايق مني والتفت للبوابة وبيقفلها
ووقف مروان العربية وفتح الباب ونزل منها مسرعا وقفل الباب العربية وماشي
وراح مروان عند باب الفيلا ومد ايده ورن الجرس
وسمعوا وجدان وكريم وعايشه وهي في المطبخ جرس الباب
وبتنظر كريم لوالدته وقال : اهو مروان جيه اهو ياماما
والتفت والدته وقالت بضيق : طيب قوم افتح له
كريم قال : طيب وهيقوم وبينظر لقي عايشه خرجت من المطبخ والتفت لوالدته اهي عايشه هتفتح له ياماما
والدته قالت : طيب ونظرت لعايشه
ونظر كريم في تليفونه وبيتفرج علي الماتش الاسكواش
وراحت عايشه عند باب الفيلا وفتحت الباب وبتنظر لقيت مروان بيه
ونظر لها مروان ودخل الفيلا وماشي وقال: ياماما
ونظروا كريم والدته وهما قعدين في الانتريه لمروان
وبتنظر وجدان لمروان وقالت : تعال يامروان انا هنا في الانتريه
ونظر مروان لوالدته وكريم ورايح لعندهم وقال بقلق : في ايه ياماما جبتني بسرعه كده ليه من الشركه ايه اللي حصل
ووقف مروان جانب كريم وبينظر لهم بقلق
والتفت كريم لوالدته ونظر لمروان
وقامت والدته وبتنظر لمروان بضيق
وقام كريم وراها ووقف في النص بين مروان والدته وبينظر لوالدته باستغراب
وبتنظر وجدان لمروان وقالت بغضب : علشان اللي انت عملته
والتفت كريم لمروان باستغراب
وبينظر مروان لوالدته وقال باستغراب : عملته والتفت لكريم
والدته قالت بضيق : ايوه
وبينظر كريم لوالدته وقال : هو مروان عمل ايه ياماما
وبتنظر وجدان لكريم وقالت بضيق : ممكن تقعد انت تفرج علي الماتش اللي انت كنت بتفرج عليه وتقعد ساكت علشان اعرف اتكلم مع اخوك
ونظر مروان لوالدته بدهشه والتفت لكريم وقال : اقعد ياكريم انت زي ماما قالت لك
وبينظر كريم لمروان وقال : طيب
ونظر مروان لوالدته وقال بدهشة : فيه ايه ياماما انا عملت ايه علشان انتي متعصبه كده
ونظر كريم لمروان والتفت لوالدته بدهشه
وبتنظر والدته لمروان وقالت بغضب : مش عارف عملت ايه
والتفت كريم لمروان باستغراب
وبينظر مروان وقال باستغراب : لا ياماما مش عارف قولي لي انا عملت ايه مخليكي متعصبه كده
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : ايه اللي انت عملته مع نجمه ده
والتفت كريم لمروان بدهشة
وبينظر مروان لوالدته وقال : نجمه والتفت لكريم بضيق
وبينظر له كريم وهز راسه ب لا
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : ايوه نجمه ايه مش عارفها
وبتنظر مروان لوالدته وقال بغضب : يا دي نجمه وسنين نجمه لا ياماما عارفها بس انا عملت معها ايه مخليكي متعصبه اوي كده انا معملتش معاها حاجه
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : معملتش معها حاجه ازاي يعني امال لو عملت معها كنت موتها يعني ولا ايه
ونظر كريم لمروان باستغراب
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : اموت ايه ياماما وزفت ايه انت شايفني ابنك مجرم انتي كمان ولا ايه هو انا عملت معها ايه علشان تقولي لي كده يعني
وبينظركريم لمروان والتفت لوالدته باستغراب
وبتنظر والدته لمروان وقالت بغضب : مروان بلاش تلف ودور عليه انت عارف كويس انت عملت ايه
وبينظر مروان لوالدته وقال بدهشة : والله يا ماما ما انا عارف انا عملت معاها ايه ولا عارف انت بتتكلمي عن ايه وانت عارفه كويس يا ماما ان انا ما بعرفش الف وادور في الكلام وبعدين الف وادور على مين عليكي انتي لا طبعا فقولي لي حضرتك بتتكلمي عن ايه وانا اقول لك
ونظر كريم لوالدته باستغراب
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : بتكلم عن اللي حصل عندك في المكتب في الشركه الصبح مش نجمه جات لك عشان تقدم في المسابقه اللي انت عاملها
وبينظر مروان لوالدته وقال بدهشة : وانتي عرفتي ازاي يا ماما انها جات لي المكتب النهارده
والتفت كريم لوالدته
وبتنظر والدته لمروان وقالت بغضب : اخوك قال لي
مروان قال بغضب : اهااا اخويا والتفت لكريم
والتفت له كريم وقال : احنا كنا بنتكلم عن نجمه يا مروان فقلت لماما على اللي حصل في الشركه يعني كانت دردشه مش اكتر يا مروان
والتفت له والدته ونظرت لمروان وقالت بغضب : ايه ما كنتش عايزني اعرف ولا ايه
ونظر مروان لوالدته وقال بضيق : ليه يا ماما ما كنتش عايزك تعرفي انا ما عملتش حاجه غلط على فكره عشان اتكسف منها
والدته قالت بضيق : ما عملتش حاجه غلط كل ده يا مروان وما عملتش حاجه غلط
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : اه يا ماما انا ما عملتش حاجه غلط هي كانت جات علشان تقدم في المسابقه اللي انا عملها زي ما انتي قلتي واتصرفت معها بمنتهى الاحترام ومغلطتش فيها غير لما هي غلطت فيه يبقى فين الغلط اللي انا عملته بقى
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : يعني ايه غلطت فيك وبعدين حتى لو غلطت فيك المفروض تحترمها بردك دي في مكتبك
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : احترمها و احترمها ازاي بقى ان شاء الله وهي اساسا مش محترمه المكان اللي هي جايه له وما احترمتنيش يبقى انا احترمها ليه بقى ان شاء الله
وبينظر كريم لمروان والتفت لوالدته بقلق
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : علشان دي في مكتبك يا استاذ يعني ضيفه عندك حتى لو غلطت لازما تحترمها بردك الضيف لازما يحترم انا علمتك تهزق الناس بالشكل ده يامروان وتهنهم وشاورت بايدها
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : لا يا ماما ما علمتنيش كده وانا ما هندهاش ولا قللت منها على فكره
وبينظر كريم لمروان بدهشة والتفت لوالدته
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : كل ده وما يندهاش يا مروان امال لوماكنتش هنتها كنت عملت ايه ده البنت كانت منهارة
والتفت كريم لمروان باستغراب
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : لا يا ماما انا ما هنتهاش بالرغم ان هي عملته ولما كانت عايزه تمشي قلت لها اتفضلي امشي ولما فقدت الوعي انا جبت لها الدكتور خليل عشان يشوفها يبقى غلطت معاها في ايه بقى هي كانت منهاره علشان كانت عايزه تمشي وانا ما رضيتش امشيها غير لما الاستاذ ده يجي وشاور على كريم علشان يوصلها علشان هي كانت تعبانه يعني انا ما غلطتش معاها في حاجه علشان حضرتك تتعصبي عليا بالشكل ده يعني انا غلطان اللي انا ما سبتهاش تمشي وهي في الحاله دي وكان ممكن يجرى لها حاجه ومسكت فيها لغايه ما الاستاذ ده يجي ويشاور على كريم علشان يوصلها
وبينظر كريم لمروان بقلق والتفت لوالدته
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : لا مش غلطان انت عملت الصح بس كنت فاهمها كده مش تسيبها منهاره وهي عندها ضيق تنفس ممكن تفقد الوعي ثاني
وبينظر مروان لوالدته وقال بعصبية: ما انا حاولت افهمها كده و هي ما بتفهمش انا اعمل لها ايه بقى اذا كانت ما بتفهمش ما كانش قدامي غير اني اتصرف كده
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : ما بتفهمش هي لو ما كانتش بتفهم كانت قالت لي على اللي انت عملته في الشركه ده البنت من ذوق ما رضتش تقول لي وانا بكلمها وتقول لي ما بتفهمش
وبينظر كريم لوالدته وضرب ايده علي جبينه وشال ايده وقال لنفسه بقلق : ايه يا ماما اللي انت قلتيه ده ونظر مروان
وبينظر لمروان لوالدته وقال باستغراب : ايه كلمتيها هو انت كلمتي نجمه يا ماما
والتفت كريم لوالدته بقلق
وبينظر والدته لمروان وقالت بضيق : اه كلمتها وساكته
ونظر كريم لمروان باربتاك
وبينظر مروان لوالدته وقال بدهشة : كلمتها وجبتي رقمها منين يا ماما
والتفت كريم لوالدته بخوف
وبتنظر والدته لمروان بتوتر والتفت لكريم
وبينظر لها كريم بقلق وهز راسه ب لا
وبينظر مروان لوالدته لقيها بتبص لكريم ونظر لكريم وقال بغضب : اهااا فهمت
والتفتوا كريم والدته لمروان بقلق
وبينظر مروان لكريم وقال بضيق : حضرتك اللي جبت الرقم لماما مش كده
والتفت والدته لكريم بتوتر
وبينظر كريم لمروان وقال باربتاك : ها
مروان قال بغضب : ها ايه انت اللي جبتلها رقم نجمه علشان ماما متعرفش عنها حاجه يبقي انت اللي جبتلها رقمها مش كده
والتفت والدته لمروان ونظرت لكريم باربتاك
وبينظر كريم لمروان وقال باربتاك : ها والتفت لوالدته
والتفت مروان لوالدته وقال بعصبية : انا مش فاهم انت ليه مصيره انك تكلميها يا ماما ده انت تعرفيها منين يا ماما علشان تكلميها ليه مهتمه بيها كده هي مش من عيلتنا على فكره علشان تهتمي بيها بالشكل ده
والدته قالت بضيق : ايه يا مروان مالك متعصب كده ليه كلمتها علشان اطمن عليها فيها ايه دي انا مش عارفه
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : لا فيها ياماما وانتي عارفه كده كويس وبعدين تطمني عليها ليه كريم عمل فيها حادثه جبنا لها الدكتور وبقت كويسه خلاص خلصنا لازمته ايه بقى حضرتك تكلميها وبعدين لما كلمتيها قالت لك ايه بقى ان شاء الله
وبتنظر والدته لمروان وقالت بضيق : هتقول لي ايه يعني يا مروان اتعرفت بها
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : اتعرفت بيها والله وكان لازمته ايه يا ماما ليه عايزه تعرفي هي مين
وبتنظر والدته لمروان وقالت بغضب : علشان شفتك عارفها قلت اعرف هي مين ايه اللي جرى يعني علشان تبقى متضايق بالشكل ده وبعدين انت ما رضيتش تقول لي انت عرفتها ازاي
والتفت كريم لمروان بقلق
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : والله وانتي عرفتي منها بقى هي قالت لك انا عرفتها ازاي مش كده
ونظر كريم لوالدته باربتاك
وبتنظر والدته لمروان وقالت : اه قالت لي يا مروان انت عرفتها ازاي
وبينظر مروان لوالدته وقال بدهشة : ايه قالت لك انا عرفتها ازاي
وبتنظر والدته لمروان وقالت : اه قالت لي انها شافتك في كافيه وتخانقوا مع بعض بس
وبينظر مروان لوالدته وقال بدهشة : اهااا والله
وبتنظر والدته لمروان وقالت : ايوه قالت لي كده بس هو انتم اتخانقتم ليه يامروان
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : ما سالتهاش ليه يا ماما بما انها قالت لك انا شفتها ازاي ما سالتهاش ليه بقي انا احنا اتخانقنا ليه
وبتنظر والدته لمروان وقالت باربتاك : ها اصل انا سالتها من غير ماتعرف يامروان ان انا عاوزه اعرف انتم تعرفوا بعض منين
وبينظر مروان لوالدته وقال باستغراب : من غيرماتعرف ياماما
وبتنظر والدته لمروان وقالت : ايوه انا كنت بتكلم معها عادي فسالتها من غير مااحسسها اني انا عاوزه اعرف يعني وقالت لي يامروان و مرضتش اسالها انتم اتخانقتم ليه علشان كانت هتحس ان انا مهتمه اعرف وكانت هتنحرج فقولت بلاش اسالها برغم اني كان عندي فضول اعرف بس قولت بلاش احرجها وخلاص
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب: تحرجيها هي اللي زي دي بتحرج من اصله ياماما ولا عندها دم علشان تقولي لي تحرجيها
وبينظر كريم لمروان وقال بدهشة : ليه بتقول كده يامروان هي عملت لك ايه علشان تتكلم عليها بشكل ده
وبينظر مروان لكريم وقال بضيق : انت بذات تسكت خالص علشان انت السبب في اللي بيحصل ده
وبينظر كريم لمروان وقال بدهشة : انا
وبينظر مروان لكريم وقال بغضب : ايوه انت السبب روحت جيبت رقمها لماما مالنا احنا ومالها علشان تروح تجيب رقمها انا مش فاهم هي كانت من عيلتنا وانا معرفش يعني لا ايه وكمان بدافع عنها مش مكفيك الصبح كنت بدافع عنها لا وكمان جاي تكمل هنا ودافع عنها
كريم قال : انا مش بدافع عنها يامروان وقام من علي الكرسي وبغضب نجمه فعلا ماعملتكش حاجه علشان تتكلم عنها بشكل ده وبعدين انا مروحتش جيبت رقمها منها يا انا بحثت علي صفحتها علي الفيس بوك لغاية ما لقيتها وساكت والتفت لوالدته
ونظرت له والدته بقلق وهزت راسها ب لا
وبينظر مروان لكريم وقال باستغراب : ايه بحثت علي صفحتها علي الفيس بوك
والتفتوا له كريم والدته ونظروا لبعضهم بقلق
وبينظر مروان لكريم وقال بدهشة : ايوه انا كده فهمت
وبينظر مروان لكريم وقال بضيق : علشان كده انت كنت قاعد علي اللاب توب انت وماما كنت بدور علي صفحتها مش كده والتفت لوالدته
وبينظروا له كريم والدته بقلق والتفتوا لبعضهم
وبينظر لهم مروان وقال بغضب : هو انتم بتعملوا كده ليه ايوه بتعملوا كده ليه مين دي وشاور بايده علشان تعملوا كده علي شانها انا عاوز اعرف ومهتمين بيها اوي كده لدرجه انك انت وماما تخبوا عليها لا ومش كده وبس ونظر لكريم انت وشاور بايده عليه بقيت بتكذب عليه اللي عمرك ماكذبت عليه في حاجه بقيت دلوقتي بتكذب عليه وبعصبية وكل ده مين السبب اللي اسمها نجمه دي وتقولي معملتش حاجه صح خلتنا نخبي علي بعض وتقولي معملتش حاجه صح خلت ماما تتخانق معايا والتفت لوالدته وتزعل مني ونظر لكريم وتقولي معملتش حاجه امال مين اللي عمل بما انها هي اللي ماعملتش انا يعني
كريم قال بقلق : يامروان
والتفت والدته لكريم ونظرت لمروان بقلق
وبينظر مروان لكريم وقطع كلامه وقال بعصبية : مروان ايه وزفت ايه هتدافع عنها برده وتقولي معملتش حاجه كل المشاكل دي و معملتش حاجه
والدته قالت باستغراب : مشاكل
ونظر مروان لوالدته وقال بغضب: ايوه يا ماما مشاكل مالك حضرتك مستغربه كده ليه ماهي عملت مشكلة اهي مش هي السبب في اللي احنا فيه ده دلوقتي ولا حضرتك هتقولي زي الاستاذ وشاور بايده علي كريم وتقولي لي انها ملهاش ذنب في اللي احنا فيه ده
والدته قالت بقلق : يامروان انت مكبر الموضوع ليه محصلش مشكلة لا حاجة
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : فعلا ياماما ماحصلش مشكلة لما حضرتك تخبي عليه انك بتكلميها و تساليها انا عرفتها ازاي من ورايا يبقي محصلش حاجه ونظر لكريم والاستاذ لما يكذب عليه ويروح يدور علي صفحتها علي الفيسبوك يبقي برده ماحصلش مشكلة ولا حاجه صح ياماما ونظر لها بس تعرفوا انتم معاكم حق ونظر لهم انا زعلان ليه ومضايق انكم عملتم كده ما انا كمان بخبي وبكذب عليكم اشمعنا انتم يعني متعملوش كده
والدته قالت بدهشة : بتخبي وتكذب
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : اه ياماما بخبي وبكذب ما احنا الحمد لله بقينا زي الست نجمه بضبط يبقي حضرتك مستغربه ليه ان انا اكذب عليكم يعني ماهو محصلش مشكلة ولا حاجه مش كده ياماما لما اكذب مش هيحصل حاجه صح
والدته قالت باستغراب : ايه اللي بتقوله ده يامروان انت جرلك ايه
ونظر كريم لوالدته والتفت لمروان وقال بدهشة : مالك يامروان في ايه
وبينظر لهم مروان وقال بضيق : مالي جرلي ايه ما انا كويس اهوه ايه اشمعنا انا يعني ان الاستاذه نجمه اللي انتم فاكرنها ملاك مش هتعمله الكذب انا مش فاهم انا كمان مش عارفتها لازم اكذب برده زيها عادي يعني لما اكذب مش هيحصل حاجه يعني ولا ايه يا ماما هيحصل مشكلة
والدته قالت بدهشة : مروان مالك انت جرلك ايه
وبينظر مروان لوالدته وقال : جرلي ايه ياماما ما انا قدامك اهو كويس
والدته قالت باستغراب : كويس ايه يا انت باين عليك مش كويس خالص وشكلك بتخرف انت تعبان ولا حاجه
وبينظر مروان لوالدته وقال : بخرف بخرف ليه ياماما علشان بكذب عليكم وبخبي طيب ما اي يعني مش ماحضرتك شايفه ان محصلش مشكلة ولا حاجه اني انتم خبتوا عليه يبقي خلاص اشمعنا انا بقي لما اخبي واكذب يبقي فيه مشكله
كريم قال باستغراب : انت بتقول ايه يامروان
وبينظر مروان لكريم وقال بضيق : ايه بقول ايه مالكم مستغربين كده ليه مش انتم اللي قولتم كده ان مايحصلش مشكلة ولا حاجه لو احنا كذبنا علي بعض يبقي مالكم بقي مستغربين كده ليه
والدته قالت بدهشه : هو ايه اللي مستغربين ليه ازاي يعني لما تخبي علينا وتكذب مش هيحصل مشكلة
وبينظر مروان لوالدته وقال : ايه ده ياماما هو هيحصل مشكلة لو خبيت عليكم انا ماكنتش اعرف ان هيبقي في مشكلة وانكم هتزعلوا
والدته قالت باستغراب : في ايه يا مروان مالك
وبينظر مروان لوالدته وقال : مالي وبضيق مالكم انتم ياماما ونظر لكريم وشاور بايده عليهم مش انا اللي مالي انتم اللي مالكم نجمه دي خلتكم تحبوها ازاي انا عاوز افهم لدرجه انكم بقيتم تتصرفوا كده فيها إيه دي علشان انتم تعملوها كده
والدته قالت بضيق : ايه يامروان اللي انت بتقوله ده يا انت عمرك ماتكلمت علي واحدة بالاسلوب ده
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : انا عارف ان الكلام ده بيزعلك يا ماما بس دي الحقيقه اللي انتم بقي لازم تفهموها نجمه دي وشاور بايده مش زي ما انتم فاكرين ولازم تعرفوا ان مش كل الناس طيبن زيكم كده متعملوش الناس بطيتكم الزيادة دي علشان فيه ناس بتتلون بكذا وشه تبقي قدامكم بشكل ووراكم بشكل تاني ونجمه دي واحدة من الناس دول فبلاش تعملوها بطيبه الزيادة دي علشان هي متستهلش كده ولا تستاهل حتي حد يتكلم معاها مش يعاملها كويس
والدته قالت بدهشة : ليه يامروان بتقول كده دي نجمه طيبه بتقول عليها كده ليه
ونظر لها مروان بضيق
والتفت كريم لوالدته ونظر لمروان وقال باستغراب : ايوه يامروان بلاش تظلمها دي طيبه والله زي ماما ما بتقول وتستاهل كل احترام
وبينظر مروان لكريم وقال بغضب : تستاهل كل احترام دي معندهاش احترام أساس لنفسها علشان حد يحترمها يا استاذ كريم والطييه اللي هي بتعامل بيها دي قدامكم ونظر لوالدته هي قناع مش اكتر لبسها علشان الناس ماتشوفش الحقيقة القذرة
والدته قالت بعصبية : مروان
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : ايه ياماما هي دي الحقيقه نجمه دي مش زي ما انتم فاكرين علشان كده مش لازم تعملوها بالطيبة دي
والدته قالت بعصبية : حقيقة ايه وزفت ايه اللي انت ببتكلم عنها دي ازاي تتكلم عن واحدة بشكل ده انت جرلك ايه اتجننت ولا ايه النهارده
والتفت كريم لوالدته وقال : اهدي بس ياماما اكيد مروان مايقصدتش انه يتكلم عنها بشكل ده
ونظر مروان لكريم وقال بغضب : لا اقصد ياكريم اتكلم عنه بشكل ده وانا عارف ياماما انك زعلانه ومضايقة علشان بتكلم علي واحدة بشكل ده بس مش دي وشاور بايده اللي يتكلم الواحد عنها بإحترام صدقني يا ماما دي ماتسهلش اللي انتم عملتوا ده والمعاملة اللي بتعملوها بيها دي علشان كده الاحسن لينا ان احنا نبعد عنها ومانقربش منها وننسي خالص الاسم ده
والدته قالت باستغراب : ليه يامروان هي عملت ايه يعني علشان تقول ان احنا نبعد عنها دي البنت كلها ذوق
ومحترمه وكاتبه دي بعتلي روايه وساكت
والتفت كريم لوالدته بقلق وهز رأسه ب لا
وبينظر مروان لوالدته وقال باستغراب : بعت لك روايه
والتفتوا له كريم والدته بقلق ونظروا لبعضهم
وبينظر مروان لوالدته وقال بدهشة : بعت لك روايه ياماما
ونظروا كريم والدته لمروان باربتاك
والتفت كريم لوالدته
وبينظر والدته لمروان وقالت بقلق : ها
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : ايوه فهمت علشان كده كانت عاوزه الروايه ضروري علشان تبعته لك ومرضش تقولي هي عاوزها ليه
والدته قالت باستغراب : مرضتش تقولك
ونظر كريمه لوالدته والتفت لمروان باستغراب
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : ايوه مرضتش تقولي شوفتي بقي انها واحدة كاذبة وانها مش زي ما انتم فاكرينها
والدته قالت بدهشة : ليه هو انت سالتها يامروان وبعدين انت مالك تقولك ليه انها عاوزه الروايه
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : مالي ازاي ياماما ما الروايه اللي هي بعته لك دي هي الروايه اللي مقدمها بيها في المسابقة وانا سالتها علشان اللاب توب بتاعتها معايا وانا اللي بعت لها الروايه دي من عليه فطبيعي يعني اسالها هي عاوزها ليه بصفة المسئول عن المسابقة دي بس هي برده كذبت ومرضتش تقولي دي حتي ماقولتليش انها بتكلمك بس انا مش مستغرب اذا كان انتم مقولتليش انكم بتكلموها يبقي هي وشاور بايده الكاذبة والمنافقة تقولي طيب ازاى طيب
كريم قال بدهشة : وانت معاك اللاب توب بتاعها ليه يامروان
ونظر مروان لكريم وقال بعصبية : علشان حضرتها مهملة مقراتش اعلان المسابقة اللي انا عملها اللي مكتوب فيه ان الاعمال الكتاب اللي هيقدموا في المسابقة دي تبقي اعمالهم ورقيه بس الست نجمه كانت كتابه الروايه بتاعتها علي اللاب توب علشان كده انا اخدته منها لما قدامك في المسابقة يا استاذ كريم زي ماهي مهملة في صحتها برده كده
والدته قالت بدهشه : مهملة في صحتها
ونظر مروان لوالدته وقال بغضب:اه ياماما مهملة في صحتها نسيت عندي في المكتب البخاخة بتعتها اللي هي بتعمل بيها لما تجلها ضيق النفس
والدته قالت بقلق : ايه نسيتها عندك طيب وعملت ايه اوعي تكون لسه معاك يامروان نجمه ممكن يجي لها ضيق تنفس ولازم تعمل بيها والا ممكن تروح فيها لقدر الله
والتفت كريم لوالدته لمروان بقلق
وبينظر مروان لوالدته وقال بتنهيد : ليه ياماما متقلقيش انا روحت وعطه لها
والدته قالت: طيب كويس بس انت روحت لها فين بيتها
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : امال هروح لها فين يعني ياماما علي الكورنيش اه روحت لها بيتها علشان اعطي لها لا مش مكفيها انها نسيت البخاخة بتعتها عندي في المكتب لا كمان وقفت قدام العربية وانا بتحرك بيها شوفته بقي اهمال اكتر من كده
والدته وكريم وقالوا بصدمه في نفس واحد : ايه والتفتوا لبعضهم
وبينظر لهم مروان وقال بضيق : ايوه واقفت قدام عربيتي وانا بتحرك بالعربية
ونظروا له كريم والدته بدهشه
وبينظر والدته لمروان وقالت بخوف : وحصلها حاجه هي كويسة قولي يامروان حصلها ايه نجمه
ونظر كريم لوالدته والتفت مروان بقلق
وبينظر مروان لوالدته وقال بغضب : ماتخافيش اوي كده ياماما هي كويسة وماحصلهاش حاجه اللي زي دي مش هتموت غير لما تجنن كل اللي انسان تشوفه زي ماهي مجنونه
كريم قال بقلق : انت بتهزر يامروان ده وقت برده تهزر فيه نجمه كويسه بجد ولا حصل حاجه
وبينظر مروان لكريم وقال بضيق : لا مابهزرش يا استاذ كريم وهي فعلا كده مجنونه والتصرفات اللي هي بتعملها دي بتقول كده هي لو كانت عقلها كانت عملت كده ووقفت قدام عربيتي وهي شايفها انها بتتحرك وبعدين متقلقش اوي كده هي كويسة رجلها بس وجعتها شويه
وقطعت والدته كلامها وقالت بخوف : رجلها حصلها ايه يامروان
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : ماحصلهش حاجه ياماما يا الوجع ده من الخبطة العربية بس انا قولت لها تحط عليه تلج وعملت كده والوجع خف وهي كويسه
والدته قالت بقلق : طيب الحمد لله انا لازم اروح اشوفها واطمن عليها
والتفت كريم لوالدته وقال بقلق : وانا هجي معاكي ياماما
والدته قالت : طيب
وبينظر لهم مروان وقال بغضب : تروحوا فين
والتفتوا له كريم والدته
وبينظر والدته لمروان وقالت : هنروح فين يعني يا مروان نروحوا نزورها
ونظر كريم لوالدته والتفت لمروان وقال : ايوه يامروان لازم نروح نزورها علشان نطمن عليها
وبينظر مروان لكريم وقال بعصبية : تطموا عليه ايه وزفت ايه واحنا مالنا بيها علشان تروحوا طمنوا عليها
والدته قالت : مالنا ازاي بس يامروان احنا مش عارفنها يبقي لازم نروح نطمن عليها دي زياره المريض واجب يامروان
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : ايوه زيارة المريض واجب بس مش مع دي ياماما وبعدين هي مش مريضة علشان تروحوا طمنوا عليها وانا قولتكم انها كويسه يبقي خلاص ليه بقي عاوزين تروحوا تشوفوها وبلاش تروحوا عندها بدل ما تطردكم
والدته قالت باستغراب : تطردنا
والتفت كريم لوالدته ونظر لمروان بدهشة
وبينظر مروان لوالدته وقال بضيق : اه ياماما تطردتكم وبعصبية ولو حصل و تطردتكم قسم بالله لخليها تندم طول ماهي عايشه علي انها عملت كده وهخلي حياتها كلها جحيم علشان فكرت بس تعمل معاكم كده
كريم قال بدهشة : وهتطردنا ليه يامروان احنا عملنا فيها حاجة علشان تطردنا يا احنا رايحين نطمن عليها يبقي هتطردنا ليه بقي
وبينظر مروان لكريم وقال بغضب : علشان هي كده مابتعرفش تعامل حد غير انها تطرده وتهينه من بيتها واحدة زيها كاذبة ومنافقة ومش محترمه هتعامل حد ازاي بطريقة كويسه في بيتها علشان كده بقولكم متروحوش عندها علشان لو اتصرفت معاكم اي تصرف انا مش هرحمها وهخليها تبتكي بدل الدموع دم علشان عملت معاكم كده
والدته قالت بنرفزه : يابني ليه كده نجمه عمرها ما هتصرف معانا كده وتطردنا البنت مش كده يامروان
وبينظر مروان لوالدته وقال بعصبية : مش كده لا يا ماما وشاور بايده هي كده واكتر من كده كمان انتي بس اللي طيبه وماتعرفش الاشكال اللي زيهاعلشان كده لو اتصرفت معاكم اي تصرف انا مش هرحمها طول ما انا عايش علشان انا مش هقبل ابدا حد يهينكم ونظر لكريم
والدته قالت : يامروان نجمه مش هتهنا صدقني انا عارفة انا بقولك ايه نجمه مستحيل تعمل كده وبعدين انت بتكرها اوي كده ليه هي قتلك قتيل
ونظر مروان لوالدته وقال بعصبية : مستحيل مستحيل ايه ياماما يا هي متعملش غير كده وبعدين انتي تعرفيها اوي كده منين ياانتي علشان تقولي لي مستحيل تعمل كده يا انتي ماشوفتهش غير لما كانت هنا وتلقيكي كلمتها مرة ولا مرتين في التليفون يعني ده مايخلكيش تعرفيها اوي كده علشان تقولي لي مستحيل تعمل كده وحتي لو تعرفيها يا ماما هي هتخداعك وهتبينلك انها ملاك زي ما هي عملها دلوقتي وانتم صدقتها لا ومش بس كدا ودفعوا عنها كمان ونظر لكريم وعرفت ازاي تخدكم ونظر لولدته وخلتكم تصدقوا ان هي ايه اخلاقها عالية وطيبه ومافيش منها بس هي مش كده وصدقوني انتم مخدعين في البنت دي ولازم تبعدوا عنها ومتروحوش تزورها وانسوا انكم تعرفوه واحدة زي دي
كريم قال بدهشة : لا يامروان انت فاهم نجمه غلط هي مش كده زي ما انت بتقول وبعدين هو انت مش طايقها ليه لدرجه دي هي عملت لك ايه انا عاوز افهم علشان تتكلم عليها بطريقة دي احنا من ساعة ماشوفنهاش وهي في منتهى الذوق والادب معانا وماما وشاور بايده علي والدته بتقول كده كمان ليه انت بقي تقول عليها كده انا عاوز افهم
ونظر مروان لكريم وقال بغضب : مش مهم تفهم هي عملت لي ايه المهم انك انت وماما ونظر لها تبعدوا عندها والتفت لكريم بطل كل شويه تتدافع عنها بشكل ده فاهم
كريم قال بضيق : قوتلك انا مش بدافع عنها يامروان انا عاوز افهم انت ليه بتكره نجمه كده عملت ايه فيك علشان تتعامل معاه بشكل ده وتتكلم عليها كده
والتفت والدته كريم ونظرت لمروان وقالت بدهشه : ايوه يامروان نجمه عملت فيك ايه انت عمرك ما كرهت حد ليه بتكره نجمه بشكل ده
ونظر مروان لوالدته وقال بغضب : انا اساسا مش شايفها ياماما علشان اكرها ومتروحوش تزورها علشان مش دي اللي تروحوا تزورها وكمان علشان والديها ما يعرفش حاجه
والدته قالت باستغراب : ميعرفش حاجه
والتفت كريم لوالدته ونظر لمروان وقال بدهشة : ازاي يعني ما يعرفش يامروان
ونظر مروان لكريم وقال بضيق : زي الناس يا استاذ كريم هي زي عوايدها طبعاً خبت علي والدها اللي حصل ده وكذبت عليه ماهو اصل الكذب ده ماشي في دمها فلو روحت لها والدها هيعرف طبعاً ومش بعيد يطردها من البيت يكون احسن والله لو عمل كده حتي يرتاح منها انا مش عارف طايقها ازاي
والدته قالت باستغراب : انت بتهزر يامروان يطردتها ايه ازاي يعني والدها ميعرفش ان بنته حصل معها كده ليه هو ماكنش مع نجمه
ونظر مروان لوالدته وقال بضيق : لا ياماما ماكنش معها وللاسف ماكنش حد معها غيري ساعتها
والدته قالت بدهشة : انت
ونظر مروان لوالدته وقال بغضب : اه ياماما من سوء حظي ان انا اللي كنت معها
والتفت لها كريم ونظر لمروان وقال : وطبعا اتخنقتم صح
والتفت والدته لكريم ونظر لمروان وقال بقلق : اوعي يا مروان تكون انخنقت معها بعد ما اتخبطت بالعربية هي كمان تعبانه يعني البنت مش ناقصه اي خناق
ونظر مروان لوالدته وقال بغضب : وانا بتخانق معاها ليه هي اللي لما بتشوف اي حد بتخانق معاها زي مايكون مش عاوزه حد يبقي مرتاح وماشيه تتخانق مع اي حد تشوفه
والدته قالت : يعني افهم من كده انكم اتخانقنم.
والتفت لها كريم وقال : طبعاً ياماما اكيد اتخانقوا هما بيشوف بعض غير لما يتخانقوا
والتفت له والدته ونظرت لمروان وقالت : طيب ليه كده يامروان بس يا دكتور خليل قالك انها لازم تبقي هادية تقوم تروح تتخانق معاها وتعصبها وانت عارف انها عندها ضيق تنفس وممكن تفقد الوعي
ونظر مروان لوالدته وقال بضيق : ماهي اللي مابتسكوتش كنتي عاوزني اعمل ايه يعني وهي بتشتمني اقف اتفرج وقولها شكرا
كريم قال : لا ازاي مايصحش لازم طبعاً تتخانق معاها وتهزقها مش كده يامروان بيه
ونظر مروان لكريم وقال بغضب : اه كده علشان انا مابسمحش لحد انه يشتمني
والدته قالت بقلق : طيب قولي انت اتخنقتم ليه في الكافيه
ونظر مروان لوالدته وقال بضيق : ابقي اساليها ياماما مش انتي بتكلمها ومخبي عليه ابقي بقي اساليها وبقولكم ايه بقي ونظر لهم انا زهقت منها ومعتش عاوزه اسمع اسمها في البيت ده تاني انا معتش ورايها غير الست نجمه دي اللي كل شويه حد يجيب لي سيرتها ايه مافيش في الدنيا غيرها يعني ولا ايه ومتروحوش تزورها وانا طالع غرفتي علشان اتخنقت من سيرتها وماشي
وبينظروا له كريم والدته وهو ماشي
وطلع مروان ورايح علي غرفته وقال لنفسه بغضب : نجمه نجمه ايه ده ووقف قدام غرفته وفتح الباب ودخل الغرفة وزقه الباب وراها ماتقفل مين نجمه دي علشان يقعدوا يجيبوا في سيرتها كده ورايح لعند السرير دي ولا حاجه امال بقي لو كانت مهمه كانوا ايه وقلع الجاكيت ورمها بقوه علي السرير انا مش فاهم مين دي علشان ماما وكريم يحبوها بشكل ده وقعد علي السرير وهز راسه وحط ايده علي جيبه
في الانتريه :
وبينظر كريم لوالدته وقال باستغراب : هو مروان ماله ياماما انا عمري ماشوفته في الحالة دي
والتفت له والدته وقالت : ولا انا كمان ياكريم مش عارفه هو بتعصب ليه اوي كده لما تجي سيرة نجمه انا مش عارفه نجمه عمل له ايه علشان متعصب منها كده
كريم قال : لا والغريب ياماما ان نجمه كمان بتبقي عصبية برده كده ياماما لما حد يجيب لها سيرة مروان
والدته قالت : ايوه فعلا بس ليه هما مش طايقين بعض كده
كريم قال : معرفش بس متعقدتش ان نجمه يكون عملت في مروان حاجه ياماما
والدته قالت باستغراب: ليه يعني نجمه مش سهلة ياكريم نجمه قوية وبتعرف تاخد حقها كويس انت ماشوفتهاش ازاي كنت بتتخانق مع اخوك قدامنا لا لا نجمه مش ضعيفة بالعكس يا هي قوية ومش بتخاف من حد
كريم قال : ايوه يا ماما بس مروان محدش يقدر يغلط معاه ده مروان الشناوي ياماما الكل بيعملوا الف حساب من اصغر واحد بيتعامل معاه لاكبر واحد ياماما والكل اللي يعرفوا بيحترمواومحدش يتسجر يغلط معه بالكلمة ولو حصل مروان مش بيسيبه هو انا هقولك علي المنظم برده يا ماما ما انتي عارفها كويس
والدته قالت : ما يمكن ده السبب يا كريم
كريم قال باستغراب : تقصدي ايه ياماما
والدته قالت : اقصد ان نجمه قويه ولما بتشوف مروان وتكلم معه مش بتعمله حساب ولما مروان بيغلط فيها هي كمان بتغلط فيه ومش بتخاف منه يمكن علشان كده هما مش طايق بعض
كريم قال : يمكن ياماما بس مروان عمره مغلط مع واحده في الكلام ما انتي عارفة
والدته قالت : ايوه عارفه بس يمكن مروان قال كلمه معجبتش نجمه فقامت متخانقه معه ويمكن ده اللي حصل في الكافيه لما تقابلوا
كريم قال : معاكي حق ياماما طيب لو ده اللي حصل في الكافيه مروان ليه ملقش كده لينا وكل ما انتي تساليه يتهرب وميجوبش
والدته قالت : ما انتاش شايف مش طايق حتي يجيب سيرة نجمه ازاي وخصوصاً بعد اللي احنا عملنها يبقي هيقول ازاي بقي ده الحمد لله ان نجمه مش معانا دلوقتي والا كان مروان خلص عليه وهو عصبي كده
كريم قال : معاكي حق ياماما انا مستبعتش بصراحه انه يعمل كده هو في الحالة دي
والدته قالت : بس تعرف ياكريم رغم ان مروان مش بيطيق نجمه زي ما احنا شايفين كده وان دايما كل مابيقابلوا بيتخانقوا مع بعض بس
كريم قال باستغراب : بس ايه ياماما
والدته قالت : بس مروان بيخاف علي نجمه ومهتم بيها
كريم قال بدهشة : مهتم بيها
والدته قالت : تصرفاته كلها تقول كده ان هو مهتم بيها
كريم قال باستغراب : مهتم بيها ازاي بس ياماما وهو مش طايق يشوفها
والدته قالت : ايوه هو فعلا مش طايق يشوفها بس لما تعبت نجمه عنده في المكتب مخلهاش تمشي ابدا لوحدها وكان عاوز يوصلها ولما مرضتش اتصل بك تجي توصلها ومش كده وبس لا ده راح مخصوص لعندها في البيت يعطيها البخاخة بتاعتها علشان خايف ليجلها ضيق تنفس وهي مش معها البخاخة بتاعتها وهو عنده شغل ومش فاضي ومع ذلك راح لها علشان يعطي لها البخاخة
كريم قال : معاكي حق ياماما بس انا لما قولته كده في المكتب اتخانق معايا
والدته قالت باستغراب : قولته هو انت قولته انه مهتم بنجمه
كريم قال : اه ياماما بس هو انكر وتعصب عليه كمان
والدته قالت : طبيعي يعمل كده ياكريم وينكر بس انت ايه اللي خالك تقوله كده
كريم قال : قولته لما عرفت منه ايه اللي حصل مع نجمه وكانت من طريقه كلامه انه خايف عليها علشان كده قولته كده ياماما
والدته قالت : اهاااا هو ده كمان ياكد انه هو فعلا مهتم بنجمه بس هو مايعرفش كده
كريم قال باستغراب : ميعرفش
والدته قالت : ايوه عصبيته دي مش مخليه شايف انه مهتم بنجمه
كريم قال : يبقي مش هيعرف خالص يا ماما انه مهتم بيها
والدته قالت باستغراب : ليه بتقول كده
كريم قال : علشان المنظم عصبي علي طول ومش بيروق خالص فامعني ذلك هو مش هيعرف انه مهتم بيها
والدته قالت : لا هيعرف متخافش
كريم قال باستغراب : هيعرف ازاي ياماما
والدته قالت بابتسامة : لما يعرف انه بيحبها يا ذكي
كريم قال بدهشة : ايه بيحبها ————-
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عرض جواز)